NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 698
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 127 times
Been thanked: 301 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Niewodnik »

Ciekawe kiedy dojdziemy do poziomu, że AI będzie w stanie "nagrać" film ze skrótem najważniejszych zasad po zapoznaniu się z instrukcją.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3587
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1229 times
Been thanked: 1447 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

Niewodnik pisze: 30 sty 2025, 11:56 Ciekawe kiedy dojdziemy do poziomu, że AI będzie w stanie "nagrać" film ze skrótem najważniejszych zasad po zapoznaniu się z instrukcją.
Myślę, że wkrótce. Są już narzędzia służące do generowania filmów. Na pewno łatwo i nie dużym kosztem możesz poprosić o wykonanie tłumaczenia gry i uzyskać bardzo realistyczne audio z tłumaczącym. Możesz nawet w trakcie tłumaczenia z nim rozmawiać, prowadzić dialog, dopytywać o szczegóły, wchodzić w interakcje. Poprostu agent dźwiękowy AI dostanie dostęp do źródła z instrukcją i będzie Ci ją tłumaczyć, a Ty możesz wchodzić mu w słowo i prosić o wyjaśnienia. Bardzo dobre jakościowo AI związane z dźwiękiem zrobisz z ElevenLabs. Są tam ogromne możliwości. Np mając podcast możesz swój własny głos, z własną modulacją i barwą przerobić na kilkadziesiąt innych języków i np kanał na YouTube prowadzić równolegle np po Chińsku. Nawet jest jakiś darmowy plan, w którym można krótkie materiały wygenerować.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 698
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 127 times
Been thanked: 301 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Niewodnik »

Jako animator gier planszowych jestem jawnie oburzony. AI ZABIERA MI PRACĘ :D
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3587
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1229 times
Been thanked: 1447 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

Niewodnik pisze: 30 sty 2025, 12:28 Jako animator gier planszowych jestem jawnie oburzony. AI ZABIERA MI PRACĘ :D
Takie zaawansowane narzędzia póki co swoje kosztują a technologia AI w produkcji tania nie jest (nawet w kontekście chińskiego AI) więc myślę, że takie generowanie wideo w wystarczająco dobrej jakości pod strzechy szybko nie trafi także możesz spać spokojnie :) prędzej obawiał bym się sensu pracy nad podcastami dźwiękowymi bo to już AI wychodzi niemal bezbłędnie i względnie tanio.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6260
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1291 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

seki pisze: 30 sty 2025, 11:29 Czy jest zgodna z materiałem źródłowym, oceń sam
Akurat to świeży materiał więc pamiętam go doskonale. Nie mam zarzutu co do treści które zostały wskazane. To pokazuje że teraz recenzje które trwają długie minuty dla osób które chcą jedynie szybkiej opinii (płytkiej) jest to możliwe. Widzę to zastosowanie w wielu płaszczyznach. Nie można oczywiście ufać temu narzędziu w 100% ale hipotetycznie jak mamy do przeczytania 40stron umowy i nic z niej nie rozumiemy to możemy poprosić AI aby nam wskazała potencjalne przeszkody na które warto zwrócić być może uwagę.
Niewodnik pisze: 30 sty 2025, 11:56 Ciekawe kiedy dojdziemy do poziomu, że AI będzie w stanie "nagrać" film ze skrótem najważniejszych zasad po zapoznaniu się z instrukcją.
Ja bym poszedł dalej " kiedy AI na podstawie filmu instruktarzowego, napisze sam czytelną instrukcję"? Chętnie to sprawdzę na podstawie swojej kolejnej gry "Karciana Remiza".
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 5096
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 2011 times
Been thanked: 2611 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: PytonZCatanu »

Może za 20 lat będą gry planszowe stworzone od podstaw przez AI. 🙂

Potem będą gry stworzone przez AI dla AI

Na którymś etapie człowiek przestanie być potrzebny 🙂
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6260
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1291 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

Zadałem jeszcze pytanie załączając polską instrukcję Black Rose Wars odnośnie rzucanych czarów i zasięgu. I jest jakaś nieścisłość:
"Czary, które dotyczą pomieszczeń, mają określony zasięg, który wskazuje, jak daleko od miejsca rzucenia czaru, efekt będzie działał. Zasięg ten jest mierzony jako liczba pomieszczeń w linii prostej od pomieszczenia, w którym czar został rzucony.
Jeśli czar ma zasięg 0, oznacza to, że działa tylko w pomieszczeniu, w którym czar został rzucony. Zasięg 1 oznacza, że czar może oddziaływać na pomieszczenia sąsiadujące z tym, w którym został rzucony.
Zatem, czar dotyczący pomieszczenia z liczbą 2, nie będzie oddziaływał na pomieszczenia w odległości 0-1, ale tylko na pomieszczenia w odległości 2 od miejsca rzucenia czaru, a pomieszczenia w odległości 0-1, będą poza zasięgiem tego czaru.
Warto także pamiętać, że figurki znajdujące się między Magiem rzucającym czar a celem nie blokują jego działania. "
Z tego co pamiętam do taki czar działał na konkretne pole oddalone o tyle ile wskazuje cyfra. Ale na FB zrobił się misz masz i niby to ja nie mam racji.....
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6260
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1291 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

PytonZCatanu pisze: 30 sty 2025, 12:43 Może za 20 lat będą gry planszowe stworzone od podstaw przez AI. 🙂

Potem będą gry stworzone przez AI dla AI

Na którymś etapie człowiek przestanie być potrzebny 🙂
Matrix to przewidział, M. Oracz też....a generalnie wszystko co człowiek wymyśli to w jakimś sensie zawsze działa przeciwko nam. :(
Awatar użytkownika
Otorek
Posty: 888
Rejestracja: 25 maja 2020, 18:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 302 times
Been thanked: 495 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Otorek »

To mówisz Bollo, że jednak wolałbyś urodzić się w średniowieczu jako chłop pańszczyźniany?
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3587
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1229 times
Been thanked: 1447 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

BOLLO pisze: 30 sty 2025, 12:55 Zadałem jeszcze pytanie załączając polską instrukcję Black Rose Wars odnośnie rzucanych czarów i zasięgu. I jest jakaś nieścisłość:
"Czary, które dotyczą pomieszczeń, mają określony zasięg, który wskazuje, jak daleko od miejsca rzucenia czaru, efekt będzie działał. Zasięg ten jest mierzony jako liczba pomieszczeń w linii prostej od pomieszczenia, w którym czar został rzucony.
Jeśli czar ma zasięg 0, oznacza to, że działa tylko w pomieszczeniu, w którym czar został rzucony. Zasięg 1 oznacza, że czar może oddziaływać na pomieszczenia sąsiadujące z tym, w którym został rzucony.
Zatem, czar dotyczący pomieszczenia z liczbą 2, nie będzie oddziaływał na pomieszczenia w odległości 0-1, ale tylko na pomieszczenia w odległości 2 od miejsca rzucenia czaru, a pomieszczenia w odległości 0-1, będą poza zasięgiem tego czaru.
Warto także pamiętać, że figurki znajdujące się między Magiem rzucającym czar a celem nie blokują jego działania. "
Z tego co pamiętam do taki czar działał na konkretne pole oddalone o tyle ile wskazuje cyfra. Ale na FB zrobił się misz masz i niby to ja nie mam racji.....
NotebookLM powinien przy interpretacji podać odnośnik do źródła (taka cyferka przy zapisie). Zobacz z czego to wziął i przeczytaj. Może zapis jest średnio precyzyjny w instrukcji co potwierdzało by przytoczony przez Ciebie fakt, że na FB są różne interpretacje.
PytonZCatanu pisze: 30 sty 2025, 12:43 Może za 20 lat będą gry planszowe stworzone od podstaw przez AI. 🙂

Potem będą gry stworzone przez AI dla AI

Na którymś etapie człowiek przestanie być potrzebny 🙂
Może tak, ale wątpię. Wyniki musi interpretować człowiek. Bardziej obawiam się z czasem zaniku inteligencji, umiejętności i kreatywności ludzkości. Ludzie stracą chęć nauki w tych dziedzinach, w których wyręczy nas AI. Ciekawy temat na literaturę fantasy, w której świat będzie rozwinięty ale ludzkość w szerokim ujęciu pod względem umysłowym na poziomie średniowiecza.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 5096
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 2011 times
Been thanked: 2611 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: PytonZCatanu »

Jest taki film - to animacja Disneya WALL-E 🙂

https://pl.wikipedia.org/wiki/WALL%C2%B7E?wprov=sfla1
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6260
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1291 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

seki pisze: 30 sty 2025, 13:13 Może tak, ale wątpię. Wyniki musi interpretować człowiek. Bardziej obawiam się z czasem zaniku inteligencji, umiejętności i kreatywności ludzkości. Ludzie stracą chęć nauki w tych dziedzinach, w których wyręczy nas AI. Ciekawy temat na literaturę fantasy, w której świat będzie rozwinięty ale ludzkość w szerokim ujęciu pod względem umysłowym na poziomie średniowiecza.
Wiesz skórować niedźwiedzia też już nie musimy umieć za to przydatne jest obsługiwanie się samoobsługową kasą w Lidlu. Coś owszem u nas zanika ale coś zyskujemy. Myślę że umiejętność przetrwania jest nam na tę chwilę potrzebna w obliczy zagłady lub jakiejś losowej sytuacji. Ja np cyklicznie chodzę z synem na strzelnicę. Nie potrzebuję tej umiejętności ale być może będzie ona przydatna. Natomiast nie widzę sensu pisania czegoś długopisem po kartce jak mogę to zrobić w excelu...czy innym notatniku. Powiem więcej, piszę jeszcze w pracy a poza nią piszę już tylko głosowo.
Awatar użytkownika
Seraphic_Seal
Posty: 1256
Rejestracja: 28 lis 2021, 20:44
Has thanked: 407 times
Been thanked: 340 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Seraphic_Seal »

Brzmi trochę jak narzędzie potrzebne do grania w gry LMS/Czachy, może wtedy uda się chociaż raz zagrać w 100% według zasad :twisted:
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 698
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 127 times
Been thanked: 301 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Niewodnik »

Seraphic_Seal pisze: 30 sty 2025, 13:52 Brzmi trochę jak narzędzie potrzebne do grania w gry LMS/Czachy, może wtedy uda się chociaż raz zagrać w 100% według zasad :twisted:
Jest jeden problem. Instrukcja najpierw musi być dobrze przetłumaczona ;)
Awatar użytkownika
The Fifth Horseman
Posty: 220
Rejestracja: 09 sie 2021, 12:35
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 230 times
Been thanked: 83 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: The Fifth Horseman »

Niewodnik pisze: 30 sty 2025, 14:12 Jest jeden problem. Instrukcja najpierw musi być dobrze przetłumaczona ;)
Niekoniecznie. Jak wskazał Pyton, aplikacja bez problemu łyka materiały w innym języku niż zadajesz jej pytania, więc możesz nawet w teorii poprosić o przetłumaczenie zasad krok po kroku na polski.
Jestem akurat podwykonawcą dla firmy która ma na rynku podobne narzędzie i tam jest tak samo.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 698
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 127 times
Been thanked: 301 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Niewodnik »

Kochani, jesteśmy w przyszłości, o której marzyliśmy!

Tylko czemu mam niepokój, że oznajmił go Piąty Jeździec...
dannte
Posty: 838
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 121 times
Been thanked: 520 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: dannte »

Hmm, a jakby narzędziu zapodać słabo napisaną instrukcję, z której wynika sporo niejasności (ale nie taką gdzie słowa kluczowe są mieszane lub efekty sprzeczne, gdy np. tura i runda oznacza co innego, a są używane zamiennie) - chodzi o niejasności typu gra deck-builder gdzie nie jest napisane co zrobić gdy talia się wyczerpie, albo gra w której nie jest jasne, czy elementy są limitowane (do tego co znajdziemy w pudełku), czy można używać zamienników.

Czy możnaby zadać temu AI pytanie o wskazanie niejasności/błędów? Wiem, że to trochę odwrotne działanie od zamierzonego celu narzędzia, ale pytam z ciekawości czy tego typu narzędzie uczyni przyszłe instrukcje bardziej technicznymi i jednoznacznymi, bez niedopowiedzeń? Aczkolwiek to mógłby być temat rzeka: np. informacja, że karty na ręku gracza powinny być odkryte tylko dla tego gracza byłaby zbędna, więc AI próbując zidentyfikować braki mogłoby bardziej zaszkodzić niż pomóc :)

PS: Ale tak sobie teraz myślę, że moja propozycja jest głupia, bo nie ma żadnych sensownych, zdroworozsądkowych ram. Chociażby prosty Love Letter: żetonów punktów jest zawsze 13 i nie ma tak, że one są limitowane, ani też nie są nieograniczone - po prostu więcej nigdy nie będzie potrzeba, bo tak działa prosta matematyka (a wiemy, że w matmę AI jest słabe)... więc informacja o limitacji jest zbędna i informacja o nieograniczeniu i możliwości stosowania zamienników jest nieprawdziwa.

Heh, ale zrobiłem fikołek logiczny :D
(ale może ktoś bardziej kreatywny obróci mój post w coś ciekawego)
Awatar użytkownika
The Fifth Horseman
Posty: 220
Rejestracja: 09 sie 2021, 12:35
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 230 times
Been thanked: 83 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: The Fifth Horseman »

dannte pisze: 30 sty 2025, 22:05Czy możnaby zadać temu AI pytanie o wskazanie niejasności/błędów? Wiem, że to trochę odwrotne działanie od zamierzonego celu narzędzia, ale pytam z ciekawości czy tego typu narzędzie uczyni przyszłe instrukcje bardziej technicznymi i jednoznacznymi, bez niedopowiedzeń? Aczkolwiek to mógłby być temat rzeka: np. informacja, że karty na ręku gracza powinny być odkryte tylko dla tego gracza byłaby zbędna, więc AI próbując zidentyfikować braki mogłoby bardziej zaszkodzić niż pomóc :)
Zasadniczo można. Ja dzisiaj w taki sposób przekopałem zestaw pism z postępowania sądowego.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3587
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1229 times
Been thanked: 1447 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

dannte pisze: 30 sty 2025, 22:05Czy możnaby zadać temu AI pytanie o wskazanie niejasności/błędów? Wiem, że to trochę odwrotne działanie od zamierzonego celu narzędzia, ale pytam z ciekawości czy tego typu narzędzie uczyni przyszłe instrukcje bardziej technicznymi i jednoznacznymi, bez niedopowiedzeń? Aczkolwiek to mógłby być temat rzeka: np. informacja, że karty na ręku gracza powinny być odkryte tylko dla tego gracza byłaby zbędna, więc AI próbując zidentyfikować braki mogłoby bardziej zaszkodzić niż pomóc :)
Pewnie można spróbować ale osobiście wolał bym to zrobić w mniej eksperckim GenAI. Notebook LM ma za zadanie raczej wyszukiwać konkretne zapisy w treści i podawać ich źródła. Wydaje mi się, że w otwartym nie oskryptowanym AI osiągnął byś lepiej zamierzony efekt załączając plik i prosząc o analizę pod kątem braku spójności między zapisami. Z całą pewnością AI może również zaproponować korektę tekstu, w tym oczywiście instrukcji do gier.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6260
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1291 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

Myślę że dzięki temu wsparciu warto pomyśleć nad rozegraniem wreszcie takich pozycji jak Mage Knight, Mage Wars Arena, WoP, S&S czy Machina Arcana.
Kisun
Posty: 1184
Rejestracja: 12 lip 2015, 16:47
Lokalizacja: Gostyń (Wlkp)
Has thanked: 117 times
Been thanked: 157 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Kisun »

Może by tak sprawdzić instrukcję do Neuroshimy Hex i zobaczyć czy zasieciowany sieciarz może zasieciować sieciarza? ;)
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3587
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1229 times
Been thanked: 1447 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

Kisun pisze: 31 sty 2025, 10:56 Może by tak sprawdzić instrukcję do Neuroshimy Hex i zobaczyć czy zasieciowany sieciarz może zasieciować sieciarza? ;)
Jak dołączyć do źródeł FAQ, w którym chyba coś na ten temat było to da radę. Ciekaw jestem jaki byłby wynik :) kluczowe to dać mu dobre źródło, z którego wyczyta ten zapis. Pamiętajmy że on nie zinterpretuje zasad po swojemu, tylko musi znaleźć odpowiednie zapisy w źródle.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5639
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 332 times
Been thanked: 996 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: raj »

Temat jest na tyle istotny, że na jakiś czas go przykleiłem.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6260
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1291 times
Been thanked: 1967 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

Kisun pisze: 31 sty 2025, 10:56 Może by tak sprawdzić instrukcję do Neuroshimy Hex i zobaczyć czy zasieciowany sieciarz może zasieciować sieciarza? ;)
Welcome in the future......


Obrazek
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 698
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 127 times
Been thanked: 301 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Niewodnik »

Kisun pisze: 31 sty 2025, 10:56 Może by tak sprawdzić instrukcję do Neuroshimy Hex i zobaczyć czy zasieciowany sieciarz może zasieciować sieciarza? ;)
To od razu zapytajmy czy można solo grać w Dochodzenie :P
ODPOWIEDZ