Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Hurra, kolejny nowy rodzaj zasobu! Bo przecież Gaja ma ich za mało! Hurra!!! xD
(Pisałem ja, trochę na żarty, a trochę na serio.)
(Pisałem ja, trochę na żarty, a trochę na serio.)
- KamradziejTomal
- Posty: 1162
- Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
- Has thanked: 386 times
- Been thanked: 452 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Prototypowa wersja nowego dodatku powiązanego z kosmicznymi anomaliami. Dodatkowe kafle do układania planszy (z anomaliami). Dodatkowa planszetka z ekstra akcjami do wydania za tabletki i nowy rodzaj surowca. Oraz dodatkowa planszetka z przychodem nowego surowca i może nowymi akcjami. Żetony przymierza w tym wypadku miały być po prostu zasłaniaczami do pól.Co to jest?
- PytonZCatanu
- Posty: 4514
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1669 times
- Been thanked: 2090 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Podobają mi się anomalie. Nagle brzegi planszy stają się atrakcyjne.
Dodatek ma mieć też nowe punktowania (rund i końcowego)
Dodatek ma mieć też nowe punktowania (rund i końcowego)
Raptem dopiero 6Trolliszcze pisze: ↑30 sty 2020, 11:28 Hurra, kolejny nowy rodzaj zasobu! Bo przecież Gaja ma ich za mało! Hurra!!! xD
(Pisałem ja, trochę na żarty, a trochę na serio.)
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Ja się jaram! Chociaż i tak najbardziej mam nadzieję na to, że nowe elementy zbalansują trochę najgorsze rasy.
Moje konto na BGG
Sprzedam/Wymienię
TOP 5: Eclipse 2. ed, Mage Knight, Tash-Kalar, Galaxy Trucker, Nexus Ops
Sprzedam/Wymienię
TOP 5: Eclipse 2. ed, Mage Knight, Tash-Kalar, Galaxy Trucker, Nexus Ops
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Zapytałbym przekornie "czyli które", bo czuję, że byłyby niezłe jaja
- PytonZCatanu
- Posty: 4514
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1669 times
- Been thanked: 2090 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Nie ma czegoś takiego, jak najgorsza rasa. Jest tylko błąd w wyborze w danym setupie
(Tak mówią)
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- Breżniew
- Posty: 824
- Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 122 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Takie pytanie w temacie o PG, to jak wtykanie kija w mrowiskoTrolliszcze pisze: ↑30 sty 2020, 12:50 Zapytałbym przekornie "czyli które", bo czuję, że byłyby niezłe jaja
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Mam na koncie 65 partii, rutynowo osiągam wyniki ponad 180 pkt, więc mogę powiedzieć, że mam już umiarkowane zrozumienie gry.
Nie mówię tutaj, że jakieś frakcje są niegrywalne, a stwierdzenie że setup jest najważniejszy jest oczywiście prawdziwe. Inna sprawa, że niektóre frakcje mają ten optymalny setup zdecydowanie za rzadko i nawet w tych warunkach nie osiągają ponadprzeciętnych wyników.
Nie będę się wypowiadał co do swoich przemyśleń bo wiem, że na każde stwierdzenie znajdzie się ktoś z masą dowodów anegdotycznych no ale tak już wygląda dyskusja w internecie.
Można jednak zaobserwować pewne trendy przeglądając wątki na BGG i nauczeni historią (Terra Mystici) wiemy, że reakcja twórców w celu zbalansowania też może się pojawić.
Nadgorliwe bronienie gry nigdy nie ma sensu, na każdy temat trzeba patrzeć krytycznie bo inaczej dyskusja nie ma sensu.
Pozdrawiam i życzę udanych kosmicznych podbojów
Nie mówię tutaj, że jakieś frakcje są niegrywalne, a stwierdzenie że setup jest najważniejszy jest oczywiście prawdziwe. Inna sprawa, że niektóre frakcje mają ten optymalny setup zdecydowanie za rzadko i nawet w tych warunkach nie osiągają ponadprzeciętnych wyników.
Nie będę się wypowiadał co do swoich przemyśleń bo wiem, że na każde stwierdzenie znajdzie się ktoś z masą dowodów anegdotycznych no ale tak już wygląda dyskusja w internecie.
Można jednak zaobserwować pewne trendy przeglądając wątki na BGG i nauczeni historią (Terra Mystici) wiemy, że reakcja twórców w celu zbalansowania też może się pojawić.
Nadgorliwe bronienie gry nigdy nie ma sensu, na każdy temat trzeba patrzeć krytycznie bo inaczej dyskusja nie ma sensu.
Pozdrawiam i życzę udanych kosmicznych podbojów
Moje konto na BGG
Sprzedam/Wymienię
TOP 5: Eclipse 2. ed, Mage Knight, Tash-Kalar, Galaxy Trucker, Nexus Ops
Sprzedam/Wymienię
TOP 5: Eclipse 2. ed, Mage Knight, Tash-Kalar, Galaxy Trucker, Nexus Ops
- PytonZCatanu
- Posty: 4514
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1669 times
- Been thanked: 2090 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Ej, zdradź swoje przemyślenia. Jestem ciekawyvir3ns pisze: ↑30 sty 2020, 13:08 Mam na koncie 65 partii, rutynowo osiągam wyniki ponad 180 pkt, więc mogę powiedzieć, że mam już umiarkowane zrozumienie gry.
Nie mówię tutaj, że jakieś frakcje są niegrywalne, a stwierdzenie że setup jest najważniejszy jest oczywiście prawdziwe. Inna sprawa, że niektóre frakcje mają ten optymalny setup zdecydowanie za rzadko i nawet w tych warunkach nie osiągają ponadprzeciętnych wyników.
Nie będę się wypowiadał co do swoich przemyśleń bo wiem, że na każde stwierdzenie znajdzie się ktoś z masą dowodów anegdotycznych no ale tak już wygląda dyskusja w internecie.
Można jednak zaobserwować pewne trendy przeglądając wątki na BGG i nauczeni historią (Terra Mystici) wiemy, że reakcja twórców w celu zbalansowania też może się pojawić.
Nadgorliwe bronienie gry nigdy nie ma sensu, na każdy temat trzeba patrzeć krytycznie bo inaczej dyskusja nie ma sensu.
Pozdrawiam i życzę udanych kosmicznych podbojów
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Nikt tu nadgorliwie nie broni, pytanie o najgorsze frakcje nie różni się wcale od pytania o najlepsze - ot, wymiana doświadczeń.vir3ns pisze: ↑30 sty 2020, 13:08 Nie będę się wypowiadał co do swoich przemyśleń bo wiem, że na każde stwierdzenie znajdzie się ktoś z masą dowodów anegdotycznych no ale tak już wygląda dyskusja w internecie.
Nadgorliwe bronienie gry nigdy nie ma sensu, na każdy temat trzeba patrzeć krytycznie bo inaczej dyskusja nie ma sensu.
Inna rzecz, że argument z dowodami anegdotycznymi brzmi... no, śmiesznie trochę. My też całkiem sporo gramy w gry, które lubimy, wyobraź sobie A 65 partii (a zatem średnio ~4,5 partii na frakcję) to wciąż dowody anegdotyczne. TM była balansowana po setkach, jeśli nie tysiącach partii na snellmanie (i nawet w niektórych braliśmy udział!).
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Właśnie dlatego opisałem to jako umiarkowane doświadczenie, wiem że przy takiej grze 65 to dopiero wstępniak
Z tymi dowodami też o coś trochę innego mi chodziło ale już nie mam siły tapać.
Podsumowując: mam po prostu nadzieję na lepszy balans bo wiadomo, że dałoby się zrobić lepszy, a to jedyna rzecz, która przeszkadza mi w tej grze. Już nawet pogodziłem się z grafikami postaci...
Z tymi dowodami też o coś trochę innego mi chodziło ale już nie mam siły tapać.
Podsumowując: mam po prostu nadzieję na lepszy balans bo wiadomo, że dałoby się zrobić lepszy, a to jedyna rzecz, która przeszkadza mi w tej grze. Już nawet pogodziłem się z grafikami postaci...
Moje konto na BGG
Sprzedam/Wymienię
TOP 5: Eclipse 2. ed, Mage Knight, Tash-Kalar, Galaxy Trucker, Nexus Ops
Sprzedam/Wymienię
TOP 5: Eclipse 2. ed, Mage Knight, Tash-Kalar, Galaxy Trucker, Nexus Ops
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
No dobrze, ale żeby zrobić lepszy balans, to musimy w końcu określić, które frakcje wymagają zbalansowania Gaja nie ma swojego snellmana, a Ty nie chcesz się dzielić przemyśleniami - to skąd będzie wiadomo, co trzeba balansować?vir3ns pisze: ↑30 sty 2020, 13:36 Właśnie dlatego opisałem to jako umiarkowane doświadczenie, wiem że przy takiej grze 65 to dopiero wstępniak
Z tymi dowodami też o coś trochę innego mi chodziło ale już nie mam siły tapać.
Podsumowując: mam po prostu nadzieję na lepszy balans bo wiadomo, że dałoby się zrobić lepszy, a to jedyna rzecz, która przeszkadza mi w tej grze. Już nawet pogodziłem się z grafikami postaci...
- EsperanzaDMV
- Posty: 1521
- Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
- Has thanked: 301 times
- Been thanked: 639 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Nie wiem, czy coś się zmieniło, ale chyba wciąż nikt nie przejął praw do tej gry od Games Factory, zgadza się? Czyli super, że wyjdzie dodatek... tylko praktycznie niemożliwe na ten moment jest, że ktokolwiek go wyda w PL. Jedyną opcją będzie kupno wersji ENG. Nie żeby mi to jakoś bardzo przeszkadzało, bardziej chodzi o zgrzyt pudełkowy na półce.
Gra podstawowa jest już prawie niedostępna, zaczynam mieć obawy, czy ktoś się pochyli nad tą grą i przejmie jej licencję... bo totalnie warto.
Gra podstawowa jest już prawie niedostępna, zaczynam mieć obawy, czy ktoś się pochyli nad tą grą i przejmie jej licencję... bo totalnie warto.
- seki
- Moderator
- Posty: 3358
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1115 times
- Been thanked: 1282 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Ja jako wydawca nie przejął bym licencji. Ciężkie gry, bogate w komponenty, drogie dla niedzielnego gracza nie będą się sprzedawać w kilku nakładach. Nie znamy dokładnych danych odnośnie wielkości nakładu i dynamiki sprzedaży ale można przyjąć, że najprawdopodobniej ten kto był zdecydowany na zakup grę zakupił. Owszem znajdą się chętni ale czy aż tyle by szybko sprzedać cały dodruk? Nie sądzę. Sprzedawanie nakładu przez lata to zamrożony kapitał i koszty magazynowania. Lepiej w to miejsce wydać tytuł, który sprzeda się szybciej.EsperanzaDMV pisze: ↑02 lut 2020, 13:50 Nie wiem, czy coś się zmieniło, ale chyba wciąż nikt nie przejął praw do tej gry od Games Factory, zgadza się? Czyli super, że wyjdzie dodatek... tylko praktycznie niemożliwe na ten moment jest, że ktokolwiek go wyda w PL. Jedyną opcją będzie kupno wersji ENG. Nie żeby mi to jakoś bardzo przeszkadzało, bardziej chodzi o zgrzyt pudełkowy na półce.
Gra podstawowa jest już prawie niedostępna, zaczynam mieć obawy, czy ktoś się pochyli nad tą grą i przejmie jej licencję... bo totalnie warto.
Dla nas nie stanowi to problemu, akurat w tym tytule mieszanie wersji językowych nie wpłynie w żaden sposób na rozgrywkę.
- Breżniew
- Posty: 824
- Rejestracja: 26 paź 2015, 12:47
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 122 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Gram sobie solo już od jakiegoś czasu w PG i nie mogę się nacieszyć tą grą i jej miodnością. Mam w związku z tym pytanie głównie do graczy solo, ale nie tylko. Czytam na bgg tematy poświęcone osiągnięciom punktowym i nie mogę się nadziwić jakim cudem ludzie wykręcają tutaj wyniki po 180-200 pkt... Mnie dosłownie raz (na już ok. 20 rozgrywek) udało się urobić coś ok. 150 pkt i to był bój do ostatniej tury, bo Automa skończyła na poziomie nieco poniżej 140 pkt.
Domyślam się, że w rozgrywce na 2-3 graczy może to wyglądać nieco inaczej (grałem na razie tylko raz z kimś, więc nie mam podstaw do upierania się przy tym stanowisku), bo jest większy tłok na planszy i teoretycznie więcej możliwości na bierny pobór mocy. Ale jest też większa plansza.
Może moje słabe wyniki to efekt braku zrozumienia frakcji którą gram? Sam już nie wiem. Zazwyczaj do rozgrywki solo korzystam z generatora układu kafelków, roundboosterów, kafelków technologii itp. Nawet rasę losuję zarówno dla siebie jak i dla Automy.
Kolejna kwestia to zasadność budowania Instytutu Planetarnego - w przypadku niektórych ras Instytut niekoniecznie jest jedyną drogą do osiągnięcia wysokiego wyniku - wczoraj np. grałem Terranami, kafelki końcowe punktowały za budynki w przymierzach oraz typ zabudowanych planet. Nie zbudowałem w ogóle Instytutu, starałem się punktować z każdego kafelka rundy. Na koniec miałem komplet 36 pkt z dwóch kafelków końcowych i zakończyłem grę na poziomie 137 pkt. Dla mnie to był całkiem niezły wynik, ale wyniki powyżej 160 pkt wydają mi się jakąś abstrakcją.
Kolejna kwestia to talia Automy. To jedyny losowy aspekt PG wyłączając setup. I czasem potrafi być baaaardzo "mściwa". Nieraz talia Automy tworzyła się taka, że plansza dosłownie była zalana jej budynkami, bo ciągle budowała i zajmowała cenne dla mnie planety. Innym razem niemal uniemożliwiała wykorzystywanie sensownych akcji mocy, bo na potęgę je blokowała (i przy tym zarabiała spore ilości PZtów), a jeszcze innym razem dosłownie zmiażdżyła mnie na planszy rozwoju, bo do talii wpadły jej chyba wszystkie możliwe karty z akcją awansu.
Jak w takich warunkach urobić w rozgrywce solo 180-200 pkt, o których czytałem?
P.S. POKOCHAŁEM TĄ GRĘ - żeby nie było, że marudzę i narzekam.
Domyślam się, że w rozgrywce na 2-3 graczy może to wyglądać nieco inaczej (grałem na razie tylko raz z kimś, więc nie mam podstaw do upierania się przy tym stanowisku), bo jest większy tłok na planszy i teoretycznie więcej możliwości na bierny pobór mocy. Ale jest też większa plansza.
Może moje słabe wyniki to efekt braku zrozumienia frakcji którą gram? Sam już nie wiem. Zazwyczaj do rozgrywki solo korzystam z generatora układu kafelków, roundboosterów, kafelków technologii itp. Nawet rasę losuję zarówno dla siebie jak i dla Automy.
Kolejna kwestia to zasadność budowania Instytutu Planetarnego - w przypadku niektórych ras Instytut niekoniecznie jest jedyną drogą do osiągnięcia wysokiego wyniku - wczoraj np. grałem Terranami, kafelki końcowe punktowały za budynki w przymierzach oraz typ zabudowanych planet. Nie zbudowałem w ogóle Instytutu, starałem się punktować z każdego kafelka rundy. Na koniec miałem komplet 36 pkt z dwóch kafelków końcowych i zakończyłem grę na poziomie 137 pkt. Dla mnie to był całkiem niezły wynik, ale wyniki powyżej 160 pkt wydają mi się jakąś abstrakcją.
Kolejna kwestia to talia Automy. To jedyny losowy aspekt PG wyłączając setup. I czasem potrafi być baaaardzo "mściwa". Nieraz talia Automy tworzyła się taka, że plansza dosłownie była zalana jej budynkami, bo ciągle budowała i zajmowała cenne dla mnie planety. Innym razem niemal uniemożliwiała wykorzystywanie sensownych akcji mocy, bo na potęgę je blokowała (i przy tym zarabiała spore ilości PZtów), a jeszcze innym razem dosłownie zmiażdżyła mnie na planszy rozwoju, bo do talii wpadły jej chyba wszystkie możliwe karty z akcją awansu.
Jak w takich warunkach urobić w rozgrywce solo 180-200 pkt, o których czytałem?
P.S. POKOCHAŁEM TĄ GRĘ - żeby nie było, że marudzę i narzekam.
- seki
- Moderator
- Posty: 3358
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1115 times
- Been thanked: 1282 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Niestety solo grałem tylko raz. Potwierdzam, że tryb z automą jest genialny ale solo gram rzadko zwłaszcza w gry, na których mam chętnych współgraczy. Solo grałem Hadż Halla i wykręciłem wynik 155 pkt. Skoro był to mój pierwszy raz to stawiam na to, że da się zrobić więcej więc te 180-200 jest raczej realne. Ale masz też obsolutną rację, że solo przepływ mocy jest mniejszy niż na większą ilość graczy i tym samym trudniej o podobny wynik co w grze wieloosobowej. Zgadzam się równie w kontekście Instytutu planetarnego. Nie zawsze jest on opłacalny choć bardzo często tak jest ze względu na bonusy.
- PytonZCatanu
- Posty: 4514
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1669 times
- Been thanked: 2090 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Odnośnie instytutu planetarnego, to wszystko zależy.
Moje skromne doświadczenie podpowiada mi, że jest jedna typowa frakcja, której nie zależy zbytnio na IP – to Baltakowie (mogą, ale nie muszą). Inne frakcje raczej zawsze chcą mieć ten Instytut, ale w różnym czasie (tzn. niektóre chcą jak najszybciej, inne mogą poczekać do 3-4 rundy). Przykładem tych pierwszych (pomijam Rój z oczywistych powodów) są dla mnie Geodyci, którzy dostają wiedzę za nowozasiedlone planety – jeśli chcemy to zmaksymalizować, to runda 1 lub 2 się kłania. Jeśli miałbym Terran, to też raczej zbudowałbym szybko (a na pewno nie zrezygnowałbym w ogóle!), bo to przecież świetne źródło wiedzy/kików. Z kolei Ród Gleen czy Ambasowie mogą poczekać na odpowiedni moment, czyli na rundę z budową federacji. Hadż Halla też może poczekać na zasoby złota.
Odnośnie punktów.
Nigdy nie grałem z automą, więc tutaj trudno mi się odnieść. Jeśli chodzi o indywidualne wyniki w grach 3-4 osobowych to zdarzają się nam wyniki powyżej 170 - 190 punktów. W grze dwusobowej zdarzyło mi się też mieć 180 punktów, ale średnia jest zauważalnie niższa – ok 15 punktów mniej na partię. Domyślam się więc, że w grze z automą (co jest de facto symulacja gry dwuosobowej) tych punktów jest statystycznie mniej. Dodatkowo dochodzi to, że automa ma różne poziomy trudności.
Kolejnym zjawiskiem punktowym, jakie zauważyłem w swojej grupie, to malejąca liczba punktów zwycięzcy (coraz mniejsza różnica między 1 a 4 miejscem) przy jednoczesnym wzroście sumy punktów, jakie gracze zdobyli w trakcie gry (zaczynaliśmy od ok 500/partia, teraz jest 530/partie). Wydaje mi się, że wraz ze wzrostem doświadczenia przeciwników trudno cisnąć rekordowe punkty, bo jednak Ci będą coraz lepiej potrafili kontrować nasze działania (pewnie z poziomem automy jest podobnie).
Moje skromne doświadczenie podpowiada mi, że jest jedna typowa frakcja, której nie zależy zbytnio na IP – to Baltakowie (mogą, ale nie muszą). Inne frakcje raczej zawsze chcą mieć ten Instytut, ale w różnym czasie (tzn. niektóre chcą jak najszybciej, inne mogą poczekać do 3-4 rundy). Przykładem tych pierwszych (pomijam Rój z oczywistych powodów) są dla mnie Geodyci, którzy dostają wiedzę za nowozasiedlone planety – jeśli chcemy to zmaksymalizować, to runda 1 lub 2 się kłania. Jeśli miałbym Terran, to też raczej zbudowałbym szybko (a na pewno nie zrezygnowałbym w ogóle!), bo to przecież świetne źródło wiedzy/kików. Z kolei Ród Gleen czy Ambasowie mogą poczekać na odpowiedni moment, czyli na rundę z budową federacji. Hadż Halla też może poczekać na zasoby złota.
Odnośnie punktów.
Nigdy nie grałem z automą, więc tutaj trudno mi się odnieść. Jeśli chodzi o indywidualne wyniki w grach 3-4 osobowych to zdarzają się nam wyniki powyżej 170 - 190 punktów. W grze dwusobowej zdarzyło mi się też mieć 180 punktów, ale średnia jest zauważalnie niższa – ok 15 punktów mniej na partię. Domyślam się więc, że w grze z automą (co jest de facto symulacja gry dwuosobowej) tych punktów jest statystycznie mniej. Dodatkowo dochodzi to, że automa ma różne poziomy trudności.
Kolejnym zjawiskiem punktowym, jakie zauważyłem w swojej grupie, to malejąca liczba punktów zwycięzcy (coraz mniejsza różnica między 1 a 4 miejscem) przy jednoczesnym wzroście sumy punktów, jakie gracze zdobyli w trakcie gry (zaczynaliśmy od ok 500/partia, teraz jest 530/partie). Wydaje mi się, że wraz ze wzrostem doświadczenia przeciwników trudno cisnąć rekordowe punkty, bo jednak Ci będą coraz lepiej potrafili kontrować nasze działania (pewnie z poziomem automy jest podobnie).
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- bardopondo
- Posty: 726
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 228 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Poniżej parę przemyśleń po prawie 100 partiach.
Gry poniżej 150 uważam za słabe, udaje mi się przekraczać 175, czasem pod 200. Mój rekord to 221.
Masterowanie tej gry to jedna z większych przyjemności w planszowym hobby według mnie .
Gry poniżej 150 uważam za słabe, udaje mi się przekraczać 175, czasem pod 200. Mój rekord to 221.
Spoiler:
Ostatnio zmieniony 18 lut 2020, 21:27 przez bardopondo, łącznie zmieniany 1 raz.
- PytonZCatanu
- Posty: 4514
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1669 times
- Been thanked: 2090 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
WOW. Dzięki za tego posta! Garść dobrych rad.
To oczywiste. Trzeba brać pod uwagę kafle pod i nad torami, a także ułożenie planet na mapie. Ja staram się ułożyć w głowie plan na 1-2 rundy.Losowy dobór frakcji to pierwszy i największy błąd w tej grze. Frakcje dobierasz pod mapę, punktowanie rund, atrakcyjne tory technologii (tzn. co jest pod nimi i jakie kafle są na szczytach).
Tutaj chyba mam braki. Staram się punktować w każdej rundzie, choć też z góry nastawiam się, ze w jednej/dwóch rundach chce zapunktować bardzo mocno. Natomiast kompletne olanie aż 5 rund? Jakoś tego nie widzę, podobnie jak możliwość wygrania gry z 10 punktami (SERIO?) na początku 6 rundy. 40-50 to z mojej perspektywy taki plan minimum, ale dopiero się uczę (22 partie)Sztywne punktowanie pod kafle rund to drugi pospolity błąd nowicjiuszy. Punktuj w ostatnich 2-3 rundach, spokojnie możesz olać pierwsze 2-3 czasem nawet 4 rundy, to czas na rozwój ekonomii i przygotowanoe pod duże punkty na koniec. Widziałem partie gdzie wygrywający gracz zaczynał 6 runde na poziomie 10 pkt.
Tutaj wyraźnie widzę swoje braki. Często kończę partie z 0-1 kaflem technologii zaawansowanej, choć ewidentnie powinien celować w co najmniej 2. Niektóre technologie też z góry są u mnie w grupie traktowane jako słabe, ale wiem, że to wynika z braku doświadczenia (np. nikt nie wziął nigdy „3 pkt za kopalnie” a przecież miałem partie, gdzie wszystkie 8 kopalni wybudowałem, niektóre pewnie po dwa razy).Zobacz jakie atrakcje kryja sie w zaawansowanych kaflach technologii (można trzasnąć 20+ punktów z kafli 3pkt za RL na pasie, 3 pkt za FED na pasie, 5 pkt za każda FED, 3 pkt za budowanie kopalni), przygotuj pod nie wybór frakcji i początkowy etap gry.
Własnie, 3 federacje! Przeważnie kończę grę z 2 federacjami, a 3 mam tylko przy korzystnej rasie (Ksenianie, Ambasowie, Gleen albo gdy wezmę żeton z toru terraformacji). Wiem, że brakuje mi tej jednej, żeby wykręcić dodatkowe punkty, wydaje mi się, że często wynika to niekorzystnego ustawienia na planszy, musze tutaj popracować.Celuj w wygranie 2 kafli tech zaawansowanej + 1 szczyt toru, lub 2 szczyty + 1 kafel. 3 federacje to raczej minimum. Ambasami Rojem, Androidami Xenianami to 4 + federacji.
J.w.Nie twórz federacji za wszelką cenę na wczesnych etapach gry, możesz wtopić na federacji która zajmie ci większość centralnych budynków zyskujac pare puntów w środku gry.
To oczywiste.Zarządzaj efektywnie mocą, czasem 1 powertoken w II misce może być wart dziesiątki punktów jeżeli pozroli ci pozyskać kluczowy surowiec na koncu gry. Prawie zawsze leechuj moc jak masz możliwość na początku gry.
Wydaje mi się, że generalnie trzeba pilnować ore i wiedzę, natomiast złoto jest dość łatwie do zdobycia z dodatkowych źródeł, więc tego pilnuje mniej.Balansuj przychody - słaby pomysł zaczynac runde z 15 kasy, 7 wiedzy i 1 ore.
To oczywiste, poza Gają, gdzie kik trzeba wydać.Nie kolonizuj planet płacąc pelnych kosztów transformacji na początku gry.
To oczywiste.Rywalizuj o akcje mocy i kików.
Patrzac na to, ile mam „kręcenia” czasem po spasowaniu warto zrezygnować z pasywnego ładowania mocy. Po co wydać punkty, jak dostaniemy to samo w fazie przychodu?Zaczynaj runde z naładowaną mocą.
No właśnie, zależy od rasy.Instytut planetrany w pierwszych 1 - 3 rundach to raczej zły pomysł, (pogrąży ekonomie zmniejszając dochody) jeżeli nie grasz pewnymi frakcjami które mają serio mocne instytuty (geodyci, ambasy, itarianie, firaki).
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- PytonZCatanu
- Posty: 4514
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1669 times
- Been thanked: 2090 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Pierwszy raz, po 23 partiach, odważyłem się zagrać Baltakami. Partia dwuosobowa przeciwko Hadz Halla, 153 punkty, zwycięstwo.PytonZCatanu pisze: ↑21 sty 2020, 12:41
Na drugim końcu mamy Baltaków, Firaków i Szalone Androidy. Rasy, co do których trzeba mieć dobry i jasny plan już na starcie, inaczej można bardzo się zablokować.
Pozornie mają bardzo ciężko, ale faktyczniej ilość kików jest oszałamiająca pomogło punktowanie za zielone planety i okazjonalne zasiedlanie planet fioletowych. Bardzo boli, kiedy musisz użyć kika nawet do lotu o dwa heksy, dlatego dużo dało mi zajęcie planety, która miała po sąsiedzku (1 heks) zielona i fioletowa.
Podsumowując, nie taki diabeł straszny!
Ktoś lubi grać Baltakami? Chętnie poczytam przemyślenia kogoś doświadczonego.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Ja zagrałem nimi tylko raz na 2 osoby i wydaje mi się, żę w takim układzie sa najsilniejsi ze względu na dostępność akcji za kicki.
W swojej grze uznałem za mega priorytet jak najszybsze wbicie 3 gajaformerów (najlepiej w pierwszej rundzie) i jednej federacji. Potem brałęm po prostu od 3 rundy regularnie ponowne punktowanie federacji + do tego punkty za różne planety jak już dawało to sensowne punkty. Nawet nie rozbudowując się jakoś miażdżąco daje to ciekawą ekonomię + maaaasę punktów.
- tomuch
- Posty: 1902
- Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
- Lokalizacja: zza winkla
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 172 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
A od jakiej rasy polecacie zacząć przygodę z PG?
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Najbardziej standardowi są chyba:
Xenos
Hadsch Halla
Ambas/Taklons
Terranie
Zresztą te rasy są polecane na pierwszą grę w instrukcji (Taklons z brązowej pary)