Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: RUNner »

Darkstorm pisze: 05 cze 2023, 08:58 A ja się czepnę błędu w druku :wink: . Na wieczku pudełeczka z wiedźminami są pomylone symbole szkół.
Temat znany od kilku tygodni, jeszcze zanim zaczęto wysyłki. Gdzie żeś się podziewał, że to przegapiłeś?? ;)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: polwac »

sopel82 pisze: 05 cze 2023, 08:37
polwac pisze: 05 cze 2023, 08:20 Ja największą wypraskę na karty tak zorganizowalem(niecałe 600kart w koszulkach).
Spoiler:
Genialne w swojej prostocie. To jest plastik? Druk 3D? Podziel się więcej co i jak to może skorzystamy ;) (myślałem żeby sobie takie zrobić papierowe)
Tak, druk 3D
Tak na szybko sobie druknąłem takie można powiedzieć prototypowe oznaczenia i nawet robią robotę.
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: RUNner »

Coś dużo tych proponowanych home rulesów się pojawia, a przecież jeszcze nie każdy dostał swój egzemplarz. Zasady w teorii wyglądały na sensowne, ale widać że chyba nie do końca dobrze przetestowane. Plus jest taki, że Wiedźmin będzie podatny na zmiany zasad, ale nie wiem czy o to mi chodziło? Nie lubię majstrować przy mechanice.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10903
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3351 times
Been thanked: 3205 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: japanczyk »

RUNner pisze: 05 cze 2023, 09:36 Coś dużo tych proponowanych home rulesów się pojawia, a przecież jeszcze nie każdy dostał swój egzemplarz. Zasady w teorii wyglądały na sensowne, ale widać że chyba nie do końca dobrze przetestowane. Plus jest taki, że Wiedźmin będzie podatny na zmiany zasad, ale nie wiem czy o to mi chodziło? Nie lubię majstrować przy mechanice.
Kazdy ma jakies preferencje - zalezy od stylu grupy
Gra jako ze ma rodowod przygodowy to ejst podatna na to, ze moze sie ciegnac jak gracze beda biegali i nie realizowali celu gry :)
Mozliwe, ze powinien byc jakis timer dla rozgrywki, no ale jak widac postawiono na swobode w wyscigu po trofea, a nie na spine
Ppeper
Posty: 27
Rejestracja: 23 sie 2020, 10:22
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Ppeper »

RUNner pisze: 05 cze 2023, 09:36 Coś dużo tych proponowanych home rulesów się pojawia, a przecież jeszcze nie każdy dostał swój egzemplarz. Zasady w teorii wyglądały na sensowne, ale widać że chyba nie do końca dobrze przetestowane. Plus jest taki, że Wiedźmin będzie podatny na zmiany zasad, ale nie wiem czy o to mi chodziło? Nie lubię majstrować przy mechanice.
Dużo elementów jest zależnych od stylu gry i pozostawione graczom, czy to dobrze? To nie wiem, ma swoje plusy i minusy, ale nawet instrukcja mówi, że jak coś jest nie jasne, to zrób tak, żeby miało sens fabularny, więc chyba taki był zamysł twórców no albo poszli na łatwiznę. Bardziej się skupili na tym żeby każdy się dobrze bawił, niż na czymś co ma sens... śmiesznie się czyta kartę eksploracji miasta, która mówi że w kaer morhen wiedźmin przepycha się przez tłum gapiów, może w starych czasach tam faktycznie było mnóstwo ludzi, ale jakoś mi się to nie spina, od tego czasu na szkołach zawsze biorę eksplorację terenu.
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: polwac »

Flowenol pisze: 05 cze 2023, 10:57 Jakie koszulki? Wszystkie 65x100? Wystarczą Od Rebela standard czy premium? Dzieki za odpowiedzi.
Obrazek

Lista kart
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Darkstorm
Posty: 852
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 131 times
Been thanked: 211 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Darkstorm »

RUNner pisze: 05 cze 2023, 08:59
Darkstorm pisze: 05 cze 2023, 08:58 A ja się czepnę błędu w druku :wink: . Na wieczku pudełeczka z wiedźminami są pomylone symbole szkół.
Temat znany od kilku tygodni, jeszcze zanim zaczęto wysyłki. Gdzie żeś się podziewał, że to przegapiłeś?? ;)
Nie mam fejszbuka i nie mam czasu wszystkiego śledzić. A o Wieśku praktycznie nic nie śledziłem.
No trudno. Nie zabłysnąłem :wink: :wink:
Darkstorm
Posty: 852
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 131 times
Been thanked: 211 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Darkstorm »

Ppeper pisze: 05 cze 2023, 10:08 śmiesznie się czyta kartę eksploracji miasta, która mówi że w kaer morhen wiedźmin przepycha się przez tłum gapiów,
To jeszcze nic.
Spoiler:
Tego typu rzeczy trochę mi zgrzytają. Można by to poprawić stosując np. rozwiązania z Eldritcha czy Zony, ewentualnie podzielić karty eskploracji na jeszcze kilka rodzajów np. w zależności od rodzaju terenu w jakim jesteśmy.
Awatar użytkownika
sopel82
Posty: 470
Rejestracja: 17 lis 2022, 11:07
Has thanked: 154 times
Been thanked: 157 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sopel82 »

Darkstorm pisze: 05 cze 2023, 11:42 Nie mam fejszbuka i nie mam czasu wszystkiego śledzić. A o Wieśku praktycznie nic nie śledziłem.
No trudno. Nie zabłysnąłem :wink: :wink:
Sytuacja było opisywana też dość szczegółowo w updateach do kampanii przez Go On Board (nie mówiąc o dyskusji wcześniej w tym wątku). Będzie można wymienić wieczko, ale dodruk planują nie wcześniej niż po wakacjach. (https://zagramw.to/wiedzmin-stary-swiat/aktualnosc/777)
sprzedam / bgg contribs / “an’ it harm none, do what ye will”
Wosho
Posty: 1439
Rejestracja: 01 gru 2011, 13:15
Has thanked: 177 times
Been thanked: 141 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Wosho »

Zagralem kilka tur w sama podstawke a pozniej przejrzalem pudelko ze SG i juz wiem ze nie powinno sie grac w ta gre na samej podstawce, jesli nie jest sie zupelnie poczatkujacycm planszowkowiczem. Rozbudowanie potworow, mutageny, metardy i asymetryczne karty plus zaawansowane musza powodowac ze gra bedzie duzo ciekawsza.
Jak na razie to co mi przeszkadzalo to łazenie po planszy i karty exploracji. Napotykasz xyz, wybierz 2 opcje w 1 nic sie nie stalo w 2 nic sie nie stalo.. Chyba wolalbym jednak bardziej trudniejsze karty bardziej w stylu arkham.
Pytanie do tych co grali przegladali karty exploracji ze SG czy sa w podobnym klimacie jak w podstawce? czy jednak inne i lepiej grac tylko z nimi bez mieszania?
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 964
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 666 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Bart Henry »

Jest jedna historia, która dowodzi, że wiedźmini mieli zdolności podróżowania w czasie. Sytuacja opisana w karcie eksploracji miasta jest potem w karcie zdarzenia przedstawiona nieco inaczej i czuć pewien zgrzyt na łączeniu historii.
Spoiler:
konan1808
Posty: 100
Rejestracja: 07 lip 2020, 11:17
Has thanked: 12 times
Been thanked: 4 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: konan1808 »

Bart Henry pisze: 05 cze 2023, 12:25 Jest jedna historia, która dowodzi, że wiedźmini mieli zdolności podróżowania w czasie. Sytuacja opisana w karcie eksploracji miasta jest potem w karcie zdarzenia przedstawiona nieco inaczej i czuć pewien zgrzyt na łączeniu historii.
Spoiler:
To drugie otwarcie drzwi to jest po prostu kolejne spotkanie z tymi samymi oprychami. Za pierwszym razem cię okradli, a za drugim już ich poznajesz po głosie i jesteś gotowy.
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 964
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 666 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Bart Henry »

konan1808 pisze: 05 cze 2023, 12:36
Bart Henry pisze: 05 cze 2023, 12:25 Jest jedna historia, która dowodzi, że wiedźmini mieli zdolności podróżowania w czasie. Sytuacja opisana w karcie eksploracji miasta jest potem w karcie zdarzenia przedstawiona nieco inaczej i czuć pewien zgrzyt na łączeniu historii.
Spoiler:
To drugie otwarcie drzwi to jest po prostu kolejne spotkanie z tymi samymi oprychami. Za pierwszym razem cię okradli, a za drugim już ich poznajesz po głosie i jesteś gotowy.
Wygląda, że masz rację. Cofam zatem oskarżenie o błąd i śmieszki. Zmyliło mnie chyba to, że tu tak naprawdę nie ma zadania, tylko kontynuacja historii, więc podróż do konkretnego wylosowanego miasta nie ma sensu fabularnego, bo ponowne spotkanie ma charakter bardziej spontaniczny.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: RUNner »

Najlepiej dla regrywalności spotkań by było stworzenie kilku wariantów wybranej opcji przez gracza.
Np. 3 karty o takim wydarzeniu i takich samych opcjach do wyboru: "Na polanę wkracza wściekły wilk. Wygląda na głodnego i zdesperowanego:"
Co robisz?
A: Walczę z nim.
B: Wycofuję się.

I teraz każda z kart ma na rewersie inne konsekwencje wyborów:
1.A: Jeśli wartość twojego ataku jest większa niż 2, pokonujesz wilka (jakaś nagroda). jeśli nie, otrzymujesz 2 rany.
1.B: Starasz się wycofać, ale wilk rzuca się na ciebie. Jeśli twoja obrona wynosi mniej niż 2, otrzymujesz 1 ranę.

2.A: Wilk nie podejmuje walki i ucieka.
2.B: Udaje ci się bezpiecznie wycofać.

3.A: Okazuje się że wilk nie jest sam, a ze skraju lasu wyłaniają się jeszcze 3. Jeśli twój poziom ataku lub obrony nie wynosi min. 4 zostajesz rozszarpany na strzępy.
3:B: Uciekasz, a wilk podąża za tobą. Na szczęście wpada we wnyki. Dobijasz go i zyskujesz 1 sztukę złota.

Gracz nigdy by nie miał pewności jaki wariant ma wybrać, chyba że to samo zdarzenie by się pojawiło w grze wcześniej.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10903
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3351 times
Been thanked: 3205 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: japanczyk »

RUNner pisze: 05 cze 2023, 13:49 Gracz nigdy by nie miał pewności jaki wariant ma wybrać, chyba że to samo zdarzenie by się pojawiło w grze wcześniej.
Jestem pewien ze to rozwazali, al ciekawsze jest jednak wygenerowanie 200 roznych spotkan niz generowanie alternatyw, bo te maja to do siebie, ze moga sie czesto powtarzac
Freshus
Posty: 294
Rejestracja: 15 sty 2019, 13:00
Has thanked: 50 times
Been thanked: 109 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Freshus »

Spoiler:
1 i 2 punkt można zdobyć za potwora 1 lvl lub wyżej, 3 punkt za lvl 2 lub wyżej, ostatni punkt za lvl 3 lub wyżej.
Wtedy nawet jak jest słabszy potwór na stole, to gracz co jest wyżej musi go ubić żeby zapolować na lepszego.
Spoiler:
Jeżeli chodzi o grę w samą w sobie to działa ona dobrze. Natomiast widać, że parę mechanik (fajnych) jest dodanych tak, aby nie przeciągać bardziej gry. Tak jest np. Ze słabościami potworów, które kładziesz na planszy, i jak wskoczysz na takie pole to bierzesz słabość i losujesz miejsce na nową. Przez to raz dwa można kilka słabości na danego potwora zdobyć. Z racji, że jest to gra przygodowa, u nas w ekipie np. Ta mechanika wgl nie trzymała się klimatu "zdobywania wiedzy" o potworze, stąd wprowadzenie home rule'a, że słabość zdobywamy dopiero jak zrobimy "zadanie na trop". Też nie jest idealnie, ale przynajmniej trochę łażenia za tą słabością czasami trzeba zrobić.

Stąd wynika większość zmian zasad w tym przypadku, a przynajmniej tak mi się wydaję. Po prostu niektóre mechaniki są zrobione tak, żeby się grało, a nie trzeba było główkować nad zasami, przez to dla niektórych może tracić klimat i dlatego próbują jakiś zmian.

Ale gra na standardowych zasadach śmiga tak samo dobrze.
Awatar użytkownika
yrq
Posty: 953
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 335 times
Been thanked: 359 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: yrq »

RUNner pisze: 05 cze 2023, 13:49
Spoiler:
Coś takiego mogłoby być wtedy równie dobrze roziązane np. rzutem kością: "... jeśli twoja obrona wynosi mniej niż [k3] to otrzmujesz ranę". Nie wiem czy takie wydarzenia są, czekam na swój egzemplarz :)
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1590
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 720 times
Been thanked: 1074 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »

yrq pisze: 05 cze 2023, 14:19
Coś takiego mogłoby być wtedy równie dobrze roziązane np. rzutem kością: "... jeśli twoja obrona wynosi mniej niż [k3] to otrzmujesz ranę". Nie wiem czy takie wydarzenia są, czekam na swój egzemplarz :)
Są na kości, są na jeżeli twój atrybut to, są wybory, są dodatkowe zadania, są nawet takie które mówią "jeżeli inny wiedzmin coś zrobi to.."
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: RUNner »

japanczyk pisze: 05 cze 2023, 14:02
RUNner pisze: 05 cze 2023, 13:49 Gracz nigdy by nie miał pewności jaki wariant ma wybrać, chyba że to samo zdarzenie by się pojawiło w grze wcześniej.
Jestem pewien ze to rozwazali, al ciekawsze jest jednak wygenerowanie 200 roznych spotkan niz generowanie alternatyw, bo te maja to do siebie, ze moga sie czesto powtarzac
Owszem, ale ja np. mając 200 wydarzeń zapamiętam opłacalne opcje po jednym rozpatrzeniu takiej przygody. Dlatego zawsze jak koszulkuję karty to obowiązkowo zakryte :D Gdybym miał 50 spotkań o 3 wariantach, to mało prawdopodobne żebym w ciągu gry odkrył 2, a nawet jeśli to i tak by to było lepsze niż teraz gdy jest po prostu jeden wariant i zero emocji.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3348
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 432 times
Been thanked: 1043 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: psia.kostka »

Jesli jest 200 roznych historyjek ponumerowanych, to mozna dopisac kolejne alternatywy fanowskie i po wyciagnieciu karty czytasz historyjke, a potem rzucasz koscia, ktora zdecyduje czy rozwiazanie z karty, czy z Kroniki Wypadkow Wiedzminskich :P
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: RUNner »

psia.kostka pisze: 05 cze 2023, 14:26 Jesli jest 200 roznych historyjek ponumerowanych, to mozna dopisac kolejne alternatywy fanowskie i po wyciagnieciu karty czytasz historyjke, a potem rzucasz koscia, ktora zdecyduje czy rozwiazanie z karty, czy z Kroniki Wypadkow Wiedzminskich :P
Fanowsko to można sporo zrobić, ale to już home rules ;)
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10903
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3351 times
Been thanked: 3205 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: japanczyk »

RUNner pisze: 05 cze 2023, 14:25 Gdybym miał 50 spotkań o 3 wariantach, to mało prawdopodobne żebym w ciągu gry odkrył 2, a nawet jeśli to i tak by to było lepsze niż teraz gdy jest po prostu jeden wariant i zero emocji.
Gdybys mial 50 spotkan o 3 wariantach to mialbys 150 spotkan, gdzie mialbys duza szanse na wyciagniecie powtorki - zbyt duza ;-)
Ile sie tych kart na gre losuje?
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: RUNner »

Wiesz, wszystko zależy od tego ile się gra. Zdaję sobie sprawę z faktu, że trochę wydziwiam, ale jestem wielkim miłośnikiem zmienności warunków w grach.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2620
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: sqb1978 »

Jest potencjał na apkę, najlepiej z lektorem ;)
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1590
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 720 times
Been thanked: 1074 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: ave.crux »

japanczyk pisze: 05 cze 2023, 14:33
Gdybys mial 50 spotkan o 3 wariantach to mialbys 150 spotkan, gdzie mialbys duza szanse na wyciagniecie powtorki - zbyt duza ;-)
Ile sie tych kart na gre losuje?
Grę jak potrafisz grać zamykasz w 8-9 rundach, czyli 4-5 kart przygód max na grę na gracza.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
ODPOWIEDZ