Komputerowa strategia na planszy
Komputerowa strategia na planszy
Cześć. Znajomy poprosił mnie o pomoc w wyborze gry na prezent. Niestety nie dostałem zbyt wielu wskazówek.
Osoba, dla której ma być gra, lubi komputerowe strategie (m. in. seria Settlers, Age of Empires, Kozacy) i właśnie w coś takiego celuję. Z gier planszowych wiem, że grał w Osadników z Catanu
Wymagania:
- plansza (karcianki odpadają)
- dobrze chodząca od 2 do 4 graczy (chyba najtrudniejsze do spełnienia)
- niezbyt ciężka, ale też nie prosta (jak już pisałem, nie wiem, w jakie tytuły oprócz Catanu grał, aczkolwiek nie powinien mieć problemów z ogarnięciem trudniejszych gier)
- jasne i dobrze napisane zasady
- klimatycznie najbardziej pasowałaby starożytność/średniowiecze. Sci-fi raczej odpada
Zastanawiam się nad Empires: Age of Discovery oraz Cykladami, aczkolwiek w żadną z tych gier nigdy nie grałem.
Edit:
Może nie do końca wyjaśniłem, o co mi chodzi z tymi komputerowymi strategiami (podanie Tropico jako przykładu było złym pomysłem - już to poprawiłem). Szukam tytułu, w którym gracze w jakiś sposób rozwijają coś swojego (np. miasto), zdobywają surowce i walczą między sobą, a przy tym zachowana jest mniej więcej równowaga pomiędzy tymi elementami. Wiem, że pewnie ciężko znaleźć grę w tym stylu, która będzie spełniać podane wcześniej wymagania, a jednocześnie nie będzie kobyłą z mnóstwem zasad i długą rozgrywką.
Osoba, dla której ma być gra, lubi komputerowe strategie (m. in. seria Settlers, Age of Empires, Kozacy) i właśnie w coś takiego celuję. Z gier planszowych wiem, że grał w Osadników z Catanu
Wymagania:
- plansza (karcianki odpadają)
- dobrze chodząca od 2 do 4 graczy (chyba najtrudniejsze do spełnienia)
- niezbyt ciężka, ale też nie prosta (jak już pisałem, nie wiem, w jakie tytuły oprócz Catanu grał, aczkolwiek nie powinien mieć problemów z ogarnięciem trudniejszych gier)
- jasne i dobrze napisane zasady
- klimatycznie najbardziej pasowałaby starożytność/średniowiecze. Sci-fi raczej odpada
Zastanawiam się nad Empires: Age of Discovery oraz Cykladami, aczkolwiek w żadną z tych gier nigdy nie grałem.
Edit:
Może nie do końca wyjaśniłem, o co mi chodzi z tymi komputerowymi strategiami (podanie Tropico jako przykładu było złym pomysłem - już to poprawiłem). Szukam tytułu, w którym gracze w jakiś sposób rozwijają coś swojego (np. miasto), zdobywają surowce i walczą między sobą, a przy tym zachowana jest mniej więcej równowaga pomiędzy tymi elementami. Wiem, że pewnie ciężko znaleźć grę w tym stylu, która będzie spełniać podane wcześniej wymagania, a jednocześnie nie będzie kobyłą z mnóstwem zasad i długą rozgrywką.
Ostatnio zmieniony 11 sie 2017, 12:02 przez Azriel, łącznie zmieniany 1 raz.
- Jiloo
- Posty: 2452
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 539 times
- Been thanked: 463 times
- Kontakt:
Re: Komputerowa strategia na planszy
Cyklady na 2 osoby są słabe. To dobra giera, ale od 3 osób w górę.
Wydaje mi się, że świetnym pomysłem może być Suburbia (jeśli gość zagrywał się w SimCity/Cezara czy inne gry w budowanie miasta to na pewno podejdzie). Dobre skalowanie, nie za trudne reguły, rozgrywka wymagająca myślenia. Obecnie (niestety) wersja PL to tylko używki, ale można kupić wersję angielską(Mepel, Planszomania) i ściągnąć polską instrukcję (w samej grze tekst na kaflach jest nieistotny). Instrukcja PL do pobrania tutaj: http://www.planszoweczka.pl/data/links/ ... 781_10.pdf
Można też zastanowić się nad bardziej cukierkową wersją Suburbii i zakupić Zamki Szalonego Króla Ludwika.
Wydaje mi się, że świetnym pomysłem może być Suburbia (jeśli gość zagrywał się w SimCity/Cezara czy inne gry w budowanie miasta to na pewno podejdzie). Dobre skalowanie, nie za trudne reguły, rozgrywka wymagająca myślenia. Obecnie (niestety) wersja PL to tylko używki, ale można kupić wersję angielską(Mepel, Planszomania) i ściągnąć polską instrukcję (w samej grze tekst na kaflach jest nieistotny). Instrukcja PL do pobrania tutaj: http://www.planszoweczka.pl/data/links/ ... 781_10.pdf
Można też zastanowić się nad bardziej cukierkową wersją Suburbii i zakupić Zamki Szalonego Króla Ludwika.
Ostatnio zmieniony 11 sie 2017, 10:32 przez Pixa, łącznie zmieniany 1 raz.
- mat_eyo
- Posty: 5612
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 803 times
- Been thanked: 1253 times
- Kontakt:
Re: Komputerowa strategia na planszy
Myślę, że ciekawą grą była by Neuroshima hex. Z tego co wiem jest to ciekawa strategia. Sam mam zamiar ją niedługo zakupić. Wydaję mi się, że komuś lubiącemu strategie komputerowe powinno się spodobać (osobiście nie gram w gry "z prądem", więc nie mogę być pewny). Cena jest dobra - ok.100zł.
Re: Komputerowa strategia na planszy
Neuroshima byłaby super propozycją, gdyby nie fakt, ze to gra 1vs1. Niby da rade zagrac w 3 czy 4 osoby, ale to nie to samo.
Re: Komputerowa strategia na planszy
Czytałem, że Kemet jest mocno nastawiony na walkę. Jak to wygląda w rzeczywistości?Jiloo pisze:Od Cyklad lepiej w kwestii strategii wypada Kemet.
Właśnie czytałem różne opinie na ten temat - jednym się podobała rozgrywka dwuosobowa, inni piszą, że więcej w takim składzie nie zagrają. Zastanawiam się, co sprawia, że opinie są tak skrajne. Czym różni się gra w 2 osoby, od gry w większym gronie?Pixa pisze:Cyklady na 2 osoby są słabe. To dobra giera, ale od 3 osób w górę.
Chyba nie tego w tym momencie szukam.Pixa pisze:Wydaje mi się, że świetnym pomysłem może być Suburbia (jeśli gość zagrywał się w SimCity/Cezara czy inne gry w budowanie miasta to na pewno podejdzie).
Raczej odpada klimat sci-fi, o czym zapomniałem napisać w pierwszym poście.mat_eyo pisze:Jak dla mnie Nexus Ops to RTS na planszy. Polecam spróbować.
Niestety nie takiej gry szukam.Płk. Kruk pisze:Myślę, że ciekawą grą była by Neuroshima hex.
Może nie do końca wyjaśniłem, o co mi chodzi z tymi komputerowymi strategiami (podanie Tropico jako przykładu było złym pomysłem). Szukam tytułu, w którym gracze w jakiś sposób rozwijają coś swojego (np. miasto), zdobywają surowce i walczą między sobą, a przy tym zachowana jest mniej więcej równowaga pomiędzy tymi elementami. Wiem, że pewnie ciężko znaleźć grę w tym stylu, która będzie spełniać podane wcześniej wymagania, a jednocześnie nie będzie kobyłą z mnóstwem zasad i długą rozgrywką.
Grał ktoś może w Age of Discovery i mógłby się wypowiedzieć?
Re: Komputerowa strategia na planszy
A Wsiąść do pociągu (polecam wersję Europa). Rozwija się tam swoją sieć kolei, realizuje bilety, itp. Poza tym skalowalność jest dobra (grałem w 2,3,4 osoby i zawsze się fajnie grało).
Jeszcze jeden tytuł - Caylus. Nie grałem w nią, ale za tego co wiem buduje się tam różne budynki w mieście, walcząc z innymi graczami, kto zbuduje lepsze rzeczy dla miasta.
Age of Discovery zapowiada się fajnie, ale cena przeraża.
Jeszcze jeden tytuł - Caylus. Nie grałem w nią, ale za tego co wiem buduje się tam różne budynki w mieście, walcząc z innymi graczami, kto zbuduje lepsze rzeczy dla miasta.
Age of Discovery zapowiada się fajnie, ale cena przeraża.
Re: Komputerowa strategia na planszy
Przede wszystkim efekt kuli śnieżnej - zawalisz jeden/dwa ruchy i już możesz patrzeć jak przeciwnik ci odjeżdża i szans na dogonienie go nie masz żadnych. Poza tym system licytacji na dwie osoby to nie jest super rozwiązanie. Trochę jak z pokerem - możesz we 2 osoby zagrać, ale w więcej jest zdecydowanie lepiej. Wiem jedno - jest masa lepszych gier na 2 osoby niż Cyklady. To fajna gra, ale nie we 2.Azriel pisze:Właśnie czytałem różne opinie na ten temat - jednym się podobała rozgrywka dwuosobowa, inni piszą, że więcej w takim składzie nie zagrają. Zastanawiam się, co sprawia, że opinie są tak skrajne. Czym różni się gra w 2 osoby, od gry w większym gronie?Pixa pisze:Cyklady na 2 osoby są słabe. To dobra giera, ale od 3 osób w górę.
Popatrz na Scythe - chociaż nie wiem czy nie jest zbyt złożona i długa. Nie grałem też w 2 osoby.Azriel pisze: Szukam tytułu, w którym gracze w jakiś sposób rozwijają coś swojego (np. miasto), zdobywają surowce i walczą między sobą, a przy tym zachowana jest mniej więcej równowaga pomiędzy tymi elementami. Wiem, że pewnie ciężko znaleźć grę w tym stylu, która będzie spełniać podane wcześniej wymagania, a jednocześnie nie będzie kobyłą z mnóstwem zasad i długą rozgrywką.
Wspomniane Wsiąść do Pociagu: Europa - to dobra gra, sa emocje, ale to raczej gra rodzinna. No i we 2 osoby moim zdaniem wieje nudą.
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 192 times
Re: Komputerowa strategia na planszy
Hej,
tak intuicyjnie myślę o:
Scythe - świetna mechanika, choć walki tam jak na lekarstwo. Dobra to gra dla początkującego, bo pokazuje wiele znanych i lubianych mechanik. Przy tym pięknie wydana.
Terra Mystica - aktualnie najwyżej notowana gra typu worker placement na BGG... do tego jest interakcja na mapie... dlatego daje niewielki "feeling" strategiczny
Concordia - mechanicznie bardzo dobra gra strategiczno-ekonomiczna w klimacie starożytności. Do tego dość szybka. Minusem jest IMO słaba oprawa graficzna
Dominant Spieces - klasyka wśród cięższych gier euro-strategicznych... z duża negatywną interakcją
Runewars - żywcem przeniesione z komputera... tak tę grę odbieram, choć nie jestem jej wielkim fanem. Zasady trochę zagmatwane.
tak intuicyjnie myślę o:
Scythe - świetna mechanika, choć walki tam jak na lekarstwo. Dobra to gra dla początkującego, bo pokazuje wiele znanych i lubianych mechanik. Przy tym pięknie wydana.
Terra Mystica - aktualnie najwyżej notowana gra typu worker placement na BGG... do tego jest interakcja na mapie... dlatego daje niewielki "feeling" strategiczny
Concordia - mechanicznie bardzo dobra gra strategiczno-ekonomiczna w klimacie starożytności. Do tego dość szybka. Minusem jest IMO słaba oprawa graficzna
Dominant Spieces - klasyka wśród cięższych gier euro-strategicznych... z duża negatywną interakcją
Runewars - żywcem przeniesione z komputera... tak tę grę odbieram, choć nie jestem jej wielkim fanem. Zasady trochę zagmatwane.
Re: Komputerowa strategia na planszy
Nie powiedziałbym, że w 2 osoby wieje nudą. Grałem w nią i owszem na 4-5 osób jest fajna ciasnota, ale w 2 osoby są zamykane podwójne "nitki" i da się grać, ale interakcja się często zmniejsza. Jednym słowem gra najlepsza na 4-5 osób, ale w mniej też da się nie najgorzej grać.Pixa pisze:Wspomniane Wsiąść do Pociagu: Europa - to dobra gra, sa emocje, ale to raczej gra rodzinna. No i we 2 osoby moim zdaniem wieje nudą.
Re: Komputerowa strategia na planszy
Najbardziej wredna jest w 3 osoby - podwojne nitki zamkniete i robie sie tlok
Re: Komputerowa strategia na planszy
Od tego są dworcePixa pisze:Najbardziej wredna jest w 3 osoby - podwojne nitki zamkniete i robie sie tlok
+ Dla wersji Europa
Re: Komputerowa strategia na planszy
Pociągi to również nie to, czego aktualnie szukam.
Scythe wygląda dobrze. Pytanie, czy jest sensowne na 2 osoby. Na pewno bliżej się przyjrzę.
Runewars byłoby ok, ale faktycznie trochę cięższe do ogarnięcia i z tego co wyczytałem, to dłuższe, więc raczej odpuszczę.
Dominant Spieces chyba też za ciężkie.
Concordię sprawdzę.
Wciąż czekam na jekieś opinie o Age of Discovery ;P
Scythe wygląda dobrze. Pytanie, czy jest sensowne na 2 osoby. Na pewno bliżej się przyjrzę.
Runewars byłoby ok, ale faktycznie trochę cięższe do ogarnięcia i z tego co wyczytałem, to dłuższe, więc raczej odpuszczę.
Dominant Spieces chyba też za ciężkie.
Concordię sprawdzę.
Wciąż czekam na jekieś opinie o Age of Discovery ;P
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 192 times
Re: Komputerowa strategia na planszy
Moim zdaniem gra udaje grę epicką. Jest to przerost formy (głównie ceny) nad treścią. Jest to dobra gra typu area control, w której alokujemy naszych "workerów" w różnych miejscach i zajmujemy dostępne lokacje w nowym świecie. Gra przyjemna, ale za tę cenę bym nie brał. Uważam, że takich gier jest dużo więcej, a są też w dużo lepszych cenach (Kemet, Cyklady, El Grande, Szogun).Azriel pisze: Wciąż czekam na jekieś opinie o Age of Discovery ;P