1. co oznaczają symbole czarnych kostek na planszach przygód?
Ze trzeba rzucic kostka. Tzn osoba ktora wchodzi lub przechodzi przez to pole rzuca kostka a potem ponosi konsekwencje rzutu.
2. jeśli na planszy przygód dojdę do końca którejś z ścieżek np. drzewo, to czy mogę wykorzystywać karty drzew na innych ścieżkach?
Nie, tylko plytki zdarzen dzialaja jak jokery (tzn jezeli nie ma danego typu plytki na planszy badz juz zakonczyles sciezke danego typu to mozesz wykorzystac wylosowana plytke do innej sciezki). Karty dzialaja tylko do tych sciezek do ktorych sa przypisane, nie dzialaja jak jokery w wypadku braku/ukonczenia sciezki.
3. Tarcze pozwalają zdobyć karty Gandalfa (płacę nimi za reke). Czy kartę biorę na rękę czy natychmiast zagrywam? Czy zagrana karta wypada z gry?
Natychmiast sie zagrywa karte, w dowolnym momencie gry (bez brania na reke). Karta wypada z gry po uzyciu.
4. Karty specjalne mogę zagrywać w każdym momencie
Tak, karty gandalfa oraz zolte mozna zagrywac w dowolnym momencie gry chyba ze inaczej jest napisane. W instrukcji rozszerzonej ktora znajdziesz tutaj w jez. ang(
http://freespace.virgin.net/chris.lawso ... tr/faq.htm) jest napisane kiedy dana karte mozna zagrac.
5. na czym polega ujawnienie pierścienia (raz na scenariusz)?
Osoba ktora w danym scenariuszu niesie pierscien moze raz na ten scenariusz uzyc pierscienia. Pozowala to na poruszenie sie po jednej dowolnej sciezce (najbardziej korzystnie jest po tej glownej sciezce przygody) bez konsekwencji negatywnych i pozytywnych zdarzen przez ktore przechodzimy badz na ktorym sie zatrzymamy (nie bierze sie tarczy, nie rzuca kostka itp). Ilosc poruszanych pol liczy sie z formuly: 4 - rzut kostka. Co oznacza ze ruszamy o:
4 - pusta plytka = 4 pola
4 - 1 czarne oczko = 3 pola i posiadacz pierscienia idzie w strone ciemnosci o 1
4 - 2 oczka = 2 pola, posiadacz pierscienia idzie 2 w ciemnosc
4 - 3 = 1 pole, posiadacz idzie o 3 w ciemnosc
4 - 2 karty = 2 pola, posiadacz odrzuca 2 karty
4 - oko saurona = 3 pola, Sauron idzie w strone hobbitow
Uwaga! Dziala tu zdolnosc Sama oznaczajaca ze bierze tylko 1 damage z rzutu kostka ale porusza sie o tyle pol ile wynika z formuly, np: Sam zaklada pierscien i wyrzuca 3 czarne kropki. W konsekwencji porusza swoja figurke o 1 w ciemnosc (zdolnosc specjalna) oraz moze przesunac na jednej sciezce pionek o 1 pole! (4-3=1). Tak samo dziala karta specjalna niwelujaca efekt kotski. Kary nie poniesiemy ale liczba pol o ktore poruszymy na sciezce przygody zawsze wynika z 4 - liczba symboli na kosci.
Pierscien mozna uzyc w dowolnym momencie gry, nawet po wyciagnieciu plytki z eventem ale przed jej rozstrzygnieciem. Mozna w ten sposob zakonczyc glowna sciezke bez konsekwencji pol przez ktore sie przechodzi i na ktory staje. (Ja tak wczoraj na farcie przeszedlem przez Mordor. Brakowalo mi 3 pola do konca Mordoru a wylosowalem event kazacy odrzucic 7 kart. Mielismy w sumie 4, no to myk pierscien, idealny rzut bo czyta plytka i o 4 do przodu bez przumusu rzucania kostka po drodze. Potem zostalo tylko wrzucenie peirscienia do gory zniszczenia i wygrana w beznadziejnej sytuacji;)
6. jeśli muszę odrzucić karty np. w wyniku rzutu kością, a ich nie mam, to przegrywam.
Wtedy dany gracz odpada z gry. Kiedykolwiek gracz MUSI (nie mylic z odrzuc albo...) cos odrzucic (karty, tarcze) a nie jest w stanie wtedy odpada z gry. Jesli jest to posiadacz pierscienia to game over;)
7. do czego służą zbierane żetony słońca, serca i pierścienia
Na koncu kazdego z trzech scenariuszy: Moria, Helms Deep, Shelobs Lair (w Mordorze to nie obowiazuje!) kazdy gracz musi odrzucic po jednym typie zetonu: serce, pierscien, slonce (nie ma znaczenia czy odrzucasz 1,2 czy 3 tego samego typu, trzeba miec rozne). Za brak kazdego typu zetonu dany gracz idzie o 1 w ciemnosc. Jeden hobbit ma zdolnosc ze wystarczaja mu 2 z 3 zetowno. dodatkowo ten ktory ma najwiecej pierscieni zostaje nowym posiadaczem pierscienia. W przypadku remisu badz braku pierscieni u wszystkich graczy nowym posiadaczem jest gracz siedzacy na lewo od obecnego posiadacza.
8. zupełnie nie rozumiem zasad punktacji i zakończenia gry
Punkty sa malo wazne:P Co do zakonczenia gry: gdy dotrzesz do konca Mordoru zabierajac tarczy, rzucajac kostka z pola (chyba ze dotarles za pomoca pierscienia) wowczas nie musisz juz odrzucac 3 typow zetonow (serce, slonce, pierscien). Teraz pierscien kladzie sie na ostatnim polu gry (nie mylic z ostatnim polem sciezki Mordoru) oznaczonym pierscieniem i kostka. Teraz po kolei kazdy gracz zaczynajac od posiadacza pierscienia probuje go zniszczyc rzucajac koscia. Jesli po rzucie i poniesieniu jego konsekwencji przezyjesz to druzyna wygrywa. Jesli w ten sposob zginie kazdy gracz po kolei wtedy jest game over;)