Strona 1 z 2

Middle Ages (Marc André)

: 10 lis 2023, 10:01
autor: warlock
Nadchodzi reimplementacja Majestatu: Królewskiej Korony ;)

https://boardgamegeek.com/boardgame/403754/middle-ages
You are the head of a fiefdom and its future is in your hands. Will you develop agriculture with fields and mills? Or will you become a pious church-builder or prefer to feast in your sumptuous palaces ? Develop your lands in your image and become the most influential lord in the kingdom.

The game is played over 16 rounds. In turn, each player selects a Plot tile from the current row, by placing his Lord piece on it.
Following the order of the row, they add it to their Fiefdom, triggering its powers and scoring, depending on its type.
The 8 different tiles representing the elements of the medieval city: field, farm, village, rampart, market, barracks, church and palace. Each tile has its own scoring system, often dependent on other tiles, and some of them trigger interactive effects (attacking other players, reserving future tiles) or enable combos (to increase income).
Once each player has collected their 16th tile, the player with the most money wins the game.
Na BGG nie ma jeszcze zdjęć, ale teoretycznie gra powinna wyjść 2024 r. ;) Ciekawe czy będzie tu więcej modułów/różnorodności w sposobach punktacji niż w pierwowzorze.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 24 maja 2024, 16:08
autor: pcyzm
Na BGG gra ma zaskakująco niski wiek gracza, zdaniem społeczności niższy nawet od pudełkowego i tak niskiego. Rzeczywiście taki ograny 8 latek może świadomie planując taktykę?

Re: Middle Ages (Marc André)

: 25 maja 2024, 08:35
autor: vnzk
pcyzm pisze: 24 maja 2024, 16:08 Na BGG gra ma zaskakująco niski wiek gracza, zdaniem społeczności niższy nawet od pudełkowego i tak niskiego. Rzeczywiście taki ograny 8 latek może świadomie planując taktykę?
To był co najwyżej przedstawiciel tej społeczności, bo to wynik głosowania przez jedną osobę :wink:

Obrazek

Aczkolwiek zgadza się to ze zdaniem większości głosujących na Majestat, którego Middle Ages jest reimplementacją.

Obrazek

Re: Middle Ages (Marc André)

: 27 maja 2024, 18:52
autor: MCSilvia
Odebrałam dzisiaj paczkę z grą. Gra jest bardzo dobrze wykonana.
Samo pudełko już robi wrażenie. Kolorowy obrazek jest pokryty połyskiem, żeby wyglądało jak witraż. Reszta jest matowa i ma takie malutkie połyskujące znaczki.
W środku jest tekturowa wypraska, trzyma wszystkie elementy, nic nie lata po pudełku.
Planszetki graczy, kafelki i żetony są zrobione na grubej tekturze. Drewniane znaczniki są ładnie pomalowane i mają ładne grafiki. To nie jest naklejka, albo jest ale ukryta pod gruba warstwą lakieru. Na pewno nic się z tym nie stanie przez lata (może nawet wieki :P). Karty też spoko, takiej grubości jak w Arnaku.
Ode mnie ogromny plus za idealnie wręcz wycięte żetony na wytłoczkach. Są co do milimetra zgodne. Ostatnio co kupię jakąś grę, to cały czas mam przesunięte nawet o 0,5 cm i wygląda to tragicznie. Jednak da się zrobić porządnie.
Maleńki minus za to, że gra śmierdzi pleśnią...Czeka ją teraz tydzień wietrzenia :P
Jestem pozytywnie zaskoczona, bo o wydawnictwu różne opinie słyszałam i kiedyś raz przekonałam się na własnej skórze jakiego babola potrafią zrobić.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 28 maja 2024, 00:35
autor: Hardkor
Podobno już pierwszy fuckup w tłumaczeniu. Podsyłam link:


Dla ludzi bez fb/dostepu do grupy: to
Karty "Inwazja barbarzyńców" oraz "Czarna Plaga" mają opis "Każdy gracz odrzuca kafelek X oraz każdy kafelek Y". Nie powinno być słowa "każdy". Sprawdzone z angielska instrukcją.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 28 maja 2024, 16:09
autor: pcyzm
No i brawo! Sprawdziłem oficjalny komunikat i wygląda na to, że nie pojechali tutaj 'rebelem'.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 29 maja 2024, 19:40
autor: mikeyoski
Pojechała pół Rebelem. Jeśli będzie dodruk, to zamówią więcej instrukcji. Słowo kluczowe to "jeśli" ;-)

Re: Middle Ages (Marc André)

: 29 maja 2024, 21:51
autor: Reku_
Dobra te dwa słowa to se mogę wykreślić w instrukcji. Ale czy ktoś mi powie jak różni się to gameplayowo od majestatu?

Re: Middle Ages (Marc André)

: 29 maja 2024, 23:27
autor: MCSilvia
U mnie instrukcja została szybko i bezboleśnie skorygowania przy użyciu kolektora w paskach.
Co prawda gra dalej się wietrzy z tego zapachu pleśni 😅
Ale mam pytanie: jak zmieściliście w pudełku te żetony monet i klejnotów? Po wyciśnięciu z wytłoczek nie ma szans żeby wszystkie weszły w to miejsce pod planszetkami lenka. Musiałam pozbyć się części wypraski.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 30 maja 2024, 09:35
autor: vnzk
Reku_ pisze: 29 maja 2024, 21:51 Dobra te dwa słowa to se mogę wykreślić w instrukcji. Ale czy ktoś mi powie jak różni się to gameplayowo od majestatu?
Ze strony odczuć się nie wypowiem, bo nie grałem, ale po samych zasadach:
- nie mamy pracowników, których "wydajemy", żeby zdobyć karty,
- zamiast tego, wybieramy jeden z czterech kafelków, im bliżej lewej strony (słabszy) wybierzemy, tym większy będziemy mieli wybór w kolejnej turze (mechanika z Kingdomino),
- jednocześnie widzimy 16 kafelków (w Majestacie bodaj 6 kart),
- brak "dwufunkcyjnych" kafelków,
- możemy ulepszać poszczególne budynki (o większą liczbę monet oraz o większą liczbę punktujących budynków),
- niektóre budynki mają możliwość zabierania innym monet,
- nie ma liczenia największej liczby i różnorodności budynków na koniec gry, po prostu odejmujemy 10 punktów za każdy brakujący rodzaj budynku,
- co 4 rundy odpala się wydarzenie (widoczne są od razu wszystkie 4),
- monety są tekturowe :wink:

Bardzo chętnie posłuchałbym porównania odczuć z rozgrywki, bo gra wygląda zachęcająco, powyższe zmiany są również ciekawe.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 30 maja 2024, 21:08
autor: Lailonn
A może zamiast spamować żalami na wydawnictwo w temacie o konkretnej grze to skupicie się na niej?

Błąd w instrukcji dla mnie bez znaczenia, bo ewidentnie gra ma spójną ikonografię i skoro raz dany symbol oznacza odrzuć żeton x to nie uznałbym że potem nagle znaczy odrzuć wszystko - nawet jak instrukcja to mówi.

Gra ma zaraz wyjść a celuje raczej w domowych graczy niż wyjadaczy, więc dziwi mnie totalny brak rozgrywek czy innych filmików. Pozostaje kupić w ciemno? Wygląda obiecująco jako filler

Re: Middle Ages (Marc André)

: 30 maja 2024, 22:17
autor: japanczyk
Posprzatane, po gorzkie zale o wspieraczki Czachy sprzed 6 (sic!) lat zapraszam tutaj: viewtopic.php?p=1646816#p1646816
Tutaj zaprszam do dyskusji o grze


Ja czekam na cene sklepowa - ciekaw jestem czy bedzie mozna dostac taniej niz w przedsprzedazy bo tutul jest na zakupowej liscie

Re: Middle Ages (Marc André)

: 30 maja 2024, 22:22
autor: vnzk
Lailonn pisze: 30 maja 2024, 21:08 Gra ma zaraz wyjść a celuje raczej w domowych graczy niż wyjadaczy, więc dziwi mnie totalny brak rozgrywek czy innych filmików. Pozostaje kupić w ciemno? Wygląda obiecująco jako filler
Totalnego braku filmików nie ma, jest jeden od On Table i jeden od Game Trolla. Łącznie te kanały mają ponad 100 tysięcy subskrybentów, więc całkiem spora grupa potencjalnych kupców :wink:
japanczyk pisze: 30 maja 2024, 22:17 Ja czekam na cene sklepowa - ciekaw jestem czy bedzie mozna dostac taniej niz w przedsprzedazy bo tutul jest na zakupowej liscie
W AlePlanszówkach po rabatach da się zejść minimalnie poniżej stówki, czyli niemal jak w przedsprzedaży u Czachy.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 31 maja 2024, 00:08
autor: Reku_
japanczyk pisze: 30 maja 2024, 22:17 Ja czekam na cene sklepowa - ciekaw jestem czy bedzie mozna dostac taniej niz w przedsprzedazy bo tutul jest na zakupowej liscie
Jest, Na aleplanszowkach jak powiedziane wyżej. Ja kupię, ale poczekam ze 3 miesiące może będą wyprzedaże u czachy.
Majestat mam ograny dobrze, szczególnie z dzieciakami. Z chęcią odświeżę temat

Re: Middle Ages (Marc André)

: 31 maja 2024, 12:00
autor: sebastian
Poniżej wrzuciłem foto jak rozwiązałem problem z brakiem miejsca.
Gram w trudniejsze tytuły ale że lubię splendor pokusiłem się o tą grę.
Na razie po jednej rozgrywce na 5 osób jest dobrze, jest sporo interakcji, młynami i koszarami można przeszkadzać i jeszcze
wyścig po kafelki. Pogram więcej to coś więcej napiszę.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Middle Ages (Marc André)

: 31 maja 2024, 12:39
autor: Hardkor
japanczyk pisze: 30 maja 2024, 22:17 Ja czekam na cene sklepowa - ciekaw jestem czy bedzie mozna dostac taniej niz w przedsprzedazy bo tutul jest na zakupowej liscie
W aleplanszowki już jest. Przy max rabatach (lojalka + weekend) wychodzi ta sama cena praktyycznie co w przedsprzedazy. Tutaj ta przewaga, że z punktu odbioru 2 zł, a nie płacisz za wysyłkę (jednak też brak czachonów).

Re: Middle Ages (Marc André)

: 06 cze 2024, 11:42
autor: Lailonn
Paczka dotarła wczoraj. To co się rzuca w oczy to bardzo solidne i ładne wykonanie. Wszystkie żetony i planszetki sa z mega grubego kartonu. Figurki graczy bardzo ładnie wykonane i rożnego wzoru a nie tylko koloru. Grafiki na kafelkach przyciągają wzrok - kurde nawet opakowanie jest solidne i ładnie wykończone.

Grałem z małżonką. Zasady mega proste i gra trwała 21min
Jest nad czym pomyśleć, więc bardziej ogarnięty planszówkowicz nie powinien się nudzić a ci mniej też się powinni odnaleźć i dobrze bawić.

Kafelki interakcji nie są super złośliwe, ot pstryczek w nos ale wymusza to obserwację reszty miast.

Gra tak spodobała się żonie, że od razu chciała drugą partię - zeszło 19min

Podsumowując znakomity lekki tytuł do kompletu z Kaskadia/catanem/ticketem zależnie komu jakie mechaniki bardziej leżą.

W cenie 100zł jakość wykonania i gameplay aż nieprzyzwoicie dobre.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 06 cze 2024, 20:47
autor: Legun
Jak wygląda regrywalność i skalowanie?

Re: Middle Ages (Marc André)

: 07 cze 2024, 06:07
autor: ramiroflores
Jaka jest rozgrywka?

Re: Middle Ages (Marc André)

: 07 cze 2024, 12:03
autor: Lailonn
Regrywalność powinna być spora, bo kafelki wyjdą losowo + wydarzenia tury używamy 4 na 15 co grę - a są zarówno pozytywne jak i negatywne.

Skalowanie też raczej płynne, bo to jak carcassone ot więcej osób układa kafelki - wtedy też używamy większej puli (są już inaczej pokolorowane, więc nie trzeba ręcznie dzielić)

Re: Middle Ages (Marc André)

: 07 cze 2024, 20:19
autor: sebastian
Zagrałem 5 gier, 2 na 5 osób, 2 na dwie osoby i jedną na 3 osoby.

na dwie osoby gra wydaje się taka pojedynkowa, jest sporo strategi bo można przewidzieć gdzie pójdzie przeciwnik podobnie.
w pięć osób da się grać ale już ta nieprzewidywalność jest większa.
na trzy osoby grało mi się najlepiej póki co, uważam że na cztery-trzy osoby będzie najlepiej ale również działa na dwie jak i na pięć.

Gra jest prosta w zasadach ale jest też pole do pogłówkowania jak zbudować silniczek, jak będziemy punktować pod wydarzenia, które kafle rezerwować. Na pewno to nie jest pasjans. Nie grałem w kingdomino ale słyszałem te porównania jeśli chodzi o wybór kafelków i ustawianie się w kolejności zagrywania. Gra potrafi być złośliwa, więc jeśli ktoś nie lubi interakcji niech się od niej trzyma z daleka. Póki to tyle po 5 rozgrywkach, mogę być nie obiektywny bo gra mi podeszła podobnie jak splendor (to są różne gry jednak odczucia mogą być trochę podobne).

Re: Middle Ages (Marc André)

: 13 cze 2024, 23:34
autor: Furan
Zagrałem kilkukrotnie na 2 graczy na BGArenie (dostępne w wersji beta).
Gra jest ciekawa, wizualnie świetna (olbrzymi plus za normalność, w przeciwieństwie do tego, co prezentuje nowa edycja Pokoleń/Kroniki). Czy jest dobrą grą? Jest. Czy porównania z Kingdomino mają sens... eee... wybór kafelków tak, ale nie do końca. Mechanicznie i ideowo podobne. Odczucia z draftu kompletnie inne. Czy budowanie mikrokombosików w zbieranie punktów/kasy jest fajne? Jest. Czy jest oszałamiające i ma się poczucie kombowania jak u Chudyka? Nie. :) Cały czas miałem wrażenie, że nie sięgam wszystkiego, czego bym chciał. To chyba dobrze. Punkty ujemne za brak przynajmniej 1 kafelka z każdego rodzaju - bolesne. Karty ,,wydarzeń" - gdybym na nie zwracał większą uwagę, pewnie by miały większy efekt. Na razie czuję, że są na swój sposób dodatkową upierdliwością. Z drugiej strony: nie bardzo można je usunąć, bo jest kafelek (wioska), który powoduje, że można zabijane wydarzeniami kafelki odbudować. Usunięcie wydarzeń spowoduje, że efekt tego kafla stanie się bezużyteczny.
Czy jest to to lepsze od protoplasty - Majesty? Chyba gra jest bardziej... płaska (w punktacji)? Ale dawno nie grałem w Majesty (do tego bodaj maksymalnie 2 razy, więc ekspertem nie jestem).

EDIT
Niektóre kafelki X mają działanie pt. każdy gracz z mniejszą liczbą X oddaje Ci 2 monety. Oczywiste, że taki kafelek będzie mocniejszy przy większej liczbie graczy.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 14 cze 2024, 12:59
autor: Brylantino
Póki co za mną jedna gra live na 2 osoby i ogólnie jest spoko - bardzo prościutki fillerek, ładnie wykonany, szybki, z odrobiną negatywnej interakcji. Jedyną upierdliwością było co chwilę rozdawanie tych żetonów hajsu - może mniej by mnie bolało jakby każdy gracz się sam obsługiwał, a nie robiłem za bank na 2 osoby, więc miałem wrażenie że 90% czasu rozdaję żetony hajsu.
Muszę zagrać w min. 4 osoby, bo mam wrażenie że gra wtedy będzie dużo bardziej błyszczała.

Re: Middle Ages (Marc André)

: 14 cze 2024, 16:10
autor: Furan
Szczerze? Nie wiem dlaczego na 2 graczy nie zastosowano draftu z kimgdomino, że co turę każdy zbiera 2 kafelki.....

Re: Middle Ages (Marc André)

: 16 cze 2024, 20:51
autor: Lailonn
Po serii rozgrywek 2os udało się w końcu zagrać w 4os. Młyny/koszary stają się mocniejsze plus wieża zyskuje na znaczeniu, bo jednak rezerwowanie kafelka częściej się przyda.

Gra skaluje się bardzo dobrze ale szczerze to milej mi się grało z małżonką - szybko leci i jest większa rywalizacja.