Turbo / Heat - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

raiden25 pisze: 12 mar 2023, 19:19 Hej. Rozłożyłem sobie grę do nauki na dwie rece. Na razie zasady podstawowe.

Pytanie o Adrenalinę i pierwszego gracza.

Pierwszym graczem jest niby tem który jest najbliżej linii startowej i przy wewnętrznej linii trasy? Nie widze aby było to wkazane w instrukcji…

Czy zatem kolejny gracz (drugi i ostatni w grze na 2 osoby) zawsze ma benefit Adrenaliny? Bo jak rozumiem kolejność rozgrywania ruchów się nie zmienia do końca gry?
Str. 4 instrukcji podstawowej:
"Podczas kroków od 3 do 9 gracze przesuwają wyścigówki i kończą
swoje tury po kolei. Rozpoczyna gracz z pojazdem na prowadzeniu."
i str. 5:
"Jeśli 2 samochody znajdują się obok siebie, to pojazd znajdujący się najbliżej linii optymalnej trasy jest uznawany za ten
na prowadzeniu."
Tak więc na początku każdej rudny sprawdza się, który gracz jest teraz na prowadzeniu.
I jeżeli grasz na dwie wyścigówki i nie dokładasz legend to drugi gracz (i zarazem ostatni) ma benefit adrenaliny. Pamiętaj tylko, że instrukcja zaawansowana (str. 5) zaleca "grę z legendami, gdy jest mniej niż 4 graczy."
Ściągnij sobie poprawioną delikatnie instrukcję ze strony Rebela albo DoW, tam jest już mowa o linii optymalnej a nie wewnętrznej. Optymalna to ta pogrubiona biała kreska przy jednej z krawędzi toru i nie zawsze przy wewnętrznej.
Awatar użytkownika
raiden25
Posty: 1384
Rejestracja: 07 kwie 2015, 11:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 29 times
Been thanked: 47 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: raiden25 »

Spoiler:
Super dzięki. Ogólnie ten drugi cytat pamiętałem ale to było do rozstrzygania kto jest pierwszy czyli bliżej mety. Tego wciśniętego zdania na końcu o tym że rozpoczyna gracz z pojazdem na prowadzeniu nie zrozumiałem widocznie. To powinno być napisane w etapach rundy a nie tutaj :/ no ale już wiem tak że dzięki - teraz to ma sens.
Podsumowując - musimy "pamiętać kolejność" graczy od nowa przy każdej kolejce? Nie ma znaczników kto jest który na każda rundę? Na 2 osoby to spoko, na 6 zastanawiam się czy gdzieś jak auta będą blisko siebie i część się ruszy, to czy łatwo będzie spamiętać tą kolejność kto był który :D
Ostatnio zmieniony 13 mar 2023, 16:13 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 965
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 348 times
Been thanked: 749 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Apos »

raiden25 pisze: 13 mar 2023, 15:49
Spoiler:
Super dzięki. Ogólnie ten drugi cytat pamiętałem ale to było do rozstrzygania kto jest pierwszy czyli bliżej mety. Tego wciśniętego zdania na końcu o tym że rozpoczyna gracz z pojazdem na prowadzeniu nie zrozumiałem widocznie. To powinno być napisane w etapach rundy a nie tutaj :/ no ale już wiem tak że dzięki - teraz to ma sens.
Podsumowując - musimy "pamiętać kolejność" graczy od nowa przy każdej kolejce? Nie ma znaczników kto jest który na każda rundę? Na 2 osoby to spoko, na 6 zastanawiam się czy gdzieś jak auta będą blisko siebie i część się ruszy, to czy łatwo będzie spamiętać tą kolejność kto był który :D
Na 6 graczy nie ma z tym problemu i sprawnie idzie śmiganie po torze. Na początku rundy, patrzymy na trasie, kto jest bliżej mety (albo dalej od startu), a w przypadku "remisu", bolid bliżej optymalnej trasy przejazdu jedzie pierwszy.
Każdy wykonuje swoją turę po kolei. To co może być mylące, to że gracz wykonuje wszystkie kroki w swojej turze, aż do odrzucenia kart, po czym swoją turę wykonuje następny gracz.
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 534 times
Been thanked: 423 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: miker »

raiden25 pisze: 13 mar 2023, 15:49 Podsumowując - musimy "pamiętać kolejność" graczy od nowa przy każdej kolejce? Nie ma znaczników kto jest który na każda rundę? Na 2 osoby to spoko, na 6 zastanawiam się czy gdzieś jak auta będą blisko siebie i część się ruszy, to czy łatwo będzie spamiętać tą kolejność kto był który :D
Nie musisz pamiętać. Pierwszy gracz, to ten, który jest z przodu i jest przy pogrubionej linii, która oznacza najbardziej optymalną linię wyścigową i nie zawsze jest od wewnątrz. To zależy od ukształtowania toru - tak jak w normalnym wyścigu :) Potem kolejny gracz, to ten z tyłu lub ten obok, ale dalej od optymalnej linii.

Po poruszeniu się wszystkich, kolejność może (ale nie musi) się zmienić. Więc znowu nic nie musisz pamiętać. Patrzysz na planszę i wiesz kto i po kim będzie się ruszał. Możesz planować Adrenalinę lub Aerodynamikę, co bardzo pomaga jak jesteś ostatni lub gdzieś za pierwszym graczem.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

raiden25 pisze: 13 mar 2023, 15:49 Podsumowując - musimy "pamiętać kolejność" graczy od nowa przy każdej kolejce? Nie ma znaczników kto jest który na każda rundę? Na 2 osoby to spoko, na 6 zastanawiam się czy gdzieś jak auta będą blisko siebie i część się ruszy, to czy łatwo będzie spamiętać tą kolejność kto był który
Z Twojej rozterki o pamiętaniu kolejności zastanawiam się czy aby na pewno gracie poprawnie?
Pamiętaj, że kroki 1 i 2 gracze wykonują w tym samym czasie, ale kroki 3-9 gracze wykonują po kolei. Czyli pierwszy gracz wykonuje wszystkie swoje kroki 3-9, następnie swoje kroki 3-9 wykonuje gracz drugi, itd. Nie ma potrzeby o pamiętaniu kolejności kto był który. Adrenalinę dostaje ostatni gracz (lub dwóch ostatnich), który rozpoczyna wykonywanie swoich kroków 3-9 jako ostatni w danej rundzie. Nie ma znaczenia, na którym miejscu zakończy daną rundę.
Legendy nie dostają adrenaliny ale liczą się do rozpatrzenia kto ją dostaje. Tzn. jeżeli ostatnie miejsca zajmują legendy to nikt nie korzysta z adrenaliny.
Ogólnie instrukcja jest mało intuicyjna.
Leoś
Posty: 19
Rejestracja: 25 wrz 2016, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Leoś »

Mam pytanie odnośnie GRAND PRIX i pozycji startowych w kolejnych wyścigach.
Instrukcja poniżej:

● Samochody należy umieścić na miejscach startowych.
Pierwszy wyścig: należy je rozstawić losowo. Kolejne wyścigi: należy kierować się liczbą punktów z poprzedniego
wyścigu
. Gracz z największą liczbą punktów zajmuje pierwsze i najlepsze miejsce startowe itd. (w wypadku remisu
bliżej rozpoczyna gracz, który skończył na lepszej pozycji
w poprzednim wyścigu)


Czy nie powinno być tak ,że najpierw patrzymy na liczbę punktów w klasyfikacji ,
a w przypadku remisu rozpatrujemy wynik poprzedniego wyścigu ?
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4500
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1659 times
Been thanked: 2084 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: PytonZCatanu »

Ja w ogóle uważam, że zgodnie z duchem sportu pierwsze miejsce powinien zajmować ostatni w klasyfikacji.
gregoff
Posty: 789
Rejestracja: 02 maja 2006, 22:55
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą
Has thanked: 514 times
Been thanked: 153 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: gregoff »

Też uważam, że to by było fair. Pytanie tylko czy jednak czy to jest prawidłowe ze względu na szansę wygranej. Autorzy powinni wiedzieć kogo takie ustawienie premiuje bo rozegrali znacznie więcej rozgrywek niż My.
Jestem tak stary, że pamiętam internet do którego sie dzwoniło...
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 534 times
Been thanked: 423 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: miker »

PytonZCatanu pisze: 07 kwie 2023, 17:22 Ja w ogóle uważam, że zgodnie z duchem sportu pierwsze miejsce powinien zajmować ostatni w klasyfikacji.
Biorąc pod uwagę jak to wygląda w sportach motorowych, prowadziłoby to do spektakularnych wypadków na pierwszym zakręcie. A tego żaden sport nie chce, aby wyścig kończył się po pierwszych 500 metrach.
Dodatkowo w Turbo startowanie zza pleców jest premiowane splitstreamingiem. Więc de facto nie opłaca się startować jako pierwszy.

Też uważam, że pierwsze miejsce powinna mieć osoba, która ma najwięcej punktów w klasyfikacji.

A co do instrukcji, to ostatni wyścig jest uznawany za „kwalifikacje” do kolejnego.
Awatar użytkownika
rand
Posty: 485
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:07
Lokalizacja: Gdańsk Zaspa
Has thanked: 114 times
Been thanked: 85 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: rand »

Mam mały problem z przyspieszeniem/przeciążeniem, ogólnie z akcją oznaczoną jako +
Czy jeżeli mam usprawnienie np Napęd na 4 koła, gdzie widnieją 3 plusy, to wykonuje to od razu przy odkrywaniu kart i liczeniu prędkości czy dopiero w fazie 5 - Reakcji? Różnica jest taka, że między tymi akcjami jest jeszcze akcja Adrenaliny, węc to jest dosyć istotne w jakiej fazie się odbywa. Jeśli w fazie odkrywania ( fazie 3) to o jakie akcje z plusem, właściwie chodzi w fazie 5?
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1586
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 717 times
Been thanked: 1065 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

rand pisze: 14 kwie 2023, 12:36 Mam mały problem z przyspieszeniem/przeciążeniem, ogólnie z akcją oznaczoną jako +
Czy jeżeli mam usprawnienie np Napęd na 4 koła, gdzie widnieją 3 plusy, to wykonuje to od razu przy odkrywaniu kart i liczeniu prędkości czy dopiero w fazie 5 - Reakcji? Różnica jest taka, że między tymi akcjami jest jeszcze akcja Adrenaliny, węc to jest dosyć istotne w jakiej fazie się odbywa. Jeśli w fazie odkrywania ( fazie 3) to o jakie akcje z plusem, właściwie chodzi w fazie 5?
Karta napęd na 4 koła od razu działa jakbyś zagrywał potrójnie kartę stresu i wykonujesz to w kroku 3cim twojej tury.
W fazie 5 chodzi o + związany z akcją przyspieszenia widniejącą przy cyferkach danego biegu, za którą płacisz kartami turbo.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Leoś
Posty: 19
Rejestracja: 25 wrz 2016, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Leoś »

Na stronie wydawnictwa pojawiła się najnowsza instrukcja. Wygląda na to , że kilka punktów jest bardziej rozwiniętych.
Szczegółowo nie porównywałem .

https://www.daysofwonder.com/heat/en/
Leoś
Posty: 19
Rejestracja: 25 wrz 2016, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Leoś »

Zakręt z ograniczeniem 4. Zagrywam 2+3 = 5.
Pokonuję zakręt , ale wykorzystuję tylko 4 oczka z powodu zajętego pola.
Zakręt pokonałem , ale czy muszę zużyć kartę turbo ?
Awatar użytkownika
Koslaz
Posty: 100
Rejestracja: 03 paź 2022, 19:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 50 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Koslaz »

Tak.
Z zasad (przebieg rundy punkty 3 i 7):
"Aktywny gracz odkrywa swoje karty w obszarze gry izlicza ich wartości, aby określić swoją
prędkość."
oraz
"Jeśli gracz przejedzie zakręt (przekroczy linię zakrętu), musi sprawdzić, czy jego prędkość w rundzie nie przekracza limitu prędkości
tego zakrętu."
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Leoś pisze: 01 maja 2023, 18:10 Zakręt z ograniczeniem 4. Zagrywam 2+3 = 5.
Pokonuję zakręt , ale wykorzystuję tylko 4 oczka z powodu zajętego pola.
Zakręt pokonałem , ale czy muszę zużyć kartę turbo ?
Zakręt przejechałeś z prędkością 5, dopiero za zakrętem musiałeś ostro hamować bo tor zajęty :D
Leoś
Posty: 19
Rejestracja: 25 wrz 2016, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Leoś »

Dzięki za odpowiedzi. Faktycznie ma to sens. Najpierw zakręt , a co się dzieje dalej to już inna historia. :D
Awatar użytkownika
Bobrowy
Posty: 13
Rejestracja: 04 lis 2011, 11:10
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Bobrowy »

Pytanie o "Wypadanie z toru".
Instrukcja mówi "Wyścigówkę należy przesunąć na 1. dostępne pole przed zakrętem, który spowodował wypadnięcie z toru" Czy tym polem jest pole "0" czy pole "1" :?:
"Wszystko przemija nawet najdłuższa żmija"
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 250 times
Been thanked: 440 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: vnzk »

Bobrowy pisze: 06 maja 2023, 03:26 Pytanie o "Wypadanie z toru".
Instrukcja mówi "Wyścigówkę należy przesunąć na 1. dostępne pole przed zakrętem, który spowodował wypadnięcie z toru" Czy tym polem jest pole "0" czy pole "1" :?:

Jeden z kropką (1.) oznacza "pierwsze", więc jeśli przynajmniej jedno miejsce na polu zero jest wolne, przesuwamu na zero.
Awatar użytkownika
Bobrowy
Posty: 13
Rejestracja: 04 lis 2011, 11:10
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Bobrowy »

Niby tak ale... Każdy zakręt to dwa "pola" przedzielone "linią zakrętu". Gdyby instrukcja mówiła o przesunięciu na pierwsze dostępne pole przed "linią zakrętu" wtedy oczywiście było by to pole "0", tak jak napisałeś. Instrukcja zaś mówi o "polu przed zakrętem" wówczas logicznym wydaje się, że chodzi o pole "1". 8)
"Wszystko przemija nawet najdłuższa żmija"
Awatar użytkownika
vnzk
Posty: 489
Rejestracja: 10 cze 2018, 11:39
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 250 times
Been thanked: 440 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: vnzk »

Bobrowy pisze: 06 maja 2023, 12:38 Niby tak ale... Każdy zakręt to dwa "pola" przedzielone "linią zakrętu". Gdyby instrukcja mówiła o przesunięciu na pierwsze dostępne pole przed "linią zakrętu" wtedy oczywiście było by to pole "0", tak jak napisałeś. Instrukcja zaś mówi o "polu przed zakrętem" wówczas logicznym wydaje się, że chodzi o pole "1". 8)
Racja, choć wtedy ta sama instrukcja powinna określić, że zakręt to właśnie dwa pola przedzielone linią zakrętu, a tego raczej nigdzie nie ma ;) To o czym piszesz to niedokładność polskiej instrukcji. Tu wycinek z angielskiej, która już wyraźnie mówi "before Corner Line":

Obrazek
Awatar użytkownika
Adrian_P
Posty: 36
Rejestracja: 02 gru 2019, 09:25
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Adrian_P »

Chcę się upewnić czy dobrze rozumuję, bo w poprawionej instrukcji usunięto niebieski akapit.

Chodzi o punkt 5. Reakcja. Czy z możliwości przyspieszenia w tym kroku może skorzystać każdy żywy gracz, czy tylko ten, który mógł skorzystać z adrenaliny w poprzednim 4. kroku?

Według mnie każdy kto ma karty turbo na silniku.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Bobrowy pisze: 06 maja 2023, 12:38 Niby tak ale... Każdy zakręt to dwa "pola" przedzielone "linią zakrętu". Gdyby instrukcja mówiła o przesunięciu na pierwsze dostępne pole przed "linią zakrętu" wtedy oczywiście było by to pole "0", tak jak napisałeś. Instrukcja zaś mówi o "polu przed zakrętem" wówczas logicznym wydaje się, że chodzi o pole "1". 8)
Proponuję ściągnąć poprawioną wersję instrukcji - https://ncdn1.daysofwonder.com/heat/en/ ... 1_1-PL.pdf
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Adrian_P pisze: 07 maja 2023, 15:47 Chcę się upewnić czy dobrze rozumuję, bo w poprawionej instrukcji usunięto niebieski akapit.

Chodzi o punkt 5. Reakcja. Czy z możliwości przyspieszenia w tym kroku może skorzystać każdy żywy gracz, czy tylko ten, który mógł skorzystać z adrenaliny w poprzednim 4. kroku?

Według mnie każdy kto ma karty turbo na silniku.
Każdy kto ma karty turbo na silniku bez względu na to czy mógł skorzystać z adrenaliny
Awatar użytkownika
Bobrowy
Posty: 13
Rejestracja: 04 lis 2011, 11:10
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Bobrowy »

Taki przypadek i dwa pytania;
Pierwsze; Jest ruch srebrnego, poruszył się już o trzy pola i zatrzymał, przed linią zakrętu na swojej linii optymalnej trasy. Nie stoi za niebieskim ani obok niebieskiego, czy może w tej sytuacji użyć aerodynamiki?
Drugie; Jeśli w tej lub podobnej sytuacji srebrny ma możliwość użycia aerodynamiki to czy korzysta z bonusu +1 sektora w którym się znajduje, czy też używa zwykłej wartości aerodynamiki bo w sektorze gdzie jest niebieski nie ma już bonus?
Obrazek
"Wszystko przemija nawet najdłuższa żmija"
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1586
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 717 times
Been thanked: 1065 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Bobrowy pisze: 10 maja 2023, 19:32 Taki przypadek i dwa pytania;
Pierwsze; Jest ruch srebrnego, poruszył się już o trzy pola i zatrzymał, przed linią zakrętu na swojej linii optymalnej trasy. Nie stoi za niebieskim ani obok niebieskiego, czy może w tej sytuacji użyć aerodynamiki?
Drugie; Jeśli w tej lub podobnej sytuacji srebrny ma możliwość użycia aerodynamiki to czy korzysta z bonusu +1 sektora w którym się znajduje, czy też używa zwykłej wartości aerodynamiki bo w sektorze gdzie jest niebieski nie ma już bonus?
Obrazek
1. Technicznie stoi za niebieskim i może użyc aerodynamiki
2. W kroku 5tym używasz bonusu z sektora, w którym jesteś, a nie tego, do którego się poruszasz.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
ODPOWIEDZ