(Gdańsk) Gry wojenne i historyczne - umawianie się oraz dyskusje

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Dzisiaj kolejny dzień z Next War do spółki z Muadem. Co rozgrywka to coś nowego się odkryje, a to jakąś zasadę wyprostuje, a to jakiś efekt przetestuje. Tym razem odkryciem rozgrywki była skuteczność Close Air Support w wykonaniu lotnictwa. Wsparcie śmigłowców (które swoją drogą nie muszą się jednak obawiać aż tak bardzo zniszczenia lotnisk, bo mogą bazować również w miastach, ale za to w burzy nie polatają) już bywało przydatne, szczególnie tych "lepsiejszych" jak AH-64 Apache, potrafiło ładnie nabić modyfikator na kostce, ale solidne wsparcie lotnictwa potrafi zrobić jeszcze więcej, a obie metody możemy połączyć, do tego jeszcze artyleria... i właściwie można się zastanowić po co są te brygady i dywizje piechoty tak właściwie, no ale ktoś tam musi jednak między tymi wybuchami biegać :P. Efekt tych wszystkich cudów był taki, że z klasycznego rzutu 0-9 udało się wyciągnąć chyba -8 (?), a niższy wynik jest korzystny w tym systemie dla atakującego, więc na prawdę dobrze, na tyle dobrze że "poza tabelką", która wrzuca takie wyniki do jednego worka jako: -3 i lepiej (no już tak dobrze, że wszyscy zabici na śmierć 3 razy, po 2 kule w łeb, więc więcej się nie da), oczywiście liczy się jeszcze kolumna w tabelce (ta zależy od stosunku sił, typu terenu, fortyfikacji, wyszkolenia itp.), więc wynik wynikowi nie równy ;)

Czemu odkrycie tego zajęło nam tak długo? No cóż... zaczęło się od wielkiej bitwy powietrznej, więc wsparcie lotnicze nie było priorytetem na początku tylko panowanie w powietrzu, potem pogoda się popsuła, potem były bombardowania... można polemizować na ile skuteczne (bo nie zawsze przynosiły wymierny efekt), ale jednak wysiłek w nie włożony pozwolił, a to znacząco spowolnić indyjskie posiłki w Kaszmirze, a to z kolei od drugiej strony odciąć pakistańskie zaopatrzenie w Kaszmirze. W końcu jednak zdecydowaliśmy się skorzystać z lotnictwa w walce i efekt był wyborny - niczym zrzut napalmu w Czasie Apokalipsy ;)
To wszystko nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie naszych zagranicznych przyjaciół dysponujących najróżniejszymi cudami techniki stworzonymi z myślą o szerzeniu pokoju. Komisja pekińska i moskiewska zaniepokojone stanem demokracji na granicy pakistańsko-indyjskiej przesłały swoich wysłanników w celu zbadania sytuacji. Rosjanie zaserwowali w repertuarze: Su-27, Su-30 oraz Su-35, a w ramach szerzenia kultury i sztuki wystawili Jezioro łabędzie - w roli Odetty Tu-160 znany jako "Biały łabędź". Chińczycy odpowiedzieli im "swoimi" Su-30, więc można było przetestować wyszkolenie pilotów, ale dorzucili także rodzime konstrukcje: JH-7, J-10 oraz J-11 (najnowsze chińskie wynalazki pokroju J-20 i J-31 są również dostępne w grze, ale wymagana jest dopłata punktami, żeby z nich skorzystać, a nie jest to tanie). Sytuacja była jednak na tyle skomplikowana, że ostatecznie oddziały spadochronowe obu krajów musiały wymienić się argumentami prawno-moralnymi przerywanymi raz po raz wymianami ognia oraz okrzykami: "konstytucja!".

Podsumowując można powiedzieć, że pełny scenariusz jest spokojnie do zamknięcia w 20 godzin (graliśmy mniej, ale doliczam jeszcze czas na rozegranie ostatnich 2 rund, które nam zostały, nie wiem też do końca ile dokładnie graliśmy podaję orientacyjnie i raczej na zasadzie: tyle maksymalnie) czyli idealny wybór na szybką wieczorną partię w środku tygodnia ;). Aczkolwiek "zapis gry" nie jest taki upierdliwy jakby się mogło wydawać, parę zdjęć i rozstawienie idzie sprawnie, ale ogólnie lepiej się gra jak ma się więcej czasu i luźny dzień, jakoś tak się można rozkręcić. Z tego czasu można jeszcze całkiem nie mało zbić, to była w końcu pierwsza próba rozegrania takiego scenariusza, było doprecyzowanie zasad, można grać sprawniej, z czasem wychodzi większe doświadczenie w systemie (co ma sens, co nie) itd., niemniej trzeba się przygotować, że tak czy inaczej pełny scenariusz to zauważalna inwestycja czasowa - powiedzmy na 2 luźne dni, które chcemy przeznaczyć na wakacje na polu nowoczesnego konfliktu zbrojnego.
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Kiedy gracie w Silver Bayonet i France 40? :)
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Garść fotek:

Odcięcie zaopatrzenia i spowolnienie natarcia PRC:
Spoiler:
Kashmir to miesiącu walk:
Spoiler:
Stan Lotnictwa:
IROP+PRC
Spoiler:
ROI+RUS
Spoiler:
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6454
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 942 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Na U-boota nie było chętnych, więc na szybko wziąłem ToC z dodatkiem. Będe o 17.15
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Wolf zabiorę COINa o Wietnamie
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Hmmm to kto wpada?
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6454
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 942 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Będę. Najwyżej zagramy w ToC z botami lub CC :D

[kurcze, a mogłem jednak u-boota wziąć... ;)]
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Czy Sekigahare zabrać?
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

Muad pisze: 11 cze 2019, 11:16Wolf zabiorę COINa o Wietnamie
Nie będzie mnie, ale możemy zagrać w COIN-a w weekend.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6454
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 942 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Dziś pierwsza rozgrywka w Time od Crisis z kartonowym botem z dodatku.

Cóż, bot wygrał, a ja osobiście zostałem przez niego zdublowany.

Od razu się wpakował do Italii wojskiem i za żadne skarby nie chciał stamtąd wyjść.

W sumie okazało się, że bot gra lepiej niż Maciej, a do tego nie spowalnia rozgrywki ;) Same zalety :D
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1634
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Odi pisze: 11 cze 2019, 22:28 Okazało się, że bot gra lepiej niż Maciej, a do tego nie spowalnia rozgrywki ;) Same zalety :D
I o to nadszedł zmierzch społecznościowej funkcji gier planszowych.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6454
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 942 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

Tylko kto by pomyślał, że ów zmierzch dokona się za sprawą AI kartonowego, a nie cyfrowego...? :D
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Wolf »

To taki analogowy odpowiednik Deep Blue vs Kasparov, z pewnymi "drobnymi" różnicami:
- bot nie dysponuje algorytmem przeszukiwania alfa-beta oraz bazą setek tysięcy partii rozegranych przez arcymistrzów
- Highlander grał w ToC odrobinę mniej niż Kasparov w szachy
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1634
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Odi pisze: 11 cze 2019, 22:28 Cóż, bot wygrał, a ja osobiście zostałem przez niego zdublowany.
Teraz się zorientowałem że highlanderową zasłoną dymną sprytnie przykryłeś fakt że dałeś się zdublować algorytmowi umieszczonemu na kartce papieru :)
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6454
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 586 times
Been thanked: 942 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Odi »

No, bolesne :(

Ale tak poważnie, to bot wydaje się być ciekawie zrobiony. Przede wszystkim w żaden sposób nie kombinujemy z kartami. Wszystko znajduje się na odkrytym arkuszu, który jest bardzo przejrzysty, więc od razu wiadomo, jak bot zagra w kolejnej turze i na co będzie go stać.
Mechanika bota wydaje się delikatnie faworyzować go w grze z człowiekiem (szybciej i częściej ma dostęp do mocnych akcji), choć z drugiej strony bot wykona działania przynależne jedynie dwóm z trzech kolorów, podczas gdy człowiek może działać we wszystkich trzech obszarach.

Obsługa ok, choć dość rozbudowany jest sam skrypt działań, który należy przelecieć oczami w poszukiwaniu akcji do wykonania. Jest on jednak taki sam dla każdego bota (różnią się one jedynie częstotliwością odpalania akcji z poszczególnych kolorów i ich mocą), więc pewnie szybko damy radę biegle go opanować. W COIN każda frakcja miała inny, co komplikowało całą sprawę.

Ogólnie bot wystartował z Gali, następni zajął Brytanię i choć tam najechali go Frankowie z piekła rodem, łącznie anihilując mu 3 legiony (Paweł za dwóch Franków najpierw wyrzucił 4 szóstki, a w kolejnej bitwie 3), to utrzymywał się w prowincjach stale podnosząc support. W pierwszym czy drugim ruchu wszedł wojskiem do Rzymu (to czego Maciej nie zrobił ostatnio) i stał tam kilka kolejek "na pusto". Potem został cezarem na 4 kolejki (tym ludowym, więc dzięki wysokiemu supportowi wyciągał 8 pkt na turę, a dzięki wojsku bronił się skutecznie w Rzymie) i jeszcze przejął pustą Hiszpanię, błyskawicznie podnosząc ją na support 3. Sporo nas kosztowało (głównie Pawła) żeby go ze stolca zrzucić, ale ostatecznie się udało. Zbudowana przewaga punktowa uniemożliwiła dogonienie go.
Może raz mieliśmy wrażenie, że bot wykonuje niezbyt przemyślany ruch (przesunięcie wojsk do Brytanii, zamiast zostawienia ich w Italii lub Galii), ale tak to wszystko sensownie i agresywnie (a to był bot żółty, strach pomyśleć, co będzie wyprawiał czerwony....).
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Bot na pewno uczy dobrze gry. Także warto na niego zerkać jakie priorytety ma. W naszej grze np. miał 3 prowincje kompletnie 'bez obrony' i nawet wtedy, nikt z nas nie miał ochoty dam wchodzić. A to dość dziwna sytuacja i zachowanie z naszej strony. Na pewno bot ma duży plus na starcia i łatwiej mu realizować strategie. Gracze jak wykorzystają swoje karty na 'strategie' to zawsze wypadnie 1-2 tury gdzie będzie biednie, bo w końcu te gorsze karty nam zostały w decku.

Na pewno do sprawdzenia jest dalej Pretender - i myślę że nadal jest w tym potencjał. Ja ostatnią grę zagrałem kompletnie inaczej i nawet wyszło - i podobało się. Chociaż cały czas był niesmak, że nie zrobiłem wszystkiego albo gdzieś byłem słabszy, ale chyba tak zawsze jest w ToC

Taka sytuacja w Italii, a w końcu udało mi się zostać Imperatorem :D
Spoiler:
Ten moment gdy Odi mówi: "Jak ten rzut nie wyjdzie o ja nie...." -> wypada "1"
Spoiler:
Po kolejnej zmianie Imperatora impreza trwa dalej:
Spoiler:
Prowincje Bota, nie mam pytań:
Spoiler:
Podsumowanie naszej gry:
Spoiler:
Nie mam jedynie zdjęcia Berzerkerów Franków, którzy zrobili wiele, a mimo to Bot się utrzymał. Trzeba też wspomnieć zwycięstwo Antka nad Sassanidami w Syrii. W jednej walce mając bodajże: Legion, Milicje i Nomada pokonał 6 Sassanidów.. takie tam 2+6+6 (triumf) punktów..
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Tak zerkam na Europe Devided na KS.. To gdzie są te strech goale? Bo generalnie na nich opierają się kampanie jeżeli to nie jest odświeżenie gry sprzed lat.
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2447
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 555 times
Been thanked: 271 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Cytacik z początku artykułu
"Modernizacja polskiego wojska jest fasadowa. Średnia wieku sprzętu jest praktycznie taka sama jak 20 lat temu."

Czy warto dalej to czytać? Czy autor operuje takimi przemyśleniami w całym swoim dziele?
20 lat temu średnia X i obecnie także średnia X. To chyba jednak coś jest kupowane skoro średnia po 20 latach jest taka sama :-)
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1634
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 100 times
Been thanked: 150 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Highlander »

Markus pisze: 15 cze 2019, 17:48 Cytacik z początku artykułu
"Modernizacja polskiego wojska jest fasadowa. Średnia wieku sprzętu jest praktycznie taka sama jak 20 lat temu."

Czy warto dalej to czytać? Czy autor operuje takimi przemyśleniami w całym swoim dziele?
20 lat temu średnia X i obecnie także średnia X. To chyba jednak coś jest kupowane skoro średnia po 20 latach jest taka sama :-)
Przeczytałem to zanim podlinkowałlem. Dla mnie to była ciekawa synteza.
Autor to potem rozwija. Zakupy są ale za małe aby uzyskać jakiś progres względem stanu na moment wejścia do NATO.
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2447
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 555 times
Been thanked: 271 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Dzięki. Przeczytam.

Btw. Mam zamówioną nową grę od GMT. Ma w sobie ciekawy koncept reakcji na działania przeciwnika oraz system rozstrzygania walki (najpierw ruchy + reakcje a potem sprawdzamy czy to co się ruszyło to przeżyło :-))
Dodatkowo warunki zwycięstwa uwzględniają "styl" naszej walki :-) :-) im więcej strat tym wchodzą większe modyfikatory do końcowej punktacji

https://boardgamegeek.com/boardgame/202 ... dred-yards

Oczywiście gra nie dotarła jeszcze do wszystkich kupujących z już ma erraty do misji, instrukcji i żetonów
Co się dzieje z tymi wydawnictwami?
Awatar użytkownika
Muad
Posty: 700
Rejestracja: 07 sty 2016, 21:57
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 110 times
Been thanked: 64 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Muad »

Kupiłeś grę? O.o
wytłumaczę i zagram: seria COIN, seria Next War, Labyrinth (War on Terror + Awakening), Churchill, Pericles, Diuna. Paxy: Emancipation + Pamir
=============
Moja kolekcja | Oczekujące | Na oku | Mam LotR TCG (Decipher) PL
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2447
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 555 times
Been thanked: 271 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Markus »

Muad pisze: 16 cze 2019, 00:07 Kupiłeś grę? O.o
Ano :-). Gra próbuje zmienić skostniałą mechanikę walk na heksach więc zaryzykowałem.
Chociaż poza "eklundami" nie ma za bardzo co kupować. (Same wtórne gry :-( )
figurkowe KS mnie nie interesują
Z takich ciekawszych zakupów to pozostała "wojna o pierścień" , "napoleon 1807" no i nowa gra w systemie seki
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5174
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 873 times
Kontakt:

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: raj »

Markus pisze: 15 cze 2019, 17:48 Czy warto dalej to czytać? Czy autor operuje takimi przemyśleniami w całym swoim dziele?
20 lat temu średnia X i obecnie także średnia X. To chyba jednak coś jest kupowane skoro średnia po 20 latach jest taka sama :-)
20 lat temu średni wiek sprzętu był wysoce niezadowalający i nic się nie zmieniło - nadal jest taki sam, gdyż wielkość zakupów pozwala na zaledwie podtrzymanie tego stanu, nie dają zaś szansy na jego poprawę.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Jan_1980
Posty: 2513
Rejestracja: 18 maja 2016, 18:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 25 times
Been thanked: 75 times

Re: (Gdańsk) Gry wojenne i historyczne

Post autor: Jan_1980 »

Markus - chętnie zagram kiedyś w twoją nowa taktyczną grę, ale boje się, że jest broken - za dużo cyferek na żetonach. 7 cyferek z wielkością współczynników plus ósmy z numerem oddziału. To dla piechoty. Pojazdy mają 8 +1. To nie może się udać. Doświadczenie pokazuje, że im więcej tym gorzej, tym więcej szczególików, które brokenują grę i robią z niej spotkanie optymalizatorów matematycznych. Tak więc przed pierwszą grą: jest broken!!!
ps. ale ładnie wygląda raz bym zagrał.
Czy gracze wojenni śnią o drewnianych owieczkach? TAK!
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Janek1980
ODPOWIEDZ