[GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
[GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Pierwsza z trzech map do nowej gry Galicyjskiej Inicjatywy Strategicznej symulującej trzy najbardziej znane starcia Wojny Krymskiej.
Mapa bitwy pod Bałakławą
Mapa bitwy pod Bałakławą
Ostatnio zmieniony 03 lut 2009, 00:19 przez Zulu Frh. von Auffenberg, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Raz, dwa trzy, próba żetonu!
Wyjaśniam co jest co na żetoniku I baonu 1 pułku żuawów:
- "1" - numer dywizji - pasek żółty odpowiadał będzie paskowi na żetonie brygadiera,
- poziome paseczki - symbol szyku (tu kolumna szturmowa),
- "7" - morale,
- "+1/0" - modyfikatory ognia piechoty - sąsiednie pole/drugie pole.
Ruchliwość będzie ustalona sztywno (piechota 4, kawaleria 8, artyleria piesza 5, artyleria konna 8 ).
Siła (liczebność) na razie albo w tabeli do odkreślania albo jakoś inaczej.
Wyjaśniam co jest co na żetoniku I baonu 1 pułku żuawów:
- "1" - numer dywizji - pasek żółty odpowiadał będzie paskowi na żetonie brygadiera,
- poziome paseczki - symbol szyku (tu kolumna szturmowa),
- "7" - morale,
- "+1/0" - modyfikatory ognia piechoty - sąsiednie pole/drugie pole.
Ruchliwość będzie ustalona sztywno (piechota 4, kawaleria 8, artyleria piesza 5, artyleria konna 8 ).
Siła (liczebność) na razie albo w tabeli do odkreślania albo jakoś inaczej.
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Przyznam, że bardzo fajnie to wygląda. Planujecie to jakoś sprzedawać za pośrednictwem sklepów? Kiedy gra się ukaże?
http://www.wargamer.pl/index.php?id=10935 - potarguj się z nami!
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Artyleria piesza szybsza od piechoty? Dlaczegóż to?Zulu Frh. von Auffenberg pisze:Raz, dwa trzy, próba żetonu!
Ruchliwość będzie ustalona sztywno (piechota 4, kawaleria 8, artyleria piesza 5, artyleria konna 8 ).
"Uwielbiam kiedy jazdy zwał
Po chamskich karkach leci w cwał
Spod kopyt pryska taki syn
Dalej ich prać i lać i w dym!"
http://tubylem.blog.onet.pl/ - moje podróże małe i duże :)
Po chamskich karkach leci w cwał
Spod kopyt pryska taki syn
Dalej ich prać i lać i w dym!"
http://tubylem.blog.onet.pl/ - moje podróże małe i duże :)
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Cirrus pisze:Artyleria piesza szybsza od piechoty? Dlaczegóż to?Zulu Frh. von Auffenberg pisze:Raz, dwa trzy, próba żetonu!
Ruchliwość będzie ustalona sztywno (piechota 4, kawaleria 8, artyleria piesza 5, artyleria konna 8 ).
Bo się mniej męczy
Zastanowie się nad tym, choć np. w Risorgimento GMT artyleria piesza ciągnie szybciej jak piechota (piechota liniowa 4 pr, art. lekka 6 pr, ciężka 5 pr).
Re Sosna:
Plan jest taki, by sprzedawać to wszystkim chętnym - planowany czas wydania - koniec 2009 r.
Tyle trzeba czasu na przetestowanie i przygotowanie wszystkiego.
Planujemy, by zestaw zawierał 3 gry - 3 osobne mapy, z których dwie będą sie łączyć (Bałakława/Inkerman) i komplet żetonów - przy czym część żetonów będzie się nadawała do wszystkich scenariuszy (dotyczy to przede wszystkich Brytyjczyków i Francuzów), część będzie tylko do niektórych.
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Pomniejszyłem żeton do mniej więcej naturalnych rozmiarów i wygląda fajnie. Szkoda, że z mapą tak się nie da w drugą stronę Pomysł z 3 mapami godny poparcia.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Ponieważ artyleria piesza miała wbrew pozorom "napęd" konny. Była to artyleria towarzysząca jednostkom piechoty, ale dział nie ciągnęli ludzie!Cirrus pisze: Artyleria piesza szybsza od piechoty? Dlaczegóż to?
A piechur jak najbardziej maszerował na nogach, czyli wolniej niz artyleria "piesza".
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Artyleria piesza, bo służyła towarzyszeniu piechocie.
Można różnie do tematu podchodzić. Na pewno po drodze takie harmaty mogły się posuwac sprawniej jak piechurzy. W terenie na pewno nie.
Można różnie do tematu podchodzić. Na pewno po drodze takie harmaty mogły się posuwac sprawniej jak piechurzy. W terenie na pewno nie.
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Zdaję sobie sprawę Ale czy w takim razie należy wyszczególniać w grze o takiej skali artylerię pieszą? I różnica prędkości między 2 typami artylerii? No i podczas marszu przez trudny teren jednak ograniczyłbym ruchliwość sztywno ustaloną...Andy pisze: Była to artyleria towarzysząca jednostkom piechoty, ale dział nie ciągnęli ludzie!
A piechur jak najbardziej maszerował na nogach, czyli wolniej niż artyleria "piesza".
"Uwielbiam kiedy jazdy zwał
Po chamskich karkach leci w cwał
Spod kopyt pryska taki syn
Dalej ich prać i lać i w dym!"
http://tubylem.blog.onet.pl/ - moje podróże małe i duże :)
Po chamskich karkach leci w cwał
Spod kopyt pryska taki syn
Dalej ich prać i lać i w dym!"
http://tubylem.blog.onet.pl/ - moje podróże małe i duże :)
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
Różnica pomiędzy obydwoma typami artylerii była oczywista - ruchliwośc to pierwsze i zasięg.
Działa konne miały inne lawety i inne zaprzęgi.
Ilośc punktów ruchu to jedno, a dośc rozbudowana tabela ksoztów ruchu w terenie to drugie.
Punktów ruchu artyleria piesza może mieć tyle samo co piechota, ale poza drogami nigdy nie będzie sie poruszała tak samo szparko.
Działa konne miały inne lawety i inne zaprzęgi.
Ilośc punktów ruchu to jedno, a dośc rozbudowana tabela ksoztów ruchu w terenie to drugie.
Punktów ruchu artyleria piesza może mieć tyle samo co piechota, ale poza drogami nigdy nie będzie sie poruszała tak samo szparko.
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
fajna mapa, planujecie to sprzedawać? chętnie bym kupił
Re: Wojna Krymska w skali taktycznej - Alma/Bałakława/Inkerman
majster pisze:fajna mapa, planujecie to sprzedawać? chętnie bym kupił
Takie są nasze niecne plany, by to normalnie sprzedawać.
Jak będzie bliżej ich realizacji, będziemy trąbić wokoło.
- PaskudnyOrk
- Posty: 10
- Rejestracja: 25 wrz 2005, 19:31
- Lokalizacja: WArsztAt
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Kkrymska 1854
"Pierwsza z TRZECH" map - czy gra umożliwiać będzie stoczenie aż trzech różnych bitew, w dodatku na trzech różnych planszach? Dotąd obowiązywała złota zasada: "jedno pudło - jedna bitwa"...
"Giń ostroucha gnido... Arghhh!!!"
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Kkrymska 1854
W naszym kraju tak i najwyższy czas to zmienić:)PaskudnyOrk pisze:Dotąd obowiązywała złota zasada: "jedno pudło - jedna bitwa"...
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Kkrymska 1854
Orku to, co teraz robisz, posłuży do rozegrania trzech bitew na trzech mapach:PaskudnyOrk pisze:"Pierwsza z TRZECH" map - czy gra umożliwiać będzie stoczenie aż trzech różnych bitew, w dodatku na trzech różnych planszach? Dotąd obowiązywała złota zasada: "jedno pudło - jedna bitwa"...
Bitwa nad Almą - będzie miała kompletnie oddzielną mapę formatu A 1, komplet żetonów bojowych francuskich, brytyjskich, rosyjskich i tureckich.
Bitwa pod Bałakławą - osobna mapa formatu A 1 , komplet żetonów rosyjskich, żetony brytyjskie i francuskie z Almy (część żetonów z Almy), dodatkowo osobne żetony tureckie i brytyjskie (Royal Marine, artyleria marynarki)
Bitwa pod Inkermanem - osobna mapa formatu B 1 (???) łącząca się z mapą Bałakławy, komplet żetonów rosyjskich (w tym scenariuszu wojska rosyjskie będa w innej skali - a mianowicie w pułkach - z uwagi na skalę mapy), żetony brytyjskie i francuskie częściowo jak nad Almą.
Planujemy tak zrobić, by 3 gry w jednym zestawie były zdecydowanie tańsze jak 3 osobno wydawane gry konkurencji.
Jak w GMT Chwała Prus (4 mapy - 4 bitwy) czy Risorgimento (dwie osobne gry - taktyczna i operacyjna, a w taktycznej 3 mapy do dwóch osobnych bitew - Magenta i Solferino).
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Kkrymska 1854
Podstawy schematu aktywacyjnego - jak rozwiązałem symultaniczność ruchów.
Poniższy opis dotyczy scenariusza historycznego Bałakława.
Mechanizm w innych scenariuszach (na innych mapach) będzie identyczny, tylko rzecz jasna markery różne.
Na początku Rosjanie mają w swoim kubeczku 6 żetonów (markerów aktywacyjnych) - po jednym na każdą kolumnę:
- Kolumna Północna,
- Kolumna Centralna,
- Kolumna Południowa,
- Kolumna Wspierająca
- Kolumna Kawalerii,
- Kolumna Rezerwowa.
Koalicjanci też będą mieli 6 markerów:
- Siły Bałakławy,
- Siły Bałakławy,
- Dywizja Kawalerii,
- pusty,
- pusty,
- pusty.
Wylosowanie pierwszy raz Sił Bałakławy oznacza ruch tą "dywizją".
Wylosowanie drugi raz markera Siły Bałakławy traktowane jest jak losowanie pustego markera.
Każdy z graczy ciągnie po jednym markerze. Jeśli Koalicjantowi wypadnie pusty marker, gracz rosyjski porusza wylosowaną kolumnę, gracz koalicyjny traci kolejkę.
Jeśli jednak gracz koalicyjny wylosuje "coś" do aktywacji, każdy z graczy rzuca kością, dodaje współczynnik inicjatywy wylosowanego wodza - gracz, który uzyskał wyższy wynik, porusza wylosowanego dowódcę jako pierwszy. Następnie wodza porusza gracz przeciwny.
Po czym losujemy kolejną parę markerów.
W pewnym momencie na mapie pojawiają się francuskie uzupełnienia (dywizja piechoty i brygada jazdy). W kubeczku koalicyjnym robimy miszung; wyciagamy dwa puste markery, wkładamy jeden marker 1 DP Canroberta i jeden marker brygady jazdy D'Allonville.
Jak pojawią się dwie dywizje piechoty Brytyjczyków, ostatni pusty marker koalicyjny zamienię na marker jednej z tych dywizji, dorzucając do kubeczka marker drugiej z tych dywizji.
Ponieważ markerów koalicyjnych będzie już 7, a rosyjskich 6, do kubeczka rosyjskiego dorzucamy jeden marker pusty. I znów mamy równą liczbę markerów i możemy losować pary aktywacyjne.
W ten sposób mamy prawie naprzemienną aktywację, liczbą markerów możemy oddać np. bardziej rzutkich dowódców (patrz Campbell i dwa markery) i nie ma sztuczności rozwiązania z Great Battles of American Civil Wars.
Gdy jednocześnie rozwiązania z Risorgimento zastosować się nie da wobec nierównej liczby jednostek aktywacyjnych.
Poniższy opis dotyczy scenariusza historycznego Bałakława.
Mechanizm w innych scenariuszach (na innych mapach) będzie identyczny, tylko rzecz jasna markery różne.
Na początku Rosjanie mają w swoim kubeczku 6 żetonów (markerów aktywacyjnych) - po jednym na każdą kolumnę:
- Kolumna Północna,
- Kolumna Centralna,
- Kolumna Południowa,
- Kolumna Wspierająca
- Kolumna Kawalerii,
- Kolumna Rezerwowa.
Koalicjanci też będą mieli 6 markerów:
- Siły Bałakławy,
- Siły Bałakławy,
- Dywizja Kawalerii,
- pusty,
- pusty,
- pusty.
Wylosowanie pierwszy raz Sił Bałakławy oznacza ruch tą "dywizją".
Wylosowanie drugi raz markera Siły Bałakławy traktowane jest jak losowanie pustego markera.
Każdy z graczy ciągnie po jednym markerze. Jeśli Koalicjantowi wypadnie pusty marker, gracz rosyjski porusza wylosowaną kolumnę, gracz koalicyjny traci kolejkę.
Jeśli jednak gracz koalicyjny wylosuje "coś" do aktywacji, każdy z graczy rzuca kością, dodaje współczynnik inicjatywy wylosowanego wodza - gracz, który uzyskał wyższy wynik, porusza wylosowanego dowódcę jako pierwszy. Następnie wodza porusza gracz przeciwny.
Po czym losujemy kolejną parę markerów.
W pewnym momencie na mapie pojawiają się francuskie uzupełnienia (dywizja piechoty i brygada jazdy). W kubeczku koalicyjnym robimy miszung; wyciagamy dwa puste markery, wkładamy jeden marker 1 DP Canroberta i jeden marker brygady jazdy D'Allonville.
Jak pojawią się dwie dywizje piechoty Brytyjczyków, ostatni pusty marker koalicyjny zamienię na marker jednej z tych dywizji, dorzucając do kubeczka marker drugiej z tych dywizji.
Ponieważ markerów koalicyjnych będzie już 7, a rosyjskich 6, do kubeczka rosyjskiego dorzucamy jeden marker pusty. I znów mamy równą liczbę markerów i możemy losować pary aktywacyjne.
W ten sposób mamy prawie naprzemienną aktywację, liczbą markerów możemy oddać np. bardziej rzutkich dowódców (patrz Campbell i dwa markery) i nie ma sztuczności rozwiązania z Great Battles of American Civil Wars.
Gdy jednocześnie rozwiązania z Risorgimento zastosować się nie da wobec nierównej liczby jednostek aktywacyjnych.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Kkrymska 1854
Czyli, mówiąc po polsku: zmieniamy war mix.Zulu Frh. von Auffenberg pisze:W kubeczku koalicyjnym robimy miszung
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Jak zwał tak zwał, chodzi o to, że uzupełniamy stan markerów w koalicyjnym kubeczku.
Zasadą podstawową jest to, że markerów rosyjskich i koalicyjnych musi być po tyle samo.
Zasadą podstawową jest to, że markerów rosyjskich i koalicyjnych musi być po tyle samo.
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Zaszła mała zmiana - uznalismy z Panzerem, że rezerwa rosyjska nie będzie osobną kolumną, będzie się jedynie poruszała z dowolnie wybraną inną kolumną. Zmniejsza to liczbę żetonów aktywacyjnych w kubeczku.
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Jeśli dobrze pójdzie, podczas tegorocznych Manewrów Lubelskich pokazana zostanie druga i jak na razie ostatnia mapa do bitew Wojny Krymskiej, tj. mapa do Bitwy nad Almą.
- Witold Janik
- Posty: 445
- Rejestracja: 25 sty 2008, 13:00
- Lokalizacja: spod Warszawy
- Kontakt:
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
O k...urczę, przeoczyłem wątek i dopiero teraz zobaczyłem tę piekną mapę i piękny żeton
Miodzio!
Jestem zauroczony
Miodzio!
Jestem zauroczony
- Albo my graliśmy źle, albo wy (...), w naszej partii wyniki były w granicach 20-30. Co prawda gra skończyła się szybko (wcześnie papież umarł), ale chyba nie może to mieć aż takiego wpływu.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Mapa ulegnie przekonstruowaniu (znikną granice obszarów) wskutek zmian w systemie przepisów o dowodzeniu.
Do tego służyły te czerwone kreski w środku mapy.
Obecnie uprościłem te zasady i przy okazji są dużo lepsze jak poprzednie (te wymagające granic obszarów).
Do tego służyły te czerwone kreski w środku mapy.
Obecnie uprościłem te zasady i przy okazji są dużo lepsze jak poprzednie (te wymagające granic obszarów).
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Nie chcem, ale muszem:
na mapie Almy wystąpią Royal Navy i Marine Nationale.
na mapie Almy wystąpią Royal Navy i Marine Nationale.
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Chętni stowarzyszeni otrzymali pierwopis instrukcji do gry.
Re: [GIS] Alma/Bałakława/Inkerman - Wojna Krymska 1854
Francuski fizylier by Orkowie z WArsztAtu:
I jeszcze jedna próbka Orkowych możliwości.
Żołnierz Brygady Strzelców (Riffle Brigade), następczyni 95 pułku piechoty (zieloni strzelcy).
I jeszcze jedna próbka Orkowych możliwości.
Żołnierz Brygady Strzelców (Riffle Brigade), następczyni 95 pułku piechoty (zieloni strzelcy).
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...
Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...
Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.