WH40K: Kill Team (N.N.)

Dyskusje o konkretnych grach bitewnych
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

WH40K: Kill Team (N.N.)

Post autor: Cyel »

Emil_1 pisze: 03 sty 2023, 08:21 [WarCry?] Kiedyś uwielbiałem. Ostatecznie kill team bije na głowę.
No właśnie, Panie, Panowie, grający w Kill Team, jak Wam się gra?

https://boardgamegeek.com/boardgame/344 ... -kill-team
Gra w najnowszej edycji na BGG ma bardzo uczciwe 8.2. Fanbojstwo garstki oddanych miłośników czy szczera prawda?

Moje doświadczenie z grami GW mierzy się w dekadach i nie mam za dobrej opinii o tych produktach jeśli chodzi o rozgrywkę (bo figurki to wiadomo, nie do pobicia). Przestarzałe rozwiązania, losowość, długi upkeep, niesamowicie płytka rozgrywka maskowana tylko rozmiarami systemów. Parę razy już słyszałem przez ostatnie 10 lat "Ta nowa gra GW jest zupełnie inna niż dotychczas. Zgrabne, wymagające zasady, świetna, inteligentna rozgrywka" i za każdym razem była to nieprawda.

Ja nawet akceptuję to, że gra może być losowa i nie za mądra, ale nie akceptuję, że jest nudna. A gry GW z tym mi się kojarzą - mozolny grind gdzie na 1 minutę podejmowania banalnych decyzji przypada 10 minut obsługi silnika gry.

Mimo tego, namówiony, przyjrzałem się Kill Teamowi i, kurde, faktycznie w zasadach i na video reportach wygląda jednak trochę inaczej niż standardowy GWniany paździerz. Jakoś tak zgrabnie, szybko i z decyzjami. W walce wręcz nie tylko rzucamy ale i decydujemy czy atakujemy czy parujemy, przydzielamy na początku tury rozkazy, planując podejście naszych operatorów. Misja jest królem i nawet jak nas wybiją do nogi możemy wygrać i to my wybieramy jakie cele misji będziemy starali się wykonać. Design nieomal planszówkowy* (tylko pól na planszy brak).

Nawet intrygująco to wygląda. Może się nada jako lekka ale nie zupełnie bezmyślna alternatywa dla bezlitośnie mózgożernej Warmachine, od której jednak większość moich znajomych - potencjalnych graczy - się odbija...

Stąd pytanie - jak wyglądają Wasze doświadczenia z Kill Teamem i opinie o grze? Rzeczywiście ewenement jak na GW, czy taki sam gniot jak te wszystkie AoSy i Underworldsy, tylko ze zwodniczo odnowioną fasadą?


*-co zresztą jest powodem krytyki (jak i ostatnich edycji 40k) bardziej tradycyjnych miniature-wargamerów, mówiących, że to już nie gra wojenna symulująca bycie dowódcą i decyzje podejmowane przez niego, tylko abstrakcyjna karcianko-planszówka gdzie umowne mechanizmy (wydawanie CP, zagrywanie kart itp) nie mają żadnego pokrycia w tym co faktyczny dowódca by wiedział i robił.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2023, 13:07 przez Cyel, łącznie zmieniany 1 raz.
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
Emil_1
Posty: 1376
Rejestracja: 31 maja 2016, 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 47 times
Been thanked: 172 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Emil_1 »

Ty mnie nauczyłeś grać w Warmachine. Jeśli chcesz to mogę Ci pokazać i pouczyć grać w kill team (którego lubię).
Miłego dnia! :)
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Cyel »

Emil_1 pisze: 23 sty 2023, 13:05 Ty mnie nauczyłeś grać w Warmachine. Jeśli chcesz to mogę Ci pokazać i pouczyć grać w kill team (którego lubię).
Z przyjemnością skorzystam :) A podzielisz się też opiniami tu w temacie?

Właśnie zresztą akurat położyłem podkład na Ork Kommandos z Octariusa a w zeszłą niedzielę pomalowałem dwa orkowe budynki - kumpel zakupił zestaw i podzieliliśmy się malowaniem. Sam póki co zapowiedziałem, że nie zainwestuję ani złotówki, póki nie będę miał pewności, że mamy grupę, która gra ochoczo i regularnie bez proszenia i namawiania ;)
Spoiler:
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: KamradziejTomal »

Panie to masz dzięśiątki lat doświadczenia z grami GW i jeszcze nie grałeś w nowego Kill Teama? Poważka? To jest prawdopodobnie ich najlepszy system jaki wymyślili przez ostatnie 5 lat jak nie więcej. Nawet nie zdążyli jej jeszcze zepsuć chciwym modelem biznesowym jak zrobili z Underworlds (chociaż zaczynali z wysokiego C z tym swoim "Kompendium").

Plusiki:
  • Bardzo dobre zasady podstawowe - prawie wszystko jest jasne i przejrzyste od pierwszej chwili. Czasem jest kilka wątpliwości ale ruch, strzelanie, walka wręcz - wszystko działa dobrze.
  • Rozgrywka nie nudzi. Ruchy figurek są naprzemienne, każdy ruch ma znaczenie, gra wynagradza dobrze przemyślane ruchy i znajomośc zdolności "swoich". Zdolności są silne ale trzeba wiedzieć kiedy je umiejętnie wykorzystać bo na nie wszystko starczy czasu czy zasobów.
  • Gra się dobrze "rozbudowywuje". Podstawowe zasady + punktowanie z misji głównej są super na pierwszą rozgrywkę. Potem można wprowadzić ekwipunek, karty z misjami dodatkowymi albo pobawić się w kampanię z rozwojem pomiędzy misjami
  • Dobrze zbalansowana - większość "przegiętych" i przekombinowanych sposobów naginania meta gry jest pałowane raz na kwartał. Jednym okiem śledzę sobie rozgrywki w Polsce i za granicą i widzę że dobry gracz jest w stanie wygrać każdą bandą. Zawsze są bandy lepsze i gorsze ale wyjątkowo tutaj to jest częściej - są bandy łatwe i trudne w obsłudze. Więc najlepsze są zazwyczaj bandy trudne w obsłudze ale dające dużo możliwości.
  • Nie ma morale
  • Dosyć klimatyczne jednostki - czuć że Marines to Marines a nie jakaś popierdółka. Fajne że Custodes są w stanie zaorać cały team przeciwnika i nie stracić ani jednej figurki (a potem przegrać na punkty tak czy siak). Fajnie że Orki marnie strzelają ale jak do Ciebie podbiegną to jest "O ku...", nie też prowadzących do absurdów "Flesh Wounds" z poprzedniej edycji gdzie fartowy rzut ratował przed nawet najbardziej morderczymi brońmi.
  • Scena (przynajmniej w Warszawie) jest bardzo silna. Grałem z najlepszymi ( i dostawałem spektakularne baty), grałem z nowicjuszami (i uczyłem). Zawsze znajdzie się ktoś do gry i raczej łatwo znaleźć przeciwnika na Twoim poziomie. Chcesz grać na luzie - ludzie znajdą się. Chcesz grać o mistrzostwo Polski - ludzie znajdą się.
Minusiki:
  • Kombendium possysa na całego. To miała być książka "przejściowa" żeby każdy mógł pozbierać sobie grupkę i grać zanim wyjdą Teamy specyficzne (tj. Veteran Guardsmen, Kommando, itp.). Efekt jest taki że praktycznie ŻADEN team z kompendium nie nadaje się do gry, chyba że z innym teamem z kompendium. Granie teamem "nazwanym" vs. takim z kompendium to jak kopanie leżącego. Teraz to może już nie jest taki wielki problem bo zespołów "nazwanych" jest sporo do wyboru - ale przykładowo Tyranidzi jeszcze nie dostali swojego "speszjal" zespołu. Więc jak chcesz grać robalami to powodzenia w znajdywaniu przeciwników do "równej gry". Poza tym ja przykładowo chętnie bym złożył team Sisters of Battle - które mają swój "nazwany" zespół - Novitiates. Problem jest taki że Novitiates mają modele tak bardzo BRZYDKIE że nie mogę na nie patrzeć, supełnie co innego niż zwykłe. Można oczywiście je przerabiać ale przerabianie każdego zespołu bo "coś" Ci w nim nie pasuje jest potem trochę męczące.
  • Mało elastyczne budowanie zespołów - jeżeli lubił ktoś w poprzedniej edycji żonglować sobie układami swoich żołnierzyków - zastanawiać się czy dać pana z pałką czy z pistoletem, to tutaj nie będzie miał za wiele do wyboru. Każdy zespół ma w 90% ustalony skład i to nad czym można się tu pochylić to najwyżej - biorę specjalistę od walki wręcz, czy specjalistę od podkładania bomb?
Pierwsza edycja była dobra. Obecna edycja Kill Team jest BARDZO Dobra. To nie jest może gra idealna ale jeśli chodzi o figurkowy skirmish do 2 godzin - miooooooodzio. Lepsze od Underworlds i na pewno lepsze od Dużej WH40k.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4655
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1210 times
Been thanked: 1419 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Mr_Fisq »

KamradziejTomal pisze: 23 sty 2023, 16:48 Pierwsza edycja była dobra. Obecna edycja Kill Team jest BARDZO Dobra. To nie jest może gra idealna ale jeśli chodzi o figurkowy skirmish do 2 godzin - miooooooodzio. Lepsze od Underworlds i na pewno lepsze od Dużej WH40k.
Nie masz porównania z Warcry?
Sprzedam: Wiosenne porządki: Horror w Arkham - 4 cykle, dwie podstawki, Uśpieni Bogowie, Lanzerath Ridge.
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Xawras
Posty: 103
Rejestracja: 01 lut 2015, 11:14
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Xawras »

Ja po wielu latach dzięki nowej edycji Kill Teama przeprosiłem się trochę z GW. Ich standardowe linie są archaiczne i nudne, ale najgorsza jest scena turniejowa (i częściowo towarzyska, która gra pod turnieje) oraz cała ta dziwna klaryfikacja mikrozasad. Ech, szkoda gadać...
Ale z Kill Teama jestem bardzo zadowolony. Stosunek ceny do zabawy jest naprawdę świetny. Nawet modele są często ładniejsze niż w pierwotnej linii.

Kill Team ma dla mnie (prywatnie) jednak jedną wadę, z którą nie mogłem się pogodzić. Dokładnie chodzi o to, o czym było wspomniane w pierwszym poście. Czyli jest plansza, ale brak na niej pól. To mierzenie i umowność tego mierzenia jest dla mnie ciężke do zaakceptowania. Szczególnie jeśli od milimetrów zależy czy Twoja melta ma zasięg.

Dużo się z tym problemem mierzyłem, dużo testowałem, dużo kasy wydałem. W końcu zbliżyłem się w mojej prywatnej ocenie do czegoś akceptowalnego. Pierwsze plansze i maty były z kwadratów jedno-calowych. Testowałem też heksy o średnicy 1 cała. Ale najlepsza okazała się plansza 30 x 22 heksy o rozmiarze heksu 32-33 mm. Finalną wypaliłem na laserze na wykładzinie. Nie jest nawet specjalnie duża dzięki kształtowi heksagonu.
Zasad nawet nie trzeba specjalnie modyfikować. Wystarczy tyko trochę klaryfikacji :)

Pozdrawiam
Łukasz
Moja kolekcja, wishlist, na sprzedaż:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Xawras
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: KamradziejTomal »

Mr_Fisq pisze: 23 sty 2023, 16:52
Nie masz porównania z Warcry?
Grałem dosłownie jedną zapoznawczą rozgrywkę w Warcry. Tyle co zapamiętałem co mi się Nie podobało:
  • Podział na Shield, Hammer i Dagger - na papierze wygląda spoko, w praktyce wyglądało to jak na siłę dodawane. Chętniej bym to widział w WH40k niż w grze na 10 modeli
  • faza dowodzenia/inicjatywy. Jak masz pecha to niby zaczynasz pierwszy ale możesz zapomnieć o odpalaniu fajnych umiejętności
  • Walka - nie podobało mi się że cel ataku nie może nijak wpłynąć na wynik. Żadnego rzucania czy zdolności, nic. Poza tym system Streanght/Toughness jest mało przeze mnie lubianym i nie wydaje się elegancki. Co chwila musisz pytać przeciwnika "a ten ile ma Toughness?"
  • Brak drugorzędnych celów do zdobywania punktów. Nie wiem czy to potem zmienili. Swoją rozgrywkę wygrałem po po prostu pobiegłem do punktów i kampilem je całą grę. Wybili mnie do nogi ale zbyt późno żebym przegrał.
  • Subiektywnie - paskudna estetyka. Prawie wszystkie grupy to jakaś forma kultystów. Pasuje to oczywiście do konceptu gry ale mi się po prostu nie podoba ich wygląd. Wiem że potem było jakieś wsparcie do budowania band z całego AoS ale nie wiem jak to się odbywa i czy te bandy są "dobre" do grania i zbalansowane.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Cyel »

KamradziejTomal pisze: 23 sty 2023, 16:48 Panie to masz dzięśiątki lat doświadczenia z grami GW i jeszcze nie grałeś w nowego Kill Teama? Poważka?
Kiedy wydano KT już od dłuższego czasu byłem w trybie głębokiego rozczarowania GW i losowe opinie w Internecie nie były wystarczające by wpłynąć na moje domyślne obecnie podejście "Nowa gra GW? Whatever. Szrot jak cała reszta".

Dopiero powtarzające się pozytywne opinie znajomych, co do których mam zaufanie, skłoniły mnie do przyjrzenia się grze, mimo (uzasadnionych latami doświadczeń) uprzedzeń.
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4655
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1210 times
Been thanked: 1419 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Mr_Fisq »

Jakby ktoś był zainteresowany wejściem w Kill Team to właśnie pojawiła się zapowiedź nowego dużego zestawu:
https://www.warhammer-community.com/202 ... ulshackle/
Sprzedam: Wiosenne porządki: Horror w Arkham - 4 cykle, dwie podstawki, Uśpieni Bogowie, Lanzerath Ridge.
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
ScorpZero
Posty: 431
Rejestracja: 05 paź 2020, 10:41
Has thanked: 177 times
Been thanked: 114 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: ScorpZero »

Moim jedynym problemem z KT jest tylko to, że zazwyczaj trzeba mieć przynajmniej 2x dany team, żeby złożyć wszystkie opcje. Przez co koszta rosną. :⁠-⁠(
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Cyel »

To ja bym jeszcze spytał speców od tego Kill Teama o dwie rzeczy - czy KT spoko działa w wersji 2vs2? Trzeba wtedy połączyć dwie plansze? Multiplayer (od 2vs2 po 5vs5 ;))zawsze był w mojej grupie domyślnym sposobem grania w 40k, w końcu nie po to się spotykamy w kilku by każdy siedział przy osobnym stoliku ;) Więc byłoby super jakby taki tryb był grywalny a nie tylko na doczepkę.

* * *

Po drugie, jak odbieracie losowość w KT? Po obejrzeniu paru raportów nie jestem specjalnie optymistyczny. Akurat "opposing roll+crit" to dla mnie tragicznie antysatysfakcjonujące podejście do zarządzania ryzykiem w grze, bo rezultaty są skrajnie nieprzewidywalne. I wcale mi nie chodzi o to, że to losowe i na fair i że i głupek wygra, bo wiem, że dobry gracz może być i w losowym pokerze i każdy zestaw prawdopodobieństw można wygrywać na swoją korzyść, zwłaszcza w perspektywie wielu powtórzeń. Dla mnie problemem jest to, że takie rozkłady prawdopodobieństwa odzierają grę z satysfakcji i powodują oderwanie emocjonalne od rezultatu ("whatever man") zamiast ekscytacji.

Już tłumaczę o co chodzi - GW ma taką filozofię, że u nich średni wynik z optymalnie ustawionej akcji jest taki sobie, byle jaki. Ostatnio kolega prezentował mi Aeronauticę, grałem Orkami i ustawienie optymalnych broni w optymalnym zasięgu (co było raczej łatwe) przy przeciętnym rzucie dawało taki sam efekt jak przyfarcenie przy strzale najgorszą bronią przy najgorszym ustawieniu.
Czyli przeciętna nagroda za optymalne zagranie jest słaba, zaś by wydarzyło się coś naprawdę widowiskowego i przełomowego potrzeba optymalnego ustawienia+fartownego rzutu. Gracz już nie może lepiej zagrać, może co najwyżej lepiej rzucić.

Rezultat - kiedy dzieje się coś naprawdę fajnego to nie dlatego, że ja to spowodowałem tylko dlatego, że tak się przypadkowo zdarzyło, czyli nie ma się czym ekscytować.

Dla porównania w Warmachinie to gracz jest architektem takich przełomowych, widowiskowych akcji. Ich optymalne ustawienie jest naprawdę trudne (nieważne jak zadowolony byłem ze swoich WMkowych planów, zawsze po fakcie przychodziły mi pomysły jak można było to zrobić JESZCZE o te parę % lepiej) ale rezultatem takiej świetnie zaplanowanej i przeprowadzonej akcji jest widowiskowy efekt nawet przy przeciętnych rzutach.

I to jest dla mnie super. To, że po grze nie myślę "jakbym rzucił więcej szóstek to by mi lepiej poszło" tylko "jakbym zrobił A, B i C to by mi lepiej poszło, niezależnie od tego kto by ile rzucił szóstek". Póki co nie widzę by w KT te możliwości robienia A,B i C przebijały rzucanie mnóstwa szóstek.

Połączenie przeciwstawnego rzutu z krytykami pogłębia ten efekt "co bym nie zrobił, będzie średnio, by było wspaniale, potrzebuję farta" bo rozrzut efektów robi się bardziej skrajny. Od środkowego "obaj gracze rzucili przeciętnie" po skrajne "jeden gracz rzucił nadspodziewanie dobrze drugi nadspodziewanie źle"
I gra staje się polowaniem na te skrajne momenty, a wszystko inne jest nudną, mozolną dłubaniną w przeciętności. Bo gra musi być tak zbalansowana, by to połączenie perfekcyjnego zagrania z perfekcyjnym rzutem nie wywracało jej do góry nogami. No i mamy gry, gdzie przez większość czasu nic się ciekawego nie dzieje, bo obaj gracze grają dobrze, bo to nie takie trudne i mają przeciętne rzuty.

A potem wydarza się super przełomowy moment, ale tylko dlatego, że akurat takie się wygenerowały liczby losowe a nie dlatego, że ktoś zrobił genialny ruch, do którego zbiegną się gracze z wszystkich okolicznych stolików, by zobaczyć geniusza w akcji ;)
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1401
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 153 times
Been thanked: 181 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Błysk »

Mr_Fisq pisze: 27 sty 2023, 08:08 Jakby ktoś był zainteresowany wejściem w Kill Team to właśnie pojawiła się zapowiedź nowego dużego zestawu:
https://www.warhammer-community.com/202 ... ulshackle/
Akurat jak kupiłem obecny :D Chociaż w tym, który mam bandy bardziej mi się podobają.

EDIT: Po tym jak zestaw do mnie przyszedł, to jestem całkiem pozytywnie zaskoczony, ale niemożebnie się zirytowałem jak w corebooku nie było statystyk innych band itd. Czyżby, żeby mieć zasady do innych band to muszę kupić jednocześnie:
a) modele (zrozumiałe)
b) Jakieś zestawy kart (chore)
c) kolejną książkę (chore, ale w GW normalne)
?
Awatar użytkownika
Emil_1
Posty: 1376
Rejestracja: 31 maja 2016, 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 47 times
Been thanked: 172 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Emil_1 »

Książkę. Co więcej książki co roku się zmieniają ;)
Miłego dnia! :)
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Cyel »

Błysk pisze: 27 sty 2023, 14:47 [

EDIT: Po tym jak zestaw do mnie przyszedł, to jestem całkiem pozytywnie zaskoczony, ale niemożebnie się zirytowałem jak w corebooku nie było statystyk innych band itd. Czyżby, żeby mieć zasady do innych band to muszę kupić jednocześnie:
a) modele (zrozumiałe)
b) Jakieś zestawy kart (chore)
c) kolejną książkę (chore, ale w GW normalne)
?
Pssst ...
https://wahapedia.ru/kill-team2/the-rules/core-rules/
:wink:
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4655
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1210 times
Been thanked: 1419 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Mr_Fisq »

Błysk pisze: 27 sty 2023, 14:47
Mr_Fisq pisze: 27 sty 2023, 08:08 Jakby ktoś był zainteresowany wejściem w Kill Team to właśnie pojawiła się zapowiedź nowego dużego zestawu:
https://www.warhammer-community.com/202 ... ulshackle/
Akurat jak kupiłem obecny :D Chociaż w tym, który mam bandy bardziej mi się podobają.

EDIT: Po tym jak zestaw do mnie przyszedł, to jestem całkiem pozytywnie zaskoczony, ale niemożebnie się zirytowałem jak w corebooku nie było statystyk innych band itd. Czyżby, żeby mieć zasady do innych band to muszę kupić jednocześnie:
a) modele (zrozumiałe)
b) Jakieś zestawy kart (chore)
c) kolejną książkę (chore, ale w GW normalne)
?
Z tego co kojarzę jeśli chcesz grać bandami stworzonymi w oparciu o zwykłe frakcje z 40-dziestki to powinieneś kupić "Warhammer 40,000 Kill Team: Compendium".

Tu wybija się zaskakująco pozytywnie WarCry gdzie zasady do band z AoS zostały opublikowane za darmo w PDF :mrgreen:
Sprzedam: Wiosenne porządki: Horror w Arkham - 4 cykle, dwie podstawki, Uśpieni Bogowie, Lanzerath Ridge.
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1401
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 153 times
Been thanked: 181 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Błysk »

@Cyel, też to znalazłem :D Natomiast chcąc być "uczciwym", jest ciężko. xD

A co z bandami imiennymi, one są gdzie właściwie, tak legalnie?

I też interesuje mnie co na post kolegi w porównaniu do Warmachine odpowiedzą koledzy.

Sam w Warmachine nie grałem (oglądałem tylko raporty kilka lat temu i wgłębiałem się w zasady) - nie porwało mnie do dalszej zabawy, ale tam faktycznie wyglądało to tak, że trzeba znać zasady a potem wciągnąć kogoś w swoje "combo", co bardziej właściwie przypominało mi karciankę niż bitewniaka czy skirmisha.

Tutaj klasycznie chyba maksymalizacja szans i dobre pozycjonowanie się oraz maskowanie, co chce się zapunktować oraz rzucanie się właśnie po te punkty w krytycznych momentach.

A no i publikowanie datasheetów w PDF to powinna być norma, zwłaszcza że w książce, którą mam zasady i tak są nieaktualne (errata), ale podejrzewam, że tak ogólnie GW nigdy się nie zmieni. ;) Co ciekawe, na rosyjskiej stronie zasady są up to date :D
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: KamradziejTomal »

"Oficjalnie" zasady dla "specjalistycznych" Kill Teamów, tj. Veteran Guardsmen, Kommandos, Pathfinders, Novitiates, itp. Są w takich śmiesznych podręczniczkach które wydawane są do każdego podwójnego zestawu. Są to osobne książeczki od podręcznika z zasadami Core.

Przykład:

Kill Team Octarius zestaw miał bandy Veteran Guardsmen i Kommandos - i obie są dostępne w podręczniku z tego zestawu.
Kill Team Nachmund zestaw miał bandy Corsair Voidscared (komso elfy) i Legionaries (Źli Space Marines) - i tam tez jest osobna książeczka gdzie jest wszystko o tych dwóch bandach.

Po jakimś czasie wszystko wychodzi jako osobne zestawy - czytaj możesz osobno kupić figurki i osobno kupić ten śmieszny "podwójny" podręcznik.

W praktyce bardzo dużo ludzi po prostu korzysta z darmowych zasobów w Internecie gdzie wszystko jest cacy podsumowane.

2vs2 NIGDY nie widziałem żeby ktoś w w Kill Team grał gdziekolwiek. Są chyba do tego zasady w podręczniku (nie mam pod ręką chwilowo) ale absolutnie nie spotkałem się żeby ktoś w ten sposób grał.

Co do losowości... Przykro mi ale ja nie jestem z tych co lubią się bawić w zarządzanie ryzykiem, liczenie prawdopodobieństw, itp. Wszystkie gry z kosteczkami dają mi frajdę. Wiadomo że jak masz pecha (albo marnej jakości kostki) i cały czas trafiasz "1" to zawsze to będzie gra pod górkę. Nie ma tu żadnego majster mechanizmu balansującego to. Są przerzuty i specjalne zdolności i tyle. Standardowe GW.

Jeśli chodzi o wpływ decyzji na grę to od razu powiem, że z moich obserwacji do wygrywania w tę grę ważne są 2 rzeczy:

1) Dobrze opanowanie ruszanie się. Nowicjusze lubią siedzieć na wygodnych miejscówkach i się "kampić" licząc że wystrzelają przeciwnika. Ogarnięty gracz, biega po całej "planszy" łotosi punkty, podkłada świnie, chowa się, blokuje kluczową figurkę itp.
2) Dobrze opanowane specjalne zasady swojego Kill teamu. Tutaj jest mięsko. Do dlatego zespoły z Compendium nie mają szans ze "Specjalistycznymi". Specjaliści mają TONY różnych zdolności, umiejętności, dodatkowych opcji, wyposarzenia, itp. Zazwyczaj masz ok 10 chłopa z różnymi zdolnościami, do tego jakieś 6+ sztuk ekwipunku do wybrania przed grą, jakieś 6 róznych taktyk do zagrania w trakcie gry plus jeszcze specjalne zdolności, specjalne zadania do wykonania, itp. Absolutnie kluczowe jest zrozumieć JAK możesz umiejętnie połączyć swojego Speclaistę A ze specjalistą B żeby stworzyć dobrą kombinajcę kilku ruchów która zrobi Ci coś spektakularnego. Początkowo wydaje się to prostę - znajdź najmocniejszego zabijakę i go dopakuj ekstra przerzutami, czy ruchem, ale szybko się okazuje, że Ty pakujesz w kółko jednego zioma z dużą giwerą a przeciwnik lata młynki po całej planszy i trzaska sobie punkty pod Twoim nosem. To nie jest takie proste. Szczególnie jak masz po 10 czy 14 chłopa na planszy a aktywujecie naprzemiennie z przeciwnikiem. Nagle okazuje się, że Twój majster plan na 3 ruchy idzie w łeb, bo przeciwnik go przejrzał i poszedł robić co innego. To taki mini festiwal trudnych decyzji, cwanych taktyk, szachowych rozgrywek, ciuciubabki na planszy i fuksa w kostkach.

Jest absolutna przepaść pomiędzy dobrymi graczami a takimi jacy zaczynają. Przecierałem raz oczy jak koleś 1 ruchem aktywował sobie 2 najsłabszych gwardzistów (charakterystyczne dla tego teamu), każdy miał po granaciku przydzielonym przed grą. Podbiegł nimi na YOLO do przeciwnika, granat, granat, bum, bum i 1/6 zespołu przeciwnika gryzie piach. Jeden gwardzista zaraz potem też zszedł, no ale było ich jeszcze 13... Natomiast ostatnio jak grałem z przeciwnikiem jego 2-gi mecz, to nie korzystał nawet z tej "podwójnej" aktywacji mimo że mu o niej co chwila przypominałem.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Void
Posty: 220
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 11 times
Been thanked: 85 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Void »

Błysk pisze: 27 sty 2023, 15:48
Spoiler:
Zależy, te które były wydawane w big boxach (2 drużyny + teren) są w odpowiadającej boxowi książce uwzględnionej w boksie lub wydawanej oddzielnie razem z drużynami gdy wydają je oddzielne (np. ork kommando - książka octarius, siostry nowicjuszki - chalnath itd.). Część są zasady w white dwarfach potem zebrane w annualu i niektóre z nich zastępują te z compedium czyniąc je nieaktualnymi. No i jest jeszcze darmowy pdf dla intercessorów ;)
Awatar użytkownika
ScorpZero
Posty: 431
Rejestracja: 05 paź 2020, 10:41
Has thanked: 177 times
Been thanked: 114 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: ScorpZero »

Spoiler:
Przez Ciebie kupiłem KT, bo chwaliles w temacie bitewniakow i teraz przez Ciebie mam wyrzuty sumienia, że leżą ziomki niepomalowani i nie gram.
Proszę to uznać za komplement. :mrgreen:
Awatar użytkownika
ram
Posty: 201
Rejestracja: 29 lis 2005, 16:07
Has thanked: 102 times
Been thanked: 23 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: ram »

Łatwo się pogubić, więc wpiszę kilka informacji, które pół roku temu trochę by mi pomogły.
Może komuś zaczynającemu zabawę z KillTeam zaoszczędzą kilka minut poszukiwań :)

Zawartość pudełek - dwie drużyny, dwustronna tekturowa mapa, plastikowe elementy terenu, książka z zasadami do drużyn,terenu i scenariuszami.

Octarius - Krieg Veteran Guardsmen + Ork Kommandos
Chalnath - Adepta Sororitas Novitiates + Tau Pathfinders
Nachmund - Corsair Voidscarred + Chaos Space Marine Legionaries
Moroch - Phobos Strike Team + Blooded

Into the Dark - Imperial Navy Breachers + Kroot Farstalker Kinband
Shadowvaults - Kasrkin + Hierotek Circle
Soulshackle - the Hand of the Archon + Adeptus Arbites Exaction Squad

Tylko pudła Octarius i Into the Dark zawierają zasady gry (Core Book), karty (Tactical Ops Cards), żetony, barykady i miarki.
https://wh40k.lexicanum.com/mediawiki/i ... iusbox.jpg

Główna książka z zasadami to Core Book (nie Core Rules): https://wh40k.lexicanum.com/wiki/Kill_T ... d_Edition)

Jest jeszcze takie pudełko zawierające żetony, barykady i miarki. https://www.games-workshop.com/resource ... lsLead.jpg

I książka Kill Team: Annual 2022 z zasadami drużyn:
Elucidian Starstriders, the avaricious crew and coterie of Rogue Trader Elucia Vhane
Gellerpox Infected, festering fanatics of Nurgle's warpborne sickness, led by Vulgrar Thrice-cursed
Hunter Clade, disciplined cybernetic Skitarii who stalk the killzone for the Adeptus Mechanicus
Warpcoven, mighty Sorcerers of the Thousand Sons and their gathered thralls, both mutant and Rubric
Wyrmblade, cunning Neophytes of the Genestealer Cults, guided by elite cult agents
Void-dancer Troupes, agile Aeldari Harlequins for whom every battle is a performance

Intercession Squad (drużyna Space Marines) i podstawowe zasady gry dostępne na: https://www.warhammer-community.com/dow ... #kill-team
47
Awatar użytkownika
Błysk
Posty: 1401
Rejestracja: 19 cze 2010, 13:58
Has thanked: 153 times
Been thanked: 181 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Błysk »

Void pisze: 27 sty 2023, 17:10
Zależy, te które były wydawane w big boxach (2 drużyny + teren) są w odpowiadającej boxowi książce uwzględnionej w boksie lub wydawanej oddzielnie razem z drużynami gdy wydają je oddzielne (np. ork kommando - książka octarius, siostry nowicjuszki - chalnath itd.). Część są zasady w white dwarfach potem zebrane w annualu i niektóre z nich zastępują te z compedium czyniąc je nieaktualnymi. No i jest jeszcze darmowy pdf dla intercessorów ;)
To BARDZO PRZEJRZYSTE I PRZYJAZNE DLA UŻYTKOWNIKÓW XD.

Ok, czyli Annual pewnie to jest to czego będę potrzebował w przyszłości i pewnie "duże" dodatki z frakcjami, które chcę (Tau, i Votann jak wyjdą i faktycznie się wkręcę). Aczkolwiek, dobrze że istnieje ta strona, bo GW prowadzi mocno bandycką politykę w takim razie. Dzięki. Póki co muszę skleić wszystko a potem zabawić się w malarza, aczkolwiek "szarakami" też pogram na pewno, żeby sprawdzić samą grę. W sumie bardzo się cieszę, że te krooty są w podstawce, bo pewnie i tak bym ich normalnie wybrał do gry jako pierwsze ;).
Awatar użytkownika
Padre
Posty: 196
Rejestracja: 17 cze 2009, 10:52
Has thanked: 7 times
Been thanked: 88 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Padre »

Polecam uwijać się z malowaniem i graniem, bo lada moment nowa edycja. Nikt wam podręczników nie zabierze, ale do gry w szerszym gronie (kluby, ligi, turnieje, luźne granie z nowymi ludźmi) trzeba będzie wymienić podręczniki (i zapewne karty, żetony, miarki itp.).
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: KamradziejTomal »

Błysk pisze: 27 sty 2023, 17:50
To BARDZO PRZEJRZYSTE I PRZYJAZNE DLA UŻYTKOWNIKÓW XD.

Ok, czyli Annual pewnie to jest to czego będę potrzebował w przyszłości i pewnie "duże" dodatki z frakcjami, które chcę (Tau, i Votann jak wyjdą i faktycznie się wkręcę). Aczkolwiek, dobrze że istnieje ta strona, bo GW prowadzi mocno bandycką politykę w takim razie. Dzięki. Póki co muszę skleić wszystko a potem zabawić się w malarza, aczkolwiek "szarakami" też pogram na pewno, żeby sprawdzić samą grę. W sumie bardzo się cieszę, że te krooty są w podstawce, bo pewnie i tak bym ich normalnie wybrał do gry jako pierwsze ;).
GW jest firmą w pierwszej kolejności przyjazną dla inwestorów i rady nadzorczej. Potem gdzieś daleko w tyle są użytkownicy. Pocieszające jest to, że sam wydawca robi co może żeby oskubać nas z pieniążków ale już sklepy są bardzo przyjzne. Co prawda z za granicy tylko czytałem opinie ale pokrywają się z tym co ja widzę z ich jedynym oficjalnym sklepem który znajduje się w Warszawie. Udostępniają stoły, udostępniają figurki, udostępniają podręczniki, prowadzą rozgrywki przykładowe i turnieje - wszystko pro publico bono.

Padre pisze: 27 sty 2023, 18:12 Polecam uwijać się z malowaniem i graniem, bo lada moment nowa edycja. Nikt wam podręczników nie zabierze, ale do gry w szerszym gronie (kluby, ligi, turnieje, luźne granie z nowymi ludźmi) trzeba będzie wymienić podręczniki (i zapewne karty, żetony, miarki itp.).
Pierwsze słyszę? Fakt cykl wydawniczy się pewnie zaraz skończy ale o nowej edycji się nic nie mówi, bo zasady są naprawdę b.dobre (szczególnie jak na GW). Prędzej będzie nowy cykl wydawniczy z kolejnymi terenami, bandami i może lekką ewolucją zasad tak jak w Warcry. Szczególnie że teraz to prędzej mają na głowie nową edycję WH40k.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: Cyel »

KamradziejTomal pisze: 27 sty 2023, 17:02 ...
...
...
...
Brzmi dobrze. Bardzo lubię grę na scenariusz i poświęcenie modeli żeby wygrać w WMce, gdzie scenariusz jest niezwykle ważny i chwila zagapienia się kosztuje przegraną (tam uzyskanie odpowiedniej przewagi punktowej natychmiast kończy grę). Też często mniej doświadczeni gracze grają zbyt zachowawczo i oddają scenariusz, zbyt skupiając się na chronieniu życia swoich żołnierzy;) Do dziś pamiętam grę, i to przeciwko doświadczonemu graczowi, w której nie zabiłem ani jednego modelu przeciwnika (nawet kostką przez całą grę nie rzuciłem bo nie zrobiłem żadnego ataku;)) tylko skorzystałem z tego, że trzymał zbytnio dystans, agresywnie zepchnąłem go z obszarów punktowania i potem tylko blokowałem, poświęcałem i hamowałem, żeby wygrać na punkty. Lubię ten styl gry :)

Dzięki za podsumowanie!
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
kolosm
Posty: 304
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:27
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 456 times
Been thanked: 53 times

Re: WH40K: Kill Team [GW]

Post autor: kolosm »

Dzięki tu wszystkim za masę ciekawego info! Zaczyna się to powoli układać w całość...
Ponieważ obecnie na rynku jeszcze dostępne są 2 pełne zestawy czyli Octarius i Into the Dark, miałbym do Was pytanko: od czego zacząć?
Octarius jest ponad 150zl droższy przy czym dla mnie jednak bardziej interesujący (głównie ze względu na teren i odległości bitwy).
Czy ktoś grał tymi setami, jeśli tak to jakie są opinie?
Z innej beczki tak jak czytam powyżej, wchodzi kolejny większy zestaw- może jednak warto na niego poczekać?
Kończąc dopytam jeszcze tak na marginesie, czy ktoś w to grywa na TTS oraz czy spotkał się z jakimiś pl materiałami?
ODPOWIEDZ