Age of Steam - zasady i pytania

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam

Post autor: melee »

bez limitu, przy czym limitem są towary w tabeli, losowane na początku gry, można później korzystać jeszcze tylko z akcji "produkcja"
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

mam pytanie,
czy w AoS buduje się tory raz a dwa razy wykonuje akcję(tak jak w Steamie)
czy można dudować dwa razy tory?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Age of Steam

Post autor: yosz »

tak samo jak w Steam.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

nie zdążyłem-ktoś mnia wprowadził w błąd. sorry za zamieszanie.dzięki Yosz ;)
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

no dobra,jeszcze dwa pytania.
czy przy urbanizacji dokładam od razu towary z odpowiedniego pola,a później do tego dodanego miasta przy rzucie kostką również(z niższej,ale równoległej tabelki)?
czy jeśli ktoś zbudował już połączenie z danego miasta,to nie da się tak nadbudować,że jedno z rozwidleń,bądź skrzyżowań wychodziło w tym samym kierunku?
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Age of Steam

Post autor: zephyr »

W AoS z tego co pamiętam nie było kostek na urbanizowanych miastach
Tabelka niżej jest dla innych miast (z inną literą, o innym kolorze), każde miało chyba po 2 kostki

nie wiem o co chodzi w drugim pytaniu, ale wioski i miasta są węzłami komunikacyjnymi z wyjściem po każdej stronie heksa
jak ktoś postawi tor wychodzący z danej strony to już nikt z tej strony nie skorzysta (można oczywiście zrobić skrzyżowanie i pojechać dalej, ale rozwidlenia pojawiają się tylko w wioskach)

[na pewno graliście w AoS? :P]
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam

Post autor: melee »

wszystko jest przecież w instrukcji... do zurbanizowanych miast nie dokładamy na początku żadnych towarów, mogą tam trafić z tabeli. Po akcji "produkcja" nic nie ląduje na planszy, tylko w pustych miejscach tabeli. Miasto ma wyjścia z każdej strony, wioska ze wskazanych przez tory. Tory można upgrade'ować tylko tak, aby został pierwotny układ (dochodzą nowe tory). Wioskę można zurbanizować w miasto i zyskuje wyjścia z każdej strony.
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

czyli urbanizasja w AoS jest dużo słabsza niż w Steamie jak widzę...
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam

Post autor: melee »

steam'a słabością jest to, że ciągle musisz sobie dorzucać nowe towary w swojej okolicy
w aos jest ich stały dopływ, który możesz przewidzieć na początku gry - w związku z tym skupić się na innych zadaniach

Ale urbanizacja jest niezwykle silna w AoS, przede wszystkim może służyć do psucia tras innych graczy. W Steam niby też to można zrobić, ale przy okazji podrzucasz przeciwnikom towary, a tego zrobić nie chcesz, prawie zawsze będziesz wolał dać je sobie.

Dodatkowo urbanizacja wiosek z torami przeciwników zabiera im punktu w AoS, w Steam nie.
Awatar użytkownika
Przemekk
Posty: 344
Rejestracja: 19 maja 2009, 09:08
Lokalizacja: Ząbki

Re: Age of Steam

Post autor: Przemekk »

Witam, w wątku jest odpowiedź na naprawdę wiele kwestii, ale jedna jest dla mnie nadal nie jasna.

Jak się płaci za licytację przy dwóch, trzech, czterech i sześciu osobach?

Żeby nieco wybronić moją inteligencję oto przykładowe problemy:

Czy trzeci gracz w grze na trzy osoby jest ostatni (nic nie płaci?) czy trzeci (płaci połowę)?
Czy drugi gracz w grze dwuosobowej jest drugi (płaci wszystko) czy ostatni (nic nie płaci)?
Grze zawsze trzeba dać drugą szansę, a czasem nawet trzecią, czwartą i piątą.

Moje gry
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam

Post autor: melee »

tak naprawdę zasady na 2 i 3 osoby trzeba sobie zmodyfikować, aby miały sens (jeśli gra na 2 ma jakiś sens). Zazwyczaj dodatkowe mapy dedykowane na tak małą ilość graczy same określają zasady licytacji. Jeśli jednak chcemy grać na standardowej mapie, to proponowana licytacja to:

2 graczy: 100%, 0% (właściwie nie wiem jak jest w zasadach).
3 graczy: 100%, 50%, 0% (wg zasad 100%, 100%, 0%).
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Age of Steam

Post autor: yosz »

Przemekk: ostatni gracz jest zawsze ostatni. Z wyjątkiem gry dwuosobowej - wszystkie mapy dwuosobowe wprowadzają zmiany do licytacji bo system z aos / steam nie sprawdza się na dwie osoby (na trzy też słabo). Ted Alspach wymyślił fajny wariant licytacji na dwie osoby w niektórych swoich mapach (np St Lucia)

-- melee mnie wyprzedził.

Mapy z AoS / Steam są od trzech graczy i nie radzę grać w nie na dwie osoby.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Age of Steam

Post autor: yosz »

Tylko to słabo działa. Mam płacić tylko po to żeby być ostatnim. A jak nie chcę dać pierwszego miejsca za darmo drugiemu graczowi, miejsca na którym może mi akurat w tym momencie nie zależeć, muszę coś za to zapłacić.

W St Lucia jest fajny mechanizm. Kto jest pierwszy zmienia się co turę ale: trzeba zapłacić 5$ za to, że będzie się pierwszym. Jeżeli nie, to drugi gracz może zapłacić za to żeby być pierwszym. Jeżeli i on nie chce to wtedy pierwszy gracz jest za darmo dla osoby, która zaczynała tę swoistą licytację w tej turze. Można to spokojnie przenieść na mapę Szkocji i działa to bardzo dobrze.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam

Post autor: steady »

MisterC pisze:Brzmi bardzo fajnie, postaram się wypróbować przy najbliższej okazji (bo jednak o dwuosobową rozgrywkę znacznie łatwiej).
Ee tam łatwiej, my gramy z trzy razy w tygodniu zwykle - możesz się dołączyć :)
Awatar użytkownika
redy
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2008, 10:15
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Age of Steam

Post autor: redy »

W polskim tłumaczeniu instrukcji chyba nawet nie ma wzmianki o tym, że poza wygranym reszta też płaci. Zresztą ogólnie jest tragiczna.

Idąc za poradą z ogólnego wątku dotyczącego AoS (chyba Steady polecał), wydrukowałem mapę Szkocji do grania we dwie osoby i sprawdza się rewelacyjnie. Jest na tyle tłoczno i bez większych zmian w regułach, że nie czuje się że jest tylko dwóch graczy.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Age of Steam

Post autor: yosz »

redy pisze:W polskim tłumaczeniu instrukcji chyba nawet nie ma wzmianki o tym, że poza wygranym reszta też płaci. Zresztą ogólnie jest tragiczna.
To jest problem instrukcji z wydania FREDowego z plastikowymi lokomotywami - zapomnieli o tym jednym zdaniu, stąd i w polskim tłumaczeniu tego zdania nie ma.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
redy
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2008, 10:15
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Age of Steam

Post autor: redy »

W takim razie zwracam honor tłumaczowi 8)

choć trochę mnie dziwi, że nie poprawia sie własną inwencją błędów oryginału.
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

mam pytanie tym razem do wersji jednoosobowej-Barbados
O ile dobrze tłumaczę z angielskiego,to przy punkcie dotyczącym wyboru akcji, autor w ostatnim zdanie mówi,że jedna akcja musi być wybrana w każdej turze.Nie wiem,jak rozumieć to zdanie.Pomożecie...? :)
Awatar użytkownika
redy
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2008, 10:15
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Age of Steam

Post autor: redy »

Dosłownie :wink:

Nie mam pod ręką instrukcji, a Barbados grałem raz, ale o ile mnie pamięć nie myli to po prostu skoro jesteś sam, to możesz wybrać jedną akcję na turę. Oprócz tego chyba nie spośród wszystkich możesz wybierać, bo zdaje się, że któreś dwa są całkowicie wykluczone z gry.
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam

Post autor: steady »

W barbados gracz może wybierać tylko wśród czterech akcji - urbanizacja, inżynier, loko i produkcja (z tego co pamiętam). Po wybraniu akcji kładzie na niej znacznik, ale nie ściąga go po końcu tury - wybierając inną akcję kładzie na niej kolejny znacznik. Znaczniki wracają do ręki dopiero wtedy, kiedy gracz wykorzysta wszystkie cztery akcje.
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

ok,dzięki.czyli przez 10 tur muszę każdą z 4 akcji wybrać po dwa razy(ode mnie zależy tylko kolejność) i w dwóch ostatnich turach wybór dwóch z 4 akcji.
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Age of Steam - Goods Growth problem

Post autor: Sandking »

Mam naglący problem :]

Podczas IX fazy Goods Growth jest przykład w instrukcji, że najpierw rozgrywa się lewe zasoby z jasna numeracja, a później niby prawe. Ale przy rzucie kostkami jak wypadnie 3, to skąd mam wiedzieć, na którym mieście mam położyć goodsy, skoro na planszy są dwa miasta z 3?

Ratunku - za 10 minut przychodza gracze, a ja dopiero lyknalem instrukcje :D

p.s.

Na razie założyłem, że jasna numeracja odnosie się do lewej strony planszy, a ciemna do prawej.
Awatar użytkownika
bart8111
Posty: 691
Rejestracja: 28 wrz 2008, 22:25
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Age of Steam - Goods Growth problem

Post autor: bart8111 »

Jedno miasto na planszy jest oznaczone na jasno, drugie na ciemno, nie ma problemu z rozróżnieniem.
Awatar użytkownika
Sandking
Posty: 265
Rejestracja: 12 maja 2010, 11:14
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Age of Steam - Goods Growth problem

Post autor: Sandking »

A rzeczywiście. Dopiero teraz zauważyłem. Ale czy to oznacza, że rzuca się kośćmi dwa razy - raz dla jasnych, raz dla ciemnych?
Awatar użytkownika
bart8111
Posty: 691
Rejestracja: 28 wrz 2008, 22:25
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Age of Steam - Goods Growth problem

Post autor: bart8111 »

Tak, najpierw rzucasz tyloma kostkami ilu jest graczy dla jasnych miast, potem taką samą ilością kostek dla ciemnych miast.
ODPOWIEDZ