Agricola - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: mst »

Nowy członek rodziny pozyskany pomimo braku miejsca może pracować od następnej rundy (czyli tak jak przy standardowym rozmnożeniu).

Tak, można przerobić na jedzenie (w stosunku 1:1) dopiero co zebrane zboże/warzywo (podczas żniw najpierw są zbiory potem żywienie, na końcu ewentualne rozmnożenie inwentarza). :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
M&T
Posty: 137
Rejestracja: 02 sty 2010, 20:11
Has thanked: 2 times

Re: Agricola

Post autor: M&T »

Witam

W trakcie piątkowej rozgrywki jeden z graczy otrzymał kartę „Brakarz” (284, K).

Jej opis: W każdej rundzie, na początku fazy pracy możesz wziąć drewno leżące na polu 3 drewna i rozdzielić je równo na sąsiednie pola: 1 glina, 1 trzcina oraz Połów ryb. Niepodzielne znaczniki pozostaw na polu 3 drewna. Po zagraniu tej karty otrzymujesz 2 drewna z zasobów ogólnych.

Interpretacja: Karta nie działa natychmiast po zatrudnieniu tego pomocnika (oprócz jednorazowego otrzymania 2 znaczników drewna) a dopiero od rundy następnej, na początku fazy pracy, po fazie, gdy wszystkie zasoby zostały rozłożone na planszy (jeśli oczywiście gracz, który zatrudnił tego pomocnika, zdecyduje się z niego skorzystać). Czyli najbardziej opłaca się jej używać gdy jest się graczem rozpoczynającym (?). I tak, na polu 3 drewna, znajduje się np. 5 znaczników drewna. 3 z nich przekładam na sąsiednie pola (wymienione wyżej), 2 pozostają na tym polu. Rozpoczyna się faza pracy, jestem graczem rozpoczynającym i decyduję się skorzystać z jednego z tych pól. Niby mogę stracić część drewna ale za to równocześnie mam 2 rodzaje potrzebnych mi zasobów.

Czy powyższa interpretacja karty jest właściwa?
I jeszcze pytanie - czy po rozdzieleniu drewna na sąsiednie pola, pole 3 drewna może być puste (jeśli np. są 3 znaczniki drewna na polu 3 drewna)?
traxek
Posty: 104
Rejestracja: 16 sty 2010, 12:36
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola

Post autor: traxek »

Witam
ja mam problem ze zrozumieniem tej karty:
karta M021 - Nawóz z popiołu (małe usprawnienie) z dodatku torfowisko.

"Za każdym razem, gdy korzystasz z akcji specjalnej kopanie torfu, możesz umieścić po 1 dodatkowym zbożu (lub warzywie) na wszystkich zaoranych polach i pustych obszarach gospodarstwa, na których rośnie zboże (lub warzywa).
Nieobsiane pola i niezagospodarowane obszary pozostają puste"

Tu jest jakaś nie konsekwencja, jak może coś rosnąć na "pustych" obszarach gospodarstwa? To jakiś bezsens jest trochę, jedno zdanie wyklucza drugie.
Awatar użytkownika
siemian
Posty: 114
Rejestracja: 07 wrz 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Agricola

Post autor: siemian »

Zdaje się, że niektóre karty pozwalają na obsiewanie pustych pól.
Cavca
Posty: 24
Rejestracja: 25 kwie 2006, 10:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola

Post autor: Cavca »

Witam,
mam pytanie odnośnie zasad. Na karcie kuchni itp. napisane jest, że mogę "w każdym momencie gry" wymienić posiadane zwierzaki na posiłki. Czy jeżeli na polu czynności "weź 1 krowę" leżą dajmy na to 3 krowy, a ja jestem w posiadaniu jednego pastwiska, zajętego już przez owce, mogę wziąć te krowy i jedną z nich umieścić w chacie (w której nie ma rzecz jasna jeszcze innego zwierzaka), zaś pozostałe upiec = wymienić od razu na posiłki (korzystając z tego zapisu "w każdym momencie", czy jakoś tak)?
Z góry dzięki za pomoc :)
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Agricola

Post autor: Edwardo »

Jak najbardziej możesz przerabiać takie zwierzęta na jedzenie nawet jeżeli nie masz miejsca, żeby najpierw je umieścić w swoim gospodarstwie. Jedynym wyjątkiem jest moment kiedy rozmnażają Ci się zwierzęta w czasie żniw, nie możesz wówczas przerobić nowonarodzonych zwierząt i ich rodziców.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
loso
Posty: 568
Rejestracja: 16 cze 2004, 19:06

Re: Agricola

Post autor: loso »

Zarządca gospodarstwa - rozumiem, że żeby wykonać akcję, muszę położyć członka rodziny na polu akcji powiększ rodzinę i mimo braku miejsca mi się uda?
Kubsio
Posty: 93
Rejestracja: 27 cze 2005, 10:47
Lokalizacja: Łódź

Re: Agricola

Post autor: Kubsio »

Mam pytanie z wersji rodzinnej Agricoli (zaczynam sie bac kart pomocnikow :))

Po przeczytaniu instrukcji rozumiem ze moge "za darmo" zamienic palenisko na kuchnie
wykonujac odpowiednia akcje "Duze usprawnienie"

Moge w ten sposob zamienic tansze palenisko na drozsza kuchnie?
I czy na pewno za darmo zamieniam paleniska na kuchnie??

pzdr Kuba
Miejsce na Twoja reklame
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

Kubsio pisze:Mam pytanie z wersji rodzinnej Agricoli (zaczynam sie bac kart pomocnikow :))

Po przeczytaniu instrukcji rozumiem ze moge "za darmo" zamienic palenisko na kuchnie
wykonujac odpowiednia akcje "Duze usprawnienie"

Moge w ten sposob zamienic tansze palenisko na drozsza kuchnie?
I czy na pewno za darmo zamieniam paleniska na kuchnie??

pzdr Kuba
Dokładnie jak piszesz. Zamieniasz za darmo. Nawet tańsze palenisko na droższą kuchnię.
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: surmik »

Nie jest to w 100% "za darmo" bo musisz na to zużyć akcję :)
loso
Posty: 568
Rejestracja: 16 cze 2004, 19:06

Re: Agricola

Post autor: loso »

loso pisze:Zarządca gospodarstwa - rozumiem, że żeby wykonać akcję, muszę położyć członka rodziny na polu akcji powiększ rodzinę i mimo braku miejsca mi się uda?

help!
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2790
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 350 times
Been thanked: 630 times

Re: Agricola

Post autor: bogas »

loso pisze:
loso pisze:Zarządca gospodarstwa - rozumiem, że żeby wykonać akcję, muszę położyć członka rodziny na polu akcji powiększ rodzinę i mimo braku miejsca mi się uda?

help!
Tak jest. Jak już tylko masz glinianą chatę lub kamienny dom to możesz powiększyć rodzinę (normalnie kładąc członka rodziny na polu akcji) nawet jak nie masz miejsca w chacie/domu.
loso
Posty: 568
Rejestracja: 16 cze 2004, 19:06

Re: Agricola

Post autor: loso »

Tak piszą w nieoficjalnym FAQ:

Farm Steward I – 233 Hofverwalter -
Once you live in a Clay hut or Stone house, play your next “Family growth” action as “Family growth even without room”. (Similar to the Round card from stage 5.
All future family growth is carried out as normal.) (If you use the Stage 2 Family growth space to take this action, you can still play a Minor Improvement
afterwards.)
⇒ Allows at most 1 family growth without space in the hut.
⇒ If a room is built later, the offspring occupies it immediately.
⇒ [If you already live in a Clay hut or Stone house, you use the Farm Steward for the first family growth action after you’ve played it.]
⇒ [If your next family growth action is “Family growth without room” or the effect of the Village Beauty, this card has no effect.]
⇒ [Using the Wet Nurse or Mother of Twins counts as a family growth action.]
chrris
Posty: 25
Rejestracja: 16 sty 2011, 23:04
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: chrris »

Hej, na ostatniej Gratislavii doszły mnie słuchy, że podobno wyszedł jakiś oficjalny 'patch' do Agricoli zgodnie, z którym nie można już zabijać zwierząt zaraz po ich pobraniu z planszy. Wcześniej trzeba znaleźć dla nich miejsce w swoim gospodarstwie. Dopiero po umieszczeniu ich w oborze, zagrodzie, chacie i gdzie tam jeszcze da radę można je zabić w celu uzyskania żywności. Słyszał ktoś coś na ten temat? Byłaby to dość poważna zmiana w regułach.
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Agricola

Post autor: adikom5777 »

Dla mnie trochę bez sensu. Przecież to logiczne, że mając usprawnienie przerabiające zwiery na jadło nie trzeba ich umieszczać w zagrodzie tylko można od razu zaprowadzić do ubojni.
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Agricola

Post autor: Edwardo »

Też uważam, że to bez sensu. Przejrzałem BGG i nic na ten temat nie ma więc nie wiem skąd masz takie wieści chrris? Jak najbardziej możesz przerabiać takie zwierzęta na jedzenie nawet jeżeli nie masz miejsca, żeby najpierw je umieścić w swoim gospodarstwie. Jedynym wyjątkiem jest moment kiedy rozmnażają Ci się zwierzęta w czasie żniw, nie możesz wówczas przerobić nowonarodzonych zwierząt i ich rodziców.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: macike »

chrris pisze:'patch' do Agricoli zgodnie, z którym nie można już zabijać zwierząt zaraz po ich pobraniu z planszy. Wcześniej trzeba znaleźć dla nich miejsce w swoim gospodarstwie. Dopiero po umieszczeniu ich w oborze, zagrodzie, chacie i gdzie tam jeszcze da radę można je zabić w celu uzyskania żywności.
Co to znaczy po "pobraniu z planszy"? "Z planszy" brzmi jak z domu/z pastwiska/z karty robiącej za pastwisko. Masz na myśli kartę akcji?
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
chrris
Posty: 25
Rejestracja: 16 sty 2011, 23:04
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times

Re: Agricola

Post autor: chrris »

Być może nieprecyzyjnie się wyraziłem, chodziło mi, tak jak piszesz, o pobranie zwierząt z karty akcji. A informację o patchu przekazał mi jeden z uczestników turnieju z Agricolę.
Skoro jednak nikt nic na ten temat nie szłyszał to gram dalej po staremu, czyli zgodnie z instrukcją :D .
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: macike »

Rzeczywiście w przypadku karty akcji pozwalającej na wzięcie wybranego zwierzęcia instrukcja wyraźnie mówi o umieszczeniu w domu/oborze/na pastwisku albo natychmiastowym przetworzeniu. Nie pozostawia to wątpliwości, że można przetworzyć zwierzę "w przelocie". Zakaz byłby zatem home rulesem albo wymagałby oficjalnej łatki. Zmiana nie powiem istotna - do walki o drewno widły by już nie wystarczyły, kosy poszłyby w ruch. Na sztorc. :twisted:
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
loso
Posty: 568
Rejestracja: 16 cze 2004, 19:06

Re: Agricola

Post autor: loso »

ja tam zawsze gram tak, że jak nie masz gdzie ich umieścić to nie możesz przerobić. Ale widzę, że źle gram :)) a może jednak dobrze
Grzeniu
Posty: 836
Rejestracja: 28 paź 2010, 12:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Agricola

Post autor: Grzeniu »

Mam wątpliwości do karty Krosno (K-146). Jej opis brzmi: "Podczas żniw, w fazie żywienia rodziny otrzymujesz 1/2/3 żywności, jeśli posiadasz 1/4/7 owiec. (...)". W którym momencie fazy żywienia należy policzyć owce? Na początku, jak zwierzęta nie zostały jeszcze przerobione, czy po przerobieniu zwierząt?
Załóżmy że mam 4 owce na pastwisku i 2 członków rodziny. Przychodzą żniwa. Czy należy liczyć tak:
A) 1. Mam 4 owce, krosno daje 2 żywności
2. Zabijam 1 owcę w kuchni i dostaję za nią 2 żywności
3. Płacę 4 żywności za 2 członków rodziny
4. Następuje faza mnożenia zwierząt i moje 3 owce produkują 4-tą.
czy tak:
B) 1. Przychodzą żniwa - mam 4 owce, zabijam 1 owcę i dostaję za nią 2 żywności
2. Mam już tylko 3 owce, więc krosno daje mi 1 żywność
3. Płacę 3 żywności i biorę kartę żebrania (lub pozyskuję żywność z innego źródła) za 2 członków rodziny
4. Następuje faza mnożenia zwierząt i moje 3 owce produkują 4-tą.

Mst: na razie się wstrzymaj od głosu, żebyś nie sugerował odpowiedzi ;)
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Agricola

Post autor: Ryu »

Domyślam się że Mst dał odpowiedź B. Zresztą pewnie byś nie pytał jakby było A ;)

Od siebie powiem, że interpretowałbym to na A :)
Jako że zwierzęta można przerobić w każdym momencie (z tego co pamiętam) to przerobiłbym je po wstępnym liczeniu owiec.
Ale ja się nie znam - ba, nawet zasad nie czytałem choć skłaniałbym się ku A
Grzeniu
Posty: 836
Rejestracja: 28 paź 2010, 12:04
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Agricola

Post autor: Grzeniu »

znalazłem na necie opis karty Krosno po angielsku:

"Loom

Sheep: Food
Game End: Points for Sheep
Whenever you have 1/4/7 sheep during the
Field phase of a Harvest, take 1/2/3 food. At
the end of the game, you receive 1 bonus point
for every 3 sheep."

Tutaj już dokładnie pisze, że owce liczymy jeszcze przed wyżywieniem się. Czyli wariant A jest poprawny.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: FortArt »

Ile chlebów można upiec naraz w jednej akcji "Upiecz chleb" mając do dyspozycji tylko jedno Palenisko lub Kuchnię (z Dużych Usprawnień)? To znaczy
a) tylko 1 zboże zamienia się na 2/3 sztuki żywności,
czy
b) dostaje się po 2/3 sztuki żywności za każde 1 zboże?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Agricola

Post autor: makoleon »

MisterC pisze: Kuchnia i palenisko nie mają żadnego numerka, więc przetwarzać możemy dowolną ilość zboża.
Naprawdę? Kurcze, a ja to zawsze traktowałem ze można przetworzyć jedno zboże tylko. I Palenisko i Kuchnia nigdy nie były traktowane przeze mnie jako dobre usprawnienia do przetwarzania zboża. Naprawdę jest tak jak mówisz? Już myślałem, że mnie Agricola nie zaskoczy, a jednak;-)
ODPOWIEDZ