Warcaby - ilość pozycji
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 25 lut 2009, 20:54
Warcaby - ilość pozycji
Jaka jest ilość możliwych pozycji w warcabach (64 -polowe i polskie 100 polowe )?
- MichalStajszczak
- Posty: 9431
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1443 times
- Kontakt:
Re: Warcaby - ilość pozycji
Teoretyczna czy praktyczna?
Teoetyczną można określić kombinatorycznie, licząc dla kolejno dla każdej mozliwej liczby pionków (np. 1 białego i 1 czarnego pionka mozna ustawic na 32 czarnych polach na 992 sposoby).
Z praktyczną liczbą pozycji jest znacznie trudniej, bo nie wszystkie teoretyczne pozycje moga być w rzeczywistej grze osiągnięte ze wzgledu na przymus bicia i jednokierunkowy ruch pionków.
Teoetyczną można określić kombinatorycznie, licząc dla kolejno dla każdej mozliwej liczby pionków (np. 1 białego i 1 czarnego pionka mozna ustawic na 32 czarnych polach na 992 sposoby).
Z praktyczną liczbą pozycji jest znacznie trudniej, bo nie wszystkie teoretyczne pozycje moga być w rzeczywistej grze osiągnięte ze wzgledu na przymus bicia i jednokierunkowy ruch pionków.
- yakos
- Posty: 243
- Rejestracja: 13 cze 2008, 15:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Re: Warcaby - ilość pozycji
Liczba pozycji w warcabach 64-polowych jest szacowana na 5 x 10 do pot. 20.
Patrz: http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/1144079
Patrz: http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/1144079
- MichalStajszczak
- Posty: 9431
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1443 times
- Kontakt:
Re: Warcaby - ilość pozycji
Linkowany przez yakosa artykuł dotyczy amerykańskiej wersji warcabów (pionki nie biją do tyłu, damka porusza się tylko o jedno pole do przodu albo do tyłu). Prawdpodobnie w takiej wersji warcabów, jaka znana jest w Polsce, liczba pozycji może być nieco mniejsza.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 25 lut 2009, 20:54
Re: Warcaby - ilość pozycji
W szachach liczba pozycji (znalazłem w necie jest około 10 do potęgi 40 http://jknow.republika.pl/szachy/szachy.html ) czyli to by oznaczało,że w szachach jest (10 do potęgi 40 dzielone przez 10 do potęgi 20 =10 do potęgi 20) 10 do potęgi 20 więcej możliwych pozycji ?
Praktycznie tych gier pod tym kątem nie można porównywać :ogromna przewaga szachów:)
PS
Jak się nazywają te warcaby oficjalne-międzynarodowe (jest tyle odmian,że można się pogubić) ? Jak się nazywają te warcaby : bicie do tyłu ,damki jeżdzą wiele pól ?
Praktycznie tych gier pod tym kątem nie można porównywać :ogromna przewaga szachów:)
PS
Jak się nazywają te warcaby oficjalne-międzynarodowe (jest tyle odmian,że można się pogubić) ? Jak się nazywają te warcaby : bicie do tyłu ,damki jeżdzą wiele pól ?
- MichalStajszczak
- Posty: 9431
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1443 times
- Kontakt:
Re: Warcaby - ilość pozycji
W szachach musi być znacznie więcej pozycji z czterech powodów:
- każdy gracz ma 16 pionków i figur (w warcabach 12)
- są różne figury
- gra toczy sie na 64 polach, a nie na 32
- nie ma obowiązku bicia
W Polsce gra sie na 64-polowej planszy według zasad warcabów polskich (miedzynarodowych) czyli stupolowych. Do polskich najbardziej zblizone są warcaby rosyjskie - podstawowa różnica jest taka, że pionek, dochodzący w wyniku bicia do pola przemiany (czyli ostatniej linii), staje sie od razu damką i może kontynuować bicie juz jako damka. W polskich warcabach pionek staje sie damką dopiero w chwili zakończenia ruchu. Jeżeli wykonuje bicie wielokrotne i dochodzi do pola przemiany, a później (w wyniku kolejnego bicia w tym samym ruchu) się z niego cofa, to nie staje się damką.
- każdy gracz ma 16 pionków i figur (w warcabach 12)
- są różne figury
- gra toczy sie na 64 polach, a nie na 32
- nie ma obowiązku bicia
W Polsce gra sie na 64-polowej planszy według zasad warcabów polskich (miedzynarodowych) czyli stupolowych. Do polskich najbardziej zblizone są warcaby rosyjskie - podstawowa różnica jest taka, że pionek, dochodzący w wyniku bicia do pola przemiany (czyli ostatniej linii), staje sie od razu damką i może kontynuować bicie juz jako damka. W polskich warcabach pionek staje sie damką dopiero w chwili zakończenia ruchu. Jeżeli wykonuje bicie wielokrotne i dochodzi do pola przemiany, a później (w wyniku kolejnego bicia w tym samym ruchu) się z niego cofa, to nie staje się damką.
- yosz
- Posty: 6357
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 488 times
- Kontakt:
Re: Warcaby - ilość pozycji
a porównaj sobie ilość możliwych kombinacji w go :>superkwant pisze: W szachach liczba pozycji (znalazłem w necie jest około 10 do potęgi 40 http://jknow.republika.pl/szachy/szachy.html ) czyli to by oznaczało,że w szachach jest (10 do potęgi 40 dzielone przez 10 do potęgi 20 =10 do potęgi 20) 10 do potęgi 20 więcej możliwych pozycji ?
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Re: Warcaby - ilość pozycji
Większa plansza to i kombinacji więcej.
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
- yosz
- Posty: 6357
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 488 times
- Kontakt:
Re: Warcaby - ilość pozycji
Większa plansza to raz. Ale ilość kombinacji i obliczeń (które musiałby obliczyć komputer) jest większa przez to, że jest więcej legalnych ruchów na samym początku gry (a także w odpowiedzi na ruchy). Oczywiście tez nie wszystkie są sensowne. Ilość legalnych posunięć przy początkowym rozstawieniu bierek na szachownicy jest o wiele mniej niż w go.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
- Van
- Posty: 1062
- Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Re: Warcaby - ilość pozycji
Dlatego na komputerze nawet najlepszy znajdzie sobie równego siłą bota, z którym będzie mógł toczyć zażarte pojedynki a w przypadku programów komputerowych do go już tak kolorowo nie ma. Dużą kasę zgarnie ten, któremu uda się napisać porządny program do grania w go z kompem.
Van_Hoover
#Lista gier
#Lista gier
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Warcaby - ilość pozycji
Pytanie tylko, jakie to ma praktyczne znaczenie, w której grze jest więcej możliwości niepowtarzalnego ustawienia pionków? Zakładając, że ilość możliwych kombinacji świadczy o jakości zabawy proponuję zagrać np. w rozrzucanie worka ziemniaków po boisku futbolowym. Przecież można to zrobić na tyle sposobów. Ta gra bije pod tym względem inne na głowę
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- MichalStajszczak
- Posty: 9431
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1443 times
- Kontakt:
Re: Warcaby - ilość pozycji
A nie myślałeś kiedyś o zagraniu w Agricole na planszy o wielkości rzeczywistego gospodarstwa rolnego?Geko pisze:proponuję zagrać np. w rozrzucanie worka ziemniaków po boisku futbolowym. Przecież można to zrobić na tyle sposobów.
- Van
- Posty: 1062
- Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Re: Warcaby - ilość pozycji
Może właśnie przy pisaniu programów komputerowych. Nie znam się dokładnie na tym ale jakieś schematy trzeba tam zaprogramować i ilość możliwych pozycji rzutuje na skomplikowanie takiego programu.Geko pisze:Pytanie tylko, jakie to ma praktyczne znaczenie, w której grze jest więcej możliwości niepowtarzalnego ustawienia pionków?
Van_Hoover
#Lista gier
#Lista gier
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Warcaby - ilość pozycji
Grywałem w dzieciństwie. Choć na nieco innych zasadach i w ograniczonym zakresie.MichalStajszczak pisze:A nie myślałeś kiedyś o zagraniu w Agricole na planszy o wielkości rzeczywistego gospodarstwa rolnego?Geko pisze:proponuję zagrać np. w rozrzucanie worka ziemniaków po boisku futbolowym. Przecież można to zrobić na tyle sposobów.
P.S. Michale, śmiem twierdzić, że jesteś największym fanem Agricoli w Polsce. Praktycznie co druga Twoja wypowiedź zawiera nawiązanie do tego tytułu.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 25 lut 2009, 20:54
Re: Warcaby - ilość pozycji
W go jest plansza 19 razy 19 ,więc trudno porównywać to z szachami czy warcabami - plansza 8 razy 8.
To oczywiście ma ogromne znaczenie - vide warcaby angielskie zostały już rozpracowane przez komputery.
To oczywiście ma ogromne znaczenie - vide warcaby angielskie zostały już rozpracowane przez komputery.
- MichalStajszczak
- Posty: 9431
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 1443 times
- Kontakt:
Re: Warcaby - ilość pozycji
Warcaby angielskie są dużo łatwiejsze do rozpracowania niz polskie, nawet przy tej samej wielkości planszy. Przede wszystkim z tego powodu, że w angielskich damka porusza się tylko o jedno pole, a w polskich i rosyjskich o dowolną liczbę pól
- jax
- Posty: 8128
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 252 times
Re: Warcaby - ilość pozycji
Jestem pewien, ze czytalem juz o wczesniejszym rozgryzieniu szachow angielskich. Tak czy siak - temat jest juz zamkniety a przed programistami kolejne wyzwania (a na koncu kolejki bedzie pewnie Go ).bajcik pisze:polecam http://pl.wikipedia.org/wiki/Chinook_(p ... mputerowy)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Re: Warcaby - ilość pozycji
W zasadzie to taki program wykorzystuje zbiór możliwych i optymalnych posunięć, więc nie można mówić o sile, czy tez inteligencji "bota". W najsłynniejszej partii komputer vs człowiek, Kasparow przegrał nie z inteligentną maszyną, a z systemem bazy danych, w której znajdowały się m.in. ruchy/kombinacje Kasparowa.Van_Hoover pisze:Dlatego na komputerze nawet najlepszy znajdzie sobie równego siłą bota, z którym będzie mógł toczyć zażarte pojedynki ....
Re: Warcaby - ilość pozycji
Zależy co się rozumie przez inteligentny. W epoce inteligentnych proszków do prania zagadnienie nie jest takie banalne.
Standardowe algorytmy działają na podobnej zasadzie jak ludzkie rozważania "co by było gdybym zrobił taki ruch", zasadnicza różnica jest taka że ludzie mają łatwość w odrzucaniu głupich posunięć, a trudność w analizie wielu wariantów; maszyny natomiast bez problemu przejrzą tysiące przebiegów, ale wyłonienie sensownych wyników to dla nich trudne zadanie.
Argument z bazą danych przy szachach też jest chyba chybiony. Mogę się mylić, ale z tego co słyszałem o tej grze otwarcia i końcówki to pamięciówka i metody krzemowego mózgu nie różnią się od podejścia biologicznego pierwowzoru. Natomiast środkowa część partii może się potoczyć na wiele na tyle różnych sposobów że nawet programy nie tablicują ich wszystkich, zadowalając się analizą na parę ruchów w przód i jakąś funkcją oceniającą na ile sytuacja na planszy podoba się CPU.
Co do ilości stanów to faktycznie zwykle w miarę łatwo jest policzyć na ile sposobów można ustawić pionki na planszy, niestety nie wszystkie ustawienia da się osiągnąć w czasie normalnej partii, a sprawdzenie czy taki stan ma sens może być mocno niebanalne.
Nawet tak prosty problem jak ustawianie wież tak żeby się nie biły na szachownicy z "dziurami" na których nie można stawiać wież, ma o wiele bardziej złożone rozwiązanie niż mogłoby się na początku wydawać. (Na uczelni metody wyliczania ilości różnych kombinacji zajęły 2h wykład...)
Standardowe algorytmy działają na podobnej zasadzie jak ludzkie rozważania "co by było gdybym zrobił taki ruch", zasadnicza różnica jest taka że ludzie mają łatwość w odrzucaniu głupich posunięć, a trudność w analizie wielu wariantów; maszyny natomiast bez problemu przejrzą tysiące przebiegów, ale wyłonienie sensownych wyników to dla nich trudne zadanie.
Argument z bazą danych przy szachach też jest chyba chybiony. Mogę się mylić, ale z tego co słyszałem o tej grze otwarcia i końcówki to pamięciówka i metody krzemowego mózgu nie różnią się od podejścia biologicznego pierwowzoru. Natomiast środkowa część partii może się potoczyć na wiele na tyle różnych sposobów że nawet programy nie tablicują ich wszystkich, zadowalając się analizą na parę ruchów w przód i jakąś funkcją oceniającą na ile sytuacja na planszy podoba się CPU.
Co do ilości stanów to faktycznie zwykle w miarę łatwo jest policzyć na ile sposobów można ustawić pionki na planszy, niestety nie wszystkie ustawienia da się osiągnąć w czasie normalnej partii, a sprawdzenie czy taki stan ma sens może być mocno niebanalne.
Nawet tak prosty problem jak ustawianie wież tak żeby się nie biły na szachownicy z "dziurami" na których nie można stawiać wież, ma o wiele bardziej złożone rozwiązanie niż mogłoby się na początku wydawać. (Na uczelni metody wyliczania ilości różnych kombinacji zajęły 2h wykład...)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Warcaby - ilość pozycji
Ilość możliwych pozycji nie określa stopnia skomplikowania gry ani programu tę grę rozgrywającego. Oznacza jedynie ilość obliczeń do wykonania przez program czyli potrzebną moc obliczeniową. Przy odpowiednio dużej planszy nawet "kółko i krzyżyk" będzie miał większą liczbę kombinacji niż szachy czy go.