Strona 1 z 27

Agricola - pytania i wątpliwości

: 24 sty 2010, 15:27
autor: Sztefan
Żniwiarz (I-223, pomocnik)
Jak rozumiem można go użyć tylko raz? W sensie dostajemy tylko jedno zboże (w sumie), a nie jedno od każdego gracza?

Młodnik (I-78, małe usprawnienie)
Mozna dosiać drzewo? W sensie na tej karcie możemy zasiać do 2 drzew, które rosną jak zboże. Jak zasieje tylko 1, to potem mogę zasiać jeszcze 1 na drugim "wirtualnym polu"?

Re: Agricola

: 09 lut 2010, 13:07
autor: krokodiler
Zinterpretowawszy - z pomocą The Unofficial Agricola Compendium - te karty sądzę, że: 1 - tak (tzn. raz na każde żniwa) i 2 - tak (wybierając ponownie akcję obsiania pola).

Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

: 01 maja 2010, 11:09
autor: makoleon
Witam, mam wątpliwość co do działania tej karty. Rozumiem, że po jej zagraniu jeśli mam np. dwie izby, powiększam rodzinę, to mogę mieć 3 członków rodziny. Jednak mam wątpliwości:
- mam 2 izby, 3 członków rodziny - nie mogę wykonać powiększenia rodziny, bo nie mam miejsca, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca i mieć 2 izby i 4 członków rodziny?
- mam 2 izby, 2 członków rodziny - czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca i dodatkowo, dzięki Matce bliźniąt spłodzić jeszcze jednego osobnika? (czyli mieć na koniec rundy 2 izby, 4 członków rodziny)
- mam wolną izbę, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca? Np., aby zablokować komuś to pole.
- mam wolną izbę, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca, ale dodatkowo połączyć to z Matką i potem i tak mieć niedobór miejsca?

Takie mam wątpliwości co do tego powiększania rodziny, a dodatkow wchodzi w to wszystko ta Matka, która robi sporo dodatkowego zamieszania; będę wdzięczny za pomoc.

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

: 03 maja 2010, 22:11
autor: Perpetka
makoleon pisze:Witam, mam wątpliwość co do działania tej karty. Rozumiem, że po jej zagraniu jeśli mam np. dwie izby, powiększam rodzinę, to mogę mieć 3 członków rodziny. Jednak mam wątpliwości:
- mam 2 izby, 3 członków rodziny - nie mogę wykonać powiększenia rodziny, bo nie mam miejsca, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca i mieć 2 izby i 4 członków rodziny?
Tak.
makoleon pisze: - mam 2 izby, 2 członków rodziny - czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca i dodatkowo, dzięki Matce bliźniąt spłodzić jeszcze jednego osobnika? (czyli mieć na koniec rundy 2 izby, 4 członków rodziny)
Moim zdaniem tak, bo niby czemu nie?
makoleon pisze: - mam wolną izbę, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca? Np., aby zablokować komuś to pole.
Tak, to nawet często się praktykuje.
makoleon pisze: - mam wolną izbę, ale czy mogę wykonać akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca, ale dodatkowo połączyć to z Matką i potem i tak mieć niedobór miejsca?
Tak, na Matce jest napisane, że bliźniakom wystarczy jedna izba. Więc mając wolną jedną izbę możesz wykonać normalne "powiększ rodzinę" i połączyć to z Matką.

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

: 04 maja 2010, 11:31
autor: makoleon
Dzięki za odpowiedź. Tylko, że mi wydaje się troszkę dziwnę, że mimo że mam wolną izbę to wykonuję akcję powiększ rodzinę mimo braku miejsca. Tak to troche jakby wbrew logice co? Bo akcja mówi "powiększ mimo braku miejsca", a my miejsce mamy więc jakby automatycznie nie możemy wykonać tej akcji. Hmm...a może przesadzam i nadinterpretuję...sam już nie wiem. Wczesniej w tym wątku była ta sprawa poruszana i zdaje się, że opinie też były odmienne.

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

: 04 maja 2010, 12:17
autor: Perpetka
Nadinterpretujesz, makoleonie :) Przecież może być w drugą stronę - ktoś zajmie Ci normalne powiększanie rodziny i co, nie mógłbyś powiększyć, bo masz wolną izbę? Poza tym korzystając z "powiększ mimo", pozbawiasz się bonusu małego usprawnienia, więc raczej tego nie robisz, jeśli nie masz powodu. "Mimo" oznacza tu "nawet jeśli", ale na pewno nie blokuje użycia akcji, kiedy miejsce masz.

W wersji niemieckiej jest "auch", czyli "nawet, także".

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

: 04 maja 2010, 21:03
autor: makoleon
Dzięki. Teraz już na 100% mnie przekonaliście. Bo w polskim tłumaczeniu brakuje tego "nawet";-). No to teraz mogę grać ze spokjnym sumieniem;-)

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

: 25 maja 2010, 19:31
autor: makoleon
Nie chcę zakładać nowego tematu. A mam pytanie apropo Trofowiska. Czy konie normalnie rozmnażają się jak inne zwierzęta? Czy tylko można je zdobyć, przez wykonywanie akcji z kart akcji? Znaczy wydaje mi się, że się normalnie rozmnażają, ale nie jestem na 100% pewien, więc pytam;-)

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

: 26 maja 2010, 08:47
autor: Perpetka
Chciałam zarzucić cytatem z instrukcji, ale faktycznie, nie jest to tam wprost powiedziane...

W wersji polskiej instrukcji jest zdanie:
"Konie, podobnie jak pozostałe zwierzęta, wymagają odpowiednich przybytków w gospodarstwie, aby mogły być hodowane."

W wersji angielskiej jest nieco jaśniej, ale nadal niejednoznacznie:
"The rules for keeping horses are the same as for other types of animals."

Dopiero w niemieckiej (czyli źródłowej) jest napisane wprost:
"Es gelten die gleichen Regeln zur Tierhaltung wie bei den anderen Tieren (inklusive der Vermehrung)." (część w nawiasie znaczy "łącznie z rozmnażaniem")

Więc tak.

Re: Agricola

: 17 cze 2010, 19:17
autor: koksik111
Czy będąc pierwszym graczem mogę zająć pole pierwszego gracza aby zarezerwować na następną turę?
Czy zbierając zwierzęta rozumię że mogę zabrać tyle ile mogę pomieścić w gospodarstwie ale co z resztą? przepadają, czy zostają na polu do zgarnięcia?

Re: Agricola

: 17 cze 2010, 19:29
autor: yosz
Albo od razu się je przerabia na jedzenie jeżeli ma się np palenisko albo kuchnię

Re: Agricola

: 17 cze 2010, 20:22
autor: koksik111
No to źle grałem, bo najpierw umieszczałem w gospodarstwie a dopiero później zarzynałem. Zasugerowałem się przyrostem zwierząt podczas żniw, bo tam muszę najpierw mieć miejsce na przyjęcie zwierzęcia, nie mogę zjeść cielaka (no chyba że znowu się mylę)

Re: Agricola

: 18 cze 2010, 22:18
autor: srokaplotkara
No patrzcie jak fajnie. A ja tak ze zwierzątkami nie robiłam :? A tu proszę... człowiek ciągle uczy się zasad tej gry :)

Re: Agricola

: 19 cze 2010, 18:24
autor: Tommy
MisterC pisze:To nic oficjalnego, ale na stronie Agricoli na BGG jest link do jakiegoś tam kompendium, w którym stoi
"You can cook animals that come directly from an action space, without having to make room for them in your farmyard."
Dokładnie. W przepastnym temacie na tym forum był kiedyś rozpatrywany ten "problem" i tak jak za BGG doszliśmy, że możesz pobrać zwierzęta, zaszlachtować w drodze (nie mając nawet miejsca na to, żeby je wziąć z akcji).

Z resztą jest to potwierdzone gdzieś bardziej oficjalnie na BGG.

Re: Agricola

: 19 cze 2010, 20:42
autor: Perpetka
Nic oficjalnego, jassssne...
Zwierzęta, które nie mogą zostać umieszczone w gospodarstwie, muszą zostać
zwrócone do zasobów ogólnych lub natychmiast przetworzone na żywność (o ile to możliwe).
W tym celu trzeba posiadać np. Palenisko lub Kuchnię
Instrukcja, strona 4.

Re: Agricola: Talia Z - Matka bliźniąt

: 04 lip 2010, 12:28
autor: marek_c
Odpowiedź na wszystkie pytania to TAK. Możliwe jest nawet posiadanie dwóch izb i 5 członków rodziny, jeżeli dobrze wykorzystasz odpowiednie karty. Już kiedyś to rozstrzygaliśmy w moim gronie planszówkowym.

Pozdrawiam.

Re: Agricola

: 26 lip 2010, 18:21
autor: hmiel
Hejka.
Nie chcę zakładać nowego tematu, choć mam zupełnie odrębne pytanie:
Gra dla 4 osób, na planszy są trzy karty dostarczające drewno: 3 znaczniki, dwa znaczniki i 1 znacznik. Zaczynamy kolejną rundę i dokładamy zasoby na planszę. I tu niespodzianka: w puli zostały tylko 4 znaczniki drewna (gracze przytrzymali zasoby u siebie). W jaki sposób powinny zostać rozłożone?
Czy jeśli w toku gry znaczniki wrócą do puli, powinny być dołożone na planszę?

Czekam z niecierpliwością na odpowiedzi.

Pozdrawiam
hmiel

Re: Agricola

: 26 lip 2010, 19:30
autor: Sztefan
Zasoby są nieskończone. Użyj znaczników mnożenia.

Re: Agricola

: 28 lip 2010, 00:19
autor: mbork
Sztefan pisze:Zasoby są nieskończone. Użyj znaczników mnożenia.
Ekonomistów boli głowa. :P

Agricola - Handlarz drewnem, instruktor tańca

: 28 lip 2010, 18:02
autor: pawcio
Witam
1.Mam pytanie dotyczące karty handlarz drewnem. A mianowicie czy osoba używająca tej karty zabiera całe drewno płacąc jedną żywność (np 9 drewna za 1 żywność) czy jedną żywność za jedno drewno? A może tylko jedno drewno z puli za jedną żywność?
2.Czy kartę instruktor tańca z talii Z można używać nieskończoną ilość razy? (dostaje się 4 żywności - potem płaci się za wzięcie pomocnika i bierze kartę do talii trzymanej w ręku)
Dziękuję za pomoc i pozdrawiam

Re: Agricola - Handlarz drewnem, instruktor tańca

: 29 lip 2010, 12:34
autor: Modulo
Na forum Lacerty jest errata do tłumaczenia:

I – 234 (pomocnik) Handlarz drewnem
Za każdym razem gdy w wyniku skorzystania z akcji inny gracz otrzymuje drewno, możesz mu zabrać 1 drewno, płacąc mu 1 żywność jako odszkodowanie.

Inaczej ta karta byłaby zdecydowanie za silna.

Natomiast co do instruktora tańca, to skoro jest napisane, że wraca do ręki, to widocznie można go używać wiele razy.

Re: Agricola - Handlarz drewnem, instruktor tańca

: 30 lip 2010, 00:26
autor: pawcio
Dzięki wielkie

Re: Agricola

: 03 sie 2010, 11:57
autor: eazydoor
Podczepię się pod watek. Czy powiększenie rodziny bez posiadanego miejsca można wykorzystać wielokrotnie, tzn. czy mając 3 izby i 4 członków rodziny, można mieć dzięki tej akcji piątego?

Re: Agricola

: 03 sie 2010, 11:59
autor: yosz
tak

Re: Agricola

: 03 sie 2010, 13:38
autor: eazydoor
Thx, tak chyba kiedyś grałem, ale dłuższa przerwa spowodowała niepamięć :)