pan_satyros pisze:
Nie znalazłem odpowiedniego tematu w dziale "Zasady", wieć zapytam tu:
Na przykładzie karty "Budownictwo" (Druga era)
Wybieram akcję Aktywacji, karta z 2 Dogmatami: pierwszy to przymus: "Żądam, abyś przekazał dwie karty z ręki do mojej ręki! Pociągnij kartę 2!", drugi to współpraca: "Jeśli jesteś jedynym graczem który posiada pięć kolorów w swojej strefie, dominujesz dziedzinę wojskowości."
I teraz moje pytania:
1) czy mogę uaktywnić te kartę, jeśli warunek 1 dogmatu nie może zostać spełniony (przeciwnik nie ma kart).
2) czy zwrot "Pociągnij kartę 2" jest kierowany do przeciwnika, czy do mnie (graliśmy, że do przeciwnika).
3) Czy w innych, podobnych przypadkach można aktywować kartę, której jeden z dogmatów nie może zostać spełniony?
4) Czy gdy przeciwnik ma przenieść do mojej strefy swoją kartę danego surowca to on wybiera którą?
1) W swojej rundzie możesz Aktywować dowolną swoja aktywną(górną) kartę.
Zaczyna się aktywację od jednorazowego ustalenia kto w danej aktywacji współdzieli a kto jest "pod żadaniem"(aż do końca aktywacji to sie nie zmienia, nawet gdy zmienia się sytuacja na stole)
macike pisze:
Dogmaty rozpatrywane są punkt po punkcie w kółeczko począwszy od gracza następnego do aktywującego dogmat, z góry na dół (pomijam echa z dodatku).
Tak. Ale warto zaznaczyć że do następnego dogmatu przechodzi się dopiero po rozstrzygnięciu poprzednich dogmatów przez wszystkich odpowiednich graczy(współdzielących lub pod przymusem). To znaczy kolejka idzie w koło tyle razy ile jest dogmatów.
2)
W FAQ (i w pewnej formie także w polskiej instrukcji) są podane 2 rady dotyczące Aktywacji kart.
- "Przeczytaj dogmat na głos." Dogmaty Przymusu są sformułowane w trybie rozkazującym i wszytko od "Żądam" do ostatniego "!" jest poleceniem dla innego gracza.
3) Druga rada to "Zrób co możliwe, zignoruj resztę" - Jeśli polecenie wymaga od gracza wykonania rzeczy obecnie niemożliwej wykonuje się je na tyle ile jest to możliwe. Na przykład drugi dogmat Alchemii to "Zagraj kartę z ręki. Zapunktuj kartę z ręki."
Przed Aktywacją Alchemii gracz zazwyczaj nie wie czy w wyniku pierwszego dogmatu nie straci wszystkich kart i czy będzie w stanie ten drugi dogmat wykonać. Jeśli więc miał pecha i przy wykonywaniu drugiego dogmatu ma pusta rękę, oba polecenia drugiego dogmatu ignoruje.
Żaden z efektów nie jest opcjonalny więc, jeśli ma jedną kartę musi ją zagrać. Jeśli ma przynajmniej dwie wybiera, która kartę zagrywa, a którą punktuje.
4) Gracz pod żądaniem może dowolnie wybrać kartę spełniającą warunki żądania, jeśli ma więcej niż jedną taką kartę. Poza kartą Współpraca na której jest wprost napisane, że wyboru dokonuje gracz aktywujący dogmat.
Podobnie sytuacja jest gdy wyboru karty dokonuje się w dogmie kooperacyjnej - domyślnym decydentem jest gracz rozgrywający obecnie dogmat - czyli po kolei wszyscy współdzielący , a potem gracz aktywny . Na przykład Rakiety pozwalają dowolnie wybrać kartę/y z Wpływu, którą zwraca się przeciwnikowi/kom i aktywny gracz jako ostatni wybiera komu obniżyć Wpływ.
p.s. Zupełnie świadomie unikam wyrażenia "dodaj kartę do kart wpływu"