Kult - gra karciana

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
13thcaesar
Posty: 607
Rejestracja: 13 kwie 2014, 21:11
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 47 times
Been thanked: 29 times

Kult - gra karciana

Post autor: 13thcaesar »

Zauważyłem ze wydawnictwa FFG i AEG przyczyniły się do powrotu dwóch starych karcianek "Netrunner" i "Doomtown" w nowych formatach (LCG i Expandable Card Game). Odrazu przypomniała mi się również karcianka ze starych czasów - Kult CCG - i pomyslalem sobie ze fajnie jakby jakies wydawnictwo przyczynilo się do comebacku tej karcianki. Osobiscie dotąd posiadam wszystkie karty z "podstawki" i prawie wszystkie z dodatku Inferno, czasem nawet zdarza mi się wraz z bratem odkurzyc je i rozegrac kilka partyjek. Gra jak na swoje czasy miala swietna mechanikę i swietny klimat.

Jak myslicie doczekamy sie moze kiedys powrotu tej karcianki w jakims nowym formacie (np. LCG)?
Awatar użytkownika
Grisznak
Posty: 88
Rejestracja: 09 wrz 2014, 13:02

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Grisznak »

Byłoby super. Do dziś, po tylu latach, nie widziałem bardziej klimatycznie ilustrowanej karcianki niż "Kult". Wciąż mam pudełko z kilkuset kartami i nie pozbyłem się ich - są po prostu zbyt ładne. Pytanie, czy nowa edycja dorównałaby jakością grafik tym starym.
Teokrata
Posty: 130
Rejestracja: 21 lip 2014, 18:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Teokrata »

ja bym jeszcze kiedys zagral w KULT i WAMPIRA w nowych wersjach :D
Awatar użytkownika
13thcaesar
Posty: 607
Rejestracja: 13 kwie 2014, 21:11
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 47 times
Been thanked: 29 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: 13thcaesar »

Grisznak pisze:Byłoby super. Do dziś, po tylu latach, nie widziałem bardziej klimatycznie ilustrowanej karcianki niż "Kult". Wciąż mam pudełko z kilkuset kartami i nie pozbyłem się ich - są po prostu zbyt ładne. Pytanie, czy nowa edycja dorównałaby jakością grafik tym starym.
Fakt, pod względem grafik Kult wyprzedza nawet "dzisiejsze" karcianki (zwlaszcza ilustracje Wielkich Arkan), ktore idealnie oddają klimat gry. Nie mialbym nic przeciwko gdyby w "nowym" wydaniu wykorzystano stare grafiki, zeby tylko poźniej utrzymali ten sam poziom ;)

Dla mnie Kult byl niepodzielnym królem karcianek z tamtych "czasów" (na drugim miejscu stawiam Aliens vs Predator - tą karciankę jednak sprzedałem czego dotąd żałuję)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: BartP »

Też swego czasu lubiłem Kult. Jednakże z dzisiejszej perspektywy widzę, że ta karcianka była bardzo niedorobiona. Ogólny pomysł na mechanikę był ok, ale wszystko wokoło źle: karty o tym samym koszcie, jedna daje +1 do ataku, druga +2 (więc po co dwie?), power creep, karty wymagające innych kart (przytoczonych z nazwy) do swych specjalnych zdolności itd. Gdyby chcieli do niej wrócić, zachowaliby tylko trzon mechaniki, a całą resztę by mocno pozmieniali.
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Darboh »

Spełniło by się moje marzenie LCGowe :D
Po wielu latach na spokojnie odtwarzam sobie zasoby kart, pogrywając od czasu do czasu, delektując się każdą kartą i zarażając po drodze innych tym plugawym wirusem :D

Kult dzisiaj nie ma racji bytu w tej formie w której funkcjonował. Już w latach 90-tych spotykał się z oporem i np. w Szwecji mógł być sprzedawany tylko w konkretnych sklepach, a w USA musiał być pakowany w czarne woreczki.
Musiałby przejść "odnowę" jakiej dokonało FFG na Netrunnerze - czyli swoisty gwałt estetyczny i Kult straciłby całe swoje piękno. :p

Target Games to już przeszłość. Projektant Kulta porzucił w ogóle temat gier i pracuje w marketingu. A to wielka strata bo popełnił kilka ciekawych tytułów jak choćby Doom Trooper czy Dark Eden.

No, nie widzę tego. Ale trzeba przyznać że tamte lata to były złote czasy dla karcianek - szczególnie mam na myśli ich różnorodność i mnogość. Dzisiaj albo trzeba odkopywać stare świetne gry albo tworzą klony klonów tylko w innym pudełku. Dlatego przegrzebuje stare karcianki i zbieram jakąś pulę żeby mieć do pogrania. Dlatego na Kulta nie liczę, ale raduje się Doomtownem, który jest cudnym przedstawicielem tamtych czasów :)
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Darboh »

BartP pisze:Też swego czasu lubiłem Kult. Jednakże z dzisiejszej perspektywy widzę, że ta karcianka była bardzo niedorobiona. Ogólny pomysł na mechanikę był ok, ale wszystko wokoło źle: karty o tym samym koszcie, jedna daje +1 do ataku, druga +2 (więc po co dwie?), power creep, karty wymagające innych kart (przytoczonych z nazwy) do swych specjalnych zdolności itd. Gdyby chcieli do niej wrócić, zachowaliby tylko trzon mechaniki, a całą resztę by mocno pozmieniali.
Eeeee... tak, masz prawo do swojego zdania :p
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Dabi »

czyli swoisty gwałt estetyczny i Kult straciłby całe swoje piękno. :p
Nie tylko BartP ma prawo do własnego zdania ;)

Kult był na pewno oryginalny :)

Doom Trooper - to w LCG byłoby coś ! Tylko musieliby mocno przerobić mechanicznie grę aby to było grywalne.
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: costi »

Wolałbym Battletecha albo Star Wars Deciphera, Doomtrooper był mechanicznie strasznie słaby.
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Dabi »

costi pisze:Wolałbym Battletecha albo Star Wars Deciphera, Doomtrooper był mechanicznie strasznie słaby.
Był - musieli by przerobić mechanikę na jakąś fajniejszą ale to dalej lepsze niż jakieś Star Wars :/ W Star Wars to już sam świat odrzuca.

Battletecha nie znałem karcianki.

Swoją drogą była nawet kiedyś karcianka Nieśmiertelny o naparzaniu się na miecze w takie coś byłoby radośnie zagrać chociaż nie wiem jak to było grywalne.
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: costi »

Kogo odrzuca, tego odrzuca ;) Ale abstrahując od świata, SW Deciphera miało bardzo fajną mechanikę, obejmującą zarówno walki na powierzchni jak i w kosmosie.

A Battletech był nieco podobny do Netrunnera (choć symetryczny) - chodziło o pozbawienie przeciwnika kart w talii, można było robić wjazdy na deck, na strefę produkcji (gdzie koszulką do góry leżały konstruowane Mechy), na struktury czy na discard. Mechom można było przydzielać pilotów, a w trakcie misji robić różne manewry czy wzywać naloty. Oprócz siły ognia ważna była też prędkość mechów. Bardzo fajnie się w to grało.
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Darboh »

Dabi pisze: Nie tylko BartP ma prawo do własnego zdania ;)
To raczej oczywiste, po prostu zacząłem się zastanawiać czy mówimy o tej samej grze :) Grywam w Kulta obecnie i takowego problemu nie widzę - opcji jest dużo więcej. Poza tym środek ciężkości jest inaczej położony. I to jest moje zdanie ;)
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Dabi »


Kogo odrzuca, tego odrzuca ;) Ale abstrahując od świata, SW Deciphera miało bardzo fajną mechanikę, obejmującą zarówno walki na powierzchni jak i w kosmosie.
O mechanice to faktycznie słyszałem wiele dobrego ale musieli by odrzeć ją z tej licencji. W nawet genialną grę trudno grać jak klimat jest rodem z troskliwych misiów.

Battletech ciekawie brzmii - szkoda tylu umarłych karcianek.

Shadowruna również żałuję, że nie pograłem więcej bo był specyficzny - chyba zbyt specyficzny jak wychodził. Miałem styczność w kilka lat po upadku gry i nawet mi się spodobała. :| - teraz coś robią z tym uniwersum ale póki co deck buildingowa gra jakoś mnie nie przekonuje.

Się zrobiła dyskusja o umarłych CCG które by człowiek chętnie raz jeszcze ujrzał.
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Darboh »

Taki duży offtop się zrobił, to fakt. Ale co do SW Deciphera to temat też sam w sobie nie zginął. Jak Decipher stracił licencję na SW, zrobił swoje uniwersum - tak ogólnie bardzo sympatyczne - i wydał Wars CCG, gdzie dopracował mechanikę z SW Deciphera. Nie grałem w SW Deciphera, ale Wars tak i uważam ją za jedną z ciekawszych karcianek. Zmarło jej się również co pierwszym cyklu - z tego co kojarzę to ze względów finansowych. Nawet rpga wydali w tym uniwersum.

A co do klimatów SF w karciankach to bardzo podoba mi się Eve: The Second Genesis ccg. Także zmarła po pierwszym cyklu, ale nie wiem czemu. Mechanicznie może rewolucji nie było (chociaż ma kilka oryginalnych rozwiązań), ale gra trzyma mocno ten mroczny klimat, a jeśli chodzi o tą kategorię karcianek to jest moją ulubioną :)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: BartP »

Akurat 3 pierwsze problemy z Kultem, jakie opisałem, to nie kwestia opinii tylko fakty. Karta "zabij wszystkie istoty" (bodajże "pokłos") o koszcie zerowym (sic!) to karta prawie że resetująca rozgrywkę, istny przykład power creepa (było parę innych, które ostatecznie każdy musiał mieć w talii).
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Darboh »

BartP pisze:Akurat 3 pierwsze problemy z Kultem, jakie opisałem, to nie kwestia opinii tylko fakty. Karta "zabij wszystkie istoty" (bodajże "pokłos") o koszcie zerowym (sic!) to karta prawie że resetująca rozgrywkę, istny przykład power creepa (było parę innych, które ostatecznie każdy musiał mieć w talii).
Przegięte karty pojawiły się dopiero w Inferno, faktycznie zaszkodziło to grze, ale dało się z tym żyć. Pokłos nie był taki straszny. Ma epicki efekt, ale ma kilka istotnych "ale".
Obrazek
"Trolle rzygi" w Inwazji :D pod kątem mechanicznym miały gorszy efekt. Zabiły grę?

Jakkolwiek wracając do tematu, kwestia kosztu karty, zasobów itp jest jedną z ciekawszych cech Kultu. Fakt jest taki że jest martwa. Reszta to opinie :)
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: BartP »

Mnie chodzi o stosunek koszt karty do jej efektu. Rzygi w Inwazji nie były darmową kartą.
Nie możesz też zaprzeczyć, że Kult ma martwe karty. Martwe, czyli takie, które są obiektywnie, mierzalnie gorsze od innych kart. Po co wrzucać do talii darmową kartę +2 do ataku, jak jest darmowa karta, do daje +3? Takie rzeczy świadczą o niedopracowaniu gry.
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Dabi »

W Doom trooperze tego samego autora power creep był potworny. Tam bez kosztów używało się niemal wszystkiego co nie było wojownikiem a ten koszt to był wzięty z czapy co prowadziło, że najwięksi herosi z podstawowego setu byli niegrywalnym syfem już po 1-2 dodatkach.

Kult miał jeszcze problem z balansem Wielkich Arkan - dominował Kether.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5612
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1253 times
Kontakt:

Re: Kult - gra karciana

Post autor: mat_eyo »

Ja od czasu do czasu cicho wzdycham do Dark Eden, dla mnie to była wyśmienita gra ;) mam do niej ogromny sentyment, to był mój pierwszy tytuł nie będący MtG albo Monopolem. Gdyby wyszedł odświeżony Dark Eden LCG to kupiłbym nawet gdybym miał się zapożyczyć. Do dziś żałuję, że pozbyłem się kart, które miałem.
Teokrata
Posty: 130
Rejestracja: 21 lip 2014, 18:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Teokrata »

Dabi pisze:O mechanice to faktycznie słyszałem wiele dobrego ale musieli by odrzeć ją z tej licencji. W nawet genialną grę trudno grać jak klimat jest rodem z troskliwych misiów.
napisał człowiek z pingwinem w awatarze LOL :roll:
BartP pisze:Też swego czasu lubiłem Kult. Jednakże z dzisiejszej perspektywy widzę, że ta karcianka była bardzo niedorobiona. Ogólny pomysł na mechanikę był ok, ale wszystko wokoło źle: karty o tym samym koszcie, jedna daje +1 do ataku, druga +2 (więc po co dwie?), power creep, karty wymagające innych kart (przytoczonych z nazwy) do swych specjalnych zdolności itd. Gdyby chcieli do niej wrócić, zachowaliby tylko trzon mechaniki, a całą resztę by mocno pozmieniali.
masz sporo racji, ale przy remake'ach wlasnie o mechanike chodzi, karty zawsze mozna zmienic i dobalansowac
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1039 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Trolliszcze »

Teokrata pisze:
Dabi pisze:O mechanice to faktycznie słyszałem wiele dobrego ale musieli by odrzeć ją z tej licencji. W nawet genialną grę trudno grać jak klimat jest rodem z troskliwych misiów.
napisał człowiek z pingwinem w awatarze LOL :roll:
To nie jest jakiś tam pingwin, to jest Szeregowy.
Awatar użytkownika
Grisznak
Posty: 88
Rejestracja: 09 wrz 2014, 13:02

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Grisznak »

Nie no, zasady i mechanikę trzeba by napisać od zera, szczególnie, gdyby to miało być LCG. Problemem też pewnie byłoby zdobycie na nowo praw do wszystkich grafik. Chyba, żeby je stworzono od nowa, od postaw, ale boję się, że wyszłoby to cukierkowo i bez klimatu. Pamiętam moje rozczarowanie po kontakcie z nowym Talizmanem, gdzie te kolorowe karty wywołały we mnie odruch wymiotny. Ostatecznie poszły do pudełka, a w grze wykorzystywaliśmy karty ze starej Magii...

Pytanie, czy taki nowy Kult byłby, jak dawniej, grą PvP czy dałoby się z tego zrobić np. coś kooperacyjnego.
Darboh
Posty: 861
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: Darboh »

Trolliszcze pisze:
Teokrata pisze:
Dabi pisze:O mechanice to faktycznie słyszałem wiele dobrego ale musieli by odrzeć ją z tej licencji. W nawet genialną grę trudno grać jak klimat jest rodem z troskliwych misiów.
napisał człowiek z pingwinem w awatarze LOL :roll:
To nie jest jakiś tam pingwin, to jest Szeregowy.
Kowalski :)
Grisznak pisze:Nie no, zasady i mechanikę trzeba by napisać od zera, szczególnie, gdyby to miało być LCG. Problemem też pewnie byłoby zdobycie na nowo praw do wszystkich grafik. Chyba, żeby je stworzono od nowa, od postaw, ale boję się, że wyszłoby to cukierkowo i bez klimatu. Pamiętam moje rozczarowanie po kontakcie z nowym Talizmanem, gdzie te kolorowe karty wywołały we mnie odruch wymiotny. Ostatecznie poszły do pudełka, a w grze wykorzystywaliśmy karty ze starej Magii...

Pytanie, czy taki nowy Kult byłby, jak dawniej, grą PvP czy dałoby się z tego zrobić np. coś kooperacyjnego.
Ale właśnie tworzysz zupełnie nową grę. A mówimy o przywróceniu Kulta w formie LCG. W Netrunnerze nie zmieniono mechaniki, w Doomtownie także nie (nie licząc kosmetycznych poprawek). Krótko mówiąc czekasz na nową grę w świecie Kulta :)


Dla mnie całościowo - mechanika + klimat - czyni Kult tak wyjątkowym. I w żadnym wypadku nie chciałbym za bardzo tutaj grzebać. Wyważyć i zbalansować karty? To raczej z założenia, ale nic więcej.
BartP pisze:Mnie chodzi o stosunek koszt karty do jej efektu. Rzygi w Inwazji nie były darmową kartą.
Nie możesz też zaprzeczyć, że Kult ma martwe karty. Martwe, czyli takie, które są obiektywnie, mierzalnie gorsze od innych kart. Po co wrzucać do talii darmową kartę +2 do ataku, jak jest darmowa karta, do daje +3? Takie rzeczy świadczą o niedopracowaniu gry.
Każda karcianka ma i będzie mieć crapy, w szczególności ccg gdzie pula kart jest większa niż w lcg (gdzie też się zdarzały), karty które na dzień dobry idą na spód klasera. Co do kosztu zagrywania - jak pisałem to jest jeden z elementów wyjątkowości mechaniki. Polecenie były zagrywane bez kosztu dla każdego.

A odnośnie Pokłosia - tylko jedna w decku i jednorazowego użytku. Wpisuje się w mechanikę jak nic. I co z tego że trolle rzygi kosztowały 4, jak to nie był specjalnie problem a tej karty mogłeś mieć w 3 w decku i z legendą grać za darmo.
Awatar użytkownika
kempy
Posty: 722
Rejestracja: 17 paź 2011, 16:59
Has thanked: 20 times
Been thanked: 85 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: kempy »

Darboh pisze:Nie grałem w SW Deciphera, ale Wars tak i uważam ją za jedną z ciekawszych karcianek. Zmarło jej się również co pierwszym cyklu - z tego co kojarzę to ze względów finansowych.
Nie dokończyli cyklu. W planach było jeszcze wydanie dodatku Edge of the Sword zamykającego edycję. Swoją drogą, gdyby ktoś był zainteresowany to wiem jak dotrzeć do PDF z ostatnią betą w/w rozszerzenia.

Resety były częścią gier z Target Games np. Pokłos w Kult, Plaga w Dark Eden. Zaczęto więc robić restrykcje turniejowe, jak ograniczenie ilości sztuk lub całkowite bany. Ale casualowo grało się ciekawie w to i to. Szczególnie Dark Eden w trzech lub czterech.

Przychylam się do zdania Darboha, że wskrzeszenie Kult jako LCG jest w obecnych czasach jeśli nie niemożliwe to naprawdę mało prawdopodobne.
Legend of the Five Rings CCG
- [ Sun and Moon Discord ] -

Oracle of the Void Database ◄
Awatar użytkownika
13thcaesar
Posty: 607
Rejestracja: 13 kwie 2014, 21:11
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 47 times
Been thanked: 29 times

Re: Kult - gra karciana

Post autor: 13thcaesar »

Osobiscie uwazam że akurat Pokłos i Poniżej Zera nie było aż takie przegięte - zawsze można było zagrać kartę Sorry. Egzorcyzm był przegięty (dlatego został zbanowany, mimo ze tez mozna bylo go anulowac kartą Brak Mocy).

Co do zmian w mechanicze uwazam ze byla na tyle dobra ze nie widze powodu aby ją zmieniać.
ODPOWIEDZ