Na pewno w każde RPG da się grać w dwie osoby.
Co do czytania fragmentów po angielsku to to nie będzie problemem nawet jeśli będzie korzystać z gotowych scenariuszy w tym języku. Same zasady mogą być po angielsku ale treść scenariusza i tak możecie mieć po polsku, bo
- najczęściej sami będziecie pewnie pisać scenariusze, bo to spora część frajdy (dla MG)
- po zapoznaniu się ze scenariuszem po angielsku i tak prowadzicie go po polsku (MG musi trochę przygotować przed sesją ale pewnie i tak mniej niż jeśli pisze scenriusz samodzielnie)
- na necie na pewno do większości popularnych systemów są scenariusze po polsku, nawet jeśli sam system nie ma podręcznika po polsku
Podsumowując - MG i tak opowiada po polsku i w całej mojej karierze gracza RPG nawet gdy treść scenariusza była po ang. to i tak MG opowiadał wszystko po polsku "z głowy" (bo jest przygotowany i wie co jest w scenariuszu anyway).
Zasady do prostych systemów, do wypróbowania na początek by sprawdzić czy w ogóle Was taka zabawa kręci, są do znalezienia online i ogarnięcia w godzinkę. Np. FATE accelerated (bardzo uproszczony system RPG do prowadzenia w dowolnym settingu) można sobie sprawdzić za darmo:
https://fate-srd.com/fate-accelerated/get-started tu jest w zasadzie komplet zasad w menu po lewej stronie w rozdziałach po kolei. Jak w każdym RPG można sobie dowolną liczbę tych zasad zmienić lub zignorować. Ba, na próbę możecie zagrać w ogóle bez żadnych zasad, tak jak to opisuje Finnegan w jednym z akapitów artykułu z poniższego linku:
Zdarzają się również takie systemy, w których mechanika i testy praktycznie nie istnieją, a wszelkie decyzje podejmuje prowadzący. Wtedy fizyka świata i wyniki sytuacji spornych opierają się na jego osądzie sytuacji i poczuciu sprawiedliwości. Storytelling, jak sama nazwa wskazuje, opiera się głównie na narracji – także podczas walki i innych sytuacji stresowych. Systemy storytellingowe zwykle mniej skupiają się na walce, a bardziej na przeżyciach postaci i odgrywaniu jej emocji i zachowań. Z tych powodów są bardziej wymagające i nie każdy gracz lub Mistrz Gry odnajdzie się w tym gatunku. Narracja jest jednak nieodzownym elementem każdej gry fabularnej. Bez niej zamieni się ona w zwykłe turlanie kostkami.
Jak macie jakieś wątpliwości, co normalne u początkujących, to na pewno wprowadzające do hobby artykuły powinny wszystko wytłumaczyć:
https://www.gram.pl/artykul/2008/03/05/ ... -rpg.shtml
http://jatygry.blogspot.com/2015/07/jak ... raczy.html