Strona 1 z 1

Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 31 maja 2021, 23:03
autor: rdbeni0
Spodobały nam się ostatnio gry typu kooperacyjne - chyba nawet bardziej od tych stricte rywalizacyjnych - a więc bawię się w analizę rynku i patrzę co ewentualnie można jeszcze kupić.

Gramy w 2-4 osoby. Nigdy solo.

Kooperacyjnych - dobrych i znanych gier - wcale nie ma aż tak dużo.
Gdy jednak wpiszę w wyszukiwarkę frazę "Horror w Arkham" to wyskakuje pierdylion różnych wersji, odmian, edycji (od 1 do 3), recenzji, wskazówek, rad. opcji.
Stąd moje pytanie: jak zacząć? Co kupić najpierw? Polować raczej na najnowsze odmiany tej gry na rynku pierwotnym, czy raczej czaić się na jakieś starsze odmiany z rynku wtórnego? Co jest najlepsze, a co unikać jak ognia?

Dodam też, że chętnie kupuję z rynku wtórnego (olx, allegrolokalnie, facebook), a więc cierpliwe szukanie czegoś starszego - ale uznanego - nie statnowi problemu.

Prosiłbym o jakieś wskazówki, a także sugestie związane z tym tytułem :)

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 31 maja 2021, 23:57
autor: donmakaron
Arkahm Horror druga edycja (pierwsza od FFG) to solidna, oldschoolowa przygodówka. Rozwija się przyciężkimi dodatkami, jest pełna zasad i elementów, ale wczutym graczom odwdzięcza się niesamowitym klimatem. Raczje 4+ graczy
Arkham Horror trzecia edycja (najnowsza odsłona gry) stawia więcej na przygodę i historię, ale jest mniej regrywalna. Na pewno nowocześniejsza i usprawniona, ale może jej brakować czaru drugiej edycji.
Arkham Horror LCG to zupełnie inna bestia. Deckbuilding, masa operowania taliami, kartami, przygotowywania scenariuszy itp. Za to dostajemy długie kampanie, rozwój postaci, rozwój historii, podejmowanie decyzji wpływających na przyszłe scenariusze i wiele, wiele więcej. Bardzo solidna pozycja, ale trzeba jej poświecić bardzo dużo czasu. Jest regrywalna, pod warunkiem że kręci cię deckbuilding.

Jest jeszcze Eldtritch Horror, czyli starsza siostra Arkham Horror 2ed. Streamline, ale inny klimat.

Z mniejszych tytułów również Elder Sign (Znak Starszych Bogów) czyli to samo ale kościanka.

To tak w telegraficznym skrócie.

edit: a żeby może jednak odpowiedzieć na pytanie, to dodam: jeśli nie przeszkadzają ci toporne oldschoolowe gry i wyobraźnia pracuje podczas grania, polecam spróbować AH 2ed. Jeśli kręcą cię karcianki - bez pytania bież co jest dostępne z AH LCG. Jeśli chcesz coś sprawdzniejszego to EH. Jeśli wolisz planszówkę niż karciankę, ale lubisz nowoczesne fabularne rozwiązania i nie przeszkadza ci konieczność płacenia za regrywalność - AH 3 ed. Jeśli chcesz coś szybkiego i luźnego - ES.

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 01 cze 2021, 00:24
autor: Gribbler
Dla tylu graczy na start to najlepiej Eldritch (podróżujecie po całym świecie) lub Horror w Arkham 3ed (akcja dzieje się w miasteczku Arkham) ewentualnie Posiadłość Szaleństwa 2ed (zagadki i dużo klimatycznej fabuły), jeśli nie wadzi wam aplikacja.

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 01 cze 2021, 07:56
autor: kamilstany
Z mojego punktu widzenia najbardziej polecam

HORROR W ARKHAM 2ed. - niestety dodatki albo w zaporowych cenah albo trudno dostepne

Eldritch Horror - tutaj bez dodatków się nie obędzie, ale przynajmniej są dodruki i w ogóle

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 01 cze 2021, 11:35
autor: rdbeni0
Ok, dzięki za odpowiedzi, dużo mi się rozjaśniło.

Jeszcze takie szybkie pytanie: czy wszystkie te gry są kooperacyjne?

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 01 cze 2021, 11:42
autor: Peter1975
donmakaron pisze: 31 maja 2021, 23:57 Arkham Horror LCG to zupełnie inna bestia. Deckbuilding, masa operowania taliami, kartami, przygotowywania scenariuszy itp. Za to dostajemy długie kampanie, rozwój postaci, rozwój historii, podejmowanie decyzji wpływających na przyszłe scenariusze i wiele, wiele więcej. Bardzo solidna pozycja, ale trzeba jej poświecić bardzo dużo czasu. Jest regrywalna, pod warunkiem że kręci cię deckbuilding.
dla 3-4 graczy czytam że należy kupić dwie podstawki - dodatki również trzeba x2? :shock:

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 01 cze 2021, 15:35
autor: siekan
Peter1975 pisze: 01 cze 2021, 11:42
donmakaron pisze: 31 maja 2021, 23:57 Arkham Horror LCG to zupełnie inna bestia. Deckbuilding, masa operowania taliami, kartami, przygotowywania scenariuszy itp. Za to dostajemy długie kampanie, rozwój postaci, rozwój historii, podejmowanie decyzji wpływających na przyszłe scenariusze i wiele, wiele więcej. Bardzo solidna pozycja, ale trzeba jej poświecić bardzo dużo czasu. Jest regrywalna, pod warunkiem że kręci cię deckbuilding.
dla 3-4 graczy czytam że należy kupić dwie podstawki - dodatki również trzeba x2? :shock:

To deckbuilding. Wszystko zależy, jakie chcesz mieć karty. Na szczescie HwA LCG jest tak skonstruowane, że jeden gracz może grać np: Seekerem a drugi Guardianem i ich pula kart nie bedzie sie pokrywać. Core warto mieć 2 razy, bo są tam karty neutralne, ktore moze brac kazdy badacz. Wystepuja one w (wiekszosci) dwóch kopiach, wiec jeżeli każdy z badaczy chce mieć np 2x karte "Na czarną godzinę" to potrzebujecie 2 core.
Jeżeli nie chcecie korzystać z takiej ilości kart neutralnych a macie dużą pulę kart z dodatku - nie ma potrzeby kupna 2 sztuk czegokolwiek.
rdbeni0 pisze: 01 cze 2021, 11:35 Ok, dzięki za odpowiedzi, dużo mi się rozjaśniło.

Jeszcze takie szybkie pytanie: czy wszystkie te gry są kooperacyjne?
Tak

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 06 cze 2021, 14:56
autor: rdbeni0
Ok, dziękuję za odpowiedzi (ponownie).

Sytuacja wygląda u nas w ten sposób. Ostatnio gry kooperacyjne to u nas absolutny numer 1, a więc całą kolekcję powoli przestawiam w kierunku koopów (każda nowa gra jaką mam zamiar kupić to będzie koop).

Ze wspomnianych tutaj gier - po dosyć wnikliwej analizie - wygląda na to, że najchętniej zacząłbym od Eldtritch Horror; plus ewentualnie może 1 dodatek. Z recenzji i opinii jakie czytałem wynika, że ludzie znacznie bardziej preferują ją od H.A.2ed. Z tego do się dowiedziałem wynika, że EH jest dosyć zbliżony do gier euro (a my jesteśmy euro gracze; czyli rajcuje nas np. skomplikowana mechanika, ale bez głębokiej fabuły).

Jednak jest taka dziwna sytuacja, że mogę dosyć okazyjnie kupić H.A.2ed - za 140 zł, stan igła (1 raz grana). Stąd moje pytania o tę grę:
-- czy to prawda, że w grze występuje sytuacja, że jeden z graczy może zostać "wykluczony" na dłuższy czas, np. nie gra przez 30 minut, a przez ten czas pozostali uczestnicy grają? chodzi mi o takie chwilowe wykluczenia dla danego gracza (że ktoś nie gra i patrzy się jak inni grają). Jeżeli tak - czy bardzo to przeszkadza?
-- czy podoba wam się ta gra, a może raczej leży na półce nieruszana od dłuższego czasu?
-- serio rozgrywki trwają aż po 6 godzin?
-- czy ta gra jest dużo gorsza w porównaniu z jej nowymi koleżankami (3ed, Eldtritch Horror) ?
-- jak jest z tą grą na 2 osoby?
-- szukamy gry trudnej, lubimy przegrywać, ale żeby to "przegrywanie" zależało od naszej decyzji a nie szczęścia - jak jest tutaj?
-- ile się ją rozkłada, jaki stół trzeba mieć?
-- czy trzeba inwestować w dodatki?
-- głupie pytanie, ale czy gra ma potencjał inwestycyjny? czy jej wartość wzrośnie z czasem? mocna nostalgia wyrobiona jest wśród innych graczy? Bo chodzi mi o to, że jak nie podejdzie wśród naszej ekipy, to może zostać na półce i poczekać "na swoją kolej", "lepsze czasy". A jak będzie leżała, nieużywana, to chciałbym żeby jej wartość powoli rosła (przechodziła w stan "białego kruka")
-- czy kwestia fabularna jest mocno zarysowana? grałbym z ludźmi, którzy niekoniecznie lubią horrory, ale np. gry "czysto mechaniczne" w których fabuła jest mniej ważna (euro gracze). Ale grałbym też z takimi którzy lubią głęboką fabułę.

Tak więc chętnie bym kupił jednak 2ed, tylko dlatego, że jest okazyjna oferta pod nosem. A pozostałe dwie gry (3ed, Eldtritch Horror) są jeszcze dostępne jako nówki i raczej ich podaż nie jest zagrożona przez 2-3 lata, a więc będzie można łatwo je dokupić. Tak jak pisałem - chcę zbudować porządnę kolekcję gier typu koop, a ta gra prawdopodobnie powinna znaleźć się w takiej kolekcji.

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 06 cze 2021, 16:25
autor: Gribbler
Kiedyś byłem w podobnej sytuacji. Zastanawiałem się, którą grę Cthulhu wybrać. Wziąłem Eldritcha, pograłem, bardzo mi się spodobał - od razu kupiłem Zaginioną wiedzę i Tajemnicze ruiny. Wszyscy jednak wciąż chwalili 2ed i pisali, że Eldritch to już nie to samo, że 2ed lepsza. Kupiłem więc... i po dwóch rozgrywkach sprzedałem. Dla mnie zbyt toporna mechanicznie i nudna, po prostu czuć było, że to "stara gra". Jeśli ją wybierzesz, ciekaw jestem Twojej opinii, bo nie będzie naładowana nostalgią. Eldritch jeszcze pewnie długo będzie w sklepach, więc Ci nie ucieknie. Na koniec jeszcze dodam, że do Eldritcha mam już wszystko, co wyszło plus klimatyczne kostki i kufer, i jest to jedna z moich najfajniejszych gier, Top 5 :D

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 06 cze 2021, 17:53
autor: Tomaskow
Od niedawna interesuję się planszówkami i Eldritch Horror było jedną z pierwszych które zakupiłem. Grę bardzo polecam. Gra jest klimatyczna szczególnie jak włączy się jakiś soundtrack. Można też grać na sucho i czytać tylko to co trzeba "testować" i skutki testu, chociaż tekstu i kto wie jak dużo nie ma.
Ostatnio był dodruk Zaginionej Wiedzy która uzupełnia podstawkę (must have) i Galakta zapowiedziała kolejny dodruk.
Gram solo ale 2 badaczami.

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 06 cze 2021, 18:14
autor: rdbeni0
Panowie, wiele osób pisze, że EH jest znacznie przyjemniejszy od HA2ed. W ogóle bym nie brał HA2ed pod uwagę, gdyby nie fakt, że nie ma jej już w normalnym obiegu i prawdopodobnie będzie przechodziła w stan "biały kruk". No i mam pod nosem igłę "2 razy graną" za 140 zł, jak nowa - a tytuł ten ma z 15 lat. Bez gadania wybrałbym jednak EH - ale problem polega na tym, że w long runie (np. za 5-10 lat) mogę żałować, że nie mam w kolekcji HA2ed (a pewnie cena będzie wtedy kosmiczna, bo dodruku prawdopodobnie nie będzie). Ale może się mylę - może ta gra nigdy już nie zostanie białym krukiem; zestarzeje się, wszyscy o tym zapomną, a cena będzie zawsze niska? Dużo osób pisze, że jak zaczęli grać w EH to HA2edy już nigdy więcej nie wylądował u nich na stole (a później, że sprzedali).

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 07 cze 2021, 19:58
autor: Gribbler
Ale kupujesz gry, żeby w nie grać, czy za 15 lat zarobić na nich parę cebulionów? :)

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 07 cze 2021, 20:23
autor: rdbeni0
Cel jest taki, że chcę sobie do kolekcji gier dołożyć z 15 koopów - a AH2ed miał szansę znaleźć się w TOP 15. Ale nie kupiłem, a gra została już sprzedana.

Z tego co doczytałem to jest tam ogromna losowość, wszystko opierało się na rzucie kostkami a mało mechaniki bazowało na czystych umiejętnościach i poprawnych decyzjach.
B. dużo osób w anglojęzycznym necie, przewaga ogromna, pisało coś takiego, że
1) EH jest znacznie lepszy, nowocześniejszy
2) "naszej ekipie znacznie bardziej siadł EH, a w AH2ed nikt nie chce już grać"
3) "po zagraniu pierwszy raz w EH, AH2ed nigdy już nie wyląduje na moim stole"
4) "po zagraniu w EH, natychmiast sprzedałem AH2ed"

Kilka osób broni AH2ed - ze względu na klimat, czy też ilość materiału do przerobienia. Ale te osoby są w mniejszości.

Tego typu opinie pojawiały się notorycznie na BGG czy reddit. Naprawdę miałem pozytywne podejście, bez żadnego założenia, i chciałem kupić najpierw AH2ed (a z czasem dokupić EH). No, ale opinie na jakie natrafiłem były w sumie miażdżące.

Natomiast EH to pewniak; kupię na spokojnie jak ogramy Robinsona Crusoe (pewnie za jakiś czas będę doczytywał które dodatki dokładać).

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 08 cze 2021, 02:56
autor: Faello
.

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 08 cze 2021, 10:33
autor: Tuminure
Brak dostępności dodatków sprawia, że imo nie warto pchać się w HwA 2ed.

W kontekście bycia białym krukiem - kompletny zestaw HwA 2ed jest wart zauważalnie więcej, niż kilka lat temu gdy dodatki były dostępne w sklepie. Sama podstawka jednak jest na tyle uboga, że wątpię aby sama w sobie zwiększyła wartość.

W kontekście grywalności - w samej podstawce kończąc turę najczęściej losujesz jedną z 7 kart wydarzeń. To sprawia, że nawet w obrębie jednej rozgrywki, niektóre wydarzenia wystąpią kilkukrotnie. Mając komplet dodatków, kart wydarzeń jest bodajże 39. Posiadając tyle kart wydarzeń, zdarza się skrajnie rzadko, żeby jakieś wydarzenie pojawiło się dwa razy podczas jednej rozgrywki. Podobnie jest z przedmiotami, badaczami, przedwiecznymi, kartami mitów i bram (choć przy mitach i bramach mniej się odczuwa powtarzalność, kart jest nieco więcej i rzadziej się z nich korzysta).

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 21 cze 2021, 21:47
autor: rdbeni0
Reasumując ten topic, podjąłem taką decyzję, że kupiłem dwie gry (za ok 285 zł całość): HA 2ed podstawka + EH + dodatek do EH "Zaginiona Wiedza"

Swoją słabość i zakupoholizm rarjonalizuję w następujący sposób:

1 ) kupiłem HA 2Ed postawkę za całkiem atrakcyjną cenę
2 ) HA 2Ed ma NIE mieć już dodruku, potwierdzone zostało to wiele razy, np. na reddit, a więc długoterminowo ta gra będzie coraz rzadsza i po prostu może sobie leżeć na półce, przechodzić w status "unikat", akceptuję to, może leżeć i z 5 lat. Skoro dodruku NIE będzie, a także uaktualniania jako najnowszej wersji, to gra ta będzie spokojnie trzymała wartośc (co innego jak np. jest dodruk i nowa wersja to poprawiona wersja starej, np. zobaczcie Puerto Rico, albo Zamkii Burgundii; po ostatnich dodrukach ceny starych egzemplarzy spadły na łeb na szyję, bo "nowe jest lepsze od starego")
3 ) czytałem wiele wypowiedzi, naprawdę wiele, chyba całego BGG i reddit (jakoś ten temat mnie zainteresował) i mimo wszystko przeważają opinie, że te gry są inne
4 ) EH + dodatek Zaginiona wiedza - na 90%, według opinii - mimo wszystko jest "lepszą" grą, ale też "inną", na początku na pewno będzie częściej lądował na stole
5 ) jednak przestraszyła mnie część opinii mówiąca jednak o stosunkowo małej regrywalności, powiedmy max 20 razy, a później trzeba dokupywać dodatki, tak więc jakby nam się przejadło to odłożymy EH i pogramy w AH 2ED
6 ) Rzeczywiście jest tak, że niektóre dodatki do AH 2 ED są drogie i rzadkie, ALE jest też tak że dodatek "Koszmar z Dunwich" ma cenę jeszcze znośną, a podobno HA 2ED + K.Z.D. już wystarczą i gra staje się bardzo rozbudowana, to już jest solidna podstawa, a reszta dodatków jest zbędna. Np. na BGG napisali że 90% HA 2Ed zabawy płynie z podstawki + K.Z.D; a finansowo to nie wychodzi aż tak drogo
7 ) Docelowo więc planuję;
- HA 2ED + KZD, i nawet niech sobie leżą na półce i czekają na swoją kolej, ta gra ma NIE mieć dodruku
- a resztę to EH + 2-3 dodatki (Zaginiona Wiedza już mam), zależy jak bardzo się wkręcimy, a także od aktualnej ceny rynkowej poszczególnych dodatków
8 ) zrobiłem ponownie research dotyczący gier kooperacyjnych, ale też fabularnych, wyszło z niego jednoznacznie że gry typu "Horror Arkham" należą do ścisłej czołówki w swoim rodzaju (przygodowe gry kooperacyjne, pełno kart, zdarzeń, rozwój postaci); a właśnie czegoś takiego szukamy

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 22 cze 2021, 10:41
autor: Tuminure
rdbeni0 pisze: 21 cze 2021, 21:475 ) jednak przestraszyła mnie część opinii mówiąca jednak o stosunkowo małej regrywalności, powiedmy max 20 razy, a później trzeba dokupywać dodatki, tak więc jakby nam się przejadło to odłożymy EH i pogramy w AH 2ED
Z tą regrywalnością to jest bardzo podobnie w obu grach. Powiedziałbym nawet, że Arkham gorzej sobie z tym radzi. W końcu każdy przedwieczny w AH jest bardzo do siebie podobny i nie wprowadza zbyt wiele zmian w rozgrywce. W Eldritch kart z celami (tajemnic) jest więcej, niż korzysta się w pojedynczej rozgrywce + przedwieczni wprowadzają nieco więcej zmian w rozgrywce.

Re: Horror w Arkham - kooperacyjnie - jak zacząć?

: 25 cze 2021, 02:44
autor: Faello
.