Strona 5 z 9

Re: Cytadela

: 18 sty 2012, 13:23
autor: charlie
Przy grze dwu- i trzyosobowej, gdzie każdy ma dwie postacie, za każdą bierze na początku 2 sztuki złota lub karty dzielnic?

Re: Cytadela

: 18 sty 2012, 13:25
autor: artch
tak

Re: Cytadela

: 18 sty 2012, 14:42
autor: charlie
Dzięki. Jeszcze jedna wątpliwość. Żetonów złota jest ograniczona ilość (30 chyba) Czy to znaczy, że jeśli zabraknie żetonów w banku to gracz nie dostaje należnej ilości? Przy mniejszej ilości graczy to pytanie czysto hipotetyczne, ale przy większej sytuacja taka jest jak najbardziej możliwa. Co wtedy?

Re: Cytadela

: 18 sty 2012, 14:59
autor: artch
Przyznam szczerze, że tego szczegółu nie pamiętam, a nie mam instrukcji pod ręką. Z zasady, w różnych grach autor wyraźnie podkreśla, ze jeśli podczas gry zabraknie elementów do gry, to można je czymś dowolnym zastąpić, bądź po prostu pisać na kartce. Jeżeli w zasadach gry tego nie ma, to na pewno grasz tyloma monetami ile jest w grze. Zatem należy się spodziewać chwilowych braków złota w puli, do czasu jak np. ktoś czegoś nie kupi i monety znowu będą dostępne. Gromadzenie ich, szczególnie na początku, to zazwyczaj błąd, kasą trzeba obracać, bo wróg czuwa, aby Cię ograbić :wink: .

Re: Cytadela

: 18 sty 2012, 15:33
autor: asiok
W instrukcji:
http://www.galakta.pl/pliki/Image/gry/c ... tadela.pdf
nie ma o takiej sytuacji ani słowa.

Re: Cytadela

: 18 sty 2012, 16:39
autor: zioombel
charlie pisze:Dzięki. Jeszcze jedna wątpliwość. Żetonów złota jest ograniczona ilość (30 chyba) Czy to znaczy, że jeśli zabraknie żetonów w banku to gracz nie dostaje należnej ilości? Przy mniejszej ilości graczy to pytanie czysto hipotetyczne, ale przy większej sytuacja taka jest jak najbardziej możliwa. Co wtedy?

Grałem kilka razy w pełnym składzie i nigdy taka sytuacja sie nie zdarzyła, więc być może jest to rozsądnie wyważone.

Re: Cytadela

: 29 sty 2012, 11:15
autor: nowy_gracz
Witam, mam pytanie do Szanownych Graczy w Cytadelę bo razem z rodzinką (5 graczy) wczoraj nad tym przy drugiej rozgrywce się zastanawialiśmy. Przypuszczalna sytuacja wygląda tak że gracz który ma koronę (czyli jest tym rozgrywającym) zawsze wybiera króla (o ile ten nie wpadnie jako karta zakryta - zresztą wtedy i tak zachowuje koronę) - jak w takim przypadku "zdjąć" z takiego "upartego" gracza koronę ? Wiem że można zabójcą wyeliminować króla jako postać ale korona dalej pozostaje w "rękach" gracza - czy to zamierzone, czy jakiś błąd, czy może nie znamy jakiejś istotnej zasady ? :)

Re: Cytadela

: 29 sty 2012, 12:47
autor: ppski
Jeśli wiadomo, że 'delikwent' będzie miał Króla, to rodzinka może mu bardzo uprzykrzyć życie - Złodziej, Zabójca, pośrednio Generał czy Magik - i pod takim naporem ja na pewno bym nie brał potem króla, bo nie da się grać a na pewno nie wygrać :)

Ja natomiast mam nieco inne pytanie, otóż przy grze w 2 osoby, buduję Architektem 7 i 8 dzielnicę, czyli gra zaraz po ruchu Genrała (tura wszystkich graczy musi się zakończyć) się kończy i podliczamy punkty. Ale podły Generał rozwalił w swoim ruchu mi 2 dzielnicę, czyli tura kończy się dla mnie z 6 a nie 8ma dzielnicami ...
Według mnie mimo to kończymy grę, ja dostaję dodatkowe punkty tylko za wybudowanie jako pierwszy 8dzielnicy, ale nie dostaję punktów za posiadnaie 8dzielnic na koniec. Prawda li to ?

Re: Cytadela

: 29 sty 2012, 17:55
autor: zephyr
Generał niszczy jedną dzielnicę a nie dwie i nie może niszczyć dzielnic w mieście ukończonym (patrz instrukcja)

Re: Cytadela

: 29 sty 2012, 18:26
autor: ppski
My bad!
Dzieki.

Re: Cytadela

: 26 mar 2012, 00:49
autor: Furia
RunMan pisze:Znacie jakiś sensowny wariant gry dla 3 osób? Ten z instrukcji jest niedobry - gracz z żetonem korony wie na pewno, które z postaci zostały wybrane. Ja rozwiązałem to w ten sposób: dokładam 9 postać (artystę), a następnie, podczas wybierania postaci, król zrzuca losową kartę za każdym razem gdy karty do niego trafiają. Z racji zmarginalizowania artysty dokonałem jeszcze jednej drobnej zmiany - król zrzuca losową kartę, gdy postaci trafiają do niego po raz drugi, co pozwala na grę bez 9 postaci. Dodatkowo wymieniam zabójcę na wiedźmę oraz architekta na nawigatora.
Trochę czasu, już minęło, ale... Ja gram tak jak w instrukcji stoi i jest dobrze. Gracz z koroną odrzuca jedną losową kartę i wybiera z siedmiu. Wie jaka jest odrzucona. Przekazuje dalej sześć kart, ale 2 gracz nie wie co wziął pierwszy. Ma do wyboru dwie ewentualności. Gracz nr 2 wybiera jedną kartę i podaje graczowi nr 3 pięć kart. Ten wybiera jedną i daje graczowi z koroną cztery karty, i owszem wie on jakie kart poszły, ale nie wie kto je wziął. Też ma do wyboru dwie opcje. Gracz z koroną wybiera z czterech kart i daje dalej trzy. Gracz nr 2 wybiera jedną z trzech i też ma do wyboru dwie opcje kto wziął jaką kartę. Podaje do gracza nr 3 dwie karty a ten wybiera jedną a drugą odrzuca, więc gracz nr 2 też nie ma pewności co wziął gracz nr 3.


1. Pytanie odnośnie alchemika. Zwraca on kasę jedynie za dzielnicę wybudowaną w jego turze, tak? No bo chyba nie ze wszystkich wybudowanych dzielnic w mieście?

2. Budynek Muzeum - kiedy zostaje zniszczone karty położone pod muzeum zostają odrzucone i nie punktują dla gracza, który Muzeum zbudował?

3. Dzwonnica - sytuacja wygląda tak, że gracz który buduje dzwonnice (jest to jego 6 dzielnica) mówi, że 7 dzielnic kończy grę. I teraz czy w tym momencie 7 dzielnic jest traktowane w punktacji jak 8, czyli czy gracz który jako pierwszy ma 7 dzielnic dostaje 4 punkty? Jeśli tak to co gdy w momencie ogłoszenia, że 7 dzielnic kończy grę dwójka pozostałych graczy ma już 7 dzielnic? I co jeśli ten gracz mający 7 dzielnic w swojej turze dobuduje 8. Czy to pomimo tego, że 7 dzielnic kończy grę a on ma 8 dostaje 4 punkty za zbudowanie jako pierwszy 8 dzielnicy?
Czy raczej to, że 7 dzielnic kończy grę nie zmienia tego, że dopiero 8 dzielnic daje bonusowe 4 punkty?
Mam nadzieję, że mniej więcej wiadomo o co mi chodzi.

Re: Cytadela

: 04 paź 2012, 23:29
autor: KubaP
Czy jeśli Zabójca zabije Biskupa, to Generał może niszczyć dzielnicę Biskupa (skoro on nie jest ujawniony?)

Re: Cytadela

: 05 paź 2012, 07:34
autor: Inermis
KubaP pisze:Czy jeśli Zabójca zabije Biskupa, to Generał może niszczyć dzielnicę Biskupa (skoro on nie jest ujawniony?)
Tak może. Generał może niszczyć dzielnicę w mieście gdzie nie ma jeszcze 8 dzielnic*

* - gracz który użyje zdolności** biskupa nie może mieć zniszczonej dzielnicy przez Generała. Biskup zginął, więc gracz nie użył jego zdolności, więc można mu zniszczyć dzielnicę :)
** - texty na kartach postaci są ich zdolnościami do użycia na początku tury.

Re: Cytadela

: 05 paź 2012, 08:11
autor: Olgierdd
Poza tym postacie zabite ujawnia się dopiero na samym końcu, dlatego biskup nie może zadziałać, bo (teoretycznie) nie ma go w tej turze w grze.

Re: Cytadela

: 22 paź 2012, 17:36
autor: TTR_1983
Witam,
Zwróciliśmy uwagę, ze co najmniej w przypadku Kupca rozegranie zdolności karty w konkretnym momencie tury ma duże znaczenie dla jej przebiegu, jednak z konstrukcji instrukcji wynika, że specjalne zdolności postaci powinny być rozgrywane na samym końcu ( po wykonaniu akcji dobrania złota lu kart dzielnic) Co więcej- instrukcja wyraźnie zwraca uwagę w przypadku Magika, że jego zdolność można rozegrać w dowolnym momencie. w przypadku innych postaci nie ma takiego zastrzeżenia. Jak to z tym jest?

Re: Cytadela

: 22 paź 2012, 18:39
autor: asiok
Wg instrukcji zamieszczonej na stronie Rebela:

"Ważne: Zarządcy, którzy otrzymują złoto z posiadania konkretnych dzielnic w swoim mieście (Król, Imperator, Biskup, Opat, Kupiec, Dyplomata, Generał) mogą otrzymać to dodatkowe złoto w dowolnej chwili. Możesz je wziąć przed zbudowaniem budynku (jeśli np. potrzebujesz złota do zbudowania go) lub po zbudowaniu (jeśli przykładowo wybudowana dzielnica dostarczy Ci właśnie złota). Ten dodatkowy przychód musi być wzięty jednokrotnie. Nie możesz części wziąć przed wybudowaniem dzielnicy, a części po."

http://www.rebel.pl/e4u.php/1,ModFiles/ ... _pelna.pdf

Re: Cytadela

: 22 paź 2012, 18:50
autor: TTR_1983
Ok. a co ze zdolnościami postaci? Np. Złodziej najpierw okrada, a potem decyduje czy chce 2 złota lub ciągnąć karty dzielnic, czy najpierw robi akcje, a później okrada? Z punktu widzenia strategii ma to znaczenie.

Re: Cytadela

: 22 paź 2012, 18:56
autor: asiok
Złodziej - gdy przypadnie jego kolej ruchu - jedynie ogłasza kogo okrada, po czym wykonuje swoje akcje.
Pieniądze otrzymuje dopiero na początku ruchu osoby okradzionej.

Re: Cytadela

: 22 paź 2012, 19:13
autor: TTR_1983
asiok pisze:Złodziej - gdy przypadnie jego kolej ruchu - jedynie ogłasza kogo okrada, po czym wykonuje swoje akcje.
Pieniądze otrzymuje dopiero na początku ruchu osoby okradzionej.
ma to oczywiście swój sens, tylko nie wynika bezpośrednio z instrukcji (tej w pudełku)

Re: Cytadela

: 22 paź 2012, 19:24
autor: Inermis
Ale mieszacie. W instrukcji jest to prosto napisane.
Zdolność postaci można wykorzystać w raz podczas tury, chyba że jest to inaczej napisane na karcie. (Np. wiele postaci ma napisane "po akcji" w tym też Kupiec dostaje 1 kasy po Akcji. )

Tura składa się z
1) Akcji (zloto lub karty)
2) Budowy dzielnicy

Zatem odpalić zdolności można:

A) tutaj
1) Akcji (zloto lub karty)
B) tutaj
2) Budowy dzielnicy
C) i tutaj

Złodziej i zabójca nie muszą ogłaszać swoich ofiar w punkcie A. Ale robi się to tam najczęściej ponieważ nie ma różnicy czy jest to A, B czy C.

Natomiast dla postaci które dostają kase za dzielnice, jest różnica czy zagrywasz swoją zdolność w B lub w C. - czy będzie miał kasę na dzielnicę, a może woli mieć kasę za dodatkową dzielnicę.

Dla Magika natomiast ważne jest nawet czy zagrywa w A czy C. A-mogę dostać lepszą rękę i wezmę złoto zamiast kart, C - zbuduję ostatni budynek i wezmę od kogoś jego rękę.

Re: Cytadela

: 07 mar 2013, 22:18
autor: trnks_
Użycie Zbrojowni opiera się na takich samych zasadach jak burzenie dzielnic Generałem? To znaczy, czy po jej wybudowaniu (3 monety) muszę zapłacić 2 za jej zburzenie, żeby usunąć dzielnicę jednego gracza? Czy jeśli już ją postawiłem, to mogę ją po prostu za darmo odrzucić, tym samym burząc czyjąś dzielnicę?

Re: Cytadela

: 09 mar 2013, 10:39
autor: ceemik
trnks_ pisze:Użycie Zbrojowni opiera się na takich samych zasadach jak burzenie dzielnic Generałem? To znaczy, czy po jej wybudowaniu (3 monety) muszę zapłacić 2 za jej zburzenie, żeby usunąć dzielnicę jednego gracza? Czy jeśli już ją postawiłem, to mogę ją po prostu za darmo odrzucić, tym samym burząc czyjąś dzielnicę?
Odrzucasz Zbrojownię i niszczysz dowolną dzielnicę przeciwnika za darmo. Działa nawet przeciwko Biskupowi.

Tu znajdziesz kilka dodatkowych informacji na temat tej dzielnicy(Armory):
http://boardgamegeek.com/thread/406296/ ... n-progress

Re: Cytadela

: 13 paź 2013, 18:05
autor: szon
Czy grając magikiem mogę po wybudowaniu dzielnicy wymienić wszystkie swoje karty z ręki z innym graczem, mimo że nie zostaje mi w ręku żadna karta?

Re: Cytadela

: 13 paź 2013, 18:20
autor: Curiosity
szon pisze:Czy grając magikiem mogę po wybudowaniu dzielnicy wymienić wszystkie swoje karty z ręki z innym graczem, mimo że nie zostaje mi w ręku żadna karta?
Tak.

Re: Cytadela

: 08 gru 2013, 22:31
autor: szon
Gracz A wybiera wiedźmę i trafia w postać gracza B.
Gracz B wykonuje akcję, a gracz A korzysta ze specjalnych zdolności. Czy któryś gracz może budować?