Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
evenstar
Posty: 658
Rejestracja: 22 lut 2014, 10:06
Lokalizacja: Katowice

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: evenstar »

Mnie gra zauroczyła już na etapie tłumaczenia zasad :) Strasznie przyjemnie sie w to gra :mrgreen: Doskonały gateway, ale spodoba sie też graczom bardziej zaawansowanym. Niby turlanka, ale można pokombinować. Wygląda ślicznie, bardzo fajna planszetka z opisem akcji, które możemy wykonać.
przygarnę geeka :D zapraszam do grupy śląscy planszomaniacy :) https://www.facebook.com/groups/596625973748489/
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: FortArt »

Z dużym opóźnieniem odkryłem tę grę i jestem zachwycony. Lubię taką prostotę zasad jaką znajduję tu w zasadach ruchu. Choć oczywiście mocno ulatuje ta prostota jeśli spojrzeć na karty, kafle i żetony.

W Mokka & Bakszysz brak bardzo pomocy graczy z wyjaśnieniem działania kart.

Letters & Seals zostanie wydane po polsku czy trze brać obcojęzyczne? Były jakieś deklaracje w tej sprawie?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
DeBOB
Posty: 74
Rejestracja: 30 maja 2012, 10:32
Lokalizacja: Radzyń Podlaski
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: DeBOB »

FortArt pisze: 26 kwie 2018, 14:07 Letters & Seals zostanie wydane po polsku czy trze brać obcojęzyczne? Były jakieś deklaracje w tej sprawie?
Zostanie wydane - nie trze brać obcojęzycznego ;)
Czytając posty wyobraźcie sobie, że osoba je pisząca uśmiecha się do Was życzliwie, bez podtekstu.
- Merry

The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than to produce it.
- Brandolini's law
Lucass
Posty: 171
Rejestracja: 09 maja 2017, 22:58
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: Lucass »

DeBOB pisze: 27 kwie 2018, 12:24
FortArt pisze: 26 kwie 2018, 14:07 Letters & Seals zostanie wydane po polsku czy trze brać obcojęzyczne? Były jakieś deklaracje w tej sprawie?
Zostanie wydane - nie trze brać obcojęzycznego ;)
...a wiadomo może kiedy? ;)
Awatar użytkownika
DeBOB
Posty: 74
Rejestracja: 30 maja 2012, 10:32
Lokalizacja: Radzyń Podlaski
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: DeBOB »

Lucass pisze: 27 kwie 2018, 13:46 ...a wiadomo może kiedy? ;)
Tutaj nie pomogę, bo po prostu tego nie wiem.
Czytając posty wyobraźcie sobie, że osoba je pisząca uśmiecha się do Was życzliwie, bez podtekstu.
- Merry

The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than to produce it.
- Brandolini's law
valgir
Posty: 34
Rejestracja: 17 gru 2017, 10:11

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: valgir »

Czy gra jest niezależna językowo? Czy oprócz instrukcji są jakieś inne teksty na kartach itd. ?

Pytam bo mam do kupienia w dobrej cenie wersje DE. Z góry dziękuje za odpowiedz.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1411
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 199 times

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: Brylantino »

Nie - wszystko jest oddane za pomocą ikon. Jedynie na kaflach są nazwy kafli, ale nie są one potrzebne do samego grania.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4599
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1575 times
Been thanked: 1148 times

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: garg »

W pierwszym dodatku są karty z długimi tekstami, poza tym wszystko jest międzynarodowe.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
tapczanik420
Posty: 328
Rejestracja: 26 kwie 2020, 12:15
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 22 times
Been thanked: 113 times

Re: Istanbul/Istambuł

Post autor: tapczanik420 »

Big box już dostępny a niektórych sklepach
Na sprzedaż, a poza tym to szukam kafla promo do Dice Settlers ze Sierra West. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2817
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 382 times
Been thanked: 649 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: bogas »

Big Boxa mam od 5 dni i w tym czasie zagrałem z żoną 6 razy. Żaden wyczyn, ale przy naszych ograniczeniach czasowych i graniu zwykle około 4 partii na ... miesiąc, to jest wynik bardzo dobry. Wynika to głównie z bardzo krótkiego czasu gry (pierwsze rozłożenie i tłumaczenie gry trwało tyle samo co gra :P ). Gramy z dodatkiem Mokka i Bakszysz i wychodzi nam ok. 35 minut. Zastanawiam się czy to właśnie dodatek i kolejne opcje zdobywania rybinów za kawę nie przyspieszają przypadkiem gry? W każdym razie gra średnio-lekka, szybka i całkiem przyjemna. U nas jest to wyścig i to dosyć ostry wyścig i w ostatnich dówych partiach bardzo wyrównany wyścig ;) (raz różnica 1 rubina, a raz decydował tiebreaker - kasa). Niestety trochę farta trzeba mieć i to jakie karty bonusowe i karty gildii podejdą, może przy takiej wyrównanej i szybkiej grze zadecydować (zwłaszcza karty bonusowe, bo generalnie karty gildii wszystkie są spoko) o wyniku. W sumie to chyba dobrze oddaje klimat Stambułu i panującego tam "rozgardiaszu" i bieganiny i nam nawet nie przeszkadza (w końcu to gra na pół godziny, a nie trzy!), ale warto mieć tego świadomość. Chcemy jeszcze spróbować drugiego dodatku, ale po lekturze zasad dla mnie wygląda to "tak se" i wydaje się, że wprowadzi to spory chaos (te podwójne akcje :roll: ). Jakie wy macie odczucia co do dodatku Listy i Pieczęcie? Gracie z wszystkimi dodatkami czy tylko jednym na raz?
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7352
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 466 times
Been thanked: 1120 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: detrytusek »

Mam podobnie tzn kawa jest spoko, a do pieczęci nie jestem w stanie się przełamać. Jakieś to takie płytkie...
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Prime minister, Cooper-island pl

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 334
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 514 times
Been thanked: 124 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: NestorZolo »

W naszych partiach lokacje z listów są rzadko odwiedzane, również dostarczaniem listów mało kto się zajmuje. Natomiast wspólnik jest strategicznym narzędziem w rękach jednego gracza. Istambuł się powiększa do 5x5. W związku z tym w inny sposób określamy miejsce pobytu neutralnych kupców, burmistrza itp. To znaczy rzucamy dwukrotnie kostką, pierwszy wynik określa kolumnę, drugi rząd, szóstka to powtórzenie rzutu. Wg. zasad istnieje ograniczenie do lokacji 2-12. Ale to oczywiście homerule, więc... Ogolnie ten drugi dodatek jest uważany za mniej ciekawy.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2817
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 382 times
Been thanked: 649 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: bogas »

NestorZolo pisze: 04 wrz 2020, 06:52 W naszych partiach lokacje z listów są rzadko odwiedzane, również dostarczaniem listów mało kto się zajmuje. Natomiast wspólnik jest strategicznym narzędziem w rękach jednego gracza. Istambuł się powiększa do 5x5. W związku z tym w inny sposób określamy miejsce pobytu neutralnych kupców, burmistrza itp. To znaczy rzucamy dwukrotnie kostką, pierwszy wynik określa kolumnę, drugi rząd, szóstka to powtórzenie rzutu. Wg. zasad istnieje ograniczenie do lokacji 2-12. Ale to oczywiście homerule, więc... Ogolnie ten drugi dodatek jest uważany za mniej ciekawy.
Bardzo dobry pomysł z tym określaniem nowej lokalizacji "vipów". Zastanawiałem się nawet nad dwoma kostkami k12 żeby wyjść poza ogranicznie 12-ki, ale twój patent bardzo dobry. Można nieco usprawnić i pożyczyć z jakiegoś Rzuć na tacę dwie kostki (dwa różne kolory) i jednym rzutem od razu załatawiać sprawę określania "współrzędnych".
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 334
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 514 times
Been thanked: 124 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: NestorZolo »

Fakt, zawsze to jeden rzut zamiast dwóch.

W poprzednim poście źle się wyraziłem z tym jednym graczem. Chodziło mi, o jednego gracza w mojej ekipie, który zawsze korzysta ze wspólnika. Generalnie do zakupu tego dodatku raczej bym nie zachęcał, ale jeśli już jest w big boxie, to nie zaszkodzi spróbować.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: FortArt »

Ciekawe, bo ja listy uważam za najprostszą drogę do sukcesu ;)
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 334
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 514 times
Been thanked: 124 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: NestorZolo »

FortArt pisze: 04 wrz 2020, 12:36 Ciekawe, bo ja listy uważam za najprostszą drogę do sukcesu ;)
Ja nie twierdzę, że to słaba strategia, ale mało atrakcyjna dla moich współgraczy. Po prostu nie chce im się zajmować tymi listami. Jak tylko mają możliwość wymienić list, na coś innego, to wymieniają. Piszę o mojej familijnej ekipie, czyli o dzieciakach i żonie.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Awatar użytkownika
bobule
Posty: 1008
Rejestracja: 21 wrz 2017, 22:09
Has thanked: 45 times
Been thanked: 207 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: bobule »

Jakie macie odczucia jeśli chodzi o grę dwuosobową?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4743
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 392 times
Been thanked: 924 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: BartP »

Jak dla mnie za luźno.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1815
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 80 times
Been thanked: 172 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: Legun »

Czy kościany Istambuł to też jest równoległy pasjans? Czy dodatki do planszowej wersji nie dodały tu jakiejś żółtej interakcji?
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 418
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 414 times
Been thanked: 211 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: Arachion »

bobule pisze: 07 wrz 2020, 06:24 Jakie macie odczucia jeśli chodzi o grę dwuosobową?
Dla dwóch osób nawet nie chce mi się tego wyciągać na stół - perspektywa wyciągania, układania, a i tak każdy robi co chce bo spotykamy się bardzo rzadko na kaflach, mało się zmienia przy podbieraniu, wyścig jest luźny oraz nawet członkowie rodziny sporadycznie wracają aby ich umieścić w swojej taktyce.


Mam bardzo dziwne uczucia do tej pozyji: Podoba mi się mechanika, rywalizacja - ogólnie ten wyścig ale kiedy przychodzi do wyciągnięcia na stół to wybieramy zawsze coś innego...
Sucharzysta
Fojtu
Posty: 3469
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 572 times
Been thanked: 1349 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: Fojtu »

bobule pisze: 07 wrz 2020, 06:24 Jakie macie odczucia jeśli chodzi o grę dwuosobową?
Na dwie osoby trzeba grać w trybie z białymi dyskami, wtedy gra robi się potencjalnie bardzo wredna
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2817
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 382 times
Been thanked: 649 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: bogas »

BartP pisze: 07 wrz 2020, 07:25 Jak dla mnie za luźno.
Jeśli chodzi o ruch i ewentualną opłatę to różnicy brak, a nawet bywa gorzej, bo grając w dwójkę używa się 3 pozostałych kupców, którzy wymagają opłaty. Natomiast jeśli komuś jest za dużo rubinów do zebrania to można grać z homerulem "co drugi rubin wystąp". Mi pasuje, że gra w 2 osoby jest szybka i po upierdliwym setupie gramy zwykle dwie partyjki z rzędu, a całość zamyka się w 1,5 godziny.
Awatar użytkownika
Dianne
Posty: 168
Rejestracja: 15 kwie 2020, 08:49
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 61 times
Been thanked: 87 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: Dianne »

U nas na stole też zagościł ostatnio Istanbul Big Box i ja jestem zachwycona :D Gramy na razie tylko w dwie osoby, ale już zapowiedziałam, że jak nadarzy się okazja to trafia na stół przy większej liczbie graczy. Jest to może i prosta popykajka, w dodatku rzeczywiście czasem przypomina wyścig. Dobrze wiedzieć, że nie jesteśmy jedynymi, którzy grają tylko z "kawowym" dodatkiem. Nie to, że listy nas odstraszają, po prostu wyznaję zasadę, że dodatki należy dodawać do gry stopniowo, żeby nie zabierać sobie doświadczenia obcowania z "czystą" grą.
Za co polubiłam Istanbul? Jak już nie raz się tu żaliłam dzieliłam mój facet to straszny downtimer. Jako że nasza kolekcja to głównie średnio-ciężkie eurosuchary to nasza gra we dwójkę wygląda tak, że on siedzi i myśli, a ja siedzę i się nudzę (tak, zdążę swoje ruchy trzy razy obmyślić w międzyczasie ;P). Za to w Istanbule jest pyk-pyk-pyk-pyk i już, po grze, można zaczynać kolejną partię. Brakowało mi czegoś takiego i bardzo się cieszę, że Big Box mnie kupił. Gdyby nie wyszła ta edycja i gra nie zagościła ponownie na recenzenckich stołach, to pewnie w życiu nie zwróciłabym na nią uwagi po tylu latach o pierwszego wydania.
Podoba mi się to, że właściwie wszystko dzieje się na planszy + małym wózku. Żadnego układania pasjansów, żadnego żmudnego dodawania PZ, dwa w prawo, dziesięć w lewo... Po prostu bierzesz diament, układasz na wózku. Masz 6? Brawo, wygrałeś. Oczywiście to co napisałam brzmi jakbym nie lubiła sucharów. Lubię suchary, bardzo lubię, ale lubię też różnorodność. Istanbul tę różnorodność mi zapewnia. I przy okazji odrobinę wytchnienia, zwłaszcza gdy czasu na granie coraz mniej.
Opinia o tej grze będzie zapewne zależała bardzo mocno od oczekiwań. Jeśli ktoś ma jeszcze niedosyt ciężkich, suchych tytułów z jak najkrótsza kołderką to nie będzie zadowolony. Za to osoby szukające szybkiej, przyjemnej popykajki, po której wstaje się od stołu z satysfakcją niezależnie od wyniku, z syndromem jeszcze jeden partii, bo czas gry nie zmęczył na tyle, żeby chcieć już zająć się czymś innym to to jest naprawdę dobre rozwiązanie. Myślę, że to taka dobra gra "na drugi krok". Myślę też, że przy najbliższej okazji spróbuję w nią pyknąć z moimi młodszymi braćmi, u których udało się zaszczepić miłość do planszówek :D

A już tak zupełnie subiektywnie - jakie to ładne wszystko. Wykonanie tej gry, żetony, rysunki, grafiki. Bardzo "moja" stylistyka. No i te czerwone diamenciki, wydaje mi się, bo nie porównywałam, ale czy to nie są te co w Everdellu tylko w innym kolorze? :D
Awatar użytkownika
mikeyoski
Posty: 1529
Rejestracja: 08 lut 2015, 00:32
Has thanked: 278 times
Been thanked: 173 times
Kontakt:

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: mikeyoski »

Takie diamenciki w różnych kolorach są obecne w jakimś pierdyliardzie gier ;-)
Uncle_Grga
Posty: 584
Rejestracja: 30 lis 2019, 12:07
Has thanked: 92 times
Been thanked: 287 times

Re: Istanbul / Istambuł (Rudiger Dorn)

Post autor: Uncle_Grga »

Dianne pisze: 08 wrz 2020, 12:10

A już tak zupełnie subiektywnie - jakie to ładne wszystko. Wykonanie tej gry, żetony, rysunki, grafiki. Bardzo "moja" stylistyka. No i te czerwone diamenciki, wydaje mi się, bo nie porównywałam, ale czy to nie są te co w Everdellu tylko w innym kolorze? :D
A dziewuchy to tylko diamenty i diamenty.. nic innego się nie liczy.. :wink:

Rubiny Szanowna Pani! Rubiny.. też są ok.. :mrgreen:

A gra rzeczywiście przyjemna, i co warto podkreślić, idealna do wprowadzania nowych graczy.. żeby nie tylko Ticket to Ride.. czy Splendor.. pamiętajmy o Istanbule bo działa
ODPOWIEDZ