Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
RavenKZP
Posty: 47
Rejestracja: 15 sty 2022, 18:28
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: RavenKZP »

Witam wszystkich.
Jestem na etapie koncepcyjnym dodatku do gry Terraformacja Marsa: "Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły".
Celem jest zróżnicowanie umieszczanych obszarów zieleni na planszy na nowe obszary, oraz dodanie nowego rodzaju miasta, które nie wpływają znacząco na samą grę, ale zapewniają na koniec zróżnicowanie w uzyskanych PZ.
Dodatek jes na etapie wczesno/koncepcyjnym dlatego na ten moment przygotowana jest jedynie instrukcja w formie google doc z grafikami zrobionymi "na kolanie".
Jeśli pomysł się spodoba to postaram się przygotować go w ładniejszej wersji graficznej w formie PnP (instrukcja, kafelki, karty).
Link do instrukcji z możliwością komentowania:
https://docs.google.com/document/d/1ki5 ... sp=sharing

Dzięki i pozdrawiam.

Edit: Połączono siły i zmieniam nazwę na: Mars na Nowo
Ostatnio zmieniony 04 lut 2022, 15:35 przez RavenKZP, łącznie zmieniany 1 raz.
Haris2222
Posty: 36
Rejestracja: 08 sty 2022, 19:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: Haris2222 »

Po wstępnym obejrzeniu wygląda bardzo ciekawie :) czekam na dalsze owoce działania :D
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: MagdalenaZakrz »

Koncepcja spoko tylko wówczas ze względu na punktację może być tendencja do podnoszenia najpierw temperatury i pustkami na planszy, potem będzie stawianie lasów a na końcu miast. Jedynie oceany nie będą miały znaczenia w której fazie gry je postawimy, za to stawianie przy nich lasów będzie cenniejsze niż do tej pory stawianie obszarów przy oceanach (2 mega kredyty za sąsiadujący ocean w podstawce).
Może jakiś warunek dodatkowy w stylu, że nie tylko wymagany jest poziom temperatury, ale też innych wskaźników globalnych na jakimś poziomie by zbudować obszar zieleni na wyższym poziomie by powodował bardziej równomierne terraformowanie Marsa? Chodzi o to, żeby utrzymać balans, który polega na tym, że podnosisz ten wskaźnik, który możesz lub ci potrzebny i tak samo się kalkulują. Bez tego może się okazać, że karty dające coś związanego z roślinami (zwłaszcza jednostki lub ich usuwanie) będą w pierwszej fazie gry mniej opłacalne niż na koniec. Karty z warunkiem na min temperatury będą szybciej możliwe do zagrania i dłużej będą służyć ich efekty niż kart z wymaganiami min tlenu.
Ten dodatek opisany jak w instrukcji nawet nie potrzebują kart choć oczywiście może je mieć. Myślę, że dobre by były karty pozwalające podnieść poziom zieleni i miasta (na osobnych kartach) jak i obniżyć przeciwnikowi (z punktami ujemnymi za to lub innymi niedogodnościami). Ciekawa by była tego typu karta niebieska - tylko albo karta albo akcja musiałaby być droga by nie była zbyt silna.
Kosztowo trzeba się przygotować że będzie potrzeba dużo kafelków tych obszarów zieleni na poziomach 1-3 (bo poziom 4 to zwykłe lasy z podstawki) i miast z kopułą (bez kopuły to miasta z podstawki).
Czy ja dobrze rozumiem, że nie tylko punkty za obszary zielone na koniec gry zależą od ich poziomu, ale to ile punktów dostaniemy za miasto zależy od poziomu miasta i również od poziomu zieleni (nie dostajemy po 1pz za każdy zielony obszar tylko to zależy od poziomu)? Wtedy nawet w szczególnych przypadkach ma sens obniżanie poziomu własnych obszarów zielonych.
Czy punkty liczymy że wszystkich obszarów i dopiero zaokrąglamy połówki w dół? Czy osobno z obszarów zielonych i osobno ze wszystkich miast? Czy może w wypadku miast to każde miasto osobno zaokrąglamy? To do doprecyzowania w instrukcji, bo będzie budzić wątpliwości. Raczej nie byłabym za tym by każde miasto osobno zaokrąglać, bo będą spore straty w stosunku do innych sposobów liczenia.
Podnoszenie poziomu w ramach akcji rozumiem, że by działało jak projekt standardowy a nie jak niebieska kartą? To warto to nazwać projektem standardowym i wówczas wszystkie karty wpływające na projekty standardowe też mają zastosowanie. Dla przypomnienia można wydrukować 1 planszetkę z tą akcją analogicznie jak jest do kolonii by położyć obok planszy.
RavenKZP
Posty: 47
Rejestracja: 15 sty 2022, 18:28
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: RavenKZP »

Dziękuję za bardzo rozbudowaną odpowiedź, bardzo to mobilizuje do pracy :D
Co do balansu rzeczywiście bardzo prawdopodobne że ludzie czekali by z sadzeniem lasów na wyższe temperatury, dlatego przyszedł mi do głowy pomysł żeby może temperaturę traktować nie jako boost dla poziomu zieleni a jako wymóg, czyli bazowo zawsze umieszczamy obszar na poziomie pierwszym a temperatura stanowi jedynie barierę do dalszego ulepszenia.
W tej sytuacji musiałbym też wymyślić jakiś profity za ulepszanie w trakcie gry (W stylu premie do produkcji roślinności, bo z tym dodatkiem potrzeba jej dużo więcej) a nie czekanie na ostatnie fazy i ulepszanie wszystkiego na raz.
Co do liczenia punktów to uściślenie w instrukcji. Ale tak dobrze rozumiesz, miasta będą zależeć od poziomu sąsiadujących zielonych więc czasem nie będzie się opłacało inwestować w rozwój jak pzreciwnik obsadzi miastami :wink:
I karty właśnie tego typu co pisałaś, usunięcie kupiły za mniej kasy, ulepszenie roślinności itd.
Jeszcze raz dzięki za super opinie i obserwuje, dam znać jak poprawię i uzupełnienie instrukcję.
Karalek_PL
Posty: 93
Rejestracja: 03 kwie 2021, 17:29
Has thanked: 47 times
Been thanked: 25 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: Karalek_PL »

To ja krótko i zwięźle. Super pomysł :D! Może to mnie w końcu nakłoni do inwestowania w lasy. Z chęcią wypróbuję dodatek w PnP a grafiki wyglądają bardzo dobrze, tzn. jak oryginalne ;)
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: MagdalenaZakrz »

Myślę, że jakby zawsze zieleń zaczynała na poziomie 1 to by albo wydłużała się gra albo mało by było zieleni podniesionych do poziomu 4.
Rośnięcie przy wyższej temperaturze od razu roślin z większym poziomem jest dobrym tropem, ale może zrobić coś takiego, że jak rosną od razu poziomem wyższym to kosztują więcej roślin? Np. poziom 1 kosztuje 6 roślin, jak jest temperatura na poziom 2 to rośnie za 8 roślin itd. a koszty podniesienia z 1 na 2 byłyby mniejsze niż różnice pomiędzy postawieniem od razu poziomu 2 a postawieniem poziomu 1 i ulepszeniem.
Wg instrukcji z 1 na 2 to koszt 1 rośliny, z 2 na 3 to 3 a z 3 na 4 to 5. Można zatem ustalić, że poziom 1 kosztuje 6 roślin, poziom 2 - 8, 3 - 12, 4 - 18, czyli stawiając zieleń na poziomie 1 i ulepszając jesteśmy "do przodu" z roślinami. Im na niższym poziomie postawimy tym bardziej jesteśmy na plus (max 3 mi wyszło z tych liczb hmm - no nad skalą trzeba popracować, ale 3 rośliny na plus to też coś). Co prawda trzeba używać więcej akcji no, ale ilość akcji w pokoleniu jest nieograniczona przecież (skoro to jest jako projekt standardowy). Te liczby to chodziło mi o skalę a nie, że takie konkretnie.
Ocean wówczas zgodnie z twoim zamysłem podnosiłby poziom obszaru o 1 za darmo (jak się go stawia przy zieleni) a przy stawianiu zieleni przy oceanie płaciłoby się jak za aktualny poziom tyle, że stawiałoby się wyższy.
Wtedy tylko karty, które dają ci las byłyby opłacalne raczej na koniec choć niekoniecznie - i tak zresztą takich kart jest stosunkowo mało.
Co o tym myślisz?
czorbok
Posty: 56
Rejestracja: 15 paź 2020, 18:04
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: czorbok »

Pomysł ciekawy muszę przyznać.
Jednak obawiam się, że zaburza balans.
Mam spostrzeżenie, że w końcowych etapach gry (jeśli nie ma się niesamowitych kart projektów) to najlepszym sposobem na punktowanie są właśnie lasy i miasta (dobrze rozstawione).
Ten dodatek wypaczałby tę korzyść jeszcze bardziej. Nie wspominając o zwiększeniu wartości wszelkich kart do produkcji roślin (w tym korporacja Ecoline). Mam wrażenie, że farciarz do kart z roślinkami miałby sporą przewagę. Bez tego dodatku lasy są już i tak dobre.

Nie wiem jakby ten problem najlepiej rozwiązać. Może przenieść koszt ulepszania z roślin na kasę, albo stworzyć inne wymagania. Tak żeby mieli do tego dostęp nie tylko ci co poszli w roślinki.
Na obecną chwilę mam wrażenie, że jest to zbyt potężne. Zmusza każdego, żeby zawsze szedl w rośliny.
Awatar użytkownika
nidhog
Posty: 1620
Rejestracja: 08 gru 2018, 22:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 21 times
Been thanked: 359 times
Kontakt:

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: nidhog »

czorbok pisze: 02 lut 2022, 10:50 Pomysł ciekawy muszę przyznać.
Jednak obawiam się, że zaburza balans.
Mam spostrzeżenie, że w końcowych etapach gry (jeśli nie ma się niesamowitych kart projektów) to najlepszym sposobem na punktowanie są właśnie lasy i miasta (dobrze rozstawione).
Ten dodatek wypaczałby tę korzyść jeszcze bardziej. Nie wspominając o zwiększeniu wartości wszelkich kart do produkcji roślin (w tym korporacja Ecoline). Mam wrażenie, że farciarz do kart z roślinkami miałby sporą przewagę. Bez tego dodatku lasy są już i tak dobre.

Nie wiem jakby ten problem najlepiej rozwiązać. Może przenieść koszt ulepszania z roślin na kasę, albo stworzyć inne wymagania. Tak żeby mieli do tego dostęp nie tylko ci co poszli w roślinki.
Na obecną chwilę mam wrażenie, że jest to zbyt potężne. Zmusza każdego, żeby zawsze szedł w rośliny.
Ja tez mam obawy o balans, natomiast jeśli dobrze rozumiem, ten dodatek osłabia lasy. Do bazowego 2 PZ za sztukę trzeba dojść rozbudowując. I obawiam się jak to zaburzy balans gry.
Natomiast tez uważam, iż należałoby pomyśleć o kosztach innych niż roślinność. Oczywiście tak by nie przegiąć, ale tez pomóc innym specjalizacjom niż roślinność. może koszt w energii/ciele do podnoszenia lasów ( a nie tylko roślinności)?
Moje zbiórki: Inventions - Szczegóły: tu
Rabaty: TlamaGames - 6%, Regatuljocurilor - 20%
W dniach 5.11 - 19.11 - nie ma mnie w Polsce. Kontakt może być utrudniony.
RavenKZP
Posty: 47
Rejestracja: 15 sty 2022, 18:28
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: RavenKZP »

Wprowadziłęm kilka zmian w instrukcji w celu poprawy balansu i spujności zasad.
czorbok pisze: 02 lut 2022, 10:50 Pomysł ciekawy muszę przyznać.
Jednak obawiam się, że zaburza balans.
Mam spostrzeżenie, że w końcowych etapach gry (jeśli nie ma się niesamowitych kart projektów) to najlepszym sposobem na punktowanie są właśnie lasy i miasta (dobrze rozstawione).
Ten dodatek wypaczałby tę korzyść jeszcze bardziej. Nie wspominając o zwiększeniu wartości wszelkich kart do produkcji roślin (w tym korporacja Ecoline). Mam wrażenie, że farciarz do kart z roślinkami miałby sporą przewagę. Bez tego dodatku lasy są już i tak dobre.

Nie wiem jakby ten problem najlepiej rozwiązać. Może przenieść koszt ulepszania z roślin na kasę, albo stworzyć inne wymagania. Tak żeby mieli do tego dostęp nie tylko ci co poszli w roślinki.
Na obecną chwilę mam wrażenie, że jest to zbyt potężne. Zmusza każdego, żeby zawsze szedł w rośliny.
Zaburzenie balansu jest oczywistą rzeczą.. każdy doadatek to robi. :wink:
W końcowych epatach gry dobre rozstawianie lasów i maisat zawsze są najlepszym sposobem na punktowanie i zdecydowanie ten dodatek by to podkreślił, chociaż nie aż tak bardzo ja się wydaje, ponieważ dodatek ten bazowo obnża punktację za podstawowy obszar roślinności (aby wyjśc na "zero" w stosunku do podstawowej punktacji za obszary zielone trzeba rozbudować obszar za kolejne jednostki roślinności).
Korporacje Ecoline już jest bardzo dobra, ale tutaj traci, ponieważ bazowy koszt, który obniża odnosi się tylko do umieszczenia obszaru, a nie jego ulepszeń.
Co do "farciarstwa" w stosunku do roślinności, zawsze trzeba mieć trochę farta w kartach w stosunku do korporacji i przyjętej taktyki.
nidhog pisze: 02 lut 2022, 11:09 Ja tez mam obawy o balans, natomiast jeśli dobrze rozumiem, ten dodatek osłabia lasy. Do bazowego 2 PZ za sztukę trzeba dojść rozbudowując. I obawiam się jak to zaburzy balans gry.
Natomiast tez uważam, iż należałoby pomyśleć o kosztach innych niż roślinność. Oczywiście tak by nie przegiąć, ale tez pomóc innym specjalizacjom niż roślinność. może koszt w energii/ciele do podnoszenia lasów ( a nie tylko roślinności)?
Bazowo lasy są warte po 1PZ (nie 2PZ) za obszar i miasta po 1PZ za sąsiedztwo z lasem, więc nie powiedziałbym że osłabia czy wzmacnia, starałem się ustalić skalę tak pośrodku :)
Pomysł dobry na dodanie możliwości innej niż roślinnośc na podnoszenie poziomu (poza kartami), zastosowałem w instrukcji.
szalonybartosz
Posty: 5
Rejestracja: 01 mar 2021, 22:41
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: szalonybartosz »

Wow! Super pomysł! Ciekawy pomysł na urozmaicenie gry na planszy :D

Faktycznie przydały by się inne opcje ulepszenia obszarów nie tylko za pomocą roślinności. Możliwość ulepszenia za Mega kredyty spoko opcja ale myślę że trochę za tanio patrząc jakie są bonusy w produkcji roślinności za ulepszanie, zamiast 6,12,18 M€ -> 7,14,21 M€ będzie lepszą opcją.

Dodatkowo myślę żeby, można było ulepszać obszary zieleni za pomocą mikrobów i zwierząt, które to pomagają w użyźnianiu gleby, proponuję takie wartości 2xmikroby, 2x mikroby + 1x zwierzak, 2x mikroby + 2x zwierzak


A i pytanie bo nie widzę żeby to było konkretnie wytłumaczone w instrukcji. Nikt nie dostaje bonusu produkcji roślinności za ulepszanie obszaru zieleni za pomocą oceanu?
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: MagdalenaZakrz »

Wygląda lepiej :) przyda się źródło produkcji roślinności, bo w kartach jest jej stosunkowo mało lub ma duże wymagania temperatury. Ciekawa jestem kart. Bo jak za mikroby i zwierzęta też można podnosić poziomy zieleni to myślę że jest za mało kart ze zwierzętami. Zwierzęta na kartach to 1/2 lub 1pz, więc mało chętnie by je myślę ktoś wydawał aż 2 i do tego mikroby (która są częstsze, ale mniej punktowane). Karty do zwierząt bez punktowania, ale z niższymi wymaganiami albo punktujące słabo by się przydały wówczas myślę.
szalonybartosz
Posty: 5
Rejestracja: 01 mar 2021, 22:41
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: szalonybartosz »

MagdalenaZakrz pisze: 02 lut 2022, 20:38 Wygląda lepiej :) przyda się źródło produkcji roślinności, bo w kartach jest jej stosunkowo mało lub ma duże wymagania temperatury. Ciekawa jestem kart. Bo jak za mikroby i zwierzęta też można podnosić poziomy zieleni to myślę że jest za mało kart ze zwierzętami. Zwierzęta na kartach to 1/2 lub 1pz, więc mało chętnie by je myślę ktoś wydawał aż 2 i do tego mikroby (która są częstsze, ale mniej punktowane). Karty do zwierząt bez punktowania, ale z niższymi wymaganiami albo punktujące słabo by się przydały wówczas myślę.
Fatycznie nie jest za wiele kart z zwierzętami a możliwość kolonii na Mirandzie czy kafelek z Ekspansji Terytorialnej nie jest w każdej grze, z mikrobami jest trochę łatwiej. Można ulepszanie obszarów w następujący sposób zrobić:
Porosty -> Trawy - 1x zwierze​, Trawy -> Krzywy - 2x zwierzęta, Krzewy -> Lasy 3x zwierzęta
Porosty -> Trawy - 2x mikroby​, Trawy -> Krzywy - 4x mikroby, Krzewy -> Lasy 6x mikroby
I dać ewentualnie możliwość mieszania jednostek np. Krzewy -> Lasy 4x mikroby 1x zwierze
Myślę że w ten sposób było by łatwiej zdobyć wymagane jednostki, nie zmniejszając kosztów.

Ja bym chętnie wydał 1 zwierzaka z karty punktującej 1/2 lub 1 pz na ulepszenie obszaru zieleni. Wydając jednego zwierzaka na obszar zieleni, który sąsiaduje z tylko 1 miastem zdobywam: 1/2 pz za obszar i 1/2pz za miasto sąsiadujące oraz dodatkowo +1 do produkcji roślinności. Z wyższymi poziomami gdzie by kosztowało to więcej zwierzaków wszystko by zależało czy się opłaca od ilości sąsiadujących miast.

Jest dość dobre źródło produkcji roślinności w postaci bonusu za podwyższanie poziomu obszaru zieleni.

Każdy da swoje przemyślenia i doda coś od siebie to będzie coraz lepiej wyglądać :wink:
RavenKZP
Posty: 47
Rejestracja: 15 sty 2022, 18:28
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: RavenKZP »

Witam wszystkich :D
Po pierwsze jest mi nizemiernie milo za za zainteresowanie tematem i takie dyskusje i popoozycje, naprawde wielkoe WOW.
I teraz drugi punkt:
Rozegralem wczoraj gre z ta modyfikacja zasad (uzywalismy kosteczek do oznaczenia poziomu lasow na standardowych kafelkach, czyli ilosc kosteczek = poziom lasu, i analogicznie z miastami).
Wstepne obserwacje, otrzymywanie poziomu produkcji roslinnosci za poziom obszaru sprawilo ze konczylismy gre majac po 20-30 produkcji roslinnosci w skutek czego na koniec gry wszystkie zielenie mialy max lvl. wiec musze ten aspekt przemyslec zeby to bardziej zablansowac.
Kopuly fajnie dodaly nowy element i mimo ze na koniec gry wszystkie miasta byly juz bez nich bo bardziej z powodu wolno rosnacej temperatury (tak akurat karty podeszly).
Co do propozycji placenie zwierzetami/mikrobami: Na 100% beda tego typu karty (zbierajace jednostki zwierzat lub mikrobow i podnoszace poziom roslinnosci np.: Wiewiorki, ktore beda podnosic z krzakow w lasy za 2 jednostki zwierzat itd.), nie chce robic projektu standardowego gdzie wydajemy te jednostki z kart poniewaz nie spotkalem sie z taka mechanika (poza kilkoma specjalnymi kartami dryfowcow).

Wprowadzilem drobne zmiany w zasadach wplywajace na balans. Zaczecam wsz do rozegrania tego wariantu i podzielenia sie obserwacjami.
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: MagdalenaZakrz »

Zmieniłeś premie, że przy podnoszeniu na trawy jest mikrob lub roślina a z krzewów na lasy zwierzę lub roślina. Pierwsze ok i zwierzę też ok, ale przy wyborze zwierzę lub roślina to roślina wypada słabo. Może 2 rośliny albo produkcja?
czorbok
Posty: 56
Rejestracja: 15 paź 2020, 18:04
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: czorbok »

Bez gry testowej trudno ocenić wartości ulepszeń, ale próbuję:
Obecnie mam wrażenie, że lepiej roślinki wydawać na nowe porosty, a ulepszać za kasę. Wyjątkiem jest ostatnie pokolenie gdzie po produkcji można jeszcze wydać roślinki na zbudowanie lasu, więc warto żeby można było wtedy za roślinki ulepszać lasy.
Przy ulepszaniu bardziej mi się chyba widzi przelicznik:
1 roślinka = 3 MC (ponieważ 8 roślinek = 23 MC w projekcie standardowym).
Oraz brak premii za podniesienie (PZ powinny być wystarczającym bonusem). A już na pewno nie mikroby / zwierzęta, które mocno zależą od kart. No i ułatwiałoby to decyzje odnośnie oceanów.
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: Kliszalik »

Cześć,
po rozmowie z autorem tematu RaveKZP wrzucam swój pomysł na ujęcie w dodatku, tj. nowy Współczynnik Globalny - ciśnienie atmosferyczne (mierzone w hPa) oraz nowe jednostki standardowe - gazy, które go podnoszą (przecież nie samym tlenem oddycha człowiek, a powietrzem, które w 78% składa się z azotu, więc chcąc terraformować Marsa powinniśmy oprócz tlenu emitować inne gazy). Gazy byłyby produkowane i zbierane na planszetce gracza, jak inne zasoby, typu stal, czy ciepło. Jednostki pozyskiwałoby się z kart (projektów, preludium, wydarzeń, itd.), po 1 jednostce z planszy za umieszczenie dowolnego obszaru (czy to las, czy miasto, czy ocean, wzrusza się bowiem wierzchnia warstwa gleby i uwalniają się gazy w niej zgromadzone), z kolonii, no i z produkcji, a produkcja z kolei byłaby zwiększana z kart i... No właśnie, tu brakowało mi koncepcji. Brakowało, ale już jest: za ulepszenie obszarów zieleni do poziomu 2 (trawy) i 3 (krzewy) można by podnosić produkcję gazów, a do poziomu 4 (lasy) może być produkcja roślin. Byłoby to motywacją dla graczy, żeby ulepszać zieleń, bo do skończenia gry trzeba będzie osiągnąć poziom ciśnienia zbliżony do ziemskiego (15 poziomów od 6 hPa do 960 hPa).
Ponadto, wymogiem dla miasta bez kopuł mógłby być też wymóg ciśnienia - min. 600 hPa (takie ciśnienie panuje w La Paz, stolicy położonej na wysokości pow. 4000 m n.p.m.), czyli 10 z 15 poziomów na ciśnieniomierzu.
Oczywiście większa ilość gazów obniża zawartość tlenu, a i potrzeba więcej ciepła, żeby ogrzać większą masę atmosfery, stąd na ciśnieniomierzu spadek tych wartości (nie wiąże się to ze spadkiem WT). Nie jest to jednak obligatoryjne, bo wydłuża grę.
Zrobiłem kilka kart, kolonię, ciśnieniomierz i planszetki dla graczy, poniżej zamieszczam zdjęcie, jak by to mogło wyglądać:

Obrazek

Jeśli ten pomysł się przyjmie, mogę podzielić się następnymi, a mam ich sporo ;).

PS. Sorry za jakość wykonania, nie jestem grafikiem ;).
szalonybartosz
Posty: 5
Rejestracja: 01 mar 2021, 22:41
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: szalonybartosz »

RaveKZP pisze: 03 lut 2022, 11:25 Witam wszystkich :D
Po pierwsze jest mi nizemiernie milo za za zainteresowanie tematem i takie dyskusje i popoozycje, naprawde wielkoe WOW.
I teraz drugi punkt:
Rozegralem wczoraj gre z ta modyfikacja zasad (uzywalismy kosteczek do oznaczenia poziomu lasow na standardowych kafelkach, czyli ilosc kosteczek = poziom lasu, i analogicznie z miastami).
Wstepne obserwacje, otrzymywanie poziomu produkcji roslinnosci za poziom obszaru sprawilo ze konczylismy gre majac po 20-30 produkcji roslinnosci w skutek czego na koniec gry wszystkie zielenie mialy max lvl. wiec musze ten aspekt przemyslec zeby to bardziej zablansowac.
Kopuly fajnie dodaly nowy element i mimo ze na koniec gry wszystkie miasta byly juz bez nich bo bardziej z powodu wolno rosnacej temperatury (tak akurat karty podeszly).
Co do propozycji placenie zwierzetami/mikrobami: Na 100% beda tego typu karty (zbierajace jednostki zwierzat lub mikrobow i podnoszace poziom roslinnosci np.: Wiewiorki, ktore beda podnosic z krzakow w lasy za 2 jednostki zwierzat itd.), nie chce robic projektu standardowego gdzie wydajemy te jednostki z kart poniewaz nie spotkalem sie z taka mechanika (poza kilkoma specjalnymi kartami dryfowcow).

Wprowadzilem drobne zmiany w zasadach wplywajace na balans. Zaczecam wsz do rozegrania tego wariantu i podzielenia sie obserwacjami.
Zagranie daje najlepsze wnioski bo ciężko wziąć wszystko pod uwagę dlatego każdego opinia jest ważna. Patrząc jakie były premię za ulepszanie obszarów to czułem że roślinki się szybko namnożą. Teraz jest znacznie lepiej, chociaż osobiście bym zamienił miejscami premię do produkcji roślinności i ciepła, produkcja ciepła jest mniej cenna niż roślinności. Bardzo jestem ciekawy co kryje się za niespodzianką :shock: .

Jeśli chodzi o ulepszone miasta (bez kopuły) to 5M(dodał bym żeby można za to również płacić za to stalą) na końcowy etap to w sumie grosze więc w praktyce pod koniec gry każdy będzie ulepszać miasto. Myślę że dobrym rowiązaniem będzie połączenie możliwości ulepszenia miasta z symbolem miasta w następujący sposób -> 1 symbol miasta daje możliwość ulepszenia 2 miast, np mam na kartach 2 symbole miasta (które są przez grę mało wykorzystywane) i dzięki temu mam możliwość ulepszyć 4 swoje miasta.

Ciekawą opcją by było ulepszanie Miast na Wenus, gdy terraformacja Wenus osiągnie 30% to automatycznie zostają ulepszone Stratopolis i Baza Maxwella co daje po dodatkowym 1pz właścicielom. (Tylko by to trzeba dopracować w wersji fabularnej XD)

Co do płatności zwierzaków i mikrobów, sposób płatności nimi w sposób taki bardziej standardowy z karty ma jedną dość sporą wadę, gdy ma się sporą ilość kart to szansa że w ogóle się pojawi się taka karta jest dość mała co powoduje możliwość płatności zwierzakami/mikrobami spycha do marginalnej opcji. Faktycznie prawdą jest to że nie ma projektów standardowych opłacanych niestandardowymi jednostkami ale no to dodatek który ma właśnie za zadanie wprowadzić ciekawe mechaniki ale rozumiem że z takim rozwiązaniem mogą być kontrowersje i komplikacje. Można szukać czegoś pomiędzy.

Albo dodać nową jednostkę niestandardową.... Proponuję Fosfor (Odgrywa kluczową rolę w procesach fotosyntezy, oddychania, przemiany materii, syntezy białek i substancji zapasowych), którym można by płacić za ulepszanie obszarów zieleni. Nowa jednostka wiele możliwości. Dajcie znać co o tym myślicie i w jaką stronę by to mogło by pójść.


Jeśli chodzi o całość to jest mega potencjał na wiele kart, kafli i innych :) Już mi się pojawiło kilka ciekawych pomysłów na nowe kafelki.
szalonybartosz
Posty: 5
Rejestracja: 01 mar 2021, 22:41
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: szalonybartosz »

Kliszalik pisze: 03 lut 2022, 16:33 Cześć,
po rozmowie z autorem tematu RaveKZP wrzucam swój pomysł na ujęcie w dodatku, tj. nowy Współczynnik Globalny - ciśnienie atmosferyczne (mierzone w hPa) oraz nowe jednostki standardowe - gazy, które go podnoszą (przecież nie samym tlenem oddycha człowiek, a powietrzem, które w 78% składa się z azotu, więc chcąc terraformować Marsa powinniśmy oprócz tlenu emitować inne gazy). Gazy byłyby produkowane i zbierane na planszetce gracza, jak inne zasoby, typu stal, czy ciepło. Jednostki pozyskiwałoby się z kart (projektów, preludium, wydarzeń, itd.), po 1 jednostce z planszy za umieszczenie dowolnego obszaru (czy to las, czy miasto, czy ocean, wzrusza się bowiem wierzchnia warstwa gleby i uwalniają się gazy w niej zgromadzone), z kolonii, no i z produkcji, a produkcja z kolei byłaby zwiększana z kart i... No właśnie, tu brakowało mi koncepcji. Brakowało, ale już jest: za ulepszenie obszarów zieleni do poziomu 2 (trawy) i 3 (krzewy) można by podnosić produkcję gazów, a do poziomu 4 (lasy) może być produkcja roślin. Byłoby to motywacją dla graczy, żeby ulepszać zieleń, bo do skończenia gry trzeba będzie osiągnąć poziom ciśnienia zbliżony do ziemskiego (15 poziomów od 6 hPa do 960 hPa).
Ponadto, wymogiem dla miasta bez kopuł mógłby być też wymóg ciśnienia - min. 600 hPa (takie ciśnienie panuje w La Paz, stolicy położonej na wysokości pow. 4000 m n.p.m.), czyli 10 z 15 poziomów na ciśnieniomierzu.
Oczywiście większa ilość gazów obniża zawartość tlenu, a i potrzeba więcej ciepła, żeby ogrzać większą masę atmosfery, stąd na ciśnieniomierzu spadek tych wartości (nie wiąże się to ze spadkiem WT). Nie jest to jednak obligatoryjne, bo wydłuża grę.
Zrobiłem kilka kart, kolonię, ciśnieniomierz i planszetki dla graczy, poniżej zamieszczam zdjęcie, jak by to mogło wyglądać:


Jeśli ten pomysł się przyjmie, mogę podzielić się następnymi, a mam ich sporo ;).

PS. Sorry za jakość wykonania, nie jestem grafikiem ;).
Pomysł bardzo ciekawy i fajny! Przydała by się jakaś instrukcja opisująca tą mechanikę. Ile trzeba jednostek gazu żeby zwiększyć ciśnienie? Podnoszenie ciśnienia daje WT? Nowy wymóg na zakończenie gry i obniżanie poziomów tlenu i temperatury by dość mocno wydłużało grę... Przydały by się jakieś bonusy produkcji roślinności i ciepła. To tak na pierwszy rzut oka.
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: Kliszalik »

szalonybartosz pisze: 03 lut 2022, 17:45
Kliszalik pisze: 03 lut 2022, 16:33
Pomysł bardzo ciekawy i fajny! Przydała by się jakaś instrukcja opisująca tą mechanikę. Ile trzeba jednostek gazu żeby zwiększyć ciśnienie? Podnoszenie ciśnienia daje WT? Nowy wymóg na zakończenie gry i obniżanie poziomów tlenu i temperatury by dość mocno wydłużało grę... Przydały by się jakieś bonusy produkcji roślinności i ciepła. To tak na pierwszy rzut oka.
Mechanika byłaby identyczna jak z zasobami standardowymi (zieleń, ciepło).
8 jednostek gazów = 1 poziom ciśnienia + 1 poziom WT.
Produkcja gazów w fazie produkcji.
Zwiększanie produkcji w fazie akcji poprzez zagrywanie kart lub przekształcanie porostów/traw w wyższy poziom roślinności.
Zbieranie jednostek poprzez produkcję, zagrywanie kart, handel z koloniami, umieszczanie obszaru na Marsie.

Na ciśnieniomierzu umieściłem premie do produkcji roślin i energii (niezużyta energia zamienia się w ciepło), ale może być tego więcej, nie widzę problemu.
Co do wydłużania gry, owszem, kolejny Wskaźnik Globalny wydłuża grę, ale przecież każdy dodatek w jakiś sposób to robi ;). No i nie upieram się, żeby obniżanie tlenu i temperatury było obowiązkowe, ale tak trochę podpowiada mi fizyka. Chyba, że mi źle podpowiada ;)
Zawsze można też grać na zasadzie Wenus, że osiągnięcie maksymalnego poziomu ciśnienia nie jest wymagane, ile osiągnie, tyle osiągnie i już ;).
No i Rząd Światowy może też wspierać podnoszenie ciśnienia.

Jeszcze zapomniałem napisać wcześniej o projekcie standardowym z wersji dla 1 gracza - Gaz Buforowy, byłby tu zaadaptowany do gry, zwiększałby ciśnienie i WT i kosztował bez zmian 16 MC.
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: MagdalenaZakrz »

Kliszalik pisze: 03 lut 2022, 18:19
szalonybartosz pisze: 03 lut 2022, 17:45
Kliszalik pisze: 03 lut 2022, 16:33
Pomysł bardzo ciekawy i fajny! Przydała by się jakaś instrukcja opisująca tą mechanikę. Ile trzeba jednostek gazu żeby zwiększyć ciśnienie? Podnoszenie ciśnienia daje WT? Nowy wymóg na zakończenie gry i obniżanie poziomów tlenu i temperatury by dość mocno wydłużało grę... Przydały by się jakieś bonusy produkcji roślinności i ciepła. To tak na pierwszy rzut oka.
Mechanika byłaby identyczna jak z zasobami standardowymi (zieleń, ciepło).
8 jednostek gazów = 1 poziom ciśnienia + 1 poziom WT.
Produkcja gazów w fazie produkcji.
Zwiększanie produkcji w fazie akcji poprzez zagrywanie kart lub przekształcanie porostów/traw w wyższy poziom roślinności.
Zbieranie jednostek poprzez produkcję, zagrywanie kart, handel z koloniami, umieszczanie obszaru na Marsie.

Na ciśnieniomierzu umieściłem premie do produkcji roślin i energii (niezużyta energia zamienia się w ciepło), ale może być tego więcej, nie widzę problemu.
Co do wydłużania gry, owszem, kolejny Wskaźnik Globalny wydłuża grę, ale przecież każdy dodatek w jakiś sposób to robi ;). No i nie upieram się, żeby obniżanie tlenu i temperatury było obowiązkowe, ale tak trochę podpowiada mi fizyka. Chyba, że mi źle podpowiada ;)
Zawsze można też grać na zasadzie Wenus, że osiągnięcie maksymalnego poziomu ciśnienia nie jest wymagane, ile osiągnie, tyle osiągnie i już ;).
No i Rząd Światowy może też wspierać podnoszenie ciśnienia.

Jeszcze zapomniałem napisać wcześniej o projekcie standardowym z wersji dla 1 gracza - Gaz Buforowy, byłby tu zaadaptowany do gry, zwiększałby ciśnienie i WT i kosztował bez zmian 16 MC.
Jak ciśnienie maleje to tlen też np. w górach jest niższe ciśnienie i jest mniej tlenu także odwrotnie jeśli już powinno być na wskaźniku ciśnienia ;) nie wiem czy jest jakaś zależność ciśnienia z temperaturą... Można zrobić temp na minus a tlen na plus to w wt z bonusów jesteś na zero i tylko dostajesz 1 za podniesienie ciśnienia. Zrobiłabym ten wskaźnik tak jak w Wenus, że nie jest konieczne go skończyć, bo to faktycznie sporo wydłuży grę. Za skończenie może być jakiś fajny bonus na zachętę ;)

Produkcję ciepła i roślin bym zamieniła jak wcześniej ktoś pisał, bo produkcja roślin jest cenniejsza. Ta produkcja niespodzianka to te gazy do ciśnienia czy dowolna wybrana przez gracza produkcja czy może losowa?
RavenKZP
Posty: 47
Rejestracja: 15 sty 2022, 18:28
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Porosty, Trway, Krzewy, Lasy i Kopuły

Post autor: RavenKZP »

Cześć, Jednostka niespodzianka to gazy obojętne czyli głównie azot i gazy szlachetne.
Teraz koncept jest taki, że roślinnośc pomaga utrzymywać ciepło na planecie = produkcja ciepła, nastepnie pobierajac wode z ziemi wydobywa z niej też gazy obojętne (produkcja gazów obojętnych) a na koniec samodzielnie się rozrasta i rozsiewa po planecie (produkcja roślin).
Tlen nie maleje wraz ze spadkiem cośnienia, maleje jego ciśnienie (% udział jest taki sam), obniżanie poziomu tlenu rozumiem jako konsekfencję zagęszczania atmosfery (masz szklankę z 100% wodą i dolewasz tyle samo soku to wody jest tyle samo ale teraz jej udział procentowy w szklance to 50%) ale ta mechanika będzie dodana jako dodatkowa, wydłużająca grę, podstawową mechaniką będzie dodanie tego wskaźnika jako opcji obowiązkowej do osiągnięcia pełnej teraformacji (ale w przeciwieństwie do dodatku Wenus, przygotujemy dobre karty i możliwości produkcyjne, tak żeby się ta mechanika dobrze wpisała w grę). Oczywiście będzie też możliwość traktowania cośnienia jako nieobowiązkowego wskaźnika :) .
Tak więc ruszam z pisaniem instrukcji, będę tutaj zamieszczać informacje o statusie pracy.
Ddzięki pomysłowi Kliszalik dodatek z małego rozrusł się do całkiem ciekawych rozmiarów, będziemy pracować od tej pory razem nad koncepcjami i przygotowywać dodatek do formatu PnP :D
MagdalenaZakrz
Posty: 72
Rejestracja: 29 sty 2021, 18:29
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: MagdalenaZakrz »

Sugeruję dodać jako jeden z elementów znaczniki do przypominania poziomów temperatury i tlenu odpowiednich dla poszczególnych obszarów tak jak to jest zrobione w ekspansji terytorialnej jako przypominajka do obracania obszarów erozji.
Na produkcję gazów przewidujecie jakąś kartę/planszetkę? Ktoś wymyślił taka do korporacji z produkcją mikrobów - w wątku z 3 edycja jest link. Tyle że nie wiem jak to wyjdzie kosztowo, bo musiałaby być dla każdego gracza.
Co do wprowadzania nowych symboli - wiecie że są planszetki do liczenia symboli łącznie z fanowskimi? Do poprzedniej edycji druku były na nich wszystkie a teraz w dodatku co ktoś tłumaczy widziałam lornetkę, tu gazy - rozrasta się i gdzie to liczyć :D a tak na serio to nie wiem ile planujecie kart, ale nie boicie się że będzie tych kart na tyle mało, że się zagubią w reszcie? Jak mają tylko być to spoko, ale jak mają coś robić (np. być warunkiem do zagrania kart innych) to bym się zastanowiła.
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Kliszalik »

MagdalenaZakrz pisze: 04 lut 2022, 18:19 Sugeruję dodać jako jeden z elementów znaczniki do przypominania poziomów temperatury i tlenu odpowiednich dla poszczególnych obszarów tak jak to jest zrobione w ekspansji terytorialnej jako przypominajka do obracania obszarów erozji.
Na produkcję gazów przewidujecie jakąś kartę/planszetkę? Ktoś wymyślił taka do korporacji z produkcją mikrobów - w wątku z 3 edycja jest link. Tyle że nie wiem jak to wyjdzie kosztowo, bo musiałaby być dla każdego gracza.
Co do wprowadzania nowych symboli - wiecie że są planszetki do liczenia symboli łącznie z fanowskimi? Do poprzedniej edycji druku były na nich wszystkie a teraz w dodatku co ktoś tłumaczy widziałam lornetkę, tu gazy - rozrasta się i gdzie to liczyć :D a tak na serio to nie wiem ile planujecie kart, ale nie boicie się że będzie tych kart na tyle mało, że się zagubią w reszcie? Jak mają tylko być to spoko, ale jak mają coś robić (np. być warunkiem do zagrania kart innych) to bym się zastanowiła.
ad. 1
Znaczniki - przypominajki. Zanotowałem, coś wymyślimy ;)
ad. 2
Tak, będzie karta/planszetka do produkcji i zbierania gazów. Najpierw zepniemy dodatek, żeby był spójny, a redukcja kosztów druku później.
ad. 3
Wiemy :). Symbol pojawił się w instrukcji, ale czy będzie wykorzystany na kartach, to jeszcze do ustalenia. Jeśli Współautor ma tyle pomysłów na karty, co ja, to jestem spokojny o ich odnalezienie w stosiku ;)
Kliszalik
Posty: 39
Rejestracja: 19 mar 2019, 18:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Kliszalik »

Ciekawostka: praca wre. Takie tam zdjęcie ze stołu... ;)

Obrazek
Haris2222
Posty: 36
Rejestracja: 08 sty 2022, 19:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Teraformacja Marsa - Mars na Nowo

Post autor: Haris2222 »

Pięknie, widzę, że szykuje się też nowa mapa :)
ODPOWIEDZ