NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6313
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1300 times
Been thanked: 1979 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

To jeszcze jedna próba złamania AI. Celowo wziąłem jakiś film zagraniczny gdzie jest jakaś topka i nie ma podziału czasowego i informacji jakie gry ona zawiera.

Zadałem pytanie jaka jest topka od 100-1 z podaniem tytułów. Oto wynik po 2-3sek.

Obrazek
Spoiler:
Panczo
Posty: 63
Rejestracja: 29 sty 2016, 15:26
Lokalizacja: Very Dark Place
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Panczo »

dzięki za link, ciekawe narzędzie.
albo ja w to nie umiem albo AI mi tu coś źle odpowiada :)

podrzuciłem mu instrukcję EN do gry Regicide: https://www.regicidegame.com/site_files ... 4.pdf?dl=1
po czym zapytałem:
"czy karty po zagraniu odkłada się OD RAZU na stos kart odrzuconych?"

odpowiedź AI:
Spoiler:
a tymczasem w instrukcji:
Spoiler:
czyli w skrócie:
karty zagrane odrzuca się dopiero po tym jak gracze wspólnie pokonają wroga. Może to zająć kilka tur.
Jeśli w swojej turze gracz nie pokonał Wroga, wszystkie zagrane karty nadal leżą na stole.

Nie wiem, może coś źle zadaję pytanie, ale póki co jestem nieusatysfakcjonowany :D

edit: tutaj wątek na bgg gdzie sam designer lajkuje odpowiedź potwierdzającą moją interpetację odnośnie odrzucania kart: https://boardgamegeek.com/thread/288020 ... to-discard
Ostatnio zmieniony 31 sty 2025, 11:55 przez Panczo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3602
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1235 times
Been thanked: 1450 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

BOLLO pisze: 31 sty 2025, 11:41
Spoiler:

Zakładam, że zrobił to dobrze? Daj zawsze opinie bo nie każdy zna te materiały. Widziałem już jak Notebook LM w kilka sekund analizuje kilkadziesiąt filmów na YouTubie. Już nie musisz oglądać setek godzin filmów by wyciągnąć z nich najważniejsze zagadnienia. Wystarczy napisać prompt. A są jeszcze lepsze modele do takiej analizy i raportowania wyspecjalizowane w dużych porcjach danych źródłowych (Deep Searching).
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6313
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1300 times
Been thanked: 1979 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

seki pisze: 31 sty 2025, 11:51
BOLLO pisze: 31 sty 2025, 11:41
Spoiler:
Zakładam, że zrobił to dobrze? Daj zawsze opinie bo nie każdy zna te materiały. Widziałem już jak Notebook LM w kilka sekund analizuje kilkadziesiąt filmów na YouTubie. Już nie musisz oglądać serek godzin filmów by wyciągnąć z nich najważniejsze zagadnienia. Wystarczy napisać prompt. A są jeszcze lepsze modele do takiej analizy i raportowania wyspecjalizowane w dużych porcjach danych źródłowych (Deep Searching).
Tak zrobił to bezbłędnie. Wiem że to bedzie rozwijane w wielu aspektach i niebawem możemy doczekać się obsługi w urzędzie jak w filmie Elizjum. Będziemy zmuszani do mówienia prawdy a uczucia które pielęgnujemy w sobie przestaną mieć sens.....wiem wyolbrzymiam ale kiedyś to co mamy teraz też nie istniało i potrzebowaliśmy na to niecałe 50lat. AI na dla mnie dwa oblicza : fascynujące/przerażające.
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 700
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 127 times
Been thanked: 302 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Niewodnik »

Wyobraźcie sobie AI, które za was ogląda w 3 sekundy cały film i ocenia czy wam się spodoba na podstawie ocen innych użytkowników, którzy podobnie oceniali inne filmy. Albo AI, które na tej samej zasadzie będzie wybierać za nas co tym razem obejrzeć na Netflixie. I zamiast długich sesji, gdzie zastanawiasz się co by tu obejrzeć, to mamy dodatkowy obowiązek oceny tego co właśnie obejrzeliśmy (co niektórzy i tak robią), żeby ulepszać algorytm.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3602
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1235 times
Been thanked: 1450 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

Panczo pisze: 31 sty 2025, 11:50 dzięki za link, ciekawe narzędzie.
albo ja w to nie umiem albo AI mi tu coś źle odpowiada :)
Gry nie znam ale dałem mu to samo źródło i mi chyba odpowiedział lepiej bo podał, że odkłada się po pokonaniu.
Tak, karty zagrane w celu zaatakowania przeciwnika są odkładane na stos kart odrzuconych. Po pokonaniu przeciwnika, wszystkie karty zagrane przez graczy przeciwko niemu są odkładane na stos kart odrzuconych. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy gracze zadali przeciwnikowi obrażenia dokładnie równe jego zdrowiu; wtedy karta przeciwnika jest umieszczana zakryta na wierzchu stosu kart do dobrania, a zagrane karty nadal trafiają na stos kart odrzuconych. Dodatkowo, gdy gracz odrzuca karty z ręki aby pokryć obrażenia zadane przez wroga, te karty również idą na stos kart odrzuconych.

Zobacz u Ciebie na jaki punkt zapisu się powołuje Notebook. Klikasz na cyferkę przy odpowiedzi. Przypuszczam, ze będzie to ten fragment co podświetliłem na sceenie a na sceenie w instrukcji jest, że się odrzuca. Widocznie w Twoim przypadku nie doczytał szczegółów ;)
Spoiler:
Panczo
Posty: 63
Rejestracja: 29 sty 2016, 15:26
Lokalizacja: Very Dark Place
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Panczo »

seki pisze: 31 sty 2025, 12:00
Panczo pisze: 31 sty 2025, 11:50 dzięki za link, ciekawe narzędzie.
albo ja w to nie umiem albo AI mi tu coś źle odpowiada :)
Gry nie znam ale dałem mu to samo źródło i mi chyba odpowiedział lepiej bo podał, że odkłada się po pokonaniu.
Tak, karty zagrane w celu zaatakowania przeciwnika są odkładane na stos kart odrzuconych. Po pokonaniu przeciwnika, wszystkie karty zagrane przez graczy przeciwko niemu są odkładane na stos kart odrzuconych. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy gracze zadali przeciwnikowi obrażenia dokładnie równe jego zdrowiu; wtedy karta przeciwnika jest umieszczana zakryta na wierzchu stosu kart do dobrania, a zagrane karty nadal trafiają na stos kart odrzuconych. Dodatkowo, gdy gracz odrzuca karty z ręki aby pokryć obrażenia zadane przez wroga, te karty również idą na stos kart odrzuconych.

Zobacz u Ciebie na jaki punkt zapisu się powołuje Notebook. Klikasz na cyferkę przy odpowiedzi. Przypuszczam, ze będzie to ten fragment co podświetliłem na sceenie a na sceenie w instrukcji jest, że się odrzuca. Widocznie w Twoim przypadku nie doczytał szczegółów ;)
Spoiler:
od nowa załadowałem mu ten sam plik. Zapytałem znowu o to samo dokładnie tymi samymi słowami. Otrzymałem inną odpowiedź :D
Spoiler:
szybko się doszkolił skubany :D
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 700
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 127 times
Been thanked: 302 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Niewodnik »

A da się takie coś oszukać pisząc mu "nieprawda, to tak nie działa"?

Z tego co pamiętam ChatGPT przeprasza wtedy, przyznaje rację i daje jakąś randomową odpowiedź.
Panczo
Posty: 63
Rejestracja: 29 sty 2016, 15:26
Lokalizacja: Very Dark Place
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Panczo »

Niewodnik pisze: 31 sty 2025, 12:18 A da się takie coś oszukać pisząc mu "nieprawda, to tak nie działa"?

Z tego co pamiętam ChatGPT przeprasza wtedy, przyznaje rację i daje jakąś randomową odpowiedź.
ja: nie, to tak nie działa
ai:
"Rozumiem, że chcesz skorygować moją wcześniejszą odpowiedź. Z kontekstu naszej rozmowy wnioskuję, że odnosisz się do tego, kiedy karty są odrzucane na stos kart odrzuconych po ich zagraniu. Twoja wypowiedź "nie, to tak nie działa" sugeruje, że moja poprzednia odpowiedź była nieprecyzyjna lub błędna.
Zgodnie z zasadami gry Regicide, karty zagrane w kroku 1 nie są odrzucane od razu na stos kart odrzuconych. Karty te są odrzucane dopiero w następujących sytuacjach:"

czyli AI podtrzymuje swoje zdanie w tym przypadku ;)
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3602
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1235 times
Been thanked: 1450 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

Niewodnik pisze: 31 sty 2025, 12:18 A da się takie coś oszukać pisząc mu "nieprawda, to tak nie działa"?

Z tego co pamiętam ChatGPT przeprasza wtedy, przyznaje rację i daje jakąś randomową odpowiedź.
Ale to jest nieco inne narzędzie, powinno być odporne na halucynacje bo on nie dopasowuje odpowiedzi do oczekiwań tylko wyszukuje je w zadanym źródle. Zrobiłem test. Przeprosił za błąd ale powtórzył to co podał pierwotnie także jest usłużny ale w moim przypadku dość rzetelny.
Spoiler:
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5677
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 333 times
Been thanked: 1001 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: raj »

Załadowałem instrukcję do Green Goose (wojenna z systemu Tactical Combat Series). Moździerze w tej grze mogą strzelać dwa razy w turze - raz jako reakcja w odpowiedzi na działąnie wroga, drugi raz w fazie normalnej walki jako wsparcie ataku. tymczasem AI twierdzi, że moździerze mogą strzelać dowolną ilość razy w turze jeżeli mają dość amunicji, z wyjątkiem jednego specjalnego argentyńskiego moździerza 120mm, który może strzelić "normalnie 2 razy".
Żeby nie było, to nie zmyślony problem, mieliśmy nad tym rozkminę podczas rogrywki.
Więc jest super, ale zawsze może zdarzyć się babol, jest miejsce na poprawę.
Z tym, że podczas normalnej rozgrywki i tak często popełniamy błędy więc to nie jest jakaś tragedia.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
The Fifth Horseman
Posty: 220
Rejestracja: 09 sie 2021, 12:35
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 233 times
Been thanked: 83 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: The Fifth Horseman »

raj pisze: 01 lut 2025, 12:39 Załadowałem instrukcję do Green Goose (wojenna z systemu Tactical Combat Series). Moździerze w tej grze mogą strzelać dwa razy w turze - raz jako reakcja w odpowiedzi na działąnie wroga, drugi raz w fazie normalnej walki jako wsparcie ataku. tymczasem AI twierdzi, że moździerze mogą strzelać dowolną ilość razy w turze jeżeli mają dość amunicji, z wyjątkiem jednego specjalnego argentyńskiego moździerza 120mm, który może strzelić "normalnie 2 razy".
Żeby nie było, to nie zmyślony problem, mieliśmy nad tym rozkminę podczas rogrywki.
Więc jest super, ale zawsze może zdarzyć się babol, jest miejsce na poprawę.
Z tym, że podczas normalnej rozgrywki i tak często popełniamy błędy więc to nie jest jakaś tragedia.
Wrzuciłem to do tego narzedzia AI o którym pisałem, i przy wybranym modelu OpenAI O1 dostałem taką odpowiedź:
Spoiler:
Czyli w instrukcji do Goose Green brakowało mu ogólnych zasad systemu których po prostu nie zna.
Po zarzuceniu mu instrukcji GG i instrukcji TCS, dostałem to:
Spoiler:
Trochę się pląta.
Pynio
Posty: 960
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 176 times
Been thanked: 150 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Pynio »

Potestowałem trochę AI pod względem nauki planszówek i do prób wziąłem jedną z najgorszych instrukcji jakie czytałem czyli: John Company.

AI: Perplexity

Poszło poniższe zapytanie:

rozlokowanie wojsk bez dowódcy

Otrzymana odpowiedź:
poza kompletem informacji dotyczących wosjk, rozlokowania itp pada następujące:
Spoiler:
I tu się z nim zgadzam, bo sam miałem z tym problemy. W opisie akcji dowódcy nie ma słowa, że jego brak skutkuje brakiem możliwości rozlokowania. W dalszej częsci instrukcji (przy obronie) jest opis, że przy braku dowódcy jego rolę przejmuje zwierzchnik itp. Natomiast znowu na stronie 14 jest wyraźnie opisane co dzieje się w sytuacji jak kogoś nie ma na stanowisku, ale dotyczy to URZĘDNIKÓW, natomiast jak wiemy - Dowódca urzędnikiem NIE JEST. Jest to oczywiście zajeb... logicznie opisane na stronie 19 tej dziadowskiej instrukcji (Generalnie zatem do tej pory opierałem się na stwierdzeniu, że bije się zwierzchnik - błędnie. WEDŁUG PANA AUTORA - ATAK NIE MOŻE BYĆ PRZEPROWADZONY. Wie o tym wyłącznie on).

Wrzucam zatem w Perplexity dodatkowe informacje ze strony 14 instukcji o braku kandydata na stanowisko (to nic, że to nie urząd... wrzucam) i oto co się pojawia... generalnie SZOK :)
Spoiler:
No łeb mi urwało. Dobrze sobie wykminił. Generalnie tak jak to jest wytłumaczone na forum.

Porównałem to z wrzuceniem instrukcji do NOTEBOOKLM i zadaniem następującego pytania:

"czy jest możliwe rozlokowanie wojsk bez dowódcy"

Oto odpowiedź
Spoiler:
Niestey w żadnym przypadku NotebookLM nie zmienił zdania. Prosiłem, błagałem, tłumaczyłem. NIC! Jest możliwe i basta!

Zdecydowanie pod tym względem Perplexity wygrywa, chociaż obsługa NotebookLM w kwestiach instrukcji jakaś lepsza...
Oczywiście wszystkiemu winna gów!@# instrukcja do JC, ale i z takimi mamy do czynienia.
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 6313
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: YT
Has thanked: 1300 times
Been thanked: 1979 times
Kontakt:

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: BOLLO »

Jednym z najczęściej zadawanych pytań i problemów w grze 51Stan jest planszetka gracza i akcje na niej.
Zadałem pytanie i jako źródło odcinek typu "how to play" z zagranicznego kanału.
Oto zadane pytanie:
czy akcję z planszetki gracza można można wykonać kilkakrotnie podczas danej rundy?
A tu odpowiedź:
Akcje z planszetki gracza w grze 51. Stan można wykonywać raz na rundę, z wyjątkiem jednej akcji.

Każda frakcja ma trzy oddzielne akcje wypisane na planszetce i każdą z nich można wykonać raz na rundę.

Wszystkie frakcje mają oddzielną akcję, która pozwala na wydanie dwóch robotników, aby zyskać jeden surowiec (cegłę, broń, paliwo, żelazo) lub dobrać kartę. Tę akcję można wykonać wielokrotnie podczas tej samej rundy.
Oczywiście odpowiedź jest poprawna. Dla mnie ten Chat to naprawdę odkrycie i chętnie będę z tego narzędzia korzystał podczas trudniejszych gier. Ale tu musi być albo dobrze napisana instrukcja albo dobrze nagrany materiał video.
Awatar użytkownika
Otorek
Posty: 907
Rejestracja: 25 maja 2020, 18:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 304 times
Been thanked: 513 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Otorek »

John company nie ma złej instrukcji jak na tak złożoną grę (zapraszam do świata instrukcji od Eklundów to się dopiero oczy otworzą). Trzeba po prostu przestać zakładać coś intuicyjnie lub dopisywać sobie samemu jakieś rzeczy. Jeśli w danym dziale (w obronie regionu) zezwala się na używanie wojska pomimo braku dowódcy to jest to wyjątek. Zresztą udzielałem odpowiedzi na te pytania posiłkując się tylko instrukcją, a nie BGG, więc trzeba po prostu przeczytać ze zrozumieniem, a nie przenosić informacje między różnymi częściami instrukcji i dziwić się, że się nie rozumie.
Awatar użytkownika
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 5743
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1635 times
Been thanked: 1820 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Mr_Fisq »

Ktoś próbował postawić coś podobnego, ale bazującego tylko na dokumentach tekstowych?
W sensie baza wektorowa jako źródło wiedzy + LLM do generowania odpowiedzi?
Sprzedam: Figurki (Oathmark,Wargames Atlantic, GW), Firefly Adventures, Nemesis: Nieznane Historie, Kawerna, Blackstone Fortress.
Przygarnę: Chinatown, Złapmy Lwa 9x9
Pynio
Posty: 960
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 176 times
Been thanked: 150 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Pynio »

Otorek pisze: 19 lut 2025, 15:09 John company nie ma złej instrukcji jak na tak złożoną grę (zapraszam do świata instrukcji od Eklundów to się dopiero oczy otworzą). Trzeba po prostu przestać zakładać coś intuicyjnie lub dopisywać sobie samemu jakieś rzeczy. Jeśli w danym dziale (w obronie regionu) zezwala się na używanie wojska pomimo braku dowódcy to jest to wyjątek. Zresztą udzielałem odpowiedzi na te pytania posiłkując się tylko instrukcją, a nie BGG, więc trzeba po prostu przeczytać ze zrozumieniem, a nie przenosić informacje między różnymi częściami instrukcji i dziwić się, że się nie rozumie.
Bez problemu przyswoiłem High Frontier - nadal uważam, że instrukcja do JC to kompletny dramat. Skakać muszę, ponieważ autor tego dziadostwa tak rozmieścił informacje. Pozostańmy zatem przy swoich zdaniach i skupmy się na meritum.

@Bollo - nie przeczę, tylko zachęcam do sprawdzenia innych modeli językowych. Czasem osiągniesz lepsze, czasem gorsze rezultaty. Na moim przykładzie Notebook się wyłożył i z moimi umiejętnościami odnośnie AI nie potrafiłem go przekonać. Być może powinienem użyć innych metod. Będę się mocniej wdrażał w temat. Wezmę tylko zdecydowanie normalniejsze instrukcje. Teraz będę testował Civolution i Voidfall. Świetnie zredagowane instrucje z dużą ilością informacji.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3602
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1235 times
Been thanked: 1450 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

Ja już regularnie wspomagam się Notebook LM w grze. Szybciej mi wpisać pytanie tam niż wertować całą instrukcje. Idealnie gdy grę sobie tylko przypominam i kiedyś grałem ale generalnie w tym narzędziu nie martwię się o halucynacje. I gram tak teraz w Hunters i Szczęki Lwa. Gdy coś mnie niepokoi to klikam cyferkę i doczytuje w źródle ale powiedział bym, że ma skuteczność lepszą niż moi koledzy od planszówek tłumaczący zasady. Oni częściej coś błędnie interpretują niż Notebook. Ostatnio wykorzystywałem do znalezienia informacji o moim pradziadku - skutecznie. Zaciągnąłem mu źródła odnośnie historii miasta Kargowa i znalazłem zapisy o ważnej personie w powojennej odbudowie miasta. Dokumenty opisują po imieniu i nazwisku mojego dziadka i krótko opisują. Bardzo korzystne narzędzie do analizy takiej dokumentacji.

Perplexity bym się nieco bał pytając o zasady. Uwielbiam, mam wersję pro i używam niemal codziennie ale do innych celów. Z założenia nie różni się wiele od każdego innego modelu językowego LLM, jedynie bardziej nastawia się na przeszukanie zasobów w internecie. Mi zastąpił wyszukiwarkę google. Ale co jeśli ktoś gdzieś podał błędną interpretację? Nie jest w stanie tego zweryfikować. Nadal w Notebook LM mamy większą pewność bo sami karmimy go źródłami a on nie ma prawa szukać poza nimi.
Mr_Fisq pisze: 19 lut 2025, 15:17 Ktoś próbował postawić coś podobnego, ale bazującego tylko na dokumentach tekstowych?
W sensie baza wektorowa jako źródło wiedzy + LLM do generowania odpowiedzi?
Masz na myśli nakarmienie modelu setkami instrukcji na raz? Tylko po co? Notebook właśnie to robi, tylko ogranicza się do 50 źródeł na raz w darmowej wersji. Byłem na webinarze na żywo, podczas którego występował jeden z twórców Notebooka Steven Johnson. W jego wersji Notebook nie miał praktycznie żadnego ograniczenia, nie pamiętam jak to jest w wersji płatnej ale wydaje mi się, że ogranicza się do 500 źródeł. To niezła baza. I ponieważ sam decydujesz jakie źródła mu dajesz to oczywiście mogą być to wyłącznie dokumenty tekstowe. Dlatego nie rozumiem celu stawiania czegoś samemu. Chyba, że do analizy danych wrażliwych ale to ten sam problem i to samo rozwiązanie co przy każdym modelu językowym a open source trochę mamy więc jest w czym wybierać. Tylko o sprzęt gorzej.
Pynio pisze: 19 lut 2025, 14:51 Niestey w żadnym przypadku NotebookLM nie zmienił zdania. Prosiłem, błagałem, tłumaczyłem. NIC! Jest możliwe i basta!

Zdecydowanie pod tym względem Perplexity wygrywa, chociaż obsługa NotebookLM w kwestiach instrukcji jakaś lepsza...
Oczywiście wszystkiemu winna gów!@# instrukcja do JC, ale i z takimi mamy do czynienia.
Tłumaczyć się za AI nie będę:) ale uważam, że Notebook słusznie nie reaguje na Twoje przekonywanie. Tak jest to narzędzie skonstruowane by nie było podatne na halucynacje, na przekłamywanie faktów. On ma korzystać tylko że źródła. I tu jak sam wskazujesz instrukcja najwidoczniej jest słaba w tej materii. Wg mnie to dobrze, że nie zmieni zdania jeśli interpersonalne wg instrukcji inaczej. A ze jest to niezgodne z zamysłem autora? Instrukcja do zmiany. Możesz jeszcze poszukać czy istnieje FAQ i mu zaciągnąć jako 2 źródło. Może to by pomogło.
Awatar użytkownika
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 5743
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1635 times
Been thanked: 1820 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Mr_Fisq »

seki pisze: 19 lut 2025, 15:28
Mr_Fisq pisze: 19 lut 2025, 15:17 Ktoś próbował postawić coś podobnego, ale bazującego tylko na dokumentach tekstowych?
W sensie baza wektorowa jako źródło wiedzy + LLM do generowania odpowiedzi?
Masz na myśli nakarmienie modelu setkami instrukcji na raz? Tylko po co? Notebook właśnie to robi, tylko ogranicza się do 50 źródeł na raz w darmowej wersji. Byłem na webinarze na żywo, podczas którego występował jeden z twórców Notebooka Steven Johnson. W jego wersji Notebook nie miał praktycznie żadnego ograniczenia, nie pamiętam jak to jest w wersji płatnej ale wydaje mi się, że ogranicza się do 500 źródeł. To niezła baza. I ponieważ sam decydujesz jakie źródła mu dajesz to oczywiście mogą być to wyłącznie dokumenty tekstowe. Dlatego nie rozumiem celu stawiania czegoś samemu. Chyba, że do analizy danych wrażliwych ale to ten sam problem i to samo rozwiązanie co przy każdym modelu językowym a open source trochę mamy więc jest w czym wybierać. Tylko o sprzęt gorzej.
W wykluczeniu chodziło mi o zawężenie funkcjonalności NotebookLM, tylko do plików tekstowych.

Dlaczego robić to samemu?
- NotebookLM jest narzędziem ogólnego zastosowania, a tworząc rozwiązanie bardziej specjalizowane być może udałoby się osiągnąć lepsze wyniki :thinking:
- NotebookLM jest "za darmo" - "If something is free, you are the product." Nie ufam też polityce cenowej google w dłuższej perspektywie czasu (z własnego doświadczenia).

Ze sprzętem będzie coraz lepiej - już teraz na Mac'ach załadujesz całkiem spore modele (70b) - będzie wolniej niż na profesjonalnych GPU typu H100, czy nawet L40S, ale za to sporo taniej.
Jakoś w połowie roku ma wyjść NVIDIA Digits - https://www.nvidia.com/en-us/project-digits/
Sprzedam: Figurki (Oathmark,Wargames Atlantic, GW), Firefly Adventures, Nemesis: Nieznane Historie, Kawerna, Blackstone Fortress.
Przygarnę: Chinatown, Złapmy Lwa 9x9
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3602
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1235 times
Been thanked: 1450 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

Mr_Fisq pisze: 19 lut 2025, 16:05
W wykluczeniu chodziło mi o zawężenie funkcjonalności NotebookLM, tylko do plików tekstowych.

Dlaczego robić to samemu?
- NotebookLM jest narzędziem ogólnego zastosowania, a tworząc rozwiązanie bardziej specjalizowane być może udałoby się osiągnąć lepsze wyniki :thinking:
- NotebookLM jest "za darmo" - "If something is free, you are the product." Nie ufam też polityce cenowej google w dłuższej perspektywie czasu (z własnego doświadczenia).

Ze sprzętem będzie coraz lepiej - już teraz na Mac'ach załadujesz całkiem spore modele (70b) - będzie wolniej niż na profesjonalnych GPU typu H100, czy nawet L40S, ale za to sporo taniej.
Jakoś w połowie roku ma wyjść NVIDIA Digits - https://www.nvidia.com/en-us/project-digits/
Możesz ograniczyć go tylko do dokumentów. Ja zwykle analizuje zasady tylko na podstawie instrukcji do gry. Sam mu wysyłasz źródło więc masz na to wpływ. Bollo pisząc o wyniku z YouTube na pewno wskazał linka do materiału by notebook go przeanalizował. Normalnie nie ma potrzeby dokładać do tego innych źródeł niz pdf z instrukcją, glosariuszem czy, FAQ.
Pynio
Posty: 960
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 176 times
Been thanked: 150 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Pynio »

Sądzę, że trzeba próbować wielu rozwiązań i o tym dyskutować - nie mam żadnych faworytów i na pewno sprawdzę wszystko co proponujecie. Z pewnością podejście jakie prezentuje NotebookLM ma swoje ogromne zalety, jednak Perplexity (czemu akurat ten wybrałem - nie wiem) przekonał mnie swoją zmianą podejścia do tematu i znalezienia innej ścieżki - finalnie poprawnego rozwiązania.
Jeszcze będę chciał sprawdzić ostatnią wersję ChatGPT (koniecznie w wersji płatnej). Tam też można wgrywać pliki. NotebookLM ma tę przewagę, że można robić katalogi tematyczne np. dotyczące różnych tytułów. W Perplexity jak narazie muszę zaczynać wszystko od nowa - wgrywam pliki i dopiero zaczynam temat.

Generalnie dla mnie nie jest to narzędzie, które ma nauczyć mnie grać, ale widzę, że doskonale nadaje się do szybkiego przypominania różnych "wyjątków" itp. W stylu teraz np. chciałbym ponownie usiąść do Gry o Tron z dodatkiem Matka Smoków i już jakiś zestaw pytań odnośnie przypomnienia zasad mam. W tym sensie - mistrzostwo. Jednak jak napisałem - obecnie czuję to tak, że znam grę i podpieram się AI (chociażby dlatego żeby wiedzieć o co konkretnie zapytać).
Do nauki nadal pozostaje mi YT i jakieś dobre kanały, które mają renomę w tym temacie (finalnie i tak w sumie czytam chociaż raz instrukcję przed zagraniem).
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 1111
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 152 times
Been thanked: 926 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Bart Henry »

Mr_Fisq pisze: 19 lut 2025, 15:17 Ktoś próbował postawić coś podobnego, ale bazującego tylko na dokumentach tekstowych?
W sensie baza wektorowa jako źródło wiedzy + LLM do generowania odpowiedzi?
Był taki projekt jakiś czas temu, ale chyba się zwinął. Ale to chyba ze dwa lata temu już było. Nawet nie pamiętam nazwy. Ostatnio próbowałem szukać i bez sukcesu.
Mr_Fisq pisze: 19 lut 2025, 16:05 W wykluczeniu chodziło mi o zawężenie funkcjonalności NotebookLM, tylko do plików tekstowych.

Dlaczego robić to samemu?
- NotebookLM jest narzędziem ogólnego zastosowania, a tworząc rozwiązanie bardziej specjalizowane być może udałoby się osiągnąć lepsze wyniki
- NotebookLM jest "za darmo" - "If something is free, you are the product." Nie ufam też polityce cenowej google w dłuższej perspektywie czasu (z własnego doświadczenia).
Musiałbyś zadbać o dobranie odpowiednich rozmiarów chunków i dobre zrzucanie PDF-ów do czegoś bardziej sensownego, np. markdowna. Akurat w tym drugim temacie powstało sporo sensownych narzędzi, więc da się to zrobić stosunkowo prosto z zadowalającym wynikiem. Możliwości są jednak większe - instrukcje gier często mają bardzo sensowne przykłady graficzne, które tłumaczą przypadki brzegowe, więc pewnie analiza obrazków pozwoliłaby uchwycić więcej kontekstu. Za to rozmiar chunków nie jest trywialną kwestią. Teoretycznie cały akapit wydaje się być sensownym podejściem, ale w praktyce tych informacji może być tam za dużo, by odpowiednio score'ować chunki. Dobrze byłoby zadbać o sensowną funkcję rerankującą, a całość solidnie przetestować w różnych wariantach. Wydaje mi się, że przy dostępności takiego narzędzia jak NotebookLM robienie tego samego ręcznie ma sens tylko stricte rozwojowy, żeby się po prostu pobawić tymi narzędziami i spróbować osiągnąć w miarę sensowne rezultaty. Nie wiem, czy instrukcje do planszówek są na tyle specyficzne, że ręcznie byłbyś w stanie przebić jakość profesjonalnych narzędzi. Mogłoby to mieć sens przy konkretnej potrzebie - np. automatycznego tworzenia pomocy graczy w specyficznej formie lub ściągawek do tłumaczenia gier, ale nawet do takich zastosowań wybrałbym raczej podejście oparte na agentach, aby zadbać o weryfikację i utrzymanie przyjętych standardów.

NotebookLM sprawdził mi się dobrze w pytaniach o zasady do bardzo kiepsko napisanej instrukcji do The Thing. Jeden z rzadko docenianych plusów tego narzędzia to wielojęzyczność. Możesz pytać w języku polskim, wplatając angielskie nazwy, słowa kluczowe, a dostaniesz odpowiedź po polsku, bazującą na angielskiej instrukcji. To jest sztos dla ludzi, których przerasta pytanie o zasady na BGG, a język obcy jest jakąś blokadą w kontekście kupowania gier niewydanych po polsku. Z drugiej strony, na pewno nie warto Notebookowi wierzyć na słowo i zawsze trzeba zajrzeć też w źródło. Przytoczę swój przypadek, gdy NLM pomagał mi w analizowaniu regulaminów promocji przedsprzedażowych. Potrafił napisać, że dany sklep nie bierze udziału w promocji, po czym w tej samej wiadomości wypisać do na liście podmiotów, które są uwzględnione. Ot, trzeba pamiętać, że to narzędzie oparte na prawdopodobieństwie, a nie inteligencja.
Kisun
Posty: 1184
Rejestracja: 12 lip 2015, 16:47
Lokalizacja: Gostyń (Wlkp)
Has thanked: 117 times
Been thanked: 157 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Kisun »

Pynio pisze: 19 lut 2025, 23:02 Do nauki nadal pozostaje mi YT i jakieś dobre kanały, które mają renomę w tym temacie
Przyjmując, że taki hipotetyczny jutuber przeczytał dokładnie instrukcję i gra zgodnie z zasadami. Bo może się okazać, że AI robi mniej błędów.
Apropos. Czy taki notebookLM mógłby porównać wrzuconą mu instrukcję i podany film i wymienić w punktach nieścisłości lub błędy z filmu? To też byłoby ciekawe zastosowanie tego narzędzia. I analogicznie czy może porównać dwie, albo więcej, wersje językowe instrukcji i podać różnice? To było by przydatne.
Drugie pytanie. Jak te algorytmy radzą sobie z tabelkami i innymi przykładami graficznymi np strzałkami, ramkami, dodatkowymi punktami typu A tu, B tam, C itp. w instrukcjach?
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3602
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1235 times
Been thanked: 1450 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: seki »

Kisun pisze: 20 lut 2025, 00:08
Pynio pisze: 19 lut 2025, 23:02 Do nauki nadal pozostaje mi YT i jakieś dobre kanały, które mają renomę w tym temacie
Przyjmując, że taki hipotetyczny jutuber przeczytał dokładnie instrukcję i gra zgodnie z zasadami. Bo może się okazać, że AI robi mniej błędów.
Apropos. Czy taki notebookLM mógłby porównać wrzuconą mu instrukcję i podany film i wymienić w punktach nieścisłości lub błędy z filmu? To też byłoby ciekawe zastosowanie tego narzędzia. I analogicznie czy może porównać dwie, albo więcej, wersje językowe instrukcji i podać różnice? To było by przydatne.
Drugie pytanie. Jak te algorytmy radzą sobie z tabelkami i innymi przykładami graficznymi np strzałkami, ramkami, dodatkowymi punktami typu A tu, B tam, C itp. w instrukcjach?
Jeśli chodzi o porównanie takie jakie pytasz to wydaje mi się, że Notebook nie analizuje graficznej treści filmu. Sądząc po szybkości analizy materiałów raczej tworzy sobie transkrypcje mowy i z niej wyciąga informacje. To tylko moje przypuszczenia bo szczerze mówiąc nie bawiłem się wiele analizą YouTube oprócz streszczenia treści (co czyni bardzo dobrze). Różnic w porównywaniu instrukcji nie sprawdzałem bo też nie mam takich instrukcji. W teorii model może wyszukiwać różnice więc myślę, że jest to możliwe. Z tabelki radzi sobie bardzo dobrze. Modele są stworzone m.in. do analizy dużych baz danych (może nie ogromnych bo od tego mamy zapytania w BigQuery) i potrafią inteligentnie analizować tabele, wnioskować na podstawie nagłówków i zależności między wierszami. Tyle teoria podparta działaniem AI w innych dziedzinach (analiza zachowań klientów, produktów i sprzedaż). Konkretne przypadki w instrukcji trzeba by sprawdzić, potrzebne są źródła.
Pynio
Posty: 960
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 176 times
Been thanked: 150 times

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

Post autor: Pynio »

Kisun pisze: 20 lut 2025, 00:08
Przyjmując, że taki hipotetyczny jutuber przeczytał dokładnie instrukcję i gra zgodnie z zasadami. Bo może się okazać, że AI robi mniej błędów.
Zdecydowanie. Taki Paul Grogan bierze też czynny udział w tworzeniu omawianych przez niego instrukcji także zdecydowanie można na tym bazować. Są kanały, które robią to po prostu porządnie.
ChatGPT ma możliwość wypowiadania głosowego zapytań, perplexity chyba tego nie obsługuje (wszystko piszę). Dodatkowo ChatGPT od razu jest w stanie przeczytać odpowiedź - też pomocna funkcja.
ODPOWIEDZ