Zaginięcie Alice

Tutaj można dyskutować konkretnych grach RPG. Każda gra ma swój jeden wątek osobno Wilkołak, osobno Wampir itd.
Regulamin forum
Tutaj można dyskutować konkretnych grach RPG. Każda gra ma swój jeden wątek osobno Wilkołak, osobno Wampir itd.
ponika
Posty: 531
Rejestracja: 01 sty 2019, 17:25
Lokalizacja: Zagranica
Has thanked: 232 times
Been thanked: 444 times

Zaginięcie Alice

Post autor: ponika »

Zaginięcie Alice to tzw card driven RPG, czyli gra fabularna napędzana kartami. Jest to też specyficzna gra, w której cała komunikacja odbywa się za pomocą czatu na dowolnym komunikatorze.

W grze wcielimy się w przyjaciół tytułowej Alice, próbujących dowiedzieć się co stoi za jej tajemniczym zniknięciem. Wszyscy jesteśmy mieszkańcami małego sennego miasteczka Silent Falls, many swoje historie i konkretne relacje i motywacje. Mamy pięciu podejrzanych, pięć miejsc które budzą nasz niepokój, talię wydarzeń i na podstawie wszystkich tych kart będziemy wymyślać co i dlaczego się stało.

Gra jest bardzo prosta mechanicznie - mamy karty które dokładnie mówią co dzieje się w grze. Na całą grę mamy 90 minut - dokładnie tyle, a jest to odmierzane dedykowanym zegarem że ścieżką dźwiękową na YouTube.


Jak to wygląda w praktyce? Banalnie prosto. Tworzymy wspólny czat, wybieramy kto jaką postacią chce grać - każda z nich ma wskazówkę jaka relacja łączy ją z Alice i ich wspólną tajemnicę. Dobieramy kartę motywacji na której znajdziemy też propozycje relacji łączących nas z innymi graczami.
Następnie przedstawiamy całej grupie pięć miejsc i pięć postaci które będą naszymi osiami opowieści. Opowiadamy krótko dlaczego właśnie te miejsca i te postaci wydają nam się podejrzane (np latarnia morska - kręcą się tam podejrzani ludzie). Ważne, żeby to były luźne zahaczki, a nie gotowe historie, bo dopiero w trakcie gry dowiemy się kto i gdzie popełnił przestępstwo.
Gdy już mamy nasze wstępne ustalenia, zaczynamy czat. Od tej chwili wszyscy siedzą cicho i komunikują się wyłącznie tekstem. Startujemy zegar i w konkretnych minutach pociągamy karty wydarzeń, które mówią nam co dzieje się w grze. Są to luźne uwagi w stylu "znajdujesz przedmiot, opisz co to jest i dlaczego to znalezisko cię przeraża".
Niektóre wydarzenia każą nam dobrać karty miejsc i osób i opowiedzieć co takiego sprawiło że wysuwają się na czoło naszych podejrzanych. Pod koniec wylosujemy naszych winnych, więc ważne, żeby nie zamykać sobie żadnych ścieżek i nie opowiadać zdarzeń wykluczających inne rozwiązania - w ten sposob łatwo możemy wpaść w nieoczekiwany i nie zawsze sensowny płot twist.

Grę polecam bardzo właściwie wszystkim. Gracze RPG świetnie odnajdą się w opowiadaniu historii (choć zwolennicy kostek i tabelek mogą się poczuć nieco obco), dla graczy planszowkowych będzie to miękki start w storolytelling. Ważne jednak żeby wszyscy wiedzieli, że ta gra porusza mroczne tematy. Oczywiście to gracze opowiadają historię ale sama konstrukcja gry zakłada, że zaginęła młoda dziewczyna i ktoś zrobił jej krzywdę. Cześć motywacji zakłada też konflikty pomiędzy graczami, więc czat może być naprawdę pełen trudnych emocji.
Tym niemniej polecam mocno, gra jest warta zagrania, jest dość krótka, ma kilka bardzo fajnych pomysłów, jest łatwa do opanowania i przedstawienia grupie.
Nie nadaje się do grania w pubach czy na wesołych imprezach, za to świetnie działa online.

Grę wydał Hunters Entertainment Hunters Entertainment
Polskim wydawcą jest Alis games, nå ich stronach można pobrać zestaw materiałów dodatkowych potrzebnych do gry
Do gry jest też potrzebny zegar z YouTube

Miłym akcentem jest fakt, że przy zakupie dowolnej wersji (czy fizycznej czy elektronicznej, w dowolnej wersji językowej) dostajemy dostęp do świetnego bota dla Discorda, który pozwala nam grać bezpośrednio na Discordzie bez użycia dodatkowych programów czy VTT.
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1217 times
Been thanked: 1419 times

Re: Zaginięcie Alice

Post autor: Mr_Fisq »

Dobrze rzuty przygotowały rzut oka na ten tytuł:
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
aniolbezserca
Posty: 143
Rejestracja: 04 sty 2022, 19:34
Has thanked: 17 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Re: Zaginięcie Alice

Post autor: aniolbezserca »

Jakiś czas temu zastanawiałem się nad zakupem, ale informacja o braku (niewielkiej) regrywalności odrzuciła mnie.
Ku Przygodzie 5e! [blog]
ponika
Posty: 531
Rejestracja: 01 sty 2019, 17:25
Lokalizacja: Zagranica
Has thanked: 232 times
Been thanked: 444 times

Re: Zaginięcie Alice

Post autor: ponika »

To zależy trochę co uznajesz za regrywalnosc. Gra jest napędzana losowo ciągniętymi kartami, fabułę tworzą gracze. Nie ma dwóch takich samych opowieści.
Na serwerze Alice is Missing są ludzie którzy grają po kilka sesji Alice miesiecznie.
Same karty są na tyle ogólne, że nie narzucają ci fabuły, raczej tworzą szkielet.
Problem wylacznie w tym, że raczej nie chcecie grać tej samej gry w dokładnie tej samej ekipie. Nie jest to niemożliwe, ale wymaga dość entuzjastycznego nastawieniem a u wszystkich graczy ;)
aniolbezserca
Posty: 143
Rejestracja: 04 sty 2022, 19:34
Has thanked: 17 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Re: Zaginięcie Alice

Post autor: aniolbezserca »

Jakby co Alis Games zapowiedziało wczoraj, że za miesiąc/półtora ruszy przedsprzedaż na reprint Zaginięcia Alice (109 zł) i dodatek Silent Falls (99 zł) - w pakiecie będzie tajniej.
Ku Przygodzie 5e! [blog]
ODPOWIEDZ