Strona 1 z 4

NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 09:43
autor: seki
Chciałbym z Wami się podzielić moimi pierwszymi pozytywnymi doświadczeniami z wykorzystaniem AI w pytaniu o zasady gier. Kluczowe w temacie jest wykorzystanie modelu, który nie będzie czerpał wiedzy z internetu i zmyślał odpowiedzi, tylko nauczenie go zasad konkretnej gry.

Można to wykonać póki co darmowym narzędziem Notebook LM od Google.
1. Wchodzimy na stronę https://notebooklm.google/ gdzie musimy zalogować się pod konto google.
2. Po kliknięciu wypróbuj NotebookLM przechodzimy do zakładki źródła gdzie możemy zaciągnąć instrukcje pdf do konkretnej gry. W moim przypadku było to kompendium wiedzy do Łowcy 1492. Jako drugie źródło dodałem oficjalne FAQ do tejże gry.
Spoiler:
Źródłem wiedzy dla NotebookaLM mogą być nie tylko pliki pdf, ale też dokumenty google, a nawet adresy stron internetowych. Ważne by samemu podać tylko rzetelne źródła, jeśli chcemy by AI udzielał rzetelnych odpowiedzi.
3. Po wysłaniu dokumentów będących źródłem wiedzy dla AI możemy przejść do zakładki czat, gdzie zadajemy konkretne pytania odnośnie nurtujących nas zasad. Przykład na poniższym screenie.
Spoiler:
AI nie tylko poda odpowiedź ale też wskaże źródło, z którego skorzystał (cyferki przy odpowiedzi przeniosą nas do treści zapisu w źródle).

Wg moich testów to rozwiązanie spisuje się bardzo dobrze. Ciekaw jestem jak Wy oceniacie to narzędzie.

Re: AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 09:52
autor: tommyray
Wiem, że ludzie korzystają - znaczy się sprawdza. Na pewno jest to coś co powinno być już teraz z automatu robione przez twórców. Niewiele ich to będzie kosztować a zyski dla społeczności, dla graczy i dla odbioru samej gry będą ogromne. Oceniam jako kolejną cichą rewolucję z jaką mamy do czynienia. Kolejnym krokiem będzie rozwinięcie o analizę aspektów przestrzennych i analityki problemów typowych dla gier figurkowych gdzie będzie można w prosty sposób rozwiązywać problemy interpretacyjne poprzez wrzutkę zdjęcia lub rysunku i zapytać - czy to i tamto w takim wypadku zachodzi. Tylko czekać, aż tego typu systemy się pojawią. Bo że pojawią się jestem w stu procentach przekonany.

Re: AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 09:52
autor: Mr_Fisq
Testowałeś, jak radzi sobie z tabelami?

Re: AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:02
autor: seki
Mr_Fisq pisze: 27 sty 2025, 09:52 Testowałeś, jak radzi sobie z tabelami?
Niestety nie. Szukałem informacji, z którego konkretnie modelu AI korzysta NotebookLM ale Google nie ujawnia. Prawdopodobnie jest to jednak, któryś z modeli Pro także z dobrą analizą obrazów czy tabel nie powinien mieć problemu.

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:16
autor: PytonZCatanu
Kolega się bawił. Chat udzielił mu prawidłowej odpowiedzi na pytanie o zasady, po czym on powiedział, że to błąd, na co chat przeprosił i zaczął kompletnie zmyślać 🙂

Więc działa, ale muszą popracować nad asertywnościa 🙂

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:19
autor: Otorek
Sprawdziłem szybko na instrukcji do WoP-a - z nią sobie nie radzi:
"Podsumowując, wejście armii Wolnych Ludów na obszar z twierdzą Cienia, w której jest tylko Nazgûl, skutkuje rozpoczęciem oblężenia. Nazgûl pozostaje w twierdzy i nie zostaje usunięty z planszy."

Dorzuciłem mu almanach do pomocy, ale nie zmienia odpowiedzi. W teorii nie jest najgorsza, ale do żadnego oblężenia nie dochodzi.

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:24
autor: seki
PytonZCatanu pisze: 27 sty 2025, 10:16 Kolega się bawił. Chat udzielił mu prawidłowej odpowiedzi na pytanie o zasady, po czym on powiedział, że to błąd, na co chat przeprosił i zaczął kompletnie zmyślać 🙂

Więc działa, ale muszą popracować nad asertywnościa 🙂
Zakładam, że rozmawiamy w tym wątku wyłącznie o NotbookLM. Ciekaw jestem tego przykładu bo chciałem nabrać czat pytając o znana mi zasadę i w moim przypadku nie nabrał się. Ponownie odpowiedział zgodnie z prawdą. To co piszesz jest o tyle ciekawe, że czat przy odpowiedziach powołuje się na źródło a więc w źródle prawdopodobnie zasada musiala być mocno nieprecyzyjna skoro zmienił zdanie. Tu mój przykład na pytanie co się dzieje przy ataku wręcz gdy przy rzucie na trafienie wypadnie 1. Chciałem go nabrać, że rzut kończy się niepowodzeniem ale zgodnie z zasadami nie dał się nabrać
Spoiler:

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:34
autor: PytonZCatanu
Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:37
autor: PytonZCatanu
Dodam, że wrzuciłem materiały po angielsku, a zadaję pytania po polsku 😁

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:39
autor: seki
O tym plusie też myślałem ale nie testowałem. Niewątpliwie to duża zaleta zwłaszcza gdy bawimy się grą bez polskojęzycznej instrukcji.

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:48
autor: Niewodnik
PytonZCatanu pisze: 27 sty 2025, 10:34 Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:50
autor: aeiou871
Niewodnik pisze: 27 sty 2025, 10:48
PytonZCatanu pisze: 27 sty 2025, 10:34 Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
a co to jest Dominacja w tej grze?

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:53
autor: seki
Niewodnik pisze: 27 sty 2025, 10:48
PytonZCatanu pisze: 27 sty 2025, 10:34 Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
Tylko pamiętajcie, że odpowiedzi muszą być w zaciągniętej do źródła instrukcji. Grałem w Ark Nova kilka razy ale gra była mi tłumaczona więc nie wiem czy odpowiedzi na te pytania znajdują się w instrukcji. W szczególnych przypadkach może być wskazane zaciągnięcie FAQ a nawet stworzenie własnego pakietu trudnych pytań i klaryfikacji. NotebookLM przynajmniej w teorii nie powinien wymyślać odpowiedzi. Druga sprawa to tłumaczenie haseł kluczowych. Jeśli jako źródło daliśmy instrukcje anglojęzyczną to AI może nie zrozumieć kluczowych zwrotów podanych po polsku.

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 10:55
autor: PytonZCatanu
Niewodnik pisze: 27 sty 2025, 10:48
PytonZCatanu pisze: 27 sty 2025, 10:34 Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
Spoiler:
Spoiler:
😛

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 11:02
autor: Niewodnik
Ajajaj miałem na myśli DETERMINACJĘ !

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 11:04
autor: aeiou871
PytonZCatanu pisze: 27 sty 2025, 10:55
Niewodnik pisze: 27 sty 2025, 10:48
PytonZCatanu pisze: 27 sty 2025, 10:34 Teraz wrzuciłem materiały do Ark Nova (bo dobrze znam) i zacząłem się bawić. I muszę powiedzieć że na razie działa to całkiem obiecująco. Spróbuję wymyślić jakiś nietypowe przykłady
Zapytaj co się dzieje jak zakryjesz Restaurację.
Czy jak gracz z jadem skorzysta z Dominacji, to czy traci drugi raz pieniądze w drugiej turze.
Jeśli gracz jednym zagraniem wywoła przerwę i aktywuje dominację, to co się dzieje pierwsze.
Spoiler:
Spoiler:
😛
a wgrałeś instrukcję czy glosariusz też? bo konkretne efekty jak Dominacja powinien sobie zaciągnąć z glosariusza

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 11:04
autor: Niewodnik
seki pisze: 27 sty 2025, 10:53 Tylko pamiętajcie, że odpowiedzi muszą być w zaciągniętej do źródła instrukcji. Grałem w Ark Nova kilka razy ale gra była mi tłumaczona więc nie wiem czy odpowiedzi na te pytania znajdują się w instrukcji. W szczególnych przypadkach może być wskazane zaciągnięcie FAQ a nawet stworzenie własnego pakietu trudnych pytań i klaryfikacji. NotebookLM przynajmniej w teorii nie powinien wymyślać odpowiedzi. Druga sprawa to tłumaczenie haseł kluczowych. Jeśli jako źródło daliśmy instrukcje anglojęzyczną to AI może nie zrozumieć kluczowych zwrotów podanych po polsku.
Specjalnie dałem część pytań, tak by wykraczały częściowo poza instrukcję, żeby zobaczyć, czy AI przypadkiem nie podchodzi kreatywnie do tematu.

Re: NootbookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 12:00
autor: tomg
Czy ta się ustawiać jakieś parametry przy przekazywaniu promptów (np. wyłączać tryb kreatywny) do tego narzędzia ? Czy wszystko sprowadza się do "prompt engineering" i dodanych dokumentów źródłowych ?

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 12:09
autor: seki
Ustawień to nie ma żadnych. Ewentualnie w promptcie można by dać takie polecenie ale z założenia powinien korzystać wyłącznie z zadanych źródeł. Myślę, że jakość odpowiedzi mocno zależy od jakości źródła i pytania. Jeśli pytamy o coś co jest w instrukcji to wg moich testów Notebook nie oszukuje. Jeśli zapytamy o coś co niekoniecznie jest wyjaśnienie a do tego źródłem jest instrukcja w innym języku niż pytanie to jak widać wyżej różnie bywa. NotebookLM jest w fazie testów i można klikając na ikonkę w górnej części zgłaszać problemy natomiast jak dla mnie przy pytaniach wprost o zasady, to się sprawdza póki co

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 27 sty 2025, 16:27
autor: poooq
Testowałem z podręcznikiem podstawowym do "Usagi Yojimbo RPG" i model radzi sobie skutecznie z interpretacją zasad, użyciem ich podczas kreacji postaci, przygotowaniem szkieletu przygody i "ubarwianiem" klimatem komiksowej Japonii. Jak na jedno źródło efekt jest zaskakująco ciekawy.

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 29 sty 2025, 16:42
autor: hjk61
Trochę się myli. W zasadach do Pax Renesans robi błędy.
Twierdzi, że biskup na karcie imperium po jej ścięciu jest usuwany.
Potrafi sprzeczne informacje podawać np pytasz jacy agenci z kart atakuja w konspiracji - podaje, że wszystkie rodzaje z wyjątkiem biskupów (prawda).
Następne pytasz w jakich wojnach biorą udział agenci-pionki z karty, to AI twierdzi tym razem, że w konspiracji nie biorą udziału pionki z karty.
Ba nawet podaje z instrukcji , że atakuja wszystkie poza biskupami, a i tak twierdzi, że pionki nie atakują.
Jeden skrajny przykład z rozgrywki, który nie ma oficjalnego stanowski nt jego legalności. AI twierdzi, że akcja jest dozwolona.

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 30 sty 2025, 07:34
autor: BOLLO
Niesamowite narzędzie.

Tak na szybko się pobawiłem ale widzę że to może być w pewnym sensie przełom. Szczególnie dla tych co grę znają ale mają dłuższą przerwę i po ludzku zapominają jakiś drobnych mikro-zasad.
Wklejałem text i AI działa, wklejałem linki i również było ok, gotowe pliki pdf z instrukcją .....zastanawiałem się czy również AI zadziała z plikiem źródłowym który jest filmem na YT.
Jako że najlepiej znam własną grę "DIORA" i wiem że nagrałem w miarę sensowną wideoinstrukcję to posłużyłem się tym medium. Jestem w szoku!!! Pamiętam że nie mówiłem zbyt dużo o "żetonie stołówki" więc chciałem uzyskać na to odpowiedź. Ku mojemu zaskoczeniu AI odpowiedziało prawidłowo. Mało tego, AI przekonwertowało wizje na text abym mógł to nawet przeczytać. Żeby tego było mało poprosiłem o wskazanie przedziału czasowego w filmie gdzie ta informacja występuje i taki przedział AI wskazało. Jestem naprawdę pod wrażeniem tego urządzenia.

Obrazek

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 30 sty 2025, 10:50
autor: seki
hjk61 pisze: 29 sty 2025, 16:42 Trochę się myli. W zasadach do Pax Renesans robi błędy.
Twierdzi, że biskup na karcie imperium po jej ścięciu jest usuwany.
Potrafi sprzeczne informacje podawać np pytasz jacy agenci z kart atakuja w konspiracji - podaje, że wszystkie rodzaje z wyjątkiem biskupów (prawda).
Następne pytasz w jakich wojnach biorą udział agenci-pionki z karty, to AI twierdzi tym razem, że w konspiracji nie biorą udziału pionki z karty.
Ba nawet podaje z instrukcji , że atakuja wszystkie poza biskupami, a i tak twierdzi, że pionki nie atakują.
Jeden skrajny przykład z rozgrywki, który nie ma oficjalnego stanowski nt jego legalności. AI twierdzi, że akcja jest dozwolona.
Możesz wstawić dokładne pytanie jakie mu wstawiasz? Mam podejrzenie, że używasz słowa jak np pionek, którego Gemini nie znajduje w materiale źródłowym. Generalnie trzeba nauczyć się używać AI, pamiętać że to nie człowiek z inteligencją tylko maszyna nauczona wyszukiwać określone treści i dopasowywać kontekst w razie wątpliwości. I tu czym lepsze źródło i czym dokładniejsze pytanie zgodne ze słowami kluczowymi, tym dokładniejsza odpowiedź. Ja testuje to narzędzie i ani razu mi się nie pomylił w odpowiedzi także mam takie przypuszczenia, ze on nie zrozumiał Twojego pytania.

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 30 sty 2025, 10:56
autor: seki
BOLLO pisze: 30 sty 2025, 07:34 Niesamowite narzędzie.

Tak na szybko się pobawiłem ale widzę że to może być w pewnym sensie przełom. Szczególnie dla tych co grę znają ale mają dłuższą przerwę i po ludzku zapominają jakiś drobnych mikro-zasad.
Wklejałem text i AI działa, wklejałem linki i również było ok, gotowe pliki pdf z instrukcją .....zastanawiałem się czy również AI zadziała z plikiem źródłowym który jest filmem na YT.
Jako że najlepiej znam własną grę "DIORA" i wiem że nagrałem w miarę sensowną wideoinstrukcję to posłużyłem się tym medium. Jestem w szoku!!! Pamiętam że nie mówiłem zbyt dużo o "żetonie stołówki" więc chciałem uzyskać na to odpowiedź. Ku mojemu zaskoczeniu AI odpowiedziało prawidłowo. Mało tego, AI przekonwertowało wizje na text abym mógł to nawet przeczytać. Żeby tego było mało poprosiłem o wskazanie przedziału czasowego w filmie gdzie ta informacja występuje i taki przedział AI wskazało. Jestem naprawdę pod wrażeniem tego urządzenia.

Obrazek
Brawo. Do tego właśnie jest to narzędzie, w teorii odporne na halucynacje. Jeśli dasz mu dobre źródła i pytanie zadasz precyzyjnie to szybko znajduje prawidłową odpowiedź. Co do YouTube'a to w tym narzędziu nie używałem i nie jestem pewien. Jest szansa, że zadziała ponieważ model Gemini advanced (prawdopodobnie na bazie tych modeli działa NotebookLM), ma zdolność researchu w materiałach filmowych na YouTube. Jest nawet specjalne rozszerzenie AI, które umożliwią głęboki research w materiałach tekstowych, internetowych i multimedialnych, które w parę chwil jest w stanie przeanalizować setki materiałów, godziny filmów i wyciągnąć z nich raport z konkretnymi wskazówkami. Czy tą funkcję Google zaimplementował w jakimś stopniu do Notebooka nie jestem pewien.

Edit. Sprawdziłem. Można dać mu linka do YouTube. Nie analizowałem jak się sprawuje ale w teorii możesz notebooka użyć nawet w momencie gdy np wydawnictwo nagrało film z prezentacja nowych gier a Tobie nie chce się oglądać materiału więc możesz poprosić Notebooka aby stworzył Ci np streszczenie jakie tytuły zostaną wydane.

Re: NotebookLM AI jako wsparcie w zasadach gier

: 30 sty 2025, 11:29
autor: seki
BOLLO Sorry za post pod postem. Zrobiłem test. Dałem mu linka do Twojego filmu o Podwodnych miastach i po 10 sekundach zapytałem co Karol sądzi o grze w swoim podsumowaniu. Dał mi od ręki poniższą odpowiedź. Czy jest zgodna z materiałem źródłowym, oceń sam :)
Spoiler:
Ciekawą funkcją Notebooka jest generowanie czegoś w rodzaju podcastu na zadany temat ze źródeł. Możesz np przejść do zakładki studio i poprosić by wygenerował podcast, w którym dwóch rozmówców w sposób naturalny będzie dyskutować na temat tego czy recenzja Karola jest zrobiona dobrze czy źle ;) To tylko przykład, ale pokazuje możliwości tego narzędzia.