Strona 1 z 1

Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 17 sty 2023, 19:52
autor: sasquach
Obrazek

Astro Knights, czyli reimplementacja Aeon's End w komiksowym SF. Znów mamy deckbuilding bez tasowania z różnymi postaciami i bossami. Ale jest też trochę zmian. W nawiasach kwadratowych będę wrzucał odpowiedniki z AE.

Największa zmiana to rynek. Tym razem mamy 6 stosów, a każdy złożony z kilkunastu losowych kart (maks to dwie sztuki tej samej karty). Stosy są podzielone pod w względem zawartości np. w jednym mamy paliwo [kryształy] za cenę maks 3, a w drugi od 4 w górę. Powoduje to dwie implikacje. Po pierwsze nie można sobie z góry zaplanować strategi, bo nie wiemy jakie karty będą do kupienia. Po drugie, stosy będą się czasami blokować. Np. stos kart technologi [reliktów] jest jeden i obejmuje wszystkie ceny, więc leżąca na górze karta za 7 można nam ten stos zablokować. Na szczęście są różne efekty które pozwalają usunąć kartę z wierzchu.

Druga zmiana to, że wspomniane karty technologi (i tylko one) można teraz uruchomić bezpośrednio ze stosu. Płacimy ich normalny koszt, ale zamiast wkładać kartę do talii uruchamiamy jej efekt od razu, a samą kartę przenosimy na spód stosu. I to jest bardzo fajna mechanika. Bo pozwala dostać jakiś aktualnie przydatny efekt bez zapychania sobie talii.

Bohaterowie - tu się dużo nie zmieniło. W sumie tylko bramy zostały uproszczone do postaci sloty na broń [zaklęcia]. Nie ma żadnego wzmacniania, a jedynie za 3 energii [eteru] otwieramy kolejny slot. W porównaniu do AE to prawie jak za darmo. Dzięki temu pojawia się teraz więcej efektów które te sloty niszczą i to czasami w hurtowych ilościach.

W mechanice Bossów (Nemezis) za to trochę zmian. Każdy boss ma osobną talię, brak kart wspólnych. Karty bossów nie mają poziomów ale za każdym razem jak przejdziemy przez cały deck to poziom bossa rośnie, a talie przetasowujemy i jedziemy od nowa. Niektóre karty mogą mieć dodatkowy efekt w zależności od poziomu bossa. Plus wszystkie miniony mają więcej życia z każdym poziomem. Każdy boss ma ograniczoną liczbę leveli i jak ją przekroczymy to automatycznie przegrywamy. Do tego każdy boss ma kafelki z wyższymi poziomami trudności, zwykle dwoma.

Dobra, to jeszcze setup został. Wczoraj sprawdzałem, nie śpiesząc się, zajęło mi to równo 4 minuty. Rynek zawsze składa się z tych samych stosów, więc nie trzeba nic losować/wybierać. Odpada praktycznie przygotowanie talii bossa, jedynie co trzeba to wyjąć karty na większą liczbę graczy i wrzucić je do discardu (im mniej graczy, tym szybciej boss osiągnie 2 poziom, potem już używamy wszystkich jego kart). Do tego każdy boss jest osobnym pudełku więc nawet nie trzeba szukać kart. Jeszcze przygotowanie rąk i tali graczy jak w AE. I tyle, można grać.

Dobra, to trochę podsumowania i wniosków. Zmiana rynku powoduje, że to już nie jest Aeon's End i pewnie wielu jego fanom nowe podejście się nie spodoba. Sam jeszcze nie wiem czy do mnie ono trafia. Reszta zmian raczej na plus, choć w dłuższej perspektywie może na nich ucierpieć regrywalność. Karty z rynku, szczególnie te tańsze, dość szybko staną się powtarzalne. Talie bossów też są zawsze takie same, więc i tu może się wkraść nuda przy dłuższym graniu. Do tego losowość rynku powoduje, że rozgrywki mogą różnić się od siebie poziomem trudności. O ile w AE nawet przy losowym rynku można było sobie planować, szukać combosów. Tak tutaj ciężko o coś takiego bo jesteśmy zdani na to co akurat się odsłoni na stosach. Gra jest zdecydowanie bardziej taktyczna.

Jednak mimo tego wszystkiego to jestem na tak na razie. Chętnie wrócę jeszcze kilka razy bo to fajna gra na coś szybkiego wieczorem. Aeon's Enda na pewno nie wypchnie z mojej kolekcji, ale nie widzę też powodu, żeby nie trzymać obu gier w kolekcji. Jestem za to przekonany, że sporo osób się od tego tytułu odbije, bo AE to większy, poważniejszy i bardziej gamerski tytuł.

Linki:
bgg: https://boardgamegeek.com/boardgame/352 ... ro-knights

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 19 sty 2023, 11:18
autor: Sloth
Tak jak Aeon graficznie mi nie za bardzo podszedł, tak Astro bardzo do mnie przemawia. Lubię takie kolorowe czasem wręcz słodziutkie postacie. Zmienia się też kreska w serialach i ta mi przypomina trochę te starsze. Także mechanika również jak dla mnie na plus. Nie mam ciśnienia gdyż gier do ogrania więcej niż czasu ale, gdy któryś z naszych rodzimych wydawców skusi się na wydanie(kwestią czasu) to pozycja jest obowiązkowa.

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 14 maja 2023, 12:39
autor: Gambit
To może kilka słów o grze ode mnie
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 16 maja 2023, 12:42
autor: PanFantomas
.

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 16 maja 2023, 14:32
autor: Gambit
PanFantomas pisze: 16 maja 2023, 12:42 I ja dorzucę swoją opinię. Zwłaszcza, że kampania na Kickstarterze z nową podstawką (i dodrukiem pierwszej) kończy się za 3 dni.
Spoiler:
P.S. Przepraszam Gambit, akurat taki zbieg okoliczności że w tym samym czasie też miałem tę grę "na tapecie".
A to jest jakiś zapis, który zakazuje JuTuberom planszowym wrzucać materiały o tej samej grze w niedużym odstępie czasowym od siebie? Bo nie wiedziałem...

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 16 maja 2023, 14:35
autor: anitroche
Gambit pisze: 16 maja 2023, 14:32
PanFantomas pisze: 16 maja 2023, 12:42 I ja dorzucę swoją opinię. Zwłaszcza, że kampania na Kickstarterze z nową podstawką (i dodrukiem pierwszej) kończy się za 3 dni.
Spoiler:
P.S. Przepraszam Gambit, akurat taki zbieg okoliczności że w tym samym czasie też miałem tę grę "na tapecie".
A to jest jakiś zapis, który zakazuje JuTuberom planszowym wrzucać materiały o tej samej grze w niedużym odstępie czasowym od siebie? Bo nie wiedziałem...
Wszyscy znają legendy o twojej piwnicy, więc myślę, że Marek już tak na zapas przeprasza, co byś nawet lekko urażony się nie poczuł ;)

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 02 cze 2023, 23:09
autor: Wosho
Widzial ktos moze zamowienie zbiorowe na dodatek?

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 21 sie 2023, 07:54
autor: kasiul3k
Pozwolę sobie dorzucić kilka słów ode mnie:

Gram Zielonymi: Astro Knights - zasady + recenzja

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 03 wrz 2023, 12:42
autor: kasiul3k
Ostatnio na moim kanale mogliście zobaczyć recenzję Astro Knights, a tym razem zapraszam Was na rozgrywkę solo na dwie ręce przeciwko najbardziej przystępnemu bossowi z podstawki.



Astro Knights - rozgrywka solo

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 03 wrz 2023, 12:44
autor: kasiul3k
Wosho pisze: 02 cze 2023, 23:09 Widzial ktos moze zamowienie zbiorowe na dodatek?
Jeżeli pytasz o dodatek Astro Knights: The Orion System, to ja ostatnio zakupiłam ten dodatek w sklepie Rebela, ale tam jest już niedostępny. Planszomania ma go też w swojej ofercie i tam jest obecnie dostępny.

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 03 wrz 2023, 13:51
autor: sasquach
kasiul3k pisze: 03 wrz 2023, 12:44 Jeżeli pytasz o dodatek Astro Knights: The Orion System, to ja ostatnio zakupiłam ten dodatek w sklepie Rebela, ale tam jest już niedostępny. Planszomania ma go też w swojej ofercie i tam jest obecnie dostępny.
Raczej chodziło o Astro Knights: Eternity. The Orion System był dodawany w pierwszej kampanii.

Re: Astro Knights (Nick Little, Will Sobel)

: 31 gru 2023, 13:36
autor: kasiul3k
Skusiłam się na Eternity i od trzech tygodni miałam okazję się zagrywać w nową podstawkę. Nagrałam recenzję po kilkunastu rozegranych partiach, może kogoś ona zainteresuje. Gra wprowadza system ekspedycji znany z serii Aeon's End i zawartość odblokowywaną w kopertach - ale nie spoileruję, co w nich się znajduje, na przebitkach też pokazuję tylko zawartość dostępną przed pierwszą bitwą - chociaż jeśli ktoś lubi spoilerki, to jest ich mnóstwo na stronie kampanii.