Strona 1 z 6

Stroganov (Andreas Steding)

: 28 sty 2021, 13:16
autor: Turnavine
Piętnastego lutego, na Kickstarterze, pojawi się kolejna gra autorstwa Andreasa Stedinga, twórcy min. Hansy Teutonici oraz Gùgōng wydanej pod auspicjami wydawnictwa Game Brewer.

Obrazek

Stroganov będzie grą euro dla czterech osób z mechanikami worker placement, set collection oraz eksploracją. Tematycznie jest ona osadzona w na terenie siedemnastowiecznej Syberii podczas pierwotnego podboju tych ziem przez ówczesną Rosję, a wszystko to zilustrowane w piękny sposób przez Macieja Janika.

Opis producenta:

W XVII wieku Rosja zaczęła rozszerzać się na wschód, aby zagospodarować rozległe połacie Syberii. Ten etap historii tego regionu jest ściśle związana z imieniem Stroganow.

W grze gracze starają się zebrać najlepsze futra, aby zdobyć bogactwo i sławę, przemierzając bezkres Syberii. Będą podróżować po Syberii wiosną, latem i jesienią, zanim wrócą do domu każdej zimy. Po 4 latach (rundach) gracz, który najlepiej wykorzystał swoje akcje i zebrał najwięcej punktów zwycięstwa, wygrywa.

Każdego roku gracze muszą przemieszczać się na wschód przez krajobraz. Mogą "zużywać" konie, jeśli chcą podróżować dalej. Gdy osiągną swój cel, mogą wykonać podstawowe akcje, takie jak zbieranie futer lub monet, handel… Wreszcie, mogą podjąć też bardziej zaawansowane działania, takie jak wizyta w wiosce, założenie jurty, spełnienie życzenia (karty) cara, stworzenie domku myśliwskiego lub zakup pola krajobrazu. Wszystkie te działania, w połączeniu z odkrywaniem i opowiadaniem historii po drodze, zapewnią graczom punkty zwycięstwa na koniec gry.

Każdej zimy gracze będą wracać do domu do Tiumienia, aby przygotować się na nowy rok.

Po 4 latach gra dobiega końca. Gracze zdobędą całą masę punktów zwycięstwa za zebranie odpowiednich kafelków krajobrazu, spełnienie życzeń cara, zbudowanie domków myśliwskich, zebranie futer i nie tylko. Ta średnio ciężka gra w euro z pewnością zachwyci fanów Andreasa Stedinga!
Spoiler:
Instrukcja już dostępna do przejrzenia na BGG:
KLIK!

Wstawiam temat jeszcze zanim się zagłębiłem się w powyższą instrukcję. Nie będę udawał, że pierwotnie gra urzekła mnie wyglądem (wydawca potwierdza też, że wersja "sklepowa" będzie rozmiarami przypominała pudełko Brass: Birmingham) oraz tematyką (dla niektórych może trochę kontrowersyjną). Gra ponoć powstawała już przed Gùgōng, mam nadzieję na coś trochę mniej taktycznego co by uzasadniło miejsce w mojej kolekcji. ;)

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 28 sty 2021, 13:22
autor: Gizmoo
Stuprocentowo wspieram na KS i to jest jeden z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie tytułów!

Warto dodać w pierwszym poście, że ilustratorem Stroganova jest nasz rodak - Maciej Janik.

Artworki są GENIALNE, a sam ilustrator bardzo pochlebnie wypowiadał się o mechanice gry. Czekam z zapartym tchem na kampanię! :D

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 28 sty 2021, 13:25
autor: Turnavine
Ilustrator wspomniany jest od początku. ;) Tylko ze zdjęciem się mocuję. :P

Link na BGG: KLYK!

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 15 lut 2021, 20:37
autor: playerator
Ufundowane. W komentarzach Game Brewer piszą, że trzy wydawnictwa z Polski są zainteresowane wydaniem Stroganova. Czyli będzie po naszemu.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 16 lut 2021, 10:03
autor: Turnavine
Hm, tak, ale jakoś nie czuję żeby rozgrywka była szczególnie intrygująca? Poczekam jeszcze na inne recenzje, szkoda, że twórcy nie zdecydowali się na możliwość ogrania w internecie.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 16 lut 2021, 11:03
autor: Gizmoo
Turnavine pisze: 16 lut 2021, 10:03 Hm, tak, ale jakoś nie czuję żeby rozgrywka była szczególnie intrygująca?
Obejrzałem w całości blisko 48 minutowy preview Rahdo i strasznie się podjarałem. Mega ciekawe decyzje, ładnie zazębiające się mechanizmy, mnóstwo dróg na punktowanie i robienie minikombosików. Widać w tym rękę Stedinga, który rozwija tu kilka pomysłów z mojego ukochanego Gugonga, a jednocześnie jest do dosyć świeże i oryginalne mechanicznie. Dużo interakcji, ciekawy wyścig na planszy, no po prostu czuć, że będą emocje! Po ilości ruchomych elementów w losowym setupie widać, że tu każda partia będzie inna i z każdą kolejną grą, będzie się szło w coś innego. Na razie dla mnie bomba i koniecznie chcę to mieć na półce! Zapowiada się tytuł, który ma szansę wylądować w moim top 10!

Co nie podoba mi się w tym, co zobaczyłem?

Po pierwsze - czytelność ikonografii jest taka sobie. Owszem, pewnie jest to do nauczenia i podobnie jak w Gugongu, po pierwszej partii stanie się to dość intuicyjne, ale jednak projekt planszy nie pomaga moim zdaniem w ogarnięciu tego wszystkiego. Mam trochę wrażenie przesytu informacji na planszy głównej, a z kolei za mało jest na planszetkach graczy. Lepiej rozwiązano to w Gugongu. W ogóle, to lepiej byłoby więcej informacji przenieść na planszetki graczy, które zamiast wielkich portretów mogły by spisywać się od razu jako player aid. Na razie ten projekt oceniam trochę jako niefortunny.

Po drugie - jako zdecydowany przeciwnik polowań na zwierzaki, nie podoba mi się wykorzystanie tego jako głównego elementu tematycznego. No ale z drugiej strony jest to przedstawione na tyle abstrakcyjnie, że jestem w stanie to wybaczyć. Patrząc jednak zdroworozsądkowo, to można było coś zamiast tych "futer" wymyślić innego. I tak nie ma to sensu tematycznego, a w tych czasach i na tych terenach handlowano nie tylko futrami. :wink:

Dla tych, którzy zastanawiają się, czy brać wersję deluxe z KS, czy czekać na polską edycję, podpowiem tylko, że Game Brewer robi genialne wersje deluxe. Dla każdego estety różnica pomiędzy zwykłą edycją a wydaniem "na wypasie" będzie zasadnicza. I chodzi nie tylko o bajerki wizualne, ale przede wszystkim o jakość, choćby kartonowych elementów. Oczywiście gra jest niezależna językowo, więc jeżeli jedynym kryterium jest niska cena, to... można poczekać. Ja biorę deluxe, bo wiem, że warto. :wink:

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 16 lut 2021, 12:39
autor: BartP
@Turnavine, mam identyczne wrażenia (które nawet swego czasu opisałem na swojej geekliście https://boardgamegeek.com/geeklist/2740 ... ainly-euro).
Jakoś kurczę wtórnie to wygląda, brak czegokolwiek oryginalnego. Tzn. wiecie, gra może być super, ale wstępnie wygląda jak mnóstwo optymalizowania i raczej mało interakcji. Niby jest sporo elementów, które można podebrać, ale w praktyce jakoś nie wierzę, że jesteś w stanie tu przewidzieć ruchy przeciwnika (za dużo różnych dźwigni, zdolności, wymianek, marketów itp.) na tyle sensownie, by interakcja była zamierzona.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 16 lut 2021, 13:41
autor: Paskuder
Tylko ja czytam nazwę jako strogonow? :roll:

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 16 lut 2021, 14:02
autor: Gizmoo
BartP pisze: 16 lut 2021, 12:39 Jakoś kurczę wtórnie to wygląda, brak czegokolwiek oryginalnego.
Jasne, jest tu sporo mechanik użytych już w innych tytułach (np. "rondel" na płytkach z Parks), ale raczej tak zgrabnie połączonych zależności jeszcze nie było. Świetny jest reset ruchu po każdym roku i bardzo ciekawy jest ten wymuszony ruch w każdej porze roku. To powoduje, że gracz staje przed agonalnymi wręcz dylematami, a decyzje będą wręcz borowały mózg.
BartP pisze: 16 lut 2021, 12:39 i raczej mało interakcji. Niby jest sporo elementów, które można podebrać
Na dwie osoby to podbieranie wydaje się kluczowe. W tak ciasnej punktacji, sporo będzie zależało od skutecznego psucia planu przeciwnikowi. Ale racja, przy większej ilości graczy, to "podbieranie" może być raczej przypadkowe. Natomiast wydaje mi się, że sama mechanika zachęca do takiego "podbierania". Wydaje się, że często będzie dochodziło do sytuacji, w których będzie się opłacało podebrać jeszcze jeden kafelek z futrem, tylko po to, by popsuć układankę przeciwnikowi. Oczywiście jeżeli ktoś szuka interakcji "na noże" to tutaj jej nie znajdzie.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 16 lut 2021, 21:47
autor: jax
Gizmoo pisze: 16 lut 2021, 11:03 Widać w tym rękę Stedinga, który rozwija tu kilka pomysłów z mojego ukochanego Gugonga, a jednocześnie jest do dosyć świeże i oryginalne mechanicznie.
Spore nadzieje i niemałe też obawy z mojej strony.
Dużo mikromanagementu i optymalizowania - w porządku, w Gugongu też tak było.
Ale w Gugongu był też świeży pomysł z kartami prezentów. I dlatego ten mix był ok.

Tu nie widzę takich nowatorskich pomysłów.

No ale zobaczymy. Chciałbym żeby jednak wypaliło i rozgrywka okazała się ekscytująca.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 08:36
autor: gocho
Po drugie - jako zdecydowany przeciwnik polowań na zwierzaki, nie podoba mi się wykorzystanie tego jako głównego elementu tematycznego. No ale z drugiej strony jest to przedstawione na tyle abstrakcyjnie, że jestem w stanie to wybaczyć. Patrząc jednak zdroworozsądkowo, to można było coś zamiast tych "futer" wymyślić innego. I tak nie ma to sensu tematycznego, a w tych czasach i na tych terenach handlowano nie tylko futrami.
Radzę poczytać co nieco o podboju Syberii. Polowania nie były problemem. Problemem było zmuszanie do masowego polowania. Wymuszenia jasaku (daniny w skórach) na ludności tubylczej to byłoby prawdziwe przedstawienie działań kozackich na Syberii. Po co samemu polować skoro można miejscowych zmusić siłą do cyklicznego przynoszenia masy futer. Z ciekawostek - tak był pewien rodzaj handlu między kozakami, a miejscowymi. Ludom syberyjskim zależało na saganach do gotowania. Im większy sagan chciał ktoś dostać by okazać swój prestiż wśród sąsiadów, tym więcej musiał skór oddać (tyle skór ile mieściło się w kociołku). Ale kiedy miejscowi mieli już pod dostatkiem saganów, to kozacy znowu musieli użyć siły.
W XVII wieku Rosja zaczęła rozszerzać się na wschód, aby zagospodarować rozległe połacie Syberii. Ten etap historii tego regionu jest ściśle związana z imieniem Stroganow.... przemierzając bezkres Syberii.
Fajnie że nikt tu nie wnika w takie szczegóły, czym dokładnie było zagospodarowywanie połaci Syberii. Z gry dowiemy się że mieszkali tam tylko ludzie, z którymi można było uczciwie handlować. To byłby raczej dobry temat na gre wojenną (coś ala mający niedługo nadejść "
The Conquistadors: The Spanish Conquest of the Americas 1518-1548").

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 08:53
autor: Nilis
Zobaczyłem temat, zobaczyłem autora, zobaczyłem okładkę i wydawcę i w środku się podjarałem (jestem miłośnikiem Gugonga). Natomiast jak zobaczyłem grę na BGG to wizualnie wygląda jakoś tak przykro to wszystko, trochę mnie odpycha, za dużo bieli i te ilustracje... Waszym zdaniem są zachwycające? Mówię oczywiście o wersji w grze bo artworki same w sobie są świetne

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 09:38
autor: mistrz_yon
Nilis pisze: 17 lut 2021, 08:53 Zobaczyłem temat, zobaczyłem autora, zobaczyłem okładkę i wydawcę i w środku się podjarałem (jestem miłośnikiem Gugonga). Natomiast jak zobaczyłem grę na BGG to wizualnie wygląda jakoś tak przykro to wszystko, trochę mnie odpycha, za dużo bieli i te ilustracje... Waszym zdaniem są zachwycające? Mówię oczywiście o wersji w grze bo artworki same w sobie są świetne
Dla mnie wygląda to świetnie i daje poczucie tej syberyjskiej "otwartości krajobrazu".

Mały offtop: byłem kiedyś służbowo w Denver. Ale już pozasłużbowo wybraliśmy się na wycieczkę w Góry Skaliste. I niby słyszałem o Wielkich Równinach, ale wyjechanie poza miasto i ten gigantyczny (nie da się tego oddać słowami) pusty, płaski obszar z Górami Skalistymi na horyzoncie zrobił na mnie kolosalne wrażenie. Nigdy wcześniej (ani później) nie miałem okazji doznać bezmiaru lądu. I To właśnie pokazują mi te arty - to jest niesamowite, jak to się dobrze udaje, z tą perspektywą i chmurami.
I mnie to jara tutaj na maksa.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 15:21
autor: detrytusek
Oglądnąłem Rahdo i wygląda mi to na grę, która tonie w przeciętności. Nie ma tu nic o czym bym pomyślał "sprytne" za to wiele razy ziewałem. No i ten temat...ja wiem to mój problem ale jest zwyczajnie odpychający.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 15:33
autor: Propi
Zgodzę się, że same ilustracje są piękne, natomiast rozkład przestrzenny gry, planszy i komponentów, a w tym ikonografia, kojarzą mi się raczej z masowo produkowanymi euraskami, niż z cackiem za 250zł. Ani to przesadnie klimatyczne, ani ta biel specjalnie tu nie siedzi, ani tym bardziej mocne "poukładanie" i nadmierny porządek. Skoro jesteśmy w świecie myśliwych i życia w lesie, to gdzie są ziemiste kolory, gdzie są tekstury/faktury ziemi, trawy, kory drzew? Gdzie jest chaos i brud? Pod tym względem jestem "team Praga Caput Regni" - ciepła, klimatyczna, nieco chaotyczna i pełna szczegółów plansza. Tu panuje sterylność i chłód.

M.in. dlatego niespecjalnie mi siedzą ilustracje O'toole'a - chirurgiczna precyzja, dokładność i porządek. Mało w tym dla mnie serca, za dużo mózgu.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 16:48
autor: brazylianwisnia
detrytusek pisze: 17 lut 2021, 15:21 Oglądnąłem Rahdo i wygląda mi to na grę, która tonie w przeciętności. Nie ma tu nic o czym bym pomyślał "sprytne" za to wiele razy ziewałem. No i ten temat...ja wiem to mój problem ale jest zwyczajnie odpychający.
Nigdy tego nie rozumiem. Sam jestem za ograniczaniem sporzycia miesa i nienawidze zlego traktowania zwierzat, hodowli na futra itd ale w grze moglbym cwiartowac ludzi lub prowadzic restauracje gdzie mielimy szczeniaki i sprzedajemy na hamburgery. To gra a nie prawdziwy swiat i kompletnie mi to nie przeszkadza. Sama gra mi sie podoba ale jeszcze nie wiem czy będę wspiral. Nie podoba mi sie ze wsrod tylu wersji nie ma PL.

Propi pisze: 17 lut 2021, 15:33 Zgodzę się, że same ilustracje są piękne, natomiast rozkład przestrzenny gry, planszy i komponentów, a w tym ikonografia, kojarzą mi się raczej z masowo produkowanymi euraskami, niż z cackiem za 250zł. Ani to przesadnie klimatyczne, ani ta biel specjalnie tu nie siedzi, ani tym bardziej mocne "poukładanie" i nadmierny porządek. Skoro jesteśmy w świecie myśliwych i życia w lesie, to gdzie są ziemiste kolory, gdzie są tekstury/faktury ziemi, trawy, kory drzew? Gdzie jest chaos i brud? Pod tym względem jestem "team Praga Caput Regni" - ciepła, klimatyczna, nieco chaotyczna i pełna szczegółów plansza. Tu panuje sterylność i chłód.

M.in. dlatego niespecjalnie mi siedzą ilustracje O'toole'a - chirurgiczna precyzja, dokładność i porządek. Mało w tym dla mnie serca, za dużo mózgu.
Mam dokladnie odwrotnie. Praga wyglada slabo i chaotycznie a tutaj jest estetycznie. 250zl to nie jest cacko. Za tyle zagranicą kupuje sie zwyklego euraska.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 16:52
autor: detrytusek
brazylianwisnia pisze: 17 lut 2021, 16:48
detrytusek pisze: 17 lut 2021, 15:21 Oglądnąłem Rahdo i wygląda mi to na grę, która tonie w przeciętności. Nie ma tu nic o czym bym pomyślał "sprytne" za to wiele razy ziewałem. No i ten temat...ja wiem to mój problem ale jest zwyczajnie odpychający.
Nigdy tego nie rozumiem. Sam jestem za ograniczaniem sporzycia miesa i nienawidze zlego traktowania zwierzat, hodowli na futra itd ale w grze moglbym cwiartowac ludzi lub prowadzic restauracje gdzie mielimy szczeniaki i sprzedajemy na hamburgery. To gra a nie prawdziwy swiat i kompletnie mi to nie przeszkadza. Sama gra mi sie podoba ale jeszcze nie wiem czy będę wspiral. Nie podoba mi sie ze wsrod tylu wersji nie ma PL.
Sam się sobie zdziwiłem bo mam podobnie ale widocznie jeśli chodzi o zwierzęta to jakoś nie wchodzi. Nie twierdzę, że gdyby gra była interesująca to nie byłbym w stanie dlatego napisałem "odpychający".

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 16:56
autor: bowie
mistrz_yon pisze: 17 lut 2021, 09:38 Mały offtop: byłem kiedyś służbowo w Denver. Ale już pozasłużbowo wybraliśmy się na wycieczkę w Góry Skaliste. I niby słyszałem o Wielkich Równinach, ale wyjechanie poza miasto i ten gigantyczny (nie da się tego oddać słowami) pusty, płaski obszar z Górami Skalistymi na horyzoncie zrobił na mnie kolosalne wrażenie. Nigdy wcześniej (ani później) nie miałem okazji doznać bezmiaru lądu.
O tym samym mówili żołnierze Wehrmachtu służący na froncie wschodnim. Zobaczyli stepy i Europa zachodnia była już dla nich zawsze - za ciasna

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 17 lut 2021, 17:02
autor: Propi
brazylianwisnia pisze: 17 lut 2021, 16:48 Mam dokladnie odwrotnie. Praga wyglada slabo i chaotycznie a tutaj jest estetycznie. 250zl to nie jest cacko. Za tyle zagranicą kupuje sie zwyklego euraska.
Możemy dyskutować o estetyce do upadu, ale chyba nie da się porównywać cen gier w krajach różniących się kilkakrotnie pensją minimalną czy średnią... ;) Dla nas to duży wydatek. Dla Niemca może mniejszy. Dla Szwajcara pewnie jest osobny cennik ;)

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 18 lut 2021, 02:45
autor: brazylianwisnia
Propi pisze: 17 lut 2021, 17:02
brazylianwisnia pisze: 17 lut 2021, 16:48 Mam dokladnie odwrotnie. Praga wyglada slabo i chaotycznie a tutaj jest estetycznie. 250zl to nie jest cacko. Za tyle zagranicą kupuje sie zwyklego euraska.
Możemy dyskutować o estetyce do upadu, ale chyba nie da się porównywać cen gier w krajach różniących się kilkakrotnie pensją minimalną czy średnią... ;) Dla nas to duży wydatek. Dla Niemca może mniejszy. Dla Szwajcara pewnie jest osobny cennik ;)
Jednka jesli kupuje sie gre z zagranicy w angielskiej wersji jezykowej to nie mozna porownywac cenowo gier do wersji polskiej od lokalnego wydawcy. Dwa rozne swiaty i o ile za 250zl u nas kupuje sie juz lekko odpimpowane gry jak Scythe tak zagranica(czy tez na samym KS)tyle placi sie za Terraformacje Marsa.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 12 mar 2021, 09:45
autor: mistrz_yon
Niesamowity finisz kampanii mają. Jeszcze wczoraj dołożyli SG na 220k (+20k w stosunku do poprzedniego) i lada moment się ufunduje (brakuje kilkuset euro).

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 12 mar 2021, 10:03
autor: Gizmoo
Ja biorę na pewno! I w tym roku na nic bardziej nie czekam niż na Stroganova. 8)

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 12 mar 2021, 11:03
autor: mistrz_yon
Też juz dawno wziąłem. Może każdy z nas napisze do nich osobno, że dobrze byłoby gdyby była polska wersja językowa instrukcji? Pewnie nawet dałoby się zrobić społeczne spolszczenie jej.

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 12 mar 2021, 11:23
autor: bowie
3 trolle będą miały, pisali o tym, ja wziąłem pledga za 1 eur aby mieć update

Re: Stroganov (Andreas Steding)

: 12 mar 2021, 12:42
autor: mistrz_yon
Zadałem pytanie i już odpisali. Polska instrukcja będzie w wersji podstawowej, ale nie w deluxe :roll: :roll: :shock:
Czasami nie rozumiem świata (zapewne dlatego, że nie rozumiem tego biznesu)