Strona 1 z 1

Eldritch Horror - budowa talii mitów

: 13 lis 2021, 17:38
autor: KOSHI
Witam. Po wielu próbach złapania balansu, jeśli chodzi o składanie talii mitów, wreszcie udało mi się uzyskać sensowne efekty, które obecnie stosuje. Nigdy nie zadowalało mnie składanie talii progresywnie. Nie pasowało mi też losowe dociąganie bądź eliminowanie konkretnych kart lub kart o danym poziomie trudności jak np. te z mackami. Ostatecznie wymyśliłem coś co się sprawdza i co powoduje, że gra się dość lekko, ale gra może zaskoczyć. Jestem niedzielnym graczem i jak już wyciągam EH to nie chce by gra mnie masakrowała. Punktem bazowym było wyjście od pogłosek, które są najbardziej upierdliwym elementem. Nie dość, że gra nas okłada to potem to robią karty mitów a gwoździem do trumny są właśnie pogłoski. Co więc robimy?

1) Zaopatrujemy się w żetony / kaboszony. Ja nabyłem akrylowe transparentne w kolorze niebieski, bezbarwnym i czerwonym. Niebieski - karty ze śniegiem (łatwe), bezbarwne - karty normalne, czerwone - karty z mackami (trudne).
2) Następnie robimy pulę: 3 niebieskie, 2 bezbarwne i 1 czerwony znacznik. Z tej puli losujemy żeton i ciągniemy pogłoskę o danym poziomie trudności.
2) Następnie robimy pulę: 2 niebieskie, 2 bezbarwne i 1 czerwony znacznik. Z tej puli losujemy żeton i ciągniemy pogłoskę o danym poziomie trudności.
3) Pogłoski mieszamy i odkładamy na bok. Dzięki temu mamy największą szansę na pogłoski typu łatwa + średnia, nieco mniejszą na 2 x łatwa a nawet na 2 trudne (jakieś 4% szans).

Kolejnym krokiem jest do koptowanie pozostałych kart. Prawie wszyscy AO mają w swojej puli po 16 kart ale jest kilka wyjątków. W zależności od AO będziemy musieli zrobić trzecią pulę żetonów, która będzie określała poziom trudności pozostałych kart. I tak, w puli:

Cthulhu i Nephren-ka : 9 kart łatwych, 3 średnie i 3 trudne
Pozostali AO : 9 kart łatwych, 4 średnie i 3 trudne
Hastur: 10 kart łatwych, 4 średnich i 3 trudne
Syzygium: 10 kart łatwych, 5 średnich i 3 trudne
Powrót Starszych Istot: 11 kart łatwych, 5 średnich i 4 trudne.

Pula ta obejmuje również pogłoski!!! Tak więc jeśli np. wylosowaliście 1 pogłoskę trudną i 1 średnią to np. przy składaniu Cthulhu nasz worek z żetonami powinien zawierać:

10 żetonów niebieskich, 2 bezbarwne i 1 czerwony

W tym miejscu przechodzimy do składania talii mitów. Z racji, iż nie mamy przypisanej trudności do kart zielonych lub żółtych odbywa się to na zasadzie apki Mythos Companion:

https://silverhammermba.github.io/mythos/

Wybieram w niej AO i dodatki. Sposób rozkładu kart wybieramy obojętny. I tak nie patrzymy w treść losowanej karty. Patrzymy tylko jakiego koloru wypluła kartę: zieloną czy żółtą. Następnie losujemy żeton z wygenerowanej puli i dociągamy kartę z odpowiedniego stosu. Jak apka wyrzuca nam pogłoskę czyli kartę niebieską to losujemy z 2 wcześniej wybranych a nie dobieramy żeton. W ten sposób w grze zawsze jest taka sama ilość kart łatwych, średnich i trudnych. Jak ktoś nie chce bawić się apką to może załatwic sobie karty, które z jednej strony mają ten sam druk a z drugiej tło żółte, zielone lub niebieskie ale bez treści i złoży talię tak jak w arkuszu AO. Można do tego wykorzystać np. zwykłe karty do gry i na rewersie nanieść jakoś kolor.

W grze występują czasem mity, które każą nam dociągnąć kartę / karty. Dociągamy je na bazie: 3 niebieskie, 2 bezbarwne i 1 czerwony żeton przypisując kolor żeton do trudności karty, którą możemy wylosować. Można też rzucić kością k6. 1-3 karta łatwa, 4-5 średnia, 6 trudna.

To by było na tyle. Może to wygląda nieco skomplikowanie ale jest to prosty mechanizm. Stworzyłem go po to, żeby nie użerać się dziwnymi dociągami kart. Apka Mythos Companion też nie jest idealna. Testowałem masę wariantów ustawień i zawsze było coś nie halo. Jak zaniżycie w opcji rozkładu wartości trudności kart (dla kart normalnych i trudnych) to zapomnijcie że zobaczycie 2 pogłoski średnie albo trudniejsze wariacje. Jak zawyżycie to co 3, 4 gra i wylosowane 2 trudne karty pogłosek. Nie da się tego w apce ustawić idealnie i po to jest ten system, żeby zawsze był balans.

Re: Eldritch Horror - budowa talii mitów

: 25 lis 2021, 14:39
autor: gogovsky
Jaką poduszkę polecasz do takiej gry?

Re: Eldritch Horror - budowa talii mitów

: 27 lis 2021, 07:53
autor: KOSHI
Poduszkę. Tzn?

Re: Eldritch Horror - budowa talii mitów

: 27 lis 2021, 08:29
autor: farmer
Kolega sugerował nudę

Re: Eldritch Horror - budowa talii mitów

: 27 lis 2021, 18:28
autor: KOSHI
Rozumiem. :wink: Każdy gra jak uważa. Co do poduszki to może dużą i miękką, żeby pasowała na siedzenie od krzesła?