JAKĄ GRĘ WYBRAĆ? PORADNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Zastanawiasz się co kupić? Poszukujesz gry dla 2 osób? A może najzabawniejszej gry dla 3-6 osób Reinera Knizia o kosmosie, zaczynającej się na literę Z? Pomożemy!
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6421
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times

JAKĄ GRĘ WYBRAĆ? PORADNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Post autor: Odi »

Trafiłeś na to forum, bo zainteresowały Cię gry planszowe? Byłeś gościem na jednym z planszówkowych festiwali? A może grałeś u znajomych i masz ochotę zakupić swoją pierwszą planszówkę lub po prostu przyjrzeć się bliżej temu hobby?

Świetnie - zapraszamy! :)


Z poradnika dowiesz się:
- czym są nowoczesne planszówki
- jak wybrać grę najlepszą na początek - porady i liczne propozycje tytułów na różne okazje, wybrane spośród uznanych klasyków
- gdzie o planszówkach poczytać, zakupić je lub w nie pograć


Ostatnia aktualizacja Poradnika: 4 maja 2016 r.



Wstęp

Potocznie zwykło się uważać, że gry planszowe to 'zabawa dla dzieci'. Nic bardziej mylnego. Obecnie głównymi odbiorcami nowoczesnych planszówek są dorośli. Dlaczego? Współczesne gry, przy zachowaniu prostoty zasad, zapewniają grającym przyjemny wysiłek umysłowy, napięcie związane z rywalizacją, a często także pozwalają wcielić się w bohaterów popularnych filmów, książek, epok historycznych czy nawet gier komputerowych. Umożliwiają wybór i realizację własnej strategii, zaskakują, wciągają, pozwalają na żywą interakcję ze współgraczami, ale także odprężają, dają wiele radości.
To bez wątpienia coraz popularniejszy sposób spędzania wolnego czasu z rodziną i przyjaciółmi. Na planszówkowych imprezach/festiwalach, organizowanych cyklicznie w takich miastach jak Gliwice, Gdańsk, Warszawa, Poznań i wielu innych, bawią się znakomicie tysiące osób - zarówno doświadczonych, jak i początkujących planszówkowiczów, ale także przypadkowych odwiedzających.
Zresztą już wcześniej planszówki łączyły ludzi. Swego czasu przy kawiarnianych stolikach pasjami grywano w szachy, domino czy Go... Dziś, wraz z pojawianiem się nowych, coraz ciekawszych gier, obserwujemy prawdziwy renesans tego typu rozrywki.

Gorąco namawiamy do lektury całości niniejszego tekstu - da Ci to w miarę kompletny zestaw informacji 'na początek'.
Jeśli jednak szukasz tylko krótkiej, jednorazowej porady co kupić np. na prezent dla rodziny czy przyjaciół, to przejdź od razu do części drugiej poradnika.
Skup się na tytułach przedstawionych w punkcie Gry rodzinne. Propozycje, które tam znajdziesz to 'evergreeny' - uznane klasyki w swoich kategoriach. Jest ogromna szansa, że się spodobają.


Spis treści:

Część pierwsza ( I )
Zanim wejdziesz do sklepu... - pomoc w sprecyzowaniu oczekiwań i określeniu kryteriów wyboru planszówki
Kultura gry - planszówkowy savoir-vivre, aby rozgrywka przebiegała w miłej atmosferze
Mini-słownik pojęć - wprowadzenie w planszówkową terminologię, wyjaśnienie takich terminów: ameritrash, eurogry, mechanika, interakcja, gra zbalansowana/zepsuta, grywalność, losowość, downtime, replayability, mózgożerność, skalowalność

Część druga ( II a i II b ),
Propozycje - konkretne propozycje gier w różnych kategoriach, aktualizowane cyklicznie (data ostatniej aktualizacji: 20 stycznia 2014 r. - w edycji marzec 2016)
II a
- Gry rodzinne
- Gry nawiązujące tematem do kultury masowej
- Gry dwuosobowe
- Gry ekonomiczne
- Gry imprezowe

II b
- Gry przygodowe
- Gry dla jednego gracza
- Gry wojenne
- Strategiczne, wieloosobowe gry wojenno-polityczne
- Graj z dziećmi (i nie tylko!)
- Gry logiczne


Część trzecia ( III )
Know-how, czyli jak samodzielnie wybierać dla siebie planszówki? - ogólnopolska lista sklepów, linki do serwisów tematycznych, blogów, informacje o spotkaniach i konwentach planszówkowych w Twojej okolicy
- Polskie serwisy planszówkowe
- Serwis Boardgamegeek.com i recenzje w serwisach anglojęzycznych
- Spotkania i konwenty planszówkowe



W razie potrzeby, chętnie odpowiemy na Twoje wątpliwości na forum. Pamiętaj jednak, że praktycznie WSZYSTKIE potrzebne informacje znajdziesz w podanych przez nas źródłach :)

Zadając na forum pytanie o pomoc w wyborze gry podaj jednocześnie:
- z kim zamierzasz grać (np. koledzy, rodzice, dzieci, znajomi) i w ile osób,
- jakie gry już poznałeś,
- które gry podobały się Tobie i Twoim współgraczom, a które wprost przeciwnie,
- czy lubicie żywą interakcję (handlowanie, negocjacje, wojny itp) czy może spokojne budowanie,
- ile pieniędzy zamierzasz przeznaczyć na zakupy,
- miejscowość, z której do nas piszesz - może w Twojej okolicy odbywają się planszówkowe spotkania, na których będziesz mógł wypróbować interesujące Cię gry

Będzie nam bardzo miło, jeśli wrócisz na forum by opisać swoje wrażenia z rozgrywki, opowiedzieć czy współgracze zadowoleni, czy może wprost przeciwnie... Twoje obserwacje pomogą innym użytkownikom forum w podjęciu decyzji :)

MASZ JAKIEŚ UWAGI, PROPOZYCJE ZMIAN W TYM PORADNIKU? NIE DZIAŁAJĄ LINKI?
SKORZYSTAJ Z PONIŻSZEGO ODNOŚNIKA:
Uwagi do tego wątku: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... f=1&t=6247
lub pisz do autora na PW :wink:


Obrazek
(Fot. Wagner Rodrigues, BGG)
Ostatnio zmieniony 22 sty 2014, 12:41 przez Odi, łącznie zmieniany 76 razy.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6421
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

Post autor: Odi »

I


Zanim wejdziesz do sklepu...

...zadaj sobie kilka pytań:

- Przy jakiej okazji i z kim zamierzam grać?
Ustal w jakim celu kupujesz grę i kiedy najczęściej zaistnieje okazja, by w nią pograć. Chcecie spotkać się wieczorem z rodziną i znajomymi, by trochę pogłówkować? No to szukaj w rodzinnych lub ekonomicznych. Potrzebujesz gry na różne okazje, przede wszystkim na imprezy i "spotkania przy piwie", żeby było dużo śmiechu i wszyscy fajnie się bawili? No to zajrzyj do gier z kategorii imprezowe (party game). A może chcesz zagrać z dzieckiem, które uwielbia smoki, potwory i w ogóle fantasy? W takim razie przygodowe będą jak znalazł! Inne gry wybiera się do rozgrywek z kumplem na przerwie lekcyjnej, inne do pogrania w zaciszu domowym ze swoim partnerem życiowym, jeszcze inne do wspólnego spędzenia czasu z dziećmi. Planszówkowicze zwykli budować swoje biblioteki gier, dzięki którym dysponują tytułami na każdą okazję. Ty nie musisz kupować od razu całego naręcza planszówek - wybierz jeden, ale mądrze. Odpowiednie kategorie znajdziesz w części II niniejszego tekstu, w dziale 'Propozycje'

Jeśli wspólnie z przyjaciółmi lub rodziną zaczynacie dopiero przygodę z planszówkami (a zapewne z tego powodu czytasz niniejszy poradnik :wink: ), to wybieraj gry z kategorii lekkich i średnich, natomiast ambitniejsze tytuły warte zainteresowania chwilowo sobie podaruj. Po prostu pamiętaj, że zbytnie skomplikowanie danej gry może, niestety, na jakiś czas zrazić Twoich znajomych/rodzinę do planszówek. Ludzie, którzy do tej pory grali tylko w 'chińczyka' i ewentualnie w 'scrabble', każdy element mechaniki współczesnej planszówki odbierać będą jako nowy. Niezbędne będzie przyzwyczajenie się do wynajdywania zależności między nimi, planowania, podejmowania decyzji itp. Jest oczywiście wiele osób, które z powodzeniem zaczynały swoją przygodę od bardziej skomplikowanych gier, ale na początku bezpieczniej sięgnąć jednak po tytuły lekkie i średnie.
Oczywiście można konsultować się jeszcze na forum odnośnie konkretnych tytułów, bo godne polecenia są również inne gry, których z braku miejsca w niniejszym poradniku nie umieściliśmy. Tu skupiliśmy się bowiem na uznanych klasykach, laureatach branżowych nagród, grach o wyrobionej pozytywnej marce.

Warto też przygotować się dobrze do tłumaczenia zasad - kilka przydatnych porad znajdziesz tutaj.

W grach planszowych bardzo wyraźnie widać cechy charakteru i upodobania graczy. Bierz je pod uwagę. Zakochana w sobie para papużek-nierozłączek niekoniecznie ucieszy się, gdy sprezentujesz im planszówkę polegającą na wzajemnym podkradaniu i niszczeniu sobie zasobów. Osoby lubiące rywalizować raczej nie spełnią się przy grze z niewielką interakcją. Generalnie przyjmuje się, że zwykle bezpieczniejsze są na początek gry pozbawionej większej negatywnej interakcji (najczęściej z budowaniem czegoś, jako tematem przewodnim). Choć trzeba przyznać, że niektórzy dopiero właśnie w negatywnej interakcji (o rodzajach interakcji przeczytasz poniżej, w mini-słowniku) odnajdują największą radość.
Ostrożnie oceniaj również poziom znajomości języka angielskiego wśród potencjalnych współgraczy. Konieczność przyswojenia sobie planszówkowych mechanizmów w połączeniu z nowym zasobem słownictwa może sprawiać trudności większe, niż by się wydawało. Dlatego na początek radzimy Ci wybrać grę w pełnej polskiej wersji językowej (oznaczenie w propozycjach 'PL'). Wybór wśród gier wydanych w Polsce jest już tak obfity, że naprawdę każdy znaleźć może coś dla siebie.

Reasumując - pamiętaj, że nic Ci po najlepszej nawet grze z rankingu BGG - boardgamegeek.com (o nim nieco niżej), jeśli nikt ze znajomych i rodziny nie będzie chciał w nią grać ze względu na zbytnią komplikację lub nieodpowiedni temat. Lepsza od niej będzie ta z niższej pozycji, która jednak ma szanse spodobać się Twoim potencjalnym współgraczom. Dobieraj zatem planszówki nie tylko pod kątem własnych upodobań, ale przede wszystkim pod kątem upodobań i możliwości ludzi, którzy będą z Tobą grali. Przynajmniej na początku :wink:

- Ile osób będę miał do dyspozycji?
Również ważna kwestia. Gry są często 'szyte na miarę', na konkretną liczbę osób i przy niej sprawdzają się najlepiej, a przy innej liczbie graczy nie zawsze wygląda to tak, jak powinno wyglądać (np. powstaje zbyt duży chaos, albo odwrotnie - zbyt duża przewidywalność).
Powiedzmy, że spodobał Ci się tytuł, przy którym teoretycznie może bawić się od 3 do 5 osób, ale wszystkie recenzje i opinie twierdzą, że tak naprawdę to rozgrywka jest najfajniejsza w kompletnym, pięcioosobowym składzie. Uwierz, nie warto kupować tej planszówki, jeśli przewidujesz, że uda Ci się zebrać do rozgrywki 3, czasami 4 osoby. Po prostu szkoda pieniędzy, bo jest duże prawdopodobieństwo, że gra się Wam nie spodoba – jak mówią planszówkowicze: 'nie rozwinie skrzydeł'. Niektóre mechanizmy nie spełnią swojej funkcji (wrażliwe na liczbę graczy są na przykład wszelkie formy 'licytacji' - im więcej osób, tym lepiej ona działa).
Istotne jest to także w przypadku planszówki 'na prezent'. Zadbaj, żeby znajoma, bezdzietna para również sama mogła sobie pograć w planszówkę, którą od Ciebie dostanie, bez konieczności zapraszania znajomych (czyli dobrze działający wariant dwuosobowy konieczny!)

- Ile mogę wydać na gry?
Cóż - pojedyncza gra to zwykle wydatek rzędu 100-150 zł. Tańsze są zwykle gry dwuosobowe i karciane, a z kolei gry ze spora ilością elementów (plastikowe figurki, karty) bywają i sporo droższe. Warto więc dobrze się zastanowić, zanim dokonamy wyboru. Zastanowić i poszukać atrakcyjnej ceny w sklepach, także internetowych.
Pomocnym narzędziem jest tutaj specjalna CENOWA WYSZUKIWARKA GIER i-szop.pl, stworzona przez użytkownika 'kkaczynski'. Dzięki niej szybko i sprawnie zorientujesz się w jakiej cenie oferują szukaną grę największe planszówkowe sklepy internetowe i stacjonarne.
Warto również przejrzeć wątki forumowe:
- Hot-Deals, gdzie zamieszczane są aktualne oferty promocyjne sklepów
- Handel, wymiana – oferty prywatne, gdzie często można zakupić gry w atrakcyjnej cenie, i – prawie zawsze – w bardzo dobrym lub idealnym stanie. W tym wątku będziesz mógł także sprzedać lub wymienić na inną, zakupioną grę, która nie znalazła Waszego uznania.



Kultura gry
Planszówki generalnie 'bawią i óczą' :wink: , ale czasami potrafią też wyzwolić nie tylko pozytywne emocje. Aby rozgrywka przebiegała w przyjaznej i miłej atmosferze warto przestrzegać poniższych zasad

1. Gracze powinni przystępować do rozgrywki z wolą zwycięstwa, a w jej trakcie dążyć do wygranej zgodnie z zasadami gry. W ten sposób zabawa podczas rozgrywki jest lepsza.

2. Każdy z graczy przystępuję do rozgrywki na równych prawach. Nie jest dobrze widziane faworyzowanie lub dyskryminowanie któregokolwiek ze współgraczy, ze względu na nasze sympatie, antypatie lub zobowiązania w życiu prywatnym. Nie proś swojego partnera życiowego: "Misiu-Pysiu, nie zabieraj mi tej karty, ja Cię tak kocham!' 8) Nawet nie wiesz jak bardzo irytujące jest takie zachowanie dla innych współgraczy...

3. Gry mają integrować, a nie dzielić. Niemile widziane są celowe złośliwe zagrania, które nie mają żadnego widocznego związku z walką o zwycięstwo, lub 'gnębienie' swoimi posunięciami któregoś z graczy. Powinieneś w równej mierze dążyć do zwycięstwa na planszy, jak i dbać o dobrą atmosferę wśród współgraczy.

4. Jeśli macie jakieś wątpliwości co do zasad, to ustalcie między sobą jak gracie i konsekwentnie się tego trzymajcie. Nie bójcie się pójść na kompromis - długotrwałe wykłócanie się o zasady skutecznie zabije klimat każdej rozgrywki.
Najlepiej jednak sprawdzić w internecie, czy ktoś już nie miał podobnego problemu (dział Zasady - pytania i wątpliwości i serwis boardgamegeek.com) lub poszukać oficjalnego FAQa na stronach wydawcy.

5. Nie przeciągaj swojej kolejki w nieskończoność - inni też chcą zagrać.

6. Nie oszukuj! Jeśli masz zamiar to robić, lepiej nie siadaj do żadnej gry.

7. Zawsze graj do końca, nawet jeśli przesądzona jest Twoja porażka. Odchodzenie od stołu przed końcem rozgrywki, psuje zabawę pozostałym współgraczom, a przecież nie o to chodzi.

8. Po zakończonej zabawie podziękuj wszystkim graczom za mile spędzony czas i zaoferuj pomoc w złożeniu elementów gry do pudełka.

9. Nie przenoś emocji wynikłych w trakcie gry, do życia prywatnego. Nie wypominaj innym po zakończeniu rozgrywki absurdalnych, nielogicznych zagrań, nie obrażaj się za niekorzystne dla siebie posunięcia współgraczy. Nie zmieniaj zdania o swoim koledze, który w czasie rozgrywki złośliwym, ale zgodnym z regułami zagraniem, pozbawił Cię zwycięstwa. To była tylko gra!

10. Szanuj grę! Podczas rozgrywki nie ma mowy np o zginaniu/mięciu kart, czy dotykaniu ich brudnymi palcami. Niejednokrotnie nie zdajesz sobie sprawy jak wartościowa jest dana gra, albo ile znaczy dla jej właściciela. Poza tym ma służyć na lata rozgrywek, więc im dłużej pozostanie w dobrym stanie, tym przyjemniej będzie się w nią grało w przyszłości. A jeśli właściciel zapragnie ją sprzedać, jej stan będzie mieć istotny wpływ na uzyskaną cenę.

O planszówkowym savoir-vivre można przeczytać również tutaj

A tutaj z kolei dowiecie się, co grozi tym, którzy planszówkowego savoir-vivre'u nie przestrzegają... :twisted:


Mini-słownik pojęć

Zanim przejdziesz do lektury recenzji, wątków na forum etc, warto wyjaśnić kilka popularnych pojęć, pojawiających się często na tym forum (pełny słownik - w języku angielskim - znajdziesz tutaj)

- ameri vs eurogry - w potocznych dyskusjach planszomaniacy często dzielą gry na dwie główne linie: tzw. ameri to zwykle gry 'przepełnione klimatem', pełne różnorodnych, kolorowych i pięknie wykonanych elementów i gadżetów (karty, figurki, pokrętła itp.), lecz o relatywnie wysokim poziomie komplikacji zasad i relatywnie dużej losowości, wynikającej z licznych rzutów kośćmi, częstego dobierania kart itp. Klasycznym przykładem są gry przygodowe, w których bohaterowie rzucają kośćmi sprawdzając czy udało im się wykonać jakąś akcję (np. wygrać walkę z potworem). W podobnych grach specjalizują się zwykle wydawnictwa amerykańskie, stąd przedrostek 'ameri'.

Natomiast tzw. eurogry , charakteryzują się relatywnie prostszymi zasadami, większą abstrakcyjnością (mechanika jest raczej luźno powiązana z tematem gry) i spokojniejszym przebiegiem rozgrywki (interakcja zwykle pośrednia). Elementy eurogier najczęściej są mniej atrakcyjne wizualnie od ameri (np. zamiast figurek są drewniane klocki). Losowość jest mocno ograniczona - na wynik rozgrywki wpływają przede wszystkim decyzje podejmowane przez graczy, a nie szczęśliwe rzuty kośćmi.
Moda na tego typu gry rozpoczęła się w Niemczech, stąd czasem określenie 'german style games'. Każdy tytuł da się z grubsza przyporządkować do jednej z tych dwóch linii (no, są jeszcze osobne 'wargames' - gry wojenne), natomiast warto podkreślić, że oba gatunki coraz częściej się przenikają, czerpiąc od siebie nawzajem. Eurogry stają się coraz ładniejsze, ameri zawierają w sobie mechaniki pochodzenia 'eurogrowego'.
Więcej o tym ciekawym rozróżnieniu znajdziesz tutaj.

- downtime - to 'czas oczekiwania na swoją turę'. W niektórych grach (np w szachach lub w skomplikowanych grach wojennych z setkami żetonów), gdzie trzeba dokładnie analizować konsekwencje własnych posunięć, na swój ruch trzeba niekiedy długo czekać. Może doprowadzić to do znudzenia współgraczy. Nowoczesne gry rodzinne (a takie właśnie proponujemy Ci poniżej) charakteryzują się krótkim 'downtimem'. Często w ogóle go nie posiadają, bo w turze przeciwnika trzeba np oferować mu towary na sprzedaż, czy obserwować, jaką obrał strategię.

- gra zbalansowana / zepsuta - współczesne gry planszowe charakteryzują się mnogością strategii, jakie gracz może obrać w celu osiągnięcia jak najlepszego wyniku. Zbalansowana gra to taka, w której każda z możliwych do zastosowania strategii daje mniej więcej podobne szanse na zwycięstwo stosującym ją graczom, i tylko od ich umiejętności/sprawności zależy kto wygra. Zbalansowanie jest również istotne w przypadku gdy mamy do czynienia z grami, w których każdy z graczy zaczyna rozgrywkę z innymi zasobami (np prowadząc inne państwa/frakcje, różniące się początkowo potencjałem militarnym, gospodarczym, politycznym etc) - wówczas oczywiście chodzi o to, by każdy z nich miał mniej więcej równe szanse na zwycięstwo, pomimo różnic w początkowym ustawieniu.
Gra zepsuta to drastyczna odwrotność gry zbalansowanej. Termin ten oznacza, że istnieje jedna strategia/frakcja, która na tyle wyraźnie dominuje nad pozostałymi, że właściwie za każdym razem wygrywa stosujący/prowadzący ją gracz, bez względu na jego umiejętności. W takiej sytuacji rozgrywka właściwie... nie ma sensu.

- grywalność - termin określający subiektywne odczucie satysfakcji z rozgrywki. Tytuły o dużej grywalności często wywołują podczas rozgrywki duże emocje i chętnie do nich wracamy. Na grywalność wpływ mają nasze preferencje co do mechaniki gry, rodzajów interakcji, poziomu losowości, brak downtime'u (długiego oczekiwania na własną turę), dobre zbalansowanie, a wreszcie także jakość grafiki i wykonania gry, czy atrakcyjny temat.

- interakcja - wzajemne oddziaływanie graczy na siebie poprzez mechanikę gry. Są różne rodzaje interakcji, występujące w różnym natężeniu:
bezpośrednia- podkradanie, zabieranie, usuwanie czegoś przeciwnikom,
pośrednia - na przykład kupowanie i sprzedaż surowców na wspólnym rynku, co wpływa na ich ceny dla wszystkich graczy, albo blokowanie pól, które inny gracz chciałby zająć (wykorzystać)
Ciekawym rodzajem interakcji jest kooperacja, na której opierają się niektóre gry. Gracze muszą wówczas planować działania wspólnie, współpracując dla osiągnięcia celu (np opanowania epidemii, pokonania wroga). Przeciwności losu 'odgrywane' są za pomocą układów kart dobieranych z talii, albo - w grach semi-kooperacyjnych - przez jednego z graczy wcielającego się w postać 'Złego'.

Niektórzy lubią interakcję bezpośrednią, a pośrednia jest dla nich zbyt mało konfrontacyjna. Inni wolą, by współgracze nie przeszkadzali im we wdrażaniu przyjętej strategii. De gustibus...
Generalnie przyjęło się uważać, że płeć piękna raczej nie jest zainteresowana grami z interakcją bezpośrednią (w których zwykle trzeba być agresywnym, by wygrać), podczas gdy chłopaki nudzą się przy spokojnych grach o niewielkiej interakcji. Wyjątków od tej zasady jest jednak tak wiele, że można właściwie uznać ją za stereotyp 8)

- losowość - termin określający jak wiele elementów (np kart, żetonów) pojawia się w grze losowo, lub jak wiele sytuacji zaistniałych w trakcie rozgrywki jest losowo rozstrzyganych. W grze cięższej, bardziej mózgożernej, losowość zapewnia wysokie replayability (czyli regrywalność), dzięki różnorodnemu ustawieniu początkowemu (np inny układ kart za każdym razem, powodujący odmienne dylematy dla graczy). W lżejszych grach rodzinnych, losowość pomaga graczom słabszym lub młodszym, rywalizować na równi z graczami lepszymi/bardziej doświadczonymi, na skutek bardziej losowych rozstrzygnięć (np rzutów kostkami)

Losowość może wyrażać się na różne sposoby: rzut kostką, dobieranie kart z zakrytej talii, losowanie żetonów lub drewnianych kostek z woreczka... Grą całkowicie losową można nazwać większość tytułów dla dzieci, opartych na mechanice 'rzuć kostką i przesuń się o tyle pól do przodu' (wspomniane 'roll-and-move'), popularną karcianą 'wojnę' czy... rzut monetą. Są w 100% losowe i właściwie nie powinno się ich nawet nazywać 'grami' (w 'grze' występuje wszak jakiś element decydowania, mający wpływ na przebieg rozgrywki). Grami nielosowymi, czyli w 100% decyzyjnymi, są choćby szachy czy warcaby.
Współczesne planszówki to gry albo wyłącznie decyzyjne, albo o ograniczonym elemencie losowości, sprawnie wplecionym w tematykę gry i pozostawiającym graczom wiele miejsca na realizowanie przyjętych planów. Wygrywa lepszy, a nie 'bardziej fartowny'.

- mechanika - najważniejsze, najbardziej charakterystyczne funkcjonalne aspekty rozgrywki, decydujące o kształcie gry. Swego rodzaju kółeczka zębate, które - odpowiednio połączone - tworzą grę. Przykłady? Proszę bardzo:
'roll-and-move' - klasyczne chińczykowe 'rzuć kostką i porusz się pionkiem o tyle pól, ile oczek wyrzuciłeś',
'worker placement' (rozmieszczanie pracowników) - rozmieszczanie naszych pionów w konkretnych miejscach na planszy, które dadzą nam w efekcie pewną określoną korzyść (np umieszczam jednego ludzika na polu 'Las', on wykonuje akcję i dostarcza mi drewno),
'deck-building' - budowanie własnej talii z dostępnych do zakupu kart; zakupione do talii karty dociągamy na rękę w kolejnych turach, co pozwala na wykonywanie bardziej skomplikowanych, korzystniejszych akcji,
'card-driven' (dosł. napędzana kartami) - sterowanie ruchem pionów, czy np żetonami oddziałów wojskowych, za pomocą ograniczonej liczby kart akcji wykładanych z ręki, posiadających odpowiednią wartość liczbową (np symbolizującą punkty ruchu) lub pozwalających na zainicjowanie opisanego na karcie efektu (zdarzenia),
'set collection' - kolekcjonowanie kart różnych rodzajów - im więcej kart danego rodzaju mamy, tym więcej każda z nich jest warta punktów,
'tile placement' - dokładanie żetonów - zwykle żetonów terenu, dzięki czemu powstaje większa całość (np rodzaj mapy),
...i tak dalej....
Rodzajów mechaniki jest wiele. Różne gry w swoich zasadach wykorzystują czasem podobne mechanizmy, dlatego można wydzielić pewne kategorie gier ze względu na ich mechanikę.Takie kategoryzowanie ułatwia potem szukanie tytułów odpowiadających naszym preferencjom

- mózgożerność - Zauważyłeś, że szachy zapewniają graczom nieco więcej strategii, kombinacji i możliwości niż warcaby, prawda? Tak - szachy są zdecydowanie bardziej 'mózgożerne' niż warcaby. Termin ten oznacza potocznie wysiłek umysłowy, jaki gracze ponoszą w trakcie rozgrywki. Gry mózgożerne (zwane też 'ciężkimi') pozwalają na zastosowanie różnorodnych strategii, których skutki są w trakcie rozgrywki dalekosiężne. Wśród naszych propozycji w części drugiej poradnika ( II ) oznaczyliśmy je w poszczególnych kategoriach jako ambitniejsze tytuły warte zainteresowania. Spokojnie - częste granie w 'mózgożerne gry planszowe' nie spowoduje raczej ubytków w tym cennym organie :wink: .Mamy wrażenie, że wręcz odwrotnie - intensywne używanie mózgu prowadzi bowiem do jego rozwoju! 8)

- replayability - czyli 'regrywalność'. Termin oznaczający potencjał gry w zakresie unikalności i niepowtarzalności kolejnych rozgrywek. Innymi słowy - jak szybko każda kolejna rozgrywka zacznie przypominać poprzednie, a przez to trochę nudzić graczy. Dobre gry mają replayability na wysokim poziomie, przez co zawsze, nawet po kilkudziesięciu partiach, stanowią dla gracza wyzwanie i swego rodzaju novum. Gry o niskiej regrywalności szybko stają się dość powtarzalne. Replayability zapewniane jest np. poprzez losowy dobór kart wydarzeń, losowe określanie warunków początkowych/warunków zwycięstwa, rzuty kostką czy wreszcie poczynania graczy.

- skalowalność - czyli różnica w jakości rozgrywki, w zależności o ilości graczy. Gry planszowe posiadają zwykle warianty rozgrywki na różną liczbę graczy. Ale jeśli na pudełku napisane jest, że w dany tytuł można grać w zestawie 2-4 osób, nie oznacza to automatycznie, że przy każdej liczbie osób będziemy bawić się równie dobrze. Gry, które dobrze się 'skalują', oferują podobną jakość i podobne wrażenia z rozgrywki przy każdej liczbie graczy. Te, które skalują się gorzej, dają sporo zabawy np. przy 2 graczach, ale przy 3 i 4 rozgrywka może być już zauważalnie słabsza (np. ze względu na zwiększony chaos i utrudnione planowanie).
Dlatego zanim zakupisz grę koniecznie dowiedz się (od sprzedawcy, na forum) jak będzie się ona sprawować przy danej liczbie graczy, których masz do dyspozycji.
Ostatnio zmieniony 20 sty 2014, 18:32 przez Odi, łącznie zmieniany 34 razy.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6421
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

Post autor: Odi »

II a




Klasyczne propozycje

Bardzo ważny jest intrygujący, satysfakcjonujący początek – byś Ty i Twoi współgracze dobrze bawili się już przy pierwszej zakupionej grze. No i nie żałowali wydanych pieniędzy :) W tym celu powstała ta lista. Ma Ci służyć inspiracją i pomocą.

Poniżej proponujemy tytuły, które stały się uznaną klasyką. To sprawdzone evergreeny, wielokrotnie nagradzane i powszechnie uważane za jedne z najlepszych w swoim gatunku, a przy tym bardzo przystępne, o jasnych zasadach i dostępne bez większych problemu w polskich sklepach planszówkowych.
Jesteśmy przekonani, że wymienione tytuły mają bardzo duże szanse przypaść Wam do gustu. Rynek gier planszowych jest oczywiście przebogaty. Ze względów praktycznych w poradniku ograniczyliśmy się do klasyki, ale i wśród nowości jest całe mnóstwo świetnych planszówek, które warto poznać. 8)

Każda propozycja zawiera w nazwie planszówki link do anglojęzycznego serwisu boardgamegeek.com (znajdziecie tam mnóstwo zdjęć, recenzji użytkowników, videocastów, pomocy do wydrukowania, FAQ itp), linki do polskich recenzji i videocastów, informację o liczbie graczy oraz wersji językowej, w jakiej gra jest dostępna na rynku (PL, ENG lub INT - międzynarodowa):

Proponowane planszówki są również zaszeregowane do odrębnych kategorii:

lekkie – gry, które mają dużą szansę spodobać się każdemu, w każdym przedziale wiekowym. Proste zasady, umiarkowany czas rozgrywki, a przy tym duża grywalność – to kryteria, którymi się kierowaliśmy przy wyborze. Bardzo dobre na sam początek przygody z grami planszowymi.

średnie - wymagają od graczy nieco dokładniejszego planowania i skupienia nad przebiegiem rozgrywki, choć zasady pozostają wciąż proste. Losowość ma mniejszy wpływ na rozgrywkę niż w lekkich, a o wygranej decydują właściwe decyzje, podjęte w różnych momentach gry. Powinny się sprawdzić jako pierwsza planszówka.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania – tutaj proponujemy bardziej złożone i mózgożerne gry, wymagające większego skupienia (zwykle nieco dłuższy czas rozgrywki, wiele rodzajów interakcji) które pełnię oferowanych możliwości, strategii, dróg prowadzących do zwycięstwa odsłaniają w miarę zdobywania przez graczy doświadczenia. Nadają się przede wszystkim do systematycznych rozgrywek w stałej grupie. Polecamy je osobom bardziej wymagającym, szukającym czegoś ambitniejszego, ale już PO zakupie swojej pierwszej planszówki.

A gdy już zakupisz grę, warto odpowiednio przygotować się do tłumaczenia jej zasad współgraczom.


--------------------------------------------------------------------------------


Gry rodzinne – Najbardziej uniwersalny gatunek gier. Atrakcyjne wydanie, nieskomplikowane zasady i bardzo, bardzo duża grywalność sprawiają, że zwykle świetnie bawią się przy nich osoby w każdym wieku. Tury trwają krótko, rozgrywka jest dynamiczna, zwykle o dużej interakcji. Można sobie nawzajem trochę 'poprzeszkadzać', jest sporo śmiechu. Prezentowane poniżej tytuły świetnie nadają się też na wciąganie w planszówkowe hobby nowych osób.

lekkie
- Dixit (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja) - wspaniała, niebanalna gra polegająca na odgadywaniu skojarzeń, które graczom nasunęły unikalne, bajkowo ilustrowane karty, rodem z 'Alicji w Krainie Czarów', 'Dziadka do orzechów' czy 'Małego Księcia'. Doskonały prezent, praktycznie w ciemno - Dixita pokocha każdy, nawet jeśli nigdy do tej pory planszówkami się nie interesował
- Mondo (PL, 2-4 os, recenzja, wideorecenzja) - ułóż swoją własną krainę z dostępnych żetonów terenu i zaludnij ją zwierzętami. Ale lepiej się spiesz, bo jest na to tylko 7 minut, a współgracze podbierają najlepsze żetony!
- Fauna (PL, 2-6 os, recenzja, videorecenzja) - zgadnij, ile waży zimorodek? Jakiej długości jest ogon kangura? Fauna to gra rodzinna w odgadywanie i szacowanie wymiarów i rejonów bytowania zwierząt, która niepostrzeżenie nauczy grających wielu ciekawostek ze świata przyrody


średnie
- Osadnicy z Catanu (PL, 3-4 os, videorecenzja, videorecenzja, instrukcja) - osadnicy przybyli na wyspę. Który z nich pierwszy zbuduje wioski, miasta, drogi? Który trafniej zainwestuje? Który lepiej będzie negocjował wymiany towarów? Pozycja obowiązkowa dla początkujących planszówkowiczów! Do tej pory, na całym świecie sprzedało się ponad 20 milionów egzemplarzy gry.
- Wsiąść do Pociągu:Europa (PL, 3-5 os, videorecenzja, recenzja wersji Ameryka) - budowanie połączeń kolejowych pomiędzy europejskimi miastami, za pomocą zestawów kart z wagonami różnego koloru. Będziesz budował krótkie linie, czy może zainwestujesz w realizację wysoko punktowanego połączenia transkontynentalnego?
- Carcassone (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja) - budowa zamku i odkrywanie jego okolic, za pomocą odsłanianych płytek terenu. Czasem będzie to pokojowe budowanie mapy, innym razem - ostra walka pełna wrednych zagrań.
- Kolejka (PL, 2-5 os, videorecenzja, Jak powstawała Kolejka?) - gra planszowa wydana przez IPN. Przypomnij sobie, jak to było stać w Polsce Ludowej za papierem toaletowym, organizować komitet kolejkowy, polować na kolorowy telewizor... Przypomnij sobie i pokaż swoim dzieciom!
- Pandemia (PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) - gracze walczą z ogólnoświatową epidemią. Czas upływa, choroby błyskawicznie przenoszą się z miejsca na miejsce - czy szczupły zespół międzynarodowych specjalistów wygra nierówną walkę z mikrobami?
- Splendor (PL,2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - rywalizacja jubilerów o pozyskiwanie jak najlepszych kamieni szlachetnych
- Cytadela (PL, 2-8 os, recenzja, recenzja ) - nieskomplikowana karciana gra o budowaniu miasta. Pełna intryg i złośliwości, ale też wzbudzająca salwy śmiechu i świetnie przyjmowana w każdym towarzystwie
- Stone Age / Epoka Kamienia (PL, 2-4 os, videorecenzja, recenzja) - pokieruj rozwojem plemienia, zbieraj zasoby, gromadź żywność, rozmnażaj się i rozwijaj cywilizacyjnie. Bacznie obserwuj konkurentów i podkupuj potrzebne im wysoko punktowane karty rozwoju
- K2 (PL, 1-5 os, recenzja, videorecenzja) - nikt nigdy nie zdobył zimą legendarnego himalajskiego szczytu K2. Niesprzyjająca pogoda, brak tlenu, ryzykowne decyzje, wyścig z innymi wspinaczami - z tym wszystkim będziesz musiał sobie poradzić.
- Dominion (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - hitowa gra planszówkowych targów Essen'08. Gracze budują własne, autorskie talie kart akcji, a potem za ich pomocą kupują punkty zwycięstwa. Czy Twoja talia okaże się skuteczniejsza? Czy umieścisz w niej jakieś nieprzyjemne niespodzianki dla przeciwników? Proste, przejrzyste, emocjonujące!
- Smallworld (PL, 2-5 os, recenzja, recenzja, recenzja) - obejmij kontrolę nad jedną z niesamowitych ras w bajkowym świecie fantasy! W jednej rozgrywce przyjdzie Ci prowadzić Dyplomatyczne Krasnoludy, w innej Heroiczne Niziołki... Kombinacji cech ras jest mnóstwo, ale władcami Smallworldu może zostać tylko jedna!
- 7 Cudów Świata (PL, 2-7 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - lekka, szybka gra cywilizacyjna, hit targów Spiel 2010 w Essen. Wznoś słynne budowle starożytności i rozwijaj swoją cywilizację, handlując z sąsiadami.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę? W którym momencie sprzedać wyprodukowane towary?
- Agricola (PL, 1-5 os, recenzja, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - przez długi czas Agricola zajmowała 1 miejsce w rankingu najlepszych gier świata. Gra przedstawia w interesujący sposób dolę XVII-wiecznej rodziny chłopskiej. Obsiewanie pól, sadzenie warzyw, hodowla, żniwa, rozbudowa domostwa - wszystko to budzi w Agricoli zaskakująco wiele emocji.
- Cywilizacja: Poprzez Wieki (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, recenzja) - poprawiona edycja wielkiego hitu! Planszówka inspirowana kultową komputerową grą 'Civilization'. Teraz możesz udowodnić wyższość zbudowanego przez siebie społeczeństwa nad cywilizacjami innych graczy w jeden wieczór!
- Terra Mystica (PL, 2-5 os, recenzja, recenzja) - 14 ras w pełnym magii świecie... nie, to nie wstęp do gry przygodowej! Terra Mystica jest grą o przekształcaniu terenu pod zabudowę i rozwoju własnej cywilizacji
- Eclipse (PL, 2-6 os, recenzja, recenzja, wideorecenzja) - kosmiczna gra 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate). Rozwijaj swoje technologie, buduj flotę wojenną, dbaj o gospodarkę.
- Caylus (PL, 2-5 osób, recenzja, videorecenzja) - jedna z najlepszych 'mózgożernych' gier świata. Wspólnie budujecie zamek we Francji, ale tylko jeden z budowniczych zdobędzie łaskę króla.


---------------------------------------------------------------------------------


Gry nawiązujące tematem do kultury masowej – są zwykle doskonałym prezentem dla miłośników danego tematu, bo posiadają wyczuwalny klimat oryginalnej powieści, filmu czy gry komputerowej.
Zaprezentowanie bogactwa planszówkowych nawiązań do ikon kultury masowej jest ponad skromne możliwości jakiegokolwiek poradnika. Dość powiedzieć, że na rynku dostępne są gry osadzone m.in. w:
- Mitologii Cthulhu, stworzonej przez H.P. Lovecrafta
- tolkienowskim Śródziemiu
- Starym Świecie, znanym z systemu RPG Warhammer i Warhammer 40.000
- świecie Conana Barbarzyńcy, z książek R.E.Howarda
- świecie Westeros, znanym z tzw. 'Sagi Lodu i Ognia' George'a RR Martina, zapoczątkowanej powieścią "Gra o Tron"
- świecie Wiedzmina
- uniwersum Gwiezdnych Wojen (Star Wars)
- uniwersum serialu Battlestar Galactica
- uniwersum nawiązującym do filmu 'Łowca androidów' (Blade Runner)
- uniwersum Deadlands
- uniwersum filmów serii Aliens i Predator
- popkulturowych konwencjach zombie, wampirów, wilkołaków...
- uniwersum Świata Dysku
- świecie seriali Spartacus, Star Trek i innych.

Praktycznie czego dusza zapragnie! Nie sposób ich wszystkich wymienić, dlatego w tej części poradnika zrezygnujemy z własnych propozycji, zachęcając do własnych poszukiwań poprzez wyszukiwarkę serwisu Boardgamegeek.com. Najlepiej wpisać odpowiednie hasło, np. Cthulhu czy Warhammer, i potem uważnie zagłębić się w recenzje i opisy interesujących tytułów.


---------------------------------------------------------------------------------


Gry dwuosobowe – wiele gier posiada wariant dwuosobowej rozgrywki, lecz nie zawsze działa on równie dobrze jak wieloosobowa. Dlatego w tej kategorii proponujemy tytuły specjalnie dedykowane do pojedynków 'jeden na jednego' lub gry wieloosobowe, które naprawdę dobrze sprawdzają się jako dwuosobówki: od króciutkich, nieco abstrakcyjnych karcianek, po ambitne, mózgożerne strategie.

lekkie
- Jaipur (PL, recenzja, recenzja) - rywalizacja kupców o względy maharadży Radżastanu. Ministrem zostać może tylko jeden!
- Władca Pierścieni:Konfrontacja (ENG/PL, recenzja, instrukcja) - Poprowadź Drużynę Pierścienia w pełnej napięcia wyprawie do Mordoru. Wydają Ci się słabsi od sług Ciemności? Wykorzystaj swój spryt i ich unikalne umiejętności
- Patchwork (PL, recenzja, recenzja) - gra o szyciu kołdry ze skrawków materiału. Bardzo prosta, bardzo przyjemna, niebanalna.
- Mr Jack/Mr Jack in New York (PL, recenzja wersji 'New York', videorecenzja) - gra logiczno-detektywistyczna. Teraz już Kuba Rozpruwacz się nie wymknie - wiadomo, że osławionym przestępcą jest jedna z ośmiu postaci. Potrafisz przechytrzyć Kubę i odkryć jego tożsamość?

średnie
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - przez długie lata najbardziej znana i najlepsza polska gra, teraz w nowej szacie graficznej (edycja 3.0). Poprowadź jedną z czterech różnych armii do zwycięstwa. Postapokaliptyczny świat, pełna napięcia, szybka rozgrywka.
- Die Burgen von Burgund (INT, 2-4 os, recenzja, recenzja) - wpływowi książęta starają się powiększać swoje wpływy i bogactwa poprzez handel i budowę
- Summoner Wars (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) - niekolekcjonerska karcianka przedstawiająca zmagania armii ze świata fantasy. Kilkanaście różnorodnych armii w osobnych zestawach, bardzo emocjonujące bitwy

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Race for the Galaxy (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - szybka, lecz wymagająca gra karciana. Zbuduj kosmiczną cywilizację, która okaże się najskuteczniejsza w zdobywaniu punktów zwycięstwa. Wykaż się elastycznością, odkrywaj bogactwo istniejących w grze strategii.
- Zimna Wojna 1945-1989 (PL, recenzja, recenzja, videorecenzja) - polska edycja światowego hitu - Twilight Struggle (1 miejsce w rankingu BGG). Buduj strefę wpływów USA lub ZSRR, wykorzystaj w odpowiednim momencie Fidela Castro, Lecha Wałęsę, stwórz bloki wojskowe... Ale pamiętaj - nie przeciągaj struny, bo grozi to wojną atomową! Doskonała gra dla pasjonatów historii najnowszej.
- Wojna o Pierścień (PL, 2-4 os, videorecenzja ENG) - strategia prawdziwie epicka! Siły militarne Wolnych Ludów desperacko próbują powstrzymać hordy Saurona, by dać czas Drużynie Pierścienia na dotarcie do Orodruiny. Czy wykonają zadanie?
- Gry karciane formatu LCG lub podobnego (Android: Netrunner, Warhammer: Inwazja, Warhammer 40000: Conquest, Doomtown: Reloaded, Star Wars czy Gra o Tron 2ed) - gry systemu LCG to karcianki kolekcjonerskie w swoich założeniach podobne do popularnych CCGów (np Magic: The Gathering, Legend of the Five Rings) z tą różnicą, że w dodatkach gier LCG znajdziemy określone z góry zestawy kart, zamiast losowych jak w CCG. Dedykowane do pojedynków jeden-na-jeden, choć posiadają też warianty multi. Więcej o LCGach tutaj i tutaj.

Wiele interesujących gier dwuosobowych można znaleźć także w części II b wśród gier wojennych i gier logicznych



---------------------------------------------------------------------------------


Gry ekonomiczne - znajdziesz w nich prawdziwe mechanizmy rynkowe (np. podaż/popyt) i wszystkie właściwe biznesowi dylematy: kupić? Sprzedać? W co zainwestować? W odróżnieniu od Monopoly, powszechnie, lecz niesłusznie uważanej za grę ekonomiczną, losowość jest w nich bardzo ograniczona. Kluczowe są decyzje gracza – trafne, lub nie. Wiele w grach ekonomicznych kalkulowania (a jakże!), dają jednak sporo satysfakcji z... zarabiania pieniędzy oczywiście!

lekkie
- Fasolki/Bohnanza (PL, 3-5 os, videorecenzja, recenzja) - uprawiaj różne odmiany fasoli, negocjuj wymiany z innymi graczami, decyduj czy zainwestujesz w odmiany rzadkie, czy te popularne
- Osadnicy z Catanu (PL, 3-4 os, videorecenzja, videorecenzja, instrukcja) - osadnicy przybyli na wyspę. Który z nich pierwszy zbuduje wioski, miasta, drogi? Który trafniej zainwestuje? Który lepiej będzie negocjował wymiany towarów? Pozycja obowiązkowa dla początkujących planszówkowiczów! Do tej pory, na całym świecie sprzedało się ponad 20 milionów egzemplarzy gry.

średnie
- Acquire (ENG/PL, 3-6 os, recenzja) - walka rekinów finansowych o korzystne przejęcia sieci hoteli. Spekulacja, fuzje, spektakularne upadki, na których - o dziwo - da się nieźle zarobić
- Wysokie Napięcie (PL, 2-6 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - walka koncernów energetycznych o osiągnięcie jak najrozleglejszej sieci. Znakomita symulacja rynku surowców energetycznych i dynamiczne licytacje
- Modern Art (PL, 3-5 os, recenzja, recenzja) - uważana za jedną z najlepszych gier licytacyjnych. Gracze obracają obrazami pięciu obiecujących artystów. W czasie aukcji prowadzonych na różnych zasadach, decydują o ich cenie i popularności. Bardzo proste zasady, mnóstwo emocji, sporo kalkulacji.
- Chicago Express (PL, 2-6 os, recenzja, videorecenzja) - przemyślna gra ekonomiczna, wymagająca zmysłu inwestorskiego. Gracze wchodzą w posiadanie akcji towarzystw kolejowych, rywalizujących o prymat połączenia wschodniego wybrzeża USA z Chicago. Która spółka radzi sobie najlepiej? W którą inwestować? Z kim wspólnie działać, a komu rzucać kłody pod nogi?

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Automobile (PL, 3-5 os, recenzja, recenzja) - zarządzanie amerykańskim koncernem samochodowym w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Wypuszczaj na rynek nowe modele pojazdów, konkuruj ceną i reklamą z rywalami, szacuj popyt na samochody poszczególnych klas.
- Brass/Age of Industry (ENG, 2-4 os, recenzja, recenzja, videoporadnik AoI) - rywalizacja przemysłowców w XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii - gra o dużej głębi, znakomicie oddająca realia tamtego okresu. AoI to lekko zmodernizowany Brass.
- Steam/Age of Steam (PL, 3/2-6 os, recenzja, recenzja)- znakomite, różniące się tylko niuansami gry kolejowe, w których zarabiamy na transporcie towarów pomiędzy miastami, a zarobione pieniądze inwestujemy w budowę kolejnych połączeń


--------------------------------------------------------------------------------


Gry imprezowe – można się przy nich bardzo dobrze bawić przy każdej okazji i z towarzystwem w każdym wieku. Doskonale integrują wieloosobowe towarzystwo. Z założenia są to gry lekkie, o banalnych zasadach, mające w rzeczywistości charakter bardziej 'zabawy', niż 'gry'.

- Dixit (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja) - wspaniała, niebanalna gra polegająca na odgadywaniu skojarzeń, które graczom nasunęły unikalne, bajkowo ilustrowane karty, rodem z 'Alicji w Krainie Czarów', 'Dziadka do orzechów' czy 'Małego Księcia'. Doskonały prezent, praktycznie w ciemno - Dixita pokocha każdy, nawet jeśli nigdy do tej pory planszówkami się nie interesował
- Pictomania (PL, 3-6 os, videorecenzja) - rysowane kalambury na czas, świetnie pomyślane i bardzo emocjonujące
- Dobble (PL, 2-8 os, recenzja, videorecenzja) - szalona, superszybka gra na spostrzegawczość.
- Palce w Pralce (PL, 4-12 os, recenzja, recenzja) - wygibasy palcami w rytm słynnego klaskanego/wystukiwanego motywu z 'We will rock You' zespołu Queen. Tempo coraz szybsze, a palce coraz bardziej się wyginają... Ta zabawa wciągnie każdego!
- The Resistance: Agenci Molocha (PL, 5-10 os, recenzja, recenzja) - znakomita gra, podobna trochę do popularnej 'Mafii'. Odkryjcie kto w waszej grupie jest podwójnym agentem, bo inaczej nie wykonacie misji!
- Munchkin (PL, 3-8 os, recenzja, recenzja) - Grałeś kiedyś w gry fabularne (RPG)? Pamiętasz ten nieustanny pościg za punktami doświadczenia i skarbami, bez dbania o klimat rozgrywki? W parodiującym taką sesję Munchkinie, znajdziesz to wszystko.
- Jungle Speed/Prawo Dżungli (PL, 2 i więcej, recenzja, recenzja) - okaż się szybszy i zwinniejszy od przeciwników w walce o totem.
- Pitchcar (PL, 2-8, videorecenzja, recenzja) - tradycyjna gra w kapsle w nowym, atrakcyjnym wydaniu
- Villa Paletti (PL, 2-4 os, videorecenzja) - gra podobna w swoich założeniach do Jengi. Gracze konstruują budowlę opartą na filarach, które wyciągać trzeba z niższych pięter.
- Time's Up (PL, 4-12 os., recenzja, videorecenzja) - unowocześnione, ulepszone kalambury o wzrastającym stopniu trudności.
Ostatnio zmieniony 24 sty 2014, 15:44 przez Odi, łącznie zmieniany 82 razy.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6421
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

Post autor: Odi »

II b



Gry przygodowe - w swoich założeniach bardzo podobne do 'Magii i Miecza' (na pewno znasz...). Najczęściej kierujemy poczynaniami bohaterów mierzących się ze Złem, podnoszących swoje umiejętności i kolekcjonujących magiczne przedmioty. Schemat zwykle jest podobny: ruch postacią, następnie pociągnięcie karty wydarzeń i realizacja zaistniałej sytuacji (np. walka z potworem widniejącym na karcie, znalezienie skarbu etc etc). Tym niemniej od czasów Magii i Miecza pojawiło się kilka ciekawych tytułów, z nowymi, świeżymi pomysłami.
Ze względu na dużą ilość anglojęzycznych tekstów na licznych kartach, czym charakteryzują się przygodówki, radzimy początkującym ograniczyć się do gier polskojęzycznych, przedstawionych poniżej:

lekkie
- Talisman (Magia i Miecz) (PL, 2-6 os, videorecenzja, recenzja) - stara dobra Magia i Miecz, nad którą wielu z nas spędziło kawałek dzieciństwa - znów po polsku! Tym razem w nowym, bardzo atrakcyjnym wydaniu (figurki bohaterów, atrakcyjne i kolorowe grafiki na kartach przygód, poprawione zasady).

średnie
- Fury of Dracula / Dracula (ENG/PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - Łowcy ścigają Draculę po całej Europie. Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia? Widziano go w Madrycie, potem w Paryżu... Gdzie jest teraz? Lecz uważajcie: jeśli spotkacie Draculę nie w dzień lecz w nocy, z łowców staniecie się zwierzyną!
- Eldritch Horror (PL, 1-8 os, recenzja, recenzja) - gra przygodowa nawiązująca do literatury H.P.Lovecrafta, w której gracze usiłują powstrzymać przyjście Wielkich Przedwiecznych, tropiąc spiski kultystów na całym świecie. Udoskonalona wersja klasycznego już dzisiaj Arkham Horror. podobnie jak poprzednik, EH posiada liczne dodatki.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Mage Knight (PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) - świetna, złożona gra, trochę w stylu komputerowych gier z serii Heroes of Might&Magic. Znakomicie oddany rozwój bohatera.
- Descent (PL, 2-5 os, recenzja) - poprowadź bohaterów, stawiając wspólnie czoło mrocznemu Panu Podziemi.
- Posiadłość Szaleństwa (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - wciąż gra planszowa, a jednak zahaczająca już o RPG. Staw czoło tajemnicom starej posiadłości w jednym z kilku złożonych scenariuszy.
- Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island (PL, 1-4, recenzja, recenzja, videorecenzja) - eksploruj tropikalną wyspę, pełną przygód. Zanurz się w klimat znany z powieści Stevensona czy Defoe! RC to obecnie najlepiej oceniana polska gra w rankingu BGG!


---------------------------------------------------------------------------------


Gry dla jednego gracza - Planszówkami można się cieszyć również w pojedynkę. Na rynku dostępne są tytuły posiadające działające warianty dla jednego gracza (praktycznie każda gra kooperacyjna powinna sprawdzić się w takim wariancie), a także dedykowane gry jednoosobowe. Wyzwaniem jest tutaj pokonanie samej gry (skryptów przygotowanych przez autora, układów kart akcji itp) i znalezienie wyjścia ze skomplikowanej sytuacji. Wśród jednoosobówek znajdziemy zarówno klasyczne eurogry, jak i złożone gry wojenne, przy czym warto podkreślić szczegółowość i realizm tych ostatnich.

lekkie
- Onirim (PL, 1-2 os, recenzja, videorecenzja) - ucieczka z mrocznej Krainy Snów. Spiesz się, zanim zamkną się ostatnie drzwi!
- Piętaszek (PL, 1 os, recenzja, recenzja) - jako pomocny Piętaszek pomóż zagubionemu Robinsonowi przetrwać na tropikalnej wyspie

średnie
- Władca Pierścieni LCG (PL, 1-2 os, recenzja, videorecenzja) - przeżyj liczne przygody w Tolkienowskim Śródziemiu. Buduj talie dla swoich bohaterów i stawiaj czoła różnorodnym wyzwaniom!

W grze solo sprawdzają się znakomicie również Mage Knight, Robinson Crusoe i Eldritch Horror (opisane w przygodowych)

wojenne
Uwaga: wszystkie z poniższych gier wymagają dobrej znajomości języka angielskiego!
- D-Day at Omaha Beach (ENG, 1 os, videorecenzja ENG) - i znów Normandia'44, tym razem w grze bardzo szczegółowej, złożonej lecz uważanej za prawdopodobnie najlepszą w gatunku jednoosobówek
- RAF: The Battle of Britain 1940 (Lion vs Eagle) (ENG, 1-2 os, videorecenzja ENG) - znakomita gra o zmaganiach powietrznych w Bitwie o Anglię. Graj jako dowódca RAFu lub planuj ataki w kwaterze Luftwaffe
- seria gier 'Leader', w której możemy dowodzić dywizjonem myśliwców F-4 Phantom, F-18 Hornet czy śmigłowcami Apache.
- seria gier 'Field Commander', w której możemy odgrywać kampanie generała Erwina Rommla, Aleksandra Wielkiego i Napoleona.
- Fields of Fire (fabularyzowany zapis rozgrywki) - złożona gra opisująca walki 9 Pułku Piechoty USA w Normandii, w czasie wojny koreańskiej i w Wietnamie. Realistyczny system dowodzenia sprawi, że poczujesz się jak prawdziwy dowódca, którego podwładni nie zawsze wykonują przekazane im rozkazy...
- Silent War oraz Steel Wolves - poprowadź wojnę podwodną na Pacyfiku przeciwko siłom morskim imperialnej Japonii lub poluj niemieckimi U-Bootami na atlantyckie konwoje


--------------------------------------------------------------------------------


Gry wojenne – gry o tematyce historycznej, pozwalające realizować marzenia o dowodzeniu armiami i toczeniu pasjonujących, epickich bitew. Proponowane przez nas tytuły lekkie dobrze sprawdzą się w rozgrywkach z młodymi miłośnikami historii i wojskowości. Średnie oferują planszowym dowódcom już znacząco więcej dylematów, stanowią też bardzo fajną zachętę do sięgnięcia po ambitniejsze tytuły warte zainteresowania. Miłośnicy historycznych gier strategicznych, choć w dużej liczbie obecni na naszym forum, mają również swoje specjalistyczne miejsce dyskusji: forum strategie.net.pl.

lekkie:
- Memoir'44 (ENG/PL, 2 os, videorecenzja, recenzja) - walki amerykańsko-niemieckie z okresu II wojny światowej. Dodatki wprowadzają inne teatry działań wojennych. Gra bardzo pobieżnie oparta na realiach II ws.
- 303 / 111 (PL, 2 os, recenzja 303, videorecenzja 111, recenzja 111) - bardzo proste gry historyczne wydane przez IPN. W pierwszej gracze mogą poczuć klimat słynnej lotniczej Bitwy o Anglię, w drugiej - bronić Warszawę we wrześniu 1939 roku przed niemieckimi bombowcami. Niedawno na rynku ukazała się trzecia część trylogii: 7. W obronie Lwowa.
- Command&Colors: Ancients (ENG, 2 os, recenzja, recenzja) - najsłynniejsze bitwy Starożytności pomiędzy Kartaginą, Rzymem i Syrakuzami. W grach innego cyklu serii C&C Napoleonics, przedstawiono również bitwy okresu napoleońskiego.

średnie
- Friedrich (ENG/PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) - XVIII wiek, wojna siedmioletnia i starcia Fryderyka Wielkiego z wojskami koalicji. Oryginalna, niebanalna gra wojenna. Warto również zainteresować się bardzo podobną Marią.
- Sekigahra: The Unification of Japan (ENG, 2 os, recenzja, videorecenzja ENG) - jest rok 1600. O władzę w Japonii walczą dwa stronnictwa: Mitsunariego Ishidy i Tokugawy Ieyasu. Klimatyczna, bardzo przystępna i niezwykle emocjonująca strategia.
- A Few Acres of Snow (ENG, 2 os, videorecenzja, videorecenzja ENG) - niebanalna, nowatorska gra o XVIII-wiecznych starciach francusko-angielskich w śniegach Kanady. Dzięki wysublimowanej interakcji bardzo lubiana przez płeć piękną.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Orzeł i Gwiazda (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) - gracze wcielają się w dowódców wojny polsko-sowieckiej 1920 roku. Teraz można empirycznie sprawdzić na czym polegał plan Piłsudskiego, jakim ryzykiem obarczona była kontrofensywa znad Wieprza, i jak niewiele brakowało Sowietom do zajęcia Warszawy... Znakomity, emocjonujący system tajnych rozkazów i kart operacyjnych. Dostępna jest również nieco zmieniona, anglojęzyczna wersja gry - Strike of the Eagle.
- Hannibal: Rome vs Carthage (ENG, 2 os. recenzja, videorecenzja ENG) - klasyczna już gra planszowa przedstawiająca II wojnę punicką (218-201 r. p.n.e.), w której kartagiński wódz Hannibal Barkas nieomal rzucił na kolana potężny Rzym.
- Napoleon's Triumph (ENG/PL, 2-8 os, recenzja) - oryginalna, innowacyjna gra, w nowy sposób pokazująca słynną bitwę pod Austerlitz. Nowością są tutaj bloczki (zastępujące kartonowe żetony), mapa przypominająca mapy sztabowe i zasady, w prosty sposób oddające ducha bitew epoki napoleońskiej
- The Napoleonic Wars (ENG, 2-5 os, recenzja) - polityka i wojny czasu napoleońskiej Europy. Jako władca napisz na nowo historię tego okresu i dbaj o interesy swojego mocarstwa. Podobną w założeniach grą jest Here I Stand (XVI-wieczne wojny religijne) oraz Successors (rywalizacja spadkobierców Aleksandra Wielkiego)
- A Victory Lost (ENG, 2 os, recenzja) - doskonałe wprowadzenie w heksowe gry wojenne w skali operacyjnej. Kampania zimowa 1942/1943 na południowym odcinku frontu wschodniego. Dynamiczne zmiany sytuacji, uderzenia i kontruderzenia sił pancernych, zaciekła obrona piechoty.
- Gry serii COIN (COunter INsurgency, każda ENG, 1-4 os, videorecenzja ENG porównująca gry systemu, recenzja Cuba Libre) osadzone w realiach konfliktów wewnętrznych i walk partyzanckich w Wietnamie, we współczesnym Afganistanie, Kolumbii rozrywanej walkami między siłami rządowymi, komunistyczną partyzantką i kartelami narkotykowymi, a także na Kubie czasu rewolucji Fidela Castro.


--------------------------------------------------------------------------------


Strategiczne, wieloosobowe gry wojenno-polityczne – Podobne mniej więcej do znanego 'Ryzyka', choć - naszym zdaniem - znacznie od niego ciekawsze. Każdy gracz kieruje losami państwa/frakcji, negocjuje sojusze, prowadzi wojny, rozwija posiadane prowincje. Radzimy ostrożność przy nabywaniu tego typu gier na samym początku przygody z planszówkami i bez konsultacji z potencjalnymi współgraczami. Zwykle niemożliwe jest w nich osiągnięcie zwycięstwa bez odpowiednio agresywnej gry (podbój militarny, podstępy, zdrady), a nie każdy dobrze odnajduje się w tego rodzaju działaniach. Czas rozgrywki najczęściej oscyluje w okolicach 2-3 godzin, a zdecydowanie najlepsza zabawa jest przy maksymalnym składzie (4-6 osób).

średnie
- Cyklady (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - rywalizacja greckich polis. Które z nich pierwsze stanie się metropolią? Które pokona przeciwniów, korzystając z pomocy bogów i mitologicznych stworów?
- Szogun / Wallenstein (PL lub ENG, 3-5 os, recenzja Szoguna, recenzja Szoguna, videorecenzja Wallensteina ENG) - przemyślane, klasyczne już eurogry w segmencie territory control. Rozwijaj gospodarkę, podbijaj kolejne regiony i walcz o dominację w Japonii (szogun) lub Niemczech czasu wojen religijnych (Wallenstein). Bitwy toczysz za pomocą wieży bitewnej - tak oryginalnego sposobu rozstrzygania starć na pewno nie widziałeś.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Chaos w Starym Świecie (PL, 3-4 os, videorecenzja, recenzja) - dysponujący unikalnymi zdolnościami bogowie Chaosu (Tzeentch, Khrone, Nurgle lub Slaannesh) walczą o dominację w krainach Starego Świata, znanych z systemu RPG Warhammer.
- Gra o Tron (PL, 3-6 os, videorecenzja, recenzja) - strategia osadzona w realiach sagi Lodu i Ognia, George'a R.R.Martina. Poprowadź jeden z sześciu rodów w zmaganiach o koronę królewską.
- Imperial (ENG/PL, 3-6 os, recenzja) - niebanalny, bardzo udany mariaż gry ekonomicznej i strategicznej. Wcielamy się w inwestorów, kontrolujących europejskie mocarstwa w XIX wieku. Celem jest nie podbój sam w sobie, ale osiągnięcie jak największego zysku. Na rynku obecna jest też wersja Imperial 2030, osadzona we współczesnej sytuacji politycznej.

W tej kategorii dobrze sprawdzają się również opisywane powyżej w grach wojennych The Napoleonic Wars, Here I Stand oraz gry serii COIN.


---------------------------------------------------------------------------------


Graj z dziećmi (i nie tylko!) - są to gry dedykowane do grania z dziećmi, zwykle w wieku od 4 do 9 lat, z założenia lekkie. Bardzo proste zasady, przyjazny temat, atrakcyjna grafika zachęci je do zabawy. Warto podkreślić, że nie znajdziemy w nich oklepanego mechanizmu 'rzuć kostką przesuń się do przodu o liczbę pól równą ilości wyrzuconych oczek' (roll-and-move), znanego choćby z 'chińczyka' - o nie! Zmuszają one do kombinowania, podejmowania decyzji, określania celów do osiągnięcia - oczywiście, wszystko na miarę możliwości naszych dzieci. Często sami będziemy zaskoczeni, jak dobrze sami się bawimy przy tych grach także my - dorośli.

- Super Farmer(PL, 2-4 os, recenzja)
- Hooop! (2-4 os, PL, [http://www.gamesfanatic.pl/2011/07/20/hooop/]recenzja[/url])
- Pędzące żółwie (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja )
- Hej, to moja ryba! (PL, 2-4 os, recenzja)
- Wilki i Owce (PL, 2-4 os, recenzja)
- Zlot Czarownic (PL, 2-6 os, recenzja
- Noc Magów (PL, 2-4 os, recenzja)
- Skubane Kurczaki (PL, 2-4 os, recenzja)
- Loch Ness (PL, 2-5 os, recenzja)

Propozycje gier dla młodszych dzieci znajdziesz także tutaj i tutaj


--------------------------------------------------------------------------------


Gry logiczne - gry abstrakcyjne, pozbawione tematu (podobnie jak np. warcaby, czy Go). Ta specyficzna kategoria eleganckich gier ma w Polsce wielu fanów. Choć posiadają minimalną ilość zasad, pozwalają jednak na wiele możliwości poprowadzenia rozgrywki.

- Abalone (PL, 2 os, videorecenzja, recenzja)
- Duchy (PL, 2 os, recenzja, recenzja)
- Pentago (PL, 2 os, recenzja, recenzja)
- Ingenious (Geniusz) (PL, 1-4 os,videorecenzja, recenzja)
- Blokus (PL, 2-4 os., recenzja, videorecenzja)
- Rój (PL, 2 os, recenzja, videorecenzja)
- Quarto! (ENG/PL, 2os, recenzja)
- Quoridor (ENG/PL, 2-4 os, recenzja)
Ostatnio zmieniony 23 sty 2014, 15:21 przez Odi, łącznie zmieniany 36 razy.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6421
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times

Re: Jaką grę wybrać? Poradnik dla początkujących

Post autor: Odi »

III




Know-how, czyli jak samodzielnie wybierać dla siebie planszówki?

A więc spodobało Ci się i pragniesz bardziej zagłębić się w planszówkowe hobby, poszukać samodzielnie tytułów, które Cię zainteresują? Fajnie. Naprawdę się cieszymy :) Pamiętaj o trzech podstawowych pytaniach, które powinieneś sobie zadać przed zakupem:
- Przy jakiej okazji i z kim będę grać?
- Ilu mam chętnych współgraczy?
- Ile pieniędzy mam do wydania?
Wiesz już to wszystko? Świetnie.
Poniżej znajdziesz kilka porad jak się do poszukiwań zabrać oraz linki do najciekawszych witryn w sieci, z informacjami, recenzjami i opiniami o grach planszowych.

Poszukiwania gier najlepiej rozpocząć przeglądając ofertę sklepów internetowych, lub odwiedzając pobliski sklep z grami, który możesz znaleźć dzięki poniższym linkom:
Ogólnopolska lista sklepów z planszówkami
Cenowa wyszukiwarka gier i-szop.pl

Oczywiście możesz zdać się na poradę sprzedawcy, ale duża część przyjemności płynącej z tego hobby płynie z samodzielnego poszukiwania ciekawych gier.
Na początku wytypuj sobie kilka tytułów, które Cię zainteresowały (tematycznie, mechanicznie, a nawet po prostu przyciągnęły wzrok ładną okładką) i zacznij zbierać o nich informacje. Gdzie? Jak? Wszystko co potrzeba do samodzielnych poszukiwań znajdziesz poniżej, w kolejnych punktach.


1. Planszówki w polskim internecie i w mediach

Poszukaj recenzji w polskich serwisach poświęconych grom planszowym.

1. Serwisy planszówkowe - znajdziesz w nich nie tylko obszerne recenzje gier, ale także branżowe newsy, informacje o konwentach i konkursach, wywiady, wreszcie teksty publicystyczne i felietony:

GamesFanatic
Board Times
Gildia Gier Planszowych
Poltergeist
Świat Gier Planszowych
ZnadPlanszy
Strategie - portal miłośników gier wojennych wraz z dedykowanym forum

2. Blogi planszówkowe - od serwisów odróżniają się nieco rzadszymi, mniej regularnymi wpisami. Skupione są głównie na recenzjach i osobistych wrażeniach z rozgrywek. O ile wymienione wyżej serwisy na rynku istnieją już od wielu lat, o tyle blogów zliczyć nie sposób i wciąż powstają nowe. Blogi najlepiej wyszukiwać lub przeglądać je na dwa sposoby:
- z poziomu zakładki Ciekawe linki, media o planszówkach na forum (blogerzy wrzucają tutaj linki do swoich najnowszych wpisów). We wspomnianej zakładce znajdziecie również linki do materiałów dotyczących planszówek w mediach mainstreamowych,
- poprzez agregator wpisów Blogi planszówkowe


3. Videoblogi - ... czyli recenzje w formie video

BoardGameGirl TV
BoardGamesFactory
Board Times TV
Gambit TV
Game Troll TV
Gradanie
Gry planszowe u Wookiego
Planszolandia


2. Serwis Boardgamegeek.com i recenzje w serwisach anglojęzycznych

Warto szukać informacji o grze w anglojęzycznym serwisie Boardgamegeek.com (BGG). To prawdziwa encyklopedia wiedzy. Swoje konta ma tam ok 80000 gier i prototypów, a tysiące planszówkowiczów z całego świata dzielą się wrażeniami na ich temat. Co konkretnie można na BGG znaleźć?
- liczne recenzje, wideorecenzje i opinie pisane przez samych graczy – najpopularniejsze tytuły posiadają i po kilkadziesiąt recenzji, pisanych z różnorodnych punktów widzenia
- bogate galerie zdjęciowe pozwolą Ci zorientować się w wizualnej stronie gry
- pliki z instrukcjami, pomocami, tłumaczeniami elementów gier itp.
- ranking najlepszych gier świata w ocenie planszówkowiczów (skala dziesięciostopniowa, Average Rating).

Gry przekraczające w rankingu poziom 8.00, są uznawane za wybitne. Te w okolicach 7.50 to gry z pewnością dobre. 6.50 to wciąż nie są gry słabe - raczej specyficzne. Tymi w okolicach 5.00 i gorszymi nie warto się interesować.

Powyższe sprawdza się jednak tylko w przypadku gier ocenianych przez kilkuset użytkowników, dlatego warto zwrócić uwagę na liczbę ocen (Ratings). W przypadku nowych, lub mniej znanych gier, oceny czasami są zawyżone. Zwykle pierwsze 20-30 ocen pochodzi bowiem od wydawców, autorów, testerów oraz zaprzyjaźnionych graczy, a oni nie zawsze są obiektywni... Reasumując: znacznie 'pewniejszy' i bardziej wartościowy jest Average Rating 7.30 powstały w wyniku kilkuset ocen, niż 8.30 wynikający z kilkunastu.
Obok liczby ocen (wspomniane Ratings) znajdziesz również komentarze użytkowników (Comments), które często mogą Ci powiedzieć więcej, niż niejedna recenzja (zwłaszcza komentarze negatywne).

Ranking jest przydatny, często stanowi pole do namiętnych dyskusji planszomaniaków o wyższości gry A nad grą B, ale nie należy go traktować jako absolutnej wyroczni. Bądź świadom, że nawet wybitna gra niekoniecznie musi spodobać się Tobie, lub Twoim potencjalnym współgraczom. Dlatego lepiej nie kupuj gry 'w ciemno', sugerując się jedynie rankingiem. Niech będzie on wskazówką, którymi grami warto się zainteresować, lecz niech nie zwalnia od myślenia i czytania recenzji, opinii... 8)

W opisie każdej gry na BGG znajdziesz także przydatne:
informacje (ramka Information):
- User suggested # of Players - rekomendowana liczba graczy, czyli wskaźnik skalowalności (patrz Mini-słownik w części pierwszej poradnika). To, że gra jest nominalnie na 2 do 5 graczy, nie oznacza, że działa jednakowo dobrze przy każdej liczbie osób. Warto mieć to na uwadze i sprawdzić, co sądzą o tym jej posiadacze.
- Playing Time - orientacyjny czas gry podawany przez wydawcę. Zwykle niedoszacowany o ok. 20-30%
statystyki (ramka Statistics)
- Avg. Game Weight - poziom komplikacji gry - na początek lepiej wybieraj gry nie przekraczające raczej poziomu 2.50-2.60. Te dobijające do 4 chwilowo sobie odpuść...
- Average Rating (rating graph - ikonka wykresu słupkowego, po prawej stronie) - pokazuje w formie wykresu liczbę poszczególnych ocen.

Wideorecenzje i inne serwisy anglojęzyczne
- Drive Thru Review - Joel Eddy zawsze obszernie i drobiazgowo analizuje każdą grę,
- Rahdo Runs Trough - Richard Ham to niesamowity facet, którego słuchanie jest wielką przyjemnością,
- MarcoWargamer - chyba najlepsze videorecenzje gier wojennych w sieci, autorstwa Marca Arnaudo,
- The Dice Tower - serwis z recenzjami Toma Vassela i jego przyjaciół, setki zrecenzowanych tytułów, mnóstwo nowości.


3. Instrukcje do gier i dyskusja na forum

Po lekturze recenzji warto przejrzeć instrukcję do gry, która Cię interesuje. W ten sposób zorientujesz się najlepiej w poziomie komplikacji gry i dokładnie poznasz mechanizmy opisane w recenzjach. Instrukcje znajdziesz najczęściej na stronach wydawców, w serwisie Boardgamegeek.com (w zakładce danej gry, w rubryce 'Files'), a niekiedy także na stronach największych sklepów internetowych

Na tym forum dyskutowano wielokrotnie o najróżniejszych grach. Poszukaj wątku (wątków) poświęconych interesującym Cię tytułom. Niejednokrotnie prowadzone dyskusje pomogą Ci podjąć decyzję, albo zwrócą uwagę na inny tytuł, który do tej pory pomijałeś.


4. Spotkania i konwenty planszówkowe

Wszystkie te zebrane informacje nie zastąpią Ci jednak bezpośredniego kontaktu z interesującą Cię grą. Przejrzyj forum, w dziale 'Spotkania, konwenty, kluby' - całkiem prawdopodobne, że jeśli mieszkasz w dużym mieście, gdzieś w Twojej okolicy odbywają się regularne spotkania planszówkowe. Możesz tam śmiało przyjść, porozmawiać z ludźmi, zagrać w gry, które Cię interesują (warto wcześniej umówić się w odpowiednim wątku, żeby ktoś je przyniósł lub sprawdzić, czy są w konwentowym games roomie).
Spotkania, konwenty, kluby - wątek
Najbliższe planszówkowe imprezy - wątek z aktualnym kalendarzem dużych imprez planszówkowych.

Z roku na rok liczba dużych imprez rośnie. Podczas takich spotkań, na których goszczą setki lub nawet tysiące planszówkowiczów, każdy, nawet osoba nie grająca na co dzień w gry planszowe, może miło spędzić czas poznając różnorodne tytuły (zasady są tłumaczone odwiedzającym na bieżąco, przez wyspecjalizowane grupy wolontariuszy). Zresztą, żeby poczuć atmosferę takiej imprezy zobacz relację z gdyńskiego 'Gramy' albo warszawskich 'Planszówek na Narodowym'. A tu nieco bardziej kameralna wrocławska Gratislavia.

Fajnie, prawda? 8)

Najstarszą imprezą tego typu jest Pionek, organizowany w Gliwicach już od 2006 roku. O status największej rywalizują gdańska edycja 'Gramy', warszawskie 'Planszówki na Narodowym' i poznański konwent fantastyki Pyrkon, którego planszówki są elementem.
Planszówkowicze zapraszani są także na inne konwenty miłośników fantasy, takie jak POLCON czy Avangarda.

Organizowane są również lokalne spotkania w bibliotekach, domach kultury itp.
Niektórzy planszówkowicze spotykają się na wakacyjnych kilkunastodniowych wyjazdach w Bieszczady czy na Kaszuby. Ale spokojnie - gramy tam nie tylko w planszówki. Skład do meczu siatkarskiego zawsze się zbierze :wink:
O tych wszystkich imprezach dowiesz się także tutaj.

Imprezą, na którą czeka - bez mała - cały planszówkowy świat, są coroczne targi Spiel w Essen. Odbywające się w październiku targi odwiedzają dziesiątki tysięcy miłośników planszówek, spragnionych nowości i kontaktu z wydawcami i autorami. W Essen pojawiają się bowiem praktycznie wszyscy najważniejsi projektanci gier ze swoimi nowymi produkcjami, których debiut specjalnie szykowany jest właśnie na tę imprezę. Na targach debiutuje corocznie nawet do tysiąca nowych tytułów z całego świata.
Nic zatem dziwnego, że jesień jest okresem planszówkowej obfitości, gdy nowe gry pojawiają się w naszych sklepach, a gracze żywo dyskutują o essenowych nowościach.
Od kilku lat coraz bardziej widoczna jest tam reprezentacja naszego kraju. Polskie produkcje planszówkowe cieszą się coraz lepszą marką na świecie.

Nawet jeśli nie możecie wybrać się do Essen osobiście, możecie śledzić informacje o debiutujących grach w relacjach planszówkowych mediów lub na żywo, poprzez kanał BoardGameGeek TV, na którym prezentowane są najbardziej oczekiwane nowości. Oprócz targów Spiel w Essen, BGG TV relacjonuje także inne planszówkowe imprezy, np. własny konwent BGG.CON czy GenCon, duży konwent amerykański.


5. Planszówki na facebooku

Miłośnicy gier planszowych zrzeszają się nie tylko na forum, ale także mają swoja silną grupę na facebooku. No, można właściwie powiedzieć, że niejedną. Oblegane są oczywiście firmowe profile wydawnictw i sklepów. Swoje własne podgrupy mają gracze karciankowi (przede wszystkim fani gier w formacie LCG i podobnym), na których umawiają się na rozgrywki czy turnieje. Są grupy miejskie i regionalne. Największa jest jednak grupa "Gry planszowe", licząca ok 6500 członków (stan maj 2016). Można tam zadać pytanie dotyczące zasad, uzyskać pomoc w wyborze gry, pochwalić się swoją kolekcja czy znaleźć linki do recenzji.


------------------------------------------------------------------------------


Uffff.... To by było na tyle 8)

Teraz pora spokojnie przetrawić te wszystkie informacje, które dostałeś.
Dużo ich? Wiesz, tak naprawdę najważniejsze w tym wszystkim jest granie i spędzanie czasu z rodziną, przyjaciółmi :) Jeśli Ci się spodoba, to sam prędzej czy później wchłoniesz całą tę wiedzę - ani się obejrzysz :wink:

W razie potrzeby, chętnie odpowiemy na Twoje wątpliwości na forum. Pamiętaj jednak, że WSZYSTKIE potrzebne informacje znajdziesz w podanych przez nas źródłach, więc możesz też rozpocząć samodzielne poszukiwania :)

Zadając pytanie o pomoc w wyborze gry, podaj jednocześnie:
- z kim zamierzasz grać i w ile osób
- jakie gry już poznałeś
- które gry podobały się Tobie i Twoim współgraczom, a które wprost przeciwnie
- czy lubicie żywą interakcję (handlowanie, negocjacje, wojny itp) czy może spokojne budowanie
- ile pieniędzy zamierzasz przeznaczyć na zakupy
- miejscowość, z której do nas piszesz - może znajdzie się ktoś, kto ma grę o którą pytasz i będzie mógł ją przynieść na spotkanie planszówkowe w Twojej okolicy

Życzymy wielu, wielu... bardzo wielu emocjonujących gier 8)


* * *

MASZ JAKIEŚ UWAGI, PROPOZYCJE ZMIAN W TYM PORADNIKU? NIE DZIAŁAJĄ LINKI?
SKORZYSTAJ Z PONIŻSZEGO ODNOŚNIKA:
Uwagi do tego wątku: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... f=1&t=6247
lub pisz do autora na PW :wink:
Ostatnio zmieniony 22 sty 2014, 12:00 przez Odi, łącznie zmieniany 2 razy.
Zablokowany