Chciałbym z Wami się podzielić moimi pierwszymi pozytywnymi doświadczeniami z wykorzystaniem AI w pytaniu o zasady gier. Kluczowe w temacie jest wykorzystanie modelu, który nie będzie czerpał wiedzy z internetu i zmyślał odpowiedzi, tylko nauczenie go zasad konkretnej gry.
Można to wykonać póki co darmowym narzędziem Notebook LM od Google.
1. Wchodzimy na stronę https://notebooklm.google/ gdzie musimy zalogować się pod konto google.
2. Po kliknięciu wypróbuj NotebookLM przechodzimy do zakładki źródła gdzie możemy zaciągnąć instrukcje pdf do konkretnej gry. W moim przypadku było to kompendium wiedzy do Łowcy 1492. Jako drugie źródło dodałem oficjalne FAQ do tejże gry.
Spoiler:
Źródłem wiedzy dla NotebookaLM mogą być nie tylko pliki pdf, ale też dokumenty google, a nawet adresy stron internetowych. Ważne by samemu podać tylko rzetelne źródła, jeśli chcemy by AI udzielał rzetelnych odpowiedzi.
3. Po wysłaniu dokumentów będących źródłem wiedzy dla AI możemy przejść do zakładki czat, gdzie zadajemy konkretne pytania odnośnie nurtujących nas zasad. Przykład na poniższym screenie.
Spoiler:
AI nie tylko poda odpowiedź ale też wskaże źródło, z którego skorzystał (cyferki przy odpowiedzi przeniosą nas do treści zapisu w źródle).
Wg moich testów to rozwiązanie spisuje się bardzo dobrze. Ciekaw jestem jak Wy oceniacie to narzędzie.
Re: AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 09:52
autor: tommyray
Wiem, że ludzie korzystają - znaczy się sprawdza. Na pewno jest to coś co powinno być już teraz z automatu robione przez twórców. Niewiele ich to będzie kosztować a zyski dla społeczności, dla graczy i dla odbioru samej gry będą ogromne. Oceniam jako kolejną cichą rewolucję z jaką mamy do czynienia. Kolejnym krokiem będzie rozwinięcie o analizę aspektów przestrzennych i analityki problemów typowych dla gier figurkowych gdzie będzie można w prosty sposób rozwiązywać problemy interpretacyjne poprzez wrzutkę zdjęcia lub rysunku i zapytać - czy to i tamto w takim wypadku zachodzi. Tylko czekać, aż tego typu systemy się pojawią. Bo że pojawią się jestem w stu procentach przekonany.
Re: AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 09:52
autor: Mr_Fisq
Testowałeś, jak radzi sobie z tabelami?
Re: AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 10:02
autor: seki
Mr_Fisq pisze: ↑27 sty 2025, 09:52
Testowałeś, jak radzi sobie z tabelami?
Niestety nie. Szukałem informacji, z którego konkretnie modelu AI korzysta NotebookLM ale Google nie ujawnia. Prawdopodobnie jest to jednak, któryś z modeli Pro także z dobrą analizą obrazów czy tabel nie powinien mieć problemu.
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 10:16
autor: PytonZCatanu
Kolega się bawił. Chat udzielił mu prawidłowej odpowiedzi na pytanie o zasady, po czym on powiedział, że to błąd, na co chat przeprosił i zaczął kompletnie zmyślać
Więc działa, ale muszą popracować nad asertywnościa
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 10:19
autor: Otorek
Sprawdziłem szybko na instrukcji do WoP-a - z nią sobie nie radzi:
"Podsumowując, wejście armii Wolnych Ludów na obszar z twierdzą Cienia, w której jest tylko Nazgûl, skutkuje rozpoczęciem oblężenia. Nazgûl pozostaje w twierdzy i nie zostaje usunięty z planszy."
Dorzuciłem mu almanach do pomocy, ale nie zmienia odpowiedzi. W teorii nie jest najgorsza, ale do żadnego oblężenia nie dochodzi.
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 10:24
autor: seki
PytonZCatanu pisze: ↑27 sty 2025, 10:16
Kolega się bawił. Chat udzielił mu prawidłowej odpowiedzi na pytanie o zasady, po czym on powiedział, że to błąd, na co chat przeprosił i zaczął kompletnie zmyślać
Więc działa, ale muszą popracować nad asertywnościa
Zakładam, że rozmawiamy w tym wątku wyłącznie o NotbookLM. Ciekaw jestem tego przykładu bo chciałem nabrać czat pytając o znana mi zasadę i w moim przypadku nie nabrał się. Ponownie odpowiedział zgodnie z prawdą. To co piszesz jest o tyle ciekawe, że czat przy odpowiedziach powołuje się na źródło a więc w źródle prawdopodobnie zasada musiala być mocno nieprecyzyjna skoro zmienił zdanie. Tu mój przykład na pytanie co się dzieje przy ataku wręcz gdy przy rzucie na trafienie wypadnie 1. Chciałem go nabrać, że rzut kończy się niepowodzeniem ale zgodnie z zasadami nie dał się nabrać
Spoiler:
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 10:34
autor: PytonZCatanu
Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 10:37
autor: PytonZCatanu
Dodam, że wrzuciłem materiały po angielsku, a zadaję pytania po polsku
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 10:39
autor: seki
O tym plusie też myślałem ale nie testowałem. Niewątpliwie to duża zaleta zwłaszcza gdy bawimy się grą bez polskojęzycznej instrukcji.
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 10:48
autor: Niewodnik
PytonZCatanu pisze: ↑27 sty 2025, 10:34
Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
PytonZCatanu pisze: ↑27 sty 2025, 10:34
Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
PytonZCatanu pisze: ↑27 sty 2025, 10:34
Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
Tylko pamiętajcie, że odpowiedzi muszą być w zaciągniętej do źródła instrukcji. Grałem w Ark Nova kilka razy ale gra była mi tłumaczona więc nie wiem czy odpowiedzi na te pytania znajdują się w instrukcji. W szczególnych przypadkach może być wskazane zaciągnięcie FAQ a nawet stworzenie własnego pakietu trudnych pytań i klaryfikacji. NotebookLM przynajmniej w teorii nie powinien wymyślać odpowiedzi. Druga sprawa to tłumaczenie haseł kluczowych. Jeśli jako źródło daliśmy instrukcje anglojęzyczną to AI może nie zrozumieć kluczowych zwrotów podanych po polsku.
PytonZCatanu pisze: ↑27 sty 2025, 10:34
Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
Spoiler:
W grze Ark Nova, jeśli gracz wywoła przerwę i ma aktywowaną zdolność dominacji, należy najpierw **zakończyć turę**, a następnie **wywołać przerwę**.
Podczas przerwy wykonuje się następujące kroki w kolejności:
* **Limit kart na ręce:** Gracze odrzucają karty, aby zmieścić się w limicie kart na ręce.
* **Żetony na kartach akcji:** Gracze zwracają żetony mnożnika, jadu i uścisku z kart akcji do puli ogólnej.
* **Plansza stowarzyszenia:** Gracze zwracają wszystkich pracowników stowarzyszenia z planszy stowarzyszenia na notatnik na swojej planszy zoo. Uzupełnia się też planszę o brakujące żetony uniwersytetów i partnerów zoo.
* **Uzupełnienie ekspozycji:** Odrzuca się dwie dolne karty z ekspozycji, przesuwa pozostałe i uzupełnia.
* **Pobranie dochodu:** Gracze pobierają dochód na podstawie atrakcyjności swojego zoo i przyległych budynków oraz dochód ze sponsorów i bonusów.
* **Tor przerwy:** Znacznik przerwy wraca na początkowe pole.
Po zakończeniu przerwy gra jest kontynuowana.
Zdolność Dominacji (Dominance) jest aktywowana podczas działania karty zwierzęcia. Zdolność ta polega na **natychmiastowym** zwiększeniu atrakcyjności i/lub punktów konserwacji po zagraniu karty zwierzęcia z tą zdolnością. W związku z tym, zdolność ta jest **wykonywana w trakcie tury gracza**, a **nie** podczas przerwy. Jeżeli zdolność dominacji daje efekt "po zakończeniu", to efekt ten jest wykonywany dopiero po zakończeniu tury, tzn. po przesunięciu karty akcji.
**Podsumowując, wywołanie przerwy i aktywacja Dominacji następują w następującej kolejności:**
1. **Gracz kończy swoją turę**, w tym zagrywa kartę ze zdolnością dominacji i natychmiast wykorzystuje jej efekt. Jeśli efekt dominacji ma dopisek "po zakończeniu", to gracz czeka do końca tury i po przesunięciu karty akcji, a przed rozpoczęciem przerwy, stosuje ten efekt.
2. **Następnie ma miejsce przerwa**, podczas której gracze wykonują opisane powyżej kroki.
Spoiler:
W grze Ark Nova, **efekt jadu (Venom) dotyczy tylko interaktywnych zdolności zwierząt i nie jest powiązany ze zdolnością Dominacji (Dominance)**. Jad jest żetonem, który umieszcza się na karcie akcji, a jego działanie jest opisane w Glosariuszu. Efekt jadu działa w następujący sposób: jeżeli gracz ma co najmniej 5 punktów atrakcyjności i używa karty akcji z żetonem jadu, musi zapłacić 1 pieniądz za każde posiadane 5 punktów atrakcyjności. **Ten koszt ponoszony jest tylko w momencie użycia karty akcji z żetonem jadu** i żeton jadu jest następnie usuwany.
Zdolność Dominacji (Dominance), z drugiej strony, jest zdolnością zwierzęcia, która **natychmiast** zwiększa atrakcyjność i/lub punkty konserwacji po zagraniu karty zwierzęcia z tą zdolnością. Efekt ten **nie powoduje utraty pieniędzy** przez gracza, a jedynie zwiększa jego postęp na torach atrakcyjności i/lub konserwacji.
**Podsumowując:**
* **Żeton jadu (Venom)** powoduje utratę pieniędzy **tylko w momencie użycia karty akcji z tym żetonem**, pod warunkiem, że gracz ma co najmniej 5 punktów atrakcyjności. Po użyciu karty akcji, żeton jadu jest usuwany.
* **Zdolność Dominacji (Dominance)** zwiększa atrakcyjność i/lub punkty konserwacji, ale **nie wiąże się z utratą pieniędzy**.
* **Użycie zdolności Dominacji nie ma wpływu na działanie żetonu jadu**, który działa niezależnie, podczas wykonywania akcji, a nie podczas zdolności zwierzęcia.
W związku z tym, gracz, który skorzysta z karty ze zdolnością Dominacji, **nie straci pieniędzy drugi raz** tylko dlatego, że wcześniej miał żeton jadu. Efekt jadu zadziała tylko, gdy gracz użyje karty akcji z tym żetonem i jeśli gracz ma co najmniej 5 punktów atrakcyjności.
PytonZCatanu pisze: ↑27 sty 2025, 10:34
Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
Spoiler:
W grze Ark Nova, jeśli gracz wywoła przerwę i ma aktywowaną zdolność dominacji, należy najpierw **zakończyć turę**, a następnie **wywołać przerwę**.
Podczas przerwy wykonuje się następujące kroki w kolejności:
* **Limit kart na ręce:** Gracze odrzucają karty, aby zmieścić się w limicie kart na ręce.
* **Żetony na kartach akcji:** Gracze zwracają żetony mnożnika, jadu i uścisku z kart akcji do puli ogólnej.
* **Plansza stowarzyszenia:** Gracze zwracają wszystkich pracowników stowarzyszenia z planszy stowarzyszenia na notatnik na swojej planszy zoo. Uzupełnia się też planszę o brakujące żetony uniwersytetów i partnerów zoo.
* **Uzupełnienie ekspozycji:** Odrzuca się dwie dolne karty z ekspozycji, przesuwa pozostałe i uzupełnia.
* **Pobranie dochodu:** Gracze pobierają dochód na podstawie atrakcyjności swojego zoo i przyległych budynków oraz dochód ze sponsorów i bonusów.
* **Tor przerwy:** Znacznik przerwy wraca na początkowe pole.
Po zakończeniu przerwy gra jest kontynuowana.
Zdolność Dominacji (Dominance) jest aktywowana podczas działania karty zwierzęcia. Zdolność ta polega na **natychmiastowym** zwiększeniu atrakcyjności i/lub punktów konserwacji po zagraniu karty zwierzęcia z tą zdolnością. W związku z tym, zdolność ta jest **wykonywana w trakcie tury gracza**, a **nie** podczas przerwy. Jeżeli zdolność dominacji daje efekt "po zakończeniu", to efekt ten jest wykonywany dopiero po zakończeniu tury, tzn. po przesunięciu karty akcji.
**Podsumowując, wywołanie przerwy i aktywacja Dominacji następują w następującej kolejności:**
1. **Gracz kończy swoją turę**, w tym zagrywa kartę ze zdolnością dominacji i natychmiast wykorzystuje jej efekt. Jeśli efekt dominacji ma dopisek "po zakończeniu", to gracz czeka do końca tury i po przesunięciu karty akcji, a przed rozpoczęciem przerwy, stosuje ten efekt.
2. **Następnie ma miejsce przerwa**, podczas której gracze wykonują opisane powyżej kroki.
Spoiler:
W grze Ark Nova, **efekt jadu (Venom) dotyczy tylko interaktywnych zdolności zwierząt i nie jest powiązany ze zdolnością Dominacji (Dominance)**. Jad jest żetonem, który umieszcza się na karcie akcji, a jego działanie jest opisane w Glosariuszu. Efekt jadu działa w następujący sposób: jeżeli gracz ma co najmniej 5 punktów atrakcyjności i używa karty akcji z żetonem jadu, musi zapłacić 1 pieniądz za każde posiadane 5 punktów atrakcyjności. **Ten koszt ponoszony jest tylko w momencie użycia karty akcji z żetonem jadu** i żeton jadu jest następnie usuwany.
Zdolność Dominacji (Dominance), z drugiej strony, jest zdolnością zwierzęcia, która **natychmiast** zwiększa atrakcyjność i/lub punkty konserwacji po zagraniu karty zwierzęcia z tą zdolnością. Efekt ten **nie powoduje utraty pieniędzy** przez gracza, a jedynie zwiększa jego postęp na torach atrakcyjności i/lub konserwacji.
**Podsumowując:**
* **Żeton jadu (Venom)** powoduje utratę pieniędzy **tylko w momencie użycia karty akcji z tym żetonem**, pod warunkiem, że gracz ma co najmniej 5 punktów atrakcyjności. Po użyciu karty akcji, żeton jadu jest usuwany.
* **Zdolność Dominacji (Dominance)** zwiększa atrakcyjność i/lub punkty konserwacji, ale **nie wiąże się z utratą pieniędzy**.
* **Użycie zdolności Dominacji nie ma wpływu na działanie żetonu jadu**, który działa niezależnie, podczas wykonywania akcji, a nie podczas zdolności zwierzęcia.
W związku z tym, gracz, który skorzysta z karty ze zdolnością Dominacji, **nie straci pieniędzy drugi raz** tylko dlatego, że wcześniej miał żeton jadu. Efekt jadu zadziała tylko, gdy gracz użyje karty akcji z tym żetonem i jeśli gracz ma co najmniej 5 punktów atrakcyjności.
a wgrałeś instrukcję czy glosariusz też? bo konkretne efekty jak Dominacja powinien sobie zaciągnąć z glosariusza
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 11:04
autor: Niewodnik
seki pisze: ↑27 sty 2025, 10:53
Tylko pamiętajcie, że odpowiedzi muszą być w zaciągniętej do źródła instrukcji. Grałem w Ark Nova kilka razy ale gra była mi tłumaczona więc nie wiem czy odpowiedzi na te pytania znajdują się w instrukcji. W szczególnych przypadkach może być wskazane zaciągnięcie FAQ a nawet stworzenie własnego pakietu trudnych pytań i klaryfikacji. NotebookLM przynajmniej w teorii nie powinien wymyślać odpowiedzi. Druga sprawa to tłumaczenie haseł kluczowych. Jeśli jako źródło daliśmy instrukcje anglojęzyczną to AI może nie zrozumieć kluczowych zwrotów podanych po polsku.
Specjalnie dałem część pytań, tak by wykraczały częściowo poza instrukcję, żeby zobaczyć, czy AI przypadkiem nie podchodzi kreatywnie do tematu.
Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 12:00
autor: tomg
Czy ta się ustawiać jakieś parametry przy przekazywaniu promptów (np. wyłączać tryb kreatywny) do tego narzędzia ? Czy wszystko sprowadza się do "prompt engineering" i dodanych dokumentów źródłowych ?
Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 12:09
autor: seki
Ustawień to nie ma żadnych. Ewentualnie w promptcie można by dać takie polecenie ale z założenia powinien korzystać wyłącznie z zadanych źródeł. Myślę, że jakość odpowiedzi mocno zależy od jakości źródła i pytania. Jeśli pytamy o coś co jest w instrukcji to wg moich testów Notebook nie oszukuje. Jeśli zapytamy o coś co niekoniecznie jest wyjaśnienie a do tego źródłem jest instrukcja w innym języku niż pytanie to jak widać wyżej różnie bywa. NotebookLM jest w fazie testów i można klikając na ikonkę w górnej części zgłaszać problemy natomiast jak dla mnie przy pytaniach wprost o zasady, to się sprawdza póki co
Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 27 sty 2025, 16:27
autor: poooq
Testowałem z podręcznikiem podstawowym do "Usagi Yojimbo RPG" i model radzi sobie skutecznie z interpretacją zasad, użyciem ich podczas kreacji postaci, przygotowaniem szkieletu przygody i "ubarwianiem" klimatem komiksowej Japonii. Jak na jedno źródło efekt jest zaskakująco ciekawy.
Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 29 sty 2025, 16:42
autor: hjk61
Trochę się myli. W zasadach do Pax Renesans robi błędy.
Twierdzi, że biskup na karcie imperium po jej ścięciu jest usuwany.
Potrafi sprzeczne informacje podawać np pytasz jacy agenci z kart atakuja w konspiracji - podaje, że wszystkie rodzaje z wyjątkiem biskupów (prawda).
Następne pytasz w jakich wojnach biorą udział agenci-pionki z karty, to AI twierdzi tym razem, że w konspiracji nie biorą udziału pionki z karty.
Ba nawet podaje z instrukcji , że atakuja wszystkie poza biskupami, a i tak twierdzi, że pionki nie atakują.
Jeden skrajny przykład z rozgrywki, który nie ma oficjalnego stanowski nt jego legalności. AI twierdzi, że akcja jest dozwolona.
Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 30 sty 2025, 07:34
autor: BOLLO
Niesamowite narzędzie.
Tak na szybko się pobawiłem ale widzę że to może być w pewnym sensie przełom. Szczególnie dla tych co grę znają ale mają dłuższą przerwę i po ludzku zapominają jakiś drobnych mikro-zasad.
Wklejałem text i AI działa, wklejałem linki i również było ok, gotowe pliki pdf z instrukcją .....zastanawiałem się czy również AI zadziała z plikiem źródłowym który jest filmem na YT.
Jako że najlepiej znam własną grę "DIORA" i wiem że nagrałem w miarę sensowną wideoinstrukcję to posłużyłem się tym medium. Jestem w szoku!!! Pamiętam że nie mówiłem zbyt dużo o "żetonie stołówki" więc chciałem uzyskać na to odpowiedź. Ku mojemu zaskoczeniu AI odpowiedziało prawidłowo. Mało tego, AI przekonwertowało wizje na text abym mógł to nawet przeczytać. Żeby tego było mało poprosiłem o wskazanie przedziału czasowego w filmie gdzie ta informacja występuje i taki przedział AI wskazało. Jestem naprawdę pod wrażeniem tego urządzenia.
Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 30 sty 2025, 10:50
autor: seki
hjk61 pisze: ↑29 sty 2025, 16:42
Trochę się myli. W zasadach do Pax Renesans robi błędy.
Twierdzi, że biskup na karcie imperium po jej ścięciu jest usuwany.
Potrafi sprzeczne informacje podawać np pytasz jacy agenci z kart atakuja w konspiracji - podaje, że wszystkie rodzaje z wyjątkiem biskupów (prawda).
Następne pytasz w jakich wojnach biorą udział agenci-pionki z karty, to AI twierdzi tym razem, że w konspiracji nie biorą udziału pionki z karty.
Ba nawet podaje z instrukcji , że atakuja wszystkie poza biskupami, a i tak twierdzi, że pionki nie atakują.
Jeden skrajny przykład z rozgrywki, który nie ma oficjalnego stanowski nt jego legalności. AI twierdzi, że akcja jest dozwolona.
Możesz wstawić dokładne pytanie jakie mu wstawiasz? Mam podejrzenie, że używasz słowa jak np pionek, którego Gemini nie znajduje w materiale źródłowym. Generalnie trzeba nauczyć się używać AI, pamiętać że to nie człowiek z inteligencją tylko maszyna nauczona wyszukiwać określone treści i dopasowywać kontekst w razie wątpliwości. I tu czym lepsze źródło i czym dokładniejsze pytanie zgodne ze słowami kluczowymi, tym dokładniejsza odpowiedź. Ja testuje to narzędzie i ani razu mi się nie pomylił w odpowiedzi także mam takie przypuszczenia, ze on nie zrozumiał Twojego pytania.
Tak na szybko się pobawiłem ale widzę że to może być w pewnym sensie przełom. Szczególnie dla tych co grę znają ale mają dłuższą przerwę i po ludzku zapominają jakiś drobnych mikro-zasad.
Wklejałem text i AI działa, wklejałem linki i również było ok, gotowe pliki pdf z instrukcją .....zastanawiałem się czy również AI zadziała z plikiem źródłowym który jest filmem na YT.
Jako że najlepiej znam własną grę "DIORA" i wiem że nagrałem w miarę sensowną wideoinstrukcję to posłużyłem się tym medium. Jestem w szoku!!! Pamiętam że nie mówiłem zbyt dużo o "żetonie stołówki" więc chciałem uzyskać na to odpowiedź. Ku mojemu zaskoczeniu AI odpowiedziało prawidłowo. Mało tego, AI przekonwertowało wizje na text abym mógł to nawet przeczytać. Żeby tego było mało poprosiłem o wskazanie przedziału czasowego w filmie gdzie ta informacja występuje i taki przedział AI wskazało. Jestem naprawdę pod wrażeniem tego urządzenia.
Brawo. Do tego właśnie jest to narzędzie, w teorii odporne na halucynacje. Jeśli dasz mu dobre źródła i pytanie zadasz precyzyjnie to szybko znajduje prawidłową odpowiedź. Co do YouTube'a to w tym narzędziu nie używałem i nie jestem pewien. Jest szansa, że zadziała ponieważ model Gemini advanced (prawdopodobnie na bazie tych modeli działa NotebookLM), ma zdolność researchu w materiałach filmowych na YouTube. Jest nawet specjalne rozszerzenie AI, które umożliwią głęboki research w materiałach tekstowych, internetowych i multimedialnych, które w parę chwil jest w stanie przeanalizować setki materiałów, godziny filmów i wyciągnąć z nich raport z konkretnymi wskazówkami. Czy tą funkcję Google zaimplementował w jakimś stopniu do Notebooka nie jestem pewien.
Edit. Sprawdziłem. Można dać mu linka do YouTube. Nie analizowałem jak się sprawuje ale w teorii możesz notebooka użyć nawet w momencie gdy np wydawnictwo nagrało film z prezentacja nowych gier a Tobie nie chce się oglądać materiału więc możesz poprosić Notebooka aby stworzył Ci np streszczenie jakie tytuły zostaną wydane.
Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier
: 30 sty 2025, 11:29
autor: seki
BOLLO Sorry za post pod postem. Zrobiłem test. Dałem mu linka do Twojego filmu o Podwodnych miastach i po 10 sekundach zapytałem co Karol sądzi o grze w swoim podsumowaniu. Dał mi od ręki poniższą odpowiedź. Czy jest zgodna z materiałem źródłowym, oceń sam
Spoiler:
Karol uważa, że gra Podwodne Miasta jest **świetna** pod względem mechaniki i tego, co się w niej robi. Mimo że gra nie jest nowa, a jej mechanizmy nie są innowacyjne, to rozgrywka daje **wielką satysfakcję**. Podoba mu się, że pomimo ograniczeń na planszy, można stosować **różne strategie**.
Karol zauważa, że:
* Ważne jest, aby mieć plan na grę, ale trzeba też dostosowywać się do kart i akcji.
* Interakcja z innymi graczami występuje pośrednio, poprzez zajmowanie pól na planszy.
* Gra dzieli się na trzy ery, gdzie karty i możliwości stają się coraz mocniejsze.
* Gracze nie grają w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara, a kolejność ustalana jest na torze federacji.
* Prawdziwa punktacja jest dopiero na samym końcu gry, co sprawia, że walka trwa do końca.
* Gra przypomina mu Terraformację Marsa ze względu na ikony i opisy na kartach oraz podobny zamysł fabularny.
* Tryb solo działa bardzo dobrze i jest wyzwaniem.
* Regrywalność jest duża dzięki dużej liczbie kart.
Karol jest zdania, że gra jest **brzydka** pod względem grafiki, ale mu to nie przeszkadza. Uważa, że wykonanie gry jest **budżetowe** z cienką tekturą planszetek graczy. Mimo to, uważa Podwodne Miasta za **jeden z najlepszych tytułów euro** dostępnych na rynku i na ten moment za **najlepszą grę** Władimira Suchego.
Karol zachęca do wypróbowania gry, ale sugeruje początkującym graczom zacząć od czegoś łatwiejszego. Podkreśla, że gra nie jest trudna i można w nią grać bez pomyłek.
Ciekawą funkcją Notebooka jest generowanie czegoś w rodzaju podcastu na zadany temat ze źródeł. Możesz np przejść do zakładki studio i poprosić by wygenerował podcast, w którym dwóch rozmówców w sposób naturalny będzie dyskutować na temat tego czy recenzja Karola jest zrobiona dobrze czy źle To tylko przykład, ale pokazuje możliwości tego narzędzia.