Iron Helm (Jason Glover)
: 03 wrz 2022, 00:43
Iron Helm to karciany solo dungeon crawler, zaprojektowany w stylu nawiązującym do starych gier typu D&D. Wybieramy jednego z kilku dostępnych bohaterów, dobieramy przypisaną mu umiejętność oraz początkowe wyposażenie, wydajemy (jeśli chcemy) początkowy zasób gotówki na jakiś dodatkowy sprzęt i włazimy do najbliższych lochów, by pokonać czyhające w nich kreatury, w tym zamieszkującego je bossa.
Skrót zasad
Gra, podobnie jak i kilka innych gier Jasona Glovera (Desolate - odprysk od Iron Helm, Tin Helm - gra powstała później i zarazem Iron Helm w wersji mini), opiera się na mechanice dwóch kart. W każdej turze dociągamy dwie z 16 kart lochów, które mamy zestakowane na dany poziom lochów i jedną z nich odkrywamy. Musimy zdecydować czy rozpatrujemy zdarzenie na karcie, czy też ... rezygnujemy i odkrywamy drugą kartę. Ją jednak już musimy rozpatrzyć. Większość kart podzielona jest w na górną i dolną część, z których każda zawiera wariant zdarzenia, które odpalamy w zależności, gdy odkrywana karta jest pierwszą albo drugą. Dla zdarzeń negatywnych, czyli np. potyczek (skirmish) i zasadzek (ambush) łatwiejszym wariantem jest ten, gdy kartę odkrywamy jako pierwszą. Dla zdarzeń pozytywnych np. skrzynia skarbów albo grzybowy gaj jest odwrotnie. Mamy więc co turę swoisty push your luck, z czego im dalej w turę, to tym bardziej możemy podejrzewać, co zostało w decku (jeśli wybierzemy zdarzenie z pierwszej odkrytej karty, to drugą odkładamy na bok zakrytą, nie wiedząc co na niej było).
Po 8 zdarzeniach kończymy dany poziom lochu i przechodzimy na kolejny (jest ich maksymalnie pięć). Na tym etapie odczytujemy m.in. kartę wątku opowieści, która z jednej strony może doprowadzić do otrzymania czegoś potrzebnego (zdrowia, energii, fanta), ale też zbliża nas do finalnego bosa (zawiera znaczniki; jeśli uzbieramy ich 10, to przychodzi czas na walkę z bossem).
W grze mamy kilka rodzajów kart: bohaterowie, ich umiejętności, początkowe wyposażenie, karty opowieści, łupy, mikstury, bossowie oraz pozostali wrogowie. Mamy też kilka początkowych parametrów bohatera jak zdrowie (punkty życia), energia (nasz zasób rzutów kostkami - rzut jedną kostką, to jeden punkt energii mniej), maksymalne obciążenie bohatera (elementami ekwipunku i pozostałymi), kasa, racje żywnościowe i poziom zatrucia organizmu. Wszystkie z tych parametrów są ważne dla naszego sukcesu. Punkty zdrowia tracimy głównie w walce, gdy rzucamy kostkami za siebie i wrogów (nasze umiejętności, wyposażenie, a czasem i karty opowieści, mogą modyfikować nieco wynik walki), przeciwników zdrowia pozbywamy korzystając z naszych punktów energii lub też korzystając z mikstur, które - w zależności od rodzaju, rodzaju przeciwnika i naszych skilli, mogą zadziałać z różną siłą (tu też rzucamy koścmi). Staramy się podczas wyprawy możliwie długo utrzymywać niezłe zdrowie i energię, by po pierwsze dojść do bossa (a raczej zostać przez niego odnalezionym), a po drugie go pokonać. Przeszkadza nam w tym dodatkowo ewentualne zatrucie organizmu, które doprowadza do śmierci bohatera, gdy zrówna się bądź przekroczy liczbę punktów zdrowia.
Śmierć bohatera albo bossa następują zazwyczaj dość szybko, ponieważ gra trwa przeciętnie od 15 do 30 minut.
Linki:
https://boardgamegeek.com/boardgame/273264/iron-helm
https://www.thegamecrafter.com/games/iron-helm
https://youtu.be/DNS6MBvxqNs
Przykładowe zdjęcie (z bgg)
Uwagi dodatkowe
Gra jest wydawana przez indie wydawnictwo Grey Gnome Games i dystrybuowana jest przez The Game Crafter. Co pewien czas organizowane są tam akcje sprzedażowe (taki mini crowdfunding), podczas których można grę kupić taniej. Bazowa cena gry jest dość wysoka (wedle stanu na 2022 r. wynosi 50 USD, do których należy doliczyć VAT i koszty wysyłki z USA do Polski). Do gry jest wiele dodatków w różnej cenie, które pozwalają zarówno urozmaicić podstawową grę, jak i stworzyć z niej wesołą kampanię.
Dostępna jest wersja pnp Iron Helm na stronach https://www.pnparcade.com/products/iron-helm (koszt zaledwie kilku USD)
Skrót zasad
Gra, podobnie jak i kilka innych gier Jasona Glovera (Desolate - odprysk od Iron Helm, Tin Helm - gra powstała później i zarazem Iron Helm w wersji mini), opiera się na mechanice dwóch kart. W każdej turze dociągamy dwie z 16 kart lochów, które mamy zestakowane na dany poziom lochów i jedną z nich odkrywamy. Musimy zdecydować czy rozpatrujemy zdarzenie na karcie, czy też ... rezygnujemy i odkrywamy drugą kartę. Ją jednak już musimy rozpatrzyć. Większość kart podzielona jest w na górną i dolną część, z których każda zawiera wariant zdarzenia, które odpalamy w zależności, gdy odkrywana karta jest pierwszą albo drugą. Dla zdarzeń negatywnych, czyli np. potyczek (skirmish) i zasadzek (ambush) łatwiejszym wariantem jest ten, gdy kartę odkrywamy jako pierwszą. Dla zdarzeń pozytywnych np. skrzynia skarbów albo grzybowy gaj jest odwrotnie. Mamy więc co turę swoisty push your luck, z czego im dalej w turę, to tym bardziej możemy podejrzewać, co zostało w decku (jeśli wybierzemy zdarzenie z pierwszej odkrytej karty, to drugą odkładamy na bok zakrytą, nie wiedząc co na niej było).
Po 8 zdarzeniach kończymy dany poziom lochu i przechodzimy na kolejny (jest ich maksymalnie pięć). Na tym etapie odczytujemy m.in. kartę wątku opowieści, która z jednej strony może doprowadzić do otrzymania czegoś potrzebnego (zdrowia, energii, fanta), ale też zbliża nas do finalnego bosa (zawiera znaczniki; jeśli uzbieramy ich 10, to przychodzi czas na walkę z bossem).
W grze mamy kilka rodzajów kart: bohaterowie, ich umiejętności, początkowe wyposażenie, karty opowieści, łupy, mikstury, bossowie oraz pozostali wrogowie. Mamy też kilka początkowych parametrów bohatera jak zdrowie (punkty życia), energia (nasz zasób rzutów kostkami - rzut jedną kostką, to jeden punkt energii mniej), maksymalne obciążenie bohatera (elementami ekwipunku i pozostałymi), kasa, racje żywnościowe i poziom zatrucia organizmu. Wszystkie z tych parametrów są ważne dla naszego sukcesu. Punkty zdrowia tracimy głównie w walce, gdy rzucamy kostkami za siebie i wrogów (nasze umiejętności, wyposażenie, a czasem i karty opowieści, mogą modyfikować nieco wynik walki), przeciwników zdrowia pozbywamy korzystając z naszych punktów energii lub też korzystając z mikstur, które - w zależności od rodzaju, rodzaju przeciwnika i naszych skilli, mogą zadziałać z różną siłą (tu też rzucamy koścmi). Staramy się podczas wyprawy możliwie długo utrzymywać niezłe zdrowie i energię, by po pierwsze dojść do bossa (a raczej zostać przez niego odnalezionym), a po drugie go pokonać. Przeszkadza nam w tym dodatkowo ewentualne zatrucie organizmu, które doprowadza do śmierci bohatera, gdy zrówna się bądź przekroczy liczbę punktów zdrowia.
Śmierć bohatera albo bossa następują zazwyczaj dość szybko, ponieważ gra trwa przeciętnie od 15 do 30 minut.
Linki:
https://boardgamegeek.com/boardgame/273264/iron-helm
https://www.thegamecrafter.com/games/iron-helm
https://youtu.be/DNS6MBvxqNs
Przykładowe zdjęcie (z bgg)
Uwagi dodatkowe
Gra jest wydawana przez indie wydawnictwo Grey Gnome Games i dystrybuowana jest przez The Game Crafter. Co pewien czas organizowane są tam akcje sprzedażowe (taki mini crowdfunding), podczas których można grę kupić taniej. Bazowa cena gry jest dość wysoka (wedle stanu na 2022 r. wynosi 50 USD, do których należy doliczyć VAT i koszty wysyłki z USA do Polski). Do gry jest wiele dodatków w różnej cenie, które pozwalają zarówno urozmaicić podstawową grę, jak i stworzyć z niej wesołą kampanię.
Dostępna jest wersja pnp Iron Helm na stronach https://www.pnparcade.com/products/iron-helm (koszt zaledwie kilku USD)