Teraz jest Pt, 24 paź 2014, 18:06

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz, 23 paź 2008, 10:54 
Użytkownik wspierający
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So, 21 kwi 2007, 12:51
Posty: 3195
Lokalizacja: Gdynia
Trafiłeś na to forum, bo zainteresowały Cię gry planszowe? Byłeś gościem na jednym z planszówkowych festiwali? A może grałeś u znajomych i masz ochotę zakupić swoją pierwszą planszówkę lub po prostu przyjrzeć się bliżej temu hobby?

Świetnie - zapraszamy! :)


Z poradnika dowiesz się:
- czym są nowoczesne planszówki
- jak wybrać grę najlepszą dla siebie - porady i liczne propozycje tytułów na różne okazje
- gdzie o planszówkach poczytać, zakupić je lub w nie pograć


Ostatnia aktualizacja Poradnika: 20 stycznia 2014 r.



Wstęp

Potocznie zwykło się uważać, że gry planszowe to 'zabawa dla dzieci'. Nic bardziej mylnego. Obecnie głównymi odbiorcami nowoczesnych planszówek są dorośli. Dlaczego? Współczesne gry, przy zachowaniu prostoty zasad, zapewniają grającym spory wysiłek umysłowy, napięcie związane z rywalizacją, a często także pozwalają wcielić się w bohaterów popularnych filmów, książek, epok historycznych czy nawet gier komputerowych. Umożliwiają wybór i realizację własnej strategii, zaskakują, wciągają, pozwalają na żywą interakcję ze współgraczami, ale także odprężają, dają wiele radości.
To bez wątpienia coraz popularniejszy sposób spędzania wolnego czasu z rodziną i przyjaciółmi. Na planszówkowych imprezach/festiwalach, organizowanych cyklicznie w takich miastach jak Gliwice, Gdynia, Wrocław, Poznań i wielu innych, bawią się znakomicie setki osób - zarówno doświadczonych, jak i początkujących planszówkowiczów, ale także przypadkowych odwiedzających.
Zresztą już wcześniej planszówki łączyły ludzi. Swego czasu przy kawiarnianych stolikach pasjami grywano w szachy, domino czy Go... Dziś, wraz z pojawianiem się nowych, coraz ciekawszych gier, obserwujemy prawdziwy renesans tego typu rozrywki.

Gorąco namawiamy do lektury całości niniejszego tekstu - da Ci to w miarę kompletny zestaw informacji 'na początek'.
Jeśli jednak szukasz tylko krótkiej, jednorazowej porady co kupić np. na prezent dla rodziny czy przyjaciół, to przejdź od razu do części drugiej poradnika.
Propozycje, które tam znajdziesz to 'evergreeny'. Powinny spodobać się praktycznie każdemu :)


Spis treści:

Część pierwsza ( I )
Zanim wejdziesz do sklepu... - pomoc w sprecyzowaniu oczekiwań i określeniu kryteriów wyboru planszówki
Kultura gry - planszówkowy savoir-vivre, aby rozgrywka przebiegała w miłej atmosferze
Mini-słownik pojęć - wprowadzenie w planszówkową terminologię, wyjaśnienie takich terminów: ameritrash, eurogry, mechanika, interakcja, gra zbalansowana/zepsuta, grywalność, losowość, downtime, replayability, mózgożerność, skalowalność

Część druga ( II a i II b ),
Propozycje - konkretne propozycje gier w różnych kategoriach, aktualizowane cyklicznie (data ostatniej aktualizacji: 20 stycznia 2014 r.)
II a
- Gry rodzinne
- Gry ekonomiczne
- Gry nawiązujące tematem do kultury masowej
- Gry dwuosobowe
- Gry imprezowe

II b
- Gry przygodowe
- Gry kooperacyjne
- Gry dla jednego gracza
- Strategiczne, wieloosobowe gry wojenno-polityczne
- Gry wojenne
- Graj z dziećmi (i nie tylko!)
- Gry logiczne


Część trzecia ( III )
Know-how, czyli jak samodzielnie wybierać dla siebie planszówki? - ogólnopolska lista sklepów, linki do serwisów tematycznych, blogów, informacje o spotkaniach i konwentach planszówkowych w Twojej okolicy
- Polskie serwisy planszówkowe
- Serwis Boardgamegeek.com i recenzje w serwisach anglojęzycznych
- Spotkania i konwenty planszówkowe



W razie potrzeby, chętnie odpowiemy na Twoje wątpliwości na forum. Pamiętaj jednak, że praktycznie WSZYSTKIE potrzebne informacje znajdziesz w podanych przez nas źródłach :)

Zadając na forum pytanie o pomoc w wyborze gry podaj jednocześnie:
- z kim zamierzasz grać (np. koledzy, rodzice, dzieci, znajomi) i w ile osób
- jakie gry już poznałeś
- które gry podobały się Tobie i Twoim współgraczom, a które wprost przeciwnie
- czy lubicie żywą interakcję (handlowanie, negocjacje, wojny itp) czy może spokojne budowanie
- ile pieniędzy zamierzasz przeznaczyć na zakupy
- miejscowość, z której do nas piszesz - może w Twojej okolicy odbywają się planszówkowe spotkania, na których będziesz mógł wypróbować interesujące Cię gry

Będzie nam bardzo miło, jeśli wrócisz na forum by opisać swoje wrażenia z rozgrywki, opowiedzieć czy współgracze zadowoleni, czy może wprost przeciwnie... Twoje obserwacje pomogą innym użytkownikom forum w podjęciu decyzji :)

MASZ JAKIEŚ UWAGI, PROPOZYCJE ZMIAN W TYM PORADNIKU? NIE DZIAŁAJĄ LINKI?
SKORZYSTAJ Z PONIŻSZEGO ODNOŚNIKA:
Uwagi do tego wątku: viewtopic.php?f=1&t=6247
lub pisz do autora na PW :wink:


Obrazek
(Fot. Wagner Rodrigues, BGG)


Ostatnio edytowano Śr, 22 sty 2014, 13:41 przez Odi, łącznie edytowano 76 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt, 09 paź 2009, 08:41 
Użytkownik wspierający
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So, 21 kwi 2007, 12:51
Posty: 3195
Lokalizacja: Gdynia
I




Zanim wejdziesz do sklepu...

...zadaj sobie kilka pytań:

- Przy jakiej okazji i z kim zamierzam grać?
Ustal w jakim celu kupujesz grę i kiedy najczęściej zaistnieje okazja, by w nią pograć. Chcecie spotkać się wieczorem z rodziną i znajomymi, by trochę pogłówkować? No to szukaj w rodzinnych lub ekonomicznych. Potrzebujesz gry na różne okazje, przede wszystkim na imprezy i "spotkania przy piwie", żeby było dużo śmiechu i wszyscy fajnie się bawili? No to zajrzyj do gier z kategorii imprezowe (party game). A może chcesz zagrać z dzieckiem, które uwielbia smoki, potwory i w ogóle fantasy? W takim razie przygodowe będą jak znalazł! Inne gry wybiera się do rozgrywek z kumplem na przerwie lekcyjnej, inne do pogrania w zaciszu domowym ze swoim partnerem życiowym, jeszcze inne do wspólnego spędzenia czasu z dziećmi. Planszówkowicze zwykli budować swoje biblioteki gier, dzięki którym dysponują tytułami na każdą okazję. Ty nie musisz kupować od razu całego naręcza planszówek - wybierz jeden, ale mądrze. Odpowiednie kategorie znajdziesz w części II niniejszego tekstu, w dziale 'Propozycje'

Jeśli wspólnie z przyjaciółmi lub rodziną zaczynacie dopiero przygodę z planszówkami (a zapewne z tego powodu czytasz niniejszy poradnik :wink: ), to wybieraj gry z kategorii lekkich i średnich, natomiast ambitniejsze tytuły warte zainteresowania chwilowo sobie podaruj. Po prostu pamiętaj, że zbytnie skomplikowanie danej gry może, niestety, na jakiś czas zrazić Twoich znajomych/rodzinę do planszówek. Ludzie, którzy do tej pory grali tylko w 'chińczyka' i ewentualnie w 'scrabble', każdy element mechaniki współczesnej planszówki odbierać będą jako nowy. Niezbędne będzie przyzwyczajenie się do wynajdywania zależności między nimi, planowania, podejmowania decyzji itp. Jest oczywiście wiele osób, które z powodzeniem zaczynały swoją przygodę od bardziej skomplikowanych gier, wymagających poświęcenia większej ilości czasu na przyswojenie zasad, wytłumaczenie, rozgrywkę. Na początku bezpieczniej sięgnąć jednak po tytuły lekkie i średnie, jak to sugerujemy.
Oczywiście można konsultować się jeszcze na forum odnośnie konkretnych tytułów, bo godne polecenia są również inne gry, których z braku miejsca w niniejszym poradniku nie umieściliśmy.

Warto też przygotować się dobrze do tłumaczenia zasad - kilka przydatnych porad znajdziesz tutaj.

W grach planszowych bardzo wyraźnie widać cechy charakteru i upodobania graczy. Bierz je pod uwagę. Zakochana w sobie para papużek-nierozłączek niekoniecznie ucieszy się, gdy sprezentujesz im planszówkę polegającą na wzajemnym podkradaniu i niszczeniu sobie zasobów. Osoby lubiące rywalizować raczej nie spełnią się przy grze z niewielką interakcją. Generalnie przyjmuje się, że zwykle bezpieczniejsze są na początek gry pozbawionej większej negatywnej interakcji (najczęściej z budowaniem czegoś, jako tematem przewodnim). Choć trzeba przyznać, że niektórzy dopiero właśnie w negatywnej interakcji (o rodzajach interakcji przeczytasz poniżej, w mini-słowniku) odnajdują największą radość.
Ostrożnie oceniaj również poziom znajomości języka angielskiego wśród potencjalnych współgraczy. Konieczność przyswojenia sobie planszówkowych mechanizmów w połączeniu z nowym zasobem słownictwa może sprawiać trudności większe, niż by się wydawało. Dlatego na początek radzimy Ci wybrać grę w pełnej polskiej wersji językowej (oznaczenie w propozycjach 'PL'). Wybór wśród gier wydanych w Polsce jest już tak obfity, że naprawdę każdy znaleźć może coś dla siebie.

Reasumując - pamiętaj, że nic Ci po najlepszej nawet grze z rankingu BGG - boardgamegeek.com (o nim nieco niżej), jeśli nikt ze znajomych i rodziny nie będzie chciał w nią grać ze względu na zbytnią komplikację lub nieodpowiedni temat. Lepsza od niej będzie ta z niższej pozycji, która jednak ma szanse spodobać się Twoim potencjalnym współgraczom. Dobieraj zatem planszówki nie tylko pod kątem własnych upodobań, ale przede wszystkim pod kątem upodobań i możliwości ludzi, którzy będą z Tobą grali. Przynajmniej na początku :wink:

- Ile osób będę miał do dyspozycji?
Również ważna kwestia. Gry są często 'szyte na miarę', na konkretną liczbę osób i przy niej sprawdzają się najlepiej, a przy innej liczbie graczy nie zawsze wygląda to tak, jak powinno wyglądać (np. powstaje zbyt duży chaos, albo odwrotnie - zbyt duża przewidywalność).
Powiedzmy, że spodobał Ci się tytuł, przy którym teoretycznie może bawić się od 3 do 5 osób, ale wszystkie recenzje i opinie twierdzą, że tak naprawdę to rozgrywka jest najfajniejsza w kompletnym, pięcioosobowym składzie. Uwierz, nie warto kupować tej planszówki, jeśli przewidujesz, że uda Ci się zebrać do rozgrywki 3, czasami 4 osoby. Po prostu szkoda pieniędzy, bo jest duże prawdopodobieństwo, że gra się Wam nie spodoba – jak mówią planszówkowicze: 'nie rozwinie skrzydeł'. Niektóre mechanizmy nie spełnią swojej funkcji (wrażliwe na liczbę graczy są na przykład wszelkie formy 'licytacji' - im więcej osób, tym lepiej ona działa).
Istotne jest to także w przypadku planszówki 'na prezent'. Zadbaj, żeby znajoma, bezdzietna para również sama mogła sobie pograć w planszówkę, którą od Ciebie dostanie, bez konieczności zapraszania znajomych (czyli dobrze działający wariant dwuosobowy konieczny!)

- Ile mogę wydać na gry?
Cóż - pojedyncza gra to zwykle wydatek rzędu 100-150 zł. Tańsze są zwykle gry dwuosobowe i karciane, a z kolei gry ze spora ilością elementów (plastikowe figurki, karty) bywają i sporo droższe. Warto więc dobrze się zastanowić, zanim dokonamy wyboru. Zastanowić i poszukać atrakcyjnej ceny w sklepach, także internetowych.
Pomocnym narzędziem jest tutaj specjalna CENOWA WYSZUKIWARKA GIER i-szop.pl, stworzona przez użytkownika 'kkaczynski'. Dzięki niej szybko i sprawnie zorientujesz się w jakiej cenie oferują szukaną grę największe planszówkowe sklepy internetowe i stacjonarne.
Warto również przejrzeć wątki forumowe:
- Hot-Deals, gdzie zamieszczane są aktualne oferty promocyjne sklepów
- Handel, wymiana – oferty prywatne, gdzie często można zakupić gry w atrakcyjnej cenie, i – prawie zawsze – w bardzo dobrym lub idealnym stanie. W tym wątku będziesz mógł także sprzedać lub wymienić na inną, zakupioną grę, która nie znalazła Waszego uznania.



Kultura gry
Planszówki generalnie 'bawią i óczą' :wink: , ale czasami potrafią też wyzwolić nie tylko pozytywne emocje. Aby rozgrywka przebiegała w przyjaznej i miłej atmosferze warto przestrzegać poniższych zasad

1. Gracze powinni przystępować do rozgrywki z wolą zwycięstwa, a w jej trakcie dążyć do wygranej zgodnie z zasadami gry. W ten sposób zabawa podczas rozgrywki jest lepsza.

2. Każdy z graczy przystępuję do rozgrywki na równych prawach. Nie jest dobrze widziane faworyzowanie lub dyskryminowanie któregokolwiek ze współgraczy, ze względu na nasze sympatie, antypatie lub zobowiązania w życiu prywatnym. Nie proś swojego partnera życiowego: "Misiu-Pysiu, nie zabieraj mi tej karty... Przecież ja Cię kocham' 8) Nawet nie wiesz jak bardzo irytujące jest takie zachowanie dla innych współgraczy...

3. Gry mają integrować, a nie dzielić. Niemile widziane są celowe złośliwe zagrania, które nie mają żadnego widocznego związku z walką o zwycięstwo, lub 'gnębienie' swoimi posunięciami któregoś z graczy. Powinieneś w równej mierze dążyć do zwycięstwa na planszy, jak i dbać o dobrą atmosferę wśród współgraczy.

4. Jeśli macie jakieś wątpliwości co do zasad, to ustalcie między sobą jak gracie, i konsekwentnie się tego trzymajcie. Nie bójcie się pójść na kompromis - długotrwałe wykłócanie się o zasady skutecznie zabije klimat każdej rozgrywki.
Najlepiej jednak sprawdzić w internecie, czy ktoś już nie miał podobnego problemu (dział Zasady - pytania i wątpliwości i serwis boardgamegeek.com) lub poszukać oficjalnego FAQa na stronach wydawcy.

5. Nie przeciągaj swojej kolejki w nieskończoność - inni też chcą zagrać.

6. Nie oszukuj! Jeśli masz zamiar to robić, lepiej nie siadaj do żadnej gry.

7. Zawsze graj do końca, nawet jeśli przesądzona jest Twoja porażka. Odchodzenie od stołu przed końcem rozgrywki, psuje zabawę pozostałym współgraczom, a przecież nie o to chodzi.

8. Po zakończonej zabawie podziękuj wszystkim graczom za mile spędzony czas i zaoferuj pomoc w złożeniu elementów gry do pudełka.

9. Nie przenoś emocji wynikłych w trakcie gry, do życia prywatnego. Nie wypominaj innym po zakończeniu rozgrywki absurdalnych, nielogicznych zagrań, nie obrażaj się za niekorzystne dla siebie posunięcia współgraczy. Nie zmieniaj zdania o swoim koledze, który w czasie rozgrywki złośliwym, ale zgodnym z regułami zagraniem, pozbawił Cię zwycięstwa. To była tylko gra!

10. Szanuj grę! Podczas rozgrywki nie ma mowy np o zginaniu/mięciu kart, czy dotykaniu ich brudnymi palcami. Niejednokrotnie nie zdajesz sobie sprawy jak wartościowa jest dana gra, albo ile znaczy dla jej właściciela. Poza tym ma służyć na lata rozgrywek, więc im dłużej pozostanie w dobrym stanie, tym przyjemniej będzie się w nią grało w przyszłości. A jeśli właściciel zapragnie ją sprzedać, jej stan będzie mieć istotny wpływ na uzyskaną cenę.

O planszówkowym savoir-vivre można przeczytać również tutaj

A tutaj z kolei dowiecie się, co grozi tym, którzy planszówkowego savoir-vivre'u nie przestrzegają... :twisted:


Mini-słownik pojęć

Zanim przejdziesz do lektury recenzji, wątków na forum etc, warto wyjaśnić kilka popularnych pojęć, pojawiających się często na tym forum (pełny słownik - w języku angielskim - znajdziesz tutaj)

- ameritrash vs eurogry - w potocznych dyskusjach planszomaniacy często dzielą gry na dwie główne linie: tzw. ameritrash to zwykle gry 'przepełnione klimatem', pełne różnorodnych, kolorowych i pięknie wykonanych elementów i gadżetów (karty, figurki, pokrętła itp.), lecz o relatywnie wysokim poziomie komplikacji zasad i relatywnie dużej losowości, wynikającej z licznych rzutów kośćmi, częstego dobierania kart itp. Klasycznym przykładem są gry przygodowe, w których bohaterowie rzucają kośćmi sprawdzając czy udało im się wykonać jakąś akcję (np. wygrać walkę z potworem). W podobnych grach specjalizują się zwykle wydawnictwa amerykańskie, stąd przedrostek 'ameri'.

Natomiast tzw. eurogry , charakteryzują się relatywnie prostszymi zasadami, większą abstrakcyjnością (mechanika jest raczej luźno powiązana z tematem gry) i spokojniejszym przebiegiem rozgrywki (interakcja zwykle pośrednia). Elementy eurogier najczęściej są mniej atrakcyjne wizualnie od ameritrashowych (np. zamiast figurek są drewniane klocki). Losowość jest mocno ograniczona - na wynik rozgrywki wpływają przede wszystkim decyzje podejmowane przez graczy, a nie szczęśliwe rzuty kośćmi.
Moda na tego typu gry rozpoczęła się w Niemczech, stąd czasem określenie 'german style games'. Każdy tytuł da się z grubsza przyporządkować do jednej z tych dwóch linii (no, są jeszcze osobne 'wargames' - gry wojenne), natomiast warto podkreślić, że oba gatunki coraz częściej się przenikają, czerpiąc od siebie nawzajem. Eurogry stają się coraz ładniejsze, ameritrashe zawierają w sobie mechaniki pochodzenia 'eurogrowego'.
Więcej o tym ciekawym rozróżnieniu znajdziesz tutaj.

- downtime - to 'czas oczekiwania na swoją turę'. W niektórych grach (np w szachach lub w skomplikowanych grach wojennych z setkami żetonów), gdzie trzeba dokładnie analizować konsekwencje własnych posunięć, na swój ruch trzeba niekiedy długo czekać. Może doprowadzić to do znudzenia współgraczy. Nowoczesne gry rodzinne (a takie właśnie proponujemy Ci poniżej) charakteryzują się krótkim 'downtimem'. Często w ogóle go nie posiadają, bo w turze przeciwnika trzeba np oferować mu towary na sprzedaż, czy obserwować, jaką obrał strategię.

- gra zbalansowana / zepsuta - współczesne gry planszowe charakteryzują się mnogością strategii, jakie gracz może obrać w celu osiągnięcia jak najlepszego wyniku. Zbalansowana gra to taka, w której każda z możliwych do zastosowania strategii daje mniej więcej podobne szanse na zwycięstwo stosującym ją graczom, i tylko od ich umiejętności/sprawności zależy kto wygra. Zbalansowanie jest również istotne w przypadku gdy mamy do czynienia z grami, w których każdy z graczy zaczyna rozgrywkę z innymi zasobami (np prowadząc inne państwa/frakcje, różniące się początkowo potencjałem militarnym, gospodarczym, politycznym etc) - wówczas oczywiście chodzi o to, by każdy z nich miał mniej więcej równe szanse na zwycięstwo, pomimo różnic w początkowym ustawieniu.
Gra zepsuta to drastyczna odwrotność gry zbalansowanej. Termin ten oznacza, że istnieje jedna strategia/frakcja, która na tyle wyraźnie dominuje nad pozostałymi, że właściwie za każdym razem wygrywa stosujący/prowadzący ją gracz, bez względu na jego umiejętności. W takiej sytuacji rozgrywka właściwie... nie ma sensu.

- grywalność - termin określający subiektywne odczucie satysfakcji z rozgrywki. Tytuły o dużej grywalności często wywołują podczas rozgrywki duże emocje i chętnie do nich wracamy. Na grywalność wpływ mają nasze preferencje co do mechaniki gry, rodzajów interakcji, poziomu losowości, brak downtime'u (długiego oczekiwania na własną turę), dobre zbalansowanie, a wreszcie także jakość grafiki i wykonania gry, czy atrakcyjny temat.

- interakcja - wzajemne oddziaływanie graczy na siebie poprzez mechanikę gry. Są różne rodzaje interakcji, występujące w różnym natężeniu:
bezpośrednia- podkradanie, zabieranie, niszczenie czegoś przeciwnikom, wojny
pośrednia - na przykład kupowanie i sprzedaż surowców na wspólnym rynku, co wpływa na ich ceny dla wszystkich graczy, albo blokowanie pól, które inny gracz chciałby zająć (wykorzystać)
Ciekawym rodzajem interakcji jest kooperacja, na której opierają się niektóre gry. Gracze muszą wówczas planować działania wspólnie, współpracując dla osiągnięcia celu (np opanowania epidemii, pokonania wroga). Przeciwności losu 'odgrywane' są za pomocą układów kart dobieranych z talii, albo - w grach semi-kooperacyjnych - przez jednego z graczy wcielającego się w postać 'Złego'.

Niektórzy lubią interakcję bezpośrednią, a pośrednia jest dla nich zbyt mało konfrontacyjna. Inni wolą, by współgracze nie przeszkadzali im we wdrażaniu przyjętej strategii. De gustibus...
Generalnie przyjęło się uważać, że płeć piękna raczej nie jest zainteresowana grami z interakcją bezpośrednią (w których zwykle trzeba być agresywnym, by wygrać), podczas gdy chłopaki nudzą się przy spokojnych grach o niewielkiej interakcji. Wyjątków od tej zasady jest jednak tak wiele, że można właściwie uznać ją za stereotyp 8)

- losowość - termin określający jak wiele elementów (np kart, żetonów) pojawia się w grze losowo, lub jak wiele sytuacji zaistniałych w trakcie rozgrywki jest losowo rozstrzyganych. W grze cięższej, bardziej mózgożernej, losowość zapewnia wysokie replayability (czyli regrywalność), dzięki różnorodnemu ustawieniu początkowemu (np inny układ kart za każdym razem, powodujący odmienne dylematy dla graczy). W lżejszych grach rodzinnych, losowość pomaga graczom słabszym lub młodszym, rywalizować na równi z graczami lepszymi/bardziej doświadczonymi, na skutek bardziej losowych rozstrzygnięć (np rzutów kostkami)

Losowość może wyrażać się na różne sposoby: rzut kostką, dobieranie kart z zakrytej talii, losowanie żetonów lub drewnianych kostek z woreczka... Grą całkowicie losową można nazwać większość tytułów dla dzieci, opartych na mechanice 'rzuć kostką i przesuń się o tyle pól do przodu' (wspomniane 'roll-and-move'), popularną karcianą 'wojnę' czy... rzut monetą. Są w 100% losowe i właściwie nie powinno się ich nawet nazywać 'grami' (w 'grze' występuje wszak jakiś element decydowania, mający wpływ na przebieg rozgrywki). Grami nielosowymi, czyli w 100% decyzyjnymi, są choćby szachy czy warcaby.
Współczesne planszówki to gry albo wyłącznie decyzyjne, albo o ograniczonym elemencie losowości, sprawnie wplecionym w tematykę gry i pozostawiającym graczom wiele miejsca na realizowanie przyjętych planów. Wygrywa lepszy, a nie 'bardziej fartowny'.

- mechanika - najważniejsze, najbardziej charakterystyczne funkcjonalne aspekty rozgrywki, decydujące o kształcie gry. Przykłady? Proszę bardzo:
'roll-and-move' - klasyczne chińczykowe 'rzuć kostką i porusz się pionkiem o tyle pól, ile oczek wyrzuciłeś',
'worker placement' (rozmieszczanie pracowników) - rozmieszczanie naszych pionów w konkretnych miejscach na planszy, które dadzą nam w efekcie pewną określoną korzyść (np umieszczam jednego ludzika na polu 'Las', on wykonuje akcję i dostarcza mi drewno),
'deck-building' - budowanie własnej talii z dostępnych do zakupu kart; zakupione do talii karty dociągamy na rękę w kolejnych turach, co pozwala na wykonywanie bardziej skomplikowanych, korzystniejszych akcji,
'card-driven' (dosł. napędzana kartami) - sterowanie ruchem pionów, czy np żetonami oddziałów wojskowych, za pomocą ograniczonej ilości kart akcji wykładanych z ręki, posiadających odpowiednią wartość liczbową (np symbolizującą punkty ruchu) lub pozwalających na zainicjowanie opisanego na karcie efektu (zdarzenia),
'set collection' - kolekcjonowanie kart różnych rodzajów - im więcej kart danego rodzaju mamy, tym więcej każda z nich jest warta punktów,
'tile placement' - dokładanie żetonów - zwykle żetonów terenu, dzięki czemu powstaje większa całość (np rodzaj mapy),
...i tak dalej....
Rodzajów mechaniki jest wiele. Różne gry w swoich zasadach wykorzystują czasem podobne mechanizmy, dlatego można wydzielić pewne kategorie gier ze względu na ich mechanikę.Takie kategoryzowanie ułatwia potem szukanie tytułów odpowiadających naszym preferencjom

- mózgożerność - Zauważyłeś, że szachy zapewniają graczom nieco więcej strategii, kombinacji i możliwości niż warcaby, prawda? Tak - szachy są zdecydowanie bardziej 'mózgożerne' niż warcaby. Termin ten oznacza potocznie wysiłek umysłowy, jaki gracze ponoszą w trakcie rozgrywki. Gry mózgożerne (zwane też 'ciężkimi') pozwalają na zastosowanie różnorodnych strategii, których skutki są w trakcie rozgrywki dalekosiężne. Wśród naszych propozycji w części drugiej poradnika ( II ) oznaczyliśmy je w poszczególnych kategoriach jako ambitniejsze tytuły warte zainteresowania. Spokojnie - częste granie w 'mózgożerne gry planszowe' nie spowoduje raczej ubytków w tym cennym organie :wink: .Mamy wrażenie, że wręcz odwrotnie - intensywne używanie mózgu prowadzi bowiem do jego rozwoju! 8)

- replayability - czyli 'regrywalność'. Termin oznaczający potencjał gry w zakresie unikalności i niepowtarzalności kolejnych rozgrywek. Innymi słowy - jak szybko każda kolejna rozgrywka zacznie przypominać poprzednie, a przez to trochę nudzić graczy. Dobre gry mają replayability na wysokim poziomie, przez co zawsze, nawet po kilkudziesięciu partiach, stanowią dla gracza wyzwanie i swego rodzaju novum. Gry o niskiej regrywalności szybko stają się dość powtarzalne. Replayability zapewniane jest np. poprzez losowy dobór kart wydarzeń, losowe określanie warunków początkowych/warunków zwycięstwa, rzuty kostką czy wreszcie poczynania graczy.

- skalowalność - czyli różnica w jakości rozgrywki, w zależności o ilości graczy. Gry planszowe posiadają zwykle warianty rozgrywki na różną liczbę graczy. Ale jeśli na pudełku napisane jest, że w dany tytuł można grać w 2, 3 czy 4 osoby, nie oznacza to automatycznie, że przy każdej ilości osób będziemy bawić się równie dobrze. Gry, które dobrze się 'skalują', oferują podobną jakość i podobne wrażenia z rozgrywki przy każdej liczbie graczy. Te, które skalują się gorzej, dają sporo zabawy np. przy 2 graczach, ale przy 3 i 4 rozgrywka może być już zauważalnie słabsza (np. ze względu na zwiększony chaos i utrudnione planowanie).
Dlatego zanim zakupisz grę koniecznie dowiedz się (od sprzedawcy, na forum) jak będzie się ona sprawować przy danej liczbie graczy, których masz do dyspozycji.


Ostatnio edytowano Pn, 20 sty 2014, 19:32 przez Odi, łącznie edytowano 34 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt, 09 paź 2009, 08:42 
Użytkownik wspierający
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So, 21 kwi 2007, 12:51
Posty: 3195
Lokalizacja: Gdynia
II a




Propozycje

Bardzo ważny jest intrygujący, satysfakcjonujący początek – byś Ty i Twoi współgracze dobrze bawili się już przy pierwszej zakupionej grze. No i nie żałowali wydanych pieniędzy :) W tym celu powstała ta lista. Ma Ci służyć inspiracją i pomocą.

Poniżej proponujemy tytuły dostępne bez większych problemu w polskich sklepach planszówkowych, powszechnie uważane za jedne z najlepszych w swoim gatunku, a przy tym bardzo przystępne, o jasnych zasadach.
Jesteśmy przekonani, że wymienione tytuły mają bardzo duże szanse przypaść Wam do gustu. To po prostu sprawdzone evergreeny. Rynek gier planszowych jest jednak przebogaty - mamy nadzieję, że rozpoczniesz wkrótce własne poszukiwania, bo poza tytułami wymienionymi poniżej jest jeszcze całe mnóstwo świetnych planszówek, które warto poznać 8)

Każda propozycja zawiera w nazwie planszówki link do anglojęzycznego serwisu boardgamegeek.com (znajdziecie tam mnóstwo zdjęć, recenzji użytkowników, videocastów, pomocy do wydrukowania, FAQ itp), linki do polskich recenzji i videocastów, informację o liczbie graczy oraz wersji językowej, w jakiej gra jest dostępna na rynku:

PL - gra do nabycia w pełnej polskiej wersji językowej
ENG/PL – wydanie angielskie, instrukcja PL i tłumaczenie elementów gry jest do ściągnięcia z internetu (serwis boardgamegeek.com - link w tytule gry) lub dołączana przy zakupie w sklepie. Najczęściej nie występują w trakcie gry żadne problemy językowe, bez względu na wiek i językowe zdolności współgraczy
ENG - gra dostępna w wersji angielskiej. Zwykle w przypadku takich gier przynajmniej jedna osoba musi znać ten język na dobrym poziomie, żeby wytłumaczyć innym zasady, ew. zrobić tłumaczenie elementów. Najlepiej jednak, aby wszyscy gracze znali angielski.

Proponowane planszówki są również zaszeregowane do odrębnych kategorii:

lekkie – gry, które mają dużą szansę spodobać się każdemu, w każdym przedziale wiekowym. Proste zasady, umiarkowany czas rozgrywki, a przy tym duża grywalność – to kryteria, którymi się kierowaliśmy przy wyborze. Bardzo dobre na sam początek przygody z grami planszowymi.

średnie - wymagają od graczy nieco dokładniejszego planowania i skupienia nad przebiegiem rozgrywki, choć zasady pozostają wciąż proste. Losowość ma mniejszy wpływ na rozgrywkę niż w lekkich, a o wygranej decydują właściwe decyzje, podjęte w różnych momentach gry. Powinny się sprawdzić jako pierwsza planszówka.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania – tutaj proponujemy bardziej złożone i mózgożerne gry, wymagające większego skupienia (zwykle nieco dłuższy czas rozgrywki, wiele rodzajów interakcji) które pełnię oferowanych możliwości, strategii, dróg prowadzących do zwycięstwa odsłaniają w miarę zdobywania przez graczy doświadczenia. Nadają się przede wszystkim do systematycznych rozgrywek w stałej grupie. Polecamy je osobom bardziej wymagającym, szukającym czegoś ambitniejszego, ale już PO zakupie swojej pierwszej planszówki.

A gdy już zakupisz grę, warto odpowiednio przygotować się do tłumaczenia jej zasad współgraczom.


--------------------------------------------------------------------------------


Gry rodzinne – Najbardziej uniwersalny gatunek gier. Atrakcyjne wydanie, nieskomplikowane zasady i bardzo, bardzo duża grywalność sprawiają, że zwykle świetnie bawią się przy nich osoby w każdym wieku. Tury trwają krótko, rozgrywka jest dynamiczna, zwykle o dużej interakcji. Można sobie nawzajem trochę 'poprzeszkadzać', jest sporo śmiechu. Prezentowane poniżej tytuły świetnie nadają się też na wciąganie w planszówkowe hobby nowych osób.

lekkie
- Osadnicy z Catanu (PL, 3-4 os, videorecenzja, videorecenzja, instrukcja) - osadnicy przybyli na wyspę. Który z nich pierwszy zbuduje wioski, miasta, drogi? Który trafniej zainwestuje? Który lepiej będzie negocjował wymiany towarów? Pozycja obowiązkowa dla początkujących planszówkowiczów! Do tej pory, na całym świecie sprzedało się 15 milionów egzemplarzy gry.
- Dixit (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja) - wspaniała, niebanalna gra polegająca na odgadywaniu skojarzeń, które graczom nasunęły unikalne, bajkowo ilustrowane karty, rodem z 'Alicji w Krainie Czarów', 'Dziadka do orzechów' czy 'Małego Księcia'. Doskonały prezent, praktycznie w ciemno - Dixita pokocha każdy, nawet jeśli nigdy do tej pory planszówkami się nie interesował
- Wsiąść do Pociągu:Europa (PL, 3-5 os, videorecenzja, recenzja wersji Ameryka) - budowanie połączeń kolejowych pomiędzy europejskimi miastami, za pomocą zestawów kart z wagonami różnego koloru. Będziesz budował krótkie linie, czy może zainwestujesz w realizację wysoko punktowanego połączenia transkontynentalnego?
- Carcassone (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja) - budowa zamku i odkrywanie jego okolic, za pomocą odsłanianych płytek terenu. Czasem będzie to pokojowe budowanie mapy, innym razem - ostra walka pełna wrednych zagrań.
- Cytadela (PL, 2-8 os, recenzja, recenzja ) - nieskomplikowana karciana gra o budowaniu miasta. Pełna intryg i złośliwości, ale też wzbudzająca salwy śmiechu i świetnie przyjmowana w każdym towarzystwie
- Mondo (PL, 2-4 os, recenzja, wideorecenzja) - ułóż swoją własną krainę z dostępnych żetonów terenu i zaludnij ją zwierzętami. Ale lepiej się spiesz, bo jest na to tylko 7 minut, a współgracze podbierają najlepsze żetony!
- 7 Cudów Świata (PL, 2-7 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - lekka, szybka gra cywilizacyjna, hit targów Spiel 2010 w Essen. Wznoś słynne budowle starożytności i rozwijaj swoją cywilizację, handlując z sąsiadami.
- Fauna (PL, 2-6 os, recenzja, videorecenzja) - zgadnij, ile waży zimorodek? Jakiej długości jest ogon kangura? Fauna to gra rodzinna w odgadywanie i szacowanie wymiarów i rejonów bytowania zwierząt, która niepostrzeżenie nauczy grających wielu ciekawostek ze świata przyrody
- Kolejka (PL, 2-5 os, videorecenzja, Jak powstawała Kolejka?) - gra planszowa wydana przez IPN. Przypomnij sobie, jak to było stać w Polsce Ludowej za papierem toaletowym, organizować komitet kolejkowy, polować na kolorowy telewizor... Przypomnij sobie i pokaż swoim dzieciom!

średnie
- Stone Age / Epoka Kamienia (PL, 2-4 os, videorecenzja, recenzja) - pokieruj rozwojem plemienia, zbieraj zasoby, gromadź żywność, rozmnażaj się i rozwijaj cywilizacyjnie. Bacznie obserwuj konkurentów i podkupuj potrzebne im wysoko punktowane karty rozwoju
- K2 (PL, 1-5 os, recenzja, videorecenzja) - nikt nigdy nie zdobył zimą legendarnego himalajskiego szczytu K2. Niesprzyjająca pogoda, brak tlenu, ryzykowne decyzje, wyścig z innymi wspinaczami - z tym wszystkim będziesz musiał sobie poradzić.
- Dominion (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - hitowa gra planszówkowych targów Essen'08. Gracze budują własne, autorskie talie kart akcji, a potem za ich pomocą kupują punkty zwycięstwa. Czy Twoja talia okaże się skuteczniejsza? Czy umieścisz w niej jakieś nieprzyjemne niespodzianki dla przeciwników? Proste, przejrzyste, emocjonujące!
- Na Chwałę Rzymu (PL, 2-5 os, recenzja, recenzja, wideorecenzja) - przepięknie wydana polska edycja Glory to Rome. Z polecenia cesarza Nerona odbuduj Rzym po pożarze, ale nie zapomnij też uszczknąć 'na boku' czegoś dla siebie...
- Smallworld (PL, 2-5 os, recenzja, recenzja, recenzja) - obejmij kontrolę nad jedną z niesamowitych ras w bajkowym świecie fantasy! W jednej rozgrywce przyjdzie Ci prowadzić Dyplomatyczne Krasnoludy, w innej Heroiczne Niziołki... Kombinacji cech ras jest mnóstwo, ale władcami Smallworldu może zostać tylko jedna!

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę? W którym momencie sprzedać wyprodukowane towary?
- Agricola (PL, 1-5 os, recenzja, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - przez długi czas Agricola zajmowała 1 miejsce w rankingu najlepszych gier świata. Gra przedstawia w interesujący sposób dolę XVII-wiecznej rodziny chłopskiej. Obsiewanie pól, sadzenie warzyw, hodowla, żniwa, rozbudowa domostwa - wszystko to budzi w Agricoli zaskakująco wiele emocji.
- Le Havre (PL, 1-5 os, recenzja, wideorecenzja) - kolejna znakomita ciężka gra autora Agricoli. Tym razem zamiast prowadzić gospodarstwo rolne podejmiecie się zarządzania francuskim portem, przeładunkami i wymianą towarów.
- Cywilizacja: Poprzez Wieki (PL, 2-4 os, recenzja, samouczek) - planszówka inspirowana kultową komputerową grą 'Civilization'. Teraz możesz udowodnić wyższość zbudowanego przez siebie społeczeństwa nad cywilizacjami innych graczy w jeden wieczór!
- Eclipse (PL, 2-6 os, recenzja, recenzja, wideorecenzja) - kosmiczna gra 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate). Rozwijaj swoje technologie, buduj flotę wojenną, dbaj o gospodarkę.
- Caylus (PL, 2-5 osób, recenzja, videorecenzja) - jedna z najlepszych 'mózgożernych' gier świata. Wspólnie budujecie zamek we Francji, ale tylko jeden z budowniczych zdobędzie łaskę króla.


---------------------------------------------------------------------------------


Gry ekonomiczne - znajdziesz w nich prawdziwe mechanizmy rynkowe (np. podaż/popyt) i wszystkie właściwe biznesowi dylematy: kupić? Sprzedać? W co zainwestować? W odróżnieniu od Monopoly, powszechnie, lecz niesłusznie uważanej za grę ekonomiczną, losowość jest w nich bardzo ograniczona. Kluczowe są decyzje gracza – trafne, lub nie. Wiele w grach ekonomicznych kalkulowania (a jakże!), dają jednak sporo satysfakcji z... zarabiania pieniędzy oczywiście!

lekkie
- Osadnicy z Catanu (PL, 3-4 os, videorecenzja, videorecenzja, instrukcja) - osadnicy przybyli na wyspę. Który z nich pierwszy zbuduje wioski, miasta, drogi? Który trafniej zainwestuje? Który lepiej będzie negocjował wymiany towarów? Pozycja obowiązkowa dla początkujących planszówkowiczów! Do tej pory, na całym świecie sprzedało się 15 milionów egzemplarzy gry.
- Fasolki/Bohnanza (PL, 3-5 os, videorecenzja, recenzja) - uprawiaj różne odmiany fasoli, negocjuj wymiany z innymi graczami, decyduj czy zainwestujesz w odmiany rzadkie, czy te popularne...

średnie
- Acquire (ENG/PL, 3-6 os, recenzja) - walka rekinów finansowych o korzystne przejęcia sieci hoteli. Spekulacja, fuzje, spektakularne upadki, na których - o dziwo - da się nieźle zarobić
- Wysokie Napięcie (PL, 2-6 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - walka koncernów energetycznych o osiągnięcie jak najrozleglejszej sieci. Znakomita symulacja rynku surowców energetycznych i dynamiczne licytacje
- Modern Art (PL, 3-5 os, recenzja, recenzja) - uważana za jedną z najlepszych gier licytacyjnych. Gracze obracają obrazami pięciu obiecujących artystów. W czasie aukcji prowadzonych na różnych zasadach, decydują o ich cenie i popularności. Bardzo proste zasady, mnóstwo emocji, sporo kalkulacji.
- Chicago Express (PL, 2-6 os, recenzja, videorecenzja) - przemyślna gra ekonomiczna, wymagająca zmysłu inwestorskiego. Gracze wchodzą w posiadanie akcji towarzystw kolejowych, rywalizujących o prymat połączenia wschodniego wybrzeża USA z Chicago. Która spółka radzi sobie najlepiej? W którą inwestować? Z kim wspólnie działać, a komu rzucać kłody pod nogi?

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Pret-a-Porter (ENG, 2-4 os, recenzja, videorecenzja) - zarządzanie domem mody. Zainwestujesz w nowoczesny design, w PR, czy może w bardziej wykwalifikowanych pracowników? Tylko musisz się spieszyć - pokaz w Paryżu już za chwilę, a koszty utrzymania firmy szybko rosną...
- Automobile (PL, 3-5 os, recenzja, recenzja) - zarządzanie amerykańskim koncernem samochodowym w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Wypuszczaj na rynek nowe modele pojazdów, konkuruj ceną i reklamą z rywalami, szacuj popyt na samochody poszczególnych klas.
- Brass/Age of Industry (ENG, 2-4 os, recenzja, recenzja, videoporadnik AoI) - rywalizacja przemysłowców w XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii - gra o dużej głębi, znakomicie oddająca realia tamtego okresu. AoI to lekko zmodernizowany Brass.
- Imperial (ENG/PL, 3-6 os, recenzja) - niebanalny, bardzo udany mariaż gry ekonomicznej i strategicznej. Wcielamy się w inwestorów, kontrolujących europejskie mocarstwa w XIX wieku. Celem jest nie podbój sam w sobie, ale osiągnięcie jak największego zysku. Na rynku obecna jest też wersja Imperial 2030, ze współczesną sytuacją polityczną.
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę? W którym momencie sprzedać wyprodukowane towary?
- Steam/Age of Steam (PL, 3/2-6 os, recenzja, recenzja)- znakomite, różniące się tylko niuansami gry kolejowe, w których zarabiamy na transporcie towarów pomiędzy miastami, a zarobione pieniądze inwestujemy w budowę kolejnych połączeń


---------------------------------------------------------------------------------


Gry nawiązujące tematem do kultury masowej – są zwykle doskonałym prezentem dla miłośników danego tematu, bo posiadają wyczuwalny klimat oryginalnej powieści, filmu czy gry komputerowej. Nie wszystkie z tytułów wymienionych poniżej to sprawdzone evergreeny (choć też nie ma tu gier słabych) czy propozycje idealne dla początkującego - celem tego akapitu jest bowiem zaprezentowanie bogactwa planszówkowych nawiązań do ikon kultury masowej. Tym uważniej wczytajcie się więc w recenzje i opinie, które znajdziecie w linkach.

Amerykańskie wydawnictwo Fantasy Flight Games specjalizuje sie w produkcji gier z wykorzystaniem licencji popularnych seriali, filmów czy gier komputerowych.
W ich ofercie dostępne są m.in. gry planszowe, karciane i kolekcjonerskie
osadzone w:
- Mitologii Cthulhu, stworzonej przez H.P. Lovecrafta
- tolkienowskim Śródziemiu
- Starym Świecie, znanym z systemu RPG Warhammer i Warhammer 40.000
- świecie Conana Barbarzyńcy, z książek R.E.Howarda
- świecie Westeros, znanym z tzw. 'Sagi Lodu i Ognia' George'a RR Martina, zapoczątkowanej powieścią "Gra o Tron"
- uniwersum Gwiezdnych Wojen (Star Wars)
- uniwersum serialu Battlestar Galactica
- uniwersum nawiązującym do filmu 'Łowca androidów' (Blade Runner)

oraz planszowe wersje komputerowych hitów:
- Starcraft
- Civilization
- Gears of War
- Doom

Wiele z tych gier znajduje się (lub wkrótce będzie) w ofercie polskiego wydawnictwa Galakta, oczywiście w rodzimej wersji językowej.

Na rynku są również produkcje innych wydawnictw, nawiązujące do gier komputerowych: Age of Empires III, Railroad Tycoon, Władcy Podziemi (na motywach gier komputerowych serii Dungeon Keeper, PL) czy Kupcy i Korsarze (podobne do komputerowego "Pirates!", PL), Mage Knight (podobne do komputerowej serii Heroes of Might&Magic), Resident Evil Deck Building Game

Wielu twórców planszówek próbowało stworzyć planszową wersję słynnej komputerowej Cywilizacji Sida Meiera. Stąd na rynku mamy m.in. Cywilizację: Poprzez wieki (opisywana w grach rodzinnych), Clash of Cultures, Nations, Cywilizację: Grę Planszową oraz karciane Innowacje i 7 Cudów Świata (opisywana w grach rodzinnych).

Dostępne są również planszówki osadzone w światach systemu RPG Advanced Dungeons&Dragons, na czele z Lords of Waterdeep.

Gier doczekały się też serial Spartakus (Spartacus: A Game of Blood&Treachery) powieści Kena Folleta(Filary Ziemi i Świat bez końca - obie w wersji PL) oraz Terry'ego Pratchetta (Discworld: Ankh-Morpork, PL)
a także popularne stwory obecne w kulturze masowej, jak wampiry i zombie, Dracula (PL), Nightfall (PL), Zombicide(PL) Zombiaki i Zombiaki 2:Atak na Moskwę, Last Night on Earth


-------------------------------------------------------------------------------


Gry dwuosobowe – wiele gier posiada wariant dwuosobowej rozgrywki, lecz nie zawsze działa on równie dobrze jak wieloosobowa. Dlatego w tej kategorii proponujemy tytuły specjalnie dedykowane do pojedynków 'jeden na jednego' lub gry wieloosobowe, które naprawdę dobrze sprawdzają się jako dwuosobówki: od króciutkich, nieco abstrakcyjnych karcianek, po ambitne, mózgożerne strategie.

lekkie
- Władca Pierścieni:Konfrontacja (ENG/PL, recenzja, instrukcja) - Poprowadź Drużynę Pierścienia w pełnej napięcia wyprawie do Mordoru. Wydają Ci się słabsi od sług Ciemności? Wykorzystaj swój spryt i ich unikalne umiejętności
- Hawana (PL, 2-4, recenzja, videorecenzja, recenzja) - Zbieraj materiały budowlane, zatrudniaj robotników, buduj unikalne obiekty w stolicy Kuby, ale nie zapomnij tez nasłać na swojego przeciwnika poborcy podatkowego, albo nawet złodzieja
- Mr Jack/Mr Jack in New York (ENG/PL, recenzja wersji 'New York', videorecenzja) - gra logiczno-detektywistyczna. Teraz już Kuba Rozpruwacz się nie wymknie - wiadomo, że osławionym przestępcą jest jedna z osmiu postaci. Potrafisz przechytrzyć Kubę i odkryć jego tożsamość?

średnie
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - przez długie lata najbardziej znana i najlepsza polska gra, teraz w nowej szacie graficznej (edycja 3.0). Poprowadź jedną z czterech różnych armii do zwycięstwa. Postapokaliptyczny świat, pełna napięcia, szybka rozgrywka.
- Claustrophobia (PL, 2 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - Czy odważysz się wyruszyć na czele grupy śmiałków, aby stawić czoła Demonowi w mrocznych podziemiach? Proste zasady, znakomite wykonanie, szybki czas rozgrywki, klimatyczne scenariusze.
- Gry karciane formatu LCG (Android: Netrunner, Warhammer: Inwazja, Star Wars czy anglojęzyczna A Game of Thrones) - gry systemu LCG to karcianki kolekcjonerskie w swoich założeniach podobne do popularnych CCGów (np Magic: The Gathering, Legend of the Five Rings) z tą różnicą, że w dodatkach gier LCG znajdziemy określone z góry zestawy kart, zamiast losowych jak w CCG. Dedykowane do pojedynków jeden-na-jeden, choć posiadają też warianty multi. Więcej o LCGach tutaj i tutaj.
- Summoner Wars (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) - niekolekcjonerska karcianka przedstawiająca zmagania armii ze świata fantasy. Kilkanaście różnorodnych armii w osobnych zestawach, bardzo emocjonujące bitwy

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Caylus (PL, 2-5 osób, recenzja, videorecenzja) - jedna z najlepszych 'mózgożernych' gier świata. Wspólnie budujecie zamek we Francji, ale tylko jeden z budowniczych zdobędzie łaskę króla.
- Race for the Galaxy (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - szybka, lecz wymagająca gra karciana. Zbuduj kosmiczną cywilizację, która okaże się najskuteczniejsza w zdobywaniu punktów zwycięstwa. Wykaż się elastycznością, odkrywaj bogactwo istniejących w grze strategii.
- Zimna Wojna 1945-1989 (PL, recenzja, recenzja, videorecenzja) - polska edycja światowego hitu - Twilight Struggle (1 miejsce w rankingu BGG). Buduj strefę wpływów USA lub ZSRR, wykorzystaj w odpowiednim momencie Fidela Castro, Lecha Wałęsę, stwórz bloki wojskowe... Ale pamiętaj - nie przeciągaj struny, bo grozi to wojną atomową! Doskonała gra dla pasjonatów historii najnowszej.
- Wojna o Pierścień (PL, 2-4 os, videorecenzja ENG) - strategia prawdziwie epicka! Siły militarne Wolnych Ludów desperacko próbują powstrzymać hordy Saurona, by dać czas Drużynie Pierścienia na dotarcie do Orodruiny. Czy wykonają zadanie?

Wiele interesujących gier dwuosobowych można znaleźć także w części II b wśród gier wojennych i gier logicznych


--------------------------------------------------------------------------------


Gry imprezowe – można się przy nich bardzo dobrze bawić praktycznie wszędzie, przy każdej okazji i z towarzystwem w każdym wieku - z założenia są to gry lekkie. Zasady są banalne, udział może brać nawet kilkanaście osób, a wszystko trwa najczęściej nie dłużej niż 30 minut, wypełnionych śmiechem. Gry imprezowe mają w rzeczywistości charakter bardziej 'zabawy', niż 'gry', i tak też należy je traktować.

- Dixit (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja) - wspaniała, niebanalna gra polegająca na odgadywaniu skojarzeń, które graczom nasunęły unikalne, bajkowo ilustrowane karty, rodem z 'Alicji w Krainie Czarów', 'Dziadka do orzechów' czy 'Małego Księcia'. Doskonały prezent, praktycznie w ciemno - Dixita pokocha każdy, nawet jeśli nigdy do tej pory planszówkami się nie interesował
- Dobble (PL, 2-8 os, recenzja, videorecenzja) - szalona, superszybka gra na spostrzegawczość.
- Palce w Pralce (PL, 4-12 os, recenzja, recenzja) - wygibasy palcami w rytm słynnego klaskanego/wystukiwanego motywu z 'We will rock You' zespołu Queen. Tempo coraz szybsze, a palce coraz bardziej się wyginają... Ta zabawa wciągnie każdego!
- The Resistance: Agenci Molocha (PL, 5-10 os, recenzja, recenzja) - znakomita gra, podobna trochę do popularnej 'Mafii'. Odkryjcie kto w waszej grupie jest podwójnym agentem, bo inaczej nie wykonacie misji!
- Munchkin (PL, 3-8 os, recenzja, recenzja) - Grałeś kiedyś w gry fabularne (RPG)? Pamiętasz ten nieustanny pościg za punktami doświadczenia i skarbami, bez dbania o klimat rozgrywki? W parodiującym taką sesję Munchkinie, znajdziesz to wszystko.
- Jungle Speed/Prawo Dżungli (PL, 2 i więcej, recenzja, recenzja) - okaż się szybszy i zwinniejszy od przeciwników w walce o totem.
- Pitchcar (PL, 2-8, videorecenzja, recenzja) - tradycyjna gra w kapsle w nowym, atrakcyjnym wydaniu
- Villa Paletti (PL, 2-4 os, videorecenzja) - gra podobna w swoich założeniach do Jengi. Gracze konstruują budowlę opartą na filarach, które wyciągać trzeba z niższych pięter.
- Time's Up (PL, 4-12 os., recenzja, videorecenzja) - unowocześnione, ulepszone kalambury o wzrastającym stopniu trudności.


Ostatnio edytowano Pt, 24 sty 2014, 16:44 przez Odi, łącznie edytowano 82 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt, 09 paź 2009, 08:44 
Użytkownik wspierający
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So, 21 kwi 2007, 12:51
Posty: 3195
Lokalizacja: Gdynia
II b



Gry przygodowe - w swoich założeniach bardzo podobne do 'Magii i Miecza' (na pewno znasz...). Najczęściej kierujemy poczynaniami bohaterów mierzących się ze Złem, podnoszących swoje umiejętnosci i kolekcjonujących magiczne przedmioty. Schemat zwykle jest podobny: ruch bohaterem, następnie pociągnięcie karty wydarzeń i realizacja zaistniałej sytuacji (np. walka z potworem widniejącym na karcie, znalezienie skarbu etc etc). Tym niemniej od czasów Magii i Miecza pojawiło się kilka ciekawych tytułów, z nowymi, świeżymi pomysłami.
Ze względu na dużą ilość anglojęzycznych tekstów na licznych kartach, czym charakteryzują się przygodówki, radzimy początkującym ograniczyć się do gier polskojęzycznych, przedstawionych poniżej:

lekkie
- Talisman (Magia i Miecz) (PL, 2-6 os, videorecenzja, recenzja) - stara dobra Magia i Miecz, nad którą wielu z nas spędziło kawałek dzieciństwa - znów po polsku! Tym razem w nowym, bardzo atrakcyjnym wydaniu (figurki bohaterów, atrakcyjne i kolorowe grafiki na kartach przygód, poprawione zasady).

średnie
- Claustrophobia (PL, 2 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - Czy odważysz się wyruszyć na czele grupy śmiałków, aby stawić czoła Demonowi w mrocznych podziemiach? Proste zasady, znakomite wykonanie, szybki czas rozgrywki, klimatyczne scenariusze.
- Dracula (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - Łowcy ścigają Draculę po całej Europie. Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia? Widziano go w Madrycie, potem w Paryżu... Gdzie jest teraz? Lecz uważajcie: jeśli spotkacie Draculę nie w dzień lecz w nocy, z łowców staniecie się zwierzyną!
- Kupcy i Korsarze (PL, 2-4 os, wideorecenzja, recenzja, recenzja, ) - by zdobyć bogactwo pójdziesz drogą pirata czy kupca? Pływaj na wodach Morza Karaibskiego, handluj, walcz, ulepszaj swój statek, wykonuj zlecone misje.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Mage Knight (PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) - świetna, złożona gra, trochę w stylu komputerowych gier z serii Heroes of Might&Magic. Znakomicie oddany rozwój bohatera.
- Descent (PL, 2-5 os, recenzja) - poprowadź bohaterów, stawiając wspólnie czoło mrocznemu Panu Podziemi.
- Posiadłość Szaleństwa (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - wciąż gra planszowa, a jednak zahaczająca już o RPG. Staw czoło tajemnicom starej posiadłości w jednym z kilku złożonych scenariuszy.


---------------------------------------------------------------------------------


Gry kooperacyjne - nie zawsze musisz rywalizować ze współgraczami. W grach kooperacyjnych wspólnie planujecie swoje działania, stawiacie czoła przeciwnościom losu i ratujecie świat przed zagrożeniem. Przeciwnikiem może być sama gra (np układ kart), jeden ze współgraczy odgrywający 'Tego Złego', któremu pozostali razem się przeciwstawiają, może być to również zdrajca w Waszych szeregach!

lekkie
- Zakazana Wyspa (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - czy zdołacie odnaleźć i wywieźć skarby, zanim wyspę pochłoną morskie fale?

średnie
- Pandemic (PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) - gracze walczą z ogólnoświatową epidemią. Czas upływa, choroby błyskawicznie przenosza się z miejsca na miejsce - czy szczupły zespół miedzynarodowych specjalistów wygra nierówną walkę z mikrobami?
- Dracula (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - Łowcy ścigają Draculę po całej Europie. Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia? Widziano go w Madrycie, potem w Paryżu... Gdzie jest teraz? Lecz uważajcie: jeśli spotkacie Draculę nie w dzień lecz w nocy, z łowców staniecie się zwierzyną!

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania:
- Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island (PL, 1-4, recenzja, recenzja, videorecenzja) - eksploruj tropikalną wyspę, pełną przygód. Zanurz się w klimat znany z powieści Stevensona czy Defoe! RC to obecnie najlepiej oceniana polska gra w rankingu BGG!
- Horror w Arkham (PL, 1-8 os, recenzja, recenzja) - klasyczna, nieco 'oldskulowa', gra przygodowa nawiązująca do literatury H.P.Lovecrafta, w której gracze usiłują powstrzymać przyjście Wielkich Przedwiecznych. Gra posiada liczne dodatki, a tematykę kooperacyjnej walki z Cthulhu rozwijaja także Eldritch Horror.
- Battlestar:Galactica (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja) - gra kooperacyjna, oparta na motywach znanego serialu s-f. Współdziałacie by ochronić flotę statków cywilnych. Ale czy aby na pewno wszyscy macie ten sam cel? Ktoś jest Cylonem i szkodzi ludzkim wysiłkom. Kto?


---------------------------------------------------------------------------------


Gry dla jednego gracza - Planszówkami można się cieszyć również w pojedynkę. Na rynku dostępne są tytuły posiadające znakomicie działające warianty dla jednego gracza (głównie z segmentu kooperacyjnych), a także dedykowane gry jednoosobowe. Wyzwaniem jest tutaj pokonanie samej gry (skryptów przygotowanych przez autora, układów kart akcji itp) i znalezienie wyjścia ze skomplikowanej sytuacji. Wśród jednoosobówek znajdziemy zarówno klasyczne eurogry, jak i złożone gry wojenne, przy czym warto podkreślić szczegółowość i realizm tych ostatnich.

lekkie
- Onirim (PL, 1-2 os, recenzja, videorecenzja) - ucieczka z mrocznej Krainy Snów. Spiesz się, zanim zamkną się ostatnie drzwi!
- Piętaszek (PL, 1 os, recenzja, recenzja) - jako pomocny Piętaszek pomóż zagubionemu Robinsonowi przetrwać na tropikalnej wyspie
- D-Day Dice (ENG/PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) - gra kościana luźno oparta na zmaganiach w Normandii w 1944 r. Łatwe zasady, choć niełatwe wyzwania!

średnie
- Władca Pierścieni LCG (PL, 1-2 os, recenzja, videorecenzja) - przeżyj liczne przygody w Tolkienowskim Śródziemiu. Buduj talie dla swoich bohaterów i stawiaj czoła różnorodnym wyzwaniom!

W grze solo sprawdzają się znakomicie również Mage Knight (opisany w grach przygodowych) oraz Robinson Crusoe i Arkham Horror (opisane w kooperacyjnych)

wojenne
Uwaga: wszystkie z poniższych gier wymagają dobrej znajomości języka angielskiego!
- D-Day at Omaha Beach (ENG, 1 os, videorecenzja ENG) - i znów Normandia'44, tym razem w grze bardzo szczegółowej, złożonej lecz uważanej za prawdopodobnie najlepszą w gatunku jednoosobówek
- RAF: The Battle of Britain 1940 (Lion vs Eagle) (ENG, 1-2 os, videorecenzja ENG) - znakomita gra o zmaganiach powietrznych w Bitwie o Anglię. Graj jako dowódca RAFu lub planuj ataki w kwaterze Luftwaffe
- seria gier 'Leader', w której możemy dowodzić dywizjonem mysliwców F-4 Phantom, F-18 Hornet czy śmigłowcami Apache.
- seria gier 'Field Commander', w której możemy odgrywać kampanie generała Erwina Rommla, Aleksandra Wielkiego i Napoleona.
- Fields of Fire (fabularyzowany zapis rozgrywki) - złożona gra opisująca walki 9 Pułku Piechoty USA w Normandii, w czasie wojny koreańskiej i w Wietnamie. Realistyczny system dowodzenia sprawi, że poczujesz się jak prawdziwy dowódca, którego podwładni nie zawsze wykonują przekazane im rozkazy...
- Silent War oraz Steel Wolves - poprowadź wojnę podwodną na Pacyfiku przeciwko siłom morskim imperialnej Japonii lub poluj niemieckimi U-Bootami na atlantyckie konwoje


--------------------------------------------------------------------------------


Gry wojenne – gry o tematyce historycznej, pozwalające realizować marzenia o dowodzeniu armiami i toczeniu pasjonujących, epickich bitew. Proponowane przez nas tytuły lekkie dobrze sprawdzą się w rozgrywkach z młodymi miłośnikami historii i wojskowości. Średnie oferują planszowym dowódcom już znacząco więcej dylematów, stanowią też bardzo fajną zachętę do sięgnięcia po ambitniejsze tytuły warte zainteresowania. Miłośnicy historycznych gier strategicznych, choć w dużej liczbie obecni na naszym forum, mają również swoje specjalistyczne miejsce dyskusji: forum strategie.net.pl.

lekkie:
- Memoir'44 (ENG/PL, 2 os, videorecenzja, recenzja) - walki amerykańsko-niemieckie z okresu II wojny światowej. Dodatki wprowadzają inne teatry działań wojennych. Gra bardzo pobieżnie oparta na realiach II ws.
- 303 / 111 (PL, 2 os, recenzja 303, recenzja 303, videorecenzja 111, recenzja 111) - bardzo proste gry historyczne wydane przez IPN. W pierwszej gracze mogą poczuć klimat słynnej lotniczej Bitwy o Anglię, w drugiej - bronić Warszawę we wrześniu 1939 roku przed niemieckimi bombowcami.
- Command&Colors: Ancients (ENG, 2 os, recenzja, recenzja) - najsłynniejsze bitwy Starożytności pomiędzy Kartaginą, Rzymem i Syrakuzami. W grach innego cyklu serii C&C Napoleonics, przedstawiono również bitwy okresu napoleońskiego.

średnie
- Bitwy Westeros (PL, 2 os, videorecenzja) - teraz możesz odgrywać bitwy pomiędzy Lannisterami a Starkami, znane z powieści "Gra o Tron" autorstwa Georga R.R. Martina. Zapowiadane są rozszerzenia z pozostałymi rodami. Jakkolwiek gra osadzona jest w świcie fantasy, 'Bitwy' mocno nawiązują do realiów średniowiecznej sztuki wojennej.
- Friedrich (ENG/PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) - XVIII wiek, wojna siedmioletnia i starcia Fryderyka Wielkiego z wojskami koalicji. Oryginalna, niebanalna gra wojenna. Warto również zainteresować się bardzo podobną Marią.
- Sekigahra: The Unification of Japan (ENG, 2 os, recenzja, videorecenzja ENG) - jest rok 1600. O władzę w Japonii walczą dwa stronnictwa: Mitsunariego Ishidy i Tokugawy Ieyasu. Klimatyczna, bardzo przystępna i niezwykle emocjonująca strategia.
- A Few Acres of Snow (ENG, 2 os, videorecenzja, videorecenzja ENG) - niebanalna, nowatorska gra o XVIII-wiecznych starciach francusko-angielskich w śniegach Kanady. Dzięki wysublimowanej interakcji bardzo lubiana przez płeć piękną.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Orzeł i Gwiazda (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) - gracze wcielają się w dowódców wojny polsko-sowieckiej 1920 roku. Teraz można empirycznie sprawdzić na czym polegał plan Piłsudskiego, jakim ryzykiem obarczona była kontrofensywa znad Wieprza, i jak niewiele brakowało Sowietom do zajęcia Warszawy... Znakomity, emocjonujący system tajnych rozkazów i kart operacyjnych. Dostępna jest również nieco zmieniona, anglojęzyczna wersja gry - Strike of the Eagle.
- Hannibal: Rome vs Carthage (ENG, 2 os. recenzja, videorecenzja ENG) - klasyczna już gra planszowa przedstawiająca II wojnę punicką (218-201 r. p.n.e.), w której kartagiński wódz Hannibal Barkas nieomal rzucił na kolana potężny Rzym.
- Napoleon's Triumph (ENG/PL, 2-8 os, recenzja) - oryginalna, innowacyjna gra, w nowy sposób pokazująca słynną bitwę pod Austerlitz. Nowością są tutaj bloczki (zastępujące kartonowe żetony), mapa przypominająca mapy sztabowe i zasady, w prosty sposób oddające ducha bitew epoki napoleońskiej
- The Napoleonic Wars (ENG, 2-5 os, recenzja) - polityka i wojny czasu napoleońskiej Europy. Jako władca napisz na nowo historię tego okresu i dbaj o interesy swojego mocarstwa. Podobną w założeniach grą jest Here I Stand (XVI-wieczne wojny religijne) oraz Successors (rywalizacja spadkobierców Aleksandra Wielkiego)
- Gry serii COIN (COunter INsurgency, każda ENG, 1-4 os, videorecenzja ENG porównująca gry systemu) osadzone w realiach konfliktów wewnętrznych i walk partyzanckich we współczesnym Afganistanie, Kolumbii rozrywanej walkami między siłami rządowymi, komunistyczną partyzantką i kartelami narkotykowymi, a także na Kubie czasu rewolucji Fidela Castro.


--------------------------------------------------------------------------------


Strategiczne, wieloosobowe gry wojenno-polityczne – Podobne mniej więcej do znanego 'Ryzyka', choć - naszym zdaniem - znacznie od niego ciekawsze. Każdy gracz kieruje losami państwa/frakcji, negocjuje sojusze, prowadzi wojny, rozwija posiadane prowincje. Radzimy ostrożność przy nabywaniu tego typu gier na samym początku przygody z planszówkami i bez konsultacji z potencjalnymi współgraczami. Zwykle niemożliwe jest w nich osiągnięcie zwycięstwa bez odpowiednio agresywnej gry (podbój militarny, podstępy, zdrady), a nie każdy dobrze odnajduje się w tego rodzaju działaniach. Czas rozgrywki najczęściej oscyluje w okolicach 2-3 godzin, a zdecydowanie najlepsza zabawa jest przy maksymalnym składzie (4-6 osób).

średnie
- Cyklady (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - rywalizacja greckich polis. Które z nich pierwsze stanie się metropolią? Które pokona przeciwniów, korzystając z pomocy bogów i mitologicznych stworów?
- Szogun / Wallenstein (PL lub ENG, 3-5 os, recenzja Szoguna, recenzja Szoguna, videorecenzja Wallensteina ENG) - przemyślane, klasyczne już eurogry w segmencie territory control. Rozwijaj gospodarkę, podbijaj kolejne regiony i walcz o dominację w Japonii (szogun) lub Niemczech czasu wojen religijnych (Wallenstein). Bitwy toczysz za pomocą wieży bitewnej - tak oryginalnego sposobu rozstrzygania starć na pewno nie widziałeś.

ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Chaos w Starym Świecie (PL, 3-4 os, videorecenzja, recenzja) - dysponujący unikalnymi zdolnościami bogowie Chaosu (Tzeentch, Khrone, Nurgle lub Slaannesh) walczą o dominację w krainach Starego Świata, znanych z systemu RPG Warhammer.
- Gra o Tron (PL, 3-6 os, videorecenzja, recenzja) - strategia osadzona w realiach sagi Lodu i Ognia, George'a R.R.Martina. Poprowadź jeden z sześciu rodów w zmaganiach o koronę królewską.
- Imperial (ENG/PL, 3-6 os, recenzja) - niebanalny, bardzo udany mariaż gry ekonomicznej i strategicznej. Wcielamy się w inwestorów, kontrolujących europejskie mocarstwa w XIX wieku. Celem jest nie podbój sam w sobie, ale osiągnięcie jak największego zysku. Na rynku obecna jest też wersja Imperial 2030, osadzona we współczesnej sytuacji politycznej.

W tej kategorii dobrze sprawdzają się również opisywane powyżej w grach wojennych The Napoleonic Wars, Here I Stand oraz gry serii COIN.


---------------------------------------------------------------------------------


Graj z dziećmi (i nie tylko!) - są to gry dedykowane do grania z dziećmi, zwykle w wieku od 4 do 9 lat, z założenia lekkie. Bardzo proste zasady, przyjazny temat, atrakcyjna grafika zachęci je do zabawy. Warto podkreślić, że nie znajdziemy w nich oklepanego mechanizmu 'rzuć kostką przesuń się do przodu o liczbę pól równą ilości wyrzuconych oczek' (roll-and-move), znanego choćby z 'chińczyka' - o nie! Zmuszają one do kombinowania, podejmowania decyzji, określania celów do osiągnięcia - oczywiście, wszystko na miarę możliwości naszych dzieci. Często sami będziemy zaskoczeni, jak dobrze sami się bawimy przy tych grach także my - dorośli.

- Super Farmer(PL, 2-4 os, recenzja)
- Hooop! (2-4 os, PL, [http://www.gamesfanatic.pl/2011/07/20/hooop/]recenzja[/url])
- Pędzące żółwie (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja )
- Hej, to moja ryba! (PL, 2-4 os, recenzja)
- Wilki i Owce (PL, 2-4 os, recenzja)
- Zlot Czarownic (PL, 2-6 os, recenzja
- Noc Magów (PL, 2-4 os, recenzja)
- Skubane Kurczaki (PL, 2-4 os, recenzja)
- Re Re Kum Kum (PL, 2-6 os, recenzja)
- Loch Ness (PL, 2-5 os, recenzja)

Propozycje gier dla młodszych dzieci znajdziesz także na blogu Spiellust i na GamesFanatic.pl tutaj i tutaj (recenzje scheherezade)


--------------------------------------------------------------------------------


Gry logiczne - gry abstrakcyjne, pozbawione tematu (podobnie jak np. warcaby, czy Go). Ta specyficzna kategoria eleganckich gier ma w Polsce wielu fanów. Choć posiadają minimalną liczbie zasad, pozwalają jednak na wiele możliwości poprowadzenia rozgrywki

- Abalone (PL, 2 os, videorecenzja, recenzja)
- Duchy (PL, 2 os, recenzja, recenzja)
- Pentago (PL, 2 os, recenzja, recenzja)
- Ingenious (Geniusz) (PL, 1-4 os,videorecenzja, recenzja)
- Blokus (PL, 2-4 os., recenzja, videorecenzja)
- Rój (PL, 2 os, recenzja, videorecenzja)
- Quarto! (ENG/PL, 2os, recenzja)
- Quoridor (ENG/PL, 2-4 os, recenzja)


Ostatnio edytowano Cz, 23 sty 2014, 16:21 przez Odi, łącznie edytowano 36 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt, 12 sie 2011, 13:15 
Użytkownik wspierający
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So, 21 kwi 2007, 12:51
Posty: 3195
Lokalizacja: Gdynia
III




Know-how, czyli jak samodzielnie wybierać dla siebie planszówki?

A więc spodobało Ci się i pragniesz bardziej zagłębić się w planszówkowe hobby, poszukać samodzielnie tytułów, które Cię zainteresują? Fajnie. Naprawdę się cieszymy :) Pamiętaj o trzech podstawowych pytaniach, które powinieneś sobie zadać przed zakupem:
- Przy jakiej okazji i z kim będę grać?
- Ilu mam chętnych współgraczy?
- Ile mam pieniędzy?
Wiesz już to wszystko? Świetnie
Poniżej znajdziesz kilka porad jak się do poszukiwań zabrać oraz linki do najciekawszych witryn w sieci, z informacjami, recenzjami i opiniami o grach planszowych.

Poszukiwania gier najlepiej rozpocząć przeglądając ofertę sklepów internetowych, lub odwiedzając pobliski sklep z grami, który możesz znaleźć dzięki ponizszym linkom:
Ogólnopolska lista sklepów z planszówkami
Cenowa wyszukiwarka gier i-szop.pl

Jeśli chcesz sprawę załatwić szybko, możesz spokojnie zaufać ludziom pracującym w tych sklepach. Przeważająca większość z nich od dawna zajmuje się planszówkami, znają rynkową ofertę i dobiorą grę zgodnie z postawionymi przez Ciebie kryteriami.
Jeśli jednak chciałbyś samodzielnie zdecydować/znaleźć grę, której aktualnie potrzebujesz, na razie jeszcze powstrzymaj się z kupnem. Wytypuj sobie kilka tytułów które Cię zainteresowały (tematycznie, mechanicznie, a nawet po prostu przyciągnęły wzrok ładną okładką) i zacznij zbierać o nich informacje. Gdzie? Jak? Wszystko co potrzeba do samodzielnych poszukiwań znajdziesz poniżej, w kolejnych punktach.


1. Planszówki w polskim internecie i w mediach

Poszukaj recenzji w polskich serwisach poświęconych grom planszowym - linki poniżej.


1. Serwisy planszówkowe - znajdziesz w nich nie tylko recenzje gier, ale także branżowe newsy, informacje o konwentach i konkursach, wywiady, wreszcie teksty publicystyczne i felietony

GamesFanatic.pl
ZnadPlanszy.pl
Board Times
Poltergeist
Gildia Gier Planszowych
Świat Gier Planszowych
grybezprądu.pl
Strategie - portal miłośników gier wojennych wraz z dedykowanym forum

2. Inne serwisy z recenzjami i blogi planszówkowe - wpisy dotyczą przede wszystkim recenzji czy wrażeń z rozgrywek

Blog PowerMilka
W pajęczej sieci
Blog Planszoholika
Przystanek Planszówka
Niedzielni Gracze
Gra na Parę
Tawerna RPG
Spiellust
Grawialnia
W Co Gramy...
For2Players
Win on Board
Gram niebieskim
Czas na planszówki
Paradoks
Ogry Planszowe
blog Planszuffka
Wojennik
Gry planszowe Kapitana Bomby - gry historyczne i wojenne

3. Videocasty - ... czyli recenzje w formie video

Gry planszowe u Wookiego
Board Times TV
BoardGamesFactory
Planszolandia
BoardGameGirl
Gradanie
Game Troll TV

Większość serwisów prezentuje informacje o nowych wpisach czy recenzjach także na forum, w zakładce Ciekawe linki, media o planszówkach. Znajdziesz tam również linki do materiałów dotyczących planszówek w mediów mainstreamowych.
Listę rodzimych blogów i serwisów, z przeglądem prezentowanych w nich aktualnie newsów, możesz znaleźć także tutaj.

W dystrybucji znajduje się również magazyn "Świat Gier Planszowych" (starsze numery do nabycia w sklepach z planszówkami, nowe na platformach dystrybucji elektronicznej), w którym znajdziesz liczne recenzje i zapowiedzi.
Obszerne i rzetelne recenzje gier wojennych znajdziesz za to w darmowym, internetowym magazynie "Planszowy Weteran". Do wysłuchania są również przekrojowe, publicystyczne podcasty o grach, takie jak 2 Pionki, Gradiostacja i Planszostacja.

Można również skorzystać z zasobów internetowego magazynu Rebel Times powiązanego ze sklepem o tej samej nazwie.


2. Serwis Boardgamegeek.com i recenzje w serwisach anglojęzycznych

Poszukaj informacji o grze w anglojęzycznym serwisie Boardgamegeek.com (BGG). Swoje konta ma tam ok 7500 gier i prototypów, a tysiące planszówkowiczów z całego świata dzielą się wrażeniami na ich temat. Co konkretnie można na BGG znaleźć?
- liczne recenzje, wideorecenzje i opinie pisane przez samych graczy – najpopularniejsze tytuły posiadają i po kilkadziesiąt recenzji, pisanych z różnorodnych punktów widzenia
- bogate galerie zdjęciowe pozwolą Ci zorientować się w wizualnej stronie gry
- pliki z instrukcjami, pomocami, tłumaczeniami elementów gier itp.
- ranking najlepszych gier świata w ocenie planszówkowiczów (skala dziesięciostopniowa, Average Rating).

Gry przekraczające w rankingu poziom 8.00, są uznawane za wybitne. Te w okolicach 7.50 to gry z pewnością dobre. 6.50 to wciąż nie są gry słabe - raczej specyficzne. Tymi w okolicach 5.00 nie warto się interesować.
Powyższe sprawdza się jednak tylko w przypadku gier ocenianych przez kilkuset użytkowników, dlatego warto zwrócić uwage na liczbę ocen (Ratings). W przypadku nowych, lub mniej znanych gier, oceny czasami sa zawyżone. Zwykle pierwsze 20-30 ocen pochodzi bowiem od wydawców, autorów, testerów oraz zaprzyjaźnionych graczy, a oni nie zawsze sa obiektywni... Reasumując: znacznie 'pewniejszy' i bardziej wartościowy jest Average Rating 7.30 powstały w wyniku kilkuset ocen, niż 8.30 wynikający z killkunastu.
Obok liczby ocen (wspomniane Ratings) znajdziesz równiez komentarze użytkowników (Comments), które często mogą Ci powiedzieć więcej, niż niejedna recenzja (zwłaszcza komentarze negatywne).

Ranking jest bardzo przydatny, często stanowi pole do namiętnych dyskusji planszomaniaków o wyższości gry A nad grą B, ale nie należy go traktować jako absolutnej wyroczni. Bądź świadom, że nawet wybitna gra niekoniecznie musi spodobać się Tobie, lub Twoim potencjalnym współgraczom. Dlatego lepiej nie kupuj gry 'w ciemno', sugerując się jedynie rankingiem. Niech będzie on wskazówką, którymi grami warto się zainteresować, lecz niech nie zwalnia od myślenia i czytania recenzji, opinii... 8)

W opisie każdej gry na BGG znajdziesz także przydatne:
informacje (ramka Information):
- User suggested # of Players - rekomendowana liczba graczy, czyli wskaźnik skalowalności (patrz Mini-słownik w części pierwszej poradnika). To, że gra jest nominalnie na 2 do 5 graczy, nie oznacza, że działa jednakowo dobrze przy każdej liczbie osób. Warto mieć to na uwadze i sprawdzić, co sądzą o tym jej posiadacze.
- Playing Time - orientacyjny czas gry podawany przez wydawcę. Zwykle niedoszacowany o ok. 20-30%
statystyki (ramka Statistics)
- Avg. Game Weight - poziom komplikacji gry - na początek lepiej wybieraj gry nie przekraczające raczej poziomu 2.50-2.60. Te dobijające do 4 chwilowo sobie odpuść...
- Average Rating (rating graph - ikonka wykresu słupkowego, po prawej stronie) - pokazuje w formie wykresu ilość poszczególnych ocen.

Wideorecenzje i inne serwisy anglojęzyczne
- The Dice Tower - serwis z recenzjami Toma Vassela i jego przyjaciół, setki zrecenzowanych tytułów, mnóstwo nowości
- Drive Thru Review - Joel Eddy zawsze drobiaz obszernie i drobiazgowo traktuje każdą grę.
- Rahdo Runs Trough - Richard Ham to niesamowity facet, którego słuchanie jest wielką przyjemnością.
- MarcoWargamer - chyba najlepsze videorecenzje gier wojennych w sieci, autorstwa Marca Arnaudo
- Drakkenstrike's Video Reviews - ponad 100 klipów w jakości HD autorstwa Jeremiego Salinasa, przede wszystkim wielkie hity


3. Instrukcje do gier i dyskusja na forum

Po lekturze recenzji warto przejrzeć instrukcję do gry, która Cię interesuje. W ten sposób zorientujesz się najlepiej w poziomie komplikacji gry i dokładnie poznasz mechanizmy opisane w recenzjach. Instrukcje znajdziesz najczęściej na stronach wydawców, w serwisie Boardgamegeek.com (w zakładce danej gry, w rubryce 'Files'), a niekiedy także na stronach największych sklepów internetowych

Na tym forum dyskutowano wielokrotnie o najróżniejszych grach. Poszukaj wątku (wątków) poświęconych interesującym Cię tytułom. Niejednokrotnie prowadzone dyskusje pomogą Ci podjąć decyzję, albo zwrócą uwagę na inny tytuł, który do tej pory pomijałeś.


4. Spotkania i konwenty planszówkowe

Wszystkie te zebrane informacje nie zastąpią Ci jednak bezpośredniego kontaktu z właściwą grą. Przejrzyj forum, w dziale 'Spotkania, konwenty, kluby' - całkiem prawdopodobne, że jeśli mieszkasz w dużym mieście, gdzieś w Twojej okolicy odbywają się regularne spotkania planszówkowe. Możesz tam śmiało przyjść, porozmawiać z ludźmi, zagrać w gry, które Cię interesują (warto wcześniej umówić się w odpowiednim wątku, żeby ktoś je przyniósł).
Spotkania, konwenty, kluby - wątek
Regularne spotkania planszówkowe (warto sprawdzić na forum, czy spotkania odbywają się w dalszym ciągu)

Planszówkowicze w całej Polsce organizują z roku na rok coraz więcej dużych imprez, podczas których każdy, nawet osoba nie grająca na co dzień w gry planszowe, może miło spędzić weekend, poznając różnorodne tytuły (zasady są tłumaczone odwiedzającym na bieżąco, przez wyspecjalizowane grupy wolontariuszy). Zresztą, żeby poczuć atmosferę takiej imprezy zobacz relację z gdyńskiego 'Gramy'. A tu nieco bardziej kameralna wrocławska Gratislavia.

Fajnie, prawda? 8)

Najbardziej znaną imprezą tego typu jest Pionek, organizowany w Gliwicach już od kilku lat.

Swoje festiwale planszówkowe, cieszące się coraz większą popularnością i rozgłosem, mają również takie miasta jak:
Brzeg - Brzeski Festiwal Gier Planszowych
Bydgoszcz - Saturday Night Boardgame
Gdynia - Gramy
Gdynia - Kostek
Kraków - Gralicja
Łódź - Łódzki Port Gier
Nowy Sącz - Fair Play
Płock - GramoFun
Poznań - Pyrkon
Warszawa - Rzuć Kostką
Wrocław - Gratislavia


Planszówkowicze zapraszani są także na tradycyjne konwenty miłośników fantasy, takie jak POLCON czy Avangarda

Organizowane są również lokalne spotkania w bibliotekach, domach kultury itp.
Niektórzy planszówkowicze spotykają się na wakacyjnych kilkunastodniowych wyjazdach w Bieszczady czy na Kaszuby. Ale spokojnie - gramy tam nie tylko w planszówki. Skład do meczu siatkarskiego zawsze się zbierze :wink:
O tych wszystkich imprezach dowiesz się także tutaj.

Imprezą, na którą czeka - bez mała - cały planszówkowy świat, są coroczne targi Spiel w Essen. Odbywające się w październiku targi odwiedzają dziesiątki tysięcy miłośników planszówek, spragnionych nowości i kontaktu z wydawcami i autorami. W Essen pojawiają się bowiem praktycznie wszyscy najważniejsi projektanci gier ze swoimi nowymi produkcjami, których debiut specjalnie szykowany jest właśnie na tę imprezę. Na przykład w 2010 roku pojawiło się na targach...600 nowych tytułów!
Nic zatem dziwnego, że jesień jest okresem planszówkowej obfitości, gdy nowe gry pojawiają się w naszych sklepach, a gracze żywo dyskutują o essenowych nowościach.
Od kilku lat coraz bardziej widoczna jest tam reprezentacja naszego kraju. Polskie produkcje planszówkowe cieszą się coraz lepszą marką na świecie.


------------------------------------------------------------------------------


Uffff.... To by było na tyle 8)

Teraz pora spokojnie przetrawić te wszystkie informacje, które dostałeś.
Dużo ich? Wiesz, tak naprawdę najważniejsze w tym wszystkim jest granie i spędzanie czasu z rodziną, przyjaciółmi :) Jeśli Ci się spodoba, to sam prędzej czy później wchłoniesz całą tę wiedzę - ani się obejrzysz :wink:

W razie potrzeby, chętnie odpowiemy na Twoje wątpliwości na forum. Pamiętaj jednak, że WSZYSTKIE potrzebne informacje znajdziesz w podanych przez nas źródłach, więc możesz też rozpocząć samodzielne poszukiwania :)

Zadając pytanie o pomoc w wyborze gry, podaj jednocześnie:
- z kim zamierzasz grać i w ile osób
- jakie gry już poznałeś
- które gry podobały się Tobie i Twoim współgraczom, a które wprost przeciwnie
- czy lubicie żywą interakcję (handlowanie, negocjacje, wojny itp) czy może spokojne budowanie
- ile pieniędzy zamierzasz przeznaczyć na zakupy
- miejscowość, z której do nas piszesz - może znajdzie się ktoś, kto ma grę o którą pytasz i będzie mógł ją przynieść na spotkanie planszówkowe w Twojej okolicy

Życzymy wielu, wielu... bardzo wielu emocjonujących gier 8)


* * *

MASZ JAKIEŚ UWAGI, PROPOZYCJE ZMIAN W TYM PORADNIKU? NIE DZIAŁAJĄ LINKI?
SKORZYSTAJ Z PONIŻSZEGO ODNOŚNIKA:
Uwagi do tego wątku: viewtopic.php?f=1&t=6247
lub pisz do autora na PW :wink:


Ostatnio edytowano Śr, 22 sty 2014, 13:00 przez Odi, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 2


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL