Steam - zasady, pytania, wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
grondo
Posty: 126
Rejestracja: 25 kwie 2009, 14:07
Lokalizacja: Wrocław/Kędzierzyn-Koźle

Steam - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: grondo »

Z kazda gra pojawiaja sie nowe watpliwosci, przegladalem troche BGG, ale wole sie zapytac.

1. Czy w Fazie 6 moge z zyskow z Toru Dochodow oplacic Lokomotywy? Czy jednak musze miec przygotowana kase od poczatku tury na to? (myli mnie troche stwierdzenie, ze musi zaplacic(niezaleznie od dochodow))

2. Przyklad Niczyje Polaczenia ze strony 9, walkowany juz na BGG.

A jest niczyim i nieukonczonym polaczeniem. Kazdy gracz moze tam sie podlaczyc idac od dowolnego miasta, a gracz czarny moze je "rozwijac" od tego kawalka polaczenia od osady ?

3. Tracimy kontrole nad swoim polaczeniem na koniec nastepnej Tury.
Pod koniec swojej Tury budowania, czy pod koniec pelnej Tury gry? (w praktyce gdy wszyscy zbuduja swoje polaczenia).
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Steam

Post autor: ozy »

1. Najpierw pobieramy dochody, potem opłacamy wydatki. Słowa "niezależnie od dochodów" należy czytać w kontekście całego zdania w nawiasie.

2. Może się do niego podłączyć tylko czarny gracz, ponieważ jest ono połączone tylko z jego połączeniami a nie zaczyna się w mieście, lecz w osadzie. Gdyby zaczynało się w mieście, to każdy by mógł się w nie wpiąć.

3. Pod koniec Tury. To jest Faza budowy torów, a nie Tura budowy torów, rozróżnienie jest wyraźne.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
grondo
Posty: 126
Rejestracja: 25 kwie 2009, 14:07
Lokalizacja: Wrocław/Kędzierzyn-Koźle

Re: Steam

Post autor: grondo »

Dzieki, 1 mi sie zgadza i tak gralem :)

Tutaj mi namieszali :

http://www.boardgamegeek.com/thread/417 ... ned-tracks
Od razu po moim budowaniu, nastepny gracz moze sie podpiac.


http://www.boardgamegeek.com/thread/419 ... quirements

A czytajac oba linki, latwo zauwazyc, ze mozna sie podpiac do tego kawalka A idac po prostu z innego miasta, czy swoich polaczen.

|5. Connect an incomplete link that you own to an unowned incomplete link, thus assuming ownership of the unowned track.|
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Steam

Post autor: Lucf »

1. Jeżeli wybuduję swój tor na osadzie, to kładę specjalny tor z osadą. Ale idę dalej. Połączeniee wyglada tak:

MIASTO1-OSADA-MIASTO2

więc powinienem zaznaczyć swoimi dwoma pionkami - połaczenie M1-O i O-M2
Ale jak wyślę towar z M1 do M2 to dostaje tylko JEDEN PUNKT - osady są neautralne dla zdobywania punktów, chyba, że potem z osady zrobi się miasto.
Tak? : )


2.
Jeżeli buduje tor to mogę zakończyć na połaczeniu MIASTO1--OSADA ?
Ale muszę wtedy zakończyć osadę takim żetonem, z którego nie wychodzą dalej tory,tak?

3.
W turze mogę budować 3 tory
Czy mogę (teoretycznie) zbudować połączenie z 6 żetonów, poprzez budowanie jednego ciągłego, NIEUKOŃCZONEGO połaczenia przez 2 tury? Czyli za 2gą budową torów kończę to połączenie.
Czy to dozwolone?
Czyli przeciągać budowanie można jedynie przez 2 tury? Nie można tego samego połączenia rozciągać przez 3 tury?

4.
Nie jarzę do końca nieukończonych i niczyich połączeń.
Instrukcja strona 9 rysunek z prawej strony "niczyje połaczenia"
Pytanie
Czy ktoś może przejąć nieukończone połączenie z osady na wschód?
Czy mozna tak to zostawić w ogóle? Nie powinno to spaść? Nie powinno się wybrać żetonu bez tej wschodniej odnogi?
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Steam

Post autor: Lucf »

A jeszcze, to mi się chyba myli z RTycoonem
Czy mogę dostarczyć kosteczkę do miasta X z miasta Y, ale miasto Y nie jest moje.
Czyli kosteczka startuje z miasta Y do którego jest podłączony INNY GRACZ, [korzystam z jego 1 połączenia] i potem przez 3 moje połączenia idzie do miasta X.

Bo w RTycoonie aby w ogóle ruszyć kosteczkę trzeba być do niej podpięty SWOIMI torami, tutaj widze że jest inaczej Więc muszę dopytać : ) pro forma

Grałem kiedyś na konwencie 2 razy, kupiłem i już zasad człek nie pamięta, ech
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Steam

Post autor: Lucf »

Mam tor w kształcie NIEREGULARNGO "Y"

A
\ B
\ /
I
C


Miasto A i B są niebieskie. W mieście C mam NIEBIESKĄ kosteczkę. Chcę ją dostarczyć i zbić jak najwięcej punktów. Znak "/" oznacza połączenie - czyli droga z C do A jest dłuższa niż z C do B. Czy mogę wybrać drogę z C do A zamiast do bliższego miasta tego koloru jakim jest B?

CChodzi mi tu o te zasadę gdzie trzeba dostarczać kości do najbliżeszego miasta w danym kolorze - no OK, ale jeśli mam Y? Tzn tory się rozjeżdżają i dalszą drogę mogę wybrać? Wiadomo,że chcę wybrać dalszą , lepiej punktowaną - można?
Awatar użytkownika
DanCo
Posty: 668
Rejestracja: 27 maja 2008, 11:55
Lokalizacja: Zdzieszowice

Re: Steam

Post autor: DanCo »

No tak ale co to da?
Kolega nie powiedział, że jest po drodze jakiekolwiek inne miasto. Czyli nie gra roli czy wyśle do pierwszego NIEBIESKIEGO miasta NIEBIESKI towar, czy też do drugiego ale i tak pierwszego na tej innej trasie NIEBIESKIEGO miasta.

Oczywiście jak kolega doda, że pod słowem DŁUŻSZA DROGA chodzi mu o więcej miast po drodze to oczywiście zmienia to postać rzeczy i rozwiązanie to jest dozwolone a nawet zalecane. Im dalej tym więcej korzyści. :)
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 437
Rejestracja: 14 wrz 2009, 11:21
Lokalizacja: oleśnica

Re: Steam

Post autor: skoti »

Chcę się upewnić tylko z jedną rzeczą.
Za pomocą urbanizacji mogę przekształcić dowolną osadę? W instrukcji jest napisane, że gracz wybiera osadę którą chcę przekształcić, czyli nie ma żadnych ograniczeń?
Nie musi być ona połączona torami z innym miastem itp. Mogę wybrać osadę gdzieś totalnie na odludziu licząc, że w przyszłej rundzie jako pierwszy się do niej podłącz?
"Jesteśmy okrążeni! -Świetnie! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!"


moje, moje, moje !! :P
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Steam

Post autor: artch »

Tak
Filip z Lublina
Posty: 1688
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 30 times
Been thanked: 23 times

Re: Steam

Post autor: Filip z Lublina »

W instrukcji napisane jest, że nie możemy dobudowywać się do czyichś torów. Natomiast w akapicie dotyczącym budowania osady(nie miasta) jest napisane, że wszystkie połączenia z wybudowanej osady są nasze, chyba, że podłączamy tym samym czyjś tor do tej osady. Czy to legalny ruch?
artch
Posty: 211
Rejestracja: 01 mar 2011, 10:10

Re: Steam

Post autor: artch »

Jeżeli dobrze zrozumiałem Twoje pytanie to chodzi o sytuację, gdy w wyniku wyłożenia przez Ciebie kafla z torami "przy okazji" podłączasz tor innego gracza do osady od której wykładałeś drogę. Tak, to ruch legalny, ale w ten sposób tor innego gracza - zamknięty w ten sposób - należy i tak do Niego, nie do Ciebie. Czy o to chodziło, czy źle zrozumiałem pytanie ?
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Steam

Post autor: mig »

Jestem po pierwszej rozgrywce i pojawiło się trochę niejasności w jej trakcie.

1. Zupełnie nie ogarniamy zasad przebudowywania już wybudowanych torów (własnych i cudzych). Czy można (stosując zasady budowania i płacąc bez uwzględnienia terenu) dowolnie przebudowywać swoje tory? A jak jest z torami przeciwników - czy można zawsze kiedy jest to przydatne? Jeśli ktoś już "ograny" mógłby jakoś kompleksowo i jasno to wyjaśnić to będę wdzięczny...

2. Czy ulepszanie parowozów (nie z karty akcji tylko to "zwyczajne") jest przeprowadzane zamiast któregoś z przewozów czy oprócz przewiezienia dwóch kostek?
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Steam

Post autor: WRS »

mig pisze:1. Zupełnie nie ogarniamy zasad przebudowywania już wybudowanych torów (własnych i cudzych). Czy można (stosując zasady budowania i płacąc bez uwzględnienia terenu) dowolnie przebudowywać swoje tory? A jak jest z torami przeciwników - czy można zawsze kiedy jest to przydatne? Jeśli ktoś już "ograny" mógłby jakoś kompleksowo i jasno to wyjaśnić to będę wdzięczny...
Można dowolnie przebudować istniejące tory. Po przebudowie MUSI istnieć poprzedni układ torów. To oznacza, że pewnych planów nie da się zrealizować (nie ma rozgałęzień) tak prosto i trzeba czasem mocno kombinować.
Przydatne jest wtedy, gdy tworzy dłuższą (w sensie liczby stacji pośrednich) trasę, gdy tworzy nasze własne obejście (nie płacimy za dzierżawę cudzych torów) i przede wszystkim, gdy możemy podebrać "bezpieczne" kostki towarów (bezpieczne dla przeciwnika :P).

Śmiało proszę pytać, bo może jakiś niuans jest niejasny, a ja go nie wyłapałem.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Steam

Post autor: mig »

Dzięki!
Skoro można przebudowywać tory dowolnie (z zachowaniem układu sprzed przebudowy) to wszystko w tym zakresie jest jasne. Nie wiem dlaczego ale jakoś oczekiwałem wiekszej możliwości blokowania rozbudowy połaczeń konkurentów (większej niż tylko zajęcie lepszej lokalizacji).

Jeszcze chciałbym doprecyzować kilka kwestii:

1. czy budując tory możemy wybudować skrzyzowanie, jeśli tor przecinający nasze połączenie nie łączy się z innymi torami? Trochę się to kłóci z zasadą, że można budować tylko rozbudowując tory albo zaczynając linię od miasta. A jeśli można to kto czyj jest nowy tor - budującego?

2. Czy można stworzyć połączenie od osady do osady (zakładając, że co najmniej do jednej z nich dochodzi połączenie jakiegoś gracza)? Przepisy mówią, że nie można zacząć budowy od osady, ale jak rozumiem nie dotyczy to osad już połączonych z miastem (osadą?)?

3. Jedyną możliwoscią zmiany układu torów już wybudowanych jest przebudowa ostatniego kafelka w nieukończonym torze? właściciel może zrobić to zawsze a jeśli tor jest bez właściciela to kazdy jeśli tor wychodzi z miasta albo każdy kto ma tor połączony z osadą z której nieukończone połączenie wychodzi?

4. Mozliwość spasowania zamiast wykonywania akcji dotyczy tylko urbanizacji i rozwoju miasta? Nie można spasować po wybraniu akcji ulepszania parowozów?
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Steam

Post autor: WRS »

Najpierw wcześniejsze pytanie (bom teraz mógł w przepisy zerknąć)
mig pisze:2. Czy ulepszanie parowozów (nie z karty akcji tylko to "zwyczajne") jest przeprowadzane zamiast któregoś z przewozów czy oprócz przewiezienia dwóch kostek?
str. 11
jedna z poniższych czynności
- ulepszanie lokomotyw
- dostarczanie towarów
- pas

Co jasno precyzuje, że musimy wybrać. Jeno trza pamiętać, że mamy dwa cykle tej fazy, a raz jeden można lokomotywę ulepszać.
mig pisze:Nie wiem dlaczego ale jakoś oczekiwałem wiekszej możliwości blokowania rozbudowy połaczeń konkurentów (większej niż tylko zajęcie lepszej lokalizacji).
Zapewniam P.T. Kolegę, że konieczność budowy objazdu jest często bardzo bolesna. To kosztuje: i pieniądze i akcje budowy torów. Pogracie, zobaczycie. :twisted:
mig pisze:1. czy budując tory możemy wybudować skrzyzowanie, jeśli tor przecinający nasze połączenie nie łączy się z innymi torami? Trochę się to kłóci z zasadą, że można budować tylko rozbudowując tory albo zaczynając linię od miasta. A jeśli można to kto czyj jest nowy tor - budującego?
Słusznie P.T. Kolega zauważa, że taka interpretacja jest sprzeczna z zasadami. Nie można tak robić.
mig pisze:2. Czy można stworzyć połączenie od osady do osady (zakładając, że co najmniej do jednej z nich dochodzi połączenie jakiegoś gracza)? Przepisy mówią, że nie można zacząć budowy od osady, ale jak rozumiem nie dotyczy to osad już połączonych z miastem (osadą?)?
str. 6 mówi, że linia (połączenie) zaczyna się w mieście lub osadzie a kończy w innym mieście lub osadzie. Oczywiście linia początek musi mieć w mieście,
mig pisze:3. Jedyną możliwoscią zmiany układu torów już wybudowanych jest przebudowa ostatniego kafelka w nieukończonym torze? właściciel może zrobić to zawsze a jeśli tor jest bez właściciela to kazdy jeśli tor wychodzi z miasta albo każdy kto ma tor połączony z osadą z której nieukończone połączenie wychodzi?
Na str. 9 tak to właśnie jest ujęte.
mig pisze:4. Mozliwość spasowania zamiast wykonywania akcji dotyczy tylko urbanizacji i rozwoju miasta? Nie można spasować po wybraniu akcji ulepszania parowozów?
Można pasować wybierając akcję ulepszania (jest nawet taka ikonka). Generalnie, warto zwrócić uwagę, że wszystkie akcje "osobiste" za które gracz musi wnieść opłatę może on spasować. W przypadku urbanizacji i rozwoju akcja wpływa znacząco na obraz gry. Stąd inni gracze mogliby wywierać presję, by akcja została zrealizowana. Stąd przy tych akcjach zaakcentowana została możliwość pasowania.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: Steam

Post autor: mig »

Dzięki :)
chyba wszystkie wątpliwości już rozwiane :)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Steam

Post autor: WRS »

Proszę bardzo.
Zachęcam do szybkiego przejścia do rozgrywki z licytacją kolejności. Daje smak prawdziwej walki.
I warto, jeśli się spodobało, poznać Steam Barons!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
pezetto
Posty: 298
Rejestracja: 11 kwie 2014, 09:24
Lokalizacja: Kraina Szczęśliwości
Been thanked: 1 time

Re: Steam

Post autor: pezetto »

Jestem po lekturze instrukcji, ale przed pierwszą rozgrywką. Nurtują mnie dwie rzeczy:

1. Czy upgrade miast mogę zrobić wykorzystując tylko żetony nowych miast o tym samym kolorze (np. niebieskie miasto -> niebieski żeton nowego miasta)? Czy wybierać mogę dowolnie spośród tych jeszcze dostępnych żetonów (np. niebieskie miasto -> czerwony żeton nowego miasta)?

2. Podobnie jak wyżej ale w kwestii osad... rozbudowuję osadę w miasto kładąc żeton nowego miasta w kolorze szarym czy wybieram żeton dowolnego koloru spośród tych jeszcze dostępnych?
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2232
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 83 times
Been thanked: 12 times

Re: Steam

Post autor: adikom5777 »

Kolorowych miast na planszy nie możesz upgradowac! Tylko i wyłącznie osady przekształcasz w miasta.
Ostatnio zmieniony 13 lis 2015, 12:05 przez adikom5777, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2232
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 83 times
Been thanked: 12 times

Re: Steam

Post autor: adikom5777 »

I wybierasz żeton dowolnego koloru
Awatar użytkownika
pezetto
Posty: 298
Rejestracja: 11 kwie 2014, 09:24
Lokalizacja: Kraina Szczęśliwości
Been thanked: 1 time

Re: Steam

Post autor: pezetto »

Teraz jest już wszystko jasne. Dzięki! :wink:
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 901
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 209 times
Been thanked: 319 times

Re: Steam

Post autor: konradstpn »

Czy mogę dostarczać towary przez połączenia typu miasto - osada-miasto czy tylko miasto-miasto ?
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4743
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 392 times
Been thanked: 924 times

Re: Steam

Post autor: BartP »

Tak, może.
ODPOWIEDZ