Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Zakładam wątek, ponieważ podejrzewam, że przy tak skomplikowanej jednak grze - pojawi się trochę pytań.
Przed zadaniem pytań warto zajrzeć do oficjalnego FAQ, stworzonego przez autora gry:
http://www.rebel.pl/e4u.php/1,ModFiles/ ... oDruku.pdf
Przed zadaniem pytań warto zajrzeć do oficjalnego FAQ, stworzonego przez autora gry:
http://www.rebel.pl/e4u.php/1,ModFiles/ ... oDruku.pdf
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Merchants & Marauders - tłumaczenie, pytania i wątpliwości
Dzisiaj dostałem polską wersję gry i czytając instrukcję mam problem z interpretacją podstawowej mechaniki. Może mnie odmóżdżyło po łopatologicznych instrukcjach FFG, a może ktoś się nie postarał z tłumaczeniem lub sami autorzy źle ją napisali.
Pierwsze i podstawowe pytanie: Jak przebiegają tury i akcje (najlepiej jakiś rozbudowany przykład)?
Grałem już w niejedną planszówkę i karciankę i nigdy nie miałem tak fundamentalnego problemu więc podam kilka moich interpretacji.
Pierwsza: gracz ma w turze 3 akcje może wykonać od 0 do 3. Zaczynamy od gracza rozpoczynającego (który się nie zmienia) wykonuje on swoje akcje lub pasuje i tym samym kończy ruch w tej turze już nic nie zrobi => następny gracz wykonuje swoje akcje i po ich wykonaniu już nic nie zrobi itd. => suma sumarum akcje graczy się nie przeplatają. - ten system moim zdaniem bardzo zubaża rozgrywkę - nie ma pościgów i znikoma jest zdolność reakcji na poczynania innych graczy, a przede wszystkim nie ma jedności czasu.
Druga: gracze począwszy od rozpoczynającego wykonują po jednej swojej akcji - sposób dobry dynamiczny i nikt się nie nudzi jednak czy jeśli gracz zrobił akcję i w następnej kolejce spasował to może potem wykonać jeszcze 3 akcję? (czy pasując kończy rozgrywkę w tej turze?)
Trzecia: gracze mogą wykonywać od 0 do 3 akcji w swojej kolejce jednak pasowanie powoduje stratę 1 akcji - wydaje mi się to najbardziej sensowne w tego typu grze ale tak na bank nie jest, bo chyba instrukcja by wspomniała o utracie 1 akcji zamiast wszystkich przy spasowaniu.
Ta gra wydaje się być plastyczna i można ustalić chyba własny przebieg tur, ale chciałbym wiedzieć co autor miał na myśli pisząc zasady.
Proszę o szybką odpowiedź bo już nie mogę się doczekać gry
PS. chyba jednak opcja pierwsza obowiązuje, ale szkoda troche... dla przykladu jeden gracz rozwali okret ktory był w jego akwenie gdzie przebywał inny gracz zabrał dobra i ledwo zywy wplynął do portu i się sprzedał dopakował itp. itd. Gdyby grano po jednej akcji po ataku palącą się jednostkę mógłby dopaść inny gracz w tym akwenie - efekt domina, a raczej piranii i emocje zapewnione No i nikt nie czeka, długo na swoją kolejkę.
Pierwsze i podstawowe pytanie: Jak przebiegają tury i akcje (najlepiej jakiś rozbudowany przykład)?
Grałem już w niejedną planszówkę i karciankę i nigdy nie miałem tak fundamentalnego problemu więc podam kilka moich interpretacji.
Pierwsza: gracz ma w turze 3 akcje może wykonać od 0 do 3. Zaczynamy od gracza rozpoczynającego (który się nie zmienia) wykonuje on swoje akcje lub pasuje i tym samym kończy ruch w tej turze już nic nie zrobi => następny gracz wykonuje swoje akcje i po ich wykonaniu już nic nie zrobi itd. => suma sumarum akcje graczy się nie przeplatają. - ten system moim zdaniem bardzo zubaża rozgrywkę - nie ma pościgów i znikoma jest zdolność reakcji na poczynania innych graczy, a przede wszystkim nie ma jedności czasu.
Druga: gracze począwszy od rozpoczynającego wykonują po jednej swojej akcji - sposób dobry dynamiczny i nikt się nie nudzi jednak czy jeśli gracz zrobił akcję i w następnej kolejce spasował to może potem wykonać jeszcze 3 akcję? (czy pasując kończy rozgrywkę w tej turze?)
Trzecia: gracze mogą wykonywać od 0 do 3 akcji w swojej kolejce jednak pasowanie powoduje stratę 1 akcji - wydaje mi się to najbardziej sensowne w tego typu grze ale tak na bank nie jest, bo chyba instrukcja by wspomniała o utracie 1 akcji zamiast wszystkich przy spasowaniu.
Ta gra wydaje się być plastyczna i można ustalić chyba własny przebieg tur, ale chciałbym wiedzieć co autor miał na myśli pisząc zasady.
Proszę o szybką odpowiedź bo już nie mogę się doczekać gry
PS. chyba jednak opcja pierwsza obowiązuje, ale szkoda troche... dla przykladu jeden gracz rozwali okret ktory był w jego akwenie gdzie przebywał inny gracz zabrał dobra i ledwo zywy wplynął do portu i się sprzedał dopakował itp. itd. Gdyby grano po jednej akcji po ataku palącą się jednostkę mógłby dopaść inny gracz w tym akwenie - efekt domina, a raczej piranii i emocje zapewnione No i nikt nie czeka, długo na swoją kolejkę.
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Merchants & Marauders - tłumaczenie, pytania i wątpliwoś
Może źle napisana, ale jednak zrozumiałeś Oczywiście obowiazuje opcja pierwsza. Zobaczysz jednak szybko, że 3 akcje to bardzo mało i trwają krótko oraz dają możliwość reakcji. Robienie w kółko po 1 akcji byłoby kompletnym nieporozumieniem - 1 akcja to często np. przesunięcie z jednego akwenu na drugi i koniec.
Podsumowując:
A wykonuje 3 akcje
B wykonuje 3 akcje
C wykonuje 3 akcje
nowa kolejka - wyciagamy wydarzenie
A wykonuje 3 akcje
B wykonuje 3 akcje
C wykonuje 3 akcje
nowa kolejka - wyciagamy wydarzenie
...
Podsumowując:
A wykonuje 3 akcje
B wykonuje 3 akcje
C wykonuje 3 akcje
nowa kolejka - wyciagamy wydarzenie
A wykonuje 3 akcje
B wykonuje 3 akcje
C wykonuje 3 akcje
nowa kolejka - wyciagamy wydarzenie
...
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
dzięki za odpowiedź i graty za świetne wydanie - jakość mnie powaliła mam ochotę macać planszę cały czas
-
- Posty: 463
- Rejestracja: 27 paź 2011, 14:10
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 9 times
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Moze to głupie pytanie, obnażające mą nieumiejętność czytania ze zrozumieniem, ale... Jaka jest nagroda w misji "Królewska eskorta"?
Treść karty:
Zysk: specjalny
Przewieź kuzyna królowej z Caracas do Hawany w przeciągu 6 akcji.
Jesli nie zrealizuję misji w przeciągu 6 akcji, misja jest nieudana, a Hiszpania wyznacza na mnie nagrodę. A jesli zrealizuję?
Przy okazji drugie pytanie:
Leżą na planszy dwie misje, których nikt nie chce podjąć (albo są nędzne, albo nikt nie spełnia wymogów). Jest opcja, by je usunąć i zamienić na inne, czy będą tak straszyć, póki ktoś przynajmniej jednej nie weźmie?
Treść karty:
Zysk: specjalny
Przewieź kuzyna królowej z Caracas do Hawany w przeciągu 6 akcji.
Jesli nie zrealizuję misji w przeciągu 6 akcji, misja jest nieudana, a Hiszpania wyznacza na mnie nagrodę. A jesli zrealizuję?
Przy okazji drugie pytanie:
Leżą na planszy dwie misje, których nikt nie chce podjąć (albo są nędzne, albo nikt nie spełnia wymogów). Jest opcja, by je usunąć i zamienić na inne, czy będą tak straszyć, póki ktoś przynajmniej jednej nie weźmie?
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
W wersji angielskiej gry, na tej karcie zysk nie jest specjalny tylko wynosi 20 sztuk złota. Możliwe, że to błąd w polskiej wersji.
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Ja mam inne pytanie na jednym z akwenów (nie pamiętam nazwy a nie mam gry pod ręką) jest opis że można zapłacić dukat i dobrać ponownie 6 kart przy kupowaniu towarów. Oznacza to że możemy sobie zresetować dociąg czy także zrobić podwójne zakupy z pierwszego i drugiego dociągu?
A co do pytania o księżniczkę? 6akcji? Czyli od momentu podjęcia plotki nie robimy nic tylko zajewaniamy do Caracas? Czy może chodzi o 6 tur
A co do pytania o księżniczkę? 6akcji? Czyli od momentu podjęcia plotki nie robimy nic tylko zajewaniamy do Caracas? Czy może chodzi o 6 tur
-
- Posty: 463
- Rejestracja: 27 paź 2011, 14:10
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 9 times
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
6 akcji - to akurat rozumiem. Wystarczy, by nie marnując czasu na zakupy i piractwo przedostać się z punktu A do B. Skoro to eskorta i królowa wzywa, trzeba się spieszyć Zresztą to stosunkowo proste do zrealizowania - dwie tury i misja załatwiona. I tylko kwestia nagrody była niejasna.Perykles pisze:A co do pytania o księżniczkę? 6akcji? Czyli od momentu podjęcia plotki nie robimy nic tylko zajewaniamy do Caracas? Czy może chodzi o 6 tur
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 23 mar 2012, 22:56
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Witam wszystkich. Też mam pytanko odnośnie zasad. Czy jak zagrywam kartę chwały np. mgła to po zagraniu muszę ją odrzucić, czy może są wielokrotnego użytku co wydaje mi się trochę bez sensu. Po swojemu rozumuję , że jeśli na karcie chwały nie jest napisane inaczej to po zagraniu jej muszę odrzucić.
Z góry dzięki za odp.
Z góry dzięki za odp.
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
wg instrukcji powinno być 20 kart statków a ja mam 40: 20 z otoczką brązowo zieloną i 20 z otoczką całą brązową . Czy ja coś przeoczyłem że wszystkie te karty są potrzebne czy to poprostu taki bonus od rebela? Resztę pytań wieczorem po drugiej partii
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Te brązowo-zielone mają błąd w druku, zamiast Wytrzymałość jest Ytrzymałość. Brązowe mają ten błąd usunięty.
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Po dwóch rozgrywakach mam następujące pytania.
Jedno to to co zadał ktoś wcześniej odnośnie karty "królewska eskorta" co oznacza zysk : specjalny.
Drugie pytanie : czy kilka statków może wylądować w 1 porcie ?
trzecie : czy karty ładunku są odrzucane całkiem z gry czy są po skończeniu stosu przetasowane i wracają do gry, bo one najczęściej schodzą ?
Jedno to to co zadał ktoś wcześniej odnośnie karty "królewska eskorta" co oznacza zysk : specjalny.
Drugie pytanie : czy kilka statków może wylądować w 1 porcie ?
trzecie : czy karty ładunku są odrzucane całkiem z gry czy są po skończeniu stosu przetasowane i wracają do gry, bo one najczęściej schodzą ?
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
1. Tak jak loreciak pisał wcześniej, w angielskiej wersji na tej karcie zysk to 20 dukatów, ja gram tak w taki sam sposób.
2. Tak
3. Kiedy karty ładunku się skończą, tasujesz je i wracają do gry.
2. Tak
3. Kiedy karty ładunku się skończą, tasujesz je i wracają do gry.
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Wczoraj graliśmy u kolegi w 4 osoby po raz pierwszy i pojawiło się kilka pytań.
1. Statek. Na co właściwie ma wpływ zwrotność statku?
2. Handel. W którym momencie z portu usuwany jest znacznik zapotrzebowania? Czy zaraz po jego zaspokojeniu czyli po wykonaniu pierwszej naszej czynności w porcie czy też dopiero na koniec naszej rundy?
3.Handel. Czy w porcie z zapotrzebowaniem na jakiś towar, możemy sprzedać tylko jeden towar po "promocyjnej" cenie czy tyle ile mamy ich po prostu w ładowni?
4. Walka. Czy w pierwszej turze walki morskiej obaj gracze muszą zadeklarować ostrzał czy musi to zrobić tylko gracz atakujący, a broniący się może zadeklarować np abordaż?
1. Statek. Na co właściwie ma wpływ zwrotność statku?
2. Handel. W którym momencie z portu usuwany jest znacznik zapotrzebowania? Czy zaraz po jego zaspokojeniu czyli po wykonaniu pierwszej naszej czynności w porcie czy też dopiero na koniec naszej rundy?
3.Handel. Czy w porcie z zapotrzebowaniem na jakiś towar, możemy sprzedać tylko jeden towar po "promocyjnej" cenie czy tyle ile mamy ich po prostu w ładowni?
4. Walka. Czy w pierwszej turze walki morskiej obaj gracze muszą zadeklarować ostrzał czy musi to zrobić tylko gracz atakujący, a broniący się może zadeklarować np abordaż?
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
1. Podczas ataku na kupca decyduje, czy kupiec uciekł, czy nie; oraz podczas bitwy morskiej, jeżeli twój statek ma zwrotność większą o 2 od statku przeciwnika, to otrzymujesz dodatkową kostkę do testu Żeglarstwa.
2. Zaraz po sprzedaniu towaru, na który jest zapotrzebowanie, po wymianie nie można dokonać żadnej innej sprzedaży.
3. Można sprzedać wszystkie, jakie się posiada.
4.W pierwszej turze obaj gracze muszą zadeklarować ostrzał.
2. Zaraz po sprzedaniu towaru, na który jest zapotrzebowanie, po wymianie nie można dokonać żadnej innej sprzedaży.
3. Można sprzedać wszystkie, jakie się posiada.
4.W pierwszej turze obaj gracze muszą zadeklarować ostrzał.
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Dzięki bardzo, jeszcze kilka wątpliwości:
ad. 1. Czyli tak naprawdę ten atrybut ma stosunkowo małe znaczenie, zgadza się? Bo 1 dodatkowa kość do testu żeglarstwa to niespecjalnie dużo a jak wygląda kwestia z kupcem tzn jak to się rozpatruje bo my chyba o tej kwestii w ogóle zapomnieliśmy (tzn. o ucieczce kupca, nie o nim samym )
ad. 1. Czyli tak naprawdę ten atrybut ma stosunkowo małe znaczenie, zgadza się? Bo 1 dodatkowa kość do testu żeglarstwa to niespecjalnie dużo a jak wygląda kwestia z kupcem tzn jak to się rozpatruje bo my chyba o tej kwestii w ogóle zapomnieliśmy (tzn. o ucieczce kupca, nie o nim samym )
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
W tak losowej grze, dodatkowa kość może przesądzić o zwycięstwie, więc bym jej tak nie bagatelizował
Co do ataku na kupca, to jeżeli liczba symboli ucieczki (statek) z kart ładunku jest równa lub większa od zwrotności twojego statku, to kupiec ucieka.
Co do ataku na kupca, to jeżeli liczba symboli ucieczki (statek) z kart ładunku jest równa lub większa od zwrotności twojego statku, to kupiec ucieka.
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
No właśnie, ta losowść... zdecydowanie zbyt wiele jej tu jest i zdecydowanie zbyt mało możliwości wpływania na nią np. przez zwiększanie prawdopodobieństwa powodzenia... No ale to nie temat na tego typu rozważania .
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Aaa, jeszcze jedno pytanie.
Specjaliści - czy można ich mieć więcej niż 1 w tym samym czasie czy biorąc/zdobywając nowego mogę po prostu zastąpić starego? Poza tym czy zdolności specjalistów (np. do przerzucenia kości) są jednorazowe tzn. po ich użyciu specjalistę odrzucamy?
Specjaliści - czy można ich mieć więcej niż 1 w tym samym czasie czy biorąc/zdobywając nowego mogę po prostu zastąpić starego? Poza tym czy zdolności specjalistów (np. do przerzucenia kości) są jednorazowe tzn. po ich użyciu specjalistę odrzucamy?
Każdy w końcu kiedyś zaczyna...
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Możesz mieć dowolną liczbę specjalistów, ale tylko po jednym z każdego rodzaju.
Ich zdolności są wielorazowe.
Ich zdolności są wielorazowe.
-
- Posty: 2616
- Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 67 times
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Witam!
Ja mam pytanie dotyczące zagrywania Kart Chwały w trakcie kolejki innego gracza (instrukcja str. 12, pierwsza kolumna, ostatni akapit). Jak to w praktyce wygląda ? Na początku tury innego gracza mam powiedzieć, że po jego drugim ruchu zagram Kartę Chwały?
Pozdrawiam
Ja mam pytanie dotyczące zagrywania Kart Chwały w trakcie kolejki innego gracza (instrukcja str. 12, pierwsza kolumna, ostatni akapit). Jak to w praktyce wygląda ? Na początku tury innego gracza mam powiedzieć, że po jego drugim ruchu zagram Kartę Chwały?
Pozdrawiam
- djedi gamer
- Posty: 482
- Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
Re: Merchants & Marauders - tłumaczenie, pytania i wątpliwoś
a nie powinno być:Nataniel pisze:Może źle napisana, ale jednak zrozumiałeś Oczywiście obowiazuje opcja pierwsza. Zobaczysz jednak szybko, że 3 akcje to bardzo mało i trwają krótko oraz dają możliwość reakcji. Robienie w kółko po 1 akcji byłoby kompletnym nieporozumieniem - 1 akcja to często np. przesunięcie z jednego akwenu na drugi i koniec.
Podsumowując:
A wykonuje 3 akcje
B wykonuje 3 akcje
C wykonuje 3 akcje
nowa kolejka - wyciagamy wydarzenie
A wykonuje 3 akcje
B wykonuje 3 akcje
C wykonuje 3 akcje
nowa kolejka - wyciagamy wydarzenie
...
pierwsza kolejka - wyciagamy wydarzenie
A wykonuje 3 akcje
B wykonuje 3 akcje
C wykonuje 3 akcje
nowa kolejka - wyciagamy wydarzenie
A wykonuje 3 akcje
B wykonuje 3 akcje
C wykonuje 3 akcje... itd...
- djedi gamer
- Posty: 482
- Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
tak, w angielskiej wersji dostajesz 20 sztuk złota. Jeśli trafiasz na misję, która jest średnio opłacalna, to i tak ją bierz. Dostajesz za niż punkt chwały, a więc rzecz bezcenną...aspo pisze:Moze to głupie pytanie, obnażające mą nieumiejętność czytania ze zrozumieniem, ale... Jaka jest nagroda w misji "Królewska eskorta"?
Treść karty:
Zysk: specjalny
Przewieź kuzyna królowej z Caracas do Hawany w przeciągu 6 akcji.
Jesli nie zrealizuję misji w przeciągu 6 akcji, misja jest nieudana, a Hiszpania wyznacza na mnie nagrodę. A jesli zrealizuję?
Przy okazji drugie pytanie:
Leżą na planszy dwie misje, których nikt nie chce podjąć (albo są nędzne, albo nikt nie spełnia wymogów). Jest opcja, by je usunąć i zamienić na inne, czy będą tak straszyć, póki ktoś przynajmniej jednej nie weźmie?
- djedi gamer
- Posty: 482
- Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Też miałem z tym problem. Chodzi o eskortę z Caracas do Havany w ciągu 6 akcji. Ni w ząb wychodziło mi po najprostszej linii 7 akcji (z niebezpieczeństwem ataku od strony innego statku, co mogłoby się wiązać z zawinięciem do portu i niespełnieniem misji):Perykles pisze:Ja mam inne pytanie na jednym z akwenów (nie pamiętam nazwy a nie mam gry pod ręką) jest opis że można zapłacić dukat i dobrać ponownie 6 kart przy kupowaniu towarów. Oznacza to że możemy sobie zresetować dociąg czy także zrobić podwójne zakupy z pierwszego i drugiego dociągu?
A co do pytania o księżniczkę? 6akcji? Czyli od momentu podjęcia plotki nie robimy nic tylko zajewaniamy do Caracas? Czy może chodzi o 6 tur
1 - wypłynięcie na akwen
2-5 - przeplynięcie 4 akwenów
6 wpłynięcie do portu
7 akcja port
Po kilku minutach intensywnego myślenia doszedłem do wniosku, że może chodzi tylko o wpłynięcie do portu, bez konieczności wywoływania akcji port. I tak zrobiłem. Pech chciał, że następną wyciągniętą kartą wydarzeń był sztorm, a ja byłem na pełnym morzu. Arrrrrrr....
- djedi gamer
- Posty: 482
- Rejestracja: 27 mar 2012, 10:38
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
Re: Kupcy i Korsarze - pytania do zasad
Jeśli jest to mały port, taki w którym ledwo mieści się jedna Fregata, to maksymalnie upchnąc można do dwóch slupów. Galeon jednak nie ma szans zacumować - jest po prostu za duży...Lubel pisze: Drugie pytanie : czy kilka statków może wylądować w 1 porcie ?