Strona 1 z 2

A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 14 cze 2021, 13:49
autor: mat_eyo
Obrazek

Projektant: Jeremy Stoltzfus
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 30-60 minut

Szybki i w miarę prosty miks area kontrol i worker placementu z kilkoma twistami. Głównym z nich jest fakt, że w grze nie kierujemy konkretnym królestwem. Na planszy jest ich pięć i w trakcie gry będą ze sobą walczyły, a gracze wcielają się w szare eminencje, które wpływają na losy wojny. Przed grą każdy gracz losuje jak będzie punktowała dla niego dana frakcja i jest to oczywiście informacja niejawna. Przeciwnicy widzą więc, że ewidentnie wykonuję ruchy umacniające Lwy. Nie wiedzą jednak, czy robię to dlatego, że Lwy mocno dla mnie punktują, czy to tylko blef i próba odwrócenia uwagi od moich prawdziwych celów, a może tak naprawdę chcę Lwami wyczyścić drogę dla Niedźwiedzi, więc moje ruchy tylko chwilowo są dla Lwów korzystne? Kapitalna sprawa. Dodatkowo 3 razy w trakcie gry można odsłonić dwa żetony królestw i zamienić je miejscami, co jest trochę kołem ratunkowym w przypadku, kiedy moje wysoko punktujące królestwo dostaje bęcki, bo najwidoczniej jest nisko u innych.

Akcje w grze wykonujemy instalując swoich agentów na dworach królestw. Każde królestwo ma cztery pozycje do obsadzenia, z przypisanymi na sztywno akcjami. Jeśli więc chcę wyprowadzić kampanię wojskową Słoni, to muszę mieć swojego agenta w odpowiednim miejscu. Bardzo fajna jest zasada rozpatrywania nieobsadzonych akcji. Mianowicie sprawdzamy, kto ma agenta na następnym obsadzonym na tym dworze miejscu. Jeśli więc trzy pierwsze pozycje są puste, a ja mam agenta na ostatnim, to dostanę wszystkie cztery akcje! Wprowadza to bardzo fajne dylematy, instaluję agenta na akcji, na której bardzo mi zależy czy próbuję wyłożyć go tak, żeby zagwarantował mi więcej akcji?

Same akcje są banalne. Dołożenie na mapę jednostek, dociągnięcie kart bądź atak. Walka jest deterministyczna, jeśli w atakowanej prowincji jest wieża, to zabija jednego agresora, a później armie wybijają się w stosunku 1:1. Jeśli jakaś prowincja jest pusta, to należy do tej frakcji, której ma kolor. Jednak już pojedyncza kosteczka przejmuje kontrolę. Na koniec gry punktują tylko regiony z miastami, ale na mapie są również obronne wieże i farmy, pozwalające na większe zgrupowanie armii.

Całą tę niemal szachową policzalność trochę łamią karty, które dają różne efekty typu zabijanie, przestawiania jednostek albo odpalanie innych akcji, niż te, na których mamy agenta. Efektów jest na szczęście niedużo, ale w pierwszej partii potrafią zaskoczyć i bardzo zmienić sytuację na planszy.

Ogólnie nie przepadam za grami area control i walką na planszy. Tutaj bawiłem się bardzo dobrze, głównie przez fakt, że nie wcielamy się w konkretne królestwa. Próby blefu i rozpracowania przeciwników dają sporą satysfakcję. Gra jest bardzo szybka, w cztery osoby graliśmy godzinę, a była to nasza pierwsza partia. Natomiast jak na czas gry i przystępność zasad, rozgrywka jest satysfakcjonująco głęboka.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 18 cze 2021, 23:12
autor: wst121121
Jak wygląda z grywalnością na 2 osoby?
większość tego typu gier słabo chodzi na dwie osoby ale zdarzają się wyjątki :)

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 08 lip 2021, 19:06
autor: Beo
Ruszyła przedsprzedaż, ale powiem, że cena mnie trochę zaskoczyła - 220zł SCD. Na 3trollach i aleplanszówkach w okolicy 185zł, gdzie na 3trollach wersja angielska kosztuje 170zł. Sytuacja w Chinach jest chyba naprawdę krytyczna, bo coraz więcej polskich wydań kosztuje więcej niż anglojęzyczne odpowiedniki.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 08 lip 2021, 19:22
autor: azazelmo
wst121121 pisze: 18 cze 2021, 23:12 Jak wygląda z grywalnością na 2 osoby?
Podpinam się po pytanie.

Plus jeszcze pamiętam, że w oryginalnym (pierwszym?) wydaniu był jakiś problem z czytelnością. Piony zakrywały istotne fragmenty planszy, czy coś takiego. Czy ktoś wie, czy w polskiej wersji to zostało poprawione ?

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 08 lip 2021, 20:13
autor: Bartoszeg02
W pudełku mamy 40 kart imperiów 56 żetonów 100 kosteczek oddziałów... plansza i w zasadzie wszystko. SCD 220 zł ? serio ? :P
Byłem pewien że ten tytuł kupię ale teraz bardzo poważnie się zastanowię; gdyby to był świat gry o tron to może by to było jakieś uzasadnienie

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 08 lip 2021, 20:32
autor: dwaduzepe
Bartoszeg02 pisze: 08 lip 2021, 20:13 W pudełku mamy 40 kart imperiów 56 żetonów 100 kosteczek oddziałów... plansza i w zasadzie wszystko. SCD 220 zł ? serio ? :P
Byłem pewien że ten tytuł kupię ale teraz bardzo poważnie się zastanowię; gdyby to był świat gry o tron to może by to było jakieś uzasadnienie
ale wiesz, ze nie musisz jej kupowac za SCD?

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 08 lip 2021, 20:38
autor: Bartoszeg02
Akurat to wiem :P ale cena w przedsprzedaży plasuje się na poziomie 180+ i jest to dla mnie sporym zaskoczeniem gdyż tacy O:NI za 100 zł mają 220 kart (ponad 5 razy więcej), 136 drewnianych komponentów o różnych kształtach (a nie zwykłe kosteczki) ponad 60 żetonów ekrany graczy... jedynie planszy brak :P

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 08 lip 2021, 21:09
autor: feniks_ciapek
Moim zdaniem to także kwestia cen ustalonych przez oryginalnego wydawcę. Starling Games w zasadzie od zawsze balansuje na granicy dobrego smaku nawet na rynku amerykańskim.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 15 lip 2021, 14:23
autor: Mr_Fisq
Galakta opublikowała polską instrukcję:
http://galakta.pl/wojna-szeptow/?postTabs=1

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 16 lip 2021, 08:44
autor: pegzi
Nasza recka tego tytułu, na podstawie edycji kolekcjonerskiej: https://dicelandblog.pl/recenzja-462-a-war-of-whispers/

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 16 lip 2021, 14:44
autor: Cyel
Gra bardzo w stylu moim i moich współgraczy. Od początku na celowniku, tylko to ograniczenie do 4 dyskwalifikujące :(

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 16 lip 2021, 15:01
autor: Gambit
To ja też wstawię swój materiał o grze.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 21 lip 2021, 20:50
autor: Fiacik
Właśnie rozpakowywuję. Głupie uczucie, gdy gra za 180 zł jest posortowana po 5 minutach... max 100 zł to powinno kosztować.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 21 lip 2021, 23:08
autor: bananek
W naszej wersji wszystkie znaczniki sa faktycznie zastapione kosteczkami :? ?
Kurcze kusi zakup tylko pytanie czy jest sens brac do rozgrywek w 2 osoby (90% moich gier).

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 21 lip 2021, 23:20
autor: Szewa
bananek pisze: 21 lip 2021, 23:08 W naszej wersji wszystkie znaczniki sa faktycznie zastapione kosteczkami :? ?
Kurcze kusi zakup tylko pytanie czy jest sens brac do rozgrywek w 2 osoby (90% moich gier).
Jezeli bannery mialyby byc jakosci pierwszego ks, to uwierz, ze te drewniane kosteczki sa 100 razy lepsze.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 21 lip 2021, 23:27
autor: playerator
bananek pisze: 21 lip 2021, 23:08 W naszej wersji wszystkie znaczniki sa faktycznie zastapione kosteczkami :? ? (...)
A skąd. Kosteczki są tylko zamiast sztandarów (oddziały). Reszta to tekturowe żetony. A farmy wioski, forty i miasta są tylko rysunkami na planszy :wink:

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 22 lip 2021, 00:50
autor: feniks_ciapek
W nowym wydaniu bannery są już rozsądniejsze. Cena cały czas za wysoka, ale gra niestety dobra.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 22 lip 2021, 08:37
autor: mat_eyo
Gra jest tak grywalna, szybka i ma tak ciekawy twist mechanizczny, że spokojnie zapłaciłbym za nią i dwie stówy. Od poprzedniego postu zagrałem jeszcze raz, dużo bardziej świadomie, i udało się wygrać rzutem na taśmę, po sprytnym kombosie z trzech kart ;)

Bardzo dobry tytuł, zdecydowanie brakowało mi takiej gry w kolekcji.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 22 lip 2021, 09:23
autor: konradstpn
mat_eyo pisze: 22 lip 2021, 08:37 Gra jest tak grywalna, szybka i ma tak ciekawy twist mechanizczny, że spokojnie zapłaciłbym za nią i dwie stówy. Od poprzedniego postu zagrałem jeszcze raz, dużo bardziej świadomie, i udało się wygrać rzutem na taśmę, po sprytnym kombosie z trzech kart ;)

Bardzo dobry tytuł, zdecydowanie brakowało mi takiej gry w kolekcji.

Mat_eyo, grywalna na 2 osoby i w jakim czasie zamyka się rozgrywka ?

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 22 lip 2021, 13:06
autor: mat_eyo
Na dwie osoby nie grałem, będzie pewnie mocno szachowo i przy zbieżnych punktacjach może być nudno. Na cztery osoby spokojnie do zagrania w 60-75 minut.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 22 lip 2021, 13:44
autor: Wosho
Ja bym chcial taka gre ale duzo bardziej rozbudowaną.
Polecam nie dac sie poniesc hajpowi i najpierw zagrac.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 22 lip 2021, 16:11
autor: kaimada
Wosho pisze: 22 lip 2021, 13:44 Ja bym chcial taka gre ale duzo bardziej rozbudowaną.
Polecam nie dac sie poniesc hajpowi i najpierw zagrac.
Zawsze jest Imperial 2030 :wink:

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 28 lip 2021, 15:15
autor: leszczorek
Po kilku rozgrywkach mam wrażenie jakbym grał w nudną grę solo. Jeśli dwóch graczy ma podobnie ułożone tory lojalności to z reguły grają razem, a pozostałym pozostaje zamiana żetonów lojalności i dołączenie się do "zabawy".

Troszkę przewertowałem na bgg forum i rozwiązaniem wydaje się strona https://war-of-whispers.herokuapp.com/games/new

Mamy możliwość wylosowania żetonów na kilka ciekawych opcji.

Dodatkowo chcę wprowadzić wariant, który wydaje się atrakcyjniejszy:

- losujemy wg apki aby każdy miał inne żetony na najwyższym i najniższym miejscu
- podczas fazy lojalności można zamienić tylko żetony znajdujące się obok siebie + ujawniany tylko jeden żeton

Co myślicie? Macie jakieś własne ciekawe home rule?

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 30 sie 2021, 13:56
autor: Fojtu
Ja zagrałem raz i jestem dość rozczarowany. Gra ma ogromny potencjał i wiele super ciekawych pomysłów, ale jest kilka rzeczy, które są jak dla mnie średnio przemyślane.
1. Design graficzny jest miejscami średni. Strasznie upierdliwe było liczenie wież i domków, bo wtapiają się mocno w planszę i kilka razy zdarzyło nam się coś źle policzyć.
2. Mega irytująca jest frakcja z 1 atakiem. Jedna osoba wsiada na to miejsce i z niej już nie schodzi no i super. Dla mnie to mało ciekawe i z czapy jeden gracz bardzo mocno kontroluje jedną frakcję.
3. Wydaje mi się, że gierka nabrałaby rumieńców przy trochę losowym setupie. Grałem raz, więc to takie czcze gadanie, ale kolega po 5 grach mówił, że trochę jednak sytuacje na planszy się ciągle powtarzają.
4. Wymiana frakcji jest za łatwa. Coś tutaj nie pykło z tym punktowaniem, moja gra na 4 osoby miała wyniki 32/33/34, bo tak blisko pozamienialiśmy sobie te żetony. Dobrze by było mieć tu jakieś urozmaicenie, albo jakiś scoring w środku, albo np brak zamiany w ostatniej turze (EDIT: chodziło mi o przed ostatnią turą) ? Cokolwiek, żeby nie było tak, że każdy w zasadzie ma prawie identycznie ustawione żetony. Na pewno ta apka powyżej ma sens

Nawet casuale przy moim stole kręcili nowem, że coś tutaj nie gra. Niby graliśmy jakieś szachy na tej mapie a koniec końców mieliśmy niemal identyczne punktowanie.

Może dodatki coś poprawią, coś zmienią, ale cena za tą grę w ogóle to jakiś absurd, więc płacenie jeszcze za dodatki już w ogóle wywala cena/wartość w kosmos.

Re: A War of Whispers / Wojna Szeptów (Jeremy Stoltzfus)

: 30 sie 2021, 14:12
autor: Mr_Fisq
Fojtu pisze: 30 sie 2021, 13:56 4. Wymiana frakcji jest za łatwa. Coś tutaj nie pykło z tym punktowaniem, moja gra na 4 osoby miała wyniki 32/33/34, bo tak blisko pozamienialiśmy sobie te żetony. Dobrze by było mieć tu jakieś urozmaicenie, albo jakiś scoring w środku, albo np brak zamiany w ostatniej turze? Cokolwiek, żeby nie było tak, że każdy w zasadzie ma prawie identycznie ustawione żetony. Na pewno ta apka powyżej ma sens
Ja byłem przekonany, iż zgodnie z:
https://boardgamegeek.com/thread/235984 ... 8#33932238
w ostatniej 4 rundzie nie ma podmiany lojalności. Wydaje mi się, że w filmach o grze też się ten motyw przewijał, może rzucę okiem na polską instrukcje jak wrócę do domu.