Dune Betrayal (Don Eskridge)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
dannte
Posty: 739
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 105 times
Been thanked: 441 times

Dune Betrayal (Don Eskridge)

Post autor: dannte »

Nowa gra twórcy The Resistance i Avalona, tym razem w świecie Diuny. Będzie dostępna też w polskiej wersji.
Obrazek

Gra ma prostszą mechanikę niż wcześniej wymienione gry i można zagrać już od 4 graczy. Wydaje się być bardziej symetryczna, frakcje mają nieznaczne różnice:
- Harkonnen "Noble" znają swoich "Fighter'ów"
- Atrydzi "Noble" tracą więcej punktów za ataki
- Harkonneni zaczynają z przewagą punktową, Atrydzi mają więcej opcji zdobycia przewagi punktowej w trakcie gry (żetony)
Wszystko opiera się na talii kart akcji (możliwość podglądania charakterystyk innych graczy, unikania ataków, zdobywania dodatkowych punktów).
Rozgrywka dzieli się na 3 fazy: najpierw każdy wykonuje 3 akcje, potem każdy wykonuje 2 "namierzania" (atak/obrona), a na końcu jest faza tzw. "walki", czyli podliczania punktów.

Ta pozycja na pewno jest bogatsza mechanicznie niż gry typu one-night werewolf, ale raczej znacznie uboższa niż Avalon. Mimo wszystko jestem ciekaw jak się zaprezentuje. Nawet troszkę przypomina mi Secret Moon jako lekka gra dedukcyjna :)

Troszkę brakuje mi specjalnych ról (jest podział na 2xNoble i 2xFighter, każdy dla Atrydów i Harkonnenów - razem maks. 8 graczy) i szkoda, że u Harkonnenów występują generyczne postacie typu "Trooper" i "Guard", ale rozumiem, że nic więcej nie mogli z filmu wyciągnąć (a na nim opiera się temat tej gry).

Symbole na kartach akcji też wyważone: 9xFighter, 9xNoble, 6xAny, 3xHarkonnen, 3xAtryda.

Kilka linków:
Instrukcja ENG
Strona BGG
Przykładowe przedstawienie gry
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1348
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Dune Betrayal (Don Eskridge)

Post autor: Atamán »

Z tego co widzę, to gra już w polskiej wersji jest w sklepach. Ktoś kupił u zagrał może?

Albo chociaż rozpakował? Jak to wygląda? Jak z jakością wydania wersji PL? Bo GFN miało wpadki.
dannte
Posty: 739
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 105 times
Been thanked: 441 times

Re: Dune Betrayal (Don Eskridge)

Post autor: dannte »

Atamán pisze: 18 sty 2022, 17:13 Z tego co widzę, to gra już w polskiej wersji jest w sklepach. Ktoś kupił u zagrał może?

Albo chociaż rozpakował? Jak to wygląda? Jak z jakością wydania wersji PL? Bo GFN miało wpadki.
Mam polską edycję i niestety grafika jest całkiem czarna tak jak w Dune: Conquest. Nie przeszkadza to w grze bo tutaj tylko kilka symboli jest istotnych, a tekst jest prosty. No ale wpadka, bo większości detali nie widać (szczególnie w słabym świetle).
Karty nie są cienkie, ale są mocno wygięte, plansza jest sztywna (ale niestety zbyt ciemna jak reszta). Jedna rzecz mnie zdziwiła: wypraska posiada wcięcie na tekturkę, z której wypychamy żetony, a która leci potem do śmietnika. Nigdy chyba się z takim rozwiązaniem nie spotkałem (albo nie pamiętam). Uprzedzając pytania: karty w koszulkach się nie mieszczą w slotach i po tym wypraska też leci do śmietnika.

Nie miałem okazji zagrać, ale rozłożyłem sobie dzisiaj rozgrywkę na 4 osoby i zasymulowałem o co mogłoby w grze chodzić no i tak jak sądziłem, gra jest strasznie symetryczna. Efekty kart nie są jakieś wartościowe, zwykle wybierasz karty ze względu na symbole, a nie efekt, bo punkt przewagi jest ważny w tej grze. Obawiam się, że nie będzie to gra, która zadziała na 4 graczy, ale mam nadzieję rozegrać ją ze znajomymi przy najbliższej okazji, bo gra jest bardzo szybka. I mam nadzieję przekonać się, że się mylę.

Na pierwszy rzut oka ta gra przypomina mi Coup (albo jej reimplementację Dune: The Art of Kanly), a niestety tych gier nie trawię.
Zbyt przewidywalne, mocno zależne od kart jakie się dostaje, niewielkie pole do blefu.

Ale jeśli ktoś lubi Coup, to ta Diuna może się również spodobać.

WAŻNE: porównałem wszystkie karty z wersją angielską i niestety wkradł się błąd na jednej z kart w polskiej edycji:
Ucieczka Ornitopterem pisze:Odmów przyjęcia karty celu. Gracz, który ci ją przekazywał wybiera nowego gracza, który ją otrzyma.
oryginał:
Ornithopter Escape pisze:Reject a Target Card. Sender chooses a new Receiver or discards the Target Card.
Jak widać, w polskiej wersji postanowiono nie dać wyboru wyrzucenia karty... Tak tylko przestrzegam pozostałych. Instrukcja opisuje ten efekt jako przykład i tam jest wzmianka, że można kartę wyrzucić zamiast zagrywać.

A nawiasem mówiąc, to w angielskiej wersji też mieli literówki na kartach, więc QA w GF9 trochę kuleje.

PS: A żeby trochę pohejtować, to jest kolor kart Atrydów: , a to jest kolor kart Harkonnenów: . To prawie jakby grać w grę w odcieniach szarości ;)
ODPOWIEDZ