Maracaibo - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3362
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1120 times
Been thanked: 1288 times

Re: Maracaibo

Post autor: seki »

bajbaj pisze: 02 wrz 2020, 09:23
seki pisze: 31 sie 2020, 21:01
Czarownica pisze: 31 sie 2020, 19:58 Czy możecie mi powiedzieć ile średnio punktów macie w standardowej rozgrywce na poziomie łatwym (bez fabuły). No bo dziś z małżonkiem graliśmy sobie po raz drugi. Było niezwykle przyjemnie aż do liczenia punktów. 362 do 336. Biorąc pod uwagę, że płytka punktów jest tylko na 100 i 200 to chyba nam cuś za dużo wyszło. Ale wolę się upewnić zanim zacznę ryć w instrukcji w poszukiwaniu co robimy źle. :roll:
Na pewno coś źle policzyliscie. Na tym łatwym setupue grałem tylko raz i to w ramach zapoznawczej partii ale wynik był ok 140 pkt Max po kilkunastu partiach na innym setupie mieliśmy (ja i moi współgracze) ok 200 pkt także szukaj błędu :)
Widzę dwa wyjaśnienia. Albo rzeczywiście coś źle liczyliście, albo graliście bardzo wolno, tj. wystawiliście wielu asystentów ma planszy i zatrzymywaliście się w 7-8 miejscach co rundę. Jak długo graliście w dwie osoby? Mogę doświadczenia są następujące: w dwie osoby, w partii, która zajmuje 1h i 40 m uzyskanie 200 punktów to bardzo dobry wynik.
Nie jestem pewien czy te pytania chciałeś zadać mnie ale tak zacytowałeś więc odpowiem. Zgadzam się, wynik jest mocno uzależniony od tempa a 200 pkt to wysoki wynik. Na dwóch graczy partie 1h 30 min plus minus 10 min.
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2109
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 436 times

Re: Maracaibo

Post autor: tomp »

finalna punktacja mocno jest uzalezniona od stylu gry.
"wyscig" < 200 pkt.
"slimacze tempo" 300+ pkt
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Czarownica
Posty: 4
Rejestracja: 15 lut 2020, 20:26
Has thanked: 1 time

Re: Maracaibo

Post autor: Czarownica »

Obejrzałam 2 tutoriale, przeryliśmy się (ponownie) przez instrukcję i fakt - znalazłam błąd, bo na torze przyrostu przychodu za każdym razem, gdy była namalowana tarcza dodawaliśmy sobie punkty zwycięstwa. Więc 40 do zwrotu :lol: Ale zagraliśmy kolejny raz i wygrałam 300 do 243. Graliśmy wolno fakt, pomocników sporo, często szliśmy po 2 - 3 pola.

A też macie wrażenie, że pomocnicy murarza powinni być jakoś limitowani? Po wystawieniu 4 czy 5 przez jedną osobę gra się staje mocno asymetryczna
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 507 times
Been thanked: 123 times

Re: Maracaibo

Post autor: NestorZolo »

Czarownica pisze: 02 wrz 2020, 17:20
A też macie wrażenie, że pomocnicy murarza powinni być jakoś limitowani? Po wystawieniu 4 czy 5 przez jedną osobę gra się staje mocno asymetryczna
Była ostatnio dyskusja w głównym wątku gry na temat murarza. Część osób w ogóle nie marnuje kasy i akcji na murarzy. Faktycznie 4 czy 5 to już spora asymetria, w moich rozgrywkach zdarzało się chyba maksymalnie trzech u jednego gracza.
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
Czarownica
Posty: 4
Rejestracja: 15 lut 2020, 20:26
Has thanked: 1 time

Re: Maracaibo

Post autor: Czarownica »

NestorZolo pisze: 02 wrz 2020, 18:47
Czarownica pisze: 02 wrz 2020, 17:20
A też macie wrażenie, że pomocnicy murarza powinni być jakoś limitowani? Po wystawieniu 4 czy 5 przez jedną osobę gra się staje mocno asymetryczna
Była ostatnio dyskusja w głównym wątku gry na temat murarza. Część osób w ogóle nie marnuje kasy i akcji na murarzy. Faktycznie 4 czy 5 to już spora asymetria, w moich rozgrywkach zdarzało się chyba maksymalnie trzech u jednego gracza.
W jednej grze mąż zastosował strategię szybkiego "czesania" talii przez odrzucanie całej ręki. 5 murarzy miał w połowie talii, w pierwszym okrążeniu. Rozkładaliśmy jeszcze raz grę :lol: :lol: :lol: Dzięki za cynk o wątku - poszukam
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3362
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1120 times
Been thanked: 1288 times

Re: Maracaibo

Post autor: seki »

Też miałem kiedyś 4 czy 5 murarzy. Wtedy 3 miałem na ręce startowej więc była naturalna okazja by tę strategię przetestować. Partie przegrałem. Ponawiam swoją wcześniejszą opinię, że tu nie ma żadnej pewnej drogi do zwycięstwa. Osobiście doceniłem bardziej inne drogi niż tanie kupowanie kart.
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2506
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Maracaibo

Post autor: Pan_K »

seki pisze: 02 wrz 2020, 18:58 Też miałem kiedyś 4 czy 5 murarzy. Wtedy 3 miałem na ręce startowej więc była naturalna okazja by tę strategię przetestować. Partie przegrałem. Ponawiam swoją wcześniejszą opinię, że tu nie ma żadnej pewnej drogi do zwycięstwa. Osobiście doceniłem bardziej inne drogi niż tanie kupowanie kart.
Mam wrażenie, że to zależy od tego, jak współgracz(e) reagują na takie zbieranie murarzy. W końcu żeby kupić 5 sztuk, trzeba na to przeznaczyć pięć akcji wiejskich. Jeśli chciałoby się to zrobić w dwu krokach (czyli mieć 3 akcje + dwie akcje), to trzeba gnać przez planszę. Zakładam zatem, że ktoś cyka po jednej akcji wiejskiej tiptiopkami. Jeślibym coś takiego widział. Zaraz bym był na końcu okrążenia, po drodze robiąc jakieś np. akcje wojenne - bustując sobie wpływy u potęg kolonialnych. A przeciwnik miałby po dwu rundach może tych pięciu murarzy, ale nic więcej. Jeśli natomiast ktoś sobie kupuje murarzy, a pozostali na to nie reagują, to sami są sobie winni. Ta gra to nie jest sandbox.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1122
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 874 times
Been thanked: 635 times

Re: Maracaibo

Post autor: bajbaj »

Czarownica pisze: 02 wrz 2020, 17:20
A też macie wrażenie, że pomocnicy murarza powinni być jakoś limitowani? Po wystawieniu 4 czy 5 przez jedną osobę gra się staje mocno asymetryczna
Zakup murarzy ma sens tylko, gdy łajby wszystkich graczy płyną wolno. Gdy gram z żoną, to zazwyczaj wykonujemy 5 ruchów łajbą na rundę. Przy takim tempie zakup murarza to stracona akcja wiejska i stracone pieniądze, ponieważ rzadko kiedy mamy łącznie na koniec gry więcej niż 8-9 kupionych kart. Większość kart oczywiście kupowana jest w celu odpowiedniego kombowania się z żetonami synergii.
probbi
Posty: 955
Rejestracja: 28 gru 2016, 15:13
Lokalizacja: Nadarzyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 94 times

Re: Maracaibo

Post autor: probbi »

To i ja mam pytanko. Mam dołożoną płytkę miasta, która ma na sobie miejsce na questa. Czy po wykonaniu go dokładam kolejny, zy do końca gry zostaje tam puste pole?
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2506
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Maracaibo

Post autor: Pan_K »

probbi pisze: 12 wrz 2020, 22:05 To i ja mam pytanko. Mam dołożoną płytkę miasta, która ma na sobie miejsce na questa. Czy po wykonaniu go dokładam kolejny, zy do końca gry zostaje tam puste pole?
Zgodnie z instrukcją natychmiast dokładasz kolejny.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
probbi
Posty: 955
Rejestracja: 28 gru 2016, 15:13
Lokalizacja: Nadarzyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 94 times

Re: Maracaibo

Post autor: probbi »

A można spytać w którym miejscu jest ten zapis? ja znalazłem tylko poniższy:
Pamiętaj, że
płytek zadań nie uzupełnia się od razu, tylko kiedy odkryta zostanie nowa
karta fabuły!
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2506
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Maracaibo

Post autor: Pan_K »

probbi pisze: 12 wrz 2020, 22:21 A można spytać w którym miejscu jest ten zapis? ja znalazłem tylko poniższy:
Pamiętaj, że
płytek zadań nie uzupełnia się od razu, tylko kiedy odkryta zostanie nowa
karta fabuły!
Na ostatniej stronie masz wyjaśnienie działania poszczególnych kafli dokładanych na planszę.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2020, 22:32 przez Pan_K, łącznie zmieniany 1 raz.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
probbi
Posty: 955
Rejestracja: 28 gru 2016, 15:13
Lokalizacja: Nadarzyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 94 times

Re: Maracaibo

Post autor: probbi »

całą instrukcję przejrzałem od deski do deski kilka razy, ale nie pomyślałem o tym, żeby odpowiedzi szukać... na desce, czyli ostatniej stronie.
Dziękuję serdecznie
Awatar użytkownika
Nilis
Posty: 654
Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 247 times
Been thanked: 373 times

Re: Maracaibo (Alexander Pfister)

Post autor: Nilis »

Słuchajcie. Czy w sytuacji kiedy kiedy pierwsza osoba dopłynęła do końca, wykonała walkę albo eksplorację, inni wykonali swój ruch. Porusza się następnie na pole gdzie dostaje 3 pkt...to pozostali gracze jeszcze mają po jednym ruchu czy nie?
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1122
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 874 times
Been thanked: 635 times

Re: Maracaibo (Alexander Pfister)

Post autor: bajbaj »

Nilis pisze: 29 paź 2020, 12:19 Słuchajcie. Czy w sytuacji kiedy kiedy pierwsza osoba dopłynęła do końca, wykonała walkę albo eksplorację, inni wykonali swój ruch. Porusza się następnie na pole gdzie dostaje 3 pkt...to pozostali gracze jeszcze mają po jednym ruchu czy nie?
Już nie. Osiągnięcie tego pola kończy rundę.

Jeszcze cytat z instrukcji na potwierdzenie: "Rozgrywka w „Maracaibo” trwa cztery rundy. Runda kończy się, kiedy pierwszy statek dowolnego gracza dotrze do ostatniego pola na planszy. Po tym następuje punktowanie międzyrundowe". Pole z 3 pkt jest ostatnim polem na planszy.
Awatar użytkownika
Nilis
Posty: 654
Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 247 times
Been thanked: 373 times

Re: Maracaibo (Alexander Pfister)

Post autor: Nilis »

bajbaj pisze: 29 paź 2020, 12:36
Nilis pisze: 29 paź 2020, 12:19 Słuchajcie. Czy w sytuacji kiedy kiedy pierwsza osoba dopłynęła do końca, wykonała walkę albo eksplorację, inni wykonali swój ruch. Porusza się następnie na pole gdzie dostaje 3 pkt...to pozostali gracze jeszcze mają po jednym ruchu czy nie?
Już nie. Osiągnięcie tego pola kończy rundę.

Jeszcze cytat z instrukcji na potwierdzenie: "Rozgrywka w „Maracaibo” trwa cztery rundy. Runda kończy się, kiedy pierwszy statek dowolnego gracza dotrze do ostatniego pola na planszy. Po tym następuje punktowanie międzyrundowe". Pole z 3 pkt jest ostatnim polem na planszy.
Uff. Dzięki. Już myślałem że źle ludziom wytłumaczyłem. Czytałem ten fragment instrukcji ale ktoś ostatnio mi powiedział że po tym polu z 3 punktami, każdy ma jeszcze jedną turę i woli mieć 4 takie tury podczas całej gry niż te kilkanaście punktów za każdorazowo bycie pierwszym na końcu drogi
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1122
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 874 times
Been thanked: 635 times

Re: Maracaibo

Post autor: bajbaj »

@Nilis - gdyby każdy mógł tam dopłynąć, to te 3 pkt trochę traciłyby sens. A tak jest prosto - pierwszy gracz, której wpłynie na pole 20 rozpoczyna koniec rundy. Teraz każdy gracz ma jeszcze po jednym ruchu, przy czym dla gracza rozpoczynającego to właśnie będzie ruch na pole z 3pkt.

Niemniej, jeśli na pole 20 pierwszy wpłynie gracz, który jako pierwszy wykonywał ruch w danym kółku, to oznacza, że każdy z graczy wykona tyle samo ruchów w tej rundzie. Wtedy jak najbardziej zasadne jest pytanie, czy lepiej mieć 3 pkt, czy jeden więcej postój na Karaibach... W grze dwuosobowej to wybór pomiędzy 3 pkt a jeden więcej postój na mapie + rozpoczynanie kolejnej rundy.
kesivle
Posty: 29
Rejestracja: 15 sty 2020, 20:09
Has thanked: 7 times

Re: Maracaibo

Post autor: kesivle »

Nie wiem czy pod dobrym postem zadaję pytanie, ale chciałem zapytać posiadaczy Maracaibo, które koszulki będą pasowały.

Czy na styk idealnie pasują koszulki Rebel 57.5x89, czy niestety są za małe i trzeba wziąć większe tzn. Rebel 59x92?

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Harun
Posty: 1099
Rejestracja: 21 sie 2006, 16:48
Lokalizacja: okolice Poznania
Has thanked: 648 times
Been thanked: 524 times

Re: Maracaibo

Post autor: Harun »

Z góry przepraszam za tak żenujące pytania.

Nie jestem pewien końcówki rundy.
I do III gracz A dociera do pola 20.
1. Rozumiem że musi się zatrzymać?
2. Wykonuje akcję walki albo 2 akcje odkrywcy, ruszając się odkrywcą z założenia 1 / 2 pola i zgarnia 2 bonusy?
3. Po tym graczu inni mają ruch, a następnie gracz A idzie do 21a, dostaje 3 vp i to koniec rundy?
4. W rundzie IV tak samo 20 stop, akcja walki albo odkrywcy, w kolejnym ruchu gracza A musi iść na pole 21b stop 3 vp i wreszcie w kolejnym ruchu gracza A idzie na pole 22 stop 5 vp koniec gry?
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1727
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 113 times
Been thanked: 86 times

Re: Maracaibo

Post autor: Tomzaq »

Tak jak piszesz, z tym, że po akcji odkrywcy zgarniasz 1 bonus anie 2. Możesz po prostu przesunąć się o jedno lub dwa pola i nagroda jest z pola gdzie się zatrzymasz.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1122
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 874 times
Been thanked: 635 times

Re: Maracaibo

Post autor: bajbaj »

Tomzaq pisze: 11 lis 2020, 09:49 Tak jak piszesz, z tym, że po akcji odkrywcy zgarniasz 1 bonus anie 2. Możesz po prostu przesunąć się o jedno lub dwa pola i nagroda jest z pola gdzie się zatrzymasz.
@Harun - jest dokładnie tak napisał @Tomzaq, ponieważ zawsze wykonuje się jedną akcję odkrywcy, która jest ruchem o ileś pól.
Awatar użytkownika
Harun
Posty: 1099
Rejestracja: 21 sie 2006, 16:48
Lokalizacja: okolice Poznania
Has thanked: 648 times
Been thanked: 524 times

Re: Maracaibo

Post autor: Harun »

Dzięki za wyjaśnienia.

Generalnie radzę sobie z instrukcjami i nie narzekam na nie, ale z tą się trochę pomęczyłem, bo pozostawiała u mnie wątpliwości. Np było dla mnie niejasne, czy można kupić 2 takie same karty, ale wiem z BGG, że tak.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3362
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1120 times
Been thanked: 1288 times

Re: Maracaibo

Post autor: seki »

Harun pisze: 11 lis 2020, 13:27 Dzięki za wyjaśnienia.

Generalnie radzę sobie z instrukcjami i nie narzekam na nie, ale z tą się trochę pomęczyłem, bo pozostawiała u mnie wątpliwości. Np było dla mnie niejasne, czy można kupić 2 takie same karty, ale wiem z BGG, że tak.
Tylko takie wątpliwości to Twoja "nadinterpretacja". Jeśli w instrukcji nie ma zakazu to można. A więc jest napisana prawidłowo. Dziwne gdyby w instrukcji wymieniać wszystkie możliwe sytuacje, które mogą się wydarzyć w grze. Taka instrukcja byłaby nieczytelna i bezużyteczna z uwagi na niepotrzebną ilość przyzwoleń. Jeśli nie ma w instrukcji zapisu o zakazie posiadania więcej niż jednej karty danego typu to należy to odczytywać właśnie jako brak zakazu i nie ma co szukać tego na forach. Wg mnie instrukcja napisana jest bardzo dobrze, z wyjątkiem rozgrywki solo.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4136
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 316 times
Been thanked: 344 times

Re: Maracaibo

Post autor: tomb »

Co się dzieje w przypadku nie zrealizowania aktualnej fabuły? Żaden nowy żeton zadania nie trafia na planszę?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1727
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 113 times
Been thanked: 86 times

Re: Maracaibo

Post autor: Tomzaq »

Żaden
Who is John Galt?
Posiadam
ODPOWIEDZ