Carcassonne - pytania i wątpliwości
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Dodatek „księżniczka i smok”
Czy w przypadku gdy jeden z graczy zdecydował się zapunktować przy niezamkniętym ogrodzie, to czy przy wylosowaniu tunelu, który daje możliwość postawienia pionka na dowolnym niezamkniętym obszarze, gracz może postawić opata ponownie na tym samym ogrodzie? Mimo tego, że punktował już za niego wcześniej.
Czy w przypadku gdy jeden z graczy zdecydował się zapunktować przy niezamkniętym ogrodzie, to czy przy wylosowaniu tunelu, który daje możliwość postawienia pionka na dowolnym niezamkniętym obszarze, gracz może postawić opata ponownie na tym samym ogrodzie? Mimo tego, że punktował już za niego wcześniej.
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Wcześniej w niemieckich regułach był zapis "już zapunktowany obszar", ale w teorii dawało to możliwość stawiania mepli na zamkniętych klasztorach / drogach, za które nikt nie zdobył punktu. Później była errata i zmienili to na "niezamknięty obszar".
Zatem trzymając się pierwotnego brzmienia zasad - nie możesz zapunktować podwójnie.
Zatem trzymając się pierwotnego brzmienia zasad - nie możesz zapunktować podwójnie.
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 31 gru 2022, 00:06
- Has thanked: 2 times
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Witam, mam podstawową wersję gry i mam pytanie o punktację. Mamy jeszcze dużo kart do rozbudowania planszy, a jeden gracz osiągnął już 49 punktów. W instrukcji jest napisane że kończyny grę jak skończą się karty. Czy na nowo postawić pionek na 0 czy konczyny rozgrywkę ?
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 31 gru 2022, 00:06
- Has thanked: 2 times
- MichalStajszczak
- Posty: 9551
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 523 times
- Been thanked: 1537 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
W instrukcji (przynajmniej w tej wersji, którą ja mam) jest informacja, żeby pionek na nowo umieścić na polu 0 ale dla zaznaczenia, że już jedno okrążenie zrobił, należy go tam położyć.Martita552 pisze: ↑31 gru 2022, 00:20 Witam, mam podstawową wersję gry i mam pytanie o punktację. Mamy jeszcze dużo kart do rozbudowania planszy, a jeden gracz osiągnął już 49 punktów. W instrukcji jest napisane że kończyny grę jak skończą się karty. Czy na nowo postawić pionek na 0 czy konczyny rozgrywkę ?
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Znaczniki punktacji były dostępne w pierwszej wersji. Jednak w praktyce były nieprzydatne i powstała zasada między graczami, aby po pierwszym okrążeniu kłaść podwładnego, a po drugim stawiać go na sztorc.
Zapewne stało się to na tyle powszechne, że przy drugim wydaniu usunęli znaczniki i wprowadzili do instrukcji domowe zasady.
Zapewne stało się to na tyle powszechne, że przy drugim wydaniu usunęli znaczniki i wprowadzili do instrukcji domowe zasady.
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 31 gru 2022, 00:06
- Has thanked: 2 times
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 31 gru 2022, 00:06
- Has thanked: 2 times
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Generalnie to należy grać tak żeby zawsze jeden meepel pozostał w zapasie. I tym jednym meeplem w zasadzie należy tylko kończyć dane obiekty żeby go zaraz otrzymać z powrotem. Granie bez meepli jest błędem i z reguły kończy się porażką gracza grającego w ten sposób. Są pewne wyjątki od tej reguły ale to trzeba mieć duże doświadczenie i umiejętność przewidywania co w tej losowej grze jest trudne.
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 03 sty 2023, 10:56
- Has thanked: 1 time
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Cześć wszystkim!
1.Czy Smok zjada maga i czarownicę?
2. Czy dokładając kafelek z miastem i kończąc miasto najpierw podliczam punkty za skończenie miasta i potem ruszam się smokiem ( tak wydaje mi się logiczne), czy "gra jest przerywana" bo idzie smok i zżera mi rycerzy zanim ich podliczę?
3. Czy korzystając z maszyny latającej mogę wylądować na smoku (śpi i nic mi nie zrobi dopóki nie ruszy), czy też cały czas ma otwarte jedno oko i na nim wylądować nie można, bo po prostu nie
4. Czy mepel korzystający z tajemniczego przejścia może zostać położony na nieskończonym i niezajętym klasztorze lub ogrodzie, (jeśli nie to czemu skoro maszyny latające mogą tak robić, ba nawet pozwalają przejąć klasztor )?
Pozdrawiam serdecznie
1.Czy Smok zjada maga i czarownicę?
2. Czy dokładając kafelek z miastem i kończąc miasto najpierw podliczam punkty za skończenie miasta i potem ruszam się smokiem ( tak wydaje mi się logiczne), czy "gra jest przerywana" bo idzie smok i zżera mi rycerzy zanim ich podliczę?
3. Czy korzystając z maszyny latającej mogę wylądować na smoku (śpi i nic mi nie zrobi dopóki nie ruszy), czy też cały czas ma otwarte jedno oko i na nim wylądować nie można, bo po prostu nie
4. Czy mepel korzystający z tajemniczego przejścia może zostać położony na nieskończonym i niezajętym klasztorze lub ogrodzie, (jeśli nie to czemu skoro maszyny latające mogą tak robić, ba nawet pozwalają przejąć klasztor )?
Pozdrawiam serdecznie
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Odpowiem na te pytania z dodatków, które znam:Konradosin pisze: ↑03 sty 2023, 13:25 2. Czy dokładając kafelek z miastem i kończąc miasto najpierw podliczam punkty za skończenie miasta i potem ruszam się smokiem ( tak wydaje mi się logiczne), czy "gra jest przerywana" bo idzie smok i zżera mi rycerzy zanim ich podliczę?
4. Czy mepel korzystający z tajemniczego przejścia może zostać położony na nieskończonym i niezajętym klasztorze lub ogrodzie, (jeśli nie to czemu skoro maszyny latające mogą tak robić, ba nawet pozwalają przejąć klasztor )?
2.Gra jest natychmiast przerywana tak jak wg. instrukcji, więc smok ma szansę zjeść rycerza przed punktowaniem.
4. Może.
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Co może zjeść smok polecam sprawdzić w jego menu na Wikicarpedii https://wikicarpedia.com/index.php/The_ ... The_Dragon
I maszyną chyba nie można wylądować na smoku bo kafelek jest przez niego zawsze zajęty i nie można na niego wchodzić ale rzadko gram z tym dodatkiem więc można to sprawdzić w linku wyżej
I maszyną chyba nie można wylądować na smoku bo kafelek jest przez niego zawsze zajęty i nie można na niego wchodzić ale rzadko gram z tym dodatkiem więc można to sprawdzić w linku wyżej
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.
W Big boxie w instrukcji dot. dodatku budowniczych opisana jest ciekawa sekwencja zdarzeń - interesują nas ruchy 1, 2 i 3a (budowniczy nie ma do nich zastosowania i mogłoby go nie być).
Czy to znaczy, że w przypadku braku wolnych podwładnych, można po dołożeniu płytki zamykającej trakt/miasto zdjąć zbója/rycerza, dokonać punktacji, a następnie dołożyć zdjętego podwładnego jako kolejnego zbója/rycerza?
Czy tylko autor chciał pokazać mnogość możliwości, i niejako najpierw dokłada się podwładnego do dołożonej płytki, jeśli się go ma, a dopiero przy punktacji zdejmuje podwładnego z zamkniętego obszaru?
Zaznaczam, że grałem według takich i takich zasad, ale z instrukcji wnioskuję że trik z "przełożeniem" podwładnego jest niedozwolony.
W Big boxie w instrukcji dot. dodatku budowniczych opisana jest ciekawa sekwencja zdarzeń - interesują nas ruchy 1, 2 i 3a (budowniczy nie ma do nich zastosowania i mogłoby go nie być).
Czy to znaczy, że w przypadku braku wolnych podwładnych, można po dołożeniu płytki zamykającej trakt/miasto zdjąć zbója/rycerza, dokonać punktacji, a następnie dołożyć zdjętego podwładnego jako kolejnego zbója/rycerza?
Czy tylko autor chciał pokazać mnogość możliwości, i niejako najpierw dokłada się podwładnego do dołożonej płytki, jeśli się go ma, a dopiero przy punktacji zdejmuje podwładnego z zamkniętego obszaru?
Zaznaczam, że grałem według takich i takich zasad, ale z instrukcji wnioskuję że trik z "przełożeniem" podwładnego jest niedozwolony.
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Jest dozwolony, bo budowniczy daje ci opcję dobrania kolejnej płytki, po dołożeniu której również może zamknąć jakiś obszar i zapunktować. Tam masz pokazane 4 ruchy:Zaznaczam, że grałem według takich i takich zasad, ale z instrukcji wnioskuję że trik z "przełożeniem" podwładnego jest niedozwolony.
1) Dokładasz zbójce
2) Dokładasz budowniczego do obszaru w którym jest powyższy zbójca, który daje ci opcję dodatkowego ruchu jeśli w przyszłości dołożysz do tego obszaru płytkę, czyli dzieje się to w kolejnym punkcie
3) Dokładasz płytkę do obszaru w którym jest budowniczy, co daje ci prawo do kolejnego ruchu, punktujesz za ten zamknięty obszar
4) Dobierasz kolejną płytkę w związku z punktem 3.
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Ale instrukcja mówi o dołożeniu kolejnego budowniczego w kolejnym ruchu, czyli zdejmujesz go w ruchu 3. i dokładasz w 4. w Twoim opisie. I to jest zrozumiałe.litk pisze: ↑19 sty 2023, 07:50Jest dozwolony, bo budowniczy daje ci opcję dobrania kolejnej płytki, po dołożeniu której również może zamknąć jakiś obszar i zapunktować. Tam masz pokazane 4 ruchy:Zaznaczam, że grałem według takich i takich zasad, ale z instrukcji wnioskuję że trik z "przełożeniem" podwładnego jest niedozwolony.
1) Dokładasz zbójce
2) Dokładasz budowniczego do obszaru w którym jest powyższy zbójca, który daje ci opcję dodatkowego ruchu jeśli w przyszłości dołożysz do tego obszaru płytkę, czyli dzieje się to w kolejnym punkcie
3) Dokładasz płytkę do obszaru w którym jest budowniczy, co daje ci prawo do kolejnego ruchu, punktujesz za ten zamknięty obszar
4) Dobierasz kolejną płytkę w związku z punktem 3.
Abstrahując od budowniczego, pytanie czy podwładnego możesz w jednym ruchu "przełożyć" - czyli nie masz podwładnych w rezerwie, ale zamykasz obszar kafelkiem np. z dwoma miastami i od razu stawiasz zdjętego podwładnego w mieście.
Z kolejności gry to nie wynika (1. ułożenie płytki -> 2. ustawienie podwładnych -> 3. punktowanie i zdejmowanie podwładnych którzy zapunktowali). Moja wątpliwość jest stąd, że jednak grałem też w mieszanej kolejności.
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
W sumie to odpowiada na moje pytanie -- nie można położyć, zdjąć, zapunktować i przełożyć z tego samego względu -- kolejność w ruchu.
- Nidhogg
- Posty: 1318
- Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
- Lokalizacja: Romb Kujawski
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 56 times
Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości
Ten przykład jest dobry i zły .
Zły bo w 3 twojej rundzie mówi w złej kolejności co się dzieje. Dobry bo pokazuje jak można przestawić budowniczego.
Powinno być:
Runda 1: Kładziesz zbója
Runda 2: Dodajesz do zbója kafelek i kładziesz budowniczego
Runda 3:
Faza 1 - Dokładasz kafelek do zbója z budowniczym i zamykasz drogę, jako że był tam budowniczy rozegrasz dodatkową turę.
Faza 2 - decydujesz że dokładasz rycerza na kafelku który położyłeś
Faza 3 - punktujesz za drogę i zdejmujesz zbója i budowniczego
Jako że położyłeś kafelek do budowniczego masz dodatkową turę która wygląda:
Faza 1 - dokładasz miasto do rycerza
Faza 2 - decydujesz o dołożeniu budowniczego (bo już go masz w zasobach) do rycerza
Koniec twojej dodatkowej tury
Zły bo w 3 twojej rundzie mówi w złej kolejności co się dzieje. Dobry bo pokazuje jak można przestawić budowniczego.
Pełna zgoda i dlatego punkt 3a jest źle napisany i miesza.
Powinno być:
Runda 1: Kładziesz zbója
Runda 2: Dodajesz do zbója kafelek i kładziesz budowniczego
Runda 3:
Faza 1 - Dokładasz kafelek do zbója z budowniczym i zamykasz drogę, jako że był tam budowniczy rozegrasz dodatkową turę.
Faza 2 - decydujesz że dokładasz rycerza na kafelku który położyłeś
Faza 3 - punktujesz za drogę i zdejmujesz zbója i budowniczego
Jako że położyłeś kafelek do budowniczego masz dodatkową turę która wygląda:
Faza 1 - dokładasz miasto do rycerza
Faza 2 - decydujesz o dołożeniu budowniczego (bo już go masz w zasobach) do rycerza
Koniec twojej dodatkowej tury
Carcassone mini dodatki
Hey, mam kilka pytań dotyczące mini dodatków.
1). Maszyny latające -
Instrukcja "Jeżeli któryś z graczy wylosuje płytkę z maszyną latającą, dokłada ją do planszy zgodnie z standardowymi
zasadami. Następnie może ustawić podwładnego na drodze lub na polu w standardowy sposób.
LUB wystawić podwładnego na płytce maszyny latającej i za jej pomocą wprowadzić go do gry."
Przy połączeniu z dodatkiem Opat i Katedry czy mogę przenosić tylko małych podwładnych czy duzego podwładnego tez. I czy moge przenieść opata?
2).Bandyci w połączeniu z kurierami.
Instrukcja "Mini-rozszerzenie Kurierzy: Jeżeli twój znacznik punktów znajdzie się na zaciemnionym polu w skutek ukradzionych przez bandytę punktów, otrzymujesz depeszę" -tylko tyle opisano.
Czy bandyte moge stawiac przy znaczniku lub przy kurierze? (jesli tylko znaczniku bez sensu przeciwnik bedzie nabijal punkty tylko kurierem)
3.Mag i Wiedzma
Instrukcja "Jeżeli któryś z graczy dociągnie płytkę oznaczoną magicznym symbolem, dokłada ją do planszy zgodnie
ze standardowymi zasadami. Zanim jednak umieści na planszy podwładnego, MUSI wprowadzić do gry (lub
przestawić, jeżeli jest już na planszy) pionek maga lub wiedźmy" a co przed polozeniem podwladnego.
Jaka jest kolejność przy zagraniu kafla zamykajacego droge/miasto z symbolem dodatku.
Dokładam kafel (z symbolem mag i wiedzma) zamykajacy droge na ktorej jest wiedzma.
Rozumię ze najpierw przestawiam wiedzme i punktuję.
4.Kręgi w zborzu
Instrukcja "Jeśli dociągniesz płytkę z Kręgami w zbożu, rozgrywasz normalnie kolejkę: - Układanie płytki terenu,
-Umieszczenie podwładnego i - Punktacja."
Podobnie jak pnt3. Nie podano w którym momencie wykonuje akcje kręgów.
Dokładam kafel z kregiem w zborzu z tarcza, zamykacy jedno miasto i otwierajacy drugie miasto , rozumiem ze najpierw wykonuje wszystkie standartowe ruchy i na koniec odpalam akcje kregu. Czyli zabieram podwladnego z zamknietego miasta (punktuje zamkniete miasto) stawiam podwladnego na otwartym miescie. I wramach akcji kregu decyduj o usunieciu rycerza, usuwam rycerza którego przed momentem postawiłem. Dobrze to ozumie?
5. Kurierzy w połączeniu z Budowniczowie
Instrukcja "Aktywny gracz (i tylko on) otrzymuję kartę depeszy za każdym razem, gdy jeden z jego znaczników znajdzie
się na zaciemnionym polu punktacji (5,10,15 itd. punktów)."
"Podwójny ruch za budowniczego: W jednym podwójnym ruchu możesz otrzymać depeszę, jeśli podczas
podliczania znacznik punktacji przekroczy zaciemnione pola.''
Najpierw mowa ze trzeba stanąć na zaciemnionym polu a dopisek o budowniczym ze minąć zaciemnione pole.
O co chodzi? Rozumie ze musze stanąć na ciemnym polu. Czy uwzględniam wynik dwukrotnie po pierwszym i drugim ruchu. czy tylko po pierwszym czy tylko po obu ruchach?
Z góry dziekuję za rzetelne odpowiedzi.
1). Maszyny latające -
Instrukcja "Jeżeli któryś z graczy wylosuje płytkę z maszyną latającą, dokłada ją do planszy zgodnie z standardowymi
zasadami. Następnie może ustawić podwładnego na drodze lub na polu w standardowy sposób.
LUB wystawić podwładnego na płytce maszyny latającej i za jej pomocą wprowadzić go do gry."
Przy połączeniu z dodatkiem Opat i Katedry czy mogę przenosić tylko małych podwładnych czy duzego podwładnego tez. I czy moge przenieść opata?
2).Bandyci w połączeniu z kurierami.
Instrukcja "Mini-rozszerzenie Kurierzy: Jeżeli twój znacznik punktów znajdzie się na zaciemnionym polu w skutek ukradzionych przez bandytę punktów, otrzymujesz depeszę" -tylko tyle opisano.
Czy bandyte moge stawiac przy znaczniku lub przy kurierze? (jesli tylko znaczniku bez sensu przeciwnik bedzie nabijal punkty tylko kurierem)
3.Mag i Wiedzma
Instrukcja "Jeżeli któryś z graczy dociągnie płytkę oznaczoną magicznym symbolem, dokłada ją do planszy zgodnie
ze standardowymi zasadami. Zanim jednak umieści na planszy podwładnego, MUSI wprowadzić do gry (lub
przestawić, jeżeli jest już na planszy) pionek maga lub wiedźmy" a co przed polozeniem podwladnego.
Jaka jest kolejność przy zagraniu kafla zamykajacego droge/miasto z symbolem dodatku.
Dokładam kafel (z symbolem mag i wiedzma) zamykajacy droge na ktorej jest wiedzma.
Rozumię ze najpierw przestawiam wiedzme i punktuję.
4.Kręgi w zborzu
Instrukcja "Jeśli dociągniesz płytkę z Kręgami w zbożu, rozgrywasz normalnie kolejkę: - Układanie płytki terenu,
-Umieszczenie podwładnego i - Punktacja."
Podobnie jak pnt3. Nie podano w którym momencie wykonuje akcje kręgów.
Dokładam kafel z kregiem w zborzu z tarcza, zamykacy jedno miasto i otwierajacy drugie miasto , rozumiem ze najpierw wykonuje wszystkie standartowe ruchy i na koniec odpalam akcje kregu. Czyli zabieram podwladnego z zamknietego miasta (punktuje zamkniete miasto) stawiam podwladnego na otwartym miescie. I wramach akcji kregu decyduj o usunieciu rycerza, usuwam rycerza którego przed momentem postawiłem. Dobrze to ozumie?
5. Kurierzy w połączeniu z Budowniczowie
Instrukcja "Aktywny gracz (i tylko on) otrzymuję kartę depeszy za każdym razem, gdy jeden z jego znaczników znajdzie
się na zaciemnionym polu punktacji (5,10,15 itd. punktów)."
"Podwójny ruch za budowniczego: W jednym podwójnym ruchu możesz otrzymać depeszę, jeśli podczas
podliczania znacznik punktacji przekroczy zaciemnione pola.''
Najpierw mowa ze trzeba stanąć na zaciemnionym polu a dopisek o budowniczym ze minąć zaciemnione pole.
O co chodzi? Rozumie ze musze stanąć na ciemnym polu. Czy uwzględniam wynik dwukrotnie po pierwszym i drugim ruchu. czy tylko po pierwszym czy tylko po obu ruchach?
Z góry dziekuję za rzetelne odpowiedzi.
Re: Carcassonne - pytania i wątpliwości
Cześć, mam pytanie do takiej sytuacji:
1. Nie mam dostępnych żadnych pionków.
2. Dokładam kafelek z częścią miasta i drogi. Dołożenie tego kafelka powoduje, że zamykam miasto i tym samym rycerz wraca do mojej puli pionków.
3. Czy mogę pozyskanego w ten sposób pionka odrazu w tej samej turze położyć na drogę z dołożonego kafeleka jako zbójcę?
1. Nie mam dostępnych żadnych pionków.
2. Dokładam kafelek z częścią miasta i drogi. Dołożenie tego kafelka powoduje, że zamykam miasto i tym samym rycerz wraca do mojej puli pionków.
3. Czy mogę pozyskanego w ten sposób pionka odrazu w tej samej turze położyć na drogę z dołożonego kafeleka jako zbójcę?
Re: Carcassonne - pytania i wątpliwości
Tura gracza toczy się wg określonego porządku. Najpierw układa się płytkę, później pionka z rezerwy a na końcu przeprowadza się ewentualną punktację za zakończone obszary. Pionek wraca do rezerwy po przeprowadzeniu punktacji. W przedstawionej przez Ciebie sytuacji nie masz pionka w zasobach aby położyć go na drodze. Jeden z pionków wróci do puli ale dopiero w toku punktowania.Tomek7 pisze: ↑05 cze 2023, 17:20 Cześć, mam pytanie do takiej sytuacji:
1. Nie mam dostępnych żadnych pionków.
2. Dokładam kafelek z częścią miasta i drogi. Dołożenie tego kafelka powoduje, że zamykam miasto i tym samym rycerz wraca do mojej puli pionków.
3. Czy mogę pozyskanego w ten sposób pionka odrazu w tej samej turze położyć na drogę z dołożonego kafeleka jako zbójcę?
Re: Carcassonne - pytania i wątpliwości
W edycji jubilueszowej na stronie 4 instrukcji jest mowa o rysunkach/elementach na płytkach wziętych z innych wersji i dodatków takich jak stajnie i farmy oraz zbójcy. Do jakich dodatków i zasad odnoszą się te 3 konkretne elementy narysowane na płytkach w tej edycji?