Turbo / Heat - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Rafmix
Posty: 66
Rejestracja: 16 lis 2021, 16:55
Has thanked: 30 times
Been thanked: 20 times

Re: Turbo / Heat (A. H. Granerud, D. S. Pedersen)

Post autor: Rafmix »

Largo pisze: 02 sty 2023, 13:16 Narazie pograłem tylko solo, ale gra jest rzeczywiście świetna :) instrukcja za to jest jakimś ponurym żartem. Będę męczył rebel żeby mi wymienili po dodruku na poprawioną
A jest gdzieś online dostępna poprawiona?
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Turbo / Heat (A. H. Granerud, D. S. Pedersen)

Post autor: dannte »

Rafmix pisze: 02 sty 2023, 16:53
Largo pisze: 02 sty 2023, 13:16 Narazie pograłem tylko solo, ale gra jest rzeczywiście świetna :) instrukcja za to jest jakimś ponurym żartem. Będę męczył rebel żeby mi wymienili po dodruku na poprawioną
A jest gdzieś online dostępna poprawiona?
Tutaj znajdziesz obie:
https://files.rebel.pl/files/instrukcje ... _Turbo.pdf
https://files.rebel.pl/files/instrukcje ... zostwa.pdf
Rafmix
Posty: 66
Rejestracja: 16 lis 2021, 16:55
Has thanked: 30 times
Been thanked: 20 times

Re: Turbo / Heat (A. H. Granerud, D. S. Pedersen)

Post autor: Rafmix »

dannte pisze: 02 sty 2023, 18:43
Rafmix pisze: 02 sty 2023, 16:53
Largo pisze: 02 sty 2023, 13:16 Narazie pograłem tylko solo, ale gra jest rzeczywiście świetna :) instrukcja za to jest jakimś ponurym żartem. Będę męczył rebel żeby mi wymienili po dodruku na poprawioną
A jest gdzieś online dostępna poprawiona?
Tutaj znajdziesz obie:
https://files.rebel.pl/files/instrukcje ... _Turbo.pdf
https://files.rebel.pl/files/instrukcje ... zostwa.pdf
Dobra znalazłem zmianę z "wewnętrznej linii" na "optymalną trasę". Jeszcze jakieś zmiany są, zmieniające grę?
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 961
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 664 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Bart Henry »

PytonZCatanu pisze: 19 gru 2022, 21:59
FranekXVI pisze: 19 gru 2022, 21:38 Mam pytanie dotyczace opcjonalnego kroku 8 - odrzucenie kart. Czy jesli zdecydujemy sie odrzucic karty z reki to musimy odrzucic wszystkie (poza obciazeniem i turbo)? Czy mozna na przyklad odrzucic jedna karte?
Można zrzucić dowolną ilość kart (oczywiście tych które są dozwolone).
Skąd to wiemy? Bo instrukcja, zarówno w wersji polskiej, jak i angielskiej, nie wyjaśnia tego dokładnie i w sumie można sobie interpretować na swój sposób. Nie ma mowy ani o całej ręce, ani o wybranych kartach, po prostu "You may discard cards from your hand if you do not want to save them for future rounds".
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1586
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 717 times
Been thanked: 1065 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Bart Henry pisze: 03 sty 2023, 21:38 Skąd to wiemy? Bo instrukcja, zarówno w wersji polskiej, jak i angielskiej, nie wyjaśnia tego dokładnie i w sumie można sobie interpretować na swój sposób. Nie ma mowy ani o całej ręce, ani o wybranych kartach, po prostu "You may discard cards from your hand if you do not want to save them for future rounds".
Wyrażenie "możesz odrzucić karty ze swojej ręki jeżeli nie chcesz zatrzymywać ich na przyszłe rundy" jest jak dla mnie na tyle klarowne, że nie widzę tu żadnej płaszczyzny do niedomówień. Mam 5 kart, długą prostą, nie chcę zatrzymywać dwóch jedynek na ręce więc je odrzucam. Reszte chcę zatrzymać więc nie odrzucam.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: PytonZCatanu »

Bart Henry pisze: 03 sty 2023, 21:38
PytonZCatanu pisze: 19 gru 2022, 21:59
FranekXVI pisze: 19 gru 2022, 21:38 Mam pytanie dotyczace opcjonalnego kroku 8 - odrzucenie kart. Czy jesli zdecydujemy sie odrzucic karty z reki to musimy odrzucic wszystkie (poza obciazeniem i turbo)? Czy mozna na przyklad odrzucic jedna karte?
Można zrzucić dowolną ilość kart (oczywiście tych które są dozwolone).
Skąd to wiemy? Bo instrukcja, zarówno w wersji polskiej, jak i angielskiej, nie wyjaśnia tego dokładnie i w sumie można sobie interpretować na swój sposób. Nie ma mowy ani o całej ręce, ani o wybranych kartach, po prostu "You may discard cards from your hand if you do not want to save them for future rounds".
Można zrzucić dowolną ilość kart

Skąd to wiemy?

"You may discard cards from your hand if you do not want to save them for future rounds"


Jak dla mnie jest to napisane wprost.
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Turbo / Heat (A. H. Granerud, D. S. Pedersen)

Post autor: dannte »

Rafmix pisze: 03 sty 2023, 20:30
dannte pisze: 02 sty 2023, 18:43
Rafmix pisze: 02 sty 2023, 16:53

A jest gdzieś online dostępna poprawiona?
Tutaj znajdziesz obie:
https://files.rebel.pl/files/instrukcje ... _Turbo.pdf
https://files.rebel.pl/files/instrukcje ... zostwa.pdf
Dobra znalazłem zmianę z "wewnętrznej linii" na "optymalną trasę". Jeszcze jakieś zmiany są, zmieniające grę?
Nie ma żadnych zmian zmieniających grę. Chyba, że ktoś np. brał karty wydarzeń na rękę, jak mówiła oryginalna instrukcja. Instrukcja została lepiej przeredagowana i to wszystko.
niedobry.tata
Posty: 23
Rejestracja: 24 wrz 2014, 09:43
Been thanked: 1 time

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: niedobry.tata »

Jakie macie opinie o wpływie kolejności na starcie na kolejność na mecie? Stosujecie inne sposoby na start niż losowanie?
Dziś zagrałem w 3 osoby + 3 boty i 2 pierwsze boty prowadziły od startu do mety, a 2 ostatnie "ludzkie" bolidy przez cały wyścig mogły korzystać z nędznego +1 w każdej rundzie..
A może każdy bolid niezależnie od miejsca startowego powinien zaczynać liczenie pól od pierwszego pola za linią startu?
gregoff
Posty: 789
Rejestracja: 02 maja 2006, 22:55
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą
Has thanked: 514 times
Been thanked: 153 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: gregoff »

Ostatni gracz lub dwóch ostatnich ma plus 1 oraz może częściej korzystać z aerodynamiki. Mam za mało gier za sobą aby średnią wyciągnąć. Ale uważam, że nie powinno to być wielkim problemem.

W trybie mistrzostw liderzy gry startują w kolejności odwrotnej do ilości zgromadzonych punktów więc to jest jakieś rozwiązanie.
Jestem tak stary, że pamiętam internet do którego sie dzwoniło...
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 965
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 348 times
Been thanked: 749 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Apos »

niedobry.tata pisze: 07 sty 2023, 01:30 Jakie macie opinie o wpływie kolejności na starcie na kolejność na mecie? Stosujecie inne sposoby na start niż losowanie?
Dziś zagrałem w 3 osoby + 3 boty i 2 pierwsze boty prowadziły od startu do mety, a 2 ostatnie "ludzkie" bolidy przez cały wyścig mogły korzystać z nędznego +1 w każdej rundzie..
A może każdy bolid niezależnie od miejsca startowego powinien zaczynać liczenie pól od pierwszego pola za linią startu?
Zagraliśmy dotychczas 5 rozgrywek na 5 oraz 6 graczy i kolejność na starcie nie ma wpływu na podium. Bywało, że jeden z ostatnich bolidów wygrywał. Zwycięstwo zależy od kontrolowania ręki i przegrzania bolidu, przewidywaniu co zagra przeciwnik, a przy używaniu [+] od rachunku prawdopodobieństwa lub w mniejszym stopniu od szczęścia.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

"Karty sponsorów są specjalnymi jednorazowymi
ulepszeniami. Są usuwane z gry na koniec tury,
w której zostały zagrane. Można je odrzucać, tak jak
pozostałe karty ulepszeń."
"Jednorazowego użytku
Jeśli w kroku odrzucenia kart (krok 8 ) gracz ma
karty z tym symbolem, musi je usunąć z gry (zamiast odrzucić)"

Tą są dwa akapity z instrukcji. Przecież to się wyklucza.
Możecie to jakoś mi wytłumaczyć.
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: dannte »

Majek pisze: 05 mar 2023, 20:54 "Karty sponsorów są specjalnymi jednorazowymi
ulepszeniami. Są usuwane z gry na koniec tury,
w której zostały zagrane. Można je odrzucać, tak jak
pozostałe karty ulepszeń."
"Jednorazowego użytku
Jeśli w kroku odrzucenia kart (krok 8 ) gracz ma
karty z tym symbolem, musi je usunąć z gry (zamiast odrzucić)"

Tą są dwa akapity z instrukcji. Przecież to się wyklucza.
Możecie to jakoś mi wytłumaczyć.
Nie widzę nic, co się wyklucza. Następnym razem podaj strony, nie wrzucaj cytatów wyrwanych z kontekstu. Większość tekstów wyrwanych z kontekstu przecież można tak okroić, że się będą wykluczać ...

Te karty mogą być częścią twojej talii (jak inne ulepszenia), możesz je dobierać i dowolnie odrzucać (nie mają symbolu przekreślonego śmietnika) - natomiast jeśli zdecydujesz się ich użyć, to w kroku 8 musisz je usunąć z gry (trafią z powrotem do talii sponsorów), zamiast kłaść na stos kart odrzuconych, jak pozostałe zagrane karty. Bo karty sponsorów są jednorazowe.

Czyli: można je odrzucać z ręki, ale już zagrane muszą zostać odrzucone z gry, a nie na stos kart odrzuconych. Ale Ty decydujesz kiedy je zagrasz - jeśli nie pasuje Ci zagranie ich teraz, a nie chcesz, by blokowały Ci rękę to możesz je odrzucić razem z innymi kartami, które normalnie pod koniec tury odrzucasz (by odświeżyć rękę nowymi, przydatniejszymi kartami).
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

dannte pisze: 05 mar 2023, 21:13
Majek pisze: 05 mar 2023, 20:54 "Karty sponsorów są specjalnymi jednorazowymi
ulepszeniami. Są usuwane z gry na koniec tury,
w której zostały zagrane. Można je odrzucać, tak jak
pozostałe karty ulepszeń."
"Jednorazowego użytku
Jeśli w kroku odrzucenia kart (krok 8 ) gracz ma
karty z tym symbolem, musi je usunąć z gry (zamiast odrzucić)"

Tą są dwa akapity z instrukcji. Przecież to się wyklucza.
Możecie to jakoś mi wytłumaczyć.
Nie widzę nic, co się wyklucza. Następnym razem podaj strony, nie wrzucaj cytatów wyrwanych z kontekstu. Większość tekstów wyrwanych z kontekstu przecież można tak okroić, że się będą wykluczać ...

Te karty mogą być częścią twojej talii (jak inne ulepszenia), możesz je dobierać i dowolnie odrzucać (nie mają symbolu przekreślonego śmietnika) - natomiast jeśli zdecydujesz się ich użyć, to w kroku 8 musisz je usunąć z gry (trafią z powrotem do talii sponsorów), zamiast kłaść na stos kart odrzuconych, jak pozostałe zagrane karty. Bo karty sponsorów są jednorazowe.

Czyli: można je odrzucać z ręki, ale już zagrane muszą zostać odrzucone z gry, a nie na stos kart odrzuconych. Ale Ty decydujesz kiedy je zagrasz - jeśli nie pasuje Ci zagranie ich teraz, a nie chcesz, by blokowały Ci rękę to możesz je odrzucić razem z innymi kartami, które normalnie pod koniec tury odrzucasz (by odświeżyć rękę nowymi, przydatniejszymi kartami).
Wszystko jasne, tyle tylko, że w kroku 8 odrzucamy karty z ręki. A to by sugerowało, że kartę sponsorów, która nie była zagrana i jest na ręce, należy odrzucić z gry - "Jeśli w kroku odrzucenia kart (krok 8 ) gracz ma karty z tym symbolem, musi je usunąć z gry (zamiast odrzucić)" - ostatnia strona drugiej instrukcji.
A opis kart sponsorów (str. 10 drugiej instrukcji) mówi, że można je odrzucić jak pozostałe karty ulepszeń.
Dlatego napisałem, że coś tu jest nie tak.
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: dannte »

Majek pisze: 05 mar 2023, 21:29
dannte pisze: 05 mar 2023, 21:13
Majek pisze: 05 mar 2023, 20:54 "Karty sponsorów są specjalnymi jednorazowymi
ulepszeniami. Są usuwane z gry na koniec tury,
w której zostały zagrane. Można je odrzucać, tak jak
pozostałe karty ulepszeń."
"Jednorazowego użytku
Jeśli w kroku odrzucenia kart (krok 8 ) gracz ma
karty z tym symbolem, musi je usunąć z gry (zamiast odrzucić)"

Tą są dwa akapity z instrukcji. Przecież to się wyklucza.
Możecie to jakoś mi wytłumaczyć.
Nie widzę nic, co się wyklucza. Następnym razem podaj strony, nie wrzucaj cytatów wyrwanych z kontekstu. Większość tekstów wyrwanych z kontekstu przecież można tak okroić, że się będą wykluczać ...

Te karty mogą być częścią twojej talii (jak inne ulepszenia), możesz je dobierać i dowolnie odrzucać (nie mają symbolu przekreślonego śmietnika) - natomiast jeśli zdecydujesz się ich użyć, to w kroku 8 musisz je usunąć z gry (trafią z powrotem do talii sponsorów), zamiast kłaść na stos kart odrzuconych, jak pozostałe zagrane karty. Bo karty sponsorów są jednorazowe.

Czyli: można je odrzucać z ręki, ale już zagrane muszą zostać odrzucone z gry, a nie na stos kart odrzuconych. Ale Ty decydujesz kiedy je zagrasz - jeśli nie pasuje Ci zagranie ich teraz, a nie chcesz, by blokowały Ci rękę to możesz je odrzucić razem z innymi kartami, które normalnie pod koniec tury odrzucasz (by odświeżyć rękę nowymi, przydatniejszymi kartami).
Wszystko jasne, tyle tylko, że w kroku 8 odrzucamy karty z ręki. A to by sugerowało, że kartę sponsorów, która nie była zagrana i jest na ręce, należy odrzucić z gry - "Jeśli w kroku odrzucenia kart (krok 8 ) gracz ma karty z tym symbolem, musi je usunąć z gry (zamiast odrzucić)" - ostatnia strona drugiej instrukcji.
A opis kart sponsorów (str. 10 drugiej instrukcji) mówi, że można je odrzucić jak pozostałe karty ulepszeń.
Dlatego napisałem, że coś tu jest nie tak.
Masz rację, coś tu nie tak. Odpowiadałem z pamięci i nie kojarzyłem, że w kroku 8 odrzuca się karty z ręki, a dopiero w kroku 9 karty z gry. W oryginalnej instrukcji jest taki sam zapis, więc błąd przepisany przy lokalizacji. Myślę, że można spokojnie traktować to tak, że chodziło o odrzucanie z gry w kroku 9.

Poprawiona instrukcja Rebela też nie uwzględnia tej poprawki, może warto do nich zgłosić?
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące kart ulepszeń (strona 4 drugiej instrukcji):
"Turbo
Należy dobrać # kart(y) turbo z silnika
i przełożyć je na stos kart odrzuconych.
Ważne! Jeśli gracz przypadkowo zagra
kartę ulepszenia i nie może użyć kart turbo, należy odrzucić kartę ulepszenia i zagrać losową kartę prędkości ze swojej talii, a następnie postępować zgodnie ze
standardowymi zasadami opisanymi w sekcji „Obciążenia” na stronie 5 w instrukcji trybu podstawowego"

Nie rozumiem tego co jest po słowie Ważne. Możecie to jakoś wytłumaczyć.
Kurde, prosta gra a instrukcja jakaś taka zawiła i mało przystępna.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1586
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 717 times
Been thanked: 1065 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Niezagrane karty sponsorów można normalnie odrzucać na stos odrzuconych i przyjdą do ciebie po przetasowaniu talii.
Majek pisze: 06 mar 2023, 09:25 Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące kart ulepszeń (strona 4 drugiej instrukcji):
"Turbo
Należy dobrać # kart(y) turbo z silnika
i przełożyć je na stos kart odrzuconych.
Ważne! Jeśli gracz przypadkowo zagra
kartę ulepszenia i nie może użyć kart turbo, należy odrzucić kartę ulepszenia i zagrać losową kartę prędkości ze swojej talii, a następnie postępować zgodnie ze
standardowymi zasadami opisanymi w sekcji „Obciążenia” na stronie 5 w instrukcji trybu podstawowego"

Nie rozumiem tego co jest po słowie Ważne. Możecie to jakoś wytłumaczyć.
Kurde, prosta gra a instrukcja jakaś taka zawiła i mało przystępna.
Są karty ulepszeń, które wymagają turbo do zagrania. NP.: Prędkość 7, 2 turbo, 1 chłodzenie. Jeżeli nie jesteś w stanie zapłacić kartami turbo z silnika to odrzucasz tę kartę na stos kart odrzuconych, a następnie zagrywasz kartę jakbyś grał stres.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 965
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 348 times
Been thanked: 749 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Apos »

Majek pisze: 06 mar 2023, 09:25 Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące kart ulepszeń (strona 4 drugiej instrukcji):
"Turbo
Należy dobrać # kart(y) turbo z silnika
i przełożyć je na stos kart odrzuconych.
Ważne! Jeśli gracz przypadkowo zagra
kartę ulepszenia i nie może użyć kart turbo, należy odrzucić kartę ulepszenia i zagrać losową kartę prędkości ze swojej talii, a następnie postępować zgodnie ze
standardowymi zasadami opisanymi w sekcji „Obciążenia” na stronie 5 w instrukcji trybu podstawowego"

Nie rozumiem tego co jest po słowie Ważne. Możecie to jakoś wytłumaczyć.
Kurde, prosta gra a instrukcja jakaś taka zawiła i mało przystępna.
Niektóre karty ulepszeń wymagają zapłacenia kartami heat (w wersji pl nazwanej niefortunnie turbo) z silnika (środkowego stosu planszetki gracza) do działania. Jeżeli tam takich nie mamy, to ignorujemy efekt zagranej karty ulepszenia, nie wypadamy też z toru, a zamiast tego zagrywamy ze stosu kart zakrytych, pierwszą dobraną kartę prędkości - tak jak przy kartach [+] obciążenia (stress card).

Gra jest prosta, tylko tłumaczenie w instrukcji niepotrzebnie zamieszane.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Apos pisze: 06 mar 2023, 09:38
Majek pisze: 06 mar 2023, 09:25 Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące kart ulepszeń (strona 4 drugiej instrukcji):
"Turbo
Należy dobrać # kart(y) turbo z silnika
i przełożyć je na stos kart odrzuconych.
Ważne! Jeśli gracz przypadkowo zagra
kartę ulepszenia i nie może użyć kart turbo, należy odrzucić kartę ulepszenia i zagrać losową kartę prędkości ze swojej talii, a następnie postępować zgodnie ze
standardowymi zasadami opisanymi w sekcji „Obciążenia” na stronie 5 w instrukcji trybu podstawowego"

Nie rozumiem tego co jest po słowie Ważne. Możecie to jakoś wytłumaczyć.
Kurde, prosta gra a instrukcja jakaś taka zawiła i mało przystępna.
Niektóre karty ulepszeń wymagają zapłacenia kartami heat (w wersji pl nazwanej niefortunnie turbo) z silnika (środkowego stosu planszetki gracza) do działania. Jeżeli tam takich nie mamy, to ignorujemy efekt zagranej karty ulepszenia, nie wypadamy też z toru, a zamiast tego zagrywamy ze stosu kart zakrytych, pierwszą dobraną kartę prędkości - tak jak przy kartach [+] obciążenia (stress card).

Gra jest prosta, tylko tłumaczenie w instrukcji niepotrzebnie zamieszane.
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Ale nadal mnie to nurtuje. Kiedy płacimy kartą turbo za niektóre karty ulepszeń? Do tej pory wydawało mi się, że robimy to w kroku 5. I co? Jak wtedy nie mam karty turbo to odrzucam kartę ulepszenia. A co z punktami tej karty ulepszenia, które dodałem w kroku 3? No chyba, że wymaganą zapłatę za daną kartę ulepszenia uiszczam w kroku 2 lub 3. Wtedy to miałoby sens. i wtedy jak przypadkowo zagrałem kartę z wymaganą zapłatą turbo a jej nie mam to podmieniam na inną. Czegoś chyba nie kumam.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Poprawcie mnie jak coś pomyliłem:

w kroku 2 zagrywam kartę ulepszenia. W kroku 3 dla tej karty rozpatruję w pierwszej kolejności + (ciągnę karty za każdy + aż wypadną te z prędkościomierzem). Następnie zliczam wszystkie liczby i o tyle przesuwam wyścigówkę. Wszelkie inne symbole na tej karcie ulepszenia rozpatruję w kroku 5 (włącznie z ewentualną koniecznością opłacenia kartami turbo).

Tak jest ok?

Jeśli tak to kiedy odrzucam kartę ulepszenia jak się pomyliłem i nie mam kart turbo do jej opłacenia?
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: dannte »

Majek pisze: 06 mar 2023, 14:18Do tej pory wydawało mi się, że robimy to w kroku 5. I co? Jak wtedy nie mam karty turbo to odrzucam kartę ulepszenia. A co z punktami tej karty ulepszenia, które dodałem w kroku 3?
Dobrze Ci się wydawało, w kroku 5 płacisz (możesz nawet skorzystać z dostępnego chłodzenia zanim zapłacisz). W tym niefortunnym zapisku chodzi o "nielegalne" zagranie karty. Wszystkie karty zagrywasz zakryte i dopiero jak je odkryjesz, to ktoś może Ci zwrócić uwagę, że nie możesz tego zagrać - wtedy wymieniasz kartę (zanim byś zapłacił i zanim byś się ruszył). Wszystkie kary i zyski z kart można wyliczyć przed ich zagraniem: ten przypadek dotyczy nowych graczy, którzy będą pilnowani przez zaawansowanych graczy :) Jeśli nikt Cię nie przypilnował, a zagrałeś i rozpatrzyłeś nielegalną kartę to zwyczajnie jesteśmy w nielegalnym stanie gry i instrukcja nic już nie poradzi. Albo trzeba cofać, albo jakoś inaczej ukarać gracza (to tak, jakby złapać kogoś na oszukiwaniu).
Majek pisze: 06 mar 2023, 14:28 Poprawcie mnie jak coś pomyliłem:

w kroku 2 zagrywam kartę ulepszenia. W kroku 3 dla tej karty rozpatruję w pierwszej kolejności + (ciągnę karty za każdy + aż wypadną te z prędkościomierzem). Następnie zliczam wszystkie liczby i o tyle przesuwam wyścigówkę. Wszelkie inne symbole na tej karcie ulepszenia rozpatruję w kroku 5 (włącznie z ewentualną koniecznością opłacenia kartami turbo).

Tak jest ok?

Jeśli tak to kiedy odrzucam kartę ulepszenia jak się pomyliłem i nie mam kart turbo do jej opłacenia?
Podsumowując: wszystko się zgadza: jak się pomylisz to odrzucasz zaraz po odkryciu. Wcale nie rozpatrujesz kart zagranych nielegalnie.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Dzięki wielkie.
dannte pisze: 06 mar 2023, 14:48 W tym niefortunnym zapisku
Tych niefortunnych zapisków jest niestety więcej. Myślałem, że tyle instrukcji już przeczytałem, że nie będę miał takich pytań. A tu proszę, niespodzianka :)

I znalazłem do tego tematu jeszcze coś takiego:
https://boardgamegeek.com/thread/300663 ... ades-neede
Wygląda na to, że można zagrać taką kartę ulepszenia z premedytacją aby potraktować ją jako stres. Ciekawe
dannte
Posty: 723
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 415 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: dannte »

Majek pisze: 06 mar 2023, 15:08 I znalazłem do tego tematu jeszcze coś takiego:
https://boardgamegeek.com/thread/300663 ... ades-neede
Wygląda na to, że można zagrać taką kartę ulepszenia z premedytacją aby potraktować ją jako stres. Ciekawe
Hehe, no pewnie że można - zależy jak podchodzisz do gier.

Jeśli grając z kimś w karty zaglądasz mu w jego karty na ręce - bo to jego wina, że ich nie schował - to jak najbardziej możesz podobne "ciosy poniżej pasa" robić, ale nie jest to zgodne z duchem gry.

Więc proponuję jednak nie zagrywać nielegalnie kart z premedytacją tylko dlatego, że w instrukcji znalazł się zapisek mówiący że łatwo można sobie radzić z graczami oszukującymi/nieogarniającymi.

Ja na to patrzę z innej perspektywy: autorzy chcieli utrzymać reguły w miarę proste (a mimo to, jest 9 kroków, które są nie do końca dopracowane) - jeśliby ten przypadek wziąć też na warsztat, to zamiast tego niefortunnego określenia co robić w takim przypadku, musieliby pewnie dodać kolejne kroki i cała tura byłaby jeszcze bardziej niezgrabna (czyli po odkryciu kart trzeba by stosować jakąś heurystykę - czy dany gracz może je zagrać, a jeśli nie może to co wtedy? jeśli to jest gracz trzeci w kolejce, to poznał już karty zagrane przez dwóch pierwszych - czemu miałby mieć wolność zmiany zdania?)

Uważam, że ten zapisek jest trafny i nie służy jako "reguła" per se, tylko jako informacja, że coś takiego wyszło podczas testowania gry i autorzy uznali, że takie będzie najlepsze wyjście z sytuacji.

Tak, jest to błąd gry, że system pozwala się graczom tak mylić - ale nadal to pomyłka gracza (albo jej/jego niehonorowy sposób gry).

PS: W grze Fury of Dracula (gra z ukrytym ruchem) jest zapisek, że jak się okaże, że Dracula zrobił nielegalny ruch (bo mógł się pomylić) - to za karę traci 5 punktów życia. Nigdy bym nie sądził, że ktoś może próbować robić kupę nielegalnych ruchów (np. się teleportować), bo kara 5 PŻ w danej sytuacji jest akceptowalna :D
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

dannte pisze: 06 mar 2023, 15:57 Ja na to patrzę z innej perspektywy: autorzy chcieli utrzymać reguły w miarę proste (a mimo to, jest 9 kroków, które są nie do końca dopracowane)
Tak, masz pełną rację. Gra jest prosta i pewnie chcieli uprościć też instrukcje. Ale coś nie pyklo. Autorzy też to chyba zrozumieli bo sami zapowiadają pojawienie się nowej/poprawionej instrukcji na stronie DoW. Gra jest spoko i fajnie można się przy niej bawić (tym bardziej ze jest mnóstwo torów do wydrukowania i testowania), więc trzymam kciuki za lepszą instrukcję.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1384
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: raiden25 »

Hej. Rozłożyłem sobie grę do nauki na dwie rece. Na razie zasady podstawowe.

Pytanie o Adrenalinę i pierwszego gracza.

Pierwszym graczem jest niby tem który jest najbliżej linii startowej i przy wewnętrznej linii trasy? Nie widze aby było to wkazane w instrukcji…

Czy zatem kolejny gracz (drugi i ostatni w grze na 2 osoby) zawsze ma benefit Adrenaliny? Bo jak rozumiem kolejność rozgrywania ruchów się nie zmienia do końca gry?
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: PytonZCatanu »

raiden25 pisze: 12 mar 2023, 19:19 Hej. Rozłożyłem sobie grę do nauki na dwie rece. Na razie zasady podstawowe.

Pytanie o Adrenalinę i pierwszego gracza.

Pierwszym graczem jest niby tem który jest najbliżej linii startowej i przy wewnętrznej linii trasy? Nie widze aby było to wkazane w instrukcji…

Czy zatem kolejny gracz (drugi i ostatni w grze na 2 osoby) zawsze ma benefit Adrenaliny? Bo jak rozumiem kolejność rozgrywania ruchów się nie zmienia do końca gry?
1. Tak, dalej jest ten od wewnątrz (gruba biała linia)
2. Tak, ostatni gracz może korzystać z adrenaliny.
3. Nie, kolejność ruchów nie jest niezmienna. Zawsze rusza się gracz na czele wyścigu, a potem reszta w kolejności na torze. Kolejność nie jest stała.
ODPOWIEDZ