Kryptyda / Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Kryptyda / Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Cryptid - nowa gra dedukcyjna. Takie Tobago 2.0
Z innych podobieństw 07 zgłoś się, Eleusis, Cluedo.
Modułowa plansza - 6 elementów - jak w Tobago z różnymi terenami (lasy, pustynia itp), na niej różne budynki (chatki, kamienie).
Każdy gracz zna jedną regułę gdzie jest skarb (a dokładniej: potwór). Reguły są typu "na pustyni albo na wodzie", "maksymalnie 1 pole od gór", "do 2 pól od siedlisk niedźwiedzia" itp. Jak w Tobago. Wszystkie reguły zebrane razem wykluczają całą planszę za wyjątkiem jednego jedynego pola. Celem jest znaleźć to jedno jedyne pole.
W swoim ruchu gracz może:
a) zapytać dowolnego innego gracza czy dane konkretne pole wg reguły tego gracza może zawierać potwora, dostaje informację "tak" lub "nie" oznaczaną drewienkami na planszy.
b) przeszukać pole - wtedy pyta po kolei wszystkich zgodnie z kolejnością aż do usłyszenia pierwszego "nie". Przeszukujemy tylko pola, które wg naszej reguły są na "tak" - czyli jak wszyscy powiedzą "tak" to to jest owo szukane pole i wygraliśmy grę.
I dodatkowa zasada do obu ruchów: Odpowiedź negatywna wymaga rewanżu czy jak kto woli spotyka się z karą - samemu też trzeba położyć znak "nie" gdzieś na planszy zgodnie ze swoją regułą.
A grze chodzi o to by na podstawie ich odpowiedzi rozgryźć reguły innych graczy - wszak komplet reguł zostawia tylko jedno pole, to szukane.
Jest dobrze, a nawet bardzo dobrze. Tobago bez jeżdżenia po planszy, Eleusis gdzie wszyscy rozgryzają reguły wszystkich. W wersji podstawowej są tylko reguły pozytywne, w zaawansowanej dochodzą zaprzeczenia reguł (np "nieprawda, że maksymalnie 1 pole od gór"). Czaszka dymi, co on tu położył, to nie ma sensu, jaką on ma regułę??
Na minus: to jaka jest reguła odczytujemy ze specjalnych książeczek - np mapie nr 69 gracz z książeczką Alfa czyta w niej regułę nr 31 - bardzo teoretycznie ktoś z fotograficzną pamięcią może zapamiętać wszystkie 5*96 reguł po numerach i jest po grze.
Drugi minus: kolory zbyt podobne na 5 graczy, jasnoniebieski i turkusowy. Ja, choć słabym w kolorach, dawałem radę w średnim świetle, ale komfortu nie było.
Trzeci: Możliwość przypadkowego wygrania, bez rozgryzienia reguł - akurat przeszukaliśmy właściwe pole. Mała szansa bo pól multum, ale jest.
Czwarty: Można wyczerpać znaczniki i trzeba sięgać po zastępcze.
Ostatnio zmieniony 12 paź 2018, 16:09 przez FortArt, łącznie zmieniany 2 razy.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 193 times
Re: Cryptid
Mam na radarze i wchodzi na listę do kupienia.
Faktycznie lepsza wersja Tobago, które miało trochę „dziwne” mechaniki...
Faktycznie lepsza wersja Tobago, które miało trochę „dziwne” mechaniki...
- Legun
- Posty: 1802
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 167 times
Re: Cryptid
A cóż to za bluźnierstwo!!!
Gra na pewno ciekawa i pewnie znajdzie się w kolekcji (jak już zagram w Coimbrę i Secrets, które już czekają na półce a jeszcze ma tam trafić Sagrada), lecz Tobago wydaje się nieco bardziej urozmaicone - w szczególności urokliwa procedura podziału skarbu jest świetnym przerywnikiem w łamigłówkowym główkowaniu. Czysta dedukcja ma też w domu swoich miłośników, więc może ktoś dostanie to pod choinkę
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
- cactusse
- Posty: 482
- Rejestracja: 10 sty 2012, 15:50
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 406 times
- Been thanked: 338 times
Re: Cryptid
Problem rozwiązany - wydawca udostępnia generator map i podpowiedzi ( https://ospreypublishing.com/playcryptid/), gdzie każdy gracz dostaje osobno swoją podpowiedź w formie tekstu, a nie indeksu w książeczce .
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: Cryptid
Mnie niezmiernie cieszy, że książeczka (mimo pewnych wad) istnieje. Jeśli jakimś cudem zmasteruję grę i będę miał wrażenie, że znam lub mogę mieć przebłyski wskazówek innych graczy, to sięgnę po elektroniczną wersję. Ale wydaje mi się, że w ogromnej większości przypadków analogowa wersja sprawdzi się wyśmienicie.
Sprzedam nic
- Ardel12
- Posty: 3387
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1055 times
- Been thanked: 2063 times
Re: Cryptid
Z tego co widzę cena angielskiego wydania jest bardzo przystępna. Ze zniżkami aż grzech się nie skusić. Gra trafia na radar. Trzeba obejrzeć Dice Tower review.
Szkoda, że bez wariantu dla 2 graczy, ale lepszy żaden niż beznadziejny
Szkoda, że bez wariantu dla 2 graczy, ale lepszy żaden niż beznadziejny
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Cryptid
10 partii za mną (liczba to u mnie kosmiczna, uwielbiam różnorodność więc nawet w ukochane gry gram góra po kilka razy) co na pewno ułatwione jest przez szybki czas gry. Nie ma bowiem problemu by partyjkę zamknąć w czasie rzędu 10 minut x liczba graczy.
Ta gra jest świetna! Typ, który tak rzadko się dziś trafia: banalne reguły w małej ilości i niesamowita mózgożerna gra. Komponentów, skłaniam się do tego zdania, brakuje tylko jeśli ekipa zielona lub słabszy dzień mająca w myśleniu. Klucz gry to zadawanie odpowiednich pytań, dobrze położona kostka na "nie" potrafi i kilkanaście reguł wykluczyć (z 23 w wersji podstawowej i 48 w zaawansowanej). Warto też rozsądnie kłaść swoje kostki karne by nie zdradzić wiele, a najlepiej nic czego rywale jeszcze nie wiedzą. Dobrze, choć krótko działa blef, czyli próba zasugerowania reszcie graczy, że jednak inną mamy regułę niż naprawdę mamy.
Pomysły "usprawniające" by wprowadzić notatnik i zapisywać reguły i skreślać te niemożliwe to pomysł na zabicie tej gry. Wszak tu o to chodzi by w głowie ów proces przeprowadzić. Nie mówiąc już o tym, że skoro wszyscy na pewno wiedzą to samo to spowodowałoby to paraliż gry (po co pomagać rywalom pytaniem?) i skończyło losowym strzelaniem. Na szczęście notatnika nie ma i walczymy niedoskonałymi umysłami.
W grze nie ma żadnego memory jak głoszą niektórzy - wszystko leży na stole, wystarczy pomyśleć.
Gra nie jest odporna na zamulaczy. Niestety każdy ruch to potencjalnie nowa informacja. Najgorzej jak ktoś zamiast pytać Iksińskiego uprze się przed swoim ruchem sytuacje wszystkich przeanalizować. No, ale zamulacz każdą grę bez klepsydry potrafi zepsuć.
Ewentualna polonizacja gry to kwestia przetłumaczenia instrukcji i jeszcze 5 karteczek w tym samym formacie co instrukcja. Z drugiej strony można by i grać w wersję suahili byle tylko przetłumaczyć kilka słów.
Ta gra jest świetna! Typ, który tak rzadko się dziś trafia: banalne reguły w małej ilości i niesamowita mózgożerna gra. Komponentów, skłaniam się do tego zdania, brakuje tylko jeśli ekipa zielona lub słabszy dzień mająca w myśleniu. Klucz gry to zadawanie odpowiednich pytań, dobrze położona kostka na "nie" potrafi i kilkanaście reguł wykluczyć (z 23 w wersji podstawowej i 48 w zaawansowanej). Warto też rozsądnie kłaść swoje kostki karne by nie zdradzić wiele, a najlepiej nic czego rywale jeszcze nie wiedzą. Dobrze, choć krótko działa blef, czyli próba zasugerowania reszcie graczy, że jednak inną mamy regułę niż naprawdę mamy.
Pomysły "usprawniające" by wprowadzić notatnik i zapisywać reguły i skreślać te niemożliwe to pomysł na zabicie tej gry. Wszak tu o to chodzi by w głowie ów proces przeprowadzić. Nie mówiąc już o tym, że skoro wszyscy na pewno wiedzą to samo to spowodowałoby to paraliż gry (po co pomagać rywalom pytaniem?) i skończyło losowym strzelaniem. Na szczęście notatnika nie ma i walczymy niedoskonałymi umysłami.
W grze nie ma żadnego memory jak głoszą niektórzy - wszystko leży na stole, wystarczy pomyśleć.
Gra nie jest odporna na zamulaczy. Niestety każdy ruch to potencjalnie nowa informacja. Najgorzej jak ktoś zamiast pytać Iksińskiego uprze się przed swoim ruchem sytuacje wszystkich przeanalizować. No, ale zamulacz każdą grę bez klepsydry potrafi zepsuć.
Ewentualna polonizacja gry to kwestia przetłumaczenia instrukcji i jeszcze 5 karteczek w tym samym formacie co instrukcja. Z drugiej strony można by i grać w wersję suahili byle tylko przetłumaczyć kilka słów.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Cryptid
Oficjalny wariant dla 2 osób:
https://ospreypublishing.com/blog/cryptid-2-player/
https://drive.google.com/file/d/1RFoXor ... dOBcu/view
https://ospreypublishing.com/blog/cryptid-2-player/
https://drive.google.com/file/d/1RFoXor ... dOBcu/view
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
-
- Posty: 3546
- Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 25 times
Re: Cryptid
Bardzo fajnie gra się nawet ze średnio angielskimi 7mio latkami.
Kilka słów tłumaczenia i da radę- nie spodziewam się polonizacji, ale przekonałem się ,że nie trzeba.
Druga obok Sleuth , prawdziwa gra dedukcyjna, dużo prostsza i chyba bardziej efektowna.
Partia około 15 minut.
Same plusy, kupować póki jest
Kilka słów tłumaczenia i da radę- nie spodziewam się polonizacji, ale przekonałem się ,że nie trzeba.
Druga obok Sleuth , prawdziwa gra dedukcyjna, dużo prostsza i chyba bardziej efektowna.
Partia około 15 minut.
Same plusy, kupować póki jest
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Młoda, pierwszy gracz w grze, pierwszy ruch w grze:
- Zawsze mi się marzyło, by zrobić tak by wygrać w pierwszym ruchu w grze, tak pyk i wygrywam. Trzeba realizować marzenia. Dobra, to pytam wszystkich o to pole.
I wygrała
- Zawsze mi się marzyło, by zrobić tak by wygrać w pierwszym ruchu w grze, tak pyk i wygrywam. Trzeba realizować marzenia. Dobra, to pytam wszystkich o to pole.
I wygrała
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Czy ktoś z was przetestował Cryptid na dwie osoby? Dobrze działa ? Zastanawiam się bo często gramy tylko we dwójkę a gra wygląda zacnie
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Grałem póki co 4 razy na 2 osoby (na więcej jeszcze mi się nie udało). Gra działa całkiem fajnie, wydaje mi się że jest trochę mniej elegancka niż w przypadku gry na więcej osób, ale działa i mam ochotę grać dalej. Grałem tylko w wariancie podstawowym wg zasad 2 osobowych z bgg.
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 11170
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3391 times
- Been thanked: 3307 times
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Dziwi mnie, że nikt w Polsce nie chce tego wydać - świetna gra z małą ilością tekstu i w całkiem akceptowalnej cenie.
Sprzedam: (S) Redukcja kolekcji! 100+ tytulow: Pagan i inne
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
- rattkin
- Posty: 6518
- Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 930 times
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
A mnie w ogóle. To jest w gra, w której bardzo wychodzi kto umie myśleć, a kto nie. Wydawanie tak różnicującej gry to zbyt duże ryzyko.
- konrad.rymczak
- Posty: 998
- Rejestracja: 26 cze 2016, 14:09
- Has thanked: 173 times
- Been thanked: 48 times
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Jakby ktoś chciał poczuć więcej klimatu w grze (kosztem czytelności?) to polecam do wydrukowania nalepki na znaczki mojego autorstwa:
https://boardgamegeek.com/filepage/1985 ... and-tokens
Czyli ślady stóp na dyskach oraz schronisko i głaz.
Oraz gdyby dla kogoś język angielski był problemem to polecam niezależne językowo kartki ze wskazówkami:
https://boardgamegeek.com/filepage/1981 ... dent-icons
https://boardgamegeek.com/filepage/1985 ... and-tokens
Czyli ślady stóp na dyskach oraz schronisko i głaz.
Oraz gdyby dla kogoś język angielski był problemem to polecam niezależne językowo kartki ze wskazówkami:
https://boardgamegeek.com/filepage/1981 ... dent-icons
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Ktoś to u nas wydaje?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 11170
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3391 times
- Been thanked: 3307 times
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Chyba za stare
Ja jestem w trakcie tłumaczenia, wiec jak skoncze to wrzuce na bgg - chcialem zagrac z rodzicami
Sprzedam: (S) Redukcja kolekcji! 100+ tytulow: Pagan i inne
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 11170
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3391 times
- Been thanked: 3307 times
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Wskazówki wymagają znajomości jezyka angielskiego Mniejszym wysiłkiem dla mnie jest ich przetłumaczenie jednego tyłu instrukcji z tłumaczeniem wskazówek i pokazanie tego w wersji dwujęzycznej niż wykładanie angielskich pojęć i tłumaczenie co znaczyło co
Sprzedam: (S) Redukcja kolekcji! 100+ tytulow: Pagan i inne
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Moje Zbiórki na KS: tu
https://buycoffee.to/japanczyk
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Myślicie, że gra do tej pory nie wyszła po polsku, bo każdy w to gra i nikt nie chce sobie spoilerować wskazówek?
śmichy-chichy na bok, rewelacyjna gra, co tydzień zanim zaczniemy porządne gry wyciągać na stół to na rozgrzewkę wrzucamy Cryptid. Czas jednej partii (5-15 minut) sprawia, że w ciągu jednego posiedzenia rozgrywamy 3-5 partyjek
I to "gdzie tu postawić kosteczkę, aby zdradzić wam jak najmniej informacji", no świetne!
śmichy-chichy na bok, rewelacyjna gra, co tydzień zanim zaczniemy porządne gry wyciągać na stół to na rozgrzewkę wrzucamy Cryptid. Czas jednej partii (5-15 minut) sprawia, że w ciągu jednego posiedzenia rozgrywamy 3-5 partyjek
I to "gdzie tu postawić kosteczkę, aby zdradzić wam jak najmniej informacji", no świetne!
Top10:
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
1. A Song of Ice & Fire 2. Wojna o pierścień 3. Dominant Species 4. Brass: Birmingham 5. A Game of Thrones 2ed 6.Pax Renaissance 2ed 7. Tyrants of the Underdark 8. Zombicide:2nd 9. Empires: Age of Discovery
Honorowa: Lotr LCG
- Neoptolemos
- Posty: 1977
- Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 875 times
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Rewelacyjny design. W moim towarzystwie jakoś nikomu kapcie z wrażenia nie spadły, ale ja bardzo grę doceniam i od czasu do czasu wyciągam z nieskrywaną przyjemnością.
Z perspektywy zagrania kilku partii ubawiła mnie za to dyskusja z fb sprzed paru miesięcy, gdzie ktoś sugerował, że warto prowadzić notatki nastawiłem się wtedy na głęboką, wielopoziomową dedukcję, a tu faktycznie 15-20 minut i jest po grze!
Z perspektywy zagrania kilku partii ubawiła mnie za to dyskusja z fb sprzed paru miesięcy, gdzie ktoś sugerował, że warto prowadzić notatki nastawiłem się wtedy na głęboką, wielopoziomową dedukcję, a tu faktycznie 15-20 minut i jest po grze!
-
- Posty: 2011
- Rejestracja: 17 sty 2016, 18:08
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 255 times
Re: Cryptid (Hal Duncan, Ruth Veevers)
Np. jakiś koleś z DajsTałera (jest wideoreview) grając nie wyobraża sobie nie wykreślać na bieżąco tych opcji, które zostały wykluczone. Można i tak.
Ja to nabyłem na chwilę przez pandemią i nie miałem jeszcze przyjemności. Co ciekawe, po wyjęciu z pudełka papierów wpadłem w panikę, że jest mało zagadek zaserwowanych w samej grze i zacząłem projekt spisywania setupów z aplikacji onlajnowej, bo przecież zaraz stronkę zamkną (proszę się nie śmiać, ja tak mam) - na razie projekt nie zaszedł za daleko, kilka wieczorów zeszło - zanim kupiłem drugi monitor (mocno ułatwiająca rzecz) to zapał trochę przygasł.
Ja to nabyłem na chwilę przez pandemią i nie miałem jeszcze przyjemności. Co ciekawe, po wyjęciu z pudełka papierów wpadłem w panikę, że jest mało zagadek zaserwowanych w samej grze i zacząłem projekt spisywania setupów z aplikacji onlajnowej, bo przecież zaraz stronkę zamkną (proszę się nie śmiać, ja tak mam) - na razie projekt nie zaszedł za daleko, kilka wieczorów zeszło - zanim kupiłem drugi monitor (mocno ułatwiająca rzecz) to zapał trochę przygasł.