Antike (Mac Gerdts)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
klema
Posty: 461
Rejestracja: 20 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1 time

Antike (Mac Gerdts)

Post autor: klema »

Czy moglibyście się podzielić swoimi refleksjami na temat rozgrywki w ANTIKE?
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

chyba niewielu w Polsce grało w tę grę. Za to grał Scott. Scott grał i podzielił się wrażeniami. Ty też możesz te wrażenia poznać, jeśli odwiedzisz stronę Scotta.

Aha, adres tej strony, to

http://www.boardgameswithscott.com

Tam jest filmik z prezentacją Antike i wrażeniami Scotta (trzeba się naszukać, ale on tam jest)

EDIT: znalazłem: http://www.boardgameswithscott.com/?p=20
Awatar użytkownika
Stax
Posty: 301
Rejestracja: 14 wrz 2006, 01:31
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stax »

Ja zagrałem tylko jedną partie i to na dodatek w dwie osoby :( Jedyna co mogę na razie powiedziec to, że fajnym patentem w grze jest tzw. "rondel", czyli okragłe pole podzielone na 8 części, na których znajdują sie konkretne akcje (zdobywanie surowców, walka, budowa itp.) Na początku gry stawiamy swoj pionek na dowolnym polu. Przesunięcie go o 1 do 3 pól jest darmowe tzn za wykonaną akcję zwiazaną z tym polem nie płacimy. Natomiast, gdy chcemy wykonać akcję, która znajduje sie na polu oddalonym od naszego pionka o więcej niż 3 pola, wtedy za każde pole musimy zapłacic jeden surowiec lub monetę (jeśli przesuwamy np o 5 pól płacimy dwa surowce lub 2 monety albo surowiec i monetę) Jak rozegram całą partie z większą ilością graczy to podziele sie wrażeniami.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 12 paź 2006, 23:39 przez Stax, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
xom
Posty: 8
Rejestracja: 07 paź 2006, 12:13
Lokalizacja: Jelenia Góra

Post autor: xom »

chetnie bym sobie Antike zrobil sam. mapa jest dostepna na bgg.
brakuje kart narodow i kart postaci.
moze Stax bylby tak mili i zeskanowal 35 kart postaci i 9 kart narodow?
spolecznosc bgg byla by mu dozgonnie wdzieczna :)
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

xom pisze:moze Stax bylby tak mili i zeskanowal 35 kart postaci i 9 kart narodow?
spolecznosc bgg byla by mu dozgonnie wdzieczna :)
Ciekawe, czy autor i wydawca gry takze.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
xom
Posty: 8
Rejestracja: 07 paź 2006, 12:13
Lokalizacja: Jelenia Góra

Post autor: xom »

ciekawe, ze w dziale "zrob to sam" takich watpliwosci nie masz :)
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Post autor: folko »

Chyba ma... poczytaj dokładnie. Przez te kilka lat istnienia forum Nataniel nie raz wypowiadał się na temat samoróbek.
Awatar użytkownika
xom
Posty: 8
Rejestracja: 07 paź 2006, 12:13
Lokalizacja: Jelenia Góra

Post autor: xom »

folko, przeczytalem uwaznie caly dzial "zrob to sam". kol. nataniel raczej wystepuje tam jako obronca "majsterkowiczow"... stad i moje zdziwienie uzasadnione. przytocze pare fragmentow z postow nataniela ww dzialu:
To nie jest restrykcyjne forum. Robienie samorobek to nie to samo co piracienie np. oprogramowania

Oczywiscie, moze to byc etycznie dwuznaczne, jednak jak pokazuje wiele przykladow, ludzie robiacy samorobki bardzo czesto pozniej kupuja gry oryginalne. Wiec nie ma nawet na to specjalnego cisnienia ze strony tworcow gier czy osob zwiazanych ze sprzedaza.
przepraszam za offtopic...
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Nie jestem nastawiony restrykcyjnie do samorobek. W szczegolnosci nie mam nic przeciwko wykonywaniu ich na wlasne potrzeby, najlepiej z wlasna grafika, na podstawie obejrzanych materialow. Jednak skanowanie i rozpowszechnianie takich skanow - to przegiecie. Juz nie mowiac o gloryfikacji takiego procederu (cyt. "spolecznosc bgg byla by mu dozgonnie wdzieczna").
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Post autor: folko »

Wlasnie o to mi chodzilo... Artur z tego co pamietam (a teraz potwierdzil) byl przeciwko udostepnianiu zrobionych samorobek... szczegolnie na forum ;)
Awatar użytkownika
xom
Posty: 8
Rejestracja: 07 paź 2006, 12:13
Lokalizacja: Jelenia Góra

Post autor: xom »

To rozumiem. Ja tez nie mam zamiaru wydrukowac skanow. Tylko na "na podstawie obejrzanych materialow" zrobic wlasna wersje. Niemniej jednak nie mam ich gdzie zobaczyc. Z tego prostego faktu wynika moja prosba o skany.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Post autor: MichalStajszczak »

xom napisał:
Niemniej jednak nie mam ich gdzie zobaczyc. Z tego prostego faktu wynika moja prosba o skany.
Jeżeli ktoś pożyczy grę od kolegi, zeskanuje karty i zrobi grę na własne potrzeby (żeby sobie pograć ze znajomymi), to jest to samoróbka, za którą chyba nikt nie będzie go ścigał ani potępiał.
Ale wrzucenie skanów do internetu i to na strone odwiedzana masowo, mozna uznać za typowe piractwo. Podobnie, jak wystawianie skanów na aukcjach (za to niedawno jednemu użytkownikowi zawieszono konto na allegro)
Morgon
Posty: 624
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times

Post autor: Morgon »

Super ale to w ogole nie na temat. Czy ktos gral w ta gre i moze cos wiecej o niej powiedziec?
Awatar użytkownika
Stax
Posty: 301
Rejestracja: 14 wrz 2006, 01:31
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stax »

Jakis czas temu zagraliśmy w Krakowie partie 6-osobową. Wg mnie gra daje radę. Przy banalnych zasadach jest sporo działań taktyczno-strategicznych. Tak jak pisałem wyzej ciekawym patentem jest "rondel", na którym w zasadzie opiera sie cała mechanika gry. Jeśli masz jakieś konkretne pytania to chętnie na nie odpowiem.

Pozdrawiam
Morgon
Posty: 624
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times

Post autor: Morgon »

Jasne ze mam.

1) Co Ci sie spodobalo w tej grze, a co nie?
2) Czy mozesz ja porownac do np. Mare Nostrum? Bo wydaje mi sie byc podobnym tytulem, cos sie buduje , walczy, tylko nie wiem czy jest handel?
3) o co chodzi z tymi akcjami, jaki jest wachlarz mozliwosci?
4) Czy wiesz moze skad mozna sciagnac polska instrukcje w pdf?
Awatar użytkownika
Stax
Posty: 301
Rejestracja: 14 wrz 2006, 01:31
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stax »

1. Ciężko na razie powiedzieć, bo duzo partii nie zagrałem. Podobaja mi sie proste regułu, które są do wytłumaczenia w 10 min. Podoba mi sie również sposób zdobywania pktów zwycięstwa (pkty sa zdobywane poprzez spełnianie róznych warunków, za które gracze otrzymuja specjalne karty np zbudowaniu 3 światyń/zburzeniu jednej, odkryciu/zdobyciu pewnej liczby miast itp). Podoba mi sie także dwustronna plansza :wink: (jedna część to Imperium rzymskie,a druga to Imperium Aleksandra Wielkiego) Na tę chwilę nie podoba mi sie (chyba :) ) liczba znaczników miast, galer i legionów jaka moze sie znaleźć na planszy (jak każdy sie zbroi to pojawia sie tego wielka masa), ale czy to wada?

2. W Mare Nostrum nie grałem

3. Sa takie możliwości podczas ruchu:
-produkcja żelaza (potrzebne do rekrutowania wojsk)
-produkcja marmuru (potrzebne do budowli swiatyń)
-zdobywanie złota (potrzebne do odkrywania miast i do zdobywania techologii jak np. lepsze drogi itp.)
-zbrojenie (za żelazo mozemy najmowac jednostki)
-manewry (czyli ruch wojsk, walka i podbój miast)
-zdobywanie nowych technologii (czy inaczej mozna by to nazwać postępem nacji :) )

Zdobywanie surowców wyglada mniej wiecej tak. Kazde miasto ma symbol: złota lub żelaza lub marmuru. Wybierając akcje np produkcja żelaza, wszystkie własne miasta, które produkują żelazo (czyli są oznaczone jego symbolem) dostarczają ten surowiec.
Handlu w tej grze nie ma. Nie jest dozwolone pożyczanie pieniedzy :) dawanie ich czy sprzedaż surowców.
Można natomiast dogadac sie co do strefy wpływów, granic itp (oczywiscie sojusze nie są wiążące :wink: )
Cały ten "rondel", na którym są umieszczone konkretne akcje jest ciekawym rozwiązaniem. Jest to czytelne i "proste w obsłudze" :) (kolejna gra tego wydawcy pt. Imperial, bedzie miała ten sam patent, więc chyba sie sprawdziło :wink: )

4. Polskiej intsrukcji nie mam, posiadam tylko angielską.

Pozdrawiam
khaox
Posty: 419
Rejestracja: 13 wrz 2006, 15:20
Lokalizacja: Kraków

Post autor: khaox »

Ja moze dodam (bo gralem we wspomnianej 6 osobowej rozgrywce) ze (na podstawie tej jednej rozgrywki):
- ciagle czujesz niedosyt i brak 2-3 ruchow, wiec rozgrywka odbywa sie w klimacie zastanawiania sie jak w ramach pojedynczego/kilku elementarnych ruchow zdzialac najwiecej (akcje na rondlu jak sam widzisz sa ekstremalnie uproszczone)
- przy duzej ilosci graczy wazne staja sie sojusze (Stax! nastepnym razem dokonczymy rozbior rzymu :P)
- jest to pierwsza planszowko-strategia z (w pewnym sensie) figurkami, ktora mi sie spodobala... prawdopodobnie przez intuicyjnosc regul
- nie cierpi na syndrom pierwszej-rozgrywki-na-rozpoznanie-zasad, tzn tak duzo jest elementarnych ruchow, ze nauczysz sie zasad zanim bedziesz mial szanse popelnic krytyczne bledy


4. instrukcja PL jest do sciagniecia z rebela
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Pancho »

Morgon pisze:A tak przy okazji, czy bylbys tak mily i zajrzal do tematu ANTIKE i wypowiedzial sie na temat samej gry? :)
Tu masz trochę:
http://gamesfanatic.blogspot.com/2006/1 ... na_28.html
Morgon
Posty: 624
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times

Post autor: Morgon »

UWAGA do Klemy:

Na stronie XI instrukcji do ANTIKE na rysunku czerwone legiony sa slabo oznaczone, natomiast niepotrzebnie sa oznaczone numerami 1 i 2 legiony zolte, ktore wprowadzaja czytajacego w blad. Mozna to poprawic (tzn. naniesc cyfry lepsze na ilustracje).
Awatar użytkownika
klema
Posty: 461
Rejestracja: 20 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1 time

Post autor: klema »

Obrazki są wzięte z oryginału, ale poprawię to. Dzięki za uwagę :)
Morgon
Posty: 624
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times

Post autor: Morgon »

UWAGA do Klemy:

Strona XIII instrukcji:

Drugi akapit, wiersz piąty: "Peter Dorsam and Peter Eggert" - nie AND tylko "i" - tak bardziej po polsku :)
Morgon
Posty: 624
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times

Post autor: Morgon »

Do Klemy:

nie rozumiem jednego sformulowania (nie pamietam ktora strona). W jednym momencie pisze ze Zeglarza dostaje sie za 7 przeplynietych obszarow, a w drugim ze za kontrolowanie 7 obszarow morskich (czyli na kazdym musi byc galera?) , ktora wersja jest prawidlowa?
Awatar użytkownika
klema
Posty: 461
Rejestracja: 20 sie 2006, 17:08
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1 time

Post autor: klema »

W instrukcji jest: Prowincja morska jest uznawana za przepłyniętą wtedy, gdy dana nacja posiada w niej choćby jedną Galerę na końcu swojej tury.
Morgon
Posty: 624
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times

Post autor: Morgon »

A tak juz nie czepiajac sie instrukcji:

Po jej przeczytaniu - moje pierwsze wrazenie - gra MUSI wymiatac :) Troche watpliwosci wzbudzil u mnie pomysl z tak poteznymi Know-how jak przesuwanie jednostek az 3 obszary na ture, jednak moze to faktycznie sie sprawdzic w praktyce, zwlaszcza ze zajmowanie miasta wymaga jednak dodatkowej akcji, inaczej faktycznie gra moglaby sie slimaczyc. Pozatym jednostki ruszamy tylko jesli wybierzemy akurat ta akcje w danej turze co tez jest ciekawym rozwiazaniem. Zauwazylem ze gra zajmuje tez bardzo wysokie 58 miejsce w rankingu BoardGameGeek. Heh zabila mi ta gra cwieka. Napalilem sie na Mare Nostrum, ale po przeczytaniu tej instrukcji zwatpilem w slusznosc swojego wyboru :) Pomocy! :twisted:
Morgon
Posty: 624
Rejestracja: 13 lis 2006, 15:57
Lokalizacja: Nowa Sól, Lubuskie
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times

Post autor: Morgon »

Dzieki Pancho - fajna strona. Humor miejscami rozbroil mnie calkowicie :) Teksty z Osadnikow czy Wysokiego Napiecia sa swietne :) Oczywiscie najwiecej dalo mi porownanie Antike i Mare Nostrum, niemal strzal w 10, bo to mnie interesowalo. Juz po przeczytaniu samej instrukcji mialem swiadomosc ze tu bardziej liczy sie wypelnianie konkretnych celow niz anihilacja przeciwnika, natomiast wydaje mi sie, ze lzejsze lub mocniejsze pobicie lidera i tak poskutkuje jego zmniejszona efektywnoscia w zdobywaniu punktow, bo mimo wszystko oslabiamy mu zarowno ekonomie jak i strefe militarna, przy okazji zdobywajac punkt jesli zniszczymy swiatynie. Okreslilbym to tak, ze (takie mam wrazenie) tutaj oplaca sie podgryzac wrogow, ale nie przeprowadzac inwazje, chyba ze jest to globalna kampania z sojusznikiem :) Inaczej jednego lejemy a reszta zdobywa punkty. Szkoda tylko ze gra sie tylko 2 godziny, ale wedlug alternatywnych zasad mozna wydluzyc rozgrywke. Dla mnie super.
ODPOWIEDZ