Gry wykorzystujace różne rozkłady prawdopodobieństwa na kostkach
: 11 maja 2022, 16:08
Hej,
ostatnio facebook spamuje mnie reklamami Duo Dice. W skrócie: nie odkrywają ameryki, jedna kostka jest zamknięta w drugiej, przezroczystej, więc powiedzmy, że łatwiej jest nimi rzucić (np. nie potoczą się w różne strony).
"Ciekawie" zaczyna się robić, gdy twórcy wprowadzają zasady do sumowania lub odejmowania wyników na kostkach, bo można wyrzucić wtedy zero lub liczby ujemne. Przy czym implementacja jest zrobiona w prosty sposób, tzn. od wyniku na dużej kostce odejmujemy liczby nieparzyste z małej kostki i dodajemy parzyste. W efekcie mamy rozkład wyników od -4 do 12.
Alternatywnie od liczby na małej kostce odejmujemy lub dodajemy liczby na dużej. Wtedy mamy zakres zaczynające się od -5.
Twórcy prezentują możliwości "innowacji" na planszy od Monopoly i to chyba jedyna gra, której takie kostki nie zepsują (bo samo Monopoly jest zepsute).
Przeliczyłem sobie wszystkie możliwości i rozkłady są dziwne. Symetryczne, ale z "górkami" w nieoczywistych miejscach, najbardziej prawdopodobne stają się wyniki [0,1,3,5,7,8]. Trudno to do jakiejkolwiek istniejącej gry wykorzystać.
Ale potem zacząłem się bawić i posiadając kostki k6 ze ściankami:
[1, 2, 3, 4, 5, 6]
[0, 2, 6, 8, 12, 14]
Mamy ciekawy rozkład wyników ala k20, w którym wyniki [1, 2, 19, 20] padają na jeden sposób, a reszta na dwa sposoby, co daje mniejszą szansę na "krytyczne porażki i krytyczne sukcesy". Co można w ciekawy sposób wykorzystać mechanicznie.
To teraz zasadnicze pytanie. Czy znacie przykłady gier, w których wykorzystujemy kostki o zmodyfikowanych liczbach na ściankach, których sumę wykorzystujemy po to, żeby mieć rozkład inny, niż tradycyjnie spotykany?
Nie chodzi mi o wykorzystywanie różnych kostek w tym samym rzucie, np. k4 + k12. Albo jednej kostki o zmodyfikowanych wartościach, np. [ 0, 1, 1, 2, 2, 3].
Ale takie zmodyfikowane kostki jak wyżej występują w Destinies, co fajnie zmienia rozkład prawdopodobieństwa. Szukam właśnie podobnych przykładów.
ostatnio facebook spamuje mnie reklamami Duo Dice. W skrócie: nie odkrywają ameryki, jedna kostka jest zamknięta w drugiej, przezroczystej, więc powiedzmy, że łatwiej jest nimi rzucić (np. nie potoczą się w różne strony).
"Ciekawie" zaczyna się robić, gdy twórcy wprowadzają zasady do sumowania lub odejmowania wyników na kostkach, bo można wyrzucić wtedy zero lub liczby ujemne. Przy czym implementacja jest zrobiona w prosty sposób, tzn. od wyniku na dużej kostce odejmujemy liczby nieparzyste z małej kostki i dodajemy parzyste. W efekcie mamy rozkład wyników od -4 do 12.
Alternatywnie od liczby na małej kostce odejmujemy lub dodajemy liczby na dużej. Wtedy mamy zakres zaczynające się od -5.
Twórcy prezentują możliwości "innowacji" na planszy od Monopoly i to chyba jedyna gra, której takie kostki nie zepsują (bo samo Monopoly jest zepsute).
Przeliczyłem sobie wszystkie możliwości i rozkłady są dziwne. Symetryczne, ale z "górkami" w nieoczywistych miejscach, najbardziej prawdopodobne stają się wyniki [0,1,3,5,7,8]. Trudno to do jakiejkolwiek istniejącej gry wykorzystać.
Ale potem zacząłem się bawić i posiadając kostki k6 ze ściankami:
[1, 2, 3, 4, 5, 6]
[0, 2, 6, 8, 12, 14]
Mamy ciekawy rozkład wyników ala k20, w którym wyniki [1, 2, 19, 20] padają na jeden sposób, a reszta na dwa sposoby, co daje mniejszą szansę na "krytyczne porażki i krytyczne sukcesy". Co można w ciekawy sposób wykorzystać mechanicznie.
To teraz zasadnicze pytanie. Czy znacie przykłady gier, w których wykorzystujemy kostki o zmodyfikowanych liczbach na ściankach, których sumę wykorzystujemy po to, żeby mieć rozkład inny, niż tradycyjnie spotykany?
Nie chodzi mi o wykorzystywanie różnych kostek w tym samym rzucie, np. k4 + k12. Albo jednej kostki o zmodyfikowanych wartościach, np. [ 0, 1, 1, 2, 2, 3].
Ale takie zmodyfikowane kostki jak wyżej występują w Destinies, co fajnie zmienia rozkład prawdopodobieństwa. Szukam właśnie podobnych przykładów.