Strona 1 z 1

Pathfinder 2.0

: 16 maja 2023, 14:13
autor: Golfang
Od około 2 miesięcy gramy w ten system - nie jestem prowadzącym ale graczem.
System bazuje na D&D wg mnie 3 czy 3.5. Wprowadzono tam sporo fajnych zmian ale znający system D&D będą dość dobrze się w nim czuć.
Co mi się podoba w nim najbardziej:

Mechanika - każdy ma 3 akcje w rundzie w ramach których może działać.
Przykłady:
1. ruch o swoja szybkość to 1 akcja.
2. atak to 1 akcja - ale co ciekawe np grad ciosów mnicha (które są tak na prawdę są 2 atakami) to także 1 akcja.
3. skok z miejsca 1 akcja - ale tylko na określoną odległość, skok z rozbiegiem to 2 akcje ale można skoczyć dalej.
4. czary chyba zależą (nie zgłębiałem jeszcze dokładnie) ale widziałem że na pewno są 2 akcjowe.
5. używanie umiejętności to także akcja - np przewrócenie kogoś albo popchnięcie
Ataki są różne - np mieczem to atak, ale przewrócenie czy popchnięcie to także atak. To wiąże się z tym że każdy pierwszy atak w rundzie masz bonus (jak w D&D) do każdego kolejnego ataku masz -5 do rzutu. To oznacza że wspominany wyżej mnich używając featu grad ciosów ma 2 ataki. Pierwszy rzuca na bazowy bonus, drugi atak ma -5 (pomimo że jest to jedna akcja!).
Co ciekawe niektóre czary są także jako atak liczone, a niektóre nie... co fajnie można kombować ze sobą. Np ja mam mnicha połączonego z czarnoksiężnikiem (sorcerer). Mogę 1 akcja wykonać grad ciosów (2 ataki) oraz rzucić zajmujący 2 akcje (ale nie jest atakiem - zawsze trafia, przciwnik ma możliwość zmniejszenia obrażeń o połowę jeśli uda m usię obrona na zręczność (reflex save) - czar jest słaby bo można 2 cele wybrać i każdy dostaje k4+poziom czarownika - ale zawsze coś).

System umiejętności został fajniej rozwiązany. Mamy kilka (koło 20) podstawowych umiejętnosci oraz dochodzą także jakies tam widze konkretne (LORE). Wyszkonenie w umiejętnosćiach dzieli się na 5 poziomów - niewyszkolony, wyszkolony, ekspert, mistrz, legendarny - które dają dodatkowe bonusy, ale co najfajniejsze umiejki dzielą się na akcje związane z nimi. Np, Atletyka pozwala się między innymi wspinać, podcinać, popychać czy pływać bez względu na to czy jesteś wytrenowany czy nie (jak to w życiu) ale daje możliwość także rozbrojenia przeciwnika, jednak tylko gdy jest w niej wytrenowany (tj w atletyce).

Multiklasowanie jest też fajnie rozwiązane - każdy wybiera na 1 poziomie podstawową klasę (ja ma mnicha). Na 2 poziomie wybiera się dodatkową klasę (ja wybrałem czarnoksiężnika). Nie oznacza to że od razu zdobywa się wszystko to samo jakby się wybrało ją jako podstawową klasę - tylko najdrobniejsze rzeczy. Np ja mogę mogę rzucić 2 czary tzw cantripy (najsłabsze czary - ale można je rzucać ile się chce). Przy podnoszeniu poziomu nie wybiera się klasy jaką się awansuje tylko wybiera się FEATY z dwóch dostępnych klas (podstawowej i tej dodatkowej) to decyduje w jakim kierunku się rozwijasz. Gdy się wybierze odpbowiednią ilość featów z klasy dodatkowej (chyba 5) można za darmo dostać koeljną klasę bazową (czyli powiedzmy mógłbym być mnichem/czarnoksiężnikiem/klerykiem)... bardzo to fajnie wymyślili.

Polecam zapoznanie się z system. Tutaj macie takie darmowe linki:
1. dokumentacja do Pathfindera
https://2e.aonprd.com/Ancestries.aspx
2. builder do postaci
https://pathbuilder2e.com/