Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Niewiem
Posty: 85
Rejestracja: 15 lis 2020, 19:44
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Niewiem »

Hej

Przejrzałem pobieżnie instrukcję i mam parę uwag:
W poniższym ustępie jest informacja że miast punktują za lasy tak samo jak w standardowej grze
Obrazek
A tutaj natomiast jest zupełnie inna informacja - z tego co tu przeczytałem poniższa informacja jest poprawna więc trzeba poprawić opis obszarów miast:
Obrazek
Jeśli chodzi o podnoszenie lasów to nie chciałbym aby było to samonapędzające się kółko więc uważam że podnoszenie produkcji roślinności jest błędem. Zrobiłbym 1->2 prod ciepła, 2->3 prod gazów 3->4 prod ciepła i gazów. I cena 2 rośliny, 3 rośliny, 4 rośliny,gaz i ciepło
Obrazek
W tym sformułowaniu:
"Umieszczenie dowolnego obszaru na planszy Marsa, na polu bez premii zasobów (1 jednostka za zajmowane pole + 1 za każdy sąsiadujący niezajęty obszar)."
Brakuje dla mnie uszczegółowienia - czy sąsiadujący obszar też ma być bez premii zasobów.

Ogólnie sam pomysł mi się bardzo podoba - u nas gry i tak już trwają po 8-10 godzin ze względu na granie z wenus faza 2, księżycem i prawie wszystkim innym więc dodatkowo współczynnik nas nie rusza. Na pewno wymaga to sporo testowania żeby zobaczyć jak wpływa na grę.

Bonusowo byłoby epicko jeśli po skończeniu projektowania dodatku i swoich kart zrobilibyście "bonus pack" zawierający zupadtowane karty stawiające miasta bez kopuły, karty stawiające lasy i dodanie symbolu prawniczego(bo na pewno część kart na niego zasługuje) z już istniejących kart (zarówno oficjalnych jak i nieoficjalnych). Przynajmniej dla tych które są używane w naszej akcji drukowania. Ale to dalekosiężny projekt.
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Kliszalik »

Niewiem pisze: 07 lut 2022, 19:37 Przejrzałem pobieżnie instrukcję i mam parę uwag:
(...)
Dzięki za sygnał o niekonsekwencji w punktacji, ostatnio ja edytowałem instrukcję, więc to na pewno ja coś namieszałem. Przepraszam, zaraz poprawię.

Co do bonusów w postaci produkcji przy ulepszaniu terenów zielonych, temat nie jest jeszcze zamknięty. Generalnie miałem taką myśl, że porosty rosnące na marsjańskich skałach z czasem je kruszą i uwalniają gazy w nich zgromadzone, stąd produkcja gazów, z kolei trawy rosną szybko (niektóre bardzo szybko) i pylą, stąd produkcja roślin, krzewy z kolei zarówno kruszą skały, jak i pylą i szybko rosną, dlatego produkcja jednego i drugiego. To ciepło mi jakoś nie pasuje do roślin, myślę, że uwalniają je gdy się palą, a nie rosną. Ale Twój głos jest już kolejnym za produkcją ciepła w tym miejscu, więc coś trzeba tu zmienić, będę nad tym intensywnie myślał...

Co do uszczegółowienia, zaraz będzie dodane, dzięki.
Niewiem pisze: 07 lut 2022, 19:37 (...)
Bonusowo byłoby epicko jeśli po skończeniu projektowania dodatku i swoich kart zrobilibyście "bonus pack" zawierający zupadtowane karty stawiające miasta bez kopuły, karty stawiające lasy i dodanie symbolu prawniczego(bo na pewno część kart na niego zasługuje) z już istniejących kart (zarówno oficjalnych jak i nieoficjalnych). Przynajmniej dla tych które są używane w naszej akcji drukowania. Ale to dalekosiężny projekt.
Oj tak, bardzo dalekosiężny ;). O ile rzeczy niemożliwe robimy od ręki, o tyle na ten cud trzeba będzie trochę poczekać ;)
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Kliszalik »

Z cyklu: Pytania do Publiczności

Rozpracowałem edytor kart, ale zanim polecę z następnymi kartami, chciałbym ustalić pewne kwestie techniczne, które staną się w szablonem dla następnych kart.

1. Która wersja karty jest dla Was lepsza/bardziej czytelna? Najpierw tekst, czy najpierw grafika?

2. Która wersja grafiki dla jednostek gazów jest wg Was lepsza? Szara z zawieszonymi cząsteczkami, jak mgła, czy smog, czy ciemnoniebieska z podmuchem wiatru, bo nie przypomina żadnych innych jednostek standardowych?

3. Czcionka odpowiednia? Nie za mała? Nie za małe odstępy między wierszami?

4. Jakieś inne uwagi techniczne?

Obrazek

Czekam na odpowiedzi do 10-go, a w tym czasie zajmę się instrukcją ;)
Niewiem
Posty: 85
Rejestracja: 15 lis 2020, 19:44
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Niewiem »

Hej
Domyślam się że to o co prosiłem to bardzo daleko idąca prośba :) - Mógłbym pomóc o tyle żeby wyszukać wszystkie takie karty i podrzucić z propozycją ale sam kompletnie nie znam się na robieniu i programach do tego :)

Co do powyższych pytań:
Zdecydowanie bardziej pasuje mi ten szary znaczek a grafika na górze.
Czcionka wydaje mi się ok ale nie jestem grafikiem.
Dodatkowo nie wiem czy to możliwe ale to oznaczenie hPA jakoś nie pasuje do reszty symboliki w grze - może dałoby się tam wstawić jakiś mały barometr albo co (wtedy byłoby podobnie jak do temperatury jest znaczek termometru)

Dzięki za świetną robotę!
czorbok
Posty: 56
Rejestracja: 15 paź 2020, 18:04
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: czorbok »

Kliszalik pisze: 08 lut 2022, 10:58 Z cyklu: Pytania do Publiczności

Rozpracowałem edytor kart, ale zanim polecę z następnymi kartami, chciałbym ustalić pewne kwestie techniczne, które staną się w szablonem dla następnych kart.

1. Która wersja karty jest dla Was lepsza/bardziej czytelna? Najpierw tekst, czy najpierw grafika?

2. Która wersja grafiki dla jednostek gazów jest wg Was lepsza? Szara z zawieszonymi cząsteczkami, jak mgła, czy smog, czy ciemnoniebieska z podmuchem wiatru, bo nie przypomina żadnych innych jednostek standardowych?

3. Czcionka odpowiednia? Nie za mała? Nie za małe odstępy między wierszami?

4. Jakieś inne uwagi techniczne?


Czekam na odpowiedzi do 10-go, a w tym czasie zajmę się instrukcją ;)
Ad. 1. Najpierw symbole, a potem tekst. Ewentualnie symbole po lewej, a tekst po prawej (jak w orginale).

Ad. 2. Tu mam mieszane odczucia. Niby symbolika ta szara bardziej przejrzysta, ale kolorystyka niebieska bardziej się wyróznia. Symbol hPa rzeczywiście dziwnie wygląda. Może pomyśleć żeby symbol wskaźnika i jednostek miał podobną kolorystykę, aby się kojarzyły. Czyli symbolika z szarego, ale kolor niebieski. Ale nie chcę narzucać pomysłu, musiałbym to lepiej przemyśleć.

Ad. 3. Tu chyba najlepiej wydrukować 1 sztukę i porównać do już istniejących. Jestem zwolennikiem spójności czcionek (wiem, że CARD MAKER ma ich mało do wyboru).
Odstepy chyba ok, przy dłużym tekście pewnie musiałyby być nawet mniejsze (też porównać do już istniejących).

Ad. 4. Oczywiście w opisie kart będziesz odróżniał "miasto na Marsie", a "miasto na planszy"? Różnica jest ważna. Do tej karty oczywiście pasuje "na Marsie".
Co do kart nie mam więcej zastrzeżeń.
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: MagdalenaZakrz »

Produkcja roślinności jest w grze rzadka lub wymaga dużych warunków, więc jestem za tym by została jako bonus przy podnoszeniu poziomów zieleni lub jeśli nie to dużo kart do jej produkcji również z niskimi warunkami lub np. z warunkiem ilości obszarów zielonych bez względu na poziom lub określonej sumy poziomów we wszystkich obszarach. Do przetestowania czy to nie samonapędzająca się koło z tym, że 2 razy występuje produkcja zieleni w podnoszeniu. Myślę że produkcja gazów będzie lepsza niż ciepła, bo ciepło występuje na wielu kartach i łatwo je stosunkowo zdobyć w dużej ilości i po podniesieniu temperatury nie ma co z nim zrobić a często zostaje. Poza tym dodatkiem gazy nie występują co sprawia, że musi być wystarczająco dużo źródeł gazu by wogóle go podnosić. Karty kartami, ale pamiętam jak karty do wenus ginęły w wielkim stosie i dopiero jak z fazą drugą doszło około drugie tyle kart z tym związanym to się zaczęły trafiać z sensowną częstotliwością.

Co do wyglądu kart to grafika nad tekstem zdecydowanie. Osobiście bardziej podoba mi się niebieska produkcja, bo nie przypomina innych. Szare są też jednostki rudy (choć z inną grafika). Czcionka trochę kanciasta w porównaniu do innych kart mi się wydaje. Najlepiej wziąć i porównać z innymi kartami ;)
hPa ma dużą i trochę kanciasta grafikę. Wygląda inaczej niż reszta współczynników i to się liczy. Do wyglądu się człowiek przyzwyczai - termometr jest w temperaturze a barometr chyba wygląda podobnie, prawda? No a ważne by na pierwszy rzut oka się nie myliło. Ja jak nie ma gwiazdek albo obszarów na karcie to nawet nie czytam opisów tylko po grafikach (czasami czytam jak pierwszy raz trafiam kartę).
Niewiem
Posty: 85
Rejestracja: 15 lis 2020, 19:44
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Niewiem »

Termometr jest podłużny a barometr okrągły najczęśćiej - taka podstawowa różnica więc powinno się to w miarę wyróżniać :)
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: playerator »

Ad.1. Grafika nad tekstem.

Ad.2. Dobry pomysł ze zmianą koloru szarej ikonki na niebieski.

Ad. 3. Karty powinny być czytelne, dałbym większy font.

Co do ikonki ciśnienia - myślę, że zmiana kroju liter na jakiś bardziej "podręcznikowy" załatwi sprawę. Sam symbol kojarzy się odpowiednio.

To już uwaga nie całkiem techniczna, ale tytuł tej karty jest, no, intrygujący? :wink:
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: MagdalenaZakrz »

Niewiem pisze: 08 lut 2022, 23:36 Termometr jest podłużny a barometr okrągły najczęśćiej - taka podstawowa różnica więc powinno się to w miarę wyróżniać :)
Tlen też ma okrągły znaczek, więc musi się różnić ;)
czorbok
Posty: 56
Rejestracja: 15 paź 2020, 18:04
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: czorbok »

Po przejrzeniu obecnej instrukcji zastanawia mnie kwestia kolonii.

1. Czemu zmieniać działanie TRYTONA i jego nazwy? Nie lepiej go zostawić jak jest?
Ogólnie nie przepadam za zmienianiem orginalnych elementów (one były napewno przemyślane). Uważam, że dodatki co najwyżej powinny wprowadzać nowe. Ale to pewnie dlatego gram bez fanowskich dodatków...

2. Stacja Sol:
"Stworzona rękami człowieka platforma".
Chyba wystarczyłoby, że "stworzona przez ludzi", bo ręcę mogły zastępować im roboty (ale to szczegół).

"Opłata kolonialna: zapłać 3 M€."
O co w tym chodzi? Zamiast otrzymywać premię kolonialną to się traci za posiadanie kolonii?


PS.
A tu znalazłem ciekawą darmową ikonkę barometru, może się przyda lub zainspiruje:
Obrazek
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Kliszalik »

To wrzucam kolejne wersje tej karty.
Grafiki przeniosłem na bok (w zależności od danej karty, jak się uda grafiki po lewej, to będą, jak nie, to nad tekstem), zwiększyłem rozmiar tekstu i zabarwiłem gazy na niebiesko. Rodzaju czcionki niestety zmienić nie mogę. Na karcie po lewej jest barometr stanowiący szczyt moich umiejętności graficznych, na karcie po prawej ten zaproponowany przez czorbok. Ewentualnie jeszcze RavenKZP zaproponował, że stworzy coś innego ;)

Obrazek

A w odpowiedzi na pytania:
czorbok pisze: 09 lut 2022, 14:29 (...)
1. Czemu zmieniać działanie TRYTONA i jego nazwy? Nie lepiej go zostawić jak jest?
Ogólnie nie przepadam za zmienianiem orginalnych elementów (one były napewno przemyślane). Uważam, że dodatki co najwyżej powinny wprowadzać nowe. Ale to pewnie dlatego gram bez fanowskich dodatków...

2. Stacja Sol:
"Stworzona rękami człowieka platforma".
Chyba wystarczyłoby, że "stworzona przez ludzi", bo ręcę mogły zastępować im roboty (ale to szczegół).

"Opłata kolonialna: zapłać 3 M€."
O co w tym chodzi? Zamiast otrzymywać premię kolonialną to się traci za posiadanie kolonii?
(...)
ad.1. Możemy nie zmieniać Trytona, wtedy odpada też Oberon, a funkcje zmienionego Trytona przejmuje Rea. Kosztowo wyjdzie to taniej, bo mniej obiektów do druku.

ad.2. Zanotowałem, poprawię :).

Ta kolonia daje takie bonusy za postawienie i akcję handlu, że grzechem byłoby jeszcze otrzymywać premię kolonialną ;). A na poważnie, mechanizm Opłaty Kolonialnej już się pojawił w którymś dodatku fanowskim, chodzi o to, że każdy gracz, który ma kolonię na tym kaflu musi zapłacić 3 MC w momencie akcji handlu z obiektem. Jeśli w danym pokoleniu nikt tam nie poleciał, to i nikt nie ponosi opłaty. Nie upieram się przy tym rozwiązaniu, można je zmienić, ale uważam, że utrzymanie kolonii tak blisko Słońca musi wiązać się z wydatkiem.
czorbok pisze: 08 lut 2022, 14:29 (...)
Ad. 4. Oczywiście w opisie kart będziesz odróżniał "miasto na Marsie", a "miasto na planszy"? Różnica jest ważna. Do tej karty oczywiście pasuje "na Marsie".
(...)
Sformułowania "na planszy" i "na Marsie" - rozróżniam, dziękuję za czujność :)
Niewiem pisze: 08 lut 2022, 11:57 Hej
Domyślam się że to o co prosiłem to bardzo daleko idąca prośba :) - Mógłbym pomóc o tyle żeby wyszukać wszystkie takie karty i podrzucić z propozycją ale sam kompletnie nie znam się na robieniu i programach do tego :)
Jeśli mógłbyś wyszukać i podrzucić wszystkie karty, bylibyśmy niezmiernie wdzięczni :). Ale nie spiesz się z tym, bo i tak zajmiemy się nimi później.
playerator pisze: 09 lut 2022, 00:41 (...)
To już uwaga nie całkiem techniczna, ale tytuł tej karty jest, no, intrygujący? :wink:
Mogę zmienić słowo "brudnego" na "ciężkiego", jeśli zbytnio intryguje ;) :D ;p

PS. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi :)
Niewiem
Posty: 85
Rejestracja: 15 lis 2020, 19:44
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Niewiem »

Się zrobi się :D
Niewiem
Posty: 85
Rejestracja: 15 lis 2020, 19:44
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Niewiem »

BTW
Przeglądam właśnie różne fan dodatki na BGG i widzę że pomysł miast z kopułą/bez już się pojawił
https://boardgamegeek.com/thread/245070 ... ion/page/1
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: MagdalenaZakrz »

Cześć, i jak się rozwija temat? Czy narazie ucichł? Pytam z ciekawości :) no i nie mogę się też doczekać efektu końcowego, bo zapowiada się ciekawie :D
RavenKZP
Posty: 47
Rejestracja: 15 sty 2022, 18:28
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: RavenKZP »

Nie ucichł jesteśmy na etapie testów, tworzenia kart grafik, przygotowanie do druku itd :) będziemy dawać znać jak osiągniemy pewien poziom, który udostępnimy tutaj ;)
szalonybartosz
Posty: 5
Rejestracja: 01 mar 2021, 22:41
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: szalonybartosz »

RavenKZP pisze: 27 lut 2022, 13:52 Nie ucichł jesteśmy na etapie testów, tworzenia kart grafik, przygotowanie do druku itd :) będziemy dawać znać jak osiągniemy pewien poziom, który udostępnimy tutaj ;)
I jak idzie? Pomoc potrzebna?
RavenKZP
Posty: 47
Rejestracja: 15 sty 2022, 18:28
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: RavenKZP »

Dzięki wielkie za ofertę ale na ten moment (ja) czekam na druk dodatków fanowskich, ponieważ nie grałem w nie, a chcę żeby ten dodatek współgrał ze wszystkimi i nie mieszał ;)
Dlatego dużo zależy od tego kiedy ruszy akcja druku dodadkow i kiedy je dostaniemy, bo wiadomo że druk też będzie trwać ok. 3 miesiące.
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: MagdalenaZakrz »

RavenKZP pisze: 07 maja 2022, 18:09 Dzięki wielkie za ofertę ale na ten moment (ja) czekam na druk dodatków fanowskich, ponieważ nie grałem w nie, a chcę żeby ten dodatek współgrał ze wszystkimi i nie mieszał ;)
Dlatego dużo zależy od tego kiedy ruszy akcja druku dodadkow i kiedy je dostaniemy, bo wiadomo że druk też będzie trwać ok. 3 miesiące.
A już miałam cichą nadzieję, że też się wydrukuje teraz skoro się tak akcja przeciąga ;) choć szansę były marne z racji, że tworzenie od zera jest czasochłonne. Super, że myślisz o tym by był kompatybilny z resztą dodatków. Ja mam wszystkie oficjalne i około połowy fanowskich, a sporo osób ma wszystkie. Jak się podzielisz to możemy się postarać wypowiedzieć też pod tym kątem czy nie widzimy niekonsekwencji :) choć to oczywiście nie to samo co przetestowanie samemu w grze ;)
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: MagdalenaZakrz »

Nie było nowych postów to nie wchodziłam w instrukcje a tu niespodzianka i parę nowych rzeczy :) zatem mam parę uwag i pytań ;)
Apropo koloni: jednostki nauki są więcej warte niż danych (nauka to min 1pz a dane max 1/2pz za jednostkę na kartach) a energia jest więcej warta niż ciepło. Porównajcie te kolonie z tymi, które już istnieją do danych, nauki, ciepła, energii i roślin pod kątem skali. Niektóre są oficjalne a reszta w plikach w poście z fanowskimi.
Czy w ten dodatek będzie można grać tylko na nowej mapie czy również na innych?
Na mapach fanowskich max oceanów to 13 (nie liczę giga mapy tylko "normalne" fanowskie) i jest je ciężko dosyć zbudować (wydłuża to grę a w kartach wcale aż tak dużo oceanów nie ma jak by się mogło wydawać). Proponuję ilość oceanów przemyśleć. Zobaczcie największą mapę jaka jest fanowska (poza giga) i nie róbcie większej. Są 2, które mają więcej pól i więcej poziomów wskaźników globalnych niż w oficjalnych. Największa jest valles marinneris.
Projekty podnoszące produkcję czegoś bez kart teoretycznie wydają się ok, bo balansują losowość w dobieraniu produkcji z kart (jak masz pecha to możesz przez całą grę nie trafić wogole np. produkcji roślin). Sprawdzaliscie w praktyce czy to nie degraduje wówczas kart z produkcją, że są np. mniej opłacalne? I jak ma się koszt kart do akcji? Projekt standardowy powinien być droższy niż karta, która daje taką produkcję (patrz na produkcję energii w projekcie i na kartach).
Projekty polstandardowe brzmią ciekawie. Rozumiem, że raz na pokolenie można zagrać jeden z nich a nie po razie każdy? Bo wtedy to by jednak były za dobre w niektórych sytuacjach. Czy zniżki i bonusy i ogólnie efekty z kart, które dotyczą projektów standardowych miałyby tu zastosowanie? Moim zdaniem nie powinny.
Wariant z 4 preludiami na przyspieszenie gry moim zdaniem powinien polegać na tym, że wybierasz 4 z 6 a nie po prostu zostawiasz 4, które dostaniesz. Ma to większy sens, bo możesz dostać preludia, które ci nic właściwie nie dają np. preludium dzięki któremu zagrywasz kartę z ręki ignorując wskaźniki globalne a takiej karty nie posiadasz (tam też jest 1 produkcji roślin jeszcze co prawda, ale samo to nie wykorzystuje pelnego potencjału karty).
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Kliszalik »

szalonybartosz pisze: 07 maja 2022, 17:08 I jak idzie? Pomoc potrzebna?
Dzięki za ofertę :), na pewno będzie potrzebna pomoc przy weryfikacji kart pod kątem literówek, interpunkcji, gramatyki, itp., ale to za jakiś czas. Póki co, samych kart dotyczących gazów i ciśnienia jest ponad 50 (będzie więcej), ale trzeba je rozegrać, zbalansować i sprawdzić interakcje z torem ciśnienia. RavenKZP, jak wspomniał, czeka na akcję druku, ja zaś jestem w trakcie przygotowań do ślubu i mam, delikatnie mówiąc, ograniczone możliwości czasowe ;). Będę mógł swobodnie ruszyć z pracami nad dodatkiem w II połowie czerwca.
MagdalenaZakrz pisze: 08 maja 2022, 12:24 A już miałam cichą nadzieję, że też się wydrukuje teraz skoro się tak akcja przeciąga ;) choć szansę były marne z racji, że tworzenie od zera jest czasochłonne. Super, że myślisz o tym by był kompatybilny z resztą dodatków. Ja mam wszystkie oficjalne i około połowy fanowskich, a sporo osób ma wszystkie. Jak się podzielisz to możemy się postarać wypowiedzieć też pod tym kątem czy nie widzimy niekonsekwencji :) choć to oczywiście nie to samo co przetestowanie samemu w grze ;)
Co do cichej nadziei, to myślę sobie, że jeśli akcja druku nie ruszy do lipca, to będzie można wyłączyć z tego dodatku element kart prawno-finansowych jako mini-dodatek, żeby poszedł do druku szybciej. Można tak zrobić, bo ten element odbiega dość znacznie od głównej tematyki dodatku i nie zawiera w sobie plansz, czy kafli, a wyłącznie karty. Co prawda nie stworzyłem jeszcze wszystkich zaplanowanych kart, a te, co są nie były rozegrane, ani zbalansowane, ale efekty można podejrzeć tutaj: https://mega.nz/folder/BdkFEDSb#NBv2h13lRRD-WT9q72Tk4A
MagdalenaZakrz pisze: 08 maja 2022, 22:39 Nie było nowych postów to nie wchodziłam w instrukcje a tu niespodzianka i parę nowych rzeczy :) zatem mam parę uwag i pytań ;)
Apropo koloni: jednostki nauki są więcej warte niż danych (nauka to min 1pz a dane max 1/2pz za jednostkę na kartach) a energia jest więcej warta niż ciepło. Porównajcie te kolonie z tymi, które już istnieją do danych, nauki, ciepła, energii i roślin pod kątem skali. Niektóre są oficjalne a reszta w plikach w poście z fanowskimi.
Czy w ten dodatek będzie można grać tylko na nowej mapie czy również na innych?
Na mapach fanowskich max oceanów to 13 (nie liczę giga mapy tylko "normalne" fanowskie) i jest je ciężko dosyć zbudować (wydłuża to grę a w kartach wcale aż tak dużo oceanów nie ma jak by się mogło wydawać). Proponuję ilość oceanów przemyśleć. Zobaczcie największą mapę jaka jest fanowska (poza giga) i nie róbcie większej. Są 2, które mają więcej pól i więcej poziomów wskaźników globalnych niż w oficjalnych. Największa jest valles marinneris.
Projekty podnoszące produkcję czegoś bez kart teoretycznie wydają się ok, bo balansują losowość w dobieraniu produkcji z kart (jak masz pecha to możesz przez całą grę nie trafić wogole np. produkcji roślin). Sprawdzaliscie w praktyce czy to nie degraduje wówczas kart z produkcją, że są np. mniej opłacalne? I jak ma się koszt kart do akcji? Projekt standardowy powinien być droższy niż karta, która daje taką produkcję (patrz na produkcję energii w projekcie i na kartach).
Projekty polstandardowe brzmią ciekawie. Rozumiem, że raz na pokolenie można zagrać jeden z nich a nie po razie każdy? Bo wtedy to by jednak były za dobre w niektórych sytuacjach. Czy zniżki i bonusy i ogólnie efekty z kart, które dotyczą projektów standardowych miałyby tu zastosowanie? Moim zdaniem nie powinny.
Wariant z 4 preludiami na przyspieszenie gry moim zdaniem powinien polegać na tym, że wybierasz 4 z 6 a nie po prostu zostawiasz 4, które dostaniesz. Ma to większy sens, bo możesz dostać preludia, które ci nic właściwie nie dają np. preludium dzięki któremu zagrywasz kartę z ręki ignorując wskaźniki globalne a takiej karty nie posiadasz (tam też jest 1 produkcji roślin jeszcze co prawda, ale samo to nie wykorzystuje pelnego potencjału karty).
Dzięki za sugestie i pytania :)
- Jednostki na koloniach zedytowałem.
- Ten dodatek sprawdzi się na każdej mapie :)
- Wiem, że jest mało kart z oceanami, stąd pomysł na obniżkę kosztu projektu standardowego Nawodnienie za posiadane obszary zieleni na poziomie 4. Co do ilości oceanów na planszy - temat jest otwarty.
- Wielkością mapa byłaby podobna do największej z fanowskich (poza giga).
- Nowe projekty standardowe ograłem, są droższe niż produkcja z kart, więc się ich nie nadużywa. A czasem ratują skórę.
- Projekty półstandardowe - można wykonać jeden ze wszystkich w ciągu pokolenia, a nie po jednym z każdego rodzaju :). I żadne zniżki dla projektów standardowych nie mają tu zastosowania, to odrębny dział. Te projekty też ograłem, tylko się zastanawiam, czy nie da się ich jeszcze uprościć...
- Wariant preludiów - poprawiłem :)

Pozdrawiam,
Kliszalik
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: MagdalenaZakrz »

Kliszalik pisze: 10 maja 2022, 11:19 Co do cichej nadziei, to myślę sobie, że jeśli akcja druku nie ruszy do lipca, to będzie można wyłączyć z tego dodatku element kart prawno-finansowych jako mini-dodatek, żeby poszedł do druku szybciej. Można tak zrobić, bo ten element odbiega dość znacznie od głównej tematyki dodatku i nie zawiera w sobie plansz, czy kafli, a wyłącznie karty. Co prawda nie stworzyłem jeszcze wszystkich zaplanowanych kart, a te, co są nie były rozegrane, ani zbalansowane, ale efekty można podejrzeć tutaj: https://mega.nz/folder/BdkFEDSb#NBv2h13lRRD-WT9q72Tk4A
Jestem za :) A co do uwag ;)
- Cesja jest mega hiper silna. Powinna mieć albo mocny warunek trudny do osiągnięcia albo minusowe punkty (proponuję 2). Zagrana w początkowej fazie gry może w tej formie być zabójcza - za 3 ME zyskujesz przewagę 4 produkcji. Tym samym możesz wyeliminować lub mocno spowolnić jednego z graczy a jak gracie w 2 osoby to napewno. Spójrz na następną kartę - kapitał dodatkowy, w którym zyskujesz odrobinę więcej (5 produkcji a nie 4) a dałeś trudny warunek i wyższy koszt.
- Inflacja wydaje się sama w sobie ok, ale ile planujesz kart z tym symbolem? Czy nie zginą w dużej talii tak, że zebrać 4 będzie graniczyło z cudem?
- Kodyfikacja praw - mam tą samą uwagę co do Inflacji. Symboli nie będzie myślę łatwo znaleźć a wymaganie i koszt całkiem spory na to by się opłacało. Może lepiej za każdy taki symbol w grze? Jak pisałam - zależy ile kart z tymi symbolami planujesz (nie licząc wydarzeń).
- Piramida finansowa - warto napisać, że chodzi o znaczniki innych graczy, bo takto zawsze będziesz kładł swój co sprawi, że karta będzie OP biorąc pod uwagę koszt i brak warunków. Choć dawać komuś punkt w zamian za 4 ME tańszy projekt standardowy? Polemizowałabym czy to się opłaca.
- Program 5+ jest po prostu OP. Za 1 ME zyskujesz w praktyce 5 produkcji ME! A jak masz jakąś kartę czy korporację, którą możesz powtórzyć akcję z niebieskiej karty (jest takich kilka choć mało) to nawet 10. Efekt trwały jest dziwny - nie spotkałam się jeszcze z taką mechaniką w tej grze, że ktoś może zagrać inną kartę z twojego efektu.
- Kiełbasa wyborcza - o jakiej premii od rządu mówisz? Premia od rządu jest na koniec pokolenia. Masz na myśli premię od obecnego rządu? Że powtórka tej co była na koniec poprzedniego pokolenia?
- Liberum veto - fajna karta :)
- Macka ośmiornicy - za droga. Jest karta za chyba 5 ME, która po prostu daje punkt wpływów na stałe a w wymaganiach ma naukowców jako partię rządzącą. Tu dostajesz za 9 ME punkt co drugie pokolenie (jeśli nie dokupujesz delegatów a jedynie stawiasz z loży).
- Luka prawna - albo bym zmniejszyła ilość złota za każdą osobę albo liczyła tylko przewodniczącego i liderów bez delegatów. Za dużo złota możesz dostać za zero wtedy.
- Miasto z siedzibą parlamentu - wydaje mi się zbyt tanie na to co daje.

Ogólnie spoko dodatek się zapowiada jak się go zbalansuje trochę i tych kart da sporo jeśli mają symbole nie zaginąć :) Przydałaby się też może jakaś korporacja - myślałeś o tym?
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Kliszalik »

MagdalenaZakrz pisze: 10 maja 2022, 23:31 (...)
Jestem za :) A co do uwag ;)
- Cesja jest mega hiper silna. Powinna mieć albo mocny warunek trudny do osiągnięcia albo minusowe punkty (proponuję 2). Zagrana w początkowej fazie gry może w tej formie być zabójcza - za 3 ME zyskujesz przewagę 4 produkcji. Tym samym możesz wyeliminować lub mocno spowolnić jednego z graczy a jak gracie w 2 osoby to napewno. Spójrz na następną kartę - kapitał dodatkowy, w którym zyskujesz odrobinę więcej (5 produkcji a nie 4) a dałeś trudny warunek i wyższy koszt.
- Inflacja wydaje się sama w sobie ok, ale ile planujesz kart z tym symbolem? Czy nie zginą w dużej talii tak, że zebrać 4 będzie graniczyło z cudem?
- Kodyfikacja praw - mam tą samą uwagę co do Inflacji. Symboli nie będzie myślę łatwo znaleźć a wymaganie i koszt całkiem spory na to by się opłacało. Może lepiej za każdy taki symbol w grze? Jak pisałam - zależy ile kart z tymi symbolami planujesz (nie licząc wydarzeń).
- Piramida finansowa - warto napisać, że chodzi o znaczniki innych graczy, bo takto zawsze będziesz kładł swój co sprawi, że karta będzie OP biorąc pod uwagę koszt i brak warunków. Choć dawać komuś punkt w zamian za 4 ME tańszy projekt standardowy? Polemizowałabym czy to się opłaca.
- Program 5+ jest po prostu OP. Za 1 ME zyskujesz w praktyce 5 produkcji ME! A jak masz jakąś kartę czy korporację, którą możesz powtórzyć akcję z niebieskiej karty (jest takich kilka choć mało) to nawet 10. Efekt trwały jest dziwny - nie spotkałam się jeszcze z taką mechaniką w tej grze, że ktoś może zagrać inną kartę z twojego efektu.
- Kiełbasa wyborcza - o jakiej premii od rządu mówisz? Premia od rządu jest na koniec pokolenia. Masz na myśli premię od obecnego rządu? Że powtórka tej co była na koniec poprzedniego pokolenia?
- Liberum veto - fajna karta :)
- Macka ośmiornicy - za droga. Jest karta za chyba 5 ME, która po prostu daje punkt wpływów na stałe a w wymaganiach ma naukowców jako partię rządzącą. Tu dostajesz za 9 ME punkt co drugie pokolenie (jeśli nie dokupujesz delegatów a jedynie stawiasz z loży).
- Luka prawna - albo bym zmniejszyła ilość złota za każdą osobę albo liczyła tylko przewodniczącego i liderów bez delegatów. Za dużo złota możesz dostać za zero wtedy.
- Miasto z siedzibą parlamentu - wydaje mi się zbyt tanie na to co daje.

Ogólnie spoko dodatek się zapowiada jak się go zbalansuje trochę i tych kart da sporo jeśli mają symbole nie zaginąć :) Przydałaby się też może jakaś korporacja - myślałeś o tym?
Dzięki za sugestie :)
- Cesja - poprawiona. Podniosłem cenę i dodałem warunek, który mi się nasunął. Nie za bardzo chcę umieszczać tu punkty ujemne, bo jednak długi trzeba spłacać. No chyba, że nie będzie innego wyjścia ;)
- Inflacja - poprawiona.
- Kodyfikacja - poprawiona.
- Piramida - oczywiście, w opisie chodziło mi o znacznik przeciwnika, poprawiłem opis. Koncepcja moja była taka, że zagranie tej karty to taka pułapka, jak tytułowa piramida finansowa. Niby karta jest tania, są korzyści w postaci tańszych projektów standardowych i nie ma punktów ujemnych. Ale szkopuł w tym, jak słusznie zauważyłaś, że przeciwnicy dostają punkty dodatnie.
- Program 5+ - nie wbiło mi się zero w cenie ;). Dodałem punkt ujemny, a efekt trwały ułatwiający innym zagranie karty jest tu dodatkową karą - poprawiłem opis.
- Kiełbasa - tak, chodzi tu o powtórkę premii od rządu z końcówki poprzedniego pokolenia :)
- Macka - poprawiona.
- Luka - poprawiona. Chociaż te pieniądze się graczowi należały... ;)
- Miasto - poprawiłem.
- I dodałem jeszcze 3 karty. Teraz symboli na kartach zielonych i niebieskich jest 22, wśród pomysłów mam mniej więcej drugie tyle. Czy to dużo, czy mało, to już każdy sam oceni ;). Oczywiście korporacje i preludia też wśród pomysłów są ;).

Pozdrawiam,
Kliszalik
Niewiem
Posty: 85
Rejestracja: 15 lis 2020, 19:44
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Niewiem »

O nowe rzeczy! Postaram się jutro spojrzeć i też dać komentarze :)

P.S.
Nie wiem kiedy się ślubisz ale wszystkiego najlepszego :D
Niewiem
Posty: 85
Rejestracja: 15 lis 2020, 19:44
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Niewiem »

To był bardzo długi 1 dzień ale wreszcie udało mi się znaleźć chwilę czasu :P
Co do instrukcji to tylko jedna uwaga:
Przykład odnośnie ulepszania zieleni ma się nijak do tabelki powyżej - w przykładzie mowa o 3 jednostkach roślin za podniesienie z 1->2 i 10 kasy z 2->3 gdy w tabelce te same podniesienia kosztują 2 jednostki roślin i 12 kasy ;)

Co do kart
K004 Cesja Wierzytelności
Pytanie czy możesz to zagrać tylko na graczy którzy mają od Ciebie co najmniej 3 obszary więcej czy na dowolnych jeśli chociaż jeden ma 3 obszary więcej - w tej wersji powiedziałbym że druga opcja ale pierwsza brzmi sensowniej :P - tylko wtedy trzeba by wording zmienić
K026 Unia Celna Mars i Wenus
Karta wydaje się dość słaba jak na swój koszt - może powinna mieć punkt na koniec gry?
K043 Piramida Finansowa
W sumie podobne uwagi jak Magda - wydaje mi się że 4 kasy na projekt standardowy za punkt dla przeciwnika to mało opłacalny biznes :P
K067 Kodeks Honorowy
Może dodać jakieś wymaganie w stylu musi być 5 lub mnie symboli prawnofinansowych - bo w innym przypadku w ostatnim pokoleniu to po prostu 3 punkty za 5 kasy bez żadnych ograniczeń.
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Kliszalik »

Niewiem pisze: 17 maja 2022, 20:54 (...)Nie wiem kiedy się ślubisz ale wszystkiego najlepszego :D
Już po wszystkim, dzięki wielkie za życzenia :D
Niewiem pisze: 30 maja 2022, 19:57 (...)Co do instrukcji to tylko jedna uwaga:
Przykład odnośnie ulepszania zieleni ma się nijak do tabelki powyżej - w przykładzie mowa o 3 jednostkach roślin za podniesienie z 1->2 i 10 kasy z 2->3 gdy w tabelce te same podniesienia kosztują 2 jednostki roślin i 12 kasy ;) (...)
Instrukcja jest niespójna, wiem o tym, wszystko w swoim czasie ogarniemy :)
Niewiem pisze: 30 maja 2022, 19:57 (...)Co do kart
K004 Cesja Wierzytelności
Pytanie czy możesz to zagrać tylko na graczy którzy mają od Ciebie co najmniej 3 obszary więcej czy na dowolnych jeśli chociaż jeden ma 3 obszary więcej - w tej wersji powiedziałbym że druga opcja ale pierwsza brzmi sensowniej :P - tylko wtedy trzeba by wording zmienić
K026 Unia Celna Mars i Wenus
Karta wydaje się dość słaba jak na swój koszt - może powinna mieć punkt na koniec gry?
K043 Piramida Finansowa
W sumie podobne uwagi jak Magda - wydaje mi się że 4 kasy na projekt standardowy za punkt dla przeciwnika to mało opłacalny biznes :P
K067 Kodeks Honorowy
Może dodać jakieś wymaganie w stylu musi być 5 lub mnie symboli prawnofinansowych - bo w innym przypadku w ostatnim pokoleniu to po prostu 3 punkty za 5 kasy bez żadnych ograniczeń.
- K004 - tekst poprawiony
- K026 - zmniejszyłem koszt karty, bo PZ się nie mieści ;)
- K043 - zwiększyłem ilość złota za symbol, ale po Waszych uwagach zastanawiam się, czy w ogóle nie przemodelować tej karty. Przemyślę sprawę.
- K067 - słuszna uwaga z wymaganiami, ale ilość symboli może się różnie rozkładać, więc po prostu ograniczyłem możliwość zagrania tej karty do 6 pokolenia :)

Teraz powinienem mieć więcej czasu, biorę się do pracy ;)
Pozdrawiam :)
ODPOWIEDZ