Strona 1 z 21

Race for the Galaxy - pytania o zasady

: 25 sty 2010, 13:04
autor: rokter
Przepraszam, jeśli to pytanie już padło, ale nie za bardzo mam czas przeglądać cały wątek...

Chodzi o grę w trybie solo:

Kiedy "robot" wybiera akcję development (sam wybiera, nie naśladuje), a nie posiada kredytów, to wykonuje tę akcję mimo braku środków czy nie? (jesli odkryje 6-kę musi przecież teoretycznie zapłacić jeden kredyt).

W przypadku "odpowiedzi" (naśladowczej) robota w ramach developmentu sytuacja jest jasna - jest żółta ikonka kredytu, która wskazuje na warunek wykonania akcji (posiadanie przynajmniej jednego kredytu), a tutaj wygląda na to, że robot szuka 6-ki i PO JEJ WYŁOŻENIU płaci jeden kredyt jeśli go ma, lub nie płaci, jesli nie ma (czyli robot może wyłożyć 6-kę za darmo, jesli nie ma kredytów). Dobrze rozumiem?

Re: Race for the galaxy

: 25 sty 2010, 13:52
autor: Andy
rokter pisze:Kiedy "robot" wybiera akcję development (sam wybiera, nie naśladuje), a nie posiada kredytów, to wykonuje tę akcję mimo braku środków czy nie? (jesli odkryje 6-kę musi przecież teoretycznie zapłacić jeden kredyt).
Jak nie ma kredytu, a znajdzie szóstkę, to ją odrzuca i szuka dalej.
W przypadku "odpowiedzi" (naśladowczej) robota w ramach developmentu sytuacja jest jasna - jest żółta ikonka kredytu, która wskazuje na warunek wykonania akcji (posiadanie przynajmniej jednego kredytu), a tutaj wygląda na to, że robot szuka 6-ki i PO JEJ WYŁOŻENIU płaci jeden kredyt jeśli go ma, lub nie płaci, jesli nie ma (czyli robot może wyłożyć 6-kę za darmo, jesli nie ma kredytów). Dobrze rozumiem?
Jeśli "odpowiadający" robot nie ma kredytu, to nic nie robi. Jeśli ma kredyt, to szuka deva i jak go znajdzie (obojętnie jaki), to płaci.

Trzeba tylko pamiętać, żeby na początku sprawdzić, czy robot nie ma do wzięcia czipa szóstkowego. Jeśli ma i dysponuje odpowiednim kredytem, to bierze czipa i na tym kończy develop. Jeśli nie jest w stanie lub nie ma wolnych czipów, wykonuje to, o czym pisałem wyżej.

Re: Race for the galaxy

: 25 sty 2010, 15:12
autor: rokter
Andy pisze:
rokter pisze:Kiedy "robot" wybiera akcję development (sam wybiera, nie naśladuje), a nie posiada kredytów, to wykonuje tę akcję mimo braku środków czy nie? (jesli odkryje 6-kę musi przecież teoretycznie zapłacić jeden kredyt).
Jak nie ma kredytu, a znajdzie szóstkę, to ją odrzuca i szuka dalej.
Ale czego on szuka dalej? Przeciez celem akcji Development WYBRANEJ (a nie naśladowanej) przez robota jest wlasnie znalezienie szóstki, a nie dowolnego developa?

Re: Race for the galaxy

: 25 sty 2010, 15:20
autor: yosz
znalezienie developa. Ikonka szóstki jest tylko dla przypomnienia, że jeżeli jest jeszcze żeton 6-dev to go "wystawiasz" i tego, że jeżeli znajdzie developa szóstkowego to wystawia go jeżeli ma kasę. Jeżeli szybciej znajdzie normalnego developa to wystawia normalnego.

Re: Race for the galaxy

: 25 sty 2010, 15:33
autor: rokter
aaaaa... to by wyjaśniało serię spektakularnych porażek :-)

myślałem, że jak robot wybiera Development, to zawsze szuka szóstki i inne developy go nie interesują...

dziękuję za wyjaśnienie.

Re: Race for the galaxy

: 25 sty 2010, 15:54
autor: jax
yosz pisze:znalezienie developa. Ikonka szóstki jest tylko dla przypomnienia, że jeżeli jest jeszcze żeton 6-dev to go "wystawiasz" i tego, że jeżeli znajdzie developa szóstkowego to wystawia go jeżeli ma kasę. Jeżeli szybciej znajdzie normalnego developa to wystawia normalnego.
coś już słabo pamiętam zasady wariantu solo, ale jeśli masz rację (a pewnie masz ;) ), to instrukcja jest skandalicznie napisana, bardziej na zasadzie domysłu niż dopowiedzenia; byłby to mój pierwszy zarzut co do instrukcji. Chyba, że mi się coś pokręciło - w domu koniecznie muszę sprawdzić (i też mam nadzieję, że tłumaczy to moją passę porażek ;) ).

A poza tym wnioskuję o przeniesienie postów na ten temat do DEDYKOWANEGO podforum o zasadach.

Re: Race for the galaxy

: 25 sty 2010, 16:57
autor: rokter
ups. chyba przegapilem powstanie tego podforum.

mi sory.

Re: Race for the galaxy

: 25 sty 2010, 19:46
autor: Andy
yosz pisze:Ikonka szóstki jest tylko dla przypomnienia, że jeżeli jest jeszcze żeton 6-dev to go "wystawiasz"
O tym przypomina "tekst" ;) w pierwszej linijce, w nawiasie. O charakterze samego developowania przez robota mówi symbol dużego rombu ze znakiem zapytania i strzałką powyżej. Mówi on wyraźnie: przeszukuj talię robota w poszukiwaniu developa (szóstkowego lub nie).
jax pisze:instrukcja jest skandalicznie napisana, bardziej na zasadzie domysłu niż dopowiedzenia
Instrukcja do RftG jest napisana PERFEKCYJNIE. Fragment o developowaniu przez robota jest napisany JESZCZE BARDZIEJ PERFEKCYJNIE niż inne fragmenty. ;)
Stoi jak byk: "flip to find a development". Gdzie tu jest napisane, żeby flipować w poszukiwaniu developu szóstkowego?
jax pisze: mam nadzieję, że tłumaczy to moją passę porażek ;)
Nie tłumaczy, nie łudź się. ;)
A poza tym wnioskuję o przeniesienie postów na ten temat do DEDYKOWANEGO podforum o zasadach.
Gdybym był złośliwy, to napisałbym: A nie mówiłem? :D

Re: Race for the galaxy

: 03 lut 2010, 21:26
autor: jax
wreszcie poczytałem sobie zasady Rebel vs Imperium i powiem szczerze, że wszystko to robi się mocno zakręcone

jak dla mnie 2 rzeczy nie wynikają z instukcji:

1.) czy broniący się przed przejęciem też dodaje sobie rebeliancką siłę?? (w przypadku, gdy przedmiotem przejęcia jest rebeliancka planeta)

2.) działanie Improved Logistics przy przejęciach. Czy mając IL (CAŁKOWICIE nie zużyte w danej fazie tzn. nie robiłem w ogóle Settle) mogę zrobić 4 próby przejęć? Jak dla mnie 2 przejęcia zastępują jedno Settle, zatem wychodzi 4 razem z IL, ale instrukcja mówi tak jakby coś innego...
Poza tym jeśli z IL mogę faktycznie zrobić tylko 2 próby przejęć (tak jak nie mając IL), to dziwacznie brzmi zdanie z instrukcji, że jak jedno przejęcie się nie uda to i drugie automatycznie też....

Pytanie dodatkowe - jeśli zrobiłem Settle w danej fazie, ale nie skorzystałem z mocy IL, to jak rozumiem mogę zrobić w tej samej fazie przjęcie korzystając z bonusu IL? (i jak rozumiem będą to 2 próby przejęć, czyli dokładnie tak samo jakbym wcale nie Settlował mając IL i dokładnie tak samo jakbym nie Settlował nie mając IL?)

Re: Race for the galaxy

: 03 lut 2010, 23:31
autor: Andy
jax pisze:Czy mając IL (CAŁKOWICIE nie zużyte w danej fazie tzn. nie robiłem w ogóle Settle) mogę zrobić 4 próby przejęć? Jak dla mnie 2 przejęcia zastępują jedno Settle
A skąd w ogóle taki pomysł? :shock:

Instrukcja jasno stanowi:
A player who didn’t place a world and who had a power to place a second
world, such as Improved Logistics, could declare two takeover attempts using
two separate takeover powers.
Cztery próby przejęć możesz podjąć, jeśli masz IL, wybrałeś Settle dwukrotnie i nie wystawiłeś żadnego świata.
czy broniący się przed przejęciem też dodaje sobie rebeliancką siłę??
Z instrukcji:
Any temporary Military being used, negative, or specialized Military, such
as against Rebel military worlds
or based on the target’s kind of world
(Rare, Alien, etc.), do apply when calculating each player’s total Military.
Podkreślenia moje - Andy

Odpowiedź na pytanie dodatkowe zawiera się w odpowiedzi na Twoje pytanie 2.

Re: Race for the galaxy

: 03 lut 2010, 23:55
autor: jax
Andy pisze:Instrukcja jasno stanowi:
A player who didn’t place a world and who had a power to place a second
world, such as Improved Logistics, could declare two takeover attempts using
two separate takeover powers.
Cztery próby przejęć możesz podjąć, jeśli masz IL, wybrałeś Settle dwukrotnie i nie wystawiłeś żadnego świata.
aha, aha, już zaczyna mi się klarować, jasne, dzięki, cóż za przeoczenie z mojej stroy :)
Andy pisze:
czy broniący się przed przejęciem też dodaje sobie rebeliancką siłę??
Z instrukcji:
Any temporary Military being used, negative, or specialized Military, such
as against Rebel military worlds
or based on the target’s kind of world
(Rare, Alien, etc.), do apply when calculating each player’s total Military.
Podkreślenia moje - Andy
No i tu niestety wciąż mam zagwozdkę. Wczytywałem się niejeden raz w to zdanie (i nadal się wczytuję) i nie wiem do końca jak je interpretować. Jasne jest, że bonus rebeliancki dodaje się atakującemu, ale obrońcy? Niby tak, ale z drugiej strony nie jest to jasno napisane że dotyczy obrońcy (to 'against' myli). Jak rozumiem twierdzisz, że dotyczy obrońcy jeśli broni rebelianckiej planety i nie dotyczy, gdy broni nie-rebelianckiej planety?
Andy pisze:Odpowiedź na pytanie dodatkowe zawiera się w odpowiedzi na Twoje pytanie 2.
jasne

Re: Race for the galaxy

: 04 lut 2010, 08:44
autor: Andy
jax pisze:No i tu niestety wciąż mam zagwozdkę. Wczytywałem się niejeden raz w to zdanie (i nadal się wczytuję) i nie wiem do końca jak je interpretować. Jasne jest, że bonus rebeliancki dodaje się atakującemu, ale obrońcy?
Niech Cię zatem przekona współautor gry, Wei-Hwa Huang:
Pytanie: Do powers such as +1 to rebel military or +2 to Novelty military only count for the attacker since they are targeting a particular world? Or do defenders add those as defense as well?

Odpowiedź: It applies to both attackers and defenders.
http://www.boardgamegeek.com/thread/424 ... -rules-faq

I jeszcze ważna rzecz, o której łatwo zapomnieć: jeśli zadeklarujemy dwa przejęcia, korzystając z IL, a pierwsze się nie uda, to drugie nie udaje się automatycznie:
If a player with Improved Logistics declares two takeover attempts (using
separate takeover powers) and the first declaration fails, then the second
attempt automatically fails (since no first world was placed).
JEDNA próba przejęcia zastępuje JEDNO wyłożenie świata. Ponieważ IL pozwala na wyłożenie/przejęcie drugiego świata po wyłożeniu/przejęciu pierwszego, to w przypadku gdy ten pierwszy nie został wyłożony/przejęty, nie można wyłożyć/przejąć drugiego.

Re: Race for the galaxy

: 04 lut 2010, 11:32
autor: jax
Andy pisze:Niech Cię zatem przekona współautor gry, Wei-Hwa Huang:
Przekonał mnie :) Dzięki za odpowiedzi.

Re: Race for the galaxy

: 28 mar 2010, 18:35
autor: vaski
W RftG rozegraliśmy kilka partii do tej pory szło gładko jednak pojawił się pierwszy problem gdy jeden z współgraczy wyłożył kartę Trade League, na tej karcie przy pozycji IV jest symbol, który nie daje nam spokoju, a wyjaśnienie w instrukcji nic mi/nam nie mówi.
Po przejrzeniu wszystkich kart kolejną niewiadomą jest zdolność Black Market (Trading World) posiada ona podobne symbole przy IV.
W oczekiwaniu na odpowiedź
Vaski

Re: Race for the galaxy

: 28 mar 2010, 18:43
autor: Sandman
Jest to zdolność sprzedaży dowolnego dobra (w fazie konsumpcji) za ilość kart jaką otrzymalibyśmy za nie w trade'dzie, tj. żółte dobro za 5 kart, zielone za 4, brązowe za 3 i niebieskie za 2. Plus oczywiście inne bonusy dla trade'a, jeśli się je posiada.

Re: Race for the galaxy

: 28 mar 2010, 18:52
autor: vaski
Dziękuję bardzo i stała się jasność, a na niebie w tej chwili nad Rawiczem pojawiła się piękna tęcza (mówię poważnie).

Re: Race for the galaxy

: 11 kwie 2010, 17:13
autor: nahar
Jak się podlicza punkty z 6 Dev New Galactic Order i Hidden Fortress?
Czy wliczamy do tego +1 za każdy świat militarny?

Re: Race for the galaxy

: 12 kwie 2010, 21:22
autor: zephyr
tak
nie widzę powodu by nie wliczać tej siły

Re: Race for the galaxy

: 12 kwie 2010, 23:17
autor: Olgierdd
tak, obie te karty kumulują się. Gdy trafił mi się ten duet to czułem się jakbym oszukiwał :).

Re: Race for the galaxy

: 19 maja 2010, 22:51
autor: zephyr
Jak działa Imperial Cloacking Field?

Na karcie jest napisane discard from tableau, ale tą kartę czy dowolną ze stołu?

Na logikę to tą kartę, ale tekst sugeruje dowolną...

Re: Race for the galaxy

: 19 maja 2010, 23:03
autor: Andy
Tę kartę. O ile dobrze pamiętam, Tom gdzieś tłumaczył, że skrót nastąpił z braku miejsca na karcie.

Re: Race for the galaxy

: 14 lip 2010, 10:06
autor: maciejo
siemka

mam kilka wątpliwości związanych z wariantem solo
jak dobrze zrozumiałem gra z robotem opiera się na wariancie gry 2-osobowej dla zaawansowanych.

1.wybrałem dla siebie jakąś akcje i KONSUMPCJE x2-Robot natomiast dwie inne akcje.czy w tym wypadku przeekazuje Robotowi PZ o wartości równej rozmiarowi jego Ekonomii,czy tylko wypadku jeżeli wybiorę obydwie akcje KONSUMPCJI czyli KONSUMPCJA-HANDEL i KONSUMPCJA x2 :?: :?: :?:

2.robot wybrał dwie akcje KONSUMPCJI czyli KONSUMPCJA-HANDEL i KONSUMPCJA x2 .
co ja powinienem z robić w odpowiedzi na te jego akcje.

3.czy wybierajac dwie akcje EXPLORACJI ciągne 8 kart i zatrzymuje 2 czy trzy karty :?:


z góry dzieki za odpowiedź :D

pozdrawiam :wink:

Re: Race for the galaxy

: 14 lip 2010, 11:15
autor: Andy
maciejo pisze:jak dobrze zrozumiałem gra z robotem opiera się na wariancie gry 2-osobowej dla zaawansowanych.
Tak, każda strona wybiera dwie akcje. Robot oczywiście "wybiera" kostkami. ;)
1.wybrałem dla siebie jakąś akcje i KONSUMPCJE x2-Robot natomiast dwie inne akcje.czy w tym wypadku przeekazuje Robotowi PZ o wartości równej rozmiarowi jego Ekonomii,czy tylko wypadku jeżeli wybiorę obydwie akcje KONSUMPCJI czyli KONSUMPCJA-HANDEL i KONSUMPCJA x2 :?: :?: :?:
To oczywiście zależy od karty startowej robota, ale w wariancie "niezmodyfikowanym" (tzn. bez nakładek na matę) robot, który nie wybrał konsumpcji dostaje VP równe ekonomii, niezależnie od tego, czy wybrałeś jedną konsumpcję, czy obie.

W przypadku każdej akcji, jeśli Ty ją wybrałeś, a robot nie, rozpatrujesz tylko to, co na macie jest pokazane PONIŻEJ białej kreski.
2.robot wybrał dwie akcje KONSUMPCJI czyli KONSUMPCJA-HANDEL i KONSUMPCJA x2 .
co ja powinienem z robić w odpowiedzi na te jego akcje.
Jak w grze z człowiekiem: masz jedną zwykłą konsumpcję, bez bonusu (czyli trade albo x2) jeśli Ty konsumpcji nie wybrałeś.
3.czy wybierajac dwie akcje EXPLORACJI ciągne 8 kart i zatrzymuje 2 czy trzy karty :?:
Jak w grze z człowiekiem: 8/2 (bazowe 2/1 + 5/0 + 1/1 = 8/2).

Re: Race for the galaxy

: 14 lip 2010, 12:43
autor: maciejo
dzieki Andy

ale jeśli chodzi KONSUMPCJE w instrukcji jest wyraznie napisane:

"Konsumpcja, reakcja (jeśli wszystkie akcje Konsumpcji zostały wybrane tylko przez gracza): przekaż robotowi
PZ w żetonach o wartości równej bieżącemu rozmiarowi jego ekonomii."

nic tu nie ma o tym,że jeśli wybiorę tylko jedna akcje KONSUMPCJI robot tez dostaje PZ.

co do fazy EXPLORACJI to przeciez najpierw zagrywam pierwszą kartę po której ciagne 3 karty i 2 zachowuje dla siebie(bonus) nastepnie zagrywam 2 karte i ciagne 7 (2+5-bonus) kart i zostawiam sobie 1.-sorki ale tak to rozumiem :D

chyba ,że jest tak ,że te karty liczą się jako jedna akcja a tylko bonusy się dodają :!: :?:

:wink:

Re: Race for the galaxy

: 14 lip 2010, 13:16
autor: Andy
maciejo pisze:ale jeśli chodzi KONSUMPCJE w instrukcji jest wyraznie napisane:

"Konsumpcja, reakcja (jeśli wszystkie akcje Konsumpcji zostały wybrane tylko przez gracza): przekaż robotowi
PZ w żetonach o wartości równej bieżącemu rozmiarowi jego ekonomii."
To "wszystkie" jest w sensie: "żadna konsumpcja nie została wybrana przez robota".

Powtórzę: jeśli robot wybrał jedną lub dwie konsumpcje, rozpatrujesz górną część odpowiedniego pola maty. Po lewej stronie, jeśli wybrał trade, po prawej jeśli wybrał x2, a bezpośrednio pod tymi dwoma, jeśli wybrał obie. Jeśli robot nie wybrał żadnej z konsumpcji, ale Ty to zrobiłeś, uwzględniasz dolną część odpowiedniego pola maty, tę całkowicie oddzieloną od górnej.

Może dla pełnej jasności rozpatrzmy sobie wszystkie przypadki:
1. Wybrałeś trade, robot nie wybrał żadnej konsumpcji. Robot dostaje VP równe ekonomii.
2. Wybrałeś x2, robot nie wybrał żadnej konsumpcji. Robot dostaje VP równe ekonomii.
3. Robot wybrał trade (obojętne, co Ty wybrałeś): robot dostaje VP równe ekonomii, jego kredyt wzrasta o 2.
4. Robot wybrał x2 (obojętne, co Ty wybrałeś): robot dostaje VP równe 2 x ekonomia, jego ekonomia wzrasta o 1.
5. Robot wybrał trade i x2 (obojętne, co Ty wybrałeś): robot dostaje VP równe 2 x ekonomia, jego kredyt wzrasta o 2, jego ekonomia wzrasta o 1.

Oczywiście to wszystko przy założeniu, że podstawowe zasady z maty nie zostały zmodyfikowane przez specyfikę świata startowego robota i odpowiednią nakładkę na matę.
co do fazy EXPLORACJI to przeciez najpierw zagrywam pierwszą kartę po której ciagne 3 karty i 2 zachowuje dla siebie(bonus) nastepnie zagrywam 2 karte i ciagne 7 (2+5-bonus) kart i zostawiam sobie 1.-sorki ale tak to rozumiem
Przepraszam, ale teraz to ja niczego nie rozumiem. O zagrywaniu jakiej karty mówisz? Jeśli wybrałeś obie wersje akcji eksploracja (w grze z człowiekiem albo z robotem, bez znaczenia), to łączysz ich bonusy i wychodzi 8/2. Jest o tym jasno powiedziane w instrukcji do podstawki.

Musisz pamiętać, że tylko w przypadku podwójnego wyboru develop albo settle mamy do czynienia z dwiema oddzielnymi, następującymi po sobie i identycznymi akcjami develop albo settle. W przypadku podwójnego wyboru eksploracji albo konsumpcji (przez gracza, graczy lub robota) następuje tylko jedna akcja eksploracji albo konsumpcji, a odpowiednie bonusy otrzymują tylko ci gracze (robot), którzy konsumpcję sami wybrali.