Strona 1 z 1

One D&D

: 20 sie 2022, 16:37
autor: aniolbezserca
Przy okazji ogłoszenia w czwartek One D&D, która ma odświeżyć 5e i której premiera ma nastąpić dopiero w 2024 r. (dokładnie dekadę po debiucie 5e), Czarodzieje z Wybrzeża opublikowali pierwszą testową Unearthed Arcana (UA) skoncentrowaną na pochodzeniu postaci. W dość obszernym, bo liczącym aż 21 stron, pliku zawarto informacje na temat ras, tła (background) oraz początkowych językach i atutach, a także zamieszczono glosariusz zwracający uwagę na zasady, które zostały zmienione, doprecyzowane lub dodane w stosunku do pierwotnego wydania 5e.

Zaproponowane zmiany nie są rewolucyjne, ale nie są też na pewno kosmetyczne. Skrótowo opisałem je na swoim blogu.

A jak Wam się się podobają nowe "dedeki"?

BLOG: https://przygody-dnd-5e.blogspot.com/2022/08/one-d.html

UA: https://media.dndbeyond.com/compendium- ... =playtest1

Re: One D&D

: 20 sie 2022, 21:02
autor: feniks_ciapek
Jeszcze nie wiem, jak mi się podobają, ale jesienią mają wznowić mój ulubiony setting - Planescape. Jestem bardzo ciekaw, jak to będzie wyglądać.

Re: One D&D

: 24 sie 2022, 12:26
autor: ShapooBah
Wszystkie zmiany (poza tym, że MG nie crituje) są czymś, co powinno być już w 5e. Mam nadzieje, że D&D one które, raczej będzie DnD 5.5 albo nawet 6e, naprawi też balans postaci, wyrzuci sporą ilość niepotrzebnych podklas i jakoś podreperuje niektóre zasady (jak Grappling) .

Re: One D&D

: 24 sie 2022, 13:24
autor: vinnichi
Panowie podpowiedzcie. Syn zagrał u kolegi w D&D i wrócił podjarany. Jak na niego patrzyłem to jakbym siebie widział po odkryciu że jest coś takiego na świecie jak gry fabularne. Jak najlepiej teraz wejść w ten system. Kiedyś pamiętam że D&D miało milion podręczników, teraz chyba jakieś startery są?

Re: One D&D

: 24 sie 2022, 14:34
autor: ShapooBah
Niestety starter po polsku jest już mało dostępny — często o cenie wyższej niż podręcznik podstawowy. Jeżeli młody nie ma problemu z językiem angielskim, to wyszedł drugi starter, na podstawie nowszych mian i dodatkowych zasad itd.
Aczkolwiek ja zawsze uważam, że skoro już padła nazwa i było testowane na próbę, to można kupić podręcznik, na start sam podręcznik gracza wystarczy. Monster manual jest praktycznie dostępny w sieci choćby na DnD Beyond, a Podręcznik mistrza gry jest mniej potrzebny, niż to było w 3.5

p.s. miej też niestety na uwadze, że nic, poza podstawowymi podręcznikami i kilkoma scenariuszami, nie wyszło po polsku, więc może już lepiej będzie zacząć zabawę na angielskiej wersji.

Re: One D&D

: 24 sie 2022, 14:38
autor: vinnichi
Ok dziękuję, widzę że nawet na fb jest coś dostępnę, nie spamuję i będę dalej śledził wątek

Re: One D&D

: 24 sie 2022, 14:48
autor: ShapooBah
Przy okazji z tego co wiem w Lublinie jest całkiem spora społeczność graczy DnD więc może dałoby radę znaleźć na start kogoś, kto by młodego wprowadził bardziej (chyba że to Ty chcesz mistrzować :D)

Re: One D&D

: 24 sie 2022, 14:53
autor: vinnichi
No właśnie chciałbym sprawdzić na ile to go wciągnie. Ale teraz dzięki internetowi znalezienie współgraczy to żaden problem. Za moich czasów... :D

Re: One D&D

: 24 sie 2022, 20:25
autor: aniolbezserca
ShapooBah
- wydaje mi się, że balansu postaci w "dedekach" nigdy nie było. W pierwszej kolejności to niech ogarną balans między atutami i... napiszą na nowo Łowcę ;)
- niepotrzebne podklasy?
- nowe zasady pochwycenia zostały już zaprezentowane ;)
- z proponowanych zmian nie jestem przekonany do wciskania rasom wrodzonej magii i dodatkowych czarów na 3. i 5. poziomie. Po pierwsze to pchanie zbyt dużej ilości ras w czaromioty, po drugie rasy "niemagiczne" są poniekąd na tym rozwiązaniu poszkodowane, bo wraz z rozwojem postaci nie dostają dodatkowych benefitów. Ale sam pomysł nie jest zły - atut pozwalający wybrać atut i zaklęcie 1. poziomu by spokojnie mógł coś takiego zastąpić.
- nie podoba mi się odebranie biegłości elfom w łukach i mieczach oraz krasnalom w młotach i toporach. Jeśli twórcy uznali, że dawanie biegłości jest słabe bo postać i tak uzyskałaby ją klasowo lub jako czaromiot nie korzystałaby zbytnio z broni lepszym rozwiązaniem byłoby danie premii do zadawanych obrażeń tymi broniami elfom i krasnalom.
- mam wrażenie, że człowiek na tle pozostałych ras znów będzie nijaki.
- nie podoba mi się powrót do podziału magii na tajemną, boską i pierwotną, bo i tak sporo czarów jest wspólnych dla poszczególnych podtypów, a większość klas i tak zalicza się do "tajemnego typu" (tylko kleryk i paladyn są boscy, a druid i łowca pierwotni).

@vinnichi
Dwa lata temu przetłumaczyłem mini-kampanię wprowadzającą do Avernusa, która ładnie tłumaczy jak wykorzystywać poszczególne elementy mechaniki 5e (próby umiejętności, modyfikowanie potworów, prowadzenie negocjacji, eksploracja, deus ex machina, ucieczki, konsekwencje olewania wątków fabularnych, etc) żeby wszystkie przygody nie były na jedno kopyto z motywem przewodnim "to ja go tne".

https://przygody-dnd-5e.blogspot.com/20 ... ie-do.html

Re: One D&D

: 04 paź 2022, 21:44
autor: aniolbezserca
One D&D: Klasy eksperckie

W miniony weekend w końcu pojawiła się długo wyczekiwana druga paczka materiałów testowych do One D&D. Jej zawartość zawiera Klasy eksperckie (Bard, Łotr i Łowca), po jednej ścieżce archetypu do każdej z nich i zasady wieloklasowości, a także atuty (dla postaci od 4. poziomu), nowe listy czarów w podziale na rodzaje magii (Wtajemniczeń, Boską i Pierwotną) oraz rozszerzony glosariusz zawierający opisy elementów mechanicznych, które zostały zmodyfikowane lub dodane w stosunku do pierwotnego wydania z 2014 roku).

Pojawiła się również obietnica, że w materiałach testowych znajdą się wszystkie klasy i ścieżki archetypów, które z Podręcznika Gracza, nowe i odświeżone wersje zaklęć, atutów, potworów, zasad budowania potyczek, a także właściwości broni dla niektórych klas i system tworzenia "bazy" dla drużyny. Dodatkowo Czarodzieje zapowiedzieli, że w miarę zbierania opinii od graczy będą przedstawiać nowe wersje wcześniej zaprezentowanych elementów materiałów testowych. Całość liczy aż 37 stron!

Jak Wam spodobały się kolejne odświeżone elementy "dedekowej" układanki?

Re: One D&D

: 05 paź 2022, 10:43
autor: ShapooBah
martwi mnie brak Artificera jako klasy domyślnej, :/

A reszta cóż wyjdzie w praniu,

Re: One D&D

: 05 paź 2022, 21:15
autor: aniolbezserca
One D&D (na chwilę obecną) obejmuje tylko materiały z PHP. Niemniej w drugiej paczce pojawiła się wzmianka, że Artefakciarz załapałby się do grupy "Ekspertów".

Re: One D&D

: 12 kwie 2024, 11:28
autor: ShapooBah
Release One D&D coraz bliżej:
Pomału kształtuje nam się już ostateczna wizja systemu, który może faktycznie załatać większość bolączek 5e: poniżej kilka najciekawszych (według autora) zmian w stosunku do 5e.