Własny pomysł na grę planszową

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
A100N

Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

Vitam serdecznie.
Na wstępie napiszę, że jestem tu nowy i totalnie nie wiem czy ten post będzie we właściwym dziale, za co z góry przepraszam.

O mnie.
Od lat 80tych ubiegłego wieku :D mam 49 lat, bawiłem się w "wymyślanie" gier, wtedy jeszcze na C64. Od 2012 jestem aktywnym członkiem społeczności moderskiej na stronie [https://www.nexusmods.com/], poza sporymi ilościami modyfikacji udało mi się też wypracować kila "spolszczeń" do gier, jedna z nich ma nawet moje spolszczenie jako oficjalne, a nie jako modyfikację. Jednak głównym moim konikiem jest mimo wszystko granie w różne tytuły na PC. Jedną z moich ulubionych kategorii są strategie turowe, a od nich już blisko do elektronicznych "karcianek" Ich też ogrywałem sporo...
PLAN.
Właśnie... Mam plan na zaprojektowanie własnej gry karcianej, ten plan już po woli zaczynam wdrażać, tj. projekty graficzne wyglądu kart (gotowe) plansza na razie w głowie, mechanika gry też w głowie, ale tak naprawdę w 95% gotowa.
Niestety problem pojawia się z wyglądem jednostek, bo o ile dla wersji testowej/prywatnej mogę sobie zassać z neta odpowiednie jednostki i dopasować je do moich kart, to pewnie NIE mogę ich użyć w finalnej wersji gry przeznaczonej do sprzedaży...
Następnym problemem będzie to jak ugryźć temat po tym gdy uznam, że gra jest gotowa:) Czy szukać wydawcy, czy szukać drukarni i na własną rękę zająć się dystrybucją. Może Kikstarter do tego? Wiem, że te ostatnie problemy to dalsza perspektywa, ale wiecie... Nie zawsze warto wszystko odkładać na ostatnią chwilę.

Pozwolę sobie zaprezentować wstępną grafikę dla przykładowej jednostki :)
Spoiler:
Statystyk z lewej jest jeszcze kilka, w zależności od rodzaju jednostki, z prawej na wysokości portretów będą pokazywane rodzaje odporności (jeśli dana jednostka takimi dysponuje). Jestem ciekawy jak na mój plan zareagują wytrawni gracze od gier stołowych, co sądzicie o pomyśle wydania własnej gry. Nie chciał bym zbyt wiele pisać o mechanikach (przynajmniej na razie) ale gra się ma skupiać na turowych bitwach 6vs6 jednostek, do tego korzystanie z ekwipunku i oczywiście zdarzenia losowe, losowe, ale nie takie które mogą przewrócić rozgrywkę do góry nogami...

Dodam jeszcze, że np. do gry na PC "Trials of fire" Stworzyłem modyfikację dodającą 2 nowe postaci, czyli "wiedzmina" i "przywoływacza" z własnymi unikalnymi kartami, i wprowadziłem do gry 2 nowe mechaniki. LINK - https://www.nexusmods.com//mods/1/&game_id=3839 Między wierszami chce powiedzieć, że po 30 latach notorycznego siedzenia w grach na PC wiem czego chcę i jak to ma działać :)

Pozdrawiam serdecznie Mnrek (A100N/vito74m)
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: wis »

Spróbuj znaleźć i przeczytać "Głowa pełna gier - Adam Kwapiński" -
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: rastula »

czuję Gwinta ;)...

Jeśli szukasz inspiracji w gry karciane, gdzie pozycja w szeregu ma znaczenia a ciekawe interakcje zachodzą pomiędzy kartami w różnych pozycjach to warto spojrzeć na Pixel Tactics...

tak się zapytam tylko czy masz jakieś jakieś doświadczenie w grach innych niż komputerowe karcianki ...bo może się okazać, że wyważasz jakieś otwarte drzwi - w świecie planszowym (podobnie jak w grach PC) trudno o pełną oryginalność, ale zawsze warto się zorientować na ile jesteśmy oryginalni...


co do strony wydawniczej to masz przypięty wątek - tak w skrócie - wydawców interesuje wyłącznie mechanika - daruj sobie szukanie rycerzy, bo mogą ci zrobić z tego bitwę jednorożców. Oczywiście jest też droga Prusage ( wygooglaj) czyli moje jest mojsze. Lepiej skoncentorwac działanie na tym na czym się znasz ( a zakładam, że w głowie masz mechanikę)...
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

rastula - "w głowie mam mechanikę" ale jak napisałem od 2012 roku zajmuję się modyfikacjami do gier i są to w 90% mody graficzne jak ten:)
LINK - https://www.nexusmods.com/divinityoriginalsin2/mods/101?
Może się nie jasno wyraziłem, nie szukam inspiracji, bo to już mam poukładane, raczej problemy wydania samej gry mnie nurtują bartdziej.
Napisałeś " wydawców interesuje wyłącznie mechanika - daruj sobie szukanie rycerzy, bo mogą ci zrobić z tego bitwę jednorożców" nie wiem jak to zrozumieć, ale raczej od autora "gry" zależeć powinno jak ma się prezentować, i zamiast pikiniera nie wyobrażam sobie tam "japońskiej dziewki z kreskówki"... :) Tak samo projekt plansz, czy wygląd kart... problem tylko z jednostkami, aby jak na przykładzie, karty (pikinier, z internetów, dodany tylko cieniem :) I tu bym nie chciał kłopotów, że ktoś po wydaniu gry się upomni o swoje... Gwint to to nie będzie:)

"co do strony wydawniczej to masz przypięty wątek" proszę o namiar, bo nie widzę:/
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: rastula »

A100N pisze: 18 sty 2023, 15:47 rastula - "w głowie mam mechanikę" ale jak napisałem od 2012 roku zajmuję się modyfikacjami do gier i są to w 90% mody graficzne jak ten:)
LINK - https://www.nexusmods.com/divinityoriginalsin2/mods/101?
Może się nie jasno wyraziłem, nie szukam inspiracji, bo to już mam poukładane, raczej problemy wydania samej gry mnie nurtują bartdziej.
Napisałeś " wydawców interesuje wyłącznie mechanika - daruj sobie szukanie rycerzy, bo mogą ci zrobić z tego bitwę jednorożców" nie wiem jak to zrozumieć, ale raczej od autora "gry" zależeć powinno jak ma się prezentować, i zamiast pikiniera nie wyobrażam sobie tam "japońskiej dziewki z kreskówki"... :) Tak samo projekt plansz, czy wygląd kart... problem tylko z jednostkami, aby jak na przykładzie, karty (pikinier, z internetów, dodany tylko cieniem :) I tu bym nie chciał kłopotów, że ktoś po wydaniu gry się upomni o swoje... Gwint to to nie będzie:)

"co do strony wydawniczej to masz przypięty wątek" proszę o namiar, bo nie widzę:/
no to muszę cię niestety wyrwać z tego przekonania o wpływie autora na końcowy kształt gry w przypadku wydawania w wydawnictwie...ale naturalnie nie musisz mi wierzyć...

wątek jest tu.
viewtopic.php?t=417
Awatar użytkownika
trixon
Posty: 629
Rejestracja: 24 sie 2020, 10:08
Has thanked: 256 times
Been thanked: 288 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: trixon »

Najpierw pograj i przetestuj z innymi osobami. Zapytaj o zdanie innych graczy karcianych i planszowych. Na rzeczy o które pytasz przyjdzie jeszcze czas jak przebraniesz przez dostarczenie grywalnego prototypu gry.
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

trixon - Taki jest właśnie plan, no i napisałem też o tym, że daleka droga do tego...
rastula -Kompromisy kompromisami, ale zbyt wielkie zmiany oznaczały by zwyczajnie brak porozumienia :)
Miszon
Posty: 2515
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1013 times
Been thanked: 492 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: Miszon »

Nie potrzebujesz grafik. Możesz mieć białe kartki zapisane długopisem, albo wstawione jakieś grafiki z shutterstocka. Wydawnictwo zatrudni grafika i zrobi docelowe grafiki (niewykluczone, że w konsultacji z tobą, ale czasem końcowy produkt ma kompletnie inny temat, niż startowy). Wydawnictwo interesuje jedynie, czy gra działa mechanicznie, może się przyjąć na rynku, czy można z niej coś ciekawego wycisnąć w trakcie procesu produkcyjnego.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8740
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2650 times
Been thanked: 2332 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: Curiosity »

A100N pisze: 18 sty 2023, 16:32 rastula -Kompromisy kompromisami, ale zbyt wielkie zmiany oznaczały by zwyczajnie brak porozumienia :)
Nie podam dokładnych nazwisk i tytułów, ale kojarzę jakieś tzw. "dzienniki projektanta", w których było coś takiego (oczywiście nie dokładnie, ale w ten deseń):

"No i chodziłem z moim projektem od wydawcy do wydawcy, ale odzewu żadnego nie było. Gdy już straciłem nadzieję, to po roku odezwało się wydawnictwo XYZ i zaproponowało mi wydanie mojej gry. Muszę przyznać, że współpraca z nimi dużo mi dała: wspólnie wygładziliśmy trochę reguły, a za ich namową zmieniłem tematykę z rycerzy na kotki. Początkowo byłem tym zmianom trochę niechętny, ale widzę, że wyszło to mojej grze na zdrowie".
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

Miszon - To bardzo cenna informacja. Bo dzięki niej mogę się skupić na czymś innym jak na samym projektowaniu jednostek. Jeśli bym chciał skorzystać z wydawnictwa oczywiście... I tak dla wer. TESTOWEJ muszę sobie wydrukować karty do gry, by realnie w to sporo pograć. kwestie balansu itd.


Myślałem, że muszę zrobić coś takiego (na screenach), by z tym "iść" do Wydawcy, a wygląda na to, że nie, co znacznie ułatwi/przyspieszy mi pracę...

ObrazekObrazekObrazek

Nie jestem w pełni przekonany co będzie lepsze/czytelniejsze jeśli chodzi o opis które pozycje może dana jednostka atakować, czy normalny opis jak w ramkach na dole "Atakuje Dowolny szereg" czy ten wizualny nad ramką. no i układ będzie kolumnami (pionowo 3 karty w przedniej i 3 w tylnej) więc muszę zmienić jeszcze opisy na "Atakuje Dowolną kolumnę" z kolei sama miniaturka pola walki z pozycjami możliwymi do ataku, jest obrócona na szeregi celowo, by dla gracza siedzącego obok. nie było to mylące wizualne, czyli żeby mu się tylna z przednią nie myliła:)
Krótko mówiąc, gracze mają siedzieć obok siebie, a nie na przeciw siebie, dzięki temu, nie patrzymy sobie na wzajem na jednostki do góry nogami :)

Luźno o mechanice ze statystyk tych kart.
Pikinier - Widzimy atak 2/3, będzie specjalna kość do rzutu i ona nam ustala, czy atakujemy z siłą 2 Obr lub 3 Obr.
Łucznik - Gdy jest atakowany może wykonać unik 2/6 na kości < oznacza to, że 1 i 2 to prawidłowy unik. Reszta jest oczywista, dostajemy bęcki :)
Ta mechanika pozwala np. zrobić uniki 1/6 3/6 czyli właściwie 50% szans na unik:) a co ważne jest banalna do zrozumienia...
Czarownik - Niebieskie pole w statystykach a na nim 1. To odporność magiczna, zmniejszająca zawsze Obr magiczne jakie ta jednostka odnosi o 1.
Cyfry w okręgu przed nazwą jednostki to ich tiery, i one mają tu sprytne znaczenie dla samej rozgrywki...
To tylko kilka statystyk z tych planowanych, oczywiście będą jeszcze statusy negatywne/pozytywne i oś czasu ze zdarzeniami losowymi...
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

Curiosity pisze: 18 sty 2023, 17:00
A100N pisze: 18 sty 2023, 16:32 rastula -Kompromisy kompromisami, ale zbyt wielkie zmiany oznaczały by zwyczajnie brak porozumienia :)
Nie podam dokładnych nazwisk i tytułów, ale kojarzę jakieś tzw. "dzienniki projektanta", w których było coś takiego (oczywiście nie dokładnie, ale w ten deseń):

"No i chodziłem z moim projektem od wydawcy do wydawcy, ale odzewu żadnego nie było. Gdy już straciłem nadzieję, to po roku odezwało się wydawnictwo XYZ i zaproponowało mi wydanie mojej gry. Muszę przyznać, że współpraca z nimi dużo mi dała: wspólnie wygładziliśmy trochę reguły, a za ich namową zmieniłem tematykę z rycerzy na kotki. Początkowo byłem tym zmianom trochę niechętny, ale widzę, że wyszło to mojej grze na zdrowie".
Pytanie skąd wie, że wyszło jej na zdrowie, skoro na rynek nie wypuścił wersji z "Rycerzami" ? :) Mam nadzieję, że rozumiesz moje pytanie. Wyszło jej na dobre, tylko nie ma jak tego porównać do wersji pierwotnej.
Co do mojego projektu, aktualne "rasy" to Ludzie, Natura (zwierzęta), Nieumarli...
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: rastula »

jak już tak serio o designie...to może nie stosuj comic sans...nigdy :)...




Obrazek
Awatar użytkownika
kaszkiet
Posty: 2806
Rejestracja: 03 maja 2013, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 308 times
Been thanked: 525 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: kaszkiet »

A100N - zadajesz pytania, dostajesz odpowiedzi od ludzi, którzy na planszówkach zęby zjedli, a później te odpowiedzi podważasz.

Proces wydawniczy gry planszowej jest złożony i nie ma za bardzo do czego go jednoznacznie porównać.
Jeśli chcesz współpracować z wydawcą, musisz zgodzić się na to, że przestaniesz być głównodowodzącym swojego projektu.
Ponadto musisz się przygotowywać na to, że z niektórych Twoich pomysłów być może trzeba będzie zrezygnować. Czasem nawet np. z mechaniki, od której projekt się rozpoczął i z którą bardzo się zżyłeś, jeśli wychodzi to grze na dobre.

Jeśli chcesz wszystko robić sam - obecnie są szerokie możliwości spróbowania swoich sił w kampanii crowdfundingowej. Tam rynek Cię zweryfikuje bezpośrednio.
Powiem tyle, że karty które zaprezentowałeś graficznie są więcej niż wystarczające dla prototypu. Ale gdybyś je pokazał na Kickstarterze mało kto w ogóle by podjął trud zainteresowania się tym, jak Twoja gra działa i o czym jest.

W jakie karcianki pojedynkowe grałeś do tej pory?
Czy znasz coś z poniższych tytułów?
- Magic the Gathering
- Summoner Wars
- Keyforge
- Mage Wars
- Star Realms
- Warhammer: Inwazja
- Smash Up
- Twisted Fables
- Blue Moon/Blue Moon Legends
- Zwierzęcy Front (Air, Land and Sea: Critters at War)
- Starfighter

Polecam Ci poczytanie trochę materiałów o projektowaniu- są książki, są artykuły. Możesz też zacząć od wiedzy w pigułce, typu filmy ma yt w rodzaju Top 10 Mistakes of Board Game Designers.

Zadajesz podstawowe pytania (nic w tym złego), a później nie chcesz się zgodzić z odpowiedziami (to już gorzej).
Zrobienie dwóch kroków wstecz, zweryfikowanie swoich przeświadczeń i uzupełnienie wiedzy może Ci oszczędzić wiele pracy i wielu rozczarowań. Które z resztą - jak każdego twórcę - jeszcze i tak Cię spotkają.
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

kaszkiet - Przepraszam jeśli tak to wygląda, że "podważam" czyjeś sugestie, bo bardziej by mi zależało na odbiorze tego jako wymiana zdań a nie, sugestie i ich podważanie.
"Zadajesz podstawowe pytania (nic w tym złego), a później nie chcesz się zgodzić z odpowiedziami (to już gorzej)." Mimo wszystko nawet jak się nie zgadzam z czyimiś odpowiedziami, to też nie powinno powodować problemów. TBo to są cały czas odpowiedzi/sugestie (bardzo pomocne) a nie nakazy...
To co napisałeś poza tym wygląda mi na rozsądną prawdę tylko, że zaczynamy się rozpędzać w temacie zbyt daleko jak na wczesną fazę projektu.
To co tu prezentuje to są karty do gry testowej :) bez żadnych fikuśnych deseni w tle. I tak jak napisałeś wystarczą do gier testowych w zamkniętym gronie. Co do samych propozycji ze strony wydawcy, to droga daleka, ale jak by były zbyt daleko idące, to wtedy można zainteresować się właśnie Kikstarterem* lub zupełnie samodzielnie (jak są ku temu możliwości). Bo nie można dać sobie wejść na głowę wydawcy. Trudno żeby wydawca decydował o treści książki zamiast autora :D i wprowadzał w niej daleko idące zmiany:) Trzeba pamiętać, że wydawca sugerował się będzie troszkę innymi przesłankami niż autor produktu. Ten będzie brał pod uwagę nawet optymalizacje produkcji, czyli nawet kolorystykę i białe tło będzie tańsze od ciemnego czy czarnego... A to może zaburzyć odczucia z rozgrywki.
Co do tego jakie karcianki* znam, to tak jak pisałem. Karcianki z PC. Gry karciane stołowe celowo omijam, by nie kopiować rozwiązań. Nie chcę kolejnej gry, która się nie nadaje do grania na pierwszej imprezie, bo trzeba kilku godzin na poznanie zasad i ful koncentracji z mechanikami, a na dodatek popchnięcie stołu przez nieuważnego kolegę* spowoduje poprzestawianie układu, w wielu przypadkach tak, że jest nie do odtworzenia, bo plansze do gry są płaskie (bo tak jest taniej). Plan jest taki by wszystkie "dobrodziejstwa" bitew turowych przenieść do gry karcianej fizycznej, bez żadnej eksploracji świata...
Więc teorie "karcianki tak się robi", a "plansze tak się robi" są jedynie wskazaniem kierunku.
Świat się zmienia. Pamiętam dziadka znajomego który się wściekł jak usłyszał, że koniem z wozem nie wolno mu wjechać na autostradę. A do tej pory wszędzie mógł (czasy oddania pierwszego odcinka A4 z Krakowa...).
Więc reasumując.
Wasze wskazówki są dla mnie bardzo cenne, ale są wskazówkami a nie nakazami, i wszyscy o tym wiemy:)
Co do Twojej opinii że nikt by nie był zainteresowany tym wyglądem kart, to sam sobie zdajesz sprawę, że jest ona przedwczesna, bo nikt z wzorem samych kart się tam nie pojawia :D Jak produkt będzie gotowy (plansze inne żetony, karty kilku ras itd, to dopiero wtedy można myśleć. Na razie to są wzory dla wersji testowej, ale nie ukrywam, że sam deseń karty nie bardzo będę chcieć by był zbyt "ciapaty".
Ostatnio zmieniony 19 sty 2023, 12:10 przez A100N, łącznie zmieniany 1 raz.
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

rastula pisze: 18 sty 2023, 22:42 jak już tak serio o designie...to może nie stosuj comic sans...nigdy :)...




Obrazek
Zasmuciłeś mnie :) bo strasznie lubię tę czcionkę :D

Ale proszę o jakieś dodatkowe info, bo nie wiem czemu taka propozycja, a coś mi się wydaje, że możesz mnie uświadomić :)
Gra karciana to nie jest dokument do czytania w sieci, myślę o produkcie finalnym:)
Wzory tutaj przedstawionych kart będą produktem fizycznym.
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3346
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 431 times
Been thanked: 1043 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: psia.kostka »

Jesli nie znasz tematu "comic sans", to pachnie trolowaniem :P

A co do diametralnej zmiany tematyki gry, to zerknac mozesz na bgg na gry Cry Havoc oraz Raptor.
Pierwsza to w prototypie byla bitwa o York, a finalnie kosmiczne potwory.
Druga to byl koncept pod Hobbita, a wydano mame Raptor z mlodymi vs stado naukowcow.

Daje do myslenia :D Pewnie jest wielu projektantow, ktorzy sie za to by obrazili, ale inni chowaja w kieszen dume... i pieniadze ;)
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

psia.kostka pisze: 19 sty 2023, 12:46 Jesli nie znasz tematu "comic sans", to pachnie trolowaniem :P

A co do diametralnej zmiany tematyki gry, to zerknac mozesz na bgg na gry Cry Havoc oraz Raptor.
Pierwsza to w prototypie byla bitwa o York, a finalnie kosmiczne potwory.
Druga to byl koncept pod Hobbita, a wydano mame Raptor z mlodymi vs stado naukowcow.

Daje do myslenia :D Pewnie jest wielu projektantow, ktorzy sie za to by obrazili, ale inni chowaja w kieszen dume... i pieniadze ;)
Rzeczywiście ogromne zmiany, widać, że wydawca "wygrał/przekonał" do swego Autora gry:)
Na szczęście jestem dość samodzielny w życiu :) I jak już to trzeba poszukać balansu a nie zrezygnować z 90% swoich planów, bo ktoś ma inne plany względem TWOJEGO pomysłu:) Jak różnice są tak duże, to raczej trzeba się zastanowić nad dwiema grami :D
kuba32
Posty: 327
Rejestracja: 23 sie 2021, 17:01
Has thanked: 219 times
Been thanked: 192 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: kuba32 »

A100N pisze: 19 sty 2023, 11:59 Co do tego jakie karcianki* znam, to tak jak pisałem. Karcianki z PC. Gry karciane stołowe celowo omijam, by nie kopiować rozwiązań. Nie chcę kolejnej gry, która się nie nadaje do grania na pierwszej imprezie, bo trzeba kilku godzin na poznanie zasad i ful koncentracji z mechanikami, a na dodatek popchnięcie stołu przez nieuważnego kolegę* spowoduje poprzestawianie układu, w wielu przypadkach tak, że jest nie do odtworzenia, bo plansze do gry są płaskie (bo tak jest taniej).
Ogromny błąd, poznanie stołowych gier karcianych pozwoliłoby Ci zobaczyć rozwiązania, o których byś mógł nigdy nie pomyśleć, każde doświadczenie poszerza nasze horyzonty, a nie zamyka nas na konkretne rozwiązania. Zaczynając kompletnie od 0 popełnisz błędy, które już ktoś popełnił setki razy przed Tobą. Zdecydowanie łatwiej i sprawniej bazować już na doświadczeniu innych, bez tego wydaje mi się wręcz niemożliwym stworzenie konkurencyjnego produktu na dzisiejszym rynku. Zapoznając się nowoczesnymi grami planszowymi zobaczyłbyś jakie są trendy, w co ludzie grają, kupują - znaczy, że to lubią, podoba im się to pod względem mechanicznym oraz graficznym.

Gry planszowe a komputerowe to zupełnie różne rynki. Na stworzenie gier w które grałeś do tej pory (bazując na mojej obecnej wiedzy) nie były potrzebne żadne nakłady finansowe - stworzenie kodu/grafik kosztuje tylko czas twórców (mowa o grach offline) i jeżeli gra stanie się viralem to może w nią zagrać nawet miliony użytkowników.

Z grami planszowymi nie jest tak łatwo - są to produkty fizyczne, których wytworzenie to ogromne koszty (nawet już dla setek egzemplarzy) - materiał, produkcja, transport, logistyka.

Nie bazując na doświadczeniu innych w tej materii (wydawnictwach, planszówkowych "aniołach biznesu" - nie wiem czy coś takiego już istnieje) skazujesz swoje pierwsze projekty na porażkę. Oczywiście z czasem nabierzesz doświadczenia, zrozumiesz z czym to się je i możliwe, że dojdziesz do tych samych wniosków, do których wydawnictwa doszły już dawno temu, przepalając przy tym furę pieniędzy.

Natomiast, jeżeli zależy Ci na wydaniu swojej gry w kilkudziesięciu egzemplarzach, to oczywiście nie ma się o co martwić i próbować, tutaj na forum często są prowadzone prywatne projekty, gdzie ktoś produkuje na własną rękę fanowskie dodatki, czy też nawet całe gry, przykłady:
Cała karcianka Netrunner - viewtopic.php?t=73669
Dodatki fanowskie do Tyrants of the Underdark - viewtopic.php?t=75515

Są drukarnie, które wydrukują Ci elementy do Twojej gry np. https://www.mbprint.pl - także nie ma problemu wyprodukować sobie te kilkadziesiąt nawet egzemplarzy, jeżeli oczywiście masz fundusze na taką inwestycję albo jeżeli zbierzesz zamówienia wcześniej.
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3346
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 431 times
Been thanked: 1043 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: psia.kostka »

Jak różnice są tak duże, to raczej trzeba się zastanowić nad dwiema grami :D
To nie o to chodzi. Chodzi o to, ze wg wydawcy, ktory zna rynek, ta pierwsza wersja gry sie nie sprzeda. Bo nikt juz nie kupi kolejnego "handlowania w basenie morza srodziemnego", kolejnej "renesansowej beżowej planszy z szescianami" lub "karcianki z rycerzami i mieczykami". A jesli pomysl mechaniki jest nowatorski, to fiku-miku, z rycerzykow robi sie bossow mafii, z mieczykow tommy guny i masz modny towar. I kasa plynie. W biznesie nie ma sentymentow.
A100N pisze: 19 sty 2023, 13:32 Na szczęście jestem dość samodzielny w życiu :) I jak już to trzeba poszukać balansu a nie zrezygnować z 90% swoich planów, bo ktoś ma inne plany względem TWOJEGO pomysłu:)
Gre wydac mozesz, nawet w nia grac i lubic. Ale czy ja sprzedasz? Takich gagatkow, co wykikstarterowali swoj pomysl wbrew glosom otoczenia raczej malo.

No ale, ponoc ksiazke mozna samemu wydac za kilka-kilkanascie tysiecy i spelnic w ten sposob swoje marzenie :D Nawet nie trzeba jej potem sprzedawac. I tez fajnie!
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
autopaga
Posty: 1422
Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
Has thanked: 94 times
Been thanked: 318 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: autopaga »

Polecam jednak grać w gry jeżeli się myśli o zaprojektowaniu chociaż jednej gry na poważnie. Jakoś 7-8 lat temu w 1,5 roku zrobiłem 6 prototypów bez grania (z nowoczesnych grałem tylko w kolejkę). Po krótkiej przerwie i powrocie do tematu tak jak mi to polecił Przemek Wojtkowiak zacząłem grać, poznałem spokojnie ponad 1000 tytułów i po 5 latach mozolnie zbliżam się do sensownego momentu z 1 prototypem, po dwóch designer campach. Gra jest co prawda złożona (euro), bo sam w takie lubię grać przez co proces na pewno jest dłuższy. Natomiast polecam poszerzyć horyzonty aby nie robić gniotów, te 6 pierwszych prototypów przed etapem grania w gry to był mechanicznie śmietnik.

Nie grając widzę większe zagrożenie że pracujesz nad czymś coś co już dawno temu zostało zrobione i jest na stole, a w dodatku było to słabe i się nie sprzedało. Już na pierwszy rzut oka to Twoje rozstawienie kart przypomina mi Waleczne piksele. Btw. to jest akurat gra, która zyskałaby na comic sans, bo dałoby się cokolwiek przeczytać.

Teraz pierwsze co robię jak wpadnę na jakiś koncept tematu i mechaniki, to sprawdzam wszystkie gry o podobnej tematyce jakie znajdę i uda mi się kupić.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: rastula »

podam przykład z rodzimego rynku.

dobry designer paolo mori zaprojektował fajną grę Blitzkrieg WW2 in 20 minutes
dla mnie bomba... kupiłem

gra ukazała się w Polsce z zupełnie innym tematem i oprawą graficzną ( gangami i mafią)...temat wojenny w Polsce (i ta nazwa) sprzedaje się wąskiej grupie.
co ciekaw gra ma drugą część Rome in 20 minutes. Ta druga część też ukaże się w PL... już bez zmiany tematu (ale z inną oprawą graficzną).

Wiem, każdy chce być oryginalny a wyważanie drzwi świadczy o sile i wiarze w siebie...ale wiesz rycerze, magowie , pierwszy rząd...no to nie jest akurat coś czego świat nie widział.

nie chodzi o to żebyśmy tu sobie piłeczkę odbijali, ale skoro trafiłeś na to "dziadkowe" forum gdzie siedzą również wydawcy, to uwierz albo przynajmnie zweryfikuj to co tu pada. Warto bo nie jesteś tu ani pierwszy ani dwudziesty z pomysłem na grę (wiele z tych pomysłów nawet nabrało ciała, więc się da)...

i jak wyżej graj, obserwuj inspiruj się... żaden wybitny (a tym bardziej początkujący) designer nie tworzy na pustyni.


@sans comic -jak muszę tłumaczyć, to wolę nie :)... odsyłam do googla
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

kuba32 i psia.kostka.
Czytając Wasze ostatnie 2 posty trudno by się było z tym nie zgodzić. wydać grę w kilkuset nawet egzemplarzach to nie problem, ale większej kasy z tego nie będzie. A niewątpliwą przewagą sprzedawcy jest to, że wie co się teraz dobrze sprzedaje i jakie są trendy. Jednak nie może wiedzieć jak się by sprzedawało coś czego nie ma na rynku:)

Co do beżowego tła :D ostatni raz piszę, to wersja do wydrukowania na testy, a nie finalna propozycja :D

Nie zgodzę się jednak z teorią, że dla gry na PC nie ma kosztów "psia.kostka" napisał(a) takie stwierdzenie i jest ono błędne, żaden programista czy grafik nie pracuje za free + koszty oprogramowania i sprzętu itd. Wystarczy sprawdzić ile kosztuje gra PC (koszty poniesione na datę premiery) żebyś zobaczył(a) w jakim błędzie jesteś. Współpracuję z Węgierskim studiem "Cybernetic Walrus" (dla nich robiłem polonizację gry "Rise of Humanity") ale nie tylko z nimi... Więc niestety koszty są zawsze *o gro mne*. Samo wprowadzenie jednego języka do jakiejś gry potrafi kosztować małą fortunę.
Wyobraź sobie jak współpracowałem nad polonizacją gry Trials of Fire było w niej 46 tysięcy wyrazów. A profesjonalnego tłumaczenia nie zrobisz tylko dosłownie przekładając tekst z języka bazowego na inny. bez poznania mechaniki gry, wielu jej aspektów nie przetłumaczysz poprawnie względem kontekstu danej mechaniki. W przypadku karcianek dodatkowo zawsze masz ograniczenia ilości wprowadzanego tekstu związane z dosłownie wymiarami kart:) A teraz weź sobie jakieś większe tytuły gdzie masz 200 000 lub więcej wyrazów... Czasem nawet zrobienie nieoficjalnego spolszczenia do jakiejś gry (modyfikacja) jest sowicie wynagradzana przez producentów gry. Wiem o czym piszę z autopsji a nie z tematów na forum:) Ostatnio coś takiego robiłem dla gry Sweet Transit:) NA koniec dodam, że nigdy nie uczyłem się Angielskiego i znam go na poziomie podstawowym... Ale w/w aspekty gry + translatory + eng podstawowy i da się. Inną opcją są modyfikacje graficzne. pozwolę sobie coś pokazać.
LINK - https://www.nexusmods.com/divinityoriginalsin2/mods/101? widać tam 104tysiące ściągnięć od 2017 roku:) Nexus daje moderowi średnio 5 pkt za każde ściągnięcie jego modyfikacji więc mamy 104*5=520 000. te pkt możemy wymieniać na klucze do wielu gier, lub za każde 10 000pkt wypłacają 10 dolarów amerykańskich... Ostatnio po wyjściu aktualizacji do Wiedzmina 3 (NG) opublikowałem tam 2 modyfikacje, mechaniki i graficzną, które zostały pobrane w 3 dni 16 tysięcy razy. 16 000 * 5 = 80 000 /10 000 = 80 dolarów. modyfikacje były banalne, poświęciłem na nie max 3h wolnego czasu :) Mam tam ponad 20 różnych modyfikacji do wielu gier. do tego to o czym pisałem wcześniej... Nie jestem zielony na maxa. A robienie mechanik dla gier to nie jest dla mnie nic nowego. Dodatkowo dzięki Waszej pomocy wiem już jak wygląda sprawa wprowadzania produktu fizycznego na rynek...

EDIT:
A dystrybucja cyfrowa też nie jest za free :D

Co do tego podglądania jak gry na rynku wyglądają, tak, ale nie na tyle by potem nieświadomie tylko skopiować rozwiązania i ogłosić nowy tytuł który będzie kolejną kopią tego co mamy, z innymi grafikami...
A100N

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: A100N »

rastula - Dziękuję za kolejne cenne sugestie:)
Jednak nie przekreślał bym gry z powodu "pierwszy rząd" czy "pierwsza kolumna" bo to tylko słowa których nie da się zastąpić jeśli mamy rzędy, to po co je nazywać inaczej? :D To jak by powiedzieć, że producent auta X niepotrzebnie go wprowadził, bo to koleje auto osobowe :D a ich już na runku jest sporo, i na dodatek też ma okrągłe koła:)
A różnice między osobowym Mercedesem a osobowym gniotem typu Łada widać głównie w środku i słowo "środek" nie trzeba traktować tu dosłownie:)
I tak sobie jeszcze myślę, że skoro moda poszła w kierunku mafii i innych tematów X, to nie ma po co drążyć, i może właśnie rycerzyki, z talii ludzie, będą nowością ponownie :)
Proszę to traktować jako luźną rozmowę, a nie odbijanie piłeczki, wymiana zdań i poglądów ma bazować na różnicy zdań. W przeciwnym razem powstaje kółko wzajemnej adoracji, gdzie wszyscy z wszystkim się zgadzają :)
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: rastula »

A profesjonalnego tłumaczenia nie zrobisz tylko dosłownie przekładając tekst z języka bazowego na inny. bez poznania mechaniki gry, wielu jej aspektów nie przetłumaczysz poprawnie względem kontekstu danej mechaniki.

Tłumacze instrukcji do gier planszowych ...potrzymaj mi piwo ...;)
Awatar użytkownika
psia.kostka
Posty: 3346
Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
Has thanked: 431 times
Been thanked: 1043 times

Re: Własny pomysł na grę planszową

Post autor: psia.kostka »

A100N pisze: 19 sty 2023, 15:45 Nie zgodzę się jednak z teorią, że dla gry na PC nie ma kosztów "psia.kostka" napisał(a) takie stwierdzenie i jest ono błędne
Nic takiego nie mowilem :P
Najlepiej tutaj za wiele porownan do PC gierek nie robic, bo to moze byc slepy trop.
Co do beżowego tła :D ostatni raz piszę, to wersja do wydrukowania na testy, a nie finalna propozycja :D
"handlowanie na morzu srodziemnym" i "bezowa plansza" to sa takie planszowe zarty powtarzane tysiace razy, nic osobistego

Zobacz jak wyglada gra Food Chain Magnate i za ile sie sprzedaje :)
Nikt tutaj nie ma pretensji do wygladu Twojej gry/prototypu. Przy kontakcie z wydawca ma to (podobno) minimalne znaczenie.
No ale uczciwie mowiac, zeby zawojowac kikstarter, to potrzeba sporo wkladu graficzego, bo ta kupuje sie oczami. Ale do tego etapu jeszcze daleka droga deweloperki.
Szukam: transport kilku gier +mat, Szczecin -> Warszawa
Ewentualnie "planszowy couchsurfing" Pomorze Zach ʕ•ᴥ•ʔ
Szukam/Kupię: HoN, ToI, Scenariusze 1ed MoM/PSz, Unlock;
#KolekcjonujeRabaty [DobraKarmaWraca][WarszawskiKolektyw][#WawHub]
ODPOWIEDZ