Autobahn (Fabio Lopiano, Nestore Mangone)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
trixon
Posty: 634
Rejestracja: 24 sie 2020, 10:08
Has thanked: 259 times
Been thanked: 290 times

Autobahn (Fabio Lopiano, Nestore Mangone)

Post autor: trixon »

https://boardgamegeek.com/boardgame/348554/autobahn

Obrazek

Fabularnie - rozbudowujemy sieć autostrad i dostarczamy towary do sąsiednich państw. Mechanicznie - średniej ciężkości euro.

Wygląd - gra bardzo ładnie się prezentuje i przykuwa oko. Fikuśnie wyglądają pionki ciężarówek, na które ładujemy kontenery i przewozimy wybudowanymi już drogami. Graficznie też jest schludnie i czytelnie.
Rozgrywka - w zasadzie gra opiera się na zagrywaniu karty w jednym z siedmiu kolorach i wykonania jednej z pięciu akcji. Kolor zagranej karty określa nam z którą autostradą (w jakim kolorze) wykonujemy akcje, a akcja którą wybraliśmy określa co robimy (rozbudowa lub modernizacja drogi, załadunek towaru, budowa stacji benzynowej lub ulepszenie technologii). Po wykonaniu akcji możemy jeszcze przemieścić swoją ciężarówkę o ile kolor zagranej karty jest zgodny z drogą na której stoi. I w sumie to trzon rozgrywki, który daje naprawdę dużo satysfakcji, gdyż staramy się w taki sposób rozwijać sieć autostrad aby jednocześnie skutecznie przemieszczać swoje ciężarówki. Wraz z rozwojem rozgrywki ilość dostępnych opcji się kurczy, gdyż jak już autostrada jest w pełni zbudowana, część akcji jest "martwa". Do tego widzimy co zagrywa rywal, więc możemy przewidzieć jego następne zagrania i starać się je kontrować (kilka ruchów rywala dość mocno mnie zapiekło).
Pomimo, że sam trzon mechaniki jest naprawdę solidny to pozostałe mechaniki u mnie zgrzytnęły. W grze dwuosobowej gra wydawała mi się dość "luźna". Mniejsza ilość graczy to mniejsza ilość ciężarówek na trasie więc było mniej potencjalnych blokad na drodze. W dodatku większość wykonywanych akcji składa się z kilku etapów (np. budowa drogi to: Położenie kafelka, następnie opłacenie kosztu, później przemieszczenie swojego pracownika w biurze i na końcu obliczenie wartości miast przy budowanej trasie). Niestety nie jest to nigdzie "opisane" za pomocą infografik na planszy więc wprowadzenie nowych graczy, czy powrót po jakimś czasie do gry może być utrudniony. Do tego prócz akcji, można skorzystać z bonusów i przemieścić ciężarówki, które z kolei mogą poskutkować łańcuchem kolejnych bonusów i akcji do wykonania. Przez co wykonanie pojedynczej tury może się dłużyć i w dodatku łatwo zapomnieć o jakiejś dodatkowej akcji/bonusie - a jest tego sporo. Grę kończyliśmy już w późnych godzinach nocnych i obsługa swojej tury w końcowym etapie rozgrywki była naprawdę sporym wyzwaniem.

Spoiler:
Podsumowując - gra przyjemna, chętnie z kimś zagram, jednak nie czuję potrzeby, aby gra znalazła miejsce na moim regale.
Chętnie spróbowałbym rozgrywki w 3 osoby, aby było na mapie troszkę ciaśniej.
Na 4 chyba bym się nie odważył, gdyż w końcowych turach oczekiwanie na wykonanie swojego ruchu może zabić.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1245
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 337 times
Been thanked: 350 times

Re: Autobahn (Fabio Lopiano, Nestore Mangone)

Post autor: siepu »

Kurcze, przestraszyłeś mnie. Kupiłem ze względu na tematykę i obietnicę większej interakcji między graczami, instrukcja dorzuca do tego pomysłowy system wyboru akcji i proste zasady. Ale faktycznie, po przeczytaniu twojego posta wróciłem do instrukcji i to jednak może być typowa włoska gra o przesuwaniu się na torach przy użyciu miliona akcji bonusowych, co mnie kompletnie nie interesuje.

Napiszę jeszcze jak zagram, ale póki co boję się, że autorzy sprytnie mnie wykiwali :)
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1245
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 337 times
Been thanked: 350 times

Re: Autobahn (Fabio Lopiano, Nestore Mangone)

Post autor: siepu »

Zagrałem i sprzedałem :)

To nie jest zła gra, jest mozolna i irytująca w utrzymaniu stanu. Nie mam problemu, żeby znowu zagrać, ale kompletnie nie czuję potrzeby posiadania. Interakcji mniej niż myślałem i dużo zamulania przez wszystkie darmowe akcje. Graliśmy 3h w 3 osoby, za dużo.
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1245
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 337 times
Been thanked: 350 times

Re: Autobahn (Fabio Lopiano, Nestore Mangone)

Post autor: siepu »

Dobra, wiem że trzeci post z rzędu, ale za każdym razem nowe treści.

Euro z włoskiej szkoły o rozbudowie systemu autostrad w Niemczech. Zagrywamy kartę (kolor określa, gdzie możemy działać) na ograniczoną liczbę pól akcji. Akcje budują drogi i stacje obsługi, ulepszają drogi i naszą firmę oraz ładują towary na ciężarówki. Kolory ograniczone, karty zbieramy jak wszystkie wydamy albo poświęcimy turę. W dodatku kolor karty określa region, z którego nasze ciężarówki mogą ruszyć. I tak gramy, zbieramy żetoniki bonusowe za budowę dróg i dostawę towarów, nasi pracownicy awansują ze smutnych agencji budowy do poważnych departamentów. Na koniec gry punkty mamy tylko za tych ulepszonych pracowników, każda firma punktuje za inne rzeczy, miejsca w nich najpierw trzeba odblokować.

Co się podoba:
- gra jest zmyślnie przemyślana i móżdżenie sprawia sporo satysfakcji, decyzje nie są łatwe;
- bardzo mi się podoba system wyboru akcji, prosty, ale wielowymiarowy i wymagający planowania i podatny na tragedie, które sami na siebie sprowadzamy;
- punktowanie też nietypowe i działa dobrze;
- prosty i łatwy do wyjaśnienia trzon zasad;

Co się nie podoba:
- żetony, które dają akcje, które dają bonus, który daje akcję, a nie przepraszam jednak inaczej, to może jednak tak, o nie, ciężarówka mi nie jedzie, to może inny żeton...
- krócej: tury potrafią się ciągnąć, downtime gryzie - graliśmy w osoby i nie wyobrażam sobie grać w cztery;
- koszmarna ikonografia, gdzie te same symbole w zależności od kontekstu oznaczają różne rzeczy;
- połączone z średnią instrukcją, gdzie niektóre rzeczy są wyjaśnione tylko w przykładach, a niektóre to chyba nigdzie;
- to bardziej cecha niż wada, ale zostałem oszukany :) szukałem interaktywnej gry o połączeniach na wspólnej mapie, a to kolejne włoskie euro o przesuwaniu się na torach;

Jak najbardziej polecam zagrać, tytuł jest całkiem ciekawy i ma kilka fajnych rozwiązań, tylko że to raczej nie jest styl gier, który mi pasuje. Dodatkowo nie mam stałej ekipy, więc problemy z zasadami biją mnie dużo mocniej (przy grze raz na pół roku to za każdym razem mnóstwo wachlowania instrukcji). Z włoskich euro o połączeniach po mapie polecam jednak Tiletum, podobne wady, ale prostackie zasady i większa satysfakcja przy samej grze.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 418
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 414 times
Been thanked: 211 times

Re: Autobahn (Fabio Lopiano, Nestore Mangone)

Post autor: Arachion »

Instrukcja po Polsku:
https://drive.google.com/file/d/1QlBGHn ... sp=sharing

Gra niezależna językowo.
Sucharzysta
feniks_ciapek
Posty: 2344
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1655 times
Been thanked: 991 times

Re: Autobahn (Fabio Lopiano, Nestore Mangone)

Post autor: feniks_ciapek »

Grałem jedną partię na 2 osoby, więc się wypowiem ;)

Było stanowczo za luźno. Zrobiłem wszystko, co było można i sama końcówka była wręcz rozczarowująca jeśli chodzi o jakiekolwiek napięcie. W żadnym momencie nie poczułem też jakiejś dużej satysfakcji z rozgrywki. Jest kilka ciekawych mechanizmów, ale całość nie składa się w reklamowanego "Brassa tylko z autostradami". Być może na 3 osoby jest lepiej, bo ciaśniej. Może na 4 byłoby jeszcze lepiej, ale ten czas rozgrywki...

Jak dla mnie takie BGGowe 6, maksymalnie 6.5. Zagrać, zapić, zapomnieć ;)
Awatar użytkownika
bajbaj
Posty: 1165
Rejestracja: 11 sie 2019, 11:39
Has thanked: 935 times
Been thanked: 677 times

Re: Autobahn (Fabio Lopiano, Nestore Mangone)

Post autor: bajbaj »

Mi udało się zagrać prawie pełną partię na Spiel'22. Cała nasza trójka miała podobnie marne wrażenie i jeden wspólny wniosek - to nie jest gra o budowaniu autostrad, ale o ściganiu się na suwakach na boku planszy. Przed grą myśleliśmy, że suwaki są dodatkiem do budowy połączeń, a po grze mieliśmy wrażenie, że jest na odwrót.
ODPOWIEDZ