Strona 1 z 4

Kur-Nu-Gi (Aleksander Jagodziński)

: 15 lut 2021, 12:15
autor: Muad'Dib
Jakiś czas temu RedImp zapowiedział swoją kolejną grę, której autorem jest Aleksander Jagodziński (twórca Pangei oraz Żerców).

Profil gry na bgg -> link

Opis wydawcy
KUR-NU-GI to gra typu „worker placement”, w której gracze jako Dusze podróżują przez mrok sumeryjskiej Krainy Śmierci.
W tej niebezpiecznej wędrówce każdej Duszy towarzyszą Cienie –przewodnicy i jednocześnie strażnicy, których celem jest pilnowanie, aby Dusza nie zawróciła ze Ścieżki Umarłych.
Celem graczy jest ucieczka i powrót do Świata Żywych zdobywając przy tym jak największą liczbę Punktów Ucieczki. By tego dokonać gracze muszą mądrze zarządzać akcjami oraz zasobami - Modlitwami, które żywi wznoszą w intencji umarłych, mocą Vri-ilu a także Łaskami sumeryjskich bogów: ANU - bogu nieba, ENLILOWI - władcy przestworzy, NINHURSAG - bogini ziemi, ENKIEMU - bogu głębi wód, DUMUZIEMU - panu podziemi.
Gra oferuje różne warianty na wcześniejsze zakończenie rozgrywki i to od przyjętej przez graczy strategii będzie zależeć jak szybko ją zakończą.
Kiedy usłyszałem o tematyce to gra mnie zainteresowała, do tego okładka, na której można zawiesić oko. W zeszłym tygodniu pojawił się pierwszy rzut planszy z elementami, niestety wygląda to dosyć rozczarowująco. Jakoś to wygląda poza klimatem, strasznie "naćkane".

Spoiler:
Spoiler:

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 15 lut 2021, 12:22
autor: Hardkor
Okładka sie nie ładuje w poście.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 02 mar 2021, 20:10
autor: A.Jagodziński
Plansza i komponenty graficznie ciągle są modyfikowane. Docelowo będzie niewątpliwie bardziej przejrzyście:)

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 03 mar 2021, 08:42
autor: Turnavine
Swego czasu obserwowałem ze względu na ciekawą tematykę, ale jakoś punkty ucieczki w opisie mnie zniechęciły... Bardzo lubię i euro i ameri różnego rodzaju, ale jakoś po zetknięciu się min. z hitami Stegmaier'a częściej odbijam się od gier, które w moim prywatnym odczuciu mimo bardzo silnej chęci osadzenia mechaniki w temacie jednak w tym zawodzą.

Mimo to trzymam kciuki za projekt, ten wydawca ma ciekawe tytuły, chętnie zagram jeśli będzie taka okazja. Temat podjęty jest naprawdę nietuzinkowy i to się chwali. Estetyka również jest ciekawa.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 14 wrz 2021, 21:13
autor: louiscyphre
Grałem w kilka razy w prototyp i bardzo mi się podobało. Po partii czuje się satysfakcję a jednocześnie niedosyt, żeby spróbować innej drogi. Kombinacja, co zrobić z 3 Cieniami (robotnikami), żeby wszystko się spięło wytęża szare komórki. Zawsze brakuje czwartego :|. Do tego kontrola obszarów, zdolności kart. Niby trochę tego jest do ogarnięcia (szczególnie terminologia) ale po pierwszym punktowaniu (Czasie Lamentu) większość jest jasna i logiczna. Każda gra odkrywała nowe strategie.

Polecam... żanetkaleta.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 14 wrz 2021, 21:51
autor: Moonday
Jak ta gra skaluje się na dwóch graczy? Są jakieś dodatkowe warunki gry np. konieczność stosowania bota przy mniejszej liczbie graczy? Jak działa tryb solo? Jak długo trwa partia (w przeliczeniu na jednego gracza)? Byłbym wdzięczny za dopowiedzi, jeżeli ktoś potrafi ich udzielić :)

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 14 wrz 2021, 22:45
autor: Lothrain
Moonday pisze: 14 wrz 2021, 21:51 Jak ta gra skaluje się na dwóch graczy? Są jakieś dodatkowe warunki gry np. konieczność stosowania bota przy mniejszej liczbie graczy? Jak działa tryb solo? Jak długo trwa partia (w przeliczeniu na jednego gracza)? Byłbym wdzięczny za dopowiedzi, jeżeli ktoś potrafi ich udzielić :)
Obejrzyj filmik Humigraja. Przy dwóch graczach dochodzi bot.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 14 wrz 2021, 23:44
autor: louiscyphre
Moonday pisze: 14 wrz 2021, 21:51 Jak ta gra skaluje się na dwóch graczy? Są jakieś dodatkowe warunki gry np. konieczność stosowania bota przy mniejszej liczbie graczy? Jak działa tryb solo? Jak długo trwa partia (w przeliczeniu na jednego gracza)? Byłbym wdzięczny za odpowiedzi, jeżeli ktoś potrafi ich udzielić :)
Nie wiem jak gra działa na 2 osoby, grałem w 3 i 4. Czas trudno określić, ponieważ może się skończyć nawet po 2 punktowaniu (Czasie Lamentu). Myślę, że w większości skończy się po 3 punktowaniu. W takim wypadku trzeba liczyć 25-30 minut na gracza. Do dyspozycji jest tylko 3 robotników ale trzeba się zastanowić, przeczytać karty, które wyszły. Można planować rundy "do przodu". Nawet, jeśli ktoś zajmie upatrzone pole jest możliwość wykombinowania czegoś w zamian.

Struktura rozgrywki wygląda następująco:
1 runda > 2 runda > punktowanie (Czas Lamentu)
3 runda > 4 runda > punktowanie (Czas Lamentu)
5 runda > 6 runda > punktowanie (Czas Lamentu)
7 runda > 8 runda > punktowanie (Czas Lamentu)

Czas Lamentu to specyficzna runda, w której najważniejsze jest punktowanie za kontrolowane Grobowce. Oczywiście można tam jeszcze trochę zamieszać przesuwając Dusze i zagrywając karty.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 15 wrz 2021, 07:17
autor: Lothrain
Mnie w grze area control najbardziej martwią takie akcje jak zamiana wartości kostek między przeciwnikami w grobowcu jedną akcją. Czy takie "wywrotowe" akcje nie powodują, że plany gracza w zasadzie można storpedować w każdej chwili? Czy też kostki nie są tak istotne w walce o większości w grobowcach?

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 15 wrz 2021, 18:18
autor: A.Jagodziński
W rozgrywce 2-osobowej została wprowadzona Dusza Neutralna. Zdecydowałem się na ten krok ponieważ:
1) W grze większość PZ (zwanych Punktami Ucieczki) zdobywa się w turach specjalnych poprzez rozkład swoich sił w obszarach zwanych Grobowcami. Pomimo wprowadzenia talii kart zmiennej punktacji istniało ryzyko, że przy dwójce pasywnych graczy nikt nie podjąłby działania w celu optymalizacji zysków z punktacji. Dusza Neutralna poprzez swą "wędrówkę" zmienia układ sił w Grobowcach co zmusza graczy do taktycznego przemieszczenia swych sił. 2) Z punktu widzenia setupu i późniejszego zarządzania grą było to najbardziej przejrzyste rozwiązanie. Zamiast tego można by wprowadzić np talię wydarzeń (co zostało wprowadzone w wariancie SOLO), która również zarządzałaby taką zmianą układu sił zmuszającego graczy do reakcji, ale zdecydowałem się nie mnożyć dodatkowych komponentów gry.
Zarządzanie Neutralną Duszą jest bardzo proste i odbywa się tylko raz podczas rundy, gdzie trzecia runda kończy zwykle grę.
Zapraszam też do wejścia na TTS gdzie na stronie kampanii udostępniliśmy grę i można zobaczyć jak te warianty działają. Byłbym wdzięczny też za każdy feedback z takiej rozgrywki. Oczywiście z chęcią odpowiem też na wszelkie pytania.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 15 wrz 2021, 18:30
autor: A.Jagodziński
Odpowiem też od razu w jaki sposób zarządza się kośćmi, które w grze nazywają się Kośćmi Ofiarnymi. Nie da się żadną akcją manipulować kośćmi przeciwnika. Można dzięki akcji Manipulacja zmieniać tylko wartości na własnych kostkach pozyskując za to Vri-il (rodzaj waluty w grze). Istnieją niektóre Ołtarze czy karty tożsamości które pozwalają na ingerencję w wartości na kostkach przeciwników, dotyczy to jednak zwykle tylko jednego oczka na kości. Istnieje w grze zasada, że gdy kość na planszy uzyska wartość większą niż 6 i mniejszą niż 1, kość taka spada z planszy na planszę gracza i musi zostać przerzucona. Oznacza to, że wartości 6 na kościach obarczone są pewnym ryzykiem, ale tylko w sytuacji gdy widzimy że gracz przeciwny inwestuje w taką umiejętność. Warto zauważyć, że widząc potencjalną możliwość, w której naszej wysokiej w oczkach kości grozi usunięcie, sami jesteśmy w stanie zmniejszyć ją do "bezpiecznej" wysokości, pozyskując dodatkowo Vri-il. Wszystko zależy jednak od taktycznego planowania rozkładem naszych sił i zasobów na planszy.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 16 wrz 2021, 01:18
autor: pytajnik1
Lothrain pisze: 15 wrz 2021, 07:17 Mnie w grze area control najbardziej martwią takie akcje jak zamiana wartości kostek między przeciwnikami w grobowcu jedną akcją. Czy takie "wywrotowe" akcje nie powodują, że plany gracza w zasadzie można storpedować w każdej chwili? Czy też kostki nie są tak istotne w walce o większości w grobowcach?
Mam dokładnie te same obawy...
A.Jagodziński pisze: 15 wrz 2021, 18:30 Odpowiem też od razu w jaki sposób zarządza się kośćmi, które w grze nazywają się Kośćmi Ofiarnymi. Nie da się żadną akcją manipulować kośćmi przeciwnika. Można dzięki akcji Manipulacja zmieniać tylko wartości na własnych kostkach pozyskując za to Vri-il (rodzaj waluty w grze). Istnieją niektóre Ołtarze czy karty tożsamości które pozwalają na ingerencję w wartości na kostkach przeciwników, dotyczy to jednak zwykle tylko jednego oczka na kości.
Akcją nie da się manipulować kośćmi przeciwnika, ale da się kartami prawda?
Np. karty manipulujące kośćmi w Grobowcach:
Wybraniec - zamień wartościami dwie dowolne kości.
Fałszywa ofiara - przerzuć dowolną ilość własnych i/lub wrogich kości.
Klątwa - zmień o jedno oczko wartości dowolnych kości każdego z graczy.

Z innych interakcji karta Boski wyrok - przenieś dowolny Cień z tego Grobowca do dowolnego innego.
To tak tylko w oparciu o karty pokazane w video u Humigraja.

Biorąc pod uwagę choćby te pokazane karty i możliwości, pozwolę sobie powtórzyć pytania zadane powyżej:
Czy takie "wywrotowe" akcje nie powodują, że plany gracza w zasadzie można storpedować w każdej chwili?
Czy też kostki nie są tak istotne w walce o większości w grobowcach?
:)

Poza tym gra wygląda ciekawie i życzę powodzenia w ufundowaniu. Sam na razie jeszcze trochę się waham, ale bardziej jestem na tak niż na nie ;)

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 16 wrz 2021, 08:55
autor: A.Jagodziński
Tak to prawda:) Kartami da się praktycznie wszystko, ale pozyskanie takiej karty to jest wyzwanie. Nawet gdy w fazie planowania próbujesz zarezerwować sobie taką kartą, przeciwnik ciągle może Cię uprzedzić wysyłając swój Cień do wybranego Grobowca i w wypadku wyższej Inicjatywy sprzątnąć Ci taką kartę sprzed nosa. A pozycja na torze Inicjatywy to istotna rzecz, którą trzeba sobie odpowiednio wywalczyć. Dodatkowo widząc, że taka karta jest już zarezerwowana do zagrania, a dzieje się dostatecznie wcześniej, musimy próbować grać dookoła niej. Mamy Ołtarze, Tożsamości i inne karty Wpływu, tak że możemy spokojnie zupełnie przeformatować sytuację na planszy. Poza tym istnieje cała gama różnych strategii, gdzie istnieje też taka, w której zagramy zupełnie bez kości Ofiarnych. Mimo wszystko fajnie poczuć w grze nad sobą taki miecz Damoklesa, nawet jeśli koniec końców nie spada on na nasz kark:)

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 16 wrz 2021, 09:28
autor: japanczyk
Otworzyłem nowy temat nt. kampanii crowdfundingowej viewtopic.php?f=57&t=72970

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 22 wrz 2021, 11:20
autor: Atk
A jak ogólem gra się na 2 osoby? Namawiam kumpla na kupno tyle, że on głównie gram w 2, a humigraj podobno twierdzi, że słabo i gra najlepszej działa na 4/5 osób.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 22 wrz 2021, 12:02
autor: dawciu
Atk pisze: 22 wrz 2021, 11:20 A jak ogólem gra się na 2 osoby? Namawiam kumpla na kupno tyle, że on głównie gram w 2, a humigraj podobno twierdzi, że słabo i gra najlepszej działa na 4/5 osób.
Na pewno jest to gra gdzie jak gracie na dwóch to bardzo, ale to bardzo ważna jest inicjatywa - i nawet nie spodziewałem się że aż tak bardzo. Z prostego powodu - wyższa pozycja na torze inicjatywy wygrywa remisy.
W przypadku gry na 2 osoby nie było aż tak ciasno w tych grobowcach, dusze neutralne tez same z siebie nie manipulują kośćmi więc biliśmy się głównie między sobą i remisy zdarzały się bardzo często, więc na dwie osoby trzeba starać się być pierwszym graczem. Trzeba pilnować drugiego gracza ale nie ma tutaj opcji że jeden będzie drugiemu blokował pola w nieskończoność po z jednej strony masz akcję KUR, która pozwala wykonać akcje z dowolnego pola, oraz masz bonusy z ołtarzy, niektóre pozwalają wykonać dowolną akcję. Nie bede ukrywał - jest to gra gdzie przy ośmiu różnych warunkach szybszego zakończenia gdzie trzeba spełnić przynajmniej dwa przez jednego gracza sprawiała nam trudności już przy dwóch playerach, a co dopiero ja bedziemy grać w pięciu, nie wiem jak jak wtedy będziemy się pilnować.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 23 wrz 2021, 16:21
autor: Curiosity
Pytania o zasady:
viewtopic.php?f=42&t=73070

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 24 wrz 2021, 14:45
autor: Atk
Pojawiła się recenzja!

https://boardtime.pl/2021/09/kur-nu-gi- ... enzja.html

Miłego czytania!

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 24 wrz 2021, 21:36
autor: EVOCATVS
Wizerunki bogów są już ostateczne czy będą jeszcze jakieś zmiany w grafice? Obecne niezbyt mi pasują do klimatu, bo z tego co kojarzę, praktycznie wszystkie postacie męskie na tamtych terenach, od Sumerów, przez Akadyjczyków, Babilończyków do Asyryjczyków przedstawiano z brodami.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 25 wrz 2021, 12:24
autor: A.Jagodziński
EVOCATVS pisze: 24 wrz 2021, 21:36 Wizerunki bogów są już ostateczne czy będą jeszcze jakieś zmiany w grafice? Obecne niezbyt mi pasują do klimatu, bo z tego co kojarzę, praktycznie wszystkie postacie męskie na tamtych terenach, od Sumerów, przez Akadyjczyków, Babilończyków do Asyryjczyków przedstawiano z brodami.
Tu jeszcze pokażę, które rzeźby stanowiły dla mnie inspirację - i tak jak wspomniałem na wspieram, dla fanów starożytnej Sztuki, proszę się przyjrzeć grafikom na kartach Wpływu:)
Obrazek

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 25 wrz 2021, 19:37
autor: EVOCATVS
A.Jagodziński pisze: 25 wrz 2021, 12:24
Jest opcja na jakieś designer's notes z materiałami źródłowymi, których używałeś do tworzenia gry? Ogólnie to takie bliskowschodnie klimaty bardzo mi podchodzą, ale, tak w miarę sensownie, wiedza o Mezopotamii, u mnie, zaczyna się od czasów Achemenidów, więc "trochę" lat po panowaniu Sumerów w tamtych stronach :)

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 25 wrz 2021, 22:11
autor: A.Jagodziński
EVOCATVS pisze: 25 wrz 2021, 19:37
A.Jagodziński pisze: 25 wrz 2021, 12:24
Jest opcja na jakieś designer's notes z materiałami źródłowymi, których używałeś do tworzenia gry? Ogólnie to takie bliskowschodnie klimaty bardzo mi podchodzą, ale, tak w miarę sensownie, wiedza o Mezopotamii, u mnie, zaczyna się od czasów Achemenidów, więc "trochę" lat po panowaniu Sumerów w tamtych stronach :)
Mam ogromną ilość notatek, różnych książek itp. Żałuję, że nie prowadziłem takiego dziennika, bo każdy element gry ma odniesienie do źródeł. Np mapa starożytnego Sumeru, która tworzy się po ułożeniu wszystkich kart Świątyń i każda z nich jest pokazana na tej mapie. Każda karta Wpływu ma cytat z pism sumeryjskich - tak wszystko dobierałem by uzasadniało działanie tej karty. No i nazwy kart tożsamości - każda nazwana jest w języku sumeryjskim. Nie dam głowy, że udało mi się to zrobić idealnie, ale bardzo długo grzebałem po różnych źródłach by zbliżyć się ideału. Ta cywilizacja to ciągłe pole do odkrywanie nowych wątków, zagadnień i odniesień do współczesności. Aż dziw bierze, że tak mało ludzi się nią interesuje.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 26 wrz 2021, 19:29
autor: A.Jagodziński
Napisałem kilka słów o powstawaniu KUR-NU-GI. Jutro postaram się dopisać resztę
Obrazek

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 26 wrz 2021, 22:58
autor: louiscyphre
Bardzo fajna lektura.

Re: KUR-NU-GI (Aleksander Jagodziński)

: 27 wrz 2021, 01:01
autor: ahroun21
Ciekawa lektura i tym większa szkoda, że tego typu teksty nie stały się integralną częścią kampanii na wspieram.to.