Age of Steam - zasady i pytania

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Age of Steam - Goods Growth problem

Post autor: zephyr »

na wioskach nigdy nie ma dóbr, tylko w miastach
wioski przedłużają połączenia, ale ani nie generują ani nie zjadają towarów
[uwaga na złośliwe urbanizacje które mogę przeciąć wartościowe wysyłki]

zależy od dużej ilości rzeczy, ale generalnie mój standard to 2 akcje
min 6 pójdzie na rozbudowę sieci, a czasem sporo więcej
w pierwszej turze się nie zarobi, czyli trzeba doliczyć te 2-4 strat w zależności od taktyki i sytuacji na planszy (kolej praktycznie zawsze warto podbić)
i fajnie żeby coś zostało na licytację... może dodatkowych 5 się nie użyje, ale wypuszczenie jednej akcji za dużo boli nieporównywalnie mniej niż jednej za mało
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

Tym razem spytam o St.Lucia-czy jest jakaś różnica w dodawaniu sobie punktu za swój tor-dokończony lub niedokończony-tzn.z niedokończonego przy mieście dostaje dwa punkty(1 za mój tor i jeden za to że przewiozłem do miasta oddalonego o jeden)czy jest jakoś inaczej?
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6535
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Age of Steam

Post autor: abadura »

staszek pisze:Tym razem spytam o St.Lucia-czy jest jakaś różnica w dodawaniu sobie punktu za swój tor-dokończony lub niedokończony-tzn.z niedokończonego przy mieście dostaje dwa punkty(1 za mój tor i jeden za to że przewiozłem do miasta oddalonego o jeden)czy jest jakoś inaczej?
Czy możesz sformułować pytanie jakoś inaczej? Bo nie bardzo rozumiem o co właściwie pytasz...
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

Rozbiję na dwa pytania i dodam jedno ;)
po pierwsze:czy ma jakiekolwiek znaczenie(jeśli chodzi o punkty,które dostaję) czy mój tor,po którym przesyłam kostkę jest dokończony czy nie ?
dostaję punkt(oprócz dodatkowego za mój tor)jeśłi przesyłam kostkę do najbliższego miasta(z sąsiedniego pola, ew. z oddalonego o kilka heksów,ale nie oddzielonego prze inną wioskę(town) ?
dołączam pytanie-czy jeśli przesyłam kostkę po torach innych osób,to zwiększam im dochód czy płacę gotówką za każdy odcinek torów,po którym przewożę ?
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Age of Steam

Post autor: zephyr »

po lekturze http://files.boardgamegeek.com/file/dow ... aRules.pdf?

Normalnie przesyłasz kostki między miastami co wymaga zakończonych torów. W st lucia są kostki na trawie, które też można przewozić. Instrukcja precyzuje że nawet nieukończony tor wystarczy żeby dowieźć kostkę do miasta/wioski z której wychodzi i że daje pkt (trochę niejasne czy 1 pkt czy 2, bo wording jest taki sobie, ale obstawiam 1 pkt)

Nigdy! nie ma znaczenia ilość heksów, zawsze liczy się ilość połączeń.

Za dostarczenie do miasta z którego wyjeżdża tor jest IMO 1 pkt. (po kłótni mogę się zgodzić na 2 bo zapis jest koszmarny)
Dalej odpowiednio więcej pkt - za każde połączenie właściciel dostaje 1 pkt.

Zwiększasz im dochód. A prościej - przy przewozie przy każdym użytym połączeniu jego właściciel przesuwa się o 1 pole na torze pkt.

Nie jest też doprecyzowane czy "pół połączenia" liczy się normalnie do wydajności lokomotywy (skłaniałbym się do opcji że tak)

A opis
"Turn order Action is not available. Choosing the Turn Order action allows that player to pay before the other player next turn."
to w ogóle czysta poezja... rozumiem że chodzi o to że Turn order działa inaczej, ale wording koszmarny
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

Że nie ma znaczenia ilość heksów,tylko ilość połączeń to wiem :D
Dzięki za pomoc,choć wciąż nie wiem czy jeden czy dwa punkty za kostkę przy mieście-wobec tego również nie wiem czy tak samo liczy się kostkę przy samym mieście,czy oddaloną od miasta o jedną wioskę i jeszcze trochę(np.jedno pole)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Age of Steam

Post autor: zephyr »

czy tak samo liczy się kostkę przy samym mieście,czy oddaloną od miasta o jedną wioskę
1 połączenie to 1 punkt

normalnie nie ma niedokończonych połączeń, którymi można coś przewieźć - na tej mapie się pojawiają więc napisali mniej więcej że niedokończone połączenie liczy się jak normalne na potrzeby tego transportu... tylko napisali to na tyle nieudolnie że można interpretować w bardziej kreatywny sposób

Jedyna wątpliwość to additional w zdaniu:
"The owner of the track the cube rests on receives 1 additional income from the section of track where the cube was found."
Ale IMO chodzi o "additional" w stosunku do 0, które normalnie się dostaje przy nieprzesłaniu przez całe połączenie.
(sformułowanie równie kiepskie jak "is not available" kiedy ma się n myśli że działa inaczej)

czyli IMO graj tak jakby tor dochodził do "wirtualnego małego miasta w miejscu kostki" (na potrzeby przewozu tej kostki), no chyba że jakiś FAQ albo wypowiedź projektanta sugeruje że jeszcze dostaje się punkt z kosmosu, ale raczej bym się nie spodziewał

edit: Lol, dopiero zobaczyłem na bgg jak ta mapa wygląda - masakra, ciekawe jak się na tym gra

http://boardgamegeek.com/thread/404251/st-lucia-rules- - wygląda że moje interpretacje mają poparcie projektanta dodatku (który najwyraźniej pobierał lekcje z pisania instrukcji u samego M. Wallacea)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6535
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Age of Steam

Post autor: abadura »

W St. Lucia kostka zebrana z ziemi liczy się tak jakby była zebrana z miasta. Więc jeśli dowozisz kostkę do najbliższego miasta to masz 1 punkt, tak jakbyś przewiózł między dwoma miastami. Jeśli wieziesz dalej to już liczysz normalnie jak zawsze, czyli każdy kolejny odcinek to 1 punkt. Na ten początkowy odcinek (trawa -> miasto) trzeba mieć lokomotywę 1. I odcinek ten nie musi być ukonczony. Możesz z miasta wyprowadzic tylko jeden tor bez łączenia go gdziekolwiek po to tylko żeby zabrać kostkę z trawy na tym torze.
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Age of Steam

Post autor: staszek »

"Lol, dopiero zobaczyłem na bgg jak ta mapa wygląda - masakra, ciekawe jak się na tym gra"

Pewnie dlatego zniechęciłem swoją Gosię do AoS-grała pierwszy raz i(może z powodu mojej niewiedzy lekkiej w sprawie zasad) powiedziała,że już nie zagra :(

"(który najwyraźniej pobierał lekcje z pisania instrukcji u samego M. Wallacea)"
:lol:
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Age of Steam

Post autor: Filip z Lublina »

Mam pytanie odnośnie dwuosobowej mapy St. Lucia. O co biega z tym budowaniem trakcji na polach z zasobami? Dobrze rozumiem, że one tam zostają(aż do fazy dostarczania), chyba, że od razu mamy możliwość ich przetransportowania(o ile wybudowaliśmy wcześniej miasto)?
O! Jednak jest też pytanie odnośnie podstawowej wersji;) Co konkretnie oznacza zdanie z 7 strony instrukcji, z rozdziału Building Track: "All future track built by a player must ultimately connect to a City through that player's track"?
Chyba jest w nim coś na temat tego, gdzie mogę dobudowywać kolejne części trakcji, ale nie jestem pewien co dokładnie:/ No właśnie, gdzie mogę je budować?
Jestem przed pierwszą partią więc pewnie jeszcze coś dorzucę.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam

Post autor: melee »

oznacza to, że każdy budowany tur musi przez sieć tego gracza prowadzić do jakiegokolwiek miasta
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Age of Steam

Post autor: Edwardo »

Co do gry na St.Lucia: Jeżeli stawiamy heks z torem, kostkę surowca należy umieścić na tym heksie. W fazie przemieszczania dóbr można taką kostkę transportować do miasta z odpowiednim kolorem nawet wtedy kiedy tor ten nie jest jeszcze ukończony. Właściciel tego toru (dokończonego lub nie) otrzymuje jeden punkt dochodu. Na niedokończonym torze obowiązuje również moc silnika, jeżeli więc posiadamy np. trzy połączone ze sobą miasta (w linii prostej) i jeden niedokończony tor wychodzący ze skrajnego miasta naszej linii, to transportując kostkę z tego niedokończonego toru do ostatniego miasta w naszej linii potrzebujemy moc silnika przynajmniej na poziomie 3 (2 za dwie dokończone linie i jeden za niedokończoną) i uzyskujemy 3 punkty dochodu. Czyli kostki transportujemy dopiero w fazie przemieszczania dóbr a nie wcześniej.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Age of Steam

Post autor: Filip z Lublina »

1.W podstawowej wersji pierwsze tory muszą przylegać do miasta. Jak to funkcjonuje w St. Lucia, gdzie nie ma na początku żadnego miasta?
2.Czy budując nowe miasto musimy je położyć na istniejącym miasteczku czy może to być pole puste, ale z białym znacznikiem?
3.Ile akcji ma wybrać każdy z graczy w fazie "Select Actions" w St. Lucia? Po jednej czy więcej?

Proszę o szybką odpowiedź bo zaraz zaczynamy;P
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6535
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Age of Steam

Post autor: abadura »

Filip Apostoł pisze:1.W podstawowej wersji pierwsze tory muszą przylegać do miasta. Jak to funkcjonuje w St. Lucia, gdzie nie ma na początku żadnego miasta?
Nim ktoś nie wykona akcji Urbanizacja (musi wykonać, a nie tylko wybrać!) to nie można kłaść torów.
Filip Apostoł pisze:2.Czy budując nowe miasto musimy je położyć na istniejącym miasteczku czy może to być pole puste, ale z białym znacznikiem?
Każde pole miasteczka, czy są tam jakieś tory czy jeszcze nie, może zostać zurbanizowane.
Filip Apostoł pisze:3.Ile akcji ma wybrać każdy z graczy w fazie "Select Actions" w St. Lucia? Po jednej czy więcej?
Jedną. Jak zawsze.
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Age of Steam

Post autor: Filip z Lublina »

Mam nadzieję, że to już ostatnia wątpliwość: Jakie akcje są do wyboru w St. Lucia? Wiem, że 5 pierwszych działają jak zwykle, szósta jest niedostępna, ale co z siódmą?
Awatar użytkownika
arturion
Posty: 580
Rejestracja: 23 gru 2009, 18:48
Lokalizacja: Miłoszyce, prawie Wrocław

Re: Age of Steam

Post autor: arturion »

Filip Apostoł pisze:Mam nadzieję, że to już ostatnia wątpliwość: Jakie akcje są do wyboru w St. Lucia? Wiem, że 5 pierwszych działają jak zwykle, szósta jest niedostępna, ale co z siódmą?
Turn Order, działa tak, że gracz który wybierze tę akcje może na początku następnej tury zapłacić 5$ żeby być pierwszym. (Mam nadzieję, że dobrze mówię :D)
Saluton amikoj!
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Age of Steam

Post autor: Filip z Lublina »

1.Czy jeśli przekierowujemy ostatni odcinek torów bez właściciela to staje się to nasz tor?
2.Czy, żeby nasza zwierzchność nad torem się utrzymała do naszej następnej tury musimy:
a) doprowadzić odcinek do miasta lub miasteczka
b) przedłuż dany tor
c) Zrobić z tym torem cokolwiek, co będzie nas coś kosztowało(np. przekierować)?
3.Co jeśli skończy się jakiś rodzaj torów w zasobach? Staje się niedostępny i musimy kombinować inaczej(np. poprzez dołożenie droższego współistniejącego toru)?
4.Sytuacja: Miasto, od niego tor bez właściciela. Następuje akcja urbanizacji i na końcu owego toru pojawia się nowe miasto. Czy ten zamknięty właśnie odcinek pozostaje do końca gry niczyj? Zgaduję, że można po nim dalej wozić towary, ale nie przynosi to nikomu punktów.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam

Post autor: melee »

1. Nie możesz przekierować nie swoich torów.
2. Tylko przedłużyć (np. doprowadzając do miasta).
3. Niedostępny.
4. Niczyj do końca gry. Można wozić, bez punktów.
Filip z Lublina
Posty: 1681
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Age of Steam

Post autor: Filip z Lublina »

ad.1. Otóż można przekierowywać niczyje tory, jest to wyraźnie napisane w instrukcji.
Za resztę oczywiście dziękuję;)
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Age of Steam

Post autor: melee »

nie chce mi się sprawdzać, ale czy wystarczy przekierować, aby go przejąć? chyba trzeba przedłużyć
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Age of Steam

Post autor: zephyr »

W Steam przekierowanie to za mało, ale urbanizacja liczy się jako przedłużenie, nie wiem jak w AoS, jest sporo takich małych różnic między tymi grami.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
mckil
Posty: 598
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:44
Lokalizacja: Ostrołęka
Has thanked: 49 times
Been thanked: 57 times

Re: Age of Steam

Post autor: mckil »

z instrukcji:
Redirection by itself is not an extension.
Więc chyba nie wystarczy przekierować toru żeby stać się jego właścicielem.

Ja natomiast chciałbym się dopytać o jedną rzecz a mianowicie :
Jeżeli jeden z graczy budował tor z miasta ale przez jedną turę go nie rozbudował to traci własność tego toru. W takim razie kolejny gracz może dokładać kafelki bezpośrednio do jego torów? (bo przecież wychodzą z miasta)
Awatar użytkownika
kraken
Posty: 92
Rejestracja: 05 wrz 2011, 11:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Age of Steam

Post autor: kraken »

Czy mogę zrobić urbanizację w mieście jakim nie ma jeszcze doprowadzonych torów? Czy muszę najpierw zrobić " małe miasto - wioskę " z torami a dopiero potem ją urbanizować ?
Ostatnio zmieniony 24 lut 2014, 13:06 przez kraken, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kraken
Posty: 92
Rejestracja: 05 wrz 2011, 11:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 18 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Age of Steam

Post autor: kraken »

...
Golfang
Posty: 1982
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Re: Age of Steam

Post autor: Golfang »

Odgrzebałem temat po 6 latach :)

Dopiero zaczynam przygodę z tym tytułem. Przejrzałem te 3 strony, które są w tym wątku.
Przeczytałem instrukcję z wersji DELUXE w j.angielskim. Znalazłem interpretację zasad j.polski na BGG.

Nadal nie do końca rozumiem:
1. Licytacja
Można się chwilowo wstrzymać od licytacji (na jedną fazę licytacji) TYLKO jeśli w poprzedniej turze rozgrywki wybrało się akcję TURN ORDER(PASS). Oznacza to że w pierwszej turze gry NIE można wykorzystać tej opcji w licytacji? Pytam bo tak zrozumiałem instrukcję. Jednak interpretacja z BGG mówi inaczej - że można się wstrzymać w aktualnej licytacji i wybrać na aktualną turę akcję TURN ORDER (PASS). Jak to jest z tym wstrzymaniem?
2. Dochody
Podczas przesuwania towarów przesuwamy na torze dochodów nasze znaczniki - o tyle ile połączeń mijamy. To jest jasne. Ale na koniec tej fazy musimy pomniejszyć dochód o stosowną wartość? w zależności od tego jakie mamy dochody? W kolejnej turze nie zerujemy tego licznika dochodów tylko przesuwamy dalej nasz znacznik na tym torze i ewentualnie znowu pomniejszamy? Czy dobrze rozumiem?
3. Koszty
Po otrzymaniu pieniędzy z poprzedniej fazy dochodów - muszę zapłacić w każdej turze koszt 1$ za każdą SHARE którą posiadam oraz 1$ za każde pole na torze MOVE GOODS?
Rozumem że MOVE GOODS nie da się cofnąć do 0 - to jest jasne. Czy jednak w czasie gry mogę spłacić wszystkie SHARE? Czyli powiedzmy na początku mamy 2 - potem biorę 1 - i mam 3 SHARE. Gdy już dohapię się pieniędzy mogę spłacić za 15$ wszystkie SHARE albo chociaż 1 za 5$?
----------------
10% flamberg.com.pl
ODPOWIEDZ