Ark Nova - pytania o zasady

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
kasztan4321k
Posty: 141
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: kasztan4321k »

Czy dobrze rozumiem:

Mając w zoo trzy wybiegi - 1x1, 1x3 i 1x4 i w każdym z nich ptaka który zajmuje cały wybieg to w momencie zbudowania tego specjalnego budynku - Woliatery ptaków - przenoszę ptaka z wybiegu 1x1 oraz ptaka z wybiegu 1x3.
Na specjalny budynek kładę 4 kostki (znaczniki) oraz odwracam wybieg 1x1 oraz 1x3 na puste?

Jeśli mam specjalna kartę sponsora, która pozwala mi budować na wodzie i skałach - czy mogę budować w tych miejscach jeśli obok mam zwierzę w wybiegu które potrzebuje wody/skał?

Czy mogę do małego zoo wypuszczać nieograniczona liczbę zwierząt małego zoo?
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1355
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 21 times
Been thanked: 264 times
Kontakt:

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Portal Games »

Hej,

Przenoszenie ptaków do Woliery (podobnie gadów do Terrarium) - możliwe jest tylko dla zwierząt, które mają symbol danego budynku obok standardowego wymogu wybiegu. NA tym symbolu maż tesz liczbę pól, które zajmie w budynku specjalnym - najczęściej jest to sporo mniej niż gdyby liczyć pola wybiegu - po to buduje się Woliery, by oszczędzić miejsce w Zoo.

Jeśli chodzi o kartę 219 - tak jak napisano w glosariuszu, od tego momentu można ignorować wymogi dot. wody i skał zwierząt (zarówno tych w Zoo jak i nowych).

Każde Zoo może mieć maks. 1 Mini Zoo i w każdym maks. 3 Zwierzęta - są tam miejsca na 3 znaczniki.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: detrytusek »

Zagrywając kartę specjalizacji kładziemy ludka na polu z którego chcemy skorzystać. Czyli nawet jak siła karty to 5 to kładziemy np na 3. A co kiedy mamy tę kartę ulepszoną i możemy zrobić więcej akcji? Powiedzmy, że mamy siłę 5 i robimy 2+3. Gdzie kładziemy? Problem jest taki, że np na 3 mamy już innego ludka i wypadałoby wtedy użyć 2-óch. Jest na to jakaś zasada czy po prostu to nasz wybór?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania:

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: PytonZCatanu »

detrytusek pisze: 31 lip 2022, 23:45 Zagrywając kartę specjalizacji kładziemy ludka na polu z którego chcemy skorzystać. Czyli nawet jak siła karty to 5 to kładziemy np na 3. A co kiedy mamy tę kartę ulepszoną i możemy zrobić więcej akcji? Powiedzmy, że mamy siłę 5 i robimy 2+3. Gdzie kładziemy? Problem jest taki, że np na 3 mamy już innego ludka i wypadałoby wtedy użyć 2-óch. Jest na to jakaś zasada czy po prostu to nasz wybór?

Po ulepszeniu akcji Stowarzyszenie, przy użyciu jednej akcji
możesz wykonać kilka różnych zadań stowarzyszenia.
Do każdego zadania potrzebujesz 1 lub 2 twoich aktywnych
Pracowników Stowarzyszenia.
Łączna wartość wszystkich
zadań stowarzyszenia nie może przekroczyć siły twojej
akcji, ale może być mniejsza
.
Atk
Posty: 1385
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 490 times
Been thanked: 282 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Atk »

Jeszcze nie grałem w gre, bo ekipą odebrała mi paczkę kiedy byłem na urlopie i zdążyła zagrać, ale ziomek opowiadał mi sytuację z zakończeniem gry, co zdawało się dziwne.
Cała grę był 3, ale jako pierwszy uruchomił zakończenie gry. Na logikę oznaczało by to, że gra kończy się automatycznie, natomiast ziomek od czytania instrukcji powiedział mu, że 1 i 2 gracz mają jeszcze ruch, a on nie. Wychodzi na to jakby był kolejkę w plecy, za to że zakończył. Tak jest faktycznie?
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: detrytusek »

Atk pisze: 04 sie 2022, 23:18 Jeszcze nie grałem w gre, bo ekipą odebrała mi paczkę kiedy byłem na urlopie i zdążyła zagrać, ale ziomek opowiadał mi sytuację z zakończeniem gry, co zdawało się dziwne.
Cała grę był 3, ale jako pierwszy uruchomił zakończenie gry. Na logikę oznaczało by to, że gra kończy się automatycznie, natomiast ziomek od czytania instrukcji powiedział mu, że 1 i 2 gracz mają jeszcze ruch, a on nie. Wychodzi na to jakby był kolejkę w plecy, za to że zakończył. Tak jest faktycznie?
Jak zakończył grę tzn, że był 1, a nie 3 :).
Reszta się zgadza ale fakt, że jednak prowadził chyba wszystko zmienia?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania:

Wątek sprzedażowy
Atk
Posty: 1385
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 490 times
Been thanked: 282 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Atk »

detrytusek pisze: 04 sie 2022, 23:20
Atk pisze: 04 sie 2022, 23:18 Jeszcze nie grałem w gre, bo ekipą odebrała mi paczkę kiedy byłem na urlopie i zdążyła zagrać, ale ziomek opowiadał mi sytuację z zakończeniem gry, co zdawało się dziwne.
Cała grę był 3, ale jako pierwszy uruchomił zakończenie gry. Na logikę oznaczało by to, że gra kończy się automatycznie, natomiast ziomek od czytania instrukcji powiedział mu, że 1 i 2 gracz mają jeszcze ruch, a on nie. Wychodzi na to jakby był kolejkę w plecy, za to że zakończył. Tak jest faktycznie?
Jak zakończył grę tzn, że był 1, a nie 3 :).
Reszta się zgadza ale fakt, że jednak prowadził chyba wszystko zmienia?
Z tego co zrozumiałem kolejność graczy przez całą grę jest taka sama. Kolega był 3 osoba która rozgrywała turę. Jako pierwszy doszedł pionkami atrakcyjności i ochrony do siebie, przez co uruchomił koniec gry. Jako,że uruchomił koniec gry, 1 i 2 osoba miały jeszcze turę. Z tego wynikałoby, że zrobili jeden ruch więcej niz on. Coś źle opowiedział? Czy faktycznie tak jest. Nie wiem jak jaśniej to opisać
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: PytonZCatanu »

Tak jest. Bez względu kto uruchomi koniec gry, POZOSTALI mają po 1 ruchu.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: detrytusek »

Atk pisze: 05 sie 2022, 01:48
detrytusek pisze: 04 sie 2022, 23:20
Atk pisze: 04 sie 2022, 23:18 Jeszcze nie grałem w gre, bo ekipą odebrała mi paczkę kiedy byłem na urlopie i zdążyła zagrać, ale ziomek opowiadał mi sytuację z zakończeniem gry, co zdawało się dziwne.
Cała grę był 3, ale jako pierwszy uruchomił zakończenie gry. Na logikę oznaczało by to, że gra kończy się automatycznie, natomiast ziomek od czytania instrukcji powiedział mu, że 1 i 2 gracz mają jeszcze ruch, a on nie. Wychodzi na to jakby był kolejkę w plecy, za to że zakończył. Tak jest faktycznie?
Jak zakończył grę tzn, że był 1, a nie 3 :).
Reszta się zgadza ale fakt, że jednak prowadził chyba wszystko zmienia?
Z tego co zrozumiałem kolejność graczy przez całą grę jest taka sama. Kolega był 3 osoba która rozgrywała turę. Jako pierwszy doszedł pionkami atrakcyjności i ochrony do siebie, przez co uruchomił koniec gry. Jako,że uruchomił koniec gry, 1 i 2 osoba miały jeszcze turę. Z tego wynikałoby, że zrobili jeden ruch więcej niz on. Coś źle opowiedział? Czy faktycznie tak jest. Nie wiem jak jaśniej to opisać
Zrozumiałem, że był trzeci jeśli chodzi o sytuację, a nie w kolejności ruchów. Tak czy inaczej skończył jako 1 czyli najlepiej mu szło. Pozostali mają po prostu lekki handicap z tego powodu.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania:

Wątek sprzedażowy
Atk
Posty: 1385
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 490 times
Been thanked: 282 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Atk »

To na moje słaba opcja. To że lepiej mu szło, nie znaczy, ze musi mieć kolejkę w plecy. W ogóle jakieś dziwne rozwiązanie. Wychodzi z tego, że w takim wypadku najlepiej czekać, aż grę skończy 1 czy 2 osoba (będąc jako 3 grający), żeby nie mieć kolejki w plecy. Mega nielogiczne rozwiązanie jak na moje. Przecież, to po prostu 3 osobie się nie opłaca. Z resztą jak sam wspomniał przez to przegrał, bo jeden ziomek w tej jednej dodatkowej turze, nastukal tyle pkt, że go po prostu przeskoczył w pkt końcowej (przez to nie nazwałbym tego lekki handicap) i jak to stwierdził, lepiej było mu robić coś innego z czego miałby pkt, przedłużając grę i czekając, aż któryś z graczy przed nim skończy.
Ostatnio zmieniony 05 sie 2022, 08:47 przez Atk, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: PytonZCatanu »

Jestem świeżo po partii na 4 osoby. Czas trwania: 3h

Wygrał gracz, który był ostatni w kolejce i sam wywołał zakończenie gry. Wygrał znacznie, 37 do moich 22 (drugie miejsce).

Po prostu, prawdziwych mężczyzn poznaje się po tym jak kończą 😉😉😉😉
Atk
Posty: 1385
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 490 times
Been thanked: 282 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Atk »

PytonZCatanu pisze: 05 sie 2022, 08:47 Jestem świeżo po partii na 4 osoby. Czas trwania: 3h

Wygrał gracz, który był ostatni w kolejce i sam wywołał zakończenie gry. Wygrał znacznie, 37 do moich 22 (drugie miejsce).

Po prostu, prawdziwych mężczyzn poznaje się po tym jak kończą 😉😉😉😉
Jasne, co nie nie zmienia faktu, że dziwne rozwiązanie jest to, że.ktos ma więcej kolejek do grania niż inni. Nie wiem jak się ciula pkt do końca w grze, bo tylko z opowiadań znam, ale kojarzę, że większość gier dąży do wyrównania kolejek ruchu, a tu ewidentnie wręcz namawia do sztucznego przedłużania.

U kumpla było odwrotnie. Miał przewagę nie pamiętam ile, ale ziomek co miał ruch więcej tyle pkt zdobył, że go spokojnie przeskoczył, dlatego mnie to zakończenie dziwi. W wielu grach mając ruch więcej, można by zrobić cuda
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: detrytusek »

Atk pisze: 05 sie 2022, 08:50
Jasne, co nie nie zmienia faktu, że dziwne rozwiązanie jest to, że.ktos ma więcej kolejek do grania niż inni. Nie wiem jak się ciula pkt do końca w grze, bo tylko z opowiadań znam, ale kojarzę, że większość gier dąży do wyrównania kolejek ruchu, a tu ewidentnie wręcz namawia do sztucznego przedłużania.

U kumpla było odwrotnie. Miał przewagę nie pamiętam ile, ale ziomek co miał ruch więcej tyle pkt zdobył, że go spokojnie przeskoczył, dlatego mnie to zakończenie dziwi. W wielu grach mając ruch więcej, można by zrobić cuda
Powiem tak. Kolejek w trakcie Ci nie braknie. To jest długa gra, a nie 14 rundek i musisz wycisnąć jak cytrynę, a potem jeszcze przejechać walcem dla ostatniej kropli. To jest zwykły catch up mechanism. Jeśli ktoś zrobił jakąś uber rundę tzn że i tak był na nią przygotowany. Jeśli koniec gry Cię zaskoczy to nie zrobisz nagle nie wiadomo czego.
Ja wiem jak to wygląda...ale zagraj to zobaczysz, że to nie jest problem.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania:

Wątek sprzedażowy
Atk
Posty: 1385
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 490 times
Been thanked: 282 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Atk »

detrytusek pisze: 05 sie 2022, 10:37
Atk pisze: 05 sie 2022, 08:50
Jasne, co nie nie zmienia faktu, że dziwne rozwiązanie jest to, że.ktos ma więcej kolejek do grania niż inni. Nie wiem jak się ciula pkt do końca w grze, bo tylko z opowiadań znam, ale kojarzę, że większość gier dąży do wyrównania kolejek ruchu, a tu ewidentnie wręcz namawia do sztucznego przedłużania.

U kumpla było odwrotnie. Miał przewagę nie pamiętam ile, ale ziomek co miał ruch więcej tyle pkt zdobył, że go spokojnie przeskoczył, dlatego mnie to zakończenie dziwi. W wielu grach mając ruch więcej, można by zrobić cuda
Powiem tak. Kolejek w trakcie Ci nie braknie. To jest długa gra, a nie 14 rundek i musisz wycisnąć jak cytrynę, a potem jeszcze przejechać walcem dla ostatniej kropli. To jest zwykły catch up mechanism. Jeśli ktoś zrobił jakąś uber rundę tzn że i tak był na nią przygotowany. Jeśli koniec gry Cię zaskoczy to nie zrobisz nagle nie wiadomo czego.
Ja wiem jak to wygląda...ale zagraj to zobaczysz, że to nie jest problem.
Widzisz, można mieć przygotowana uber rundę, ale jak jej nie zdążysz zrobić to kogo to wina? Przecież wie kiedy i jak gra się kończy, widzi co robią inni i czy inni za ile mogą uruchomić zakończenie. Jak dla mnie na papierze jest to mega popsuta mechanika, do tego stopnia, że myślałem już ja wystawić na sprzedaż. Nie lubię losowości w grze, tym bardziej nie lubię takich mechanik, gdzie x,y mają jakoś bonus, bo zamulali całą grę. Tu wręcz aż się cienie stwierdzenie o sztucznym przedłużaniu gry, żeby nie być tury w plecy będąc 3 grającym w rundzie, chyba że jest się w 100% pewnym, że raptem nikt w rundzie z czapy (inaczej nie nazwę tego, że ktoś ma ruch więcej niż inni, może zrobić tyle pkt żeby prześcignac innych). Sry ale np Diuna imperium też jest uruchomienie końca gry, tyle że jak mnie pamięć nie myli nikt tak nie dostawał tury za frajer, jak i w większości gier które kojarzę. Skąd ta w sumie jak na moje nieuczciwą mechanika się wzięła (z jakiej innej gry?) Nie potrafię zaakceptować mechanizmu, że 3 osoba ma mieć mniej ruchów niż inni, bo uruchomiła koniec gry 🙆 1/2 osoba w rundzie uruchamiają zakończenie, to reszta dokańcza turę i liczymy pkt. Mega dziwna mechanika
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: detrytusek »

Atk pisze: 05 sie 2022, 11:24
Widzisz, można mieć przygotowana uber rundę, ale jak jej nie zdążysz zrobić to kogo to wina? Przecież wie kiedy i jak gra się kończy, widzi co robią inni i czy inni za ile mogą uruchomić zakończenie. Jak dla mnie na papierze jest to mega popsuta mechanika, do tego stopnia, że myślałem już ja wystawić na sprzedaż. Nie lubię losowości w grze, tym bardziej nie lubię takich mechanik, gdzie x,y mają jakoś bonus, bo zamulali całą grę. Tu wręcz aż się cienie stwierdzenie o sztucznym przedłużaniu gry, żeby nie być tury w plecy będąc 3 grającym w rundzie, chyba że jest się w 100% pewnym, że raptem nikt w rundzie z czapy (inaczej nie nazwę tego, że ktoś ma ruch więcej niż inni, może zrobić tyle pkt żeby prześcignac innych). Sry ale np Diuna imperium też jest uruchomienie końca gry, tyle że jak mnie pamięć nie myli nikt tak nie dostawał tury za frajer, jak i w większości gier które kojarzę. Skąd ta w sumie jak na moje nieuczciwą mechanika się wzięła (z jakiej innej gry?) Nie potrafię zaakceptować mechanizmu, że 3 osoba ma mieć mniej ruchów niż inni, bo uruchomiła koniec gry 🙆 1/2 osoba w rundzie uruchamiają zakończenie, to reszta dokańcza turę i liczymy pkt. Mega dziwna mechanika
Ja zarzut rozumiem tylko w tej grze on po prostu nie boli ale o tym się musisz sam przekonać. Trochę tylko nie rozumiem co się tak zafiksowałeś na tym 3 graczu, że on ma pod górkę? Każdy może mieć pod górkę albo z górki niezależnie od kolejności grania. Zawsze możecie grać równą liczbę rund. Akurat to jest malutki homerule.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania:

Wątek sprzedażowy
Atk
Posty: 1385
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 490 times
Been thanked: 282 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Atk »

detrytusek pisze: 05 sie 2022, 11:39
Atk pisze: 05 sie 2022, 11:24
Widzisz, można mieć przygotowana uber rundę, ale jak jej nie zdążysz zrobić to kogo to wina? Przecież wie kiedy i jak gra się kończy, widzi co robią inni i czy inni za ile mogą uruchomić zakończenie. Jak dla mnie na papierze jest to mega popsuta mechanika, do tego stopnia, że myślałem już ja wystawić na sprzedaż. Nie lubię losowości w grze, tym bardziej nie lubię takich mechanik, gdzie x,y mają jakoś bonus, bo zamulali całą grę. Tu wręcz aż się cienie stwierdzenie o sztucznym przedłużaniu gry, żeby nie być tury w plecy będąc 3 grającym w rundzie, chyba że jest się w 100% pewnym, że raptem nikt w rundzie z czapy (inaczej nie nazwę tego, że ktoś ma ruch więcej niż inni, może zrobić tyle pkt żeby prześcignac innych). Sry ale np Diuna imperium też jest uruchomienie końca gry, tyle że jak mnie pamięć nie myli nikt tak nie dostawał tury za frajer, jak i w większości gier które kojarzę. Skąd ta w sumie jak na moje nieuczciwą mechanika się wzięła (z jakiej innej gry?) Nie potrafię zaakceptować mechanizmu, że 3 osoba ma mieć mniej ruchów niż inni, bo uruchomiła koniec gry 🙆 1/2 osoba w rundzie uruchamiają zakończenie, to reszta dokańcza turę i liczymy pkt. Mega dziwna mechanika
Ja zarzut rozumiem tylko w tej grze on po prostu nie boli ale o tym się musisz sam przekonać. Trochę tylko nie rozumiem co się tak zafiksowałeś na tym 3 graczu, że on ma pod górkę? Każdy może mieć pod górkę albo z górki niezależnie od kolejności grania. Zawsze możecie grać równą liczbę rund. Akurat to jest malutki homerule.
Zafiksowalem się na 3 graczu, bo to akurat przykład z ostatniej partii chłopaków z ekipy i na to narzekał kolega, którego to trafiło. Sam stwierdził, że jakby miał jeszcze jeden ruch, to by odzyskał prowadzenie, no ale zagrał cała turę mniej, więc....
Nie wiem czy tam jest jakoś mechanizm, który po prostu "promuje" bycie ostatnim za tą ewentualną kolejkę mniej? Przecież jak zaczynasz, wystarczy nie dać sobie odskoczyć i jeśli ktoś inny uruchomi zakończenie, to przy bo dobrym wietrze jako jedyny można mieć ruch więcej niz inni (np przy 3 osobowej partii, 2 osoba uruchomi). Przy najgorszym scenariusz dla rozpoczynającego tzn jeśli sam uruchomi zakończenie, każdy inny gracz zrobi tyle ruchów co on.

Sry, że tak draże temat ale mój euro mózg nie jest w stanie pojąć, jak można wprowadzić tak słaba mechanikę, dającą możliwość części graczy, mieć więcej ruchów w grze.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: PytonZCatanu »

Twój kolega podjął zła decyzję. Widząc, że gra się kończy, a mając na ręku dobre zagranie, powinien je zatrzymać, zagrać coś asekuracyjnie, pozwolić skończyć innemu graczowi i dopełnić dzieła.
Atk
Posty: 1385
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 490 times
Been thanked: 282 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Atk »

PytonZCatanu pisze: 05 sie 2022, 12:58 Twój kolega podjął zła decyzję. Widząc, że gra się kończy, a mając na ręku dobre zagranie, powinien je zatrzymać, zagrać coś asekuracyjnie, pozwolić skończyć innemu graczowi i dopełnić dzieła.
Jak nie patrzeć podjął zła decyzja. Grał 1x vs koleją po 4/5 partiach. Co nie zmienia faktu, że mega dziwna mechanika dająca rudne gratis dla innych graczy. Z jakiej to gry mechanika? Ja to słysząc z góry założyłem, że będąc 2-3+graczem mam szykować się na combo na rundę kończąca, zamiast kończyć i dać gratis ruch innym.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: PytonZCatanu »

Atk pisze: 05 sie 2022, 16:16
PytonZCatanu pisze: 05 sie 2022, 12:58 Twój kolega podjął zła decyzję. Widząc, że gra się kończy, a mając na ręku dobre zagranie, powinien je zatrzymać, zagrać coś asekuracyjnie, pozwolić skończyć innemu graczowi i dopełnić dzieła.
Jak nie patrzeć podjął zła decyzja. Grał 1x vs koleją po 4/5 partiach. Co nie zmienia faktu, że mega dziwna mechanika dająca rudne gratis dla innych graczy. Z jakiej to gry mechanika? Ja to słysząc z góry założyłem, że będąc 2-3+graczem mam szykować się na combo na rundę kończąca, zamiast kończyć i dać gratis ruch innym.
Na logikę rozumiem zarzut, ale w praktyce nie spotkałem się aby był decydujący. Wczoraj po partii wymieniliśmy wrażenia z kolegami (każdy grał 5+razy) i nie było tego tematu. Co nie znaczy, że może coś jest na rzeczy.
Rience
Posty: 41
Rejestracja: 14 sty 2020, 18:21
Has thanked: 18 times
Been thanked: 5 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Rience »

Zasada jest jaka jest i na pewno warto zwracać uwagę na nią nowym graczom, żeby się nie zdziwili. Czy sprawiedliwa? Ciężko stwierdzić, z jednej strony "późniejszy" gracz startuje z większą atrakcyjnością, z drugiej strony jest pół kroku wstecz do wyścigu o pierwsze bonusy z toru ochrony i do kart podstawowych ochrony. Ale intencja jak i logika dla mnie jest zrozumiała i paradoksalnie przez te zasadę może się spodobać dużo większej grupie graczy: bo zachęca do szykowania wielkiego comba na koniec gry. Dzięki niej nie zostaniesz z epickim ruchem, którego nigdy nie zdążyłeś wykonać. I czysto emocjonalnie łatwiej jest przełknąć "przegrałem, ale byłem blisko, w końcu pierwszy dobiłem do zera", niż "chciałem zrobić coś epickiego, ale nigdy nie było mi to dane i zostałem daleko w tyle" (mimo, że słusznie zauważasz, że poniekąd to tylko moja wina, że nie zdążyłem).

Podsumowując: jak dla mnie czysto psychologiczna zagrywka, która w ogólnym rozrachunku zrobiła dużo więcej grze dobrego niż złego.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1568
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 698 times
Been thanked: 1038 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Wykonałem dzisiaj 7 projektów ochrony przyrody. Czy mogę nadal wykonywać projekty i dokładać na nie kosteczki z puli jeżeli pola bonusowe z planszy już są odkryte?
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Void
Posty: 209
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 10 times
Been thanked: 81 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: Void »

ave.crux pisze: 08 sie 2022, 23:49 Wykonałem dzisiaj 7 projektów ochrony przyrody. Czy mogę nadal wykonywać projekty i dokładać na nie kosteczki z puli jeżeli pola bonusowe z planszy już są odkryte?
Nie można. Nie ma nigdzie zapisu że można wykorzystać w tym celu kostki z puli ogólnej i potwierdził to designer na forach bgg. 7 to i tak już sporo szczególnie że nie można wykonywać kilkukrotnie tego samego projektu. Wyjątkiem tylko wypuszczanie zwierząt na wolność w przypadku posiadania odpowiedniej karty sponsora.

https://boardgamegeek.com/thread/278128 ... n-projects
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: elayeth »

Dziś siadamy do drugiej rozgrywki i nadal mam kilka drobnych pytań:
1. Czy symbol jaki zapewnia dane zwierze w prawym, górnym rogu karty liczy się do wymagań jakie są niezbędne do jego wystawienia (lewa strona karty pod kosztami)? Wydaje mi się, że nie i tak graliśmy, ale zmylił mnie zapis w glosariuszu, gdzie jest napisane, że symbole na karcie wliczane są w momencie jej wystawienia... ale chyba z wyjątkiem wymagań kosztowych.
2. Symbole wody i kamienia w kontekście bonusów i kart ochrony przyrody. Rozumiem, że liczą się nie tylko symbole występujące w prawym górnym rogu kart, ale również te przy wymaganiach dotyczących wystawienia?
3. Jaka jest intencja autora drewnianych dysków ze zwierzętami? By łatwiej było widać kto jakie ma symbole na planszy? W końcu i tak można to wydedukować obserwując wybiegi i karty. Co robicie z takim znacznikiem, jeśli przenosicie np: gada do terrarium, który ma wymagania co do miejsca na poziomie "0"?
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1568
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 698 times
Been thanked: 1038 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Spoiler:
1. Nie, symbol zwierzęcia nie spełnia wymogów. W glosariuszu jest zapis, że są wliczane w momencie wystawienia. Oznacza to, że jak masz kartę przykładowo "Ekspert od ameryk", który za każdym razem jak zagrasz ikonę ameryk pozwala umieścić kiosk, to wtedy wliczasz z tej karty ikonę, która uruchamia umiejke z karty i w czasie wykładania karty dostajesz ten kiosk za zagranie ikony ameryk.

2. Symbole kamienia i wody zawsze są w lewym górnym rogu karty. Nie spotkałem się z kartą, która posiadałaby ten symbol z prawej strony. W takim wypadku tak, liczą się te bonusy(jako symbole wymagane do zagrania) w lewym górnym rogu karty

3. Kładę sobie tego gada obok kart, ale w prawdzie mówiąc to tylko wygląda to ładnie. Można w sumie sprawdzić czy przeciwnik zaraz nie zagra projektu ochrony w związku z 5 ikonami zwierząt, więc możesz to zrobić przed nim. Dodatkowo przy układaniu wybiegó stawiam je od razu na stronie "zajętej", a dopiero po położeniu kapsla z symbolem zwierzaka uznaje je jako zajęte. Niweluje to rozwalanie planszy przy obracaniu wybiegów.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Ark Nova - pytania o zasady

Post autor: elayeth »

ave.crux pisze: 10 sie 2022, 11:38 1. Nie, symbol zwierzęcia nie spełnia wymogów. W glosariuszu jest zapis, że są wliczane w momencie wystawienia. Oznacza to, że jak masz kartę przykładowo "Ekspert od ameryk", który za każdym razem jak zagrasz ikonę ameryk pozwala umieścić kiosk, to wtedy wliczasz z tej karty ikonę, która uruchamia umiejke z karty i w czasie wykładania karty dostajesz ten kiosk za zagranie ikony ameryk.
Ok. Doczytałem też początek wątku i tu również się zdziwiłem. Czyli muszę mieć wcześniej, przed zagraniem tej karty taki symbol na innych kartach lub np: na zoo partnerskim, ale później również symbol wymagań (lewa strona karty) wlicza się do sumy posiadanych ikon, np: na potrzeby kart ochrony przyrody?! (tak nie graliśmy).
ave.crux pisze: 10 sie 2022, 11:38 2. Symbole kamienia i wody zawsze są w lewym górnym rogu karty. Nie spotkałem się z kartą, która posiadałaby ten symbol z prawej strony. W takim wypadku tak, liczą się te bonusy(jako symbole wymagane do zagrania) w lewym górnym rogu karty
Są takie karty. U nas w pierwszej rozgrywce były 2 wystawione i może dlatego nas zmyliły.
ave.crux pisze: 10 sie 2022, 11:38 3. Kładę sobie tego gada obok kart, ale w prawdzie mówiąc to tylko wygląda to ładnie. Można w sumie sprawdzić czy przeciwnik zaraz nie zagra projektu ochrony w związku z 5 ikonami zwierząt, więc możesz to zrobić przed nim. Dodatkowo przy układaniu wybiegów stawiam je od razu na stronie "zajętej", a dopiero po położeniu kapsla z symbolem zwierzaka uznaje je jako zajęte. Niweluje to rozwalanie planszy przy obracaniu wybiegów.
Dobry pomysł z tym olaniem żółtej strony. :) My takiego gada kładliśmy obok zoo na planszy... by wszystkie znaczniki były na planszy, a nie poza nią.
ODPOWIEDZ