Star Wars RPG

Tutaj można dyskutować konkretnych grach RPG. Każda gra ma swój jeden wątek osobno Wilkołak, osobno Wampir itd.
Regulamin forum
Tutaj można dyskutować konkretnych grach RPG. Każda gra ma swój jeden wątek osobno Wilkołak, osobno Wampir itd.
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Star Wars RPG

Post autor: szczudel »

Nadeszła wiekopomna chwila i zagrałem pierwszą w życiu sesję RPG. Musiałem doczekać się dzieci aby uskutecznić to marzenie. Zastanawiałem się nad jakimiś RPG "dla dzieci" ale doszedłem do wniosku, że szkoda inwestować w pół środki skoro wychowałem sobie pokolenie rozmiłowane w przygodach z uniwersum Gwiezdnych Wojen.

W przypadku absolutnego braku dostępności materiałów padło na stary sprawdzony sposób jakim jest torrent. Szczerze powiedziawszy większym problemem okazało się zdobycie kości do systemu SWRPG niż zdobycie podręczników. Na szczęście FFG wydało appkę na telefon (16pln), która umożliwia rzut dowolnymi kośćmi do ich gier ze świata Gwiezdnych Wojen. Jakoś nie widzę siebie uzywającego tej appki w X-Wingu, czy Zewnętrznych Rubieżach, ale jest taka możliwość. Tak przygotowany ruszyłem na podbój przygód z odległej galaktyki...

Szczerze mówiąc można dostać kręćka próbując wejść w ten system. Mamy na dobrą sprawę 3 bliźniacze systemy, które można łączyć:
  • Age of Rebelion - klasyczna potyczka Imperium vs Rebelia znana z epizodów 4-6
  • Edge of the Empire - łowcy nagród, piraci przemytnicy itp - RPG w klimatach Mandaloriana lub gry Zewnętrzne Rubieże
  • Force & Destiny - przygody wrażliwych na moc byłych Jedi itp
.

Po prawdzie ten podział to skok na kasę. System prawie się nie różni, ale jak chcielibyśmy zbudować ekipę Rebelianta, Łowcy nagród i niedoszłego Jedi to musimy kupić teoretycznie 3 podręczniki.

Na szczęście sama gra ma fantastyczne produkty pozwalające na wejście system. Mam tu na myśli tzw Beginner Game w każdym z 3 "systemów". Każdy jest swoistym wprowadzeniem w gry RPG dla totalnych noobów (ja, ja!). Nauczymy się prowadzić grę, dla graczy dostaniemy zbudowanych bohaterów do wyboru i dostaniemy podręcznik do jednej naprawdę sporej przygody. Sam czytałem go z tydzień i to kilka razy, ale gracze siedli całkowicie świeży i po dosłownie 15 minutach mogli zacząć grać.
Największym problemem było przyzwyczajenie do pewnej wygody z Posiadłości Szaleństwa, gdzie syn mówił "przeszukuję" i oczekiwał że wszystko mu podam na tacy. Podobnie mieli problem komunikowania się w pierwszoosobowej formie i nie do końca czuli ideę gry. Chcieli wszystko od razu rozwalać i dopiero pod koniec zaczeli realnie wchodzić w interakcję ze światem gry. W pewnym momencie się pokłócili i raz dwa zamieniłem to w test naprzeciwó dwóch graczy, gdzie prowoder dostał wibronożem i został przywołany do porzadku.
Fajne jest to, że po głównej przygodzie FFG przygotowało kontynuacje. Więc można sobie dobrze ugruntować mechanikę zanim stworzy się własne postacie i ruszy w zaawansowane kampanie.

Nad czym muszę popracować to motywacja aby gracze sami proponowali rozpatrywanie sukcesów oraz przetłumaczenie tekstów fabularnych na polski aby gra nie łapała zwiechy gdy czytam i jednocześnie tłumaczę tekst. Swoją drogą, puszczenie fanfar SW na prologu (jest specjalna strona imitująca lecące w górę ekranu napisy) robi mega klimat.

System jest świetny dla mnie i mojej rodziny jako nowicjusza. Setting SW sprawia, że bez żadnego zgrzytu gramy w to z 7 latkiem i przy mojej skrajnie ograniczonej wiedzy o RPG stawiam ten produkt (Beginner Game) jako idealny starter RPG.
Nie rozumiem jak to możliwe, że przy tej ofensywie SW na Disney+ ta gra nie ma dodruku. Podobnie skandaliczny i niezrozumiały jest brak polskiej wersji dla Beginner Games. Z marszu kupiłbym ze dwa startery tylko po to aby mieć kości i trochę papieru z którego mógłbym sobie zmajstrować pomoce. Grałem na 2 monitorach (jeden dla graczy na mapę) i skakanie po PDF nie sprawdza się jako zasłona mistrza gry.

Nie wiem jaki jest rynek na gry RPG w Polsce, ale ta marka robi swoje. Jeśli by ją tylko rozreklamować to może i podręczników by nie nasprzedawała ale same Beginners Game by spokjnie chwyciły.

Tak czy siak czekam, na jakis dodruk bo nie wyborażam sobie grac tego dalej na appce.
feniks_ciapek
Posty: 2283
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 926 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: feniks_ciapek »

szczudel pisze: 09 paź 2022, 19:11 Nie wiem jaki jest rynek na gry RPG w Polsce, ale ta marka robi swoje. Jeśli by ją tylko rozreklamować to może i podręczników by nie nasprzedawała ale same Beginners Game by spokjnie chwyciły.

Tak czy siak czekam, na jakis dodruk bo nie wyborażam sobie grac tego dalej na appce.
Nie chcę Cię martwić, ale raczej na dodruki bym specjalnie nie liczył. Wydaje mi się, że FFG zamknęło już tę serię wydawniczą i że teraz zostaje tylko szukanie tego, co jest dostępne. Już dwa lata temu były momentami problemy z dostępnością, a dzisiaj niektórych rzeczy już po prostu nie ma albo mają ceny "kolekcjonerskie" (czytaj: są horrendalnie drogie).

Jeśli gra Cię wciągnęła, to kupowałbym to, co się da, dopóki się da. Owszem, skok na kasę, a dolar nie tanieje. Poszukałbym np. na polskim Amazonie, tudzież w mniej znanych sklepach w stylu Game Lord.
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: szczudel »

Czytałem gdzieś w necie, że Asmodee przekazało grę innej firmie niż FFG i własnie dodruki chyba są w drodze.
https://edge-studio.net/star-wars-edge/

Także nadzieja umiera ostatnia.
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: szczudel »

Dla tych co nie śledzą internetów w temacie newsów warto wspomnieć, że pojawiły sie preordery na dodruk Edge of the Empire: Beginner Game. W sumie same kostki mi się przydadzą (2gi zestaw) i zastanawiam się czy sobie nie wziąć.
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: Cyel »

szczudel pisze: 09 paź 2022, 19:11 oraz przetłumaczenie tekstów fabularnych na polski aby gra nie łapała zwiechy gdy czytam i jednocześnie tłumaczę tekst.
Z prowadzeniem RPG jest trochę jak z robieniem prezentacji czy szkolenia - jeśli czytasz z kartki to nie ma szans by wyszło to dobrze. Zapoznaj się z grubsza z tym co ma być w danej scenie a potem opowiadaj to własnymi słowami zachowując kontakt ze słuchającymi. Nawet jeśli Twoje zdania nie będą tak zgrabne i dopracowane jak mogą być na piśmie i tak będzie lepiej niż jak będziesz patrzył w tekst i go czytał.
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: szczudel »

Cyel pisze: 22 kwie 2023, 11:30
szczudel pisze: 09 paź 2022, 19:11 oraz przetłumaczenie tekstów fabularnych na polski aby gra nie łapała zwiechy gdy czytam i jednocześnie tłumaczę tekst.
Z prowadzeniem RPG jest trochę jak z robieniem prezentacji czy szkolenia - jeśli czytasz z kartki to nie ma szans by wyszło to dobrze. Zapoznaj się z grubsza z tym co ma być w danej scenie a potem opowiadaj to własnymi słowami zachowując kontakt ze słuchającymi. Nawet jeśli Twoje zdania nie będą tak zgrabne i dopracowane jak mogą być na piśmie i tak będzie lepiej niż jak będziesz patrzył w tekst i go czytał.
SW RPG ma sekcje, wręcz całe dialogi czasem, rozpisane. Wszytko pomiędzy naturalnie pracuje, ale ta sekcja wcale nie zamula jak się ją dobrze czyta. Generalnie dużo czytam dzieciom więc moje czytanie to nie jest takie zwykłe "czytanie" nowego tekstu.
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4650
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1210 times
Been thanked: 1417 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: Mr_Fisq »

Rebel wziął się za wydawanie Genesys, myślicie że jest szansa że pochyli się też nad gwiezdnymi wojnami? W Edge of the Empire zagrałbym chyba chętniej niż w Coriolis...
Sprzedam: Wiosenne porządki: Horror w Arkham - 4 cykle, dwie podstawki, Uśpieni Bogowie, Moje Miasto.
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: szczudel »

szczudel pisze: 17 kwie 2023, 14:17 Dla tych co nie śledzą internetów w temacie newsów warto wspomnieć, że pojawiły sie preordery na dodruk Edge of the Empire: Beginner Game. W sumie same kostki mi się przydadzą (2gi zestaw) i zastanawiam się czy sobie nie wziąć.
Reklamowałem a sam się nie załapałem :/. Generalnie jeden zestaw kości bardzo szybko przestaje wystarczać, więc mam nadzieję, że przy dodruku pojawią się też same kości.

Jestem już po jakiś 5 sesjach. I czuć, że rodzinka się zaczyna rozkręcać. Początkowo musiałem mocno pracować aby trzymać ich na odpowiednich torach, ale ostatnio potrafią już sami reagować na nieudane testy. Generalnie dla mnie jako początkującego Mistrza Gry - nieudany test to duży problem i uczę się dopiero z tym radzić (podobnie rozpatrywanie Advantage (poza criticalami) i threat mi ciężko idzie i chciałbym to docelowo zrzucić na graczy).
Mieli wyśledzić i pochwycić wrogich zwiadowców. Pomimo przygotowania, zawiedli. Sami szybko wyczuli, że skoro mają w powietrzu T-16 to mogą spróbować zestrzelić uciekinierów. Tym oto prostym acz sensownym sposobem, wyratowali się od przyszłych złych konsekwencji.
Nie wspominając, że dzieciaki rysują swoje potwory. Ja, rzutuje ich statsy na jakieś maszkary z gry i w trakcie potyczki mogą pojawiać się jako dodatkowi przeciwnicy "zwabieni hałasem w dżungli". Warto zaznaczyć, że dla wszystkich ( w tym żony) rzut kośćmi i rozpatrywanie sukcesu to chyba najbardziej emocjonująca część sesji.

Granie bardzo zrewidowało mój pogląd na RPG (który miałem na podstawie filmów/seriali). Jest tu dużo mniej walki niż sądziłem. W sesji nie zawsze uda mi się wpleść potyczkę, albo inaczej - uda mi się, a jednym granatem plus crit-ami, mój 7 letni Katoonianski ramboid ją kończy. Wyobrażałem sobie do tej pory, że tej walki to jest cała masa, że praktycznie cały czas się walczy. Nawet początkowa misja Beginner Game trochę tak sugeruje. Ale jak się gra kampanię, z sensowną historią to może z 20% jest tej walki.

Wydaje mi się, że mogę już podsumować produkt jakim jest Beginner Game.
Nie dość, że nauczy zielonego gracza jak zostać Mistrzem Gry, to zawarty scenariusz (wraz z dodatkową kampanią dostępną za darmo online) spokojnie wypełni jakieś 8 sesji. Mechanika rozwoju postaci jest w BG mocno okrojona i o ile mamy cały wachlarz rozgrywki wytłumaczony na przykładach, to z każdą kolejną sesją będziemy czuć się ograniczeni tym co można zrobić z Punktami Doświadczenia. Zrobiłem tak, że gracze po pierwszej sesji początkowymi postaciami z BG, przerzucili się na swoje nowe postacie i kontynuują przygodę już nie jako rebelianci a jako najemnicy wynajęci przez Rebelię. W ten oto sposób połączyłem Age of Rebelion: Beginner Game z Edge of the Empire: Core Book. Może to nie brzmi zbyt imponująco, ale pozwala nie dość, że grać właściwymi postaciami, to jeszcze wykorzystywać całość mechaniki systemu a ta potrafi być bardzo satysfakcjonująca:
-testy wspierane
-Strzelanie z dwóch broni jednocześnie
-dodatki i modyfikacje broni - to jest obecnie dla mnie najlepszy patent - obrabiam w paint-cie obrazki skopiowane z podręcznika, doklejam im odpowiednie dodatki i tak przygotowane karty broni mogą gracze brać na misje ze swojej zbrojowni. Czuję, że nie licząc kampanii to questy na nowe mody będą dla mojej drużyny odpowiednią motywacją na niereżyserowane sesje.
-Pełne drzewka umiejętności - dla przykładu technik już kupił dodatkowe drzewko Sharpshooter, aby mieć tańsze kupownie skilli w w strzelaniu. Przy okazji się okazało, że ma na drzewku fenomenalna umiejętność, która pozwoli mu za jakieś 2/3 sesje wprawić się w strzelaniu z dwóch blasterów na raz.
Co więcej, po kampanii, bohaterowie się zabiorą ze swoim ulubionym sprzętem i wrócą do swojego głównego zajęcia.

Coś co wyjątkowo przeszkadza to brak ekranu Mistrza Gry. Wiem, to, bo pierwszą sesję grałem bez i skakanie po tych wszystkich stronach instrukcji (na komputerze) było mordęgą.

Podsumowując, dla mnie BG to produkt idealny. Wystarczy aby złapać bakcyla i pozwoli wystarczająco wgryźć się w system. Największą obecnie wadą jest dostępność. Nie wyobrażam sobie co będzie czuł ktoś kto się wkręci w grę, zagra ze 2 dłuższe sesje i poza torrentami nie będzie miał możliwości kontynuowania przygody. Sam BG zagrałem z torrent-ów, a po pierwszej sesji udało mi się wyhaczyć podręcznik, kości ( te można zastąpić appką) i zasłonę , bez których nie wyobrażam sobie gry. Obecnie poluje na dodatkowe kości i jestem praktycznie ustawiony na lata.
Nie wiem jak się SW:RPG prezentuje na tle innych systemów. Mało mnie to interesuje. Wszedłem w system bo:
a) zawsze chciałem spróbować RPG (nawet miałem gdzieś starter do Gry o Tron)
b) setting robi robotę.
Nie zawiodłem się.

==============================================================================
Mr_Fisq pisze: 07 maja 2023, 20:29 Rebel wziął się za wydawanie Genesys, myślicie że jest szansa że pochyli się też nad gwiezdnymi wojnami? W Edge of the Empire zagrałbym chyba chętniej niż w Coriolis...
Cięzko stwierdzić. Wydaje mi się, że gdyby FFG, tj. Asmodee, tj ta firma co to odziedziczyła SW:RPG zrobiłaby Beginner Game na licencji Mandaloriana to może by to spolszczyli. W tym miejscu chciałbym zauważyć, że przy okazji NIE-kanonicznej 3 trylogii, FFG wydało taki starter ale po tym linia chyba padła.

Z drugiej strony jak to tak wydać Starter a nie podręcznik i zasłonę. Generalnie wydaje mi się, że gdyby Rebel wystartował kickstartera, wybadał rynek to mógłby podjąć ewentualną decyzję czy warto inwestować w spolszczenie. W sensie ustawiłby próg np na 300tys (strzelam, nie wiem ile kosztuje spolszczenie i wydanie) to w przypadku realizacji Kickstartera zwróciłyby mu się koszty inwestycji i mógłby zacząć zarabiać. Plus byłby taki, że nie musiałby się chyba oglądać no orginalnego wydawcę i jego plany, przeciez nikt poza Polską nie kupiłby wersji PL :)
lendir
Posty: 46
Rejestracja: 02 cze 2021, 17:34
Has thanked: 9 times
Been thanked: 32 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: lendir »

Swego czasu prowadziłem całą kampanię w Edge of the Empire i dla mnie to jeden z najlepszych erpegów ever. Na plus bardzo mnie zaskoczyło jak autorzy dojrzale podeszli do tematu, ciągle podkreślając, że opowieść jest na pierwszym planie. I w świetny sposób udało im się warstwę mechaniczną spiąć z warstwą narracyjną. Rozpatrywanie advantage i threat, różne rodzaje kostek, wszystko to powoduje, że gra naturalnie wymusza tworzenie opisu sceny, a nie tylko: "to ja go tnę". A już wprost doskonałym pomysłem jest idea destiny pointów, gdzie gracz może wydać taki punkt, żeby np. na chwilę zmienić się w mistrza gry i mieć wpływ na zaistniałą sytuację. Przykładowo, powiedzmy, że drużyna musi się dostać do monitorowanego magazynu. Gracz może wydać destiny pointa i oznajmić, że doszło do spięcia i kamery chwilowo nie działają, albo jest awaria zasilania na ulicy, albo cokolwiek innego. W ten sposób gracze chwilowo stają się MG i współuczestniczą w tworzeniu opowieści. A następnie taki punkt przeznaczenia przechodzi do MG, który może go użyć na swój sposób, żeby skomplikować życie graczom. Kapitalna sprawa.

Dodam jeszcze, że oficjalne scenariusze są naprawdę ciekawe i wcale nie koncentrują się tylko na walce (wspominam o tym bo dawno temu prowadziłem kampanię Dawn of Defiance do SW Saga Edition i poza początkiem była bardzo monotonna - ciągle tylko walka i walka). Moim faworytem jest scenariusz Klejnot Yavinu, w którym gracze muszą dokonać "skoku stulecia" w Mieście w Chmurach na Bespinie. W dodatku podwójnego. I jeszcze z wielkim, dorocznym wyścigiem podów w tle. Nawet jak to piszę, to mnie nachodzi nostalgia z jak wielką chęcią bym wrócił do tego systemu. Szkoda, że ekipy już nie ma...
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: szczudel »

Klejnot Yavin to hyba jedna z misji w Zewnętrznych Rubieżach, nie? W każdym razie wskoczyło na radar. Ale kiedy to się zagra to nie wiem. Jeszcze przygoda z podręcznika. Potem pewnie jampania z BG pod EotE i dopiero się zacznę za kolejnymi rozglądać.
lendir
Posty: 46
Rejestracja: 02 cze 2021, 17:34
Has thanked: 9 times
Been thanked: 32 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: lendir »

The Jewel of Yavin to dodatek do Edge of the Empire. Ale ostrzegam, że przygoda choć doskonała, może być trudna do poprowadzenia dla początkującego Mistrza Gry (mnóstwo wątków i BNów, nieliniowa fabuła). Na początek bardziej polecam Beyond the Rim - dużo prostsza, liniowa historia, bardzo różnorodna (sporo różnych interakcji, walki, mnóstwo ciekawej eksploracji), takie typowe Gwiezdne Wojny :)
szczudel pisze: 07 maja 2023, 20:44 Generalnie dla mnie jako początkującego Mistrza Gry - nieudany test to duży problem i uczę się dopiero z tym radzić (podobnie rozpatrywanie Advantage (poza criticalami) i threat mi ciężko idzie i chciałbym to docelowo zrzucić na graczy).
Kiedyś na potrzeby kampanii zrobiłem sobie takie tabelki - skompilowane z rożnych źródeł sposoby na wykorzystanie wszystkich tych symboli w trakcie walki w różnych środowiskach. Bardzo to usprawniło opisywanie walki. Mam to jeszcze na kompie, jeśli jesteś zainteresowany, to daj znać.
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: szczudel »

lendir pisze: 09 maja 2023, 08:14 The Jewel of Yavin to dodatek do Edge of the Empire. Ale ostrzegam, że przygoda choć doskonała, może być trudna do poprowadzenia dla początkującego Mistrza Gry (mnóstwo wątków i BNów, nieliniowa fabuła). Na początek bardziej polecam Beyond the Rim - dużo prostsza, liniowa historia, bardzo różnorodna (sporo różnych interakcji, walki, mnóstwo ciekawej eksploracji), takie typowe Gwiezdne Wojny :)
szczudel pisze: 07 maja 2023, 20:44 Generalnie dla mnie jako początkującego Mistrza Gry - nieudany test to duży problem i uczę się dopiero z tym radzić (podobnie rozpatrywanie Advantage (poza criticalami) i threat mi ciężko idzie i chciałbym to docelowo zrzucić na graczy).
Kiedyś na potrzeby kampanii zrobiłem sobie takie tabelki - skompilowane z rożnych źródeł sposoby na wykorzystanie wszystkich tych symboli w trakcie walki w różnych środowiskach. Bardzo to usprawniło opisywanie walki. Mam to jeszcze na kompie, jeśli jesteś zainteresowany, to daj znać.
Jestem! Ślij na priva jeśli możesz. Znalazłem gdzieś excell w necie ze statystykami wszystkich ras broni itp, ze wszystkich podręczników: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 2063301147
Fajna sprawa jak wybieram loot za quest albo muszę szybko wymyslić NPCa.

Na razie jeszcze pewnie z pół roku minie zanim obskocze przygody z BG (chce jeszcze przejść kampanie z EotE) i Core Setu. Jeżeli masz jakiś ranking przygód według trudności to chętnie się zapoznam. Na razie jak rozumiem kolejnośc jest taka:
1. Beyond the Rim
2. The Jewel of Yavin
Jako, że książek nie ma to nie mam wyrzutów sumienia, że używam materiałów z torrentów :|
lendir
Posty: 46
Rejestracja: 02 cze 2021, 17:34
Has thanked: 9 times
Been thanked: 32 times

Re: Star Wars RPG

Post autor: lendir »

szczudel pisze: 09 maja 2023, 11:48 Na razie jeszcze pewnie z pół roku minie zanim obskocze przygody z BG (chce jeszcze przejść kampanie z EotE) i Core Setu. Jeżeli masz jakiś ranking przygód według trudności to chętnie się zapoznam. Na razie jak rozumiem kolejnośc jest taka:
1. Beyond the Rim
2. The Jewel of Yavin
Jako, że książek nie ma to nie mam wyrzutów sumienia, że używam materiałów z torrentów :|
Tak. Z dużych oficjalnych przygód jest jeszcze Mask of the Pirate Queen, ale w nią nie grałem, więc nic więcej tu nie mogę powiedzieć.
ODPOWIEDZ